Lars Widerängin ”Tähtikirkas” on luettu. En näe aihetta
muuttaa ylistävää asennettani, jonka jo esitin, luettuani kirjasta alle puolet.
En erikoisesti pidä scifistä enkä fantasiasta. Pidän
erikoisen paljon maagisesta realismista, jonka ensimmäisiä tai suurimpia nimiä
eivät olleet Garcia Marquez tai Rushdie. Perustaja oli Bulgakov, ennen sotia.”Mestari
ja Margarita” (ennen”Saatana saapuu Moskovaan”). Toisin sanoen johannes kastaja
oli tässäkin Gogol.
”Dystopia” eli synkeä tulevaisuuskuva, kuten Orwellin ”1984”
on mielestäni termi, jota ilmankin tullaan toimeen. Tietenkin ”Tähtikirkas” on
ensimmäinen osa luvattua romanisarjaa Ruotsista nyt tai lähitulevaisuudesta, ja
jättiläismäisistä katastrofeista, jotka muuttavat kaiken
Wideräng saattaa tavoitella uuden Stieg Larssonin asemaa.
Molemmilla on sama amerikkalaisen bestsellerin rakenne ja samoja aineksia,
kuten murhia ja tietotekniikkaa.
Mielestäni sekä viihteen puolelle luokitellun että
taideromaanin kirjoittajan tärkein työkalu on taikasauva. Yksi heilautus,
kukaties loitsusanat, ja kuvat alkavat kulkea ja ihmiset elää.
Tämän takia olen kirjoittanut kieli keskellä suuta kehuja
Ilkka Remeksestä, jonka kirjat ovat hyviä ja jännittäviä, mutta eivät
erikoisen. Häneltä näet puuttuu taikasauva. Hänen henkilönsä ovat kuin
paperimassasta taitamattomasti tehtyjä.
Että ymmärtäisitte tarkoitukseni: Waltari. Kerran toisensa
jälkeen luettuinakin hänen historiallisista järkäleistään viisi ottaa hallinnan
ja vauhdittaa lukijan mieltä. Lukijaa ei edes häiritse monien henkilöhahmojen
toistuminen teoksesta toiseen – kuviona ”ohukainen ja paksukainen” on yhtä
vanha kuin romaani – Don Quijote ja Sancho Panza, eli hullu joka luulee itseään
viisaaksi ja viisas joka ainakin väittää olevansa tyhmä.
Wideräng kuvaa tekoälyn (AI) sijaan tieto- ja
tietoliikenteen kapinaa. Aivan yllättäen kaikki elektroniikkaa sisältävä lakkaa
toimimasta eli esimerkiksi valaistus, lämmitys, vesi ja sitten tekoaltaat ja
ydinvoimalat.
Tarinan kuljetus osoittaa hyvää perehtyneisyyttä
nanopartikkeleiden (lähinnä nanokoneiden) sielunelämään. Kirjoittaja tunnetaan
blogistaan ja sen kautta suuresta mielenkiinnostaan armeijoihin ja
asejärjestelmiin ja taloudellisiin kysymyksiin, kuten asuntojen hintoihin ja
kotitalouksien velkaantumiseen.
Hän todella tarvitsi romaanin raamit kuvatakseen
tshehovilaista teemaa, nimittäin ihmisyyden ohuutta. Pane suuri ihmisystävä ja
humanisti syksyllä asumaan kevyeen telttaan ja pidä häntä samalla liian vähällä
ravinnolla ja täysin riittämättömällä vedellä. Lyhyen ajan kuluttua teltassa on
tunnoton tappaja tai ainakin henkilö, joka vihaa kaikkea ja kaikkia – ellei ole
sitten kuolla kupsahtanut ensimmäiseen koettelemukseen, mikä onkin humanistin
keskeinen ongelma.
Tämän kirjoituksen kuva on Widerängin päivän blogista
(Cornucopia - cornucopia.cornubot.se) ja
kuvateksti voisi olla tästä romaanista, ”puolustusvoimien kyky tukea
yhteiskuntaa ei alkuunkaan jää aseisiin ja ampumiseen”.
Selvä juttu, Wilderängin kirja nousi lukulistalleni, kiitos. Minä puolestani pidän erikoisesti scifistä ja fantasiasta, mutta myös toimintajännäreistä (ja muistakin kirjallisuuden lajityypeistä).
VastaaPoistaOlen lisäksi sitä mieltä, että kirjallisuus voisi käsitellä enemmänkin ihmiskunnan uhkakuvia. Ehkä se sopii erityisen luontevasti jännityskirjallisuudelle.
Olkoon luokituksena sitten "dystopia" tai "jättiläismäinen katastrofi" niin mielestäni ylivoimaisin tuossa sarjassa on Cormac Mc Carthyn "Tie" Siitä ei horisontti enää himmene.
VastaaPoista"Tie" ei ole viihdettä eikä jännityskirjallisuutta vaan hyvin jylhää korkeakirjallisuutta, joka ei unohdu, jännittävä kyllä. Margaret Atwoodin "The Handmaid´s Tale", "Orjattaresi", ei ole ihan sitä tasoa (mielestäni) vaan sellainen "1984:n" tapainen eikä siinä olekaan kyse täystuhosta vaan epäoikeudenmukaisuudesta; oikein hyvä siis kuitenkin mutta feministinen pohjavireeltään, miehet ei varmaan tykkää. HBO:lla on siitä kiitetty sarja, mutta ei siitä viitsi maksaa yhden filmin vuoksi. EG
PoistaLukaiskaapa Larry Niven, Ringworld. Kokonainen kategoria, mökkihöperöille.
PoistaMummut käyvät hautausmailla totuttelemassa tulevaan kuolemaansa, miehet lukevat maailmanloppu- ja sotaromaaneja.
VastaaPoistaHyvät nimet Wilderängin trilogian osilla, seuraavat "Tähdenlento" ja "Tähtipölyä" ilmestyvätkin jo tänä vuonna. Sitten hänellä on tulossa jotain vuodenaikoihin viittaavaa, viime vuonna uuden sarjan ensimmäinen "Syysaurinko(a)". Jos on oikein kova hinku tietää, kuinka kävi "Tähtikirkkaan" jälkeen (tai kuten nykyisin näkee vähän väliä "mitä kävi" - mitä suomea se on?), voi lukea ne ruotsiksi, sillä Stjärnfall" ja "Stjärndamm" ovat ilmestyneet jo pari, kolme vuotta sitten. Huonosti taisi käydä.
VastaaPoistaVähän erikoinen on kirjailijan nimikin, mutta se selittyy sillä että se on itse keksitty, aikaisemmin hän oli Olofsson. Monet ruotsalaiset eivät enää halua olla tavallisia Svenssoneita, jos ei muuta, niin -son aletaan kirjoittaa zetalla, joka myös lausutaan ässäksi Ruotsissa. Eräs neropatti kysyikin, että pizzako myös. Se samantapainen suomen sanahan onkin "piss" ja vähän kaunistelevammin ja lasten kanssa "kiss", niin ei siinä vahinkoa tule pitsaa tilatessa, sanoi miten tahansa. Se tyttö menikin Ruotsiin opiskelemaan, niin on voinut harjoitella käytännössä. EG
Wideräng p.o. Wilderäng
VastaaPoista