Jos suvussanne sattuu olemaan joka hupsu, tuon kirjan
(Hänninen, Kirjan kasvot), voi ihan hyvin hankkia joululahjaksi.
Toimittaja-kirjoittaja on hyvä, mutta hiukan hänen makunsa horjahtelee. Kansikuvaksikin
on otettu yksi Suomen huonompia kirjankansia, Björn Landströmin Sinuhen
egyptiläisen muotokuva.
Landström, joka oli ihan mukava mies niille jotka hän arvioi
tuttavuutensa arvoisiksi, oli loistava piirtämään ja maalaamaan esimerkiksi
laivojen kuvia. Ihmis- ja eläinhahmot jäivät auttamattomasti jäykiksi ja
epäluonteviksi. Sinuhe tuijottaa kuin mielipuoli. Kateissa on se ihmisenä
olemisen rikkaus ja karvaus, joka Waltarissa vetoaa niin syvästi niin moniin
lukijoihin.
Jotkut ihmiset osaavat vielä harmitella oman elämänsä
hyppelehtivyyttä. Näin lehdestä, että aikuisillakin on nykyisin AD eli
attention deficit, kyvyttömyys keskittyä sanovat pillerilääkärit. Itse sanoisin
pelko antautua elämän vietäväksi.
Vihje lukijalle: karkaa kotoa, jos voit tehdä sen
aiheuttamatta suurta sekasortoa. Mene vaikka johonkin matkustajakotiin lukemaan
jokin tai uutaa Waltarin tiiliskivistä. Joulun kunniaksi syötäväksi vaikka
pussillinen sokerikorppuja ja niiden painikkeeksi pullollinen tai puolitoista
raanavettä.
Näistä historiallisista romaaneista paras on tietysti Mikael
Hakim, kuten olen joskus ennenkin sanonut. Päästäkseen siihen sisään on
tietenkin hyvä lukea uudestaan Mikael Karvajalasta.
Tämä pari on muuten ajankohtaisempi kuin ehkä yksikään viime
vuosien uutuuksista. Karvajalassa kuljetaan muun ohella sateenkaarilipun alla
valtion- ja paikallisterrorismin tukeutuessa milloin mihinkin ideologiseen
valheeseen. Hakimissa teemana on eräiden Välimeren maiden (Algeria) sekasorto
ja kertomus siitä, mitä tapahtui kun islam nousi sotilaallisesti ja
poliittisesti ja Korkea Portti nousi sellaiseksi suurvallaksi, että se oli
kaikkien otettava välttämättömästi huomioon.
Sinuhessa Waltari muuten arvasi oikein merikansojen
merkityksen ja pronssikauden katastrofaalisen lopun. Hän toisin sanoen uneksui
selitykset, jotka arkeologit ovat löytäneet nyt, viimeksi kuluneiden kymmenen
vuoden aikana.
Vauhtiin päästyä voi saman tien lukea taas Angeloksen (myös ”Nuori
Johannes”) ja Turmsin, jonka kuva etruskeista on täysin virheellinen ja
uskottava. Ja niin on AD parannettu.
Saan tänään Lapin antologiani taiton – kuvien kanssa
pelaaminen on vienyt tuhottomasti aikaa. Nyt jo kaduttaa.
Miksi kukaan ei tee koskaan sellaista antologiaa, johon
olisi painettu vanhat tekstit niillä kirjasinmalleilla ja sen näköisinä kuin
ensimmäisissä painoksissa?
Isäni Lappi-kirjasto, josta pääsen viimein eroon, koostuu
sadan mallisista ja kokoisista niteistä ja opetti minulle sen, että ajatus
painetusta kirjasta parhaana käyttöliittymänä esimerkiksi e-kirjaan verrattuna
ei pidä paikkaansa. Jos mahdollista luen itse mielelläni padilla tai
puhelimella myös tuhatsivuisia traktaatteja. Sähkökirjassa on se verraton
puoli, että kirjan ja sen kohdan, johon viimeksi jäi, löytää heti. Kaiken muun
voi opetella.
(Kuva: Genoveffa, tai kertomus yhden jumalisen rouvan viattomasta kärsimisestä.)
Se ajatus, että kirjan kansikuvan pitäisi valaisevasti ilmentää sen sisällön kokonaisuutta kuulostaa kummalliselta. Kirjan kansikuva tarkoittaa sen käärepaperia, dust jacket, ja sen tehtäväksi on kauppahyllyssä annettu huomion herättäminen ja rivistä erottautuminen. Kirjahyllyssä moinen paperiremsa monasti, ainakin minulla, poistetaan ja annetaan sidoksen selän näkyä. Toivottavasti se nimineen on hyvin tehty. Valitettavasti kurja köyhyyteni on pannut ostamaan paperikantisia (kartonkia, itse asiassa), joten nahkaselkää on vähemmistö ja Grimbergkin taitaa olla tekoeläintä.
VastaaPoistaMutta siis, Landström. Sen parempaa graafikkoa ei ole Suomessa nähty kun piti kuvitus tehdä, ja napakka. Ymmärrys siitä, että suoraan katsojaan tuijottavat silmät ovat vangitseva elementti, on huomattu akkainlehtien kansissa sittemmin. Landström ei ollut ns. taiteilija, joiden yritykset tehdä käyttökuvitusta ovat vähän hassuja. Varsinkin, jos joutuvat runokirjan tekoon mukaan. Kuva on konkretiaa, pelkistys. Jollei siitä pidetä, käyttögraafikko tekee uuden (mutta laskuttaa).
Kansamme on suuri näköispatsaiden ystävä ja vaatii että asiat ovat yksinkertaisia ja oikein. Symboliikka on haudattava kauas ajatuksen taustalle -- sen ottaminen esiin kuvallisesti on yhtä tuhoisaa kuin viedä calla syntymäpäiville kukkalahjaksi.
Tuli mieleen symboliikkaa kumminkin. Sitä ei koskaan voi olla liikkaa. Egyptiläisessä kuvataiteessa, siis hautaseinissä, henkilöt nähdään aina profiilissa, eli nenän vinous ei näy. Landström käänsi katseen lukijaan.
Poista'Kertomus yhden jumalisen rouvan viattomasta kärsimisestä' olisi hyvin voinut olla Márquezin romaanin nimi.
VastaaPoistaMielestäni isäni Urpo Wainion tekemä Sinuhe-kansi josta taisi olla värillinen ja viivapiirrosversio niissä ihan ensimmäisissä laitoksissa, ei ollut hullumpi. Taannoisessa Waltari-näyttelyssä oli tekijäksi merkitty tuntematon.
VastaaPoistaAW
Yhdyn suositukseen. Vetäytyminen vähäksi aikaa sivuun maailman melskeistä, mukaan muutama hyväksi tiedetty paksu kirja ja muut välttämättömät tykötarpeet ja johan saa sielu lääkettään. Sillä taas jonkin aikaa pärjää.
VastaaPoistaMinä tosin olen sitä ikäpolvea ja ihmistyyppiä, että se paperinen käyttöliittymä istuu edelleenkin käteen parhaiten. Taidan olla siihen vähän rakastunut.
Olen kyllä eri mieltä Landströmin kannesta. Ei ole huonoimpia. Ja siinä missä blogisti näkee mielipuolen tuijotuksen, näen keski-ikäisen miehen elämänkokemuksen. Aivan kelpo kansikuva.
VastaaPoista"Isäni Lappi-kirjasto, josta pääsen viimein eroon,". "Eroon", mutta mihin: julkiseen/yksityiseen säilytyspaikkaan? Kuittauksella lainattavaksi/luettavaksi/vain tutkimuskäyttöön? Utelee JIR?
VastaaPoistaVastaus tuli 15.12.2017 kolumnissa. Lappilaisena olen kiitollinen säilytyspaikkaratkaisusta - JIR.
PoistaMinä yritän saada ennen joulua valmiiksi sivuston, jota kautta ihmiset voisivat "lainata" kirjojaan ihmisille.
VastaaPoistaMe muutetaan 30-40 neliötä pienempään asuntoon, ja meillä on nykyisessä kirjahylly muistaakseni 67 metriä, ja jonkin verran muualla.
Tarkoitus olis, että ainakin osa kirjoista päästettäisiin maailmalle, ikuiseen lainaan, mutta niin, että ihmiset voivat sivun kautta ilmoittaa, missä kirja on, ja näin kirjan voi hakea sieltä sitten uuteen lainaan, ja sivulla ihmiset voivat myös arvostella kirjan.
VITTU SAATANAT PERKELEEN JUMALAUTA toivottavasti kiroilu auttaa vituttavaa olotilaan ei mua varsinaisesti nyt muuten vituta kuin hetken vain vitutti siksi kiroilin
VastaaPoista