Sivun näyttöjä yhteensä

31. heinäkuuta 2007

Vimpain

Kauan sitten yritin toteuttaa laitetta, jollaisen huomasin nyt verkosta. Otsikko oli jotain loukkaavaa, gadgets for geeks tai sellaista.

Tuohon aikaan sukuun kuului löylynlyömä täti, jolle tuli silloin tällöin eli noin kerran viikossa pakottava tarve soittaa ja kertoa koko pitkä ja surullinen elämäntarinansa.

Arvelin että olisi helppo asentaa sisään rinnakkaiskytketty ovikello, jonka nappia voisi painaa puhelimen vierestä.

Paatuneinkaan täti ei voi, vaikka olisi miten pahasti päreitä kainalossa ja pakasta kaikki kuvakortit poissa, vastustaa hätäistä keskeytystä: "Ovikello soi! Täytyy lopettaa!"

No, täti on nyt tätien taivaassa, mahdollisesti.

Tässä näkemässäni laitteessa on avaimenperään sovitettu ääniä, joita voi sekoittaa kännykkäpuheluun.

Nappi 1: rahinaa, pätkimistä, piip-piip-piip, "numero johon soititte ei ole käytössä".

Nappi 2: saha, sirkkeli, iskuporakone. (Aina voi valitella remonttia.)

Nappi 3: poliisiauton sireeni, renkaat ulvovat, "let's see some driving license and no funny tricks..."

Kukahan kääntäisi nämä suomeksi?

Esim. nappi 4: (Luonnonääni), johon voisi huutaa lisäyksen - "Voi ei! Vauva (Herkko, tms.) oksentaa!"

Minulla oli kerran kädessäni ääniefektilevy, jossa oli muun muassa mestariteos: ensin lasien helinää, sitten tavalliset lasit ja kristallit alkavat putoilla lattialle, lopulta koko hylly kaatuu.

Alistan operaattorien harkittavaksi.

Ennen vanhaa kaikki oli niin helppoa, kun linjat saattoivat sekaantua tai keskus ehkä kuunteli.

Nykyisin puhelimessa on aika usein koulutettuja kiusankappaleita, joiden myytitykistystä ei vähällä katkaise.

Ehkä tyytyisin kentän häipymisen ääniin. Ne ovat niin tuttuja ja turvallisia, kiitos Elisan. Kotona se on jokapäiväistä, Länsiväylällä yhdessä kohdassa sääntö, ja mikä ilahduttavinta, junassa Kouvolan ja Luumäen välillä saletti.

Toisaalta näitä tilausmyyjiä ajatellen HKL voisi iskeä rahoiksi myymällä wcm- tai aac-muodossa kappaletta "spora kääntyy Roban kulmassa".

Työhön, palvelunatarjoajat! Sähköpostissa on aina käypä veruke - spämmifiltteri varmaan sieppasi viestisi. Tai "vaihdoin kovalevyä/konetta".

4 kommenttia:

  1. Toisaalta anoppia tai muuta varten voisi edeltä käsin äänittää oman Uuno TUrhapuro -henkisen vastausautomaatin esim. kadulla tai kaupassa kävellen:

    - no terve terve!
    - Et ollenkaan huonoon aikaan! Oon kaupassa just.
    - ei tässä nyt kummempia, vähän vaihtelevaa säätä pidellyt...
    - juu, öö... ai niinkö?
    - joo, aivan. Kerro lisää!
    - ups, joo, eiku jatka vaan, tossa sattui vain... ah, joo, niin anteeks, mitä sanoitkaan?
    - mmm-m.
    - sanos muuta.
    - hei kuule, mulla on kädet täynnä tavaraa nyt, kiva kuule kun soitit, pidetään yhteyttä! moi moi!

    VastaaPoista
  2. Tästä teemasta on ollut aikoinaan nerokas Pahkasika-vitsi. Siinä tarjoiltiin erilaisia taustaääniä puheluihin. Esimerkiksi tytär soitti festareilta äidilleen, jolloin puhelun taustalle sai herättäjäjuhlien veisuuta.

    Sittemmin totuus muuttui oudommaksi kuin parodia, mutta yhä pidän tuollaista ajatusta sangen toteuttamiskelpoisena.

    Kehotan myös vilkaisemaan maailman parasta nykykomediaa, Steve Martinin L.A. Storya (1991) ja siinä esitettyä hienoa tapaa vastata puhelimeen à la Los Angeles.

    VastaaPoista
  3. Muistuttaa minun ajatustani mokaaja-vuokraamosta.

    Huomasin jo kymmen vuotta sitten, miten kaikissa IT-projekteissa jokin meni ns.genitaaleille.

    Ehdotukseni on että tämä voitaisiin ulkoistaa syntipukkitoimistolle.

    Syntipukkitoimisto vuokraa henkilökuntaa, mutta ei julkisesti, vaan salaa.

    Toimistolta vuokratun syntipukin päälle sitten kaadetaan koko projektin kaikki ongelmat ja kun projekti on saatu valmiiksi, asiakkaalle ja työryhmälle osoitetaan mistä kana kusee ja pahalintu paskantaa, irtisanomalla tämä luuseri näyttävästi.

    Ketään työryhmään kuuluvaa ei tarvitsi syyllistää, elei se oikeasti olisi välttämätöntä, asiakkaalle näytettäisiin ettei epäröidä käyttää koviakin otteita ja ryhmähenkeä voitaisiin valaa "ei täällä pärjää kuin tosiammattilaiset, nysvät jotka pilaa meidän maineen saa lähteä!"

    VastaaPoista
  4. Puhelimiin pitäisi saada nappi, jolla puhelu muuttuu soittajalle maksulliseksi vastaajan määräämään hintaan. Ensin voisi tulla puoli minuuttia varoituksia, että kohta muuttuu maksulliseksi (eihän kunnon puhelinmyyjä "asiakasta" kuuntele) ja sitten pim!
    Saisi häirikön lopettamaan tai edes rahaa korvaukseksi.

    Ehkä jotkut viranomaisnumerot (poliisi, jne) voisi virittää niin, ettei niiltä voisi laskuttaa.

    Herätys, operaattorit!

    VastaaPoista