Sivun näyttöjä yhteensä

13. huhtikuuta 2023

Kirjoitus


Kirjojen perässä menee journalismi ja siis myös uutiset.

Kuvitellun kirjallisuuden - romaanien ja runojen - paikan on jo ottanut salaliittojen täplittämä kuviteltu todellisuus.

Toisin sanoen paheksuva puhe “totuuden jälkeisestä ajasta”, jolla halutaan viitata veljeksiin Putin ja Trump, tarkoittaa samaa asiaa kuin toisarvoisten asioiden pakonomainen silmäileminen kännykästä. Silmäilijälle kelpaa se, mikä sattuu silmään.

Kysymys on raskas - miten moni elää todellisuudessa, jota ei ole olemassa?

Totuuden tunnistaa siitä, että sitä ei ole helppo tunnistaa, eikä vaivaton oppia. Sivuutamme tässä arjen “totuudet”, joita sanotaan usein toisarvoisuuksiksi eli truismeiksi. “Ulkona sataa.”

Sanovat että tietokoneen avaaminenkin käsitetään tätä nykyä usein tarpeettomaksi, koska kaiken tarpeellisen voi tehdä puhelimella. Kirjan avaaminen on kummallista. Ellei tekstiä  - siis tekstin pätkää - ole verkossa, sillä ei muka ole merkitystä.

Ylle kirjoitettu on tarkoitettu soinnahtamaan oudolta tässä yhteydessä. Sen kirjoittajana olen vakavissani, vaikka joku lukija saattaa tietää, että olen viettänyt pitkän elämäni kirjojen parissa ja minulla on niitä järjetön määrä, seinät täynnä.

Minun pitäisi siis olla sitä mieltä, että vain paperille painettu kirja on jotain ja että sujuva lukutaito on avain mutkattomaan elämään.

Näin painetun kirjan alamäen, joka alkoi 1970-luvulla. Hätkähdyttävintä oli tarpeettomien, moniosaisten suurteosten tehomyynti, ja niiden rinnalla tulivat kerhokirjat, joissa tarkoin lasketun kaavan mukaan myytiin kuumaa ilmaa kertomuskirjan hinnalla. Kaava edellytti, että välillä oli aina jokin oikea best-seller, kuten “Papillon”.

Toista tihutyötä olin itse tekemässä. 

Strukturalismi ja sen jälkeen postmodernismi julistivat mutkikkain sanoin mutkatonta oppia: mikä tahansa kelpaa. Teos on vain lukijan päässä. Villeinkin vale-semiologinen teoria oli otettava vastaan kunnioittavasti, ja viiden herätysliikkeen marxilaiset löysivät sankariensa kirjoituksista jatkuvasti sellaista, mitä niissä ei ole. 

Kuvitteellisen eli sepitteellisen kirjallisuuden mittariksi tuli käsittämättömyys; suuntauksen monumentti oli Joycen “Finnegan’s Wake”, ja Ranskan nilkit painoivat perässä “uudella romaanilla”. 

Muistan Becketin, joka oli englantilainen mutta kirjoitti ranskaksi. “Millaista on pim sen jälkeen kuin pim…” - Vastaus lienee “pim”. Vastaus oli myös Nobelin palkinto 1969. Olen lukenut niitä. Pidän niistä. Syy voi olla tapani lukea niitä musiikkina.

Uskonpuhdistus, joka tuli kohta kirjapainon keksimisen jälkeen, oli populistinen liike. Kuninkaat ja paronit suosivat sitä, koska se oli niin hyvä keino kerätä lisää rahaa, esimerkiksi veroja ja erilaisia rajatulleja. Uskonpuhdistajat olivat myös ahkeria uhkailemaan kapinoivia talonpoikia ja lannistamaan erilaisia räyhähenkiä.

Asian kääntöpuoli tuli näkyviin jokseenkin myöhään. Lukutaito ja leviävä kirjallisuus ja lehdistö antoi keinot kriittisyyteen eli merkitysten vertailuun. Kokemukseni mukaan äänikirja ei ole hyvä tuohon tarkoitukseen. 

Nyt tiede on jo kauan sitten mennyt menojaan. Fysiikkaa ja esimerkiksi biologiaa tai informaatioteoriaa ei edistetä äänikirjoin. Käsikirjatasolla eli referenssinä luonnontieteet ovat edistyneet hyppäyksin ajamalla tiedot verkkoon.. Mutta yleisölle niistä ei ole iloa.



52 kommenttia:

  1. PoMoa eli loistavaa postmodernismia vastustavat vain surkeat pomot eli... Ihan niin kuin mitätön VAK vastusti modernismia.

    VastaaPoista
  2. Tärkeintä on nuoriso eli tulevaisuus. Mutta mitäpä siitä, mukavia muistellessa ja itseä kehuessa.

    VastaaPoista
  3. Digitaalinen media on petollinen. Se antaa harhauttavan helppouden tunteen. Kun muutaman nettiartikkelin ja opastavan videon katsoo, kuvittelee jo kaiken osaavansa. Jos ihminen tarttuu tosissaan aiheeseen, joutuu huomamaan oman tietämättömyytensä laajat rajat heti. Jos ei tartu, elää jatkossa hybriksellä puhalletussa kuplassa. Jos hyväksymme digitaalisuuden kehnoine välineineen ja puutteineen, olemme jo antautuneet huonoon tilanteeseen. Kovin monet kuvittelevat että kaikki tieto on netissä. Todellisuus on aivan muuta.

    Jos aikoo jotain oppia, ymmärtää vaikeita relaatioita ja laajentaa tietovarastoaan, on tehtävä lujasti työtä asian parissa. Se vaatii aikaa eikä ole helppoa. Edellämainitun omaksumisen onnitumiseksi on voitettava usein valtava määrä sisäistä kitkaa.

    Käsitykseni on että tarvitaan jokin uudenlainen media joka on tehty houkuttelevaksi mutta on rakenteeltaan lähellä kirjaa jotta ihmiset eivät totaalisesti vieroitu kirjallisuudesta vaan, päinvastoin, houkuttelee heidät takaisin. Ehkä on aloitettava prototyyppimäisesti pienen mittakaavan kokeilusta joka etenee lopulliseen tavoitteeseen. Valtiovaltaa ei pidä tähän asiaan sotkea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta nämähän ovat juuri niitä alustoja, niitä on vilisemällä. Kaiken ja taivaan väliltä, patreonia ja paitakauppaa, sarjakuvaa ja mehukonetta.

      Oppimisympäristöjä on hurumykky.
      Omaa kivaa, kaikille avoimia.

      Ettei vaan oikkuisen nuorison varalta pikkuisen arastuttaisi kun tekevät omin avuin itselleen, että onko luvat kunnossa.

      Meritokratia vaanii nurkan takana, tai parin laakson elikkä muutaman vuoriston päässä. Sitten aukeaa laajat näkymät.

      Poista
  4. Kansojen historiat ja tietosanakirja-sarjat olivat aikansa internet. Ei niitä luettu kuin romaaneja, vaan etsittiin tietoa.

    Äänikirja on eri asia kuin kirja. Äänikirja on kuunnelma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äänikirja ei ole kuunnelma, kuunnelma on teatteria, jossa esirippu on alhaalla koko näytöksen.
      Äänikirja vastaa perinteistä ääneenlukua

      Poista
    2. Nykyään ei ole enää kuunnelmia. On audiodraamoja.

      Poista
    3. ja uutisetkaan eivät ole enää niitä vaan uutispodcasteja joita kutsun pötkäyksiksi.

      Poista
  5. Jäin ihmettelemään, miksi "moniosaiset suurteokset", joita varhempina vuosikymmeninä julkaistiin aina 2000-luvun ensikymmenen puoliväliin asti, olisivat olleet "tarpeettomia". Siis tarpeettomia - kenelle?

    Itselleni tuli aina vireän innostunut ja odottava mieliala, aina kun esitteitä uudesta minua kiinnostavasta teossarjasta alkoi ilmestyi. Niinpä niitä sitten tulikin kerta toisensa jälkeen tilattua agenteilta, osamaksullapa tietenkin: Suomen ja yleistä historiaa, taidehistoriaa, Suomen maantiedettä (tai vaatimattomammin maantietoa), Suomen kaupunkilaitoksen, kirkon, vuoden 1918 kansalaissodan historiaa, Suomen taloushistoriaa ja kulttuurihistoriaa viimeksi mainittua kahtenakin sarjana, arjen historiaa jne. Ja tulihan nuo valtaosin luettuakin, ihan ilokseen.

    No, ehkäpä nuoremmat ikäluokat tosiaan nyttemmin löytävät kaiken tuollainen "tarpeettoman" sieltä "älykännykän" (jollaista en itse ole suostunut hankkimaan) ruudulta. Se kyllä ihmetyttää, ettei nykyään ole olemassa edes ajantasaista Suomen historian yleisesitystä yksi- tai kaksiosaisen kirjan muodossa. ("Huippuyksikön" voimin laadittua Suomalaisen yhteiskunnan historiaa 1 - 2 en sellaiseksi laske rajattujen näkökulmien ja ennen muuta mielestäni konstailevan ja "väkinäisen tekosyvällisesti abstrahoivan" ilmaisun ja terminologian vuoksi - loistavina poikkeuksina kuitenkin olettaakseni Pertti Haapalan ja Ville Kivimäen johdolla kirjoitetut sektiot.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1960-luvulla luin aika paljon tietosanakirjoja joissa oli sopivan ytimekkäät artikkelit kunkin asiakohdan selventämiseksi. Siinä niillä oli sijansa ja niiden avulla lähti etsimään enemmän tietoa eli uteliaisuus heräsi.

      Yli kymmeneen vuoteen ei maassamme ole hyväntekeväisyyskirpputorit ja muut kerääjät ottaneet vastaan tietosanakirjoja. Syynä on se että kukaan ei niitä osta vaan niiden kohtalo on mennä paperinkeräykseen.

      Poista
    2. Mikähän oli syynä siihen, ettei noita moniosaisia suurteoksia voinut ostaa suoraan kirjakaupasta, vaikka sitten kerralla maksaen, eikä niitä myöskään voinut tutustusmis- ja vertailumielessä käydä kaupassa katselemassa?

      Poista
    3. Itselläni ei ole mitään kokemusta kustannus- tai kirjakauppa-alalta, mutta vastaan kysymykseen Kai Häggmanin mainion WSOY:n historian jälkimmäisen osan asiatietoihin tukeutuen. Sekaan pistämäni arvelut ovat omiani:

      1970-luvulle tultaessa suurteosten ja tietosanakirjojen myynnistä oli tullut silloiselle johtavalle kustantamolle WSOY:lle valtava bisnes (nykykielellä: "markkina"): noin puolet yhtiön koko kirjamyynnistä. Suurteoksista hyvin suuri osa myytiin yhtiön 650 kirjaedustajan kautta, ovelta ovelle ja osamaksulla. Kyse on täytynyt olla yksinkertaisesti tehokkuudesta: potentiaaliset ostajat täytyi saattaa tietoisiksi tuotteen olemassaolosta ja lipevällä myyntipuheella luoda ihmisissä ainakin osin illusorisia "sivistäytymistarpeita" ja sillä keinoin saada tekemään ostopäätös. (Muistelen joskus nähneeni jo 1930-luvun mainoksen lupailevan: "Tieto valtaa, tieto voimaa, kansa tiedon aateloimaa.") Ja tulosta siis syntyi, olkoonkin että WSOY:n "herrojen" kesken puhuttiin "oppimattomista myyntitykeistä ja ganstereista".

      Suoramyyntiin verraten kirjakauppalaitos olisi otaksuttavasti ollut aivan liian hidasliikkeinen ja kankea suurteosten markkinointiin. Häggman kirjoittaa: "Merkittävä osa edustajien asiakkaista oli uusia, sellaisia jotka eivät olleet koskaan kirjakaupassa käyneetkään." Lisäksi, arvelen edelleen, olisivat tulleet varastointikustannukset ja sekin seikka, ettei silloisessa nykyisyydessä kalliita sarjoja haluttu pitää kirjakaupassa asiakkaiden hypisteltävinä ja "klähmittävinä". - Kyllä toisaalta kirjakaupoistakin sarjoja sai ostaa. Esimerkiksi allekirjoittanut otti kulkukauppiaiden seireenipuheista välittämättä jonkin sarjan halutessaan useimmiten itse yhteyden kulloiseenkin myyntitahoon. Niinpä Otavan suuren maailmanhistorian 1 - 21 ostin Suomalaisen kirjakaupan paikallisesta edeltäjästä noutaen aina neljännesvuosittain uuden osan ja maksaen sen samalla pois. - Osamaksukauppa oli alalla muuten luonnollinen, koska sarjojen valmistumisajat olivat yleensä pitkiä ja ostajatkin valtaosin ns. tavallista kansaa.

      Poista
    4. Otavan(?) pieni neliosainen tietosanakirja 1920 -luvulta oli hetken 1990 luvulla paremmin ajantasalla kuin mikään tuoreempi teos: siinä oli oikeat kuvat Baltian maiden lipuista 😉
      Ja on tuosta sarjasta ollut muulloinkin hyötyä kun on pitänyt selvitellä vanhojen sanojen ( tyyliin abessinia, kimrööki) tms. merkityksiä.

      Poista
    5. Meillä oli 4-osainen Otavan Pieni Tietosanakirja ja muistelen sitä lämmöllä. Sieltä löytyi aina vastaus nuoren pojan kysymyksiin, nopeasti ja tiiviissä muodossa, ilman netin hölynpölyä. Ja kun jokin asia tai henkilö kiinnosti enemmän, kirjastosta löytyi lisää tietoa, ilmaiseksi.

      Poista
    6. Ainakaan minun vakiokirjakaupassani suurteossarjoja ei silloin ollut.

      Poista
  6. Kokeellisen romaanin tulee olla helppolukuinen ja suhteellisen vaivattomasti ymmärrettävissä. Siis Georges Perec, silläkin uhalla että ranskalaisten käsitys "hyvästä tyylistä" tarkoittaa liian usein joutavien sivuasioiden kieputtelemista ja kääntämistä siansaksaksi, joka ei tarkoita mitään sanottavaa.
    Pidätän oikeudet muutoksiin.

    VastaaPoista
  7. Ensimmäisen kerran kauhistuin, kun 1970-luvun jälkipuoliskolla Valitut Palat markkinoi kaunokirjallisuuden klassikoita - vai olivatko ne bestsellereitä - lyhennettyinä versioina. En muista hän sanoi haastatellessani häntä, mutta sen muistan, että hän hymyili.

    VastaaPoista
  8. Itse asiasta kuultuna kuultava kertoi kuulleensa mereltä laulua. Ikään kuin olisi laulettu "O sole mio".

    Joskus on vaikeaa kertoa kokemaansa oikein ja todenmukaisesti. Usein objektiivisen ja ennalta arvovapaan lausunnon antaminen osoittautuu mahdottomaksi. Tiedämme että ylhäältä katsottuna kaikki on parempaa, kauniimpaa ja objektiivisempaa. Voimme kuitenkin puhua syvällisiä, vaikkemme tiedä mitään kaivosteollisuudesta. Myyräntyötä on kuitenkin vältettävä.

    Koulussa pidin eniten sisä- ja ulkotulonnoista. Vajanto oli monen turhaan kammoama. Myöhemmin törmäilin erikoisiin käsityksiin totuudesta, todennäköisyyksistä ja lujasta uskosta. Esimerkiksi lauseet 'tämä lause on tosi' ja 'tämä lause on epätosi' ovat samalla tavalla mielettömiä. Sen sijaan lause 'Watson on Holmesin apuri' on tosi, mutta lause 'Jeesus on Jumalan poika' on ilmaus hurskaasta uskosta, ellei lausuja ole joku veijari. Todennäköisintä on, että lausuja on vahva kulttuurin lähettiläs lukeneiston piiristä. Mutta lohdutuksekseni voin sanoa, että lukemista riittää myös elementtitaloissa. Aina ei tarvita tiiliskiviä.

    VastaaPoista
  9. Tähän heräilin 80 -luvulla paikallisradioiden laajan kirjon aikaan, epäilin etten edes usko tai pysty mielessäni luomaan käsitettäviä elinolosuhteita joissa itsemme typeräksi viihdyttäminen olisi kellekään riittävään määrään toteutuva. Kännyköiden ensi versioiden tulon aikaan se oli aivan selvä: mis oot, ai siel, kumpaa otettas, punasta vai sinistä.

    Valoruutua toljottavia apinoita ruudussa ruutua toljottavia apinoita nauramassa. Työssäviihtymisvietti voitti.

    VastaaPoista
  10. Lainaanpa itseäni tuolta omistani kun tuntuisi niin tämän kirjoituksen kommentiksi sopivan.

    "Aamu 113/58 💙 48 Ilta 113/54 💙 52

    Hyvin pelittää, siis verenkiertojärjestelmäni meinaan.

    Pystyisipä aivojensa tilan samankaltaisella tavalla itse mittailemaan. Kun se vielä hunteeraisi näytölle yksilön eettisten arvojen tilan ja määrän suhteessa ymmärrykseen ja myötäsyntyiseen moraalikäsitykseen niin voisi tehdä oikeansuuntaiset korjausliikkeet kotikonstein kuin liiallisen verenpaineen alentamiseksi ikään.

    Toisaalta voiko myötäsyntyistä moraalikäsitystä olla olemassakaan? Kaikkihan meille opetetaan jo tänne aiemmin munimaan ja pesiytymään tulleiden toimesta. Parhaillaankin lasten päitä huuhdellaan digiohjelmoiduin etävälinein eikä kukaan osaa arvioida, millaisia ovat tulokset kunhan vastuuvuoro yhteiskuntien toiminnasta heille siirtyy.

    Kuusen juurelle syntyneenä omat aivoni ovat pestyt tuulensuhinalla ja niistä suhinoista lienevät eettismoraaliset ohjeenikin kotoisin. Siksi enimmäkseen vituttaa, että olen näkemässä parhaillaan kytevän harhaoppisen ajanjakson, joka ei ainakaan sydämensivistystä takaa. Ja siksikin, että tätä alituista laitteiden kilkatusta tuulensuhinoiden sijaan ylläpitääkseen murjotaan metsät ja maankamara Marsin maisemaksi."

    VEK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mitäs sanot sellaiseen steroskooppiin kota pidetään itseä vasten muutama vajaa minuutti ja sitten sen tiedot tarkastaa ohjelma joka soittaa sinne sen kuuntelimen kotitehtaalle ja kertoo että miteppä nyt on sen rinnan pistosten kanssa ja että poissulkemismenetelmällä voisi vähän itsekin ottaa selvää mikä se pistelee kun vaihtaa asentoa ja milloinkas se sohva on viimeksi imuroitu. Eikö ole, eipä haittaa, laitellaan. Hyvin voi olla, jos vaan vähän salaa tehdään ensin muutama kotitarpeiksi.

      Poista
  11. Tätä tärkeää aihetta käsitellään mainiosti Timo Parvelan mielestäni parhaassa kirjassa Ella ja kaverit salaisessa palveluksessa.

    VastaaPoista
  12. Kuun vaihteessa, lähes täyden kuun aikaan, painajaismaisesti paikkakunnaltamme lopetti kirjakauppa, paras ikinä. Olo on kuin olisin menettänyt tärkeän ruumiinosan. Haamusärky vaivaa. Muistelen niitä, etsintöjä, löytöjä, hymyä. Elämä ei ole enää koskaan ennallaan.

    VastaaPoista
  13. Äitini kirjakerhon kuukausittaiset "kerhokirjat" paljolti tyydyttivät lukemisen tarpeeni 1970-luvulla . +Kirjahyllyn aarteet.

    VastaaPoista
  14. Nuorten sisustuksessa on yksi yhteinen piirre: heillä ei ole kirjahyllyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirotut Lundiat, nuo pölypankit ja palokuormat. Kaamein ja vaarallisin olivat älpeet, vinyyliä, jopa tuhansia samassa huoneessa. Videokasetit sentään tehtiin vähäisin varauksin. Kyllä nyt on niin hyvä, kourallinen piisiruja sopii pudotella säästöpossuun.

      Poista
    2. Eikä taidetta missään muodossa. Jos jotain hankitaan, se on vitosen kehystetty kuva Ikeasta ostettuna.

      Poista
    3. Ei ideasta, vaan jostain vielä pahemmasta halpapuljusta. Mieluiten sellainen jossa on tekstinä jotain tyhmää englanniksi.

      Poista
    4. Eipä ole kunnon hyllyjä edes Oodissa. Sisustusarkkitehtuuri on pääasia sielläkin.

      Poista
    5. Seuraavaan eurostoliiton maakohtaiseen tekoälyvehtaamoon tarvitaankin vain lavittat ja patjat, kaiken muun voi tulostaa, vihannekset, hedelmät, ja mehuliemet, sinnehän ei saa mitään viedä, omia.

      Tästä se alkaa, tämä kun lämmitetään ja tulostetaan koivunlehtinivaskoja...

      Poista
  15. Kirjoista puheen ollen. Älä osta kirjoja äläkä tilaa edes lehtiä lukuun ottamatta lapsille Aku Ankkaa. Osta tai vuokraa asunto kirjaston läheltä, kaupunginosakirjasto riittää, kunhan on vähintään viitenä päivänä viikossa auki. Ongelma syntyy, kun kirjasto poistaa teoksia ja tallenteita, eikä edes yhtä kappaletta jää varastoonkaan. Silloin on pakko ostaa teos poistomyynnistä kotihyllyyn. Ainahan kyllä voi hyödyntää kaukolainausmahdollisuutta. Kirjastoauto taasen on harvoja haja-asutusalueiden palveluja. – JRi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuitenkin siis ostat?

      Paras ostaa koska monet helmet ovat kaupoista kadonneet jo kauan sitten eikä uusia painoksia näy. Divareista ja etenkin kirppareilta löytyy edelleen todella hyviä löytöjä. Voisin luetella tässä muutaman myyntipisteen mutta enpäs taidakaan.

      Poista
    2. Valitettavasti aina ei voi hyödyntää edes kaukolainamahdollisuutta.

      Lainasin Helsingin pääkirjastosta (Pasila) joskus 1990-luvun loppupuoliskolla teoksen, jonka tahdoin nyt lukea uudelleen. En muistanut enää kirjan nimeä tai tekijää, mutta muistin kannen värin(!) ja tietysti aihepiiriin; kirja oli englanninkielinen oman alansa pioneeriteos. Näillä spekseillä ei kuitenkaan löytynyt mitään, asiasana-haku ei tuottanut tulosta eikä yksikään informaatikko tai kirjastovirkailija osannut auttaa.
      Sain lopulta - raivokkaan googlettamisen tuloksena - itse selville mysteerikirjan nimen (olin kuin olinkin muistanut kansikuvan värin oikein!).

      Vaan mitä kummaa?! Ei ihme, ettei kukaan tiennyt, mistä opuksesta oikein oli kyse: kirjaa ei ollut enää Pasilassa - eikä missään muuallakaan koko Suomen maassa! Jos se olikin joskus kuulunut (myös) jonkun tieteellisen kirjaston valikoimaan (en tiedä, oliko), eipä kuulu enää. Helsingissäkään ei oltu viitsitty siirtää varastoon, vaan mitä ilmeisimmin myyntikärryn kautta poistoon. Näin se tieto katoaa ihan konkreettisesti elämänpiiristämme. Sellaista, minkä olemassaolosta ei ole tiennyt, ei voi myöskään kaivata.

      Jos pidän kiirettä, saatan silti saada vielä teoksen käsiini, ulkomailta.

      Poista
    3. Tämähän se karmea totuus onkin. Hyvin monet tieteelliset kirjastot ovat dumpanneet kaikki vanhat todella arvokkaat teokset jonnekin, ehkä paperin keräykseen. Kirjastoilla on tapahtunut suuri erehdys kuvitellen että teokset jotka on julkaistu matematiikasta, fysiikasta ja muista teknisistä tieteistä, olisivat vanhentuneita ja arvottomia jos ovat julkaistuja ennen vuotta 1990. Niitä teoksia ei ole enää mitenkään saatavilla Suomen kirjastoista. Ulkomailta (USA, D, UK) niitä voi löytyä ja siellä on edelleen hyvät jälkimarkkinat sekä uudemmille että vanhoille käytetyille teoksille. Täältä sellainen puuttuu lähes kokonaan. Jotkut antikvaarit koettavat jotakin tehdä mutta suuret kirjamassat vain ovat kadonneet. Itsekin olen tähän törmännyt liian usein. Olisiko ollut 1993 kun menin erääseen Sörnäisissä toimineeseen kirpputoriin jonka edessä oli iso jätelava, täynnä tieteellistä kirjallisuutta. Tein heti löytöjä pikkurahalla.

      Minusta tätä oidaan pitää suurena kulttuuriskandaalina.

      Poista
  16. Aikansa kullakin.
    Kannattaako tätä enää jatkaa? Piste blogille.
    Maailma menee menojaan, eikä sillä ole mitään väliä lukeeko joku vanhaa tai uudempaakin kirjallisuutta. Jonkun loppu on aina jokun uuden alku.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viiden tähden blogille vielä yksi piste. Tietysti, mille sitten?

      Poista
    2. 4 t 5. Kymppiin pitkä matka. Kannattaa yrittää.

      Koskenniemen äärioikeistolaisuus on löytänyt vertaisensa. Hän vihasi modernisteja, koska ei ymmärtänyt ja koska oli taantumuksellinen. Hävettää blogistin puolueen puolesta, kun se tuottaa samanlaista satoa.

      Poista
    3. Eikö ole väliä mitä professorit kirjoittavat uudesta kirjallisuudesta? Aleksis Kivestä alkaen parhaat kirjailijat ovat olleet professorien ja piispojen uhreja.

      Poista
    4. Eikö ole väliä mitä professorit kirjoittavat uudesta kirjallisuudesta? Aleksis Kivestä alkaen parhaat kirjailijat ovat olleet professorien ja piispojen uhreja.

      Poista
    5. Olet nyt keskustellut itsesi kanssa Kemppisen blogin kommenteissa joitain vuosia. Oletko tullut johonkin johtopäätökseen? Oletko lukenut blogikirjoitukset?

      Poista
    6. Mistä edellä oleva häpeäjä tietää blogistin mahdollisen puolueen? En ainakaan minä sitä näistä löydä.

      Poista
  17. Tulevaisuus on epävarmaa. Lapsuutta ja nuoruutta pitää varjella ja tukea. On melkoisen samantekevää, onko ihminen lukenut tärkeitä tai vähemmän tärkeitä kirjoja. Riittää, että tulee toimeen itsensä ja muiden kanssa.
    Lukutaito on silti tärkeä. Kirjallisuus ja muukin taide on subjektiivinen kokemus. Voiko sitä edes jakaa muiden kanssa.

    Hilkka

    VastaaPoista
  18. "Es ist wirklich keine Schande, Verse zu schreiben, die den Zeitgenossen begreiflich erscheinen!"

    (Erich Kästner über die "Gebrauchslyrik" in der "Neuen Leipziger Zeitung" am 7. Februar 1930)

    VastaaPoista
  19. Journalismi tosiaan menee kuten Kemppinen toteaa: Hesarissa nyt iso kuvitettu juttu pilluista, erilaisista vulvista jne. Ei siinä mitään, eri näköisiä, - kokoisia ne ovat kuin miesten peniksetkin. Hyvä se nähdä.
    Mutta kuvavaa että sijoitettu tämä feministinen tieto maksumuurin taakse eli uusia tilaajia houkuttelemaan.
    Kun kaikki muu hunaja on käytetty, laitetaan tilaushoukutuslinnuksi naisen alapää...

    Tämän jälkeen?

    VastaaPoista
  20. Muutaman vuoden kuluttua nuoriso avaa Tekoäly-Ohjelman. Kirjoittaa: "Kirjoita kirja Paasilinnan, Dickensin ja Prostin tyylejä mukaillen, aiheena rikos Eduskunnassa, Päähenkilö pääministeri, sivuosissa ministerit. Kavala ja petoksellinen. Sivumäärä 400 sivua. Ei naisia eikä rakkautta."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieman myöhemmin toisaalla nuoriso avaa TÄOnsa, lausuu: "Lue tuo kirja ja lähetä aivoihini siitä Kajavan, Heikinheimon ja Kemppisen tyylinen 3 minuutin yhteenveto. Ei ironiaa, ei opetusta."

      Poista
    2. Tuo tosin edellyttää että tekoäly on koulutettu riittävällä suomenkielisellä tekstimassalla, mikä ei ole itsestään selvyys.

      Poista
  21. Liian monta kirjailijan itsemurhaa. Liian monta kirjallisuuden assistentin itsemurhaa.

    VastaaPoista
  22. Entäpä kirjallisuuden opiskelijoitten suisidit? Professorit ovat naureskelleet alaiselleen, joka tappoi itsensä. Oli kuulemma paremman näköinen kuin assistentit hänen jälkeensä. Olen nähnyt heidän piittaamattomuutensa ja ilkeät sanansa sairastuneista opiskelijoista ja sodan sairastuttamista kirjailijoista. Samoin postmodernisteista, jotka ovat terveempiä kuin professorit. Olisiko aika julkistaa tätä kaikkea ja sitä, mitä puoluetta nämä edelleen kovaa palkkaa tai eläkettä nauttivat professorit edustavat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opiskelija-aines näyttää huonontuneen 50 vuodessa radikaalisti. Aikoinaan opiskelun ohessa tehtiin oikeita töitä myös viikonloppuisin ja loma-aikoina. Ei oltu masentuneita tai henkisesti alentuneita ja huono aines karsiutui pois. Nyt lähes jokaisella opiskelijalla jokin henkinen tauti ta muutoin vaan menee huonosti ja valituksia riittää. Ei edes osata täyttää hakemuksia ja Kela perii takaisin rahojaan epäpäteviltä oppilailta vuosittain. On muotia olla valittava masentunut.

      Poista
    2. Ihmisistä, etenkin siitä puolikkaasta, on pyritty tekemään uhreja kaikin keinoin. Näyttää tehonneen ja tulokset ovat karmeat. Uhriuttaminen on nykymetodi kaikkeen joka koetaan vaikeaksi ja vastenmieliseksi.

      Poista
  23. Kaikkea on ja kaikkea riittää, myös maailma on lavea ja suo on siellä ja vetelä täällä.

    VastaaPoista