Papisto muodostui joukoista, joka oppi taivuttelemaan Niilin suuntaa pohjoiseen talsivat joukon luovuttamaan parhaat gasellin kinkut heille, joiden kädet eivät olleet känsittyneet keihäistä.
Meneillään oli vuosi 50 000 eaa. Sitä voi laskeskella luolamaalauksista (Chauvet, Lascaux) unohtamatta maanviljelyä edeltäneitä kulttuureita, kuten natufialaisia Jerikon seudulta.
Olen vakuuttunut siitä, että “todellisuus”, muun muasssa tietoisuutta pohtineen viime vuosikymmenten kirjojen suosikkiaihe, on mutkikas teema ja tuskin tutkittavissa. Terveisiä, Wilson, Dawkins, Dennet, Pinker, Penrose ja muut.
Toisin sanoen uni, näky ja nähty ovat siinä määrin samoja asioita että niiden ympärille syntyy bisnes vaivattomasti.
Rosvopäälliköissä ja rosvolaumojen johtajissa on se ongelma, että he tappelevat keskenään ja tappavat toisiaan. Nähdäkseni missään ei koskaan ole vallassa fyysisesti vahvimpien ja henkisesti holtittomimpien alle 20-vuotiaitten valtiota. Kauan.
Välivihje: etenkin vanhan Venäjän valtiaiden kuvaamisella kunnostautunut Simon Sebag Mntefiore on julkaissut kirjan “The World: a Family History of Humanity”. Hän on tukeutunut mykistävään määrään erikoistutkijoita ympäri maailman yliopistojen ja listaa ihmisten loputtomia ja uskomattomia tihutöitä pitkin aikakausien kuluessa ympäri maapallon.
Palaan tuohon. Tämä kirjoitus on valitettavasti itse ajattelemani.
Teokratia eli pappisvalta on hiukan turha käsite. Kymmeniä tuhansia vuosia jokin joukkio, kuten tällä hetkellä poliitikkojen ydin, pitää onnistuneesti yllä käsitystä, että vain heillä on välttämätön yhteys korkeisiin voimiin. Kaikkien muiden on siis syytä antaa kivikirveen heilua, jos haluaa pysyä hengissä ja auttavasti ruokittuna.
Ajatus metsästäjä-keräilijä kulttuureista loistoaikana, jonka luhisti turmiollinen maanviljelys ja karjanhoito, ei ole Jared Diamondin oivallus, vaan Marshall Sahlins tuli kuuluisaksi esitettyään jo yli puoli vuosisataa sitten ajatuksen “alkuperäisesti hyvinvointiyhteiskunnasta”. Sahlins oli kulttuuriantropologian suuri toisinajattelija; hän muuten kuoli vasta äskettäin ja julkaisi loppuun asti.
En yllytä. Antropologiassa, filosofiassa ja sosiologiassa kaihdan kattavia selityksiä yhtä jyrkästi kuin historiassa. En vakuutu pullaan tukehtujista (tyyppiä Spengler, Toynbee - Marx, jopa Weber).
Gasellin kinkkua ajatellen taivun silti samaa kuin Sahlins. Kulttuuri määrää havainnot. Se viime aikoina suosittu ajatus, että sähkökemia määrää meidät näkemään punaista ja vihreää, puhetta ja musiikkia, kosketuksia, huutoja ja kuiskauksia, on alkeellinen.
Aina näyttää olevan jokaisen elämään vaikuttavia asioita, joiden selittämiseen tarvitaan välittäjiä. Elleivät nämä ole pappeja, niin sitten ehkä fyysikkoja tai biologeja. Tuo selittämätön on salamanisku, sade tai sen puutu, lumi tai tulivuoren purkaus. Minulle se on esimerkiksi mykoritsa, silmän erottamaa ohuempi sienirihmasto.
Odotan uteliaana, milloin joku viimein löytää pyyhkäisymikroskoopilla kulttuurisen rihmaston, joka yhdistää meidät kaikki.
Kuten esimerkiksi tässä jo jättiläismäisessä blogissani, jossa osittain yhteisiä pelkoja, muistoja ja toiveita selataan monipuolisesti ymmärretyllä suomen kielellä - jonka osuus ympäri maapalloa luultavasti esiintyvistä 50 yhteisestä sanasta on ‘yksi’, ik. Se yhteinen kanta on “tik”, joka johtaa sanaan “yksi” kiinassa ja tiibetissä ja Saharan eteläpuolisilla alueilla.
Näin lienee, kun itse Cavalli-Sforza on ottanut tämän tulkinnakseen ja jopa Chomsky on reivannut mielipiteitään.
Papit ovat keleen edustaja maan päällä, mikäli Jumala on olemassa.
VastaaPoistaKautta Danten, totta.
Poista"Sitten ne hävijää kirkot kun on tultu toinen toiselleen ehtoolliseksi."
PoistaMatti Pulkkinen
Papit eli lääkärit ja rosvopäälliköt osaavat asiansa, joka on rahan haaliminen alistamalla, hallitsemalla ja propagoimalla. Esimerkit haisevat. Kuten vanhusten, koululaisten, nuorison, työllisten ja vaivaisten tainnutus lääkkeillä, joiden vaikutukset ovat kammottavia ja joiden taritsemisesta kunnon ihminen saisi linnaa. Kukas tämän kaiken maksaakaan elleivät... Mitkä kaikki sydeemit taas ovatkaan valtioita valtiossa? Herrat hyvästi hallitkoon, mutta kun ei.
VastaaPoistaTämä on parhaita paloja tässä blogissa. Eriarvoisuus ja virkavaltaisuus ovat ikuinen riesa joka kasvaa yhä. Lääkekeskeisyys sen ilmentäjänä saisi poistua. Sairas pystyy harvoin puolustautumaan asiassa. Onni jos läheiset vuodesta toiseen hankkivat tietoja ja keskustelevat lääkärien kanssa kunnes edes kaikkein haitallisimmista lääkkeistä luovutaan. Niitä eivät määrää omaishoitajat vaan ihan muut.
PoistaIhmisellä pitää olla oikeus hyvään hoitoon. Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta määrätä tarpeettomia mutta haitallisia lääkkeitä, kuten vanhuksille psykoosilääkitystä ihan vaan rauhoittajaksi, että he pysyvät sängyssä kellon ympäri. Olkoon byrokraatti ahne, ovela ja vallanhimoinen, jos niikseen tulee. Mutta ilmiselvät vääryydet olisi poistettava. Hoitovirheet surmaavat useampia kuin liikenneonnettomuudet, lasketaanko hoitovirheiksi ollenkaan väärää lääkitystä?
Lääkäri MÄÄRÄÄ lääkkeitä. Määrää?
PoistaLri määrää lääkkeet (huumeet) potilaan suuhun. Virheitä tekevät palkalliset hoitajat seuraavat omakannastaan, onko ne ostettu. Jos siellä ei näy lääkärin määräämää käsikauppatuotteitakin ostetun, alkaa äläkkä. Omaishoitaja joutuu puolustautumaan kuin rikollinen: hän oli ostanut potilaalle lrin määräämää Melatoniinia jo ennen reseptin saapumista.
PoistaOmaishoitajadosentilta he tivaavat tivaamasta päästyään, tietääkö tämä mikä on dosetti.
OH joka on tutkinut lääkkeistä kaikki kotimaiset ja kansainväliset asiantuntija-artikkelit ja tiedostot, yrittää yhä uudelleen keskustella lääkärien kanssa. Lopulta löytyy ihmisystävällinen neurologinainen, joka korjaa lääkitystä.
Jokainen näkee helposti lääkkeitten vaaralliset vaikutukset netistä, esimerkiksi suurten sairaaloitten sivuilla olevista tiedoista.
OH-sukupolvi kasvatettiin liian kiltiksi, manipuloitavissa olevaksi. Miten kasvatettiin lrit ja palkalliset hoitajat potilaita ja OHia alistamaan?
Missä potilaan ikiomakanta hänen ja OHn merkinnöin ja virheittä?
On aika vapautua auktoriteettivaltaisista, epäterveistä ja eriarvoistavista rakenteista, sairaasta vallankäytöstä ja muista vääristä käytännöistä. Tarvitaan biofiliaa nykyisen alistavan, kätketyn mutta toimivan ja kaksoisrooleille perustuvan nekrofilian tilalle.
Tuota en ollut huomannutkaan, että Suomessa lääkkeitä määrätään.
PoistaEnglantia puhuvissa maissa: the doctor prescribes medicine.
Espanjaa puhuvissa maissa: el medico prescribe medicina.
Suomi on autoritaarisempi kuin Britannia ja Espanja.
PoistaVanhoilla päivillään Marxin kerrotaan sanoneen:" Selvitin kaksi asiaa, tavaran kaksoisluonteen ja lisäarvon syntymekanismin. Hänellä oli myös aikomus kirjoittaa "Pääoma" uudestaan, mutta aika ja voimat loppuivat kesken. Se että hän ryhtyi myös filosofiksi ja alkoi puhua puuta heinää ei käsittääkseni vähennä hänen taloudellisten tutkimustensa arvoa. Lisäisin vielä "hauskan" kommentin, jonka lausui 90-luvun puolivälissä Tauno Matomäki, silloinen Suomen talouselämän ykkösnimi, paikka oli Johtamistaidon Opisto ja paikalla olivat kaikki suomalaisen lehdistön taloustoimittajat. En enää muista tarkkaan mitä kysyttiin, luultavasti se liittyi käytäviin työehtosopimusneuvotteluihin. Matomäki siis sanoi:" Kyllä Marx oli oikeassa, mutta eihän sitä tarvitse asioista kirveen kanssa tapella. Kyse oli siis siitä miten kakku jaetaan. Enpä heittäisi myöskään Weberiä yli laidan, riittää kun mainitsee hänen kirjansa "Kaupunki ja Pörssi ja miksei myös Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki, varsinkin sen johdanto osuus. Spengeleristä en ole niin varma. Taitaa olla ylivoimaista kaivaa klassikoista niiden ydinmehu.
VastaaPoistaKannattaa nyt ymmärtää ainakin sellainen perusasia, että hyvinvointivaltion rahoitus toimii kestävästi vain siten, että vapailla ja kilpailuilla markkinoilla toimivat yksitysomisteisten yritysten on kyettävä myymään tuotantoaan markkinoilla voitolla. Ilman voittoa ei yrityksillä ole tulevaisuutta. Vain voitolliset yritykset kykenevät työllistämään, investoimaan ja maksamaan veroja valtiolle sekä itse että työvoimansa kautta.
VastaaPoistaIdeologista höttöä.
PoistaEihän laskentatoimessa ole mitään ideologiaa kuten ei ole yhteen- ja vähennyslaskuissa eikä kertomatalussa. Pelkistetysti sanottuna laskentatoimi tarkastelee taloudellisen informaation tuottamista, välittämistä, käyttämistä ja hallintaa.
PoistaTuota voitto-ideologian välttämättömyyttä en ole koskaan ymmärtänyt. Itse toimin suunnittelualalla, jossa kaikki saavat palkkansa pomoja myöten, toiminnasta syntyvät kulut maksetaan ja suunnitelmia syntyy muiden käytettäväksi. Kaikki voivat hyvin eikä mitään voittoa tule.
PoistaKyllä Toipila on oikeassa. Yritys voi toimia ainoastaan voittoa tekemällä. Vaihtoehtona on tappion teko ja se tuhoaa nopeasti yrityksen usealla tavalla tuottaen taloudellisia vahinkoja ja työttömyyttä. Nollatuloksia voi toki syntyä vahingossa tai tieten tahtoen kirjanpitokikkailuilla rahaa viime hetkellä tuhlaten mutta se ei todellakaan ole yrityksen toiminnan kannalta etu.
PoistaKun yritys tekee asiallisen voiton se voi vahvistaa omaa pääomaansa ja kykenee tekemään seuraavina vuosina kehitystyötä ja palkkaamaan lisää työvoimaa. Suomi on väestöltään pieni maa ja kansalaisten ostovoima on muutoinkin erittäin heikko. Jokaisen kynnelle kykenevän yrityksen on pyrittävä vientikauppaan jos aikoo selvitä tulevaisuuden haasteista joita tulee varmasti toinen toisensa jälkeen kuten tähänkin asti. USA:n ja Saksan markkinat ovat suunnattomat Suomeen verrattuna ja kun siihen lisätään vielä muut valtiot, ollaan tekemisissä valtavan vientikauppamahdollisuuden kanssa. Lienee turha mainita että useissa valtioissa myös kansalaisten ostovoima on merkittävästi parempi kuin täällä. Suomalaisten hyvinvointi on nimenomaan peräisin onnistuneesta vientikaupasta, ei pesulatoiminnasta tai parturiliikkeistä. Jos vientikauppa puuttuu, maa muuttuu Pohjois-Korean kaltaiseksi suljetuksi taloudeksi jossa kansa kärsii nälkää eikä mitään normaaleja hyödykkeitä ole saatavana muille kuin puolue-eliitille.
Yritys voi tietenkin hallituksen päätöksellä maksaa vuotuisen voiton osinkoina omistajille mutta se on vahingollista yritykselle eikä se ole lainkaan kannattavaa omistajille, toisin kuin kuvitellaan. Kaiken lisäksi, osingot ovat kahdesti verotettuja ja siksi valtiovalta niitä erityisesti suosii.
Mikä se semmoinen yritys on, jossa ei tule voittoa eikä tappiota vuodesta toiseen? Oletko koskaan nähnyt palkanmaksajasi tilinpäätöstietoja eli tuloslaskelmaa ja tasetta? Jos olet nähnyt, niin oletko ymmärtänyt mitä se numeroinformaatio tarkoittaa vai ovatko ne vain numeroita paperilla?
PoistaVoiton tekeminen oman mahansa kasvattamiseen on eri asia kuin voiton sijoittaminen yhtön kehittämiseen.
PoistaArvoisa If - mitenkä se nyt oikein menee? Jos pyritään kasvattamaan yhtiön mahaa, niin kasvaako omistajien maha siinä samalla?
PoistaPoliitikoilla onkin aivan erityinen, suorastaan kvanttifysikaalinen kyky olla yhtaikaa vähintään kahdessa paikassa. Poliitikko saattaa olla virassa jossain, työskennellä muualla, esiintyä toisaalla ja selittää yhtäällä ja torjua syytökset maalla ja samanaikaisesti ilmoittaa olevansa vapaalla jossain kaukana, kuka tietää missä.
VastaaPoistaIhmisen vatsasta on löydetty hermostoa jolla olisi jonkinasteinen kyky osallistua ihmisen älylliseen toinintaan jollakin tasolla. Nyt on myös sydämestä löydetty hermoverkosto jolla on oppimiskykyä ja jotakin älyllistä yhteyttä ihmisen avoihin ja tietoisuuteen.
Viime aikoina, vaalien jälkeen, on alkanut vahvasti tuntua siltä, että Suomi on hyvää vauhtia liukumassa tuohon kuka-lieneekään-Sahlinsin lanseeraamaan "alkuperäiseen hyvinvointiyhteiskuntaan".
VastaaPoistaAreenassa ajetaan ulos nopeassa tahdissa yhtä nopeasti poistuvaa Peter von Baghin loisteliasta sarjaa "Sininen laulu", joka katsominen aikoinaan jäi työn, levon ym. vuoksi vähälle. Mieleen jäi paljonkin, mutta nykytilanteeseen sopii 1960 - 1980-luvun (1966 - 1987) "suurten toiveiden aikaa" muistellen mainiosti vaikkapa Kössi Kaatran säkeet, tässä vähäisen mukailtuna: "Mutt' mitä me löysimme: löysimme - vain seteli-likaisen pyyteen."
Stefan Zweig: "Alakuloisuudesta ei kasva mitään tekoa"
VastaaPoistaYuval Harari: "One of greatest fictions of all is to deny the complexity in absolute terms"
Tuo on viesti joka liittyy Stefan Zweigin vaimonsa kanssa tekemään kaksoisitsemurhaan v. 1942.
PoistaVain lääkäri saa mainostaa suidaria. Muilta hän on siitä julkisesti puhumisen ankarasti kieltänyt, lisäähän puhuminen hänen mukaansa suidareita. Siitä hän ei puhu, että vain lääkäreillä on oikeus hoitovirhekuolemien aikaansaamiseen. Muilla sellaisesta tulisi kova tuomio. Muilla se olisi murha ja tappo, ei virhe.
PoistaRihmasto voi olla ihan ryöstöjen aikaansaama. Kirjailija on suurvaras, joka varastaa aina ja niin paljon kuin voi, kirjoitti Paavo Haavikko. Kun tekstissä on paljon varastettua, se tuo lukijalle tunnun tuttuudesta, ainakin jos se on häneltä tai hänen tuntemistaan aineistoista peräisin. Digitaalisessa ”kulttuurissa” ryöväys on helpottunut.
VastaaPoistaEi ole hyvä kannustaa sikataloutta, ei kinkku muutu terveelliseksi.
VastaaPoistaHassua muuten, että identiteettiperusteella joku syö sikaa tai on syömättä sitä. Ja näin riippumatta punaisen lihan syömisen terveellisyydestä. Jos taas tekee valinnan terveysperusteella, sitäkin joku väistämättä olettaa identiteettiperusteiseksi.
PoistaIlmastoperuste syömättömyydelle on myös täysin rationaalinen. Tosin nykypolitiikan keskusteluilmapiiri tulkitsee senkin identiteettiasiaksi. Mutta eihän ilmasto identiteeteistä välitä.
PoistaEteemme mahtuu nykyisin kerrallaan vain yksi vastakkaisuus, jyrkkä sellainen tietenkin, ja vain yhdenlaisiksi pelkistetyin perustein kummassakin päädyssä. Kaikki vähänkin älyllinen on kiellettyä.
Poista"Kulttuuri määrää havainnot." Mutta mikä määrää kulttuurin? Joskus olen lukenut, että alunperin maantieteellinen ympäristö tai siis luonnonolot kussakin päin. Että ihmisten puuhat ja käsitykset nouse/ivat noin yleensä olevista oloista ja niiden antamista mahdollisuuksista sademetsässä ja aavikolla, Pariisin kaduilla ja Venetsian palatseissa. Joku yksilö vain aina teppuroi ulkopuolelle sivullisena katselemaan, räyhähenki muuttaa/muutti maailmaansa.
VastaaPoistaNyt muuten tykkäsin tästä blogikirjoituksesta erityisesti. Harvoin tarjolla missään.
VastaaPoistaByrokraatit ja valtiot valtiossa vaarallisia. Erich Frommin termein vallankäyttö sellaisena on patologista. Erään ihmisen fyysinen terveys on romahtanut lääkärin mustattua häntä puoli vuotta julkisesti netissä. Tämä talvi on ainoa jona uhri ei ole jaksanut yhtään ulkoilla. Kun hän nyt yritti aloittaa, pari askelta kerralla oli maksimi, kovin hengenahdistuksin ja sydänoirein. Liikkuminen vaikeaa, selkä sökönä. On ollut hirveä paine hänelle odottaa aina uutta kirjoitusta ja epärationaalisia syytöksiä. Byrokraatin edessä ihminen on vallankäytön kohde ja uhri, jolla ei ole millä puolustautua. Miksi täytyisi puolustautua.
VastaaPoistaVihan ja sairaan vallankäytön rihmastot ovat tappavia.
Tuntuu, että Jared Diamondilla ja Yuval Noah Hararillakin on jotenkin turhan kattavat historian selitykset. Toisaalta sitten esim. Graeber&Wengrow sortuu liiankin pikkupiirteiseen selittelyyn. Jotenkin kaipaisi siinä taas filosofisempaa otetta.
VastaaPoistaMitä vähemmän välittäjiä ja selittäjiä, sen parempi. Ja mitä enemmän omaa ymmärrystä ja sisäistä vapautta. Kristinuskon näkökulman nojalla ja muutettavat muuttaen, ei tarvita muuta välimiestä kuin Kristus.
VastaaPoista99 % tarviis täällä välimiestä jo senkin takia että kun ei osaa arameaa tai edes kreikkaa vaikka Kristus vieressä pamisisi. Eleistä lienee paha mennä tulkitsemaan abstrakteja sfäärejä termejä.
PoistaEikös se Jeesus puhunutkaan englantia?
PoistaOpettajan on laistettava opettamista ja annettava toisten oppia. Professorin on annettava ala(ma)istensa työskennellä eikä estettävä heitä. Todellisuus on koettava ja elettävä, ei tulkittava. On kaikille vaarallista, jos papit eli professorit, lääkärit ja toimitusjohtajat ottavat kratian tai jos se heille tarjotaan. He ovat ihmisten palvelijoita, tai heidän pitäisi olla. Nykyisellään kulttuurinen rihmasto on kirjat ja elokuvat alkoholisoituneista mäenlaskijoista ja iskelmälaulajista, vallan- ja rahanhimo, eriarvoisuus ja sikamaisuuden pyhitys.
VastaaPoistaTaivuttelu ei kuulu ihmisten oikeaan kohteluun.
VastaaPoistaOlisikin hyvä jos kulttuuri määräisi havainnot, mutta kun on vain sen puute.
VastaaPoistaSelvennys: kaikki, mikä ei ole luontoa eli ihmisen käsittelemätöntä, on kulttuuria. Kulttuuria ei ole vain korkeakulttuuri, vaan kaikki ihmisen raapaisut.
PoistaIhminen on luontoa, siis myös hänen teelmänsä eli kulttuuri.
PoistaArgumentaatiovirhe. Ihminen toki on osaluontoa, mutta siitä ei seuraa, etteikö ihmisen tekemää voisi määritellä erikseen jollakin nimityksellä.
PoistaRihmasto on elämä, täysi elämä, elämä satuna ja musiikkina. Mystiikan myöntäminen rationaalisuutta tärkeämmäksi, niin kuin juutalaisessa perinteessä. Alituinen havahtuminen, herääminen, kuten Arvid Järnefelt sanoi, ja luopuminen tuomarin urasta kuten hän teki. Maisemat linnunlaulun avartamina, ei pöljyyden kaventamina. Taju, ei tietokone. Runonlaulu.
VastaaPoistaTämä on uusi laji, kuten lastu Juhani Aholla, mutta sitä parempi.
VastaaPoistaSienilajiko? Paavo Haavikko postitti Kirjallisuuden laitokselle sienikirjan vastaukseksi jokasyksyiseen kirjakerjuuseen.
PoistaEi opeta mitään eikä tyhmistä. Parasta että tekstissä on tilaa lukijan vaeltaa. Mennä metsään, alkumetsään vailla metsänkammoa. Eikä ketään komenneta.
VastaaPoistaMaailma ja kirjoitus ihmistä varten on sellainen jossa ihmistä kuullaan ja ymmärretään niin että hän huomaa kuulla ja ymmärtää. Tieto ja konstailu eivät ole mitään. Leikki on jotakin, myös taidetta.
Näkyy tulleen historian aalloilla taas symbolismi, Elämän meri. Se kausihan oli kaikilla kunnon realisteilla ennenkin.
Kuoleminen vaatii hyvää mielikuvitusta.
Osallistavaa.
VastaaPoistaKunhan ei tarkoiteta osallisuutta, joka päättäjän mukaan sopii työttömälle, köyhälle ja eläkeläiselle. Harrastus ja orjatyö palkan, ihmisarvon ja hyvinvoinnin sijasta.
PoistaLuonnonkansoilla havainnot viisaita. Samoin sanat. Lunta merkitseviä sanoja on paljon.
VastaaPoistaElämä on unta. Mutta mukava uni. Jos on itse vapaa ja huoleton, hevoseton.
VastaaPoistaAika on niin suhteellista, että sitä ei oikein ole.
VastaaPoistaRajatonta on aika sinun käsissäsi, kirjoittaa maailman suurin lyyrikko ELeinon suomentamana.
PoistaMontako sanaa tarvitaan tärkeimmän sanomiseen? Yksi?
VastaaPoistaTismalleen.
PoistaJa nykyään tämä sana on "minä".
Voi olla myös sinä. Tai jotain muuta.
PoistaTodennäköisesti kuitenkin minä.
PoistaTodellisuus on tämä. Tässä. Näin.
VastaaPoistaIhminen on nimetön mutta arvokas ellei ole tehnyt nimeä itselleen hakattavaksi kiveen.
Helppo valinta, persoona vai persona, πρόσωπον. Jokainen on valinnut.
PoistaEi pappeja antamaan nimiä olemattomalle. Ei lääkäreitä antamaan numeroita ja nimiä sairauksille. Vaan runoilija, joka tekee meidät eläviksi.
VastaaPoistaViisaissa kulttuureissa on parannettu sanalla ja laululla.
Poista...ja kun kaikki on parannettu, arki sujuu, aurinkokin hymyilee ja aletaan päästä sopimuksiin tekemiemme virheitten korjaamisesta, jotka vammauttavat koko maapalloa ja sen lajistoa -muitakin kuin vain yhtä-, rajan ylitse ajetaan panssarit...
PoistaVEK
Virossa laulava vallankumous oli panssareita voimakkaampi.
PoistaViro toimi oikealla hetkellä NL:n heikoimmalla ajankohdalla. Syvimmällä Brezhnevin ajalla heidät olisi muitta mutkitta jyrätty kuten jo aiemmin oli tehty vaikka heti alistuivat suuren väkivallan edessä 1939.
PoistaSairaassa kulttuurissa media some ihminen lääkäri keskittyvät sairauksiin puhuvat niistä nimittelevät niiden nimillä.
VastaaPoistaProduktiivisessa kulttuurissa keskittyvät produktiiviset ihmiset ihmiseen toisiinsa runoon Iloon.
Keskittyminen sairauksiin, omaan asemaan, kilpailuun, omistamiseen ja omaan napaan on ja ruokkii vieraantumista, masennusta ja elämän- ja kuolemanpelkoa. Vaihtoehto on lähellä, tiedätkö mikä se on?
PoistaMeidän kulttuurissa runoilija oli myös pappi, lääkäri ja tietäjä. Mutta ei pyytänyt kinkkua eikä rahaa tai valtaa.
VastaaPoistaMonelta menee paljonkin sientä lennokkaitten juttujen kirjoittamiseen.
VastaaPoistaKoti on siellä missä ihmistä ymmärretään, siis missä?
VastaaPoistaMontako otit?
PoistaYksi koti riittää.
PoistaIhmiselle kuuluvat unet, sadut ja satumaat. Ne ovat vähissä jo lapsilta, koska niitä ei arvosteta.
VastaaPoistaOnko Kemppisen runoa ja proosaa netissä? Sattumalta löytyi väitöskirja ja eräs laaja aika paljon ajatuksia herättävä muisteluteksti.
VastaaPoistaAsia kiinnostaa toisiakin.
Poista