Elämäntapaa ja mielenmaisemaa tunnen itse, näkemäni ja
kulemani perusteella, 150 vuoden ajalta.
Naapurissa ei kymmenen metrin päässä asui talollinen, joka
oli syntynyt 1864. Emännöinnistä huolehti tytär, alkujaan karjakko, sitten muun
muassa taitava ompelija, jota äidinäitini kohteli kuin perheenjäsentä. Isäntä
kuoli 1950 ja Lempi katosi silmistäni ja tiedostani kymmenen tai kaksikymmentä
vuotta myöhemmin.
Ainakin kymmenvuotiaaksi pantiin joko asialle tai mentiin
muuten vain kavereiden luokse, ei kuitenkaan tyttöjen. Kansakoulu tuotti
syksystä 1951 paljon uusia tuttuja. Väittäisin että minulla on muistikuvia ja
käsityksiä kylänelämästä tosi köyhistä talolisiin, ja isoisän tuttavapiirissä oli
pari tehtailijaakin.
Nimitys ei ole liioiteltu. Kutomoliikkeissä oli juuri ennen sotaa
1800 palkallista työntekijää. Tavalliset pikkuliikemiehet, jotka käyttivät koko
pitkää päällystakkia ja lierihattua ja haisivat kodikkaasti viinalta, olivat
vain ”johtajia”.
Mutta vaikka elokuvateatterinkonehuoneessa kävi
Ernemann-merkkinen elokuvakone 200 katsojalle kerrallaan, kun konehuoneen
ikkunasta katsoi, niin siinä oli naapurin navetta sontaluukkuineen ja
tunkioineen. Ja vanha isäntä istui kiikkutuolissa, pureskeli tupakkamälliä ja
sylwkeä roiskautteli kahdenkin metrin päästä suoraan takan perälle.
”Aikakonematkailun” yksi yllätys olisi haju. Maailma ei
ollut pikkupoikavuosinani muuttunut paljon siitä, kun muistelmakirjailijat
olivat kertoneet, että kylän tai jopa kuninkaallisen sotilasleirin haistoi jopa
10 kilometrin päähän, tuulen suunnasta riippuen.
Pehmeissä puheissa sanotaan, että lapsuuden ympäristö jättää
merkkinsä mieleen. Evakot ainakin ovat tätä mieltä. Pohjalaisilla ja
lappilaisilla on tämän suuntaisia ajatuksia.
Simon Schaman juutalaisuuden historian vankkatoinen osa
ilmestyi. En ole vieläkään varma, mitä hänestä ajatella. Hänellä on ainakin
kova tarve esittää omaperäisiä ajatuksia ja tulkintoja.
Vanhemmissa kirjoissaan hän taidehistorian professorina yritti
lukea asioita ihmisten kankaalle maalatuista kuvista. Hämmästyttävästi
rikastuneitten hollantilaisten tulkinnoissa tuntuu olevan perää.
Mitä mentalisti saisi irti muotokuvista? Tuo sana tarkoittaa
mikroilmeiden lukemisen oppinutta, ja mikroilmeet puolestaan tulevat ja menevät
ihmisen kasvoilla niin nopeasti ettei hän ehdi kontrolloida niitä.
Kuvan kirja, Rembrandtin katse, tuntuu vihjaavan taiteilijan
omakuvalla, että hän näkee ihmisessä enemmän kuin toiset. Itse maalaus vihjaa,
että hän näkee itsensä hyvin syvästi ja ettei tuo ilme ole tullut kankaalle
sattumalta.
Leonardolla oli tämä sama taito ja se näkyy monissa
muissakin muotokuvissa kuin Mona Lisassa. Miten lienee? (Ainakin muistan sen 1864 syntyneen miehen katseen.)
Niin, eh.
VastaaPoistaNyt olet asian ytimessä, pidä tuosta kiinni
VastaaPoistaMinun mieleeni on jäänyt Eija von Schoulzin jysäyttävä katse suoraan televisioruudun läpi.
VastaaPoistaHarakoita ihastelee Kunnaksen Ilkka
Ne silmät ikään kuin näkevät katselijankin sisimpään, vuosisatojen taakse. Mestarin kädestä. EG
VastaaPoista