Oikaisu: eilisen kirjoituksen kommentoija puhuu juoruilusta.
Leima on epämääräinen. Isäni muistelmateoksessa on hauskoja tai harmillisia tietoja
eri ihmisistä. Koska asianajaja on vaitiolovelvollinen, tuo käsikirjoitus on tarkastettu
viiteen kertaan. Kaikki siinä kerrottu löytyy oikeusjuttuja pöytäkirjoista tai
julkisista rekistereistä. Keksitty esimerkki: ”Raittiusseuran puheenjohtaja
N.N. (nimi mainittu) joutui kerran toisena jälkeen juoppoputkaan ja sai
sakkoja.”
Yleiskielessä juoruilu kai tarkoittaa epäedullisten
tietojenlevittämistä yleisesti. ”Spede Pasanen oli siviilissä huumorintajuton
ja erittäin rahantunteva mies.” – Itse asiassa minullakin on tämä kokemus,
josta asianmaisen elämäkertateoksissa ei mainita. ”Kekkonen oli tunnettu
pitkävihaisuudestaan.” En todellisuudessa tiedä asiaa, mutta olen saanut sen
käsityksen, että väitteessä voi olla perää. Mannerheimin on sanottu olleen
vielä pitkävihaisempi.
Isäni Kullervon Lappi-kirjat ja lehtileikkeet sekä erittäin
laaja kokoelma valokuvia ovat menossa Rovaniemen kaupunginkirjastoon. Samalla
tavalla kuin siellä ja Lapin museossa on Itkosen ja Walleniuksen kokoelmat,
tänne tulee siis Kemppisen kokoelma.
Asiasta on sovittu näin suullisesti, koska aineistoa on tähän
asti tarvittu siihen antologiaan. Ainakin mainitsemani kaksi vanhempaa
kokoelmaa ovat kenen tahansa lainattavissa. Tosin kirjastoilla lienee omat
käytännöt harvinaisten julkaisujen vaalimiseksi, mutta tuosta asiasta kantavat
päävastuun vapaakappalekirjastot, ensimmäisenä ja ylinnä Kansalliskirjasto.
Eikä kokoelmassa ole kirja-aarteita, mutta sitä vastoin aika paljon muuten vain
vaikeasti tavoitettavia niteitä.
Valokuvia on noin 20 000. Suurin osa niistä on diapositiiveja,
enimmäkseen Kodachromea. Vanhimmat eli 1940-luvn kuvut ovat mustavalkoisia ja
sellaisinaan näyttelykelpoisia.
Oma digitaalinen kokoelmani on jo Kansalliskirjastossa.Koska
kirjaston omat verkkosivut ovat tietenkin suuria eivätkä välttämättä
helppokäyttöisiä, olen poiminut sieltä etenkin sotien vällsen ja sotia
edeltäneen ajan kuvia, joista jotkut ovat mielestäni todella hienoja. Samoin on
mukana 1800-luvun ja 1700-luvun muuta kuin suomenkielistä kirjallisuutta. Ihastelen
kovasti tässä blogissa mainostamaani englantilaisen kirjoittajan kuvausta
jalkamatkasta Petsamo rannikolta Inarin kautta Kittilään.
Tuosta kirjasta sain kaipaamani tiedon hyönteisvitsauksesta
eli räkästä. Kirjoittajan mukaan se oli aivan hirvittävä. Olin ihmetellyt
vuodesta 1954, miksi hyttyset eivät häirinneet tuntemattomia sotilaita, ainakaan
elokuvista päätellen. Tiettävästi niistä kuitenkin oli aivan hirveä riesa.
Sitäkin olen kummastellut, miksi pensaiden ja maan ruskaa ei löydä
maalauksista. Vastaus on aika selvä. Ennen maantien rakentamista eli 1920-lukua
kukaan maalaustaidolla varustettu ei käynyt Rovaniemen tai Kemijärven
pohjoispuolella. Mielenkiintoista että Yrjö Kokko kuvasi mustavalkoiselle.
Oliko isäni Kullervo ihan ensimmäinen värifilmin suurkäyttäjä, kun hänellä on
myös satoja ruskakuvia vuodesta 1954.
Muistelen Kalle Kultalan maininneen, että he, suomalaiset
valokuvaajat, saivat Helsingin olympialaisten aikaan kokeillakseen värifilmiä ja
salamavalolamppuja. (Tunnen yli sata vuotta vanhat ja toisaalta toisen maailmansodan
aikaiset värikuvat, jotka olivat erikoisuuksia myös painotekniikan kalleuden
vuoksi.)
Henkilökunnan vaitiolovelvollisuus on ikuinen - niin päiväkodeissa, opettajien huoneissa, sairaaloiden henkilökuntakahviloissa, vankiloissa kuin asianajajien taukohuoneissa käräjätaloissa. Ns. hiljaisen tiedon jakaminen (lue: juoruilu) on epäeettistä, ja esimiesten tulisi siihen menoon puuttua aina kun se suinkin on mahdollista.
VastaaPoistaPuhumattakaan että noin koolattuja hauskutuksia painetaan ja julkaistaan. Mutta niinhän minä muistan että jo K:n väitöskirjassa oli kosolti tarinoita, joiden asiayhteyttä tieteellisessä kontekstissa ihmetteli jo opponentti.
Muistat väärin etkä tainnut olla itse paikalla. Opponentteja oli kaksi. Väitöskirja aihe ei ollut korkeian oikeden asema,vaan korkein oikeus, ihmiset ja yhteiskunta. Siten esimerkiksi tuomareiden toiminta valtiorikosoikeuksissa 1918 oli hyvin keskeinen asia. Kaikista ihmisiä koskevista tarinoista olin keskustellut presidentti Olssonin ja useiden jäsenten kanssa. Se kysymys oli näet myös keskeinen, miten KKO:n jäseneksi päädytään.
PoistaEt liioin taida olla asianajaja. Taukohuoneissa ei puhuta omista eikä toisten asiakkaista. Välillä puhutaan istuvista tuomareista vähemmän mairittelevasti. Heihin nähden ei ole vaitiolovelvollisuutta.
Ei se vaitiolovelvollisuus ole ikuinen. Julkisuuslain mukaan yksilön yksityisyyden suojaamiseksi salassa pidettävän tiedon salassapito jatkuu, kunnes on kulunut 50 vuotta henkilön kuolemasta tai, jos kuolinaika ei ole tiedossa, 150 vuotta henkilön syntymästä. Yleensä tämä on sama kuin elinikä, mutta ei aina.
PoistaEsimerkiksi marsalkka Mannerheimia nuorena neitona hoitanut sairaanhoitaja ei rikkonut lakia kertoessaan nyt, yli 60 vuotta myöhemmin, että marsalkka kärsi joskus unettomuudesta ja yksinäisyydestä ja pyysi nuorta hoitajaa istumaan seuranaan. (Epäeettistä tuon kertominen saattoi tiukasti katsoen olla, mutta en jaksa olla vihainen. Tieto ei ollut vainajan muistoa loukkaava ja antoi suurmiehen kuvaan inhimillistä väriä. Ja metoo-kampanjan aikana tieto, ettei marsalkka pyytänyt nuorelta naiselta kuin läsnäoloa, vahvistaa entisestään kuvaa herrasmiesmäisestä vanhuksesta.)
Taiteilijaksi laskettava Juho Kyyhkynen maalasi kyllä Inaristakin. Kuoli vahingonlaukaukseen jo 1909. Jonkinmoisella maalaustaidolla varustettu, vaikka kemijärveläinen vain olikin.
VastaaPoistaKyllä Einari Junttilan akvarelleissa on toistakymmentä ruska-aiheista teosta. Polkupyörä ja sukset riittivät hänelle kulkuvälineiksi. Ylläksen ja Aakenuksen seutuja hän tyttären kertoman mukaan maalasi.
PoistaVielä ehtii Kuopioon VB-valokuvakeskukseen katsomaan "Kamera aseena - Jänisten rintamakuvia" -näyttelyn. Siellä oli mielenkiintoinen elokuva, jossa oli varmaan vain pantu peräkkäin kuvaajalta jälkeenjääneet filmit. Hauska katsoa tuommoista jota ei ole liikaa editoitu. Joukossa oli myös pätkä värikuvaa, ilmeisesti Marskin majalta. TK-porukalla taisi olla satunnaisesti saksalaisilta saatua värimateriaalia.
VastaaPoistaAW
Taidemaalari Eero Kemppainen on mahtava Saariselän alueen ikuistaja. Kemppaisen mukaan Lapin ruska-ajan värejä on pakko lieventää. Kukaan ei hänen mielestään osta eikä kestä seinällään ruskan todellista, armotonta värikirjoa.
VastaaPoistaJos Kemppainen on niin sanonut, kai se on ollut hänen kohdaltaan niin. Aika lailla latteampi väripaletti hänellä on ollut, kuin vaikka Reidar Särestöniemellä.
PoistaKuinka paljon sitten taiteilija arvottaa yleisön makua verrattuna siihen, miten itse maailman näkee. Kemppainen on minun silmääni kultakauden jäljittelijöitä. Ei huonoimmasta päästä kyllä, mutta oma näkemys ei hänellä kovin vahvasti erotu.
Missä määrin oli Suomessa sotien jälkeen pieniä Minox-kameroita eli vakoilijankameroita? Mitä niillä voitiin kuvata?
VastaaPoistaVakoiluelokuvissa kuvattu Minox-kameran käyttötapa on pelkkää legendaa (salaiset paperit kassakaapista pöydälle ja naps, naps). Ei tulisi luettavaa jälkeä. Filmi oli 16 mm elokuvafilmiä. Oikeasti Minox oli kallis lelu.
PoistaMinox 'vakoilijakameroita' ei tainnut täällä olla montaakaan.
PoistaSe oli aikanaan varsin kallis vehje ja sitä myytiin etupäässä
yläluokalle de luxe-tuotteena. Kameran käyttöalue on aika suppea.
Objektiivi (f/15) riittää juuri ja juuri hyvässä päivänvalossa kuvaamiseen. Mitään dokumenttien kopiointeja hämärissä huoneissa Minox 'vakoilijakameralla' ei todellakaan kannattanut edes yrittää tehdä.
Silloin kun kuvakopioita tarvittiin ne tehtiin normaaleilla 35mm kameroilla, jotka asetettiin nk. copy standille objektiivi alaspäin.
Kodak Retina lienee ollut yksi käytetyistä, ainakin kaikki kopiointiin tarvittavat lisävarusteet (copy stand, lähikuvauslinssi) olivat tehdasvalmisteisia.
Minox teki myös tavallisia filmikameroita, jotka nekin ovat poikkeuksellisen pienikokoisia. Niitä on edelleen paljon käytössä, esimerkiksi tämän kirjoittajalla.
Minoxilla voi kuvata ihan mitä tahansa. Sen erikoinen linssistö kykeni jopa lähikuvaukseen; jokaisessa Minoxissa oli pitkät ketjuperät sekä putoamisen ehkäisemiseksi että lähimmän tarkennuspisteen, 45 cm, määrittelemiseksi. Sille etäisyydelle sopi juuri A4-tyyppinen arkki. Sen kuvakoko oli noin neljännes 35 mm filmistä, ilman reunareijitystä, ja negatiivifilmi oli valmiissa kasetissa. Kehitykseen ja varsinkin suurennokseen paperikuvaksi tarvittiin omat laitteensa. Filmin nopeudesta (= sen erottelukyvystä) riippui sitten kuinka detaljikkaita kuvista tuli. Maisemakuvakin varmasti onnistui, Minoxin nopeusasteikolla olivat asetukset kuudesta 27 DINiin. Minoxia on valmistettu jatkuvasti, myös sotien jälkeen, ja myynnissä sitä on ollut aina. Se on viehättänyt erikoisuutensa takia, mutta halpa se ei kaikkine laitteineen ollut.
PoistaNeuvostoliittolaisilla oli vakoilijoille kehitetty dokumenttien tehokkaaseen kopiointiin kirjoiksi tai muistivihoiksi naamioituja kameroita jotka kuvasivat 20 senttiä paperia sekunnissa.
Poista