”Tyypillinen maallikon
diagnoosi”, lääkäri sanoi, kun arvelin vikaa löytyvän lihaksista ja jänteistä,
jotka pitävät polven kasassa. Kysymys oli luunmurtumasta nivelkupissa. Se oli
se kesäinen pellehyppyni, kun unohdin, ettei kuistia nyt ollutkaan, ja astuin
ovesta.
Lääkäri oli fiksu ja
selitti kolme vaihtoehtoa, joista valitsimme heti neljännen. Ei tehdä mitään.
Jos tähystetään ja poistetaan roippeet polven sisältä, mitä tilalle, kuin sieltä
puuttuu pala?
Aina voi tarvittaessa
ontua kuin Joulupukki Korvatunturilla.
Olimme samaa mieltä,
ettei pojasta ollut polvi parantunut. Ilman Tuomasta ja kumppaneita
kirjoittajan toimeni kenties tyssäisi tähän, koska kirjalaatikollisia ei enää
nostella. Ei ota alle, se polvi.
Joku keksi aikoinaan
sanoa, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Arvontaa ei ole suoritettu niille,
joilla on elinikää paljon jäljellä. Synkät tulevaisuuskuvitelmat vaikuttavat
siksi, etteivät ne tunnu epätodennäköisiltä. Usko edistykseen on meillä
lujassa, koska se on opetettu kansakoulussa ja ala-asteella.
Edistys oli Ranskan
suuren vallankumouksen keksintöjä, samoin kuin giljotiini. Eilen sivusimme
edistysuskon ja keskinäisen kurkunleikkauskilpailun kohtaamista Amerikan
Yhdysvalloissa. Edellispäivänä luimme, mitä historiantutkija sanoi
kilpailunrajoituksista ja kartelleista. Amerikkalaiset toivat antitrustilait
Eurooppaan, jossa niistä tuli Unionin pilari, ihmisten ja tavaroiden vapaa
liikkuvuus.
Amerikkalaiset eivät
huomanneet, että nämä uudistuskirjat haudattiin pilarin peruskiveen ja päälle
kaadettiin paljon sementtiä. Peruskiven muurauksen yhteydessä näkymättömiin on
tapana valaa erilaista jätepaperia.
Kaikki puolueet edistävät
edistystä. Eräät tavoittelevat kertarysäystä eli vallankumousta. Toisten
mielestä keino on reformi, eli sarja uudistuksia. Eräät käsittävät olevien
olojen tekevän tehtävänsä; näiden vanhempien mielestä on viisainta uskoa
eroosioon sen sijaan että auttaisi lapiolla. Ja sitten on kaikkein epäsuosituin
puolueaate, liberalismi, joka jopa puhuu vapaasta kilpailusta valehdellen, että
paras voittaa.
Elämän arpajaisissa
päävoitto on syntyä sopivaan aikaan. Tiedfän eräänkin, joka syntyi Suomessa
joulukuussa 1944.
Isäni oli mennyt inttiin
alkuvuodesa 1939, tosin vapaaehtoisena, eikä sieltä sitten hetkeen pois tultu.
Häneltä meni kuusi vuotta. Se ei ole yhteensattuma, että rouvani isän sotatie
alkoi YH:sta syksyllä 1939, ja koska hänkin jäi ylimääräisesti palkatuksi virkamieheksi,
Talvisodan Summassa toisenkin ruusukkeen hankkineena, niin kyllä siinä meni
vuosia.
Äidinisäni ja isänisäni
olivat syntyneet 1896. Se oli todella huono valinta. Heitä retuutettiin vaikka
missä. Äidinisä tosin vältti täpärästi rintamalle joutumisen, koska hänellä oli
yhdeksän lasta ja kunnan väestönsuojelutehtävät vastuullaan ja rakentajan ja rakennusurakoitsijan
taidot. Jussi Kemppinen taisteli Talviosodan toisten joulupukkien kanssa
vääpelinä, koska osasi heimokansojen kieliä, ja jatkosodan aikana enimmäkseen
puuhasi kaatuneiden keräilhypaikoilla.
Äidin isoisä lienee
uskonut edistykseen, koska hän hankki hyödyllisiä ammatteja ja hyödyttömän
mökin Karkusta. Isän isoisä tuupattiin ruumiina ratapenkalle Jenisein seudulla
Siperiaan kuljetettaessa; suvun naisia selvisi pari hengissä jopa Kolymasta ja
Vorkutasta,
Varhaisin kantaesi-isä,
josta on muistitietoa, lähti paljain jaloin läpsyttelemään Karjalan kannasta
pitkin Pietarin suuntaan, kun kotona kaikki ja kylällä useimmat olivat kuolleet
koleraan. Se taisi olla 1830-lukua.
Olen kai muistanut kehua,
että olemme tosi pöljää sukua. Historiallisista asiakirjoista päätellen kukaan
ei koskaan kohonnut edes sontakuskiksi. Siksi
olen väittänyt runokirjassani ”Riitamaa”, että sukuni erityinen ammattitaito on
ollut pysytellä heroilta piilossa pusikoissa ja hiipiä vieraan valtakunnan
puolelle aina tarpeen tullen. Siksi oli erikoisen sopivaa rakentaa kesäpaikka
täsmälleen Savon ja Karjalan rajalle.
Nykyisin tiedämme
muinaislöydöistä, että Pähkinäsaaren raja oli todellinen. Keminmaalta löytyy
karjalaista esineistöä. Keskusteluja suomalaisten alkuperästä sotkee sekin,
että tuhat vuotta sitten oli ainakin viisi eri Suomea ja lisäksi luultavasti
kieleltään ja varmasti kulttuuriltaan ”vierasperäistä” asutusta
Varsinais-Suomessa ja erityisesti Kyrönjoen varressa Pohjanmaalla.
Elämän arpajaisissa
syntyminen Suomeen 1850-luvulla oli huonoa onnea. Muistan yhden ihmisen, joka
oli ollut nälkävuosina lapsi. Hän asui naapurissa ja oli nimeltään Lauttamus.
Minun muistoni aikana hänen huvituksensa oli karhata lapsia ryhmyisellä
kepillään ja lapset juoksivat ilosta kirkuen muka pakoon.
Vielä hirveämpi onni oli
niillä, jotka syntyivät 1690-luvun alussa. Ensin nälkävuodet tappoivat Suomessa
kolmanneksen väestöstä ja sen jälkeen alkoi Isoviha, jota kesti yli 20 vuotta
ja vei jaloillaan kestävät miehet joron jäljille Turkkiin ja Norjaan. Tiedetään
aivan nimeltä tapauksia, että karoliini on käynyt läpi tämän kaiken ja sitten
vielä pihissyt pirtissään Pikkuvihan tullen.
Se on tuhoisa
väärinkäsitys, että ihminen olisi yksilöllinen, tässä ja nyt. Se ajatus, että
olet ainutlaatuinen, kohtalon kolhima tai tähteäsi seuraava, on historiallisesti
hyvin myöhäinen. Se on romantiikkaa, romantiikan aikakautta, joka on melkein
sama asia kuin sujuret vallankumoukset 1700-luvun lopulla. Sitä ennen edistystä
ei juuri tunnettu, ja käsitteellisesti ajatellen tai vaistomaisesti ihminen
tunsi olevansa kuin helmi rukousnauhassa, samanlainen kuin muutkin, ja sattumaa
nimitettiin kohtaloksi.
Rukousnauhassa on se
filosofinen puoli, ettei se lopu koskaan. Sitä käydään sormin läpi niin kauan
kuin rukouksia riittää.
Jopas oli antoisa yhteenveto tietyistä asioista. Ja loppu napsahtaa kohdalleen kuin Elämässä vain Kuolema, voi. (Ikinä.)
VastaaPoistaKiitoksia !
Pekstrumikin näyttää olevan kirjahyllyssäsi. Paljonko maksat kun käyn hakemassa sen sulta pois?
VastaaPoistaOnhan jo kauan tiedetty, että Pähkinäsaaren raja on siinä mielessä todellinen, että muinaisen Suomen rannikkoa ja sisämaata asustivat elintavoiltaan erilaiset ja eri kieltäkin puhuvat väestöt. Väestöjen ero näkyy nykyäänkin geeneissä. Rannikon kieli oli suomi ja sisämaan kieli saame.
VastaaPoistaPS. Huomautan, että kolmanteen väestöön, joka tunnetaan nykyään saamelaisina, en ole tässä vielä viitannut.
Rannikon kieli oli pääsääntöisesti ruotsi, sisämaan sabme, eli hämeen kieli...
Poista"Se on tuhoisa väärinkäsitys, että ihminen olisi yksilöllinen, tässä ja nyt..."
VastaaPoistaHieno lopetus kirjoitukselle.
Salamanteri kasvattaa uuden hännän jos edellinen katkeaa pois. Olisi kätevää jos voisi sahata jalan polven yläpuolelta ja tilalle kasvaisi entistä ehompi. Ei tarvitse puujalkaa.
VastaaPoista