Hyvin kauan sitten
jouduin useaan kertaan keskusteluun selvästi lahjakkaan nuoren miehen kanssa,
joka kirjoitti runoja. Voi olla että hän oli saamaisillaan ne läpi
kustantajalle, mutta ei sitten saanutkaan. Hänestä tuli jotain muuta. Utta hänellä
oli kielipeli. Olisiko mahdollista, että hän olisi lukenut jo silloin
Wittgensteinia?
Runoja hän kirjoitti niin
että leikkasi saksilla liuskan rivi riviltä suikaleiksi ja alkoi sitten
järjestää näitä suikaleita alekkain. Seurasin toimitusta ja ajattelin, että
ehkäpä tämä henkilö on päästään vialla.
Viisikymmentä vuota
myöhemmin luin jostain, että aikanaan hyvin suosittu ja edelleen tunnettu
kirjailija Jean Paul opetti tämän menetelmänsä filosofi Hegelille.
Sitten mieleeni tuli
filosofi Heidegger, jonka lukeminen edellytti ainakin minulta jonkinlaisen
kortiston laatimista. Hän varusti esimerkiksi tavalla tai toisella olemassaoloon
liittyvät sanat liiteryhmillä ja penäsi, että nuo termit tarkoittavat aivan
kriittisellä tavalla eri asioita. Suomennettuna ne olivat sellaisia kuin ”olemassaolo
maailman-heitettynä-olemisena”.
Nyt mieleeni tuli, että
jos Hegelillä kukaties oli jonkinlainen kirjastokorttien laatikko, ehkä hänen
kuuluisa vaikeaselkoisuutensa johtuukin siitä, että jotain kirjoitettuaan hän
pani silmät kiinni ja sieppasi toisen kirjastokortin ja jatkoi siitä.
Niissä korteissa oli
ajatuksia, päähänpistoja, perusteita, perusteluja ja ennen kaikkea lainauksia
toisista teoksista.
Lähdeteokseni kertoo,
että eräiden kirjailijoiden ja filosofien tapa oli sellainen, että kun aivoja
alkoi krampata, he kävelivät kirjahyllylleen ja ottivat summan mutikassa jonkin
kirjan ja avasivat mielivaltaisen kohdan ja jatkoivat romaaniaan tai
traktaattiaan näin löytyneellä lauseella.
Filologit sanovat, että
teksti tietää enemmän kuin kirjoittaja. Jotkut kirjallisuustieteilijät ovat
kovasti kiukutelleet, ettei kirjoittajan tarkoitusperiä pidä edes tutkia, koska
mitäpä antavaa kirjoittajalla voisi olla sanottavaa kirjoituksistaan. Kuvaan
tulee myös niin sanottu intentioharha. Kirjoittaja on halunnut sanoa jotakin
mutta onkin vahingossa sanonut jotain muuta.
Eino Leinon ”Nocturne” ja
Uuno Kailaan ”Suomalainen rukous” ovat esimerkkejä kuuluisista runoista, joista
on poistettu säkeistö. Ensin mainittu on siis se ”Ruislinnun laulu korvissani…”
Itse asiassa se oli hyvin tunnettu jo ennen Loiria, joka on päässyt Suomen
kansan sydämeen muun muassa parkumalla silloin kun kuiskaaminen kuuluisi
paremmin.
Editointi on aika vahvaa,
mutta runo parani siitä merkittävästi. Kailaan teksti on tapana esittää
laulettuna tai virtenä kahtena säkeistönä. Silloin välisäkeistön ”kukkivat
roudan maat” jää pois. Sanavalinta on hyvin kaunis. Täysin aiheesta Säisä otti
sen kirjan nimeksi.
Kunpa Leino olisi pitänyt
kiinni tuosta ”hiljaisuuden laulusta”.
Opinnäytetöistä on joskus
tapana sanoa, että tutkimuksen aloittava ”kysymyksenasettelu”, se sama, joka
tutkimuksella elegantista ratkaistaan, on syytä kirjoittaa vasta lopuksi. Vasta
silloin kirjoittaja ja lukija tietävät, mitä on tullut ratkaistuksi, ja miksi.
Jos mieleen ei tule
mitään sopivaa, voi käyttää indeksikorttien ideaa ja laittaa siihen mitä
tahansa syvähenkistä, mielellään kuitenkin suunnilleen samalta alalta.
En koskaan saanut
selville, mitä filosofi Eino Kailan ”syvähenkinen elämä” tarkoittaa, sillä se
on jo kirjan nimenä niin jännittävä ja vangitsevan hieno. Alaotsikko ei
selvennä sitä, keskusteluja viimeisistä kysymyksistä.
Parikin ystävääni on kertonut,
miten eri tiedekunnista juostiin Eino Kailan luennoilta Rolf Nevanlinnan luennolle
suhteellisuusteoriasta, syvän haltioitumisen vallassa, aivan siitä huolimatta,
että kuulijoille – näin minulle on siis kerrottu – oli oikeastaan samantekevää,
kumpi oli äänessä, koska he eivät ymmärtäneet kummastakaan sanaakaan.
Nämä ajatukset indeksistä
– johon kuuluu tietysti kirjastoluokitus tai samanlainen desimaalijärjestelmä
kuin Wittgensteinin ”Tractatuksessa” peittämään ajatuksen hyppelyä – perustuvat
taiteelliseen taikauskoon, jota ei olisi viisasta mainita.
Kirjoittaja, säveltäjä,
maalari on oikeastaan kuka-tahansa, eli siis sama henkilö kuin Odysseus, joka
sanoi nimekseen ei-kukaan, tosin kyklooppia hämätäkseen.
Siinä mielessä tuo
huoleton ja huolimaton sitaattien varastaminen ja käyttäminen ja sekoittaminen
omiin ajatuksiin ei ole niin vastuutonta ja hullua kuin luulisi. Taide ja tiede
ovat samaa vaihtovirtaa, joka sekä valaisee että tappaa, jännitteestä riippuen.
Onko kenenkään
mahdollista ajatella yhtään omaperäistä ajatusta, siitä en ole selvillä. Sen
sijaan esimerkiksi Leinon Nocturnon suuri viehätys on kenen-tahansa tunne.
Kesäyö kuuluu kaikille.
Ihmisellä on taipumus nähdä loogiikkaa ja merkityksiä runoissa ja muissa taiteissa, joita taiteilija ei ole tarkoittanut. Myös elottoman luonnon satunnaisissa rakenteissa jotkut näkevät tarkoitusta. Erst Mach nimitti "ajatuksen ekonomiaksi" mielen taipumusta vetää puuttuvat viivat havaintojen välille, kuvan muodostamiseksi.
VastaaPoistaTeemaan liittynee,että nykyään johtavat fyysikot ja kosmologit vähättelevät filosofiaa. Heidän mielestään, perimmäisiä kysymyksiä voi lähestyä vain luonnontiede pala palalta.
en ole johtava fyysikko mutta silti en tunnista sanomaasi. Kyllä monilla on filosofisia kiinnostuksen kohteita, jotkut harrastavat taiteita ja runoutta jopa musiikkia. Ehkä stereotypiasi kaipaisi tältä osin päivitystä.
PoistaJustiisa. Luonnossa ei esiinny suoraa viivaa eikä siniaaltoa, nämä kaksi puuttuvat tyyten.
PoistaKommentissa on silti fraktaaleja aivan ihmeesti.
Kohtalaisen tarkka suora viiva ja siniaalto esiintyvät sentään molemmat luonnossakin. Suora viiva tyynen veden pinnassa, ja siniaalto esim. veteen putoavan vesipisaran aiheuttamien aaltojen poikkileikkausmuodossa.
PoistaVeden pinta on pallopinta, lisäksi reunoilla pintajännitys nostaa ne mutkalle.
PoistaPoikkileikkausmuodossa? Siinäpä se. Approksimaatio on vain juuri se, voisi sanoa että näihin verrattaessa likimain kaikki muu koostuu fraktaaleista.
Eino Kailan syvähenkinen elämä tarkoittanee henkistä elämää, jossa ollaan sinut syvimpien virtausten kanssa.
VastaaPoistaEhkä paremminkin sitä että materiaalinenkin on henkistä. Sanoa ihmistä syvähenkiseksi ei ole ihmisen ylistämistä. -jussi n
PoistaTäh -tennii ei? Ookko sää vähän matalamielinen?
PoistaEi mikää oo aina näin taikka noin, siihen väliin mahtuu tiäs mitä ja asteikon päissä vipajaa jänniä seikkoja. Yksilöi yksi (1) yksilö ja sovella kaikkea, se on ok mutta älä hyvä immeinen liiaksi luule että ihminen on matemaattis-looginen luonnontieteellinen kappale jota voidaan ohjata mihin määrään hyvänsä millä sanalla tahansa kenen toimesta hyvänsä. Se olisi sairaan mielen pakko-oire. Tylyys on tylsää.
"Siinä mielessä tuo huoleton ja huolimaton sitaattien varastaminen ja käyttäminen ja sekoittaminen omiin ajatuksiin ei ole niin vastuutonta ja hullua kuin luulisi. Taide ja tiede ovat samaa vaihtovirtaa, joka sekä valaisee että tappaa, jännitteestä riippuen."
VastaaPoistaKirjailija Harry Salmenniemi kertoo eilisessä Kirjakerho-ohjelmassa "kokeellisista" novelleistaan, joiden pohjana, ja milteipä suorina lainauksina on vanhempaa kirjallisuutta, mm. Juhani Ahoa: http://areena.yle.fi/1-3936373
Ajattelu on muistin reagointia. Aivokuvauksella nähdään missä kohtaa aivoissa tietynlaiset reaktiot tapahtuu. Ihmisaivoissa on kyky oppia jokin kieli, jolla ajattelu tapahtuu. Sellaista, mitä muistissa ei ole, ei voi ajatella.
VastaaPoistaAjattelija on ajatus. Ajattelija on olemassa vain silloin kun ajattelua tapahtuu. Tämä " minä " ei ole pysyvä ilmiö. Se syntyy kun lapsi oppii kielen ja häviää kun muisti häviää kokonaan.
Jaahans vainnih. No sitten en anna kuvauslupaa, en sitten ilmoisna ikinä. Mistä tiijätte ajattelenko ollenkaan!
PoistaVoikin olla että luen vain blogeja. Ja ajattelen, tai en ajattele.
This-is-not-the-life-i-ordered.blogspot.fi on hersyvän huumorintajuisen emännän tontti. Täysin ihastuin. Luin kaiken. Esimerkillinen ja kadehdittava kirjoitustapa. Das wohltemperte anarchismus.
Tätä Loria olin joskus muinoin kuuntelemassa (ei ollut ainoa esiintyjä) ja kyllä se jotenkin vakuutti kun katsoin yleisössä istuvan raavaan miehen pyyhkivän kyyneleitä silmäkulmistaan. En tietenkään voi sanoa varmasti, että Loirin tulkinta oli kyynelten syy, mutta kuitenkin. Ei siihen jokainen Fischer-Dieskau pysty.
VastaaPoistaKyä mää itkisin jos mää sellaseen joutusin.
PoistaOnkos se Leinon runo Nocturno vai Nocturne?
VastaaPoistaSäisä loi hyperlinkin Kailaan runosta omaan eepokseensa, ikään kuin sanan selitykseksi. Intertekstuaalisuutta kaiketi. Aikaa ennen nettiä, mutta olihan idea keksitty jo aikoja sitten. Loistava veto Säisältä, jos vaikka ajattelee milloin sitä runoa on laulettu.
VastaaPoista