En olisi uskonut. En ollut tullut ajatelleeksi. Bachin Johannes-passion pienoismalli on Suomessa.
Matteus- ja Johannes-passio ovat pääsiäisen ajan musiikkia, eikä etsienkään löydä ajatusta, että ne eivät olisi musiikin huippua.
Nämä teokset eroavat toisistaan paljon. Hiukan ylimalkaisesti voisi sanoa, että kun Matteus-passio on eeppinen, Johannes-passio on lyyrinen.
Molemmat ovat ylipitkiä ja kaikille esittäjille äärimmäisen vaativia. Tietenkään kuulijakaan ei pääse vähällä, koska teoksissa on niin vahva kokonaisrakenne. Ne olisi kuunneltava kerralla alusta loppuun.
Muistan itse, että jo nuorena koin kipeästi, miten epäonnistuneet Helsingin Johanneksen kirkon penkit ovat ja toisaalta miten huonosti Suurkirkossa kuuluu. Ellei onnistu järjestämää itseään urkuparvelle, jonne oikeastaan on pääsy kielletty yleisöltä, saa tyytyä toispuoliseen kuunteluun. Lapsenlapset ovat laulaneet passioita kymmenen vuotta, joten en ole tarvinnut varsinaisia kepulikonsteja.
Tunnen näistä teoksista noin 100 eri levytystä, myös Mauersbergerin ja Furtwänglerin; Karajan muuten on yllättäen kuin Mersu näyteikkunassa: kiiltoa ja loistoa on mutta moottorista ei ole tietoa. Kulttiversio on Klemperer ja tämän hetken loistokkaimpia ovat Gardiner ja Suzuki sekä Jacobs ja Herreweghe.
Poikani, se joka itse laulaa kuorossa myös erittäin vaativaa satsia, kertoi eilen ajaneensa itse ylös Äkäslompoloon autolla, kun perhe ajoi junassa. Hän oli kuunnellut passiot mennen tullen huomattavan huolellisesti. Keskustelimme Johannes-passion ällistyttävästä sointumaailmasta, jossa kuulijaa saa tritonuksesta päähänsä heti teoksen alussa ja joutuu vähän väliä haukkomaan henkeä ihmetellessään, miten säveltäjä voi päätyä tästä tuohon, soinnillisesti eli moduloiden.
Sitten kävi ilmi, että kesällä porukka on menossa Saariselälle. Koska lapset ovat aika pieniä, sanoin painokkaasti, että kannattaa kiertää vakiokohteet, kuten Luulampi ja Lankojärvi, ja nähdä Lapin tai kenties koko Suomen merkillisin paikka, Pyhä-Nattasen huippu ja siis nuo toorit eli miljoona vuotta vanhat liuskoittuneet kivet.
Itse kävin siellä kesällä 1956. Tekoallasta ei vielä ollut.
Vasta yöllä käsitin, että tuo tunturin laki ja tuo teos, siis Johannes-passio, kuuluvat yhteen.
Poimin jutun kuvan verkosta, jossa vastaavia kuvia on paljon. Olen nähnyt myös erittäin hyvää lennokilla otettua videota tuosta paikasta. Kävin läpi omia ja isäni kuvia, joita on Lapista ehkä 10 000. Päädyin loukkaamaan jonkun tekijänoikeutta, koska halusin kuvailla mielestäni hiukan yllättävän tosiasian. Monille maailman vuorilla on “virallinen” kuva, mutta useimpia Lapin tuntureita ei voi valokuvata. Jopa kaikkien tuntema Saana on vakiokuvassas vain yksi näkökulma noin sadasta. Vuodenaika ja valaistus muuttavat näyn aivan täysin. Saariselän helmi Sokosti vaatisi noin 1 000 valokuvaa, jotta siitä saisi käsityksen.
Sama koskee Johannes-passiota. Vaikka osaisit sen ulkoa ja olisi johtanut sitä kymmenen vuotta - sanoi minulle Ensti Pohjola - teos on joka kerta erilainen.
Tunturi ja musiikki. Erikoista? Erikoisuuden tavoittelua?
Ei. Missä taivas kohtaa maan siellä on kertomus, draama. Se ei ole mikää piste eikä paikka.
Se on kertomus voimasta.
Jos Matteus- ja Johannes-passio ovat musiikin huippua, niin väistämättä herää kysymys, mitä musiikille senjälkeen tapahtui? Onko kulttuurimme kehitys pysähtynyt barokin aikaan?
VastaaPoistaMihin ikään olet päässyt miettimättä vertausta, jonka mukaan taide etenee kuin metsä: Joskus on ylittämättömiä huippuja, mutta reuna etenee.
PoistaEi väistämättä herää tuo kysymys, sillä passiot voivat olla huippuja lajissaan ja jotkut muut teokset omissa lajeissaan. Nykymusiikissakin voi olla huippuja.
PoistaSe, mitä korviin kantautuu on 95 prosenttisesti sitä barokkia tai vaihtoehtoisesti 1800-luvun Eurooppaa. Niitä oletettuja nykymusiikin huippuja ei näy ei kuulu.
PoistaNiin, nykysäveltäjät eivät pääse enää samalle tasolle kuin 1800-luvun kultakauden säveltäjät pääsivät. On syytä kysyä, miksi?
PoistaOlisiko kysyjällä vastausehdotusta?
PoistaKulttuuri kukoistaa muilla aloilla tai sitten musiikin tason lasku on merkki koko kulttuurin alaspäin menosta?
PoistaLuin lääkärikollegan pienoisromaanin "Yö Whistlerin maalauksessa" viime yönä.
VastaaPoistaOlin harmissani, kun en ehtinyt Rovaniemen kirkon Johannespassioon viikonlopulla vaalitöiltäni. En ollut ehdolla, avitin nuorta saamelaista.
Olen kiertänyt nuo kaikki kolumnistin maintsemat paikat Itä- ja Lounais-Lapissa 1950-60-luvuilla 30 kg rinkka harteillani.
On helppoa laittaa kolumnisti K, sotalääkäri Joel ja oma elämä samalle jatkeelle näiltä osin - Yorkshire on myös tuttu ja sen suuri tammi.
Yksi tarina:
Olin yksikseni ajankohtaisesti lumettomalla Luirojärvellä lokakuun alussa 1961 puolelta päivin ja otin järven rannassa olevasta veneestä kuvaa taustana Sokostit, kun välähti.
Samaan aikaan osuin painamaan Altixin (DDR) laukaisinta.
Kuvasta on tullut minulle pyhä, Tzar Bomban jälkiseurauksista painajainen.
Rajajooseppiin päästyäni kysyin rajamiehiltä, mikä välähti.
Haahtelan "sotalääkäriys" liittyy hänen (s 1972) CV:nsa, josta löytyy Keskussotilassairaalan (Tilkka) vuodet. Itse olin Lapin lennostossa samoilla parantajan töin Drakenien aikaan ja kävin katsomassa mainitut tunturit 2-paikkaisen hävittäjän penkiltä.
Haahtelan kirja on valtavan ajankohtainen.
Tunturiin ei enää koipi kanna.
Haahtelan kirjassa kuvataan long-covid: kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista, jäi parantuneelle tuo long-covid: hän ei koskaan enää hymyillyt.
Paitsi kerran, nähdessään kuinka savi söi savea.
Rauhallista kärsimysviikkoa
typo tzar bomba po lokakuun "lopulla"
VastaaPoistaVoi ie.
VastaaPoistaMelkein masennuin.
Olen ottanut voimaa siitä mikä oli ja on lähellä.
Maisema ja maantie Etelä-Pohjanmaalla jossa katse lepäsi.
Kun taivas oli kireä maata vasten.
Olin välillä maassa joskus taivaassa.
Hilkka
Muuten samaa mieltä hyvistä esityksistä, lisäisin joukkoon Netherland Bach Societyn.
VastaaPoistaMoni asia Kemppisen jutussa värähteli tutusti.Vuosi sitten kahden Matteuksen jälkeen ajelin Saariselälle ja siellä kuuntelin kummankin passion radiosta. Ikkunasta kiiltelivät IIsakkipää ja Kiilopää. Vähän ylemmäs kipuamalla horisontista erottuivat Nattaset ja Sokosti.
'Ne olisi kuunneltava kerralla alusta loppuun.'
VastaaPoistaNäin todella, olisiko keskeinen syy siinä, että niitä kuunnellessa syntyy voimakas vaikutelma omasta läsnäolosta tapahtumissa? Tämän äkkäsin vasta kun Gardiner viittasi asiaan kirjassaan (Musiikia taivaan holveissa).
SL
Kiitos voimaannuttavasta kirjoituksesta. Pääsiäisviikolle sattuneen politiikkariehan väsyttämänä hapuilee jo jonkin lyyrisemmän (ja.3.kappale) puoleen. Hyvää pääsiäistä.
VastaaPoistaTunturin huipulle kipeäminen jo itsessään on niin vahva kokemus että alkaa lähestyä musiikkia. Kun on saavuttanut huipun jossa on kova tuuli ja alkaa nähdä ympärillään matalampia tuntureita ja kaukaisuudessa lähes sadan kilometrin päässä sitäkin jyhkeämpiä, alkaa päässä soida. Hyvä esimerkki on Kuivi mutta kyllä Saanakin tuottaa suurta iloa.
VastaaPoistaJaa Saatanakin eikä vaan sen pikkuveljet?
PoistaPiru esiintyy lähes henkilönä täällä. Niin usein häneen vedotaan. Muitakin satuhahmoja vilahtelee.
PoistaMitä nekin täällä koko ajan kurkkii? Onko itte Piru ilman aikojaan pannu putkan poseen, vai onko tilanahtaus yllättäny?
PoistaPyhä-Nattasella kannattaa kyllä käydä, mutta viime kesänä Sompiojärventie oli kovin kuoppaisessa kunnossa.
VastaaPoistaJuudas ja Barabbas näkyvät olevan liikkeellä. Samalla asialla kuin aina.
VastaaPoistaEikai se erikoista ole. Toiset ei vaan ole nähneet lapsena näin suuria voimmia.
VastaaPoistaKaikki ovat nähneet. Harva huomannut ja ymmärtänyt. Sitä on liikkeellä.
PoistaJKempp kun kirjoitti, että vanhat viedään vuorelle ja hylätään kuolemaan niin ketä tarkoitti?
VastaaPoistaVissiin heittiä kaltaisiaan elikkä Kremliä, ökydemareita viemässä yksinäisyyteen delaamaan köyhät, lyödyt ja vainoamansa.
Kyllä kansa muistaa. Ja tietää.
Muistan hänen kirjoituksensa.
PoistaEn ymmärrä mistä puhutaan. Miehet ovat niin viisaita. Siksi kuuntelen pääsiäisenä Olavi Virtaa. Väärinkö?
VastaaPoistaHilkka
Minä olen Hilkka. Sinä olet joku muu.Vastaat itse sanoistasi?
PoistaHilkka
Olavi Virtakin oli tiettävästi mies.
PoistaKuinka olisit todistava että O. Virta koki miessukupuolisuuden omimmakseen? Hänhän oli selvääkin selvemmin sukupuoli-identiteetiltään ambivalentti, tämä on huomattavissa miesoletettujen taholta yhä.
PoistaNaisetkin kuuluvat piinaviikkoon.
VastaaPoistaNoitaukko
Kiitos toverit. Trump
VastaaPoistaTäällä on arvovaltaisia ja kohteliaita kommentoijia.
PoistaNo johan on paksua kamaa. Et sitten ottanut itseäsi lukuun?
PoistaOlen ihmetellyt lukevatko useat kommentoijat juurikaan blogien tekstiä ja miettivät mitä niiden kirjoittaja tahtoo sanoa.
VastaaPoistaEn ole havainnut moista.
PoistaTämä kommentin vastaus hipoo taidetta.
PoistaKaiken tämän keskellä pitäisi muistaa, ettei kukaan muukaan ole oikeasti esittänyt, miten maa, talous ja köyhät pelastetaan. Siiskö pakottamalla omaisiaan tai lapsiaan kotona hoitavat tai puolikuntoiset töihin? Epämääräinen leikkauspuhe ei ole yhtään mitään. Kehitysyhteistyön lopettamisestakaan ei paljon heru. Eikä senkään talous- ja imagohaittoja liene kukaan arvioinut. Ainakin suomalainen vesiosaaminen ajettaisiin kerralla alas. Sama koskee ulkomaalaislakien kiristyksiä. Eihän tänne kukaan ole tulossakaan, ukrainalaisia korkeintaan. Äsken juuri kerrottiin ison helsinkiläisen sairaalan sulkemisesta hoitajapulan vuoksi. Idioottimaisinta olisi vähentää Suomen houkuttelevuutta persulaiseen tapaan.
VastaaPoistaMiten Suomen houkuttelevuutta ammattimaisen työvoiman osalta laskee, jos pyrkisimme rajoittamaan kouluttamatonta kehitysmaalaista joukkomuuttoa tänne sosiaalietuuksilla elämään?
PoistaNostavatko kolmannen polven muslimien rikollisisjengit Ruotsin houkuttelevuutta?
Jos meillä on nyt "hoitajapula", syytä voisi katsoa peilistä ja byrokratiasta. Mitä jeesuksen järkeä on "hoitajamitoituksien" kiristyslailla, jos hoitajista on pulaa? Mitä järkeä on tiukoilla rajoilla eritason hoitajien välillä, jos heistä on pulaa? Jos hoitajista on pulaa, niin miksei lisätä heidän koulutustaan? Ja houkutella sairaanhoito-opistoihin ulkomaalaisiakin lähialueilta? Tai kriteerit täyttäviä hevon kuusesta.
Ja lopuksi: on naurettavaa uskoa, että persut haluaisivat rajoittaa esim. hoitajien rekrytointia muualta Suomeen. Sen sijaan esim. pakistanilaisten ravintolatyöntekijöiden työlupia voisi katsoa hieman tarkemmin.
Noilla asenteilla on taipumus levitä. Jos kovasti valitaan ja karsitaan, niin se "hyvä" maahanmuuttaja kyllä huomaa mistä on kyse ja vaihtaa kohdetta ystävällismielisempään ja houkuttelevampaan maahan.
PoistaSananvalinnasta ja asenteista voimme helposti päätellä, että äänessä on ihan itse persu jostain hevon kuusesta.
PoistaHöpsistä. Houkuttelevuuden tietoinen heikentäminen iskee yhtä lailla kaikkiin.
PoistaPassioille täytyy varata aikaa, vaikka ruokavieraita, laajennettua perhettä, onkin tulossa parikymmentä, kahdelle päivälle jaettuna. Olen ajatellut, että niin kauan kuin suinkin pystyn hoitamaan tätä Martan osaa, niin teen sen. On hauska koota joukot yhteen ja hauska laittaa ruokaakin. Poika kyllä sanoi, että olisi ehkä aika opettaa aikuiset lapset paistamaan blinejä, joten ehkäpä jätän sen heille. Pieni hikinen oppitunti ennen nautiskelua.
VastaaPoistaIllalla, kun ei jaksa muuta, voi keskittyä näihin musiikkiteoksiin. Ne tulevat Ylelläkin, Johannes-passio torstaina 18.30 Radio Ylen Ykkösellä ja Matteus-passio perjantaina seitsemän jälkeen radiossa, Areenassa ja Teemalla. RSO:n konsertit katson usein Teemalta, varsinkin, jos on kiinnostava solisti ja tietysti musiikki, usein on alussa uuttakin musiikkia, ihan uusinta, jota ei muualla kuule. Voi olla mielenkiintoisia äänimaailmoja. Siinä istuu tuolissaan kuin osana konserttiyleisöä. Kapellimestariakin on hauska seurata. Pidin erityisesti Hannu Linnun yrmeästä ilmeestä!
Kohta kun persut ajavat lupauksensa/uhkauksensa mukaisesti Ylen rahoituksen alas, nämäkin "eliittikulttuurin" helmet loppuvat. Mainoskanavilta passioita on turha odottaa.
PoistaTästä tuleekin jännää. Kokkareiden ja persujen hallituksen povataan tuottavan jännitteitä jälkimmäisille, mutta tässähän bisneskokoomus ja kulttuurikokoomus iskevät yhteen. Edellinen toki voittaa, varsinkin kun tässä se sopii kuin nakutettu persujen pirtaan.
PoistaEhkä kannattaisi odottaa mitä tekevät ennenkuin ryhtyy toitottamaan
PoistaNiin, ilmeisesti lupausten pettämisen tiellä jo ollaan.
PoistaPaksuun lompakkoon on vaikeaa osua mutta helppo tähdätä.
PoistaToitottaminen on kivempaa kuin odotteleminen.
PoistaKunnianosoitus köyhien hautaan haudattua säveltäjää kohtaan on oikeudenmukaisuus tämän päivän köyhiä ja osattomia kohtaan. Ei räävitön itsen ja kaltaistensa hyväosaisten palvonta ja silmien sulkeminen ympäröivältä maailmalta. Bachin ylistämä Jumala kysyy nyt ja tulevaisuudessa, miten kohtelit köyhiä, osattomia ja sorrettuja. Tuomitsitko, käytitkö hyväksi, ruoskitko, häpäisitkö ja ristiinnaulitsitko ja niin tehdessäsi opetit jatkamaan vääryyttä.
VastaaPoistaOlisiko fiksumpaa kysyä, että miksi sinä Kaikkivaltias, Kaikkivoiva ja Kaikkitietävä et ole tehnyt mitään köyhien, osattomien ja sorrettujen hyväksi? Urputtanut vain palvojiesi suurilla suulla ja muuten seissyt tumput suorina?
PoistaJumala on oikeudenmukainen. Hän ei jakele eikä taritse varastettua rahaa. Kaikki raha maailmassa on köyhiltä anastettua.
PoistaJumala on luonut meidät käsikseen tähän maailmaan.
PoistaParhaita ovat foorumit ja yhteisöt, joissa jokainen on yhtä arvokas ja kaikki toistensa palvelijoita.
Poistaaika ristiriitainen kommentti yllä. Siis kaikki maailman raha on köyhiltä varastettua? Silloinhan kaikki rahat olisivat olleet köyhien käsissä ja he olisivat olleet rikkaita ja nyt ovatkin köyhiä. Jokin tässä mättää, näinkö talous toimii?
PoistaRikkaita on vähän, köyhiä paljon. Kyllä se rikkaan raha on aina muilta "omittua" tavalla tai toisella, vaikka rikas mielellään kuvittelee sen ihan itse ansainneensa.
PoistaSe on aivan totta. Ellet ymmärrä olet pätevä keskinkertaisuus ja talousasiat sopivat sinulle mainiosti.
PoistaErittäin suuri osa maailman rahasta on perittyä.
PoistaKovin ovat harhaisia ja kiihkeitä kommentteja osoittaen täydellisen tietämättömyyden talouselämän laeista.
PoistaJos joku yrittäjä tekee tuotteen joka saa suuren menestyksen ja vaurastuu sillä + kovalla työllä, kuinka se olisi köyhiltä pois joilla ei kuulemma edes mitään ole? Jokin tässä mättää ja pahasti.
Se joka tässä mättää on oma ideologinen ymmärtämättömyytesi.
PoistaItsetehtyä rahaa ei ole kuin vääränrahan tekijöillä.
Argumenttisi loppuivat taas pahasti kesken kun pitää ryhtyä herjaamaan toista mieltä olevaa. Se kertoo sinusta kaiken tarpeellisen ja sellaistakin mitä emme halunneet tietää.
PoistaDuunarin yksityisyritys on löytää töitä joilla voi vaurastua.
PoistaNo nii, heti vaan marttyyrin viittaa päälle ja ruikutusta kehiin. Siis vanha kunnon kokoomushanhenselkä.
PoistaYritän kuunnella ihan mieliksi tälle jalojen yli-ihmisten sakille. Mutta tylsä mikä tylsä.
VastaaPoistaHilkka
Se on näiden piäsijäespassioitten kanssa vähän kuin passion hetelmän, jotta pottu ja humppa niihen maussa ja mieltymyksessä ohite ajeloovat meekäläesellä.
PoistaYritäpä piäsijäespassion tahtiin tanssilavalla viipottoo!
Makusa kuitenkin kullakin, näin temokratijassa kun vielä elellään.
VEK
Sinä et ole Hilkka. Vastaat itse sanoistasi. Jos sinulla on jotain sanottavaa minulle, sano se suoraan. En tiedä mikä on motiivisi. Mutta saat säälini. Kohta minulle laulaa Julia Lezhneva. Silloin kaikki muu unohtuu.
PoistaHilkka
Luokallani oli neljä kaimaasi. Kaikki vähän reppanoita. Yhden ongelmana olivat pitkät pakolliset letit. Äiti ei antanut ikinä avata niitä ja olla tukka auki, paitsi yöksi.
PoistaYritän kuunnella ihan mieliksi tälle jalojen yli-ihmisten sakille. Mutta tylsä mikä tylsä.
VastaaPoistaWellihousu Walehtelija
Kiitos, Wellihousun kommentti nostaa tämän gladiaattori- ja villipetoareenan etiikan tasoa. Toivon että valehtelijat, vainoojat ja harhaiset tunnistautuvat itse.
PoistaNormaalissa blogissa sen pitäjä saa ansaitsemansa kohtelun ja vastuksen, mutta tässä ja eräässä toisessa blogissa vihaa, vainoa ja valhetta viskotaan syyttömien niskaan. Tilannetta ei voi verrata Sokrateen päälle heitettyyn virtsa-astialliseen, sillä Sokrates ei ollut syytön, eikä tapauksen todenperäisyyttä tiedetä.
Musiikkikin jakautuu taloudelle luotujen rakenteiden mukaisesti: Sotilassoittokuntien esitykset eivät lisää bruttokansantuotetta, mutta rockyhtyeiden vastaavat kyllä. Ja hassua muuten, että yksityisen parkkivalvontafirman antamat sakotkin sitä lisäävät, mutta eivät kunnallisten lappuliisojen vastaavat.
VastaaPoistaValehtelet.
PoistaMikä tuossa on valehtelua?
PoistaMikään ei ole noin yksinkertaista saati binääristä.
PoistaJos joku väittää jotakin tuosta valeeksi, se pitää myös perustella.
PoistaBruttokansantuotteeseen lasketaan tuloa luova tuotantotoiminta, jolla tuotetaan tavaroita, palveluja ja niiden yhdistelmiä. Määritelmä on siis muut poissulkeva eli joko-tai. Sotilassoittokunta ei kuulu tähän, ei myöskään verojen ja maksujen kerääminen viranomaisille. Rockbändi taas esiintyy yleensä kaupallisesti, ja yksityisen parkkifirman perimät sakot ovat firman palvelutuloja.
PoistaValtio ei voi hakea konkurssia. Se ei tarkoita että kaikkien tulee ymmärtää mikä on valtiolle kannattavaa.
PoistaHuvittavaa muuten että sotilassoittokuntien pääsymaksutuloilla kyetään kattamaan suurempien kokoontumiskonserttienkin aiheuttamat tulot, eikä ole tarpeen maksattaa niitä pienemmillä orkesterilla jotka eivät tahdo osallistua.
Tuottajat tiedetään ja viettäjät ja kaikki mäkis bilettäjät. Aina ne jauhaa samaa scheibaa mut artisti maksaa.
PoistaTaas kasvo beekootee, mees mittaan.
Yksityisistä parkkisakoista puheen ollen: Voisin vaikka lyödä pienen vedon siitä, että seuraavan hallituksen arvokartalla noiden firmojen bisnes ajaa mielivaltaisen sakotuksen ja perinnän uhrien oikeusturvan edelle.
PoistaOlipa kerran bkt. Sen pituinen se oppimäärä.
PoistaOlipa kerran kaksi valtiota, julkinen ja yksityinen... prinssi uljas ja rohkea... ja sai prinsessan ja puoli valtakuntaa.
Jatkuu seuraavassa valtiossa.
Yksi hätkähdyttävä lisäesimerkki: Wagner on yksityinen yhtiö, joten sen toiminta lisää bruttokansantuotetta. Jonkunhan sille täytyy palveluista maksaa. Venäjän tai minkään muunkaan armeijan toiminta ei sitä sen sijaan lisää. Toki kummankin touhuissa tapahtuva aseiden ja ammusten kulutus lisää ao. tuotantolaitosten tuotteiden kysyntää ja sitä kautta bruttokansantuotetta.
PoistaTaloudella ja moraalilla ei ole yhteyttä keskenään. Kovin kyseenalaiselta alkaa näyttää yhteys talouden ja hyvinvoinninkin välillä.
Poista"Taloudella ja moraalilla..." Eikä empatiallekaan ole sijaa valtakunnan asioiden hoidossa kun ääri-ihmiset valtaan pääsivät.
PoistaOlisiko käynyt hiukan siten että eräs tyytyväisyyden laji on päässyt unohduksiin, nimittäin mämmityytyväisyys?
VastaaPoistaTämähän on Väinö Nuortevan nimimerkillä Olli kirjoittama tositapahtumia tarkoin karttava kertomus.
Sehän luotiin tarpeeseen ylimetsänhaltija Mäntypurhan toimesta sillä hänen tyttärenpoikansatytär Inkatoosa tahtoi onnellistuttaa ihmisiä mutta epäonnistui vaikka taikavarpu oli ladattu keväthersyke-ihmevoimalla. Hän kas taikoi kaikille mämmiä. Antti Taavitsanpoika Kuorsanen ei ollut kuitenkaan - onnellisuusmittarin mukaan - kuin 68 % tyytyväinen. Kummasteli tätä ylim.haltija Mäntypurha mutta sitten löytyi ratkaisu: kuten tiedetään on ihmisiä jotka pitävät mämmistä ja sitten on sellaisia jotka eivät voi sitä sietää. No, ylim.haltija Mäntypurha järjesti niin että mämmistä pitävät saivat väkipakolla syöttää sitä muille. Mämmityytyväisyys oli taattu.
Maalitukseksi sanottu vaino tapahtuu mediassa ja somessa, ja moni saa siitä palkkaa. Onko Uudessa Suomessa maalitusta, esim. Puheenvuoroissa, entä muissa blogeissa? Onko kuolema vai sairastuminen ja työkyvyn menetys uhrille se pahin seuraus, jota lehti ounastelee?
VastaaPoistahttps://www.uusisuomi.fi/uutiset/uusi-some-ajan-ilmio-voi-ajaa-ihmisen-jopa-tyokyvyttomaksi-todella-valitettava/3de52339-c283-47e6-a09e-e5e9c1a49f59
Dumarin Paha Tyttö, hyvä pääsiäisstyge.
VastaaPoistaTämä styge on tutkinnassa.
PoistaTämä blogi on tutkinnassa.
VastaaPoistaMissä?
PoistaTutkinnassa.
PoistaTätä blogia on kivaa tutkia.
Poista