Sivun näyttöjä yhteensä

26. helmikuuta 2016

Tapahtuu II […]




Ajattelin etten ilkeä mainita asiasta, kun luin jostain vakuuttelun Kalle Päätalon kirjojen maailmasta yhteisönä vailla poikkeavia eroottisia suhteita. Ei Kallella sellaisia ollutkaan, muuta kuin vieraissa poikkeaminen, mutta etenkin Koillismaa-sarjassa hän on kirjoittanut Suomen kirjallisuuden upeimmat homoeroottiset jaksot, etenkin erään Simpan johtaman kuningasjätkien joukon toiminnasta tukkisumalla. Simppa ja Lehmipoika kaatuivat Uhtualla, turhan tähden.

Molemmissa suurissa kirjasarjoissaan Päätalo päätyi kuvaamaan syvästi sairaalloista mustasukkaisuutta. Lukija ei pysty olemaan yhdistämättä tuota piirrettä Kallen ja hänen isänsä omiin mielisairaalassa oleskeluihin.

Kulttuurihistorian kannalta ihmettelen, miten kukaan ei ole tietääkseni huomauttanut suomalaisten miesten suuresta innosta katsella melkein alastomien miesten temppuilua. Ilmiötä nimitetään penkkiurheiluksi. Olin kerran paineissa. Minulle jäi sellainen tuntuma, että jokin Ruotsissa ja Saksassa aikoinaan suosittu live-pornokerho olisi palkannut painijat siitä paikasta esiintymään.

Pyydän lukijoilta anteeksi. Normaali vastaväite on, että vika on minussa ja mielikuvituksessani. Näin varmaan on. Mutta ihmettelin kyllä paineissa lapualaisten ulvaisuja: tarjoa persettä. Kysymyksessä oli jonkin käsivarsiheiton valmistelu, mutta silti räpyttelin silmiäni.

Sotien jälkeinen kaupallinen pyrkimys muuttaa mikä tahansa mielihyvän aihe seksiksi on peittänyt näkyvistä tukkijokien ja sotien taisteluosastojen miehet, jotka viihtyivät tavattoman hyvin miesseurassa puhumassa naisista. Suomalaista saunomiskulttuuria on selostettu ja ihasteltu. Alastomuuden mielihyvää ei koskaan mainita.

Yritän selittää, että tuo ”homoeroottisuus” ei mielestäni sisällä mitään suunnitelmia eikä toiminta-ajatuksia. Katselen naisia, jotka tuottavat samanlaista mielihyvää kuin hirvi, joka käväisi nytkin viikolla pellollamme – se liikehtii niin kauniisti. Jos keräisin seinilleni ihmiskauneutta, ristiäiskuvat ovat sanomattoman kauniita kun niissä näkyy vasta valmistuneen ihmisen katse, joka tuntuu sanovan: terveisiä enkeleiltä.

Eilen mainitsemani ”Tieteessä tapahtuu” sisälsi maininnan historiatutkijoiden suurista konferensseista maininnoin siitä Tukholman T’ang-näyttelystä. Naisaate tuotiin esiin. Niin sanottu hullu keisarinna mainittiin mutta ei naissoturia (Mu-Lan), joka tosin toimi jo Etelän ja Pohjoisen dynastioiden aikana. Naisaatteen sijasta haluan miettiä naisten mahdollisuuksia ennen ja nyt. Tämä runo on yli 1500 vuotta vanha Mu-Lanin laulu (suom. J.K. 2015)



Neito huokaa. Kangas ei kartu.

Missä on kolkutus kangaspuiden?

Kohtalon kutsu, murheet muiden.

Ääni ei nouse. Laulu ei tartu.



Keisari komensi sotimaan miehen.

Isäni on sairas, hän jäisi puolitiehen.

Minä olen nainen ja veljeni on pieni.

Minä lähden sotaan. Se on minun tieni.



Pohjatuuli valkaisee

punaisen suun.

Pohjatuuli tuhoaa

korkeimman puun.

Minä ostan ratsun ja haarniskan ja kilven.

Minä ostan aseita

ja keihästän pilven.



Näkemiin äiti ja isäkin toki!

Solisetko sinäkin, Keltainen joki?

Mu-Lan lähtee leiriin ja tarttuu miekkaan.

Hän jättää jälkensä Tiibetin hiekkaan.

Hän suuntaan joukkonsa Yanzin kukkuloille,

murtaa auki tien lumisille joille.



Kapteenit kaatuvat, mutta Mu-Lan jaksaa

kymmenen vuotta, isku iskun maksaa.

Mu-Lan saa viestin: palkkasi on suuri.

Tule kenraaliksi, sinä kotimaasi muuri.



Mu-Lan vastaa: ratsu

kantoi minut sotiin.

Nyt tahdon toisen

ja palaan viimein kotiin.



Portilla on perhe eikä

Mu-Lan sotaa muista.

Haarniska on jäänyt.

Kolke kuuluu kangaspuista



Aurinko loistaa,

kaukana on halla.

Ei tunne tiikeriä

karvoihin katsomalla.








28 kommenttia:

  1. Kiitos Mulanin laulusta, suomennos blogi-isännän? Siihenhän perustuu myös mielenkiintoinen Disney-animaatio.

    Freudin mielestä synnymme biseksuaaleina, mutta tavallisesti kehitymme heteroseksuaaleiksi. Kun homoseksuaalisen pojan äiti kirjoitti ja pyysi Freudia parantamaan poikansa, Freud vastasi, ettei ole mitään parannettavaa. Antiikin aikana näitä asioita ymmärrettiin avarammin kuin sittemmin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos - lisäsin.

    Minulla on näitä suomennoksia noin 70 runoa.

    Kun edes kiinalaiset eivät todellisuudessa ole varmoja vanhojen runojen sanomasta ja sisällöstä, ranskalainen Plèiaden ihan uusi antologia tuli minulle taivaan lahjana. Sain tukea intuitiolleni, joka vaatii totuttua huomattavasti väkivaltaisempaa ja värikkäämpää ilmaisua ja rikkoo siten Kiina-mielikuvia.

    Olin ihan äyräiltäni T'ang -keramiikasta, joka osoittautui irvokkuuteen asti luovaksi, esimerkiksi kääpiöorjien patsaat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Peruskysymys. mihin perustuu kirjoitustapa T'ang eikä yleisesti käytetty, helpompi tang?

      Poista
  3. Eilen Perussuomalaiset nuoret kolistelivat tietämättömyyksien komeroisistaan julistamaan, ettei ole olemassa kuin tyttöjä ja poikia, naaraita ja uroksia. Tämä on tietenkin totta, mutta se väite, että homous, lesbous, interseksuaalisuus jne. seksuaalinen "poikkeavuus" on mielikuvitusta pani epäilemään, ettei tämä porukka ole koulujen biologian tunneilla viihtynyt ja muutenkin ovat sulkeneet silmänsä ja korvansa asiaa valaisevalta tiedolta.

    Mikähän Persujen pipopääporukan päämäärä tässä kampanjassa on? (Selvyyden vuoksi uutiskuvan porukan pipoissa luki tytöillä "TYTTÖ", ja pojilla "POIKA".)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.tiede.fi/blogit/kaiken_takana_on_loinen/pari_sanaa_geneettisesta_maaraytymisesta

      Poista
    2. En tiedä tarkkaa päälukua mutta noin puolet on poikia ja noin puolet on tyttöjä. Pipo on pääasiassa hyvä kappale. Päämäärätietoisuus on myös hyvä pipoasiassa.

      Poista
  4. Jos olisin kustannustoimittaja, niin muuttaisin viimeiseen riviin: "karvaan katsomalla". Mutta en ole ja hyvä niin.

    Pihaa hiekoittanut Kunnaksen Ilkka

    VastaaPoista
  5. Hirveän hyvin se liikkuu ja kun se lähtee ripeästi niin sittenkin se liikkuu säästäen. On sillä sellainen majesteettisuus että sen aseman palvonnan kohteena ymmärtää hyvin. Kaikki hyvä on joskus ollut hirveä. Jänteet, talja, luut, koko hoito on käytetty hyväksi. Karhu sitten kilpailijaksi siihen. No no!

    Sitten se kaveri jota Jeesusta hakemaan tultaessa kävi paikalla ja vain vaate jäi soldaateille kun se kirmasi karkuun. Viuhahtaja nro 1. Mikäs sen tarina on. Onkos se tyypillinen suomiukko pyyhkeessään saunakalja kädessä. No eikös se vähän paljon ainakin muistuta sellaista? Ja katselee hirvitten hölkkää iltausvaisella niityllä. Ei viitsi käydä pelottelemaan kun omenoita on yli oman tarpeen. Luonto se ei osaa pahemmin valehdella. Ressukka luonto. Kyllä ihmisen täytyy opetella rehelliseksi luonnolleen. Niin se sujuu parhaiten se omistamisen ja hoitamisen ja vahtimisen työ.

    Minäpä nimiä olen noille antanut. Sekin on muistiopin puolelta, keino joka auttaa pitämään asiat sopivan helppoina. Meillä on jo kokoelmissa kettuja, merikotkia, hirviä ja lumikkoja. Peuriksista ja hiiristä ei ota kukaan selvää, myyristäkään ei ole väliksi. Rannassa on kyykanta jolla on erikoisen hyvä perinne, tyytyvät kalaan ja kerrostaloonsa, kivimuuriin. Eivät pidä ihmisen maistelusta kun ei tule ruuasta kinaa. Enhän minä ole niille koskaan mitään tehnyt kun ne eivät ole koskaan muuta tehneet kuin lämmitelleet vieressä kun istun kivellä tai hienotunteisesti hiukan syrjemmässä jos on vierasta väkeä. Kyy on laissa rauhoitettu. Ettäs senkin sitten osaatte ja saatte kiriä kiinni. Kakarasta asti olen niitä katsellut enkä pysty keksimään miksi niitä pelättäisiin. Kiireessä veneellä lähtiessä astuin kerran erään päälle mutta osasin juuri ja juuri keventää kun paljain jaloin olin ettei kuinkaan käynyt. Ei hän ollut moksiskaan. Minä vähän olin. Jos ne onkin ulkomaankielisiä eikä ymmärrä suomea!

    VastaaPoista
  6. Onko hirvi tullut Kemppisen Kirkkonummen pihalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä näin on. Ne pyrkivät Porkkalan niemeen. Peuroja on vaivoiksi asti.

      Sen verran minussa on kivikauden uskontoa, että molemmat katson kunniaksi.

      Poista
  7. Pohojanmaalla saa hyvän keskustelun aikaan, kun menee paikalliseen kuppilaan ja tiskiltä katsoo haastavasti paikalle kokoontuneita miehiä ja laakasee: paini ja pesäpallo ne on homojen lajeja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvän ja hyvän mutta ainakin ripeän. Omat heftalaput syytä olla. Etukäteen ei pahemmin kannata paikkalappuja naputella naamatauluun. Mellakkapolliisilta kysyisin että liikenisikö lainaan vähän vaatetavaran puolta ja ehkäpä päänkin suojusta. Ei se mahdotonta ole eikä Jumalakaan kiellä sellaisen rukoilemista. Varovasti kuitenkin.

      Poista
  8. Nyt vasta luettuani asiasta tajuan,että Euroviisut v. 1961 Luxemburgille voittanut kappale NOUS LES AMOUREUX käsitteleekin homoerotiikkaa.
    "Nous,les amoureux on voudrait separer.C'est vrai,les imbeciles et les mechants nous font du mal." Ranskalainen Jean-Claude Pascal sen lauloi,ja oli muuten paitsi laulaja ja näyttelijä niin myös vaatesuunnittelija.Ja äänestyksissä Ranskan tyylikkäin mies monena vuonna,siinäpä saavutusta kerrakseen! Hyvä kappale ja levytys edelleen.Löytyy vaikkapa YouTubesta.

    VastaaPoista
  9. Eräs ulkomaalainen ystäväni joskus naureskeli suomalaisten tahattomalle homoerotiikalle käytyään katsomassa hänelle ennen tuntematonta jääkiekko-ottelua. Ensin miehet tanssivat jäällä kiekon kanssa, välillä vähän syleillään toista, sitten tanssitaan lisää ja kova laakaisu pussinperille. Lopuksi kaikki rentoutuvat ja halaavat toinen toisiaan iloisesti.

    Tämän jälkeen en ole voinut katsella jääkiekkoa hymyilemättä pikkuisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Möllin smaili oli staili, oikee hyökkäyshymy... ei ne svedut oikee hiffannu et hei mä TYYKKKÄÄN tästä duunista. Et sillee. Joo, ja saahan leegoja sit ku ehtii junnuja pelittään. Teemuki sai.
      Mölli, Vellu ja no nii, ketä ei tiedä saa jaivaa yksin valssin ja miettii kaikes rauhas, eiks je!

      Poista
  10. "ristiäiskuvat ovat sanomattoman kauniita kun niissä näkyy vasta valmistuneen ihmisen katse, joka tuntuu sanovan: terveisiä enkeleiltä."

    Kyllä tämä vetää vertoja tang-kaudun runoudelle - vai liekö ns siirtovaikutusta.

    VastaaPoista
  11. Mutta ennen kaikkea meidän on toki pidettävä mielessämme seuraava eteemme vielä tuleva tilanne:viimeinen tuomio ja sen pukukoodi. "...ajatellaan näet,ettei vainaja saa tulla vailla kuolinpaitaa viimeiselle tuomiolle." (Huizinga,Keskiajan syksy,lähdeviitteet,21.luku)

    VastaaPoista
  12. Mikä kuva! Hirvi päivävierailulla, ja että sitä pääsee kuvaamaan. Metsässä ne ovat arkoja, harvoin niitä näkee ja ne liikkuvat äänettömästi suuresta koostaan huolimatta. Eläimiä alkaa olla kaupungissakin monenlaisia, tälläkin tontilla on nähty kettua, rusakkoa, fasaania, peuraa,ja juoksipa kerran hirvikin katua alas.

    Rytmikäs käännös ja kaunis kertomus, siitä tulee levollinen olo. Naissoturi, oikea monitaitaja, hoiti sisäiset ja ulkoiset suhteet. Että oikein kenraaliksi! Ei sentään liene itse se runoilijakin? Onhan niitä kaikkina aikoina ollut erityisvahvoja naisia, jotka ovat taistelleet tien huipulle. Nykyisin on paremmat mahdollisuudet tavallisillakin, ainakin Pohjolassa, mutta reipas pitää olla ja sovittaa lasten hankinta sopivasti tai olla hankkimatta.

    "Ei tunne tiikeriä karvoihin katsomalla." Niinpä, itse kullekin toivoisi kuitenkin harmonista elämää väriraidoista riippumatta. EG

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun tarkkaan katsoo niin valkoisessakin tikrussa näkee raidat mutta missäs harmaat ovat kun ei ole pahemmin näkynyt, nehän ne vasta hyvin täällä pärjäisivätkin. Yöllä nääs! Ottaos intialainen kesäkissa. Se on sitten palautettava kanssa! Miksei se mökillä kävisi päinsä, yhdellä kaverilla oli. Tosin niitä oli kaksi ja ne oli ruotsalaisia mutta pitää varoa ettek ne opi uimaan. Se tulee muuten Kolmårdeniin lähtö! Niin että Intia-apu, sano.
      Lainaksi kesäksi vaikka vähän saattaa kissanpissa hajahtaa kyllä sitten.

      Poista
  13. Jos Linnan Tuntemattomassa oli homoja, ne olivat komppanian kirjuri ja stm. Salo. Kirjuri osti innokkaana sotasaalissetin kynsienhoitovälineitä ja Salo huomautti, että oli hän itsekin täyttänyt miehen reiän rintamalla.

    Etelä-Pohjanmaalla on paini suosittua sekä muukin hellyydeksi tulkittava nujakointi miesten kesken. Homofoobikkona se tuntui vastenmieliseltä, kun omalle kohdalle sattui niskanpuristelu.

    VastaaPoista
  14. Hieno käännös - suuret kiitokset !

    VastaaPoista
  15. Tang-dynastia on jotenkin muodissa nyt. Sinne sijoittuva Hou Hsiao-Hsienin elokuva The Assassin, nousikin vuoden elokuvaksi Sight & Soundin kriitikkokyselyissä. Imdb:n perusteella yleisö tuntuu suhtautuvan siihen nuivasti. Hou muuten näkee Tangin paitsi luovana, myös nykyistä vapaampana aikana:
    http://filmmakermagazine.com/96104-we-just-did-long-takes-every-time-hou-hsiao-hsien-on-the-assassin/

    Houn vaikuttaa kiinnostuneen historiallisista yksityiskohdista samaan tapaan, kuin King Hu (1932–1997) elokuviensa ming-kuvauksissa. Hu'n elokuvat ovat nykysilmin katsottuna hämmentävän tasa-arvoisia. Sankariutta tai ohjasten ottamista ei ratkaise sukupuoli. Taiwanilaisissa tuotannoissa sankarittaret ovat sinänsä olleet tavanomaisia, mutta Hu häivytti jakoa ja luonnosteli muitakin arkkityyppejä, kuten pahan eunukin, ja rohkean mutta taistelukyvyttömän oppineen.

    Kehitys ei muuten sopinut Chang Chehille (1923–2002), joka halusi palauttaa selkeät sukupuoliroolit. Hu'n kehittämä naishahmo Kultainen pääsky, lähtee Changin ohjaamassa Golden Swallow'ssa kotiin, ja loput elokuvasta kuluu absurdiin miesten machoiluun. Chang innostui kuvaamaan taistelutoveriutta, aseita, lihaksia ja filiaa lähes sadassa elokuvassa. Loppuaikoina juorulehdet, ja monet mediatutkijat, väittivätkin häntä kaappihomoksi. Moisen ohjaaja kiisti viimeiseeen asti. Tuskinpa hän homoseksuaali oli, pikemminkin PS-nuorten käsityksiä mukaileva persoona.

    VastaaPoista
  16. Suomalaisessa saunakulttuurissahan korostetaan sitä, että saunassa jokainen on omana paljaana itsenään, irrallaan asemastaan ja työroolistaan, tasa-arvoisena vailla rihkamaa muiden antamaa – ja vaikka alastomuuden aiheuttamaa mielihyvää ei todellakaan ainakaan erikseen juuri mainita, niin on se siinä mukana piilevänä.

    Korostuneemmin se tulee esiin, kun rynnätään alastomina uimaan tai hankeen (viimeksi mainittua tuli harrastettua viikko sitten). Mutta onko siinä homo- tai muuta eroottisuutta mukana, kuten arvelen professorin viittoilevan, niin se on toinen asia ja riippuu saunojasta ja seurasta. Sinänsä seksihän ei kuulu saunakulttuuriimme.

    VastaaPoista
  17. Mukavahan se on paremman puutteessa leukailla vaikkapa saunakulttuurin mystifisioinnin jatkamisella. Siinä perkele mitään merkillistä ole koskaan ollut, eikä alastomuudessa. Päin vastoin ainainen vaatteilla brassailu ja muodin nimiin tuhlaavan elämänmuodon jatkaminen se vasta kummallista on.

    Parittelu on aina kuulunut ahtaissa oloissa syntynsä saaneen kansakunnan saunakulttuuriin pakostakin. Savusaunoissa on monet vanhemman sukupolven edelleen elossaolevat jäsenet synnytettykin. Sukupolvien muistissa kulkevana jo saunan tuoksu panee ihmisen tekemään niin edelleen. Joka muuta väittää, se tekee sen kokemattomuuttaan, tai ettei ole edes uskaltanut kokeilla ja kokea. On pysynyt makuuhuoneiseen suljetun, tunkkaisen hämärän ja mielikuvituksettommuutensa vankina.

    Parittelu on edelleen normaalimpaa touhua kuin uskottekaan, ja aivan kaikissa tiloissa yksityisten ihmisten kodeissa tavallisten ihmisten kesken. Seksin kanssa sillä ei ole tekemistä sillä seksistä on rakentunut viimeistään internetin myötä yhä vain törkeäpi, ja vain rahanliikkeitä voiteleva, hiivasienelle haiskahtava, elähtänyt "brändi". Lähtee käyntiinkin vasta, kun patterit on vibraattoriin vaihdettu.

    VastaaPoista
  18. Eikö teillä nyt muuta oo mielessä kuin se seksinrepostelu? Ne värkit kun vörkkii ni mitä?
    Kakaroita maailmaan number uan.
    Jos tekee mieli ni sovitellaan se johonki väliin number tuu.
    Mitä se muille kuuluu mitä skotin kiltin alla on! Siellä on kaikki mitä pitääkin, ja nuannii ja ylimääräsenä numerona voi olla vaikka pien puukonnysä sukan varressa että paree ku ei puutu taikka ainakaan ei rupee julkisesti kurkkiin tai voi tulla koko säkkipillibändi ammukankkusen aikaan ja pikkusen puhallella pipiä.
    Onnee hommiin vaan.

    VastaaPoista
  19. "Saarikoski kun eron otti,
    taloon tuli otselotti."

    tms. kirjoitti aikanaan Apun toimittaja otsikossaan kun Saarikoski sai Korkeasaaresta otselotin pennun samaan aikaan kun erosi (jostain) vaimostaan.

    Ps. Saarikoskella on kiva lause myös (lähinnä) runojen suomentamisesta. "Kääntäminen on kuin soittasi viulukonserttoa sellolla."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä vikaa ilseloteissa on? Mäki nään joskus sellasia aamuisin. Puliunia oolla. Oisko Pena budjannu sillon Sikalan yläpuolella vai käviks se haua sit hoidossa meillä joko Huvilakadulla tai Bulella mut ei se ollu pelottava. Sille tais käydä sit sillee et pouliis joutu skoudettaan sen. Se oli kai haua sen haukottelun takii. Kylmä niinku sillee oon kulttuurii nähny tai tollast boheemii. Mutsilla oli hyvä huukki vaikke paljo riitsii. Jotain mä kuulin et se olis ripustanu Penan kuppilassa istualleen lattialle ettei se pääse putoon. Kummalla kädellä, en tiä sit. Pena tais kuitenki olla sille velkaa. Mutsi ei digannu sellasist ketä tekee pystyt, varsinkaa kuppilassa ja varsinkaa sille.
      Must tuntuu et mä oon skidinä vetäny tsetaa sen hauan kaa. Ei mikää mahdoton. Mä tunnemuistan kuitenki aika paljon ja niitä tarttee joskus katella ettei kotsan alla kilahda, niitäki unia.
      Sellane käyttökelponen ylempi taso jossa ei oo nii täyttä suoraa selvää mut aistit herkistyy ja olo kevenee on kätsä. Medita medita mut jotkut menee niin tiukkaan juttuun et ne ei pysty liikkuun eikä puhuun mikä on siis ihan nakki ja pakettijuttu. Liikkuminen ja puhuminen on snadisti.. Sehän on perkeleen vaikee oikeesti. Ketään ei sais yrittää yksin sitä. Taas ei koske mua.
      Joo, vähä kaikkee kuuluu mut tää kyl tympii välillä tää kaikki nurkkien kurkkiminen. Tietty se olis kiva ku pääsis toimiin mut hei, ei oo, tarttee kehittää joku oma.
      Meneeks täst ny jotain spåretinta jossain urilta ku joku bittielvis tsemppaa jotain kukkopillikääntöö vauhdissa? Näin se spåralogia pitäs toimii mut täyttä fuulaahan se on. Lais & mais, verinais.

      Surkujuttu. Mut hei. Kuppilan kupidot on kulttuurin ikuisia kissoja ja niille tunkee niitä budjaan itekseenki. Emmä usko et se on Penan syy? On se ihme juttu.

      Poista