Sivun näyttöjä yhteensä

3. tammikuuta 2010



Kadetti ja kylteri I

Jane Jacobs, kuuluisa tutkija, esitti kirjassaan hankalan kysymyksen: entä jos moraalijärjestelmiä onkin kaksi, juuri kuten Platon ajatteli, ja ne ovat keskenään ristiriidassa.

Toinen järjestelmä koskisi ”kauppiaita”, joiksi luetaan myös monet palkkatyötä tekevät. Otsikon “kylteri” tarkoittaa kauppakorkeakoulun opiskelijaa. Toinen koskee ”vartijoita”, joita ovat mm. sotilaat, poliisit, lääkärit, tuomarit. Epäilemättä kadettikoulussa sikiävä upseerihenki sisältää näitä arvoja. Täydentäkää luetteloita itse. Toiset hankkivat elantoaan ja kohtuullisia tai kohtuuttomia voittoja. Toiset – ammattipoliitikot kuuluvat tietenkin ”vartijoihin” – vastaavat muiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta ja määräävät elämälle rajoja.

Kauppiaallinen moraalijärjestelmä sisältää ainakin nämä käskyt.

1. Varo väkivaltaa.
2. Pyri sopimuksiin.
3. Ole rehellinen.
4. Toimi myös tuntemattomien kanssa.
5. Kilpaile.
6. Kunnioita sopimuksia.
7. Tee aloitteita ja yritä.
8. Pyri uudistuksiin.
9. Muista tehokkuus.
10. Tavoittele mukavuutta ja mielihyvää.
11. Esitä reippaasti eriävä mielipiteesi.
12. Sijoita tuotannollisiin tarkoituksiin.
13. Ole ahkera.
14. Mieti mihin rahasi panet.
15. Usko tulevaisuuteen.

Vartijaluokan käskyt menevät tähän tapaan.

1. Varo kaupankäyntiä.
2. Ole urhoollinen.
3. Muista totteleminen ja kuri.
4. Pidä kiinni perinteistä.
5. Anna aina arvo ylemmillesi.
6. Ole uskollinen.
7. Kosta.
8. Petä.
9. Ota vapaa-aika hallintaasi.
10. Osoita asemasi.
11. Älä kitsastele kun osoitat suosiotasi omillesi.
12. Älä hyväksy tulokkaita.
13. Älä anna periksi.
14. Usko kohtaloon.
15. Pidä ylimmässä arvossa kunniaa.

Rehellisyyden ja sovinnon liittäminen kauppiaisiin on kuohuttava ajatus. Silti siinä on perää, jos sivuutamme hinnoittelun. Kauppiaana menestyminen edellyttää toiminnan ennustettavuutta, joka on petoksista pidättäytymistä. Se on välttämätöntä arvoverkossa sekä asiakkaiden, tavaran toimittajien että luoton suuntaan.

Vartijana sotilas pettää vihollista, poliisi harhauttaa rikollista. Vartijaluokan klassinen ongelma on omien puolustaminen myös valheella – katolinen kirkko on ollut enemmänkin esillä pedofilian peittelystä. Kollegojen juoppouden peittely oli vuosikymmeniä sangen kova koodi virkamiespiireissä. Työpaikka- ja koulukiusaaminen menestyy ryhmäsolidaarisuuden tuella: ei kerrota edes poliisille.

”Kosta”? Useakin uskottava henkilö opetti minulle ennen kuin olin kolmenkymmenen, ettei pidä sanoa mitä ajattelee, että heitetty paska osuu omaan otsaan ja että mistään ei pidä koskaan poistua ovet paukkuen. Minusta koulutettiin ”kauppiasta” (liikejuristi), mutta tulikin ”vartija” (tuomari ja päätoiminen paremmin ymmärtäjä). Professori on vartija, peruskoulun opettaja ehkä ei, koska professori opettaa ainakin maisterin tutkintoon asti ”totuutta” eli kaanonia eli ”tieteellisesti” pitäviä tosiasioita. Tohtorinkoulutuksessa kylvetään jo epäilyä, joka on oikean tieteen (ja taiteen) lähtökohtia. Väliasteen opetuksessa kurssit on myös määrätty muualla, mutta luullakseni opettajalla on mahdollisuus osoittaa, että hän vain kelaa.

Puhuakseni tuntemistani maailmoista, siis ylioikeuksista ja yliopistoista, niiden veljessodat ovat käytännössä vielä kammottavampia kuin kerrotaan. Jos olet epäilyttävä tai epälojaali häirikkö, tarvitset illalla kotiin tullessasi korvatulpat, koska selästä tippuu tikareita ja puukkoja todella paljon.

Esimerkki epäilyttävästä häiriköstä on Martti Ahtisaari. Jostain syystä emme mielellämme muistele, kuinka hänelle naurettiin (vaappuva kävely, laastari otsassa, vain kansakoulunopettajan tutkinto, mahdollisesti viinaan menevän diplomaatin tausta, ei minkäänlaisia neuvottelutaitoja eikä kansainvälisiä kykyjä). Hän yritti sekaantua ulkopolitiikkaan vastoin Esko Ahon tahtoa ja vielä sisäpolitiikkaankin; lisäksi hän lahjoitti palkastaan määräsumman Hurstin kristilliselle sosiaaliselle avustustyölle.

Suomen poliittisen historian unohdetuin henkilö on Kalevi Sorsa. Myös Paavo Lipposen ajatteluun ja henkilöön Ahtisaaren kausi 1994-2000 vaikutti. En ole kuullut hiiskahdustakaan näistä muistoista viime aikoina

Kostava kauppias havaitsee nopeasti joutuneensa konkurssiin. Jaakko Lassilan ja Mika Tiivolan keskinäinen kostonkierre oli yksi 90-luvun pankkikriisin selvistä syistä, kuten Markku Kuisma on osoittanut (Kansallinen raha, kahlittu kapitalismi – KOP 1945-1995).

18 kommenttia:

  1. Unohdettujen käskyt

    16. Älä koskaan ole oikeassa.

    Terveisin: Tuure Junnila, Ahti M. Salonen, Simppa ja ketä niitä muita onkaan. Ai niin, se Jeesus.

    VastaaPoista
  2. Vartijaluokan käskyjä:

    16. Älä koskaan ota vastuuta mistään
    17. Näyttely välittämistä, mutta ole välinpitämätön.

    Mitä se on?

    Vähättele koulu- ja liikekeskussurmia ja kerro aina, että kyse on yksittäis- ja poikkeustapauksista. Väitä, että poliisi- ja muut viranomaiset ovat tehneet koulusurmien ehkäisemiseksi kaikkensa ja parhaansa, vaikka nämä ja sinä itse olette laiminlyöneet puuttua asiaan ensimmäisten tapausten jälkeen ja vaikka paikallinen poliisi olisi puhuttelun jälkeen jättänyt surma-aseen tulevan murhamiehen käsiin.

    Puolusta aina ensimmäiseksi alaisiasi poliisi- ja muita virkamiehiä.

    Selitä, että tunnet tapauksen ja etteivät alaisesi ole syyllistyneet mihinkään virkavelvollisuuksiensa vastaiseen menettelyyn, vaikka asiaa ei ole ehditty vielä edes aloittaa tutkia.

    Pahoittele koulukiusaamisia, alle 15-vuotiaiden lasten harjoittamaa koulu- ja jengiväkivaltaa, mutta jos opettajia tai kuntaa vaaditaan vastuuseen, kiistä kaikki laiminlyönnit sanomalla, että opettajat ja rehtorit ovat tehneet parhaansa kiusaamisen ehkäisemiseksi.

    Kauhistele julkisuudessa nuorten lisääntyviä itsemurhia ja itsemurhan yrityksiä, mutta älä tee mitään niiden ehkäisemiseksi.

    Älä välitä tuomioistuimien antamien lähestymiskieltojen valvonnasta ja kieltojen rikkojien vastuuseen saattamisesta.

    Tule jokaisen koulusurman, Sello-tapauksen yms. tragedian jälkeen oikeusministerinä pontevasti julkisuuteen ja kerro ällöttävään tapaasi, että sinun ministeriölläsi on juuri tulossa jokin sähköpanta- tms. jippo, jolla vastaisuudessa tällaiset tragediat voidaan estää. Näin saat kerätyksi pisteitä itsellesi ja liitollesi.

    Voivottele julkisuudessa vanhusten ja sairaiden huonoa hoitoa ja hoitolaitosten tilanahtautta, mutta muista samalla huomauttaa, että keskimääräisesti ottaen Suomessa on EU-maihin verrattuna asiat tässäkin suhteessa hyvin.

    Puolustaja sikafarmareita ja teurastamoja, jos jotkut hörhelöt tulevat valokuvin ja videoiden kanssa julkisuuteen ja kehtaavat väittää ja näyttää toteen, että useissa kymmenissä sikaloissa paiseita ja haavoja täynnä olevat siat makaavat märissä ja ahtaissa karsinoissaan paskassa ja kusessa osan sioista ollessa täysin halvaantuneita.

    Muista antaa sika- ja maatalousministerinä sikataloudenharjoittajille niin sanotusti kärsä (Bisquitin luonnehdintaa lainatakseni) ja puolusta sikafarmareita sanomalla joka toisessa lauseessa, että videoissa ja kuvissa on kyse vain muutamasta hassusta yksittäistapauksesta ja että 95 prosenttisesti asiat ovat sikaloissa erittäin hyvin.

    Kun pääset tv-studiolta ministeriöösi, muista lisätä sikaloiden investointitukia roimasti ja myöntää valtion varoista lisäksi 500 000 euron suuruinen avustus sianlihan menekin lisäämiseksi ennen kuin asetuksella ehditään tehdä parannuksia sikapolitiikkaan.

    VastaaPoista
  3. Sangen - tota... joo - yrittäjäystävällinen tämä Jane Jacobsin moraalijärjestelmäjako.

    MHI

    VastaaPoista
  4. "Rehellisyyden ja sovinnon liittäminen kauppiaisiin on kuohuttava ajatus. Silti siinä on perää, jos sivuutamme hinnoittelun. Kauppiaana menestyminen edellyttää toiminnan ennustettavuutta, joka on petoksista pidättäytymistä."

    Aika optimistista ajattelua.
    Kyllä ne kusettavat. Kipupiste ei ole kiinnijääminen vaan kaupan siirtyminen muualle. Usein tosin ei ole vaihtoehtoa ja vilppikin on vaikea todistaa jälkikäteen.
    Tältäosin "moraalikoodi" ei siis olekaan moraalia vaan normaalia bisnestä - tuoton maksimointia.

    VastaaPoista
  5. Ensi vuodesta: Platonin vartijaluokalla tulee olemaan suuria ongelmia kun ei ole kohta mitä vartioida. Todellisuus kun nykyään on yhä enemmän Aristotelinen.

    VastaaPoista
  6. "Tiedustelijan noin kymmenkunta käskyä

    1. Älä ikinä tunnusta.
    2. Älä ikinä paljastu.
    3. Älä varasta enempää kuin jaksat kantaa.
    4. Älä tapa tylsällä puukolla.
    5. Kuseta minkä ehdit.
    6. Lyö vyön alle.
    7. Puukota selkään.
    8. Älä unelmoi.
    9. Älä kuvittele.
    10. Älä luule.
    11. Älä jää kiinni.
    11. Näe kaikki.
    12. Kuule kaikki."

    Maanpuolustushenki on näitä(kin) arvoja.

    VastaaPoista
  7. JV: "Kauhistele julkisuudessa nuorten lisääntyviä itsemurhia ja itsemurhan yrityksiä, mutta älä tee mitään niiden ehkäisemiseksi."

    Rohvessori Virolaisen saarna kohdistui ilmeisen selvästi poliitikkoihin, jotka ovat totisesti ansainneet palkkansa. Sitä se on.

    Toisaalta HS (2007) väittää tätä:

    "Alle 20-vuotiaiden nuorten itsemurhien määrä on pudonnut Suomessa vajaaseen puoleen 15 vuodessa. Teini-ikäisten itsemurhia oli 74 vuonna 1990. Määrä väheni 31:een 2005 mennessä."

    Onko nuorten itsemurhat sitten lisääntyneet niin kovasti, että lähestytään jo vuoden 1990 lukuja?

    Vai onko itsemurhien määrä noussut enemmän ihmisten mielissä ja median lietsomana ilmiönä, jossa tosiasiat ja tilastot peittyvät kuohuviin tunteisiin ja Ilmestyskirjamaisiin selityksiin ennen kuulumattoman itsekkäästä, ahneesta ja kovasta ajasta, jonka vertaista historia ei tunne??

    Olemme Euroopan reunaa ja idän kulttuurin vaikutus meihin näkyy yhteiskunnassamme. Väkivaltanakin.

    Mutta kauhistunut itseruoskinta Suomessa pitäisi kieltää lailla. Hyvä esimerkki on piispa Heikan kommentti Aviisissa, jossa hän laittaa Sellon tapahtumat melko yksiselitteisesti taas ja kerran suomalaisen yhteiskunnan piikkiin.

    Sitaatti Hotakaiselta, jonka voisi kirjoittaa myös moraalisäännöksi

    1. Älä korosta pahuutta, älä kiellä hyvyyttä. Mene elämän keskellä ja.....opi.

    VastaaPoista
  8. Verenkuljettamista:
    Kyllä maaseudullakin on perusvirkamiehensä ja opettajansa. Näinhän se kierto menee.Lapsemme opiskelevat, valmistuvat, mutta kuinka moni pääsee takaisin omalle paikkakunnalleen töihin ? Pakko sopeutua uuteen paikkakuntaan. Ja siinä menee kauan.Päästäkseen sisään paikkakuntaan, tulee otetuksi vastaan luottamustoimia jne.
    Luullakseni se pitää elämän liikkeessä. Koirissakin sekarotuiset pennut ovat kaikkein sosiaalisimpia. Ja mukavia!

    VastaaPoista
  9. Tää juttuhan menee siis niin, että kauppiaat toimivat moraalisesti pitkäaikaisissa asiakassuhteissa. Muissa suhteissa ei moraalista voi tietää; kannustimet voivat olla ihan muualla kuin toisen sopijaosapuolen hyvinvoinnin lisäämisessä.

    Lisäksi kauppiaat toimivat "moraalittomasti" tilanteissa, joissa sopimus tai muu toimi markkinoilla aiheuttaa haittavaikutuksia ulkopuolisille (negatiiviset ulkoisvaikutukset siis).

    Ainoa keino, jonka ihmiskunta on keksinyt em. moraaliongelmien hoitamiseksi kunnolla on demokraattisesti laillisuusperiaatteella ohjattu ja väkivaltamonopolilla varmistettu byrokratia.

    Hyvässä yhteiskunnassa on siis olemassa suhteellisen selkeä "moraalinen työnjako". Rajankäynti on kuitenkin loputonta ja vallankumouksen vaara ainainen.

    VastaaPoista
  10. Olla vartija ja samalla lääkäri ja vielä tuomarikin, niin..

    kun vanginvartijasta tulee messiaaninen moraalitoope, jota ei kukaan eikä mikään valtakunnassa uskalla arvostella ja kyseenalaistaa, niin mikä maa on kyseessä "Pohjois-Koreako"? Ehei! Ihan kotona ollaan!!

    Jouko Turkan sanoin: "onko Aatos Erkkoa koskaan imitoitu"?

    EKL
    Alavus

    VastaaPoista
  11. Kirsi Kunnas on selvästikin
    edellisen kirjoittajan linjoilla:

    Jos puhuu suoraan,
    voi joutua suoraan nuoraan.
    Jos väärin sanaa lainaa,
    voi olla väärä vainaa.
    Siis oikein opetettu
    tekee min kuin neuvoo Kettu:
    Ei puhu, ei pukahda,
    ei valvo, ei nukahda,
    ei kuule, luule, hengitä,
    ei ajatustaan kengitä,
    ei tee mitään ilman Ketun lupaa.
    Kas, siten rakennetaan ONNEN TUPAA.

    VastaaPoista
  12. Eläkääs nyt niin tolkuttoman negatiivisesti, poijat!
    Kemppilä ei ole ollut mikään tuskien tunkio.
    Virolainen voisi pitää kiukkunsa omassa, ansiokkaassa loorassaan. Ruukinmatruuna on muuan ärhäkkä naisihminen, jonka blogia voin suositella, vaan toveri-Kemppi on lajissaan ylittämätön. Pohdinta on arvo sinänsä!
    pekka s-to.

    VastaaPoista
  13. Miksi pitäisi tai kukä ylipäätään noudattaa loogisesti muotoiltavissa olevia sääntöjä?

    Suurin osa ihmisistä elää täysin ilman sääntöjä. Myös nekin jotka mielikuvituksessaan luulevat noudattavansa sääntöjä.

    VastaaPoista
  14. Catulux:
    entäs jos tilasto on luokituksestaan muutettu koska nykyään on myös huumekuolemia ja suurin osa joka ennen ampui/hirtti/muulla tavoin veti henkensä itse niin kuoleekin heroiinin yliannostukseen joka voi myös olla itsemurha. Liikenneonnettomuuksissakin on monesti huumeet eikä niistä juuri lainkaan kerrota: piilotetaanko tilastot passelimpien luokitusten alle ettei tarvitse kaivaa metsät auki ja osoittaa miten ennennäkemätön määrä pusseja sinne on kaivettu jonkun ns. pitkittyneen bisniksen kannalta elintärkeällä tavalla. Ja
    syyksi huudetaan siinä kohtaan Liito-oravia tai metsien tarpeellisuutta
    maailman keuhkoina. Mielikuvitus on siis rikas kun kyse on kuplan
    ylläpitämisen taidoista.

    Kunnes se oma maailma kaatuu...

    VastaaPoista
  15. Ad Anonyymi - ei sääntöjä - mielestäni useimmat noudattavat Suomessa liikennesääntöjä, ja ne on muotoiltu tiukan loogisesti. En muista nähneeni kärkikolmion takaa rekan eteen tunkevaa moottoripyöräilijää. Liikennemerkki ilmaisee säännön, joka koskee väistämisvelvollisuutta.

    Olen nähnyt monen noudattavan sääntöjä käyttäessään pankkiautomaattia - anna pin-koodi!

    VastaaPoista
  16. Asian vierestä ajankohtaiseen:
    Väkivallantekoja seuraa aina hyvien ihmisten juhla. Indignaatio särvittää niin?

    VastaaPoista
  17. Ad Kemppinen - ei säännönmukaisuus ole sääntö - tai ehkä oikeusrealismin mukaan, en tiedä
    Liikenteessä liikutaan vaitojen ja rutiinien mukaan. Mitään sääntöjä ei todellisudessa noudateta Liikenne sujuu täysin tiedostomattoman opitun motoriikan ohjauksessa.

    Vasta sitten j ä l k i k ä t e e n saivarrellaan jos tarvetta on, säännöistä joita olisi pitänyt noudattaa tai ei noudatettu tai noudatettiin.

    Mitään sääntöjä ei sillä tavalla kuin ne moraalipohdinnoissasi esiintyvät ei noudateta liikenteessä, liikennekäyttäytyminen on opittua säännönmukaisuutta, josta ei ole havaittavissa mitään yleispätevää.

    VastaaPoista
  18. kylteri tekee kauppaa.
    ratkaisevaa on ostajien tyytyväisyys pitkässä juoksussa. se ei ole sidottu sääntöihin vaan hyötyyn. vartijat varjelevat sääntöjen noudattamista. jos sääntöjen noudattamatta jättämisestä aiheutuu haittaa, se vaikuttaa myös kylteriin. noudattamatta jättämisen haittoja kylteri ei ehkä osaa arvioidas ilman vartijan kokemusta. siksi tarvitaan kyltereitä, jotka hankkivat vartijankin kokemusta ja vartijoita, joilla on kylterinkin kokemusta.
    koska elämä on lyhyt, voi olla viisasta keskittyä taiteeseen. kosto on typerysten keksintö.

    VastaaPoista