Sivun näyttöjä yhteensä

5. tammikuuta 2008

Rakkaudettomuudesta

Lehdessä kerrottiin, että Erkki Tuomioja ei usko Jumalaan, mikä on tietenkin paha takaisku Jumalalle.

Samassa yhteydessä lueteltiin näiden vuosien muotikirjat, joissa noin 140 vuotta jatkuneen keskustelun kohteena olleet perustelut esitetään ikään kuin uusina ja sen verran uudella tieteellä höystettyinä, että kirjoittaja voi uskotella tulleensa itse ja selvin päin tällaiseen tulokseen.

Illalla olin katsonut televisiosta taas Seitsemännen sinetin, joka osoittautui loistokkaasti restauroiduksi versioksi.

Sääli ettei Tuomioja kirjoittanut Bergmanille oivalluksestaan, niin olisi voinut jättää tuonkin elokuvan tekemättä. Siinähän – ihan suotta siis – useampikin henkilö tekee tiliä elämän tarkoituksettomuuden ja Jumalan mykkyyden kanssa, ja lopussa jumalanepäilijät ja kieltäjät kohtaavat Kuoleman yhtä pelottomasti kuin uskovat.

Mutta ei kai poliitikko tai Skepsis r.y.:n jäsen voi julistaa todellista uskoaan: elämän tarkoitus on kuolema, joka vie sumeilematta ja lopullisesti niin hyvät kuin huonotkin. Tämä muuten on hyvin monien uskonnollistenkin ihmisten käsitys.

Bergman ei löytänyt retkillään uskontoa, mutta hänen tuotannossaan ja tiettävästi myös elämässään esiintyi hyvyyttä, kauneutta ja rakkautta – sanoja jotka eivät kuulu tieteelliseen eivätkä yhteiskunnallisesti relevanttiin kielenkäyttöön.

Minua hitusen askarruttaa, miksi ladella latteuksia. – Erotetaan vain kirkko valtiosta ja teologit yliopistosta, mutta mitä sitten tehdään hautausmaille? Olisiko ne erotettava kirkkorakennuksista?

En neuvoisi kysymään kunnilta, kiinnostaisiko niitä nyt tällainen tehtävä.

Joku voisi selailla hakuteoksia. Minusta näyttäisi, että johtavissa skeptikoissa olisi aika paljon nuorena kuolleen isän lapsia. Muutoin koleasta kehitysiästä ei matrikkeleissa kerrota.

Tuntuisi loogiselta ajatella, että kun uskonnollisen tunteen väitetään olevan tiedostamatonta isän kaipuuta, uskonnollisen tunteen puuttuminen olisi tiedostettua isättömyyttä.

47 kommenttia:

  1. Kemppinen:
    "En neuvoisi kysymään kunnilta, kiinnostaisiko niitä nyt tällainen tehtävä ..

    niin vähiin se menee, jaettava. mutta tuohon kai muodikkaasti valtiosta ulkoistetut kirkon henkilöstöt voivat perustaa oman firman, tai se voidaan jopa korvamerkitä heille. Näin myös ilman valtionpalkkaa jäävät papit ja pakkouskonnon opettajat voivat työllistyä haudankaivajina, maahansiunaajina ja krematorion hoitajina. ..
    Ym. sama yritys sitten myy ristiäisiä, häitä, konfirmaatioita, mutta normaaleilla markkinoiden ehdoilla.
    -rh

    VastaaPoista
  2. "En neuvoisi kysymään kunnilta, kiinnostaisiko niitä nyt tällainen tehtävä."

    Ketään nyt ei enää kinnosta yhtään mikään tehtävä.

    VastaaPoista
  3. Jukka:

    Joku voisi selailla hakuteoksia. Minusta näyttäisi, että johtavissa skeptikoissa olisi aika paljon nuorena kuolleen isän lapsia. Muutoin koleasta kehitysiästä ei matrikkeleissa kerrota.

    Tuntuisi loogiselta ajatella, että kun uskonnollisen tunteen väitetään olevan tiedostamatonta isän kaipuuta, uskonnollisen tunteen puuttuminen olisi tiedostettua isättömyyttä.


    Entäs me vähemmän johtavat skeptikot, minkä tuomion meille annatte, hegemoni?

    Sanokaa mitä sanotte, professori, mutta nyt te olette keksinyt jotakin melko kömpelöä. .... Teidän kustannuksellanne tullaan vielä tekemään pilaa.

    VastaaPoista
  4. Sitä varmasti hyvin pitkälle on. Elinikämme on nykyään jopa 30 vuotta pidempi kuin sata vuotta sitten. Kun mies etenkin kuoli 6-kymppisenä niin monet naiset (joilla johtajuutta) elävät yli 9-kympin. Johtajuus on siis saanut lisää vuosia ja nuoret voivat kilauttaa faijalle helpommin Nokialla kun mennä kuuntelemaan Isän puheita kirkkoon ja itse yrittää tulkita. Service on parantunut tältä osin mutta isättömyys on samalla sitä, ettei ole tottunut, että voi kysyä ollenkaan.

    VastaaPoista
  5. Ad villakoira:

    Ainahan sitä voi yrittää pilailla Kemppisen kustannuksella. En tosin tiedä ketään toista, joka halutessaan pystyy niin purevaan ivaan kuin Kemppinen sille päälle sattuessaan.

    Vielä kun itse oppisin edes puoleen siitä, mihin Kemppinen pottuillessaan pystyy, niin se riitäisi mulle. Mikään ei ole niin nautittavaa kuin taitava ja oivaltava vinoilu. Etten nyt sanoisi suoranainen vittuilu.

    VastaaPoista
  6. Onhan se tavallaan herttaista että vuosikymmeniä sen jälkeen kun miljoonat Hänen uskollisimmista palvelijoistaan vietiin kaasukammiohin kuin lampaat -nuo valituista valituimmat- niin uskotellaan että kyllä Hän meidätkin pelastaa, kunhan uskoo.

    VastaaPoista
  7. Kirkko on hoitanut hautaustoiminnan vähintäänkin kohtuullisesti. Hautausmaat ovat kauniita ja usein hyvin hoidettuja.

    Pientä diskriminaatiota silloin tällöin on ilmennyt. Eli uskontoa on sotkettu siihenkin puuhaan. Yksittäiset kirkkoherrat ja paikalliset kirkkopoliitikot sitä varmaan ovat saaneet aikaan. Lailla on sitten ojennettu.

    Tuskinpa niitä raatoja tien vierille alettaisiin jättää, jos kirkko hautaamisesta luopuisi.

    Alalle tulisi nopeasti yrittäjiä. Veikkaisin että viikossa joka pitäjästä löytyisi lapio ja kaivinkone tähän tarkoitukseen. Kunta vuokraa sitten vähän maata lahjakkaalle yrittäjälle.

    Siviilihautausmaillekin tulisi käyttöä. Nythän ne eivät kai käyttäjilleen kelpaa.

    Ja viime kädessä - jos siis armeijalla olisi muuta puuhaa - reserviläiset hoitaisivat keruun, kaivauksen ja joukkohautauksen.

    Kuopan reunalta muuten kannattaa yrittää pakoon.

    VastaaPoista
  8. Ad Heikki Rönkkö: en usko, että Jumala on edes suorittanut hengenpelastuskurssia.

    Se puunvärinen risti, jolle on kiinnitetty anatominen havaintoväline, taitaa liittyä ns. sielun pelastukseen.

    Se toinen taas tunnetaan punaisesta rististä.

    Hankalia nämä merkit!

    VastaaPoista
  9. Ad Sedis:

    Hautausmaat eivät kuulu kiinteistöjärjestelmään. Minunkin tietoni mukaan tämän kuopan kaivaminen on suosittua myös politiikan ulkopuolella.

    Sitä olen joskus miettinyt, mikä urakka olisi maarekisterissä ja kaavoissa - ja mikä hyöty.

    Osallistuin kerran tuomarina parin aarin käytöstä jäänyttä hautausmaata koskevan jutun ratkaisemiseen. Se oli melkein yhtä vaikea kuin regaali (kuninkaankalastus) tai jokin omia aikojaan yhteisen vesialueen pinnan yläpuolelle kohonnut luoto.

    VastaaPoista
  10. Ad Villakoira:

    Pila on tervetullutta, mutta turha lähettää laskuja - en aio kustantaa sitä pilaa.

    VastaaPoista
  11. "johtavissa skeptikoissa olisi aika paljon nuorena kuolleen isän lapsia."

    Nimiä mainitsematta sanon seuraavaa. En tiedä, onko paljon mutta ainakin yksi on. Äitikin taisi kuolla varhain.

    Tästä ei tietysti kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

    VastaaPoista
  12. TIME -lehdessä oli äsken juttua Venäjästä ja vuoden henkilö Putinista. Pieni lainaus:

    "Stalin`s ghost appears to Putin in a dream, and Putin asks for his help running the country. Stalin says, "Round up and shoot all the democrats, and then paint the inside of the Kremlin blue." "Why blue?" Putin asks. "Ha!" says Stalin. "I knew you wuoldn`t ask me about the first part."

    VastaaPoista
  13. Jukka:

    Pila on tervetullutta, mutta turha lähettää laskuja - en aio kustantaa sitä pilaa.

    Luulin, että olisit tunnistanut. Ei se pila sinua koskenut vaan Kantia. Ajattelin lainauksen sopivan tähän, kun epäsuorasti todistelet Jumalan olemassaoloa.

    Voland:
    Sanokaa mitä sanotte, professori, mutta nyt te olette keksinyt jotakin melko kömpelöä. .... Teidän kustannuksellanne tullaan vielä tekemään pilaa.

    VastaaPoista
  14. On pitkä aika siitä kun olen nähnyt viimeksi Seitsemännen sinetin.

    Kuvaus oli loistavaa niin kuin Bergmanin kuvaajan Sven Nyqvistin yleensäkin.

    Mutta tarina oli palanut tässä vuosikymmeninä pohjaan. Siinä ei ollutkaan sitä yritystä puhkoa reikiä ihmisten ja ihmistenvälisiin avaruuksiin, joita muistelin siinä olevan.

    Tarkoitan tässä sitä, että nyt jäi jäljelle tavallaan vain moraliteetti. Olin ajatellut ennen että tässä mennään keskiajan syövereihin ja vähän syvemmäksikin, mutta kohtaukset tuntuivatkin yllättäen näytellyiltä.

    Muistan kyllä että Bergman käytti yleensä Dramatenin näyttelijöitä. Ehkä pettymykseni johtui näyttelijäntyöstä eikä Bergmanista.

    Mutta voi olla että Bergman teki tämmöisen eksistentiaalisen epistolan vähän liian nuorena.

    VastaaPoista
  15. Kovinpa nyt blogisti Kemppistä tuntuu riepovan, että joku jollakin tavalla merkittävä henkilö ilmoittaa olevansa ateisti. Miksi edes vaivautua kommentoimaan, jos on autuas omassa uskossaan, niinkuin blogisti antaa ymmärtää. Jotta vallan 140 vuotta vanhoja argumentteja - varmasti viimeinen käyttöpäivä on aikaa sitten ohitettu eikä Kemppisellä ole syytä huoleen.

    Nämä vanhat kirkkomaat voitaisiin palauttaa muinaisuskoisille. Saantoperustekin löytyy. Vanhat kirkomaathan ovat pakanuuden ajan eli muinaisuskon pyhille töyräille pystytettyjä. Vainajia oli jo niihin haudattu satoja ellei tuhansia vuosia. Konseptiin laitettiin vain uusi etiketti päälle. Varma keino saada harvasti asutetussa maassa ihmiset tulemaan kristinuskon kirkkopaikalle, vaikka pakkoakin toki käytettiin. Muinaisuskoiset tosin taitavat olla jo sukupuuttoon kuolleita. Ja onhan meillä esimerkkejä, että hautaaminen onnistuu kunnallisena toimenakin. Usko kuoleman voimaan taitaakin näkyä uskontojen voimakkaassa pyrkimyksessä kuolemisen ja siihen liittyvän kontrolliin.

    Toinen kontroloitava onkin seksuaalisuus, jota myös elämän vietiksi voitaisiin kutsua. Kun tämä elämän vietti alkaa vanhemmiten väkisinkin lepattaa, alkavat ajatukset sitten vähitellen askarrella enemmänkin tämän hautuumaapuolen kanssa.

    Mielenkiintoista muuten, ettei kristinusko ole kyennyt elpymään esim. Virossa neuvostoaikojen suoneniskusta. Vain n. 30 % kuuluu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan. Pakanuus kakissa muodoissaan sen sijaan elää voimakasta nousua. Ehkä neuvostoaikoina korruptoitunut luterilainen kirkko ei kykene sellaisessa jälkipakanallisessa ilmapiirissä vakuuttamaan, kilpailemaan vapailla markkinoilla. Ortodoksit ovat kyenneet mystiikallaan pärjäämään hieman paremmin.

    Olisiko blogistin sisimmässä pahanilkinen skolastikko painimassa lapsenuskon kanssa. Mene ja tiedä, mutta Tuomioja taisi kuitenkin ennen kaikkea varoittaa uskonollisen indoktrinaation ja pakkosyötön vaaroista rehellisesti omat lähtökohtansa tunnustaen. Sille on syytä nostaa hattua.

    VastaaPoista
  16. Piispa Björkstrand kommentoi Tuomiojan kannanottoja:
    http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=3962&Itemid=38

    VastaaPoista
  17. Jukka,

    näyttää että sinä - kuten moni muukin - kiihdyt kovin kun joku ilmoittautuu ateistiksi. Mikä tässä asiassa niin ahdistaa?

    Kulttuuriimme näyttää pesiintyneen tällainen amerikkalaistyyppinen ajattelu, jossa muiden uskontojen kannattajia suvaitaan enemmän tai vähemmän, mutta ateistit halutaan tyystin vaientaa.

    Ilmiö muistuttaa ryyppyseuruetta: viskimiehet diggailevat eniten viskimiehiä, viininjuojat viininjuojia, olutsiepot toisia olutsieppoja, mutta tärkeintä on että mukissa on etanolia. Tuohtumus on suuri, kun joku juo vissyä, vaikkei vissyttelijä edes tekisi numeroa asiasta.

    VastaaPoista
  18. Ad Sedis,
    minä jo lapsena opin tuon yrittäjyysasian Lucky Lukesta.

    Ad Kemppinen,
    Minullekin eräs ystäväni selitti, että hard core -ateisteista monen taustalla on jokin tragedia - kuten lapsuudessa kuollut äiti. Isän kaipuu -ajatus taas liittyy feuerbachilais-freudilaiseen aivoitukseen, josssa uskon kohteena on kaikista olemassa olevista olioista mahtavin Super-Olento, jota sanotaan Jumalaksi.

    "Uskonnollinen tunne" voi sisältää aivan toisenlaisen vision kuin tämä Jumala-olento, jota vastan ateistit aivan oikeutetustikin tappelevat. Jumalasta tuli eksistoiva ehkä vasta kun sana eksistenssi tuli kielenkäyttöön. Sitä ennen riitti, että kaiken olemisen alkulähde vain on - eksistenssin tuolla puolen; Jumala ei ole olemsssa.

    Toiseksi täytyy sanoa, että voi olla, että alitajuisesti yliopistomiehen henkilökohtainen vakaumus sanelee, mikä on tutkimuksen tulos, mutta tästä huolimatta kenelläkään teologilla yliopistossa ei liene henkilökohtaista vakaumusta pelissä - en ole nähnyt kirjaa, jossa aksioomana olisi oma vakaumus. Paitsi epätieteellisten ateistien kirjoisa. Näin Suomessa. Amerikkalaisissa seminaareissa tahi katolilaisissa yliopistoissa meininki voi olla toinen.

    VastaaPoista
  19. Minä uskon, että infantiilisuus on paljon siksi, ettei ole ollut pakko aikuistua koska kaikki sanovat vaan: älä kasva aikuiseksi, kasva isoksi jne jne ja samalla voi soittaa isälle vaikka itse on lähes eläkeikäinen: vastuu työnnetään niille, jotka muistavat sen, että piti vain saada "rraauuttaa rajalle" ja siinä sitten ollaan...ihan väärät ukot päättämässä henkisellä tasolla. Samalla ne, jotka ovat oikeassa vuorovaikutuksessa tietävät ihan toisen maailman. Mutta sitten nämä puolikuolleet saavat olla kapellimestareita...jojoo ja siinä menee kaikki mahdollisuudet meille nuoremmille. Kun sitten pelon kautta mennään liian varovaisesti ja kiusataan kaikki rohkeat pois.

    VastaaPoista
  20. Ehkä Jeesuksella ei ollut uskonnollista tunnetta, koska hänhän tiedosti isättömyytensä.

    Tuomiojan puheenvuoro oli loistava, viitekehyksessä, johon se kuuluu. Kyseessähän oli lahkolaisten kokous, jossa toistetaan irrationaalinen riitti, viha, kauna ja kateus pappispimitystä ym. yhteiskunnan varallisuuden väärinkäytöstä vastaan.

    Tuomioja kuulemma sanoi, että teologinen tiedekunta pitää poistaa yliopistosta. Samalla logiikalla tietysti vaalikarjan, joka ei kannata Tuomiojan näkemystä yhteiskunnasta, pitäisi vaatia, että yhteiskuntatieteellinen tiedekunta pitää lopettaa, koska se tutkii tuota yhteiskuntaa ja kouluttaa henkilöstöäkin sen palvelukseen.

    Helsingin teologinen tiedekunta on ollut Akatemian mittauksissa jatkuvasti Helsingin yliopiston tieteellisesti tasokkaimpia tiedekuntia. Sosiaalidemokratian inhoaja voisi lausua, että sikälikin ollaan linjassa parhaimmasta päästä karsittaessa, että koko jutun pääoppihan on se, että kukaan ei saisi olla muita parempi. Pääasia on muistaa, että maailma on tehdas, tuottavuutta on lisättävä, rivitalossa asuttava, jäsenmaksu maksettava ja sillä itsevarmalla kotimaisella, Saabilla ajettava. Sekä kriittinen ja valveutunut oltava. Onnea!

    VastaaPoista
  21. Koska suurin osa suomalaisista kuuluu kirkkoon tai harjoittaa muuten uskontoaan - kuten helluntalaiset, katoliset, muslimit jne - olisi loogisempaa ehdottaa, että kaikki ateistit pitää erottaa yliopistosta ja jättää kaikki ateistiset järjestöt ja lehdet ilman valtionapua. Mitähän sanottaisiin, jos sellaista ehdotettaisiin?

    Miksi siedetään sitä, että vähemmistö määräilee enemmistöä?

    VastaaPoista
  22. Mielenkiintoinen, yllättävä kirjoitus. Piti oikein miettiä, millä sivulla sitä ollaan. Kemppinen taitaa vanhoilla päivillään kallistua vähän uskovaiseksi :-) Hautausmaista: kun se näkyy olevan srk:n ainoa tehtävä: muuten riidellään jostain taulusta, jos ei muuta riidan aihetta keksitä. Itse olen uskovaisia tuttaviani järkyttänyt sanomalla, että kroppani saa viedä vaikka Riihimäen ongelmajätelaitokselle.

    VastaaPoista
  23. Ad Juha Vahe:

    Kyllä minä olen ollut julkijumalinen 80-luvun alusta, runokokoelmastani "Ylistys" alkaen.

    Älä suotta sinne Riihimäelle asti. Tässä vieressä (Kauklahdessa) on keräilypiste. Olen kysellyt itselleni Bonus-korttia.

    Coenin veljesten elokuvassa (Great Lukowski) oli mainio hautauskohtaus - se vihainen mies oli polttanut proppunsa tuhkauurnan hinnasta, joten kaverin tuhkaa siroteltiin valtamereen Maxwell House -säilykepurkista.

    Unohtumatonta!

    VastaaPoista
  24. Ad Ripsa: Näin elokuvan aivan toisin. Minusta se ei ole uskonnollinen, vaan Camus'n hengessä eksistentiaalinen, koska jokainen henkilö näyttää yhden keinon toimia kuoleman edessä.

    Rutto oli kai jo aikalaiskatsojille ilmeinen anakronismi - ristiritarit ja rutto ovat eri vuosisadoilta.

    Bergmanin mestarikautta heijastaa jotenkin ritarin vaimo, joka on roolin pienuuteen nähden merkillisen keskeinen.

    VastaaPoista
  25. Lukemista:

    "Det kristna budskapet i en narcissistisk kultur"

    Edsinger, Olof (verkossa). Rakkaus, sen puute, reflektio ädin kanssa tietyn ikäisenä ja sen vaikutukset elämässä, syyllisyys & häpeä, ymmärrystä eikä anteeksiantoa.

    Muita kirjoja (joita Edsinger mainitsee: Bergstrand, Göran "Skulden har många namn" ja Capps, Donland "The depleted Self" ym.

    VastaaPoista
  26. Skeptikot voisivat ihan hyvin myös tuoda julki sen, että mihin kirkkoa ylipäätään tänään tarvitaan. Turha raatoja on maahan kaivaa. Ei kun tuleen ja savuksi taivaalle. Kivipatsaiti polton jälkeen voisi vaikka asetella teiden varsille matkaajien kiinnostukseksi.

    VastaaPoista
  27. Ylen kiintoisa Teema näytti päivänä eräänä dokumentin Galileo Galilein elämästä.

    Maa (Jumala) keskeisen ajattelun kaatuminen kiteytettiin jotenkin näin:
    "tieteen tehtävä on kertoa millainen taivas (aurinko, planeetat ym) on, uskonnon tehtävä kertoa miten sinne päästään"

    VastaaPoista
  28. Seitsemästä sinetistä vielä, Jukka.

    Ilmaisin itseäni huonosti. En tarkoittanut että muistelin elokuvan olevan uskonnollinen. Tarkoitin että se käsittelee ihmisten välistä yhteyttä - ja jotain muuta jota tässä edustaa rutto, luontoa ehkä, tuntematonta, jollaisia ihmiset ovat aina pelänneet.

    Mutta ihmisten välistä yhteyttä ei mielestäni syntynyt. Ellei sitten ole perinpohjin eksistentiaalista ettei sitä synny. Se tosin on hieman pessimistinen näkemys, eikä Bergman ollut pessimisti sen kummemmin kuin kukaan muukaan täällä pimeässä Pohjolassa.

    Mutta samaa mieltä ritarin vaimon roolista.

    Muille vielä tuosta omituisesta ateismi-jutusta. Minulle sanoi muutama aika sitten paikallinen ruumiiden polttaja, joka oli tupakilla tauolla, että juttu on niin että kaikki ihmiset pitäisi polttaa.

    Minä kysyin että miksi, hautausmaatko loppuvat? Hän että ei, vaan koska ihminen on niin täynnä myrkyllisiä aineita, että maatuessaan se saastuttaa pohjaveden.

    VastaaPoista
  29. Mitä kulttuurikeskusteluun yleensä tulee, niin ateistit ovat lopulta varsin mielikuvituksettomia ja ikävystyttäviä ihmisiä - boring as hell!

    Fundamentalismiin taipuvaiset uskovaiset taas ovat pahimmillaan raivostuttavan naiveja - kuin ikuisia lapsia.

    Helsingin teologisesta tiedekunnasta löytyy äärimmäisen päteviä tutkijoita ja tutkimuksia - kansainvälisesten mittarienkin mukaan, mutta onko heillä lopulta mitään esimerkiksi Cyprianukseen tai Bonhoefferiin verrattavaa vakaumusta asiansa puolesta?

    Epäilen suuresti.

    *
    Tuomiojalle S(s)kepsiksestä näyttää tulleen poliittinen ideologia.
    Eikö sen pitänyt olla pekkä väline?

    Kuka tässä siis on tosiuskovainen ja millä tavalla?

    VastaaPoista
  30. Ad Kemppinen:

    Outoa vihjata, että Lajien synnyn jälkeen uusia argumentteja ateismin puolesta ei olisi syntynyt. Varmasti tiedät paremmin. Entä minkäslaisia harppauksia kristillinen teologia on kokenut viime aikoina?

    Anonyymit: keksikää, pyydän, jonkinlainen nimimerkki, joilla teihin voi viitata. Yksi teistä ei näe metsää puilta ja haluaa ihan ehdoin tahdoin osoittaa todeksi vissymiehen kommentit ateismin erityisasemasta. Ekumenia ja uskontodialogi ovat pitkälle edenneitä, jos osanottajat voidaan typistää kahteen joukkueeseen: jumalankieltäjät vastaan ihan mitä tahansa uskontoa edes nimellisesti harjoittavat.

    Dawkinsia mukaillen: jumalankieltäjiähän tässä kaikki ollaan, toiset vain menevät vielä yhden jumalan verran pidemmälle.

    VastaaPoista
  31. Erkki ei, tietenkään, ole jumalankieltäjä, vaan Jumalaa vastaan kapinallinen. Hänen toimintaansa määrittää missio juutalaiskristillistä Herraa vastaan. Mao kun oli työmies ja Stalin toveri. Siinä seurassa Jeesus on herra.

    Se aiempi elämöinti Israelia vastaan kyllä vahingoitti Suomea pitemmäksi aikaa. Lipposen olisi tuolloin pitänyt kaitsea Tuomiojan lapsekasta uhmaa. Oli looginen spagatti kieltää juutalaisvaltiolta kemiallisten aseiden detektiokaasarit Irakin uhatessa C-aseilla, kun niillä olisi voinut suojella myös arabeja alueella:
    http://www.helsinki.fi/~pjojala/Avoin_kirje_Erkki_Tuomiojalle.html

    Vuodenvaihteessa on taas parjattu USA:n "kehitysavusta" Israelille. Tosiasiassa USA lypsää Israelia kädet utareissa, koska sen ei anneta estää aivovientiä Yhdysvaltoihin. Ennen 2. intifadaa USA:n teknologiapörssi Nasdaqissa oli peräti 200 israelilaisyhtiötä (enemmän kuin koko Euroopasta yhteensä) ja nykyäänkin luku on liki 100.

    Dollarit ovat vihreitä, koska jenkit repivät ne puusta raakoina, sanotaan. Israelin ei ole annettu skaalata ainoankaan oman yhtiönsä tuotantoa miljarditasolle, vaan ne viedään pois enemmänkin autotallivaiheessa. Amerikka pitää Israelia kuin innovaatiolaboratorionaan tai 51. osavaltionaan. Käsittämättömät 25% israelilaisista tutkijoista on muuttanut Yhdysvaltoihin - eikä luvussa ole edes mukana kaksoiskansalaisuuden saaneita tutkijoita. [Seuraavaksi suurimmat Amerikan-osuudet ovat Kanadan 12,2%, Alankomaiden 4,3% ja Italian 4,2%.]

    Tekes ja Sitra voisivat ottaa oppia Israelin rahoituspolitiikasta aloittaville firmoille: Tukirahat ohjataan pääasiassa siten, että 2-10 vuoteen yrityksen ei tarvitse maksaa veroja. Tämä estää bluffauksen tutkimussuunnitelmilla ja tekaistuilla patenttihakemuksilla, pakottaen ottamaan huomioon markkinoiden kysynnän. Ilman kassavirtaa suoraa valtionapua ei tule kuin bisnesenkeleiltä. [Voisi jopa väittää, että Israel vetää tänään riskipääomia (VC, Venture Capital) enemmän kuin koko Eurooppa. Uutena ilmiönä ylikansalliset yhtiöt kuten Intel Centricon-suorittimensa kanssa on siirtänyt tuotantoansa halpamaiden sijaan Israeliin, jossa 25% väestöstä on suorittanut akateemisen loppututkinnon.] Kun Intel siirsi prosessorituotantoansa Israeliin, tarjottiin sille 10% veroaste.

    Israelin viennistä yli puolet on Hi Tech –tuotteita, OECD-maiden keskiarvon ollessa 25%. Vaikka maataloustuotteiden vienti onkin säilynyt 30 vuotta samansuuruisena, on sen suhteellinen osuus laskenut 70%:sta 3%:iin. Israelin 3000 yrityksestä peräti 80% on alle 10 vuoden ikäinen start up -firmaa, joissa epäonnistumisprosentti on ennätyksellisen alhainen eli 50%. Biolääketieteessä 3. kliiniseen faasiin tai lääkkeeksi on päässyt 400 lääkeaihiota. Israelissa tutkimuksen rahoitus väestöä kohden on korkein – ja lakimiesten suhde insinööreihin ja tieteilijöihin matalin koko maailmassa.

    VastaaPoista
  32. Kemppinen: "Minua hitusen askarruttaa, miksi ladella latteuksia. – Erotetaan vain kirkko valtiosta ja teologit yliopistosta, mutta mitä sitten tehdään hautausmaille? Olisiko ne erotettava kirkkorakennuksista?"

    Entä mitä Tuomioja ylipääätään ehdottaa tilalle, jos kodit, koulut, kristilliset seurakunnat, muut uskonnolliset yhteisöt lopettavat "lapsen mielen myrkyttämisen uskonnolla"? Tulisiko tilalle agnostisismi, joka lienee yksi ratkaisumalli suhteessa uskonnollisuuteen? Elämänkatosmustietous, jolla arvioidaan uskonnollisia ja eettisiä rakennelmia Mistä siihen poimitaan arvot, joiden mukainen eetos ei myrkytä lasten mieliä?

    VastaaPoista
  33. Rauno:

    Mitä kulttuurikeskusteluun yleensä tulee, niin ateistit ovat lopulta varsin mielikuvituksettomia ja ikävystyttäviä ihmisiä - boring as hell!

    Fundamentalismiin taipuvaiset uskovaiset taas ovat pahimmillaan raivostuttavan naiveja - kuin ikuisia lapsia.


    Silläkin uhalla, että tämäkin analogia ontuu, niin tarkoitat, että pitäisi olla kohtuukäyttäjä? Eli että raittiusmies on kuivahkoa seuraa ja suurkuluttaja meluaa ja sotkee paikat.

    Vissymiehenä tunnustan, että olen tylsää seuraa jos uskikset alkavat fiilistellä luuloillaan. Sen sijaan yleistyksesi muihin kulttuurikeskusteluihin on perusteeton. Ehkä sinulla sattuu vain olemaan tylsiä tuttuja.

    VastaaPoista
  34. Jumalat vain kuolevat, iän myötä joko järjen vähetessä tai lisääntyessä, näin savolaisen filosofoinnilla. Osansa silläkin, että jumalia palvovat räjäyttelevät kanssakulkijoitaan taivaan tuuliin milloin minkäkin ismin ja muhammedin kouluttamina, aivopestyinä -käskytyksestä ja ikuisen pimpansaannin paratiisiin pääsemisen toivossa.

    Sitä minä näin kouluja käymättömänä (lukenut olen kyllä paljon) kirvesmiehenä olen aina ihmetellyt, että päänsä(älykkyytensä/viisautensa?) avulla leipänsä tienaavat voivat uskoa jumaliin kuin pienet lapset joulupukkiin?

    Pakanuuteen palaaminen on täällä edellisen pakanuuden ajan jälkeisessä Pohjolassa helpompaa sillä niin vähän aikaa on siitä, kun paljon paljon konkreettisemmat Ukko Ylijumalat uhrikantojen ja -kallioiden takana muuttuivat pilvien päällä piiputtelevaksi satuhahmoksi Lutherin lähettiläiden ansiosta. Lakkasivat paiskomasta sokean raivon vallassa tulilieskojaan möyryävistä ukkospilvistä.

    Ehkä orastava merkki pakanuuteen "taantumisestamme" on kirkosta eroamisen lisääntyvä kannatus, joka havainto ilolla otettakoon vastaan. Joskin hätätila-aikoina sinne taas palailllaan "varmuuden vuoksi" sankoin joukoin.

    Luin juuri Esa Vileniuksen Kaiken maailman loput ja ainakin minun ateismisuuteni vain vahvistui tämänkin lukukokemuksen myötä.

    Muuten, missä lehdessä Erkki Tuomioja kertoi ateismiinuskonsa?

    VastaaPoista
  35. Ehken jonkun ammattitietäjän tahi shammaanin olisi ensin selvitettävä uskovatko etes jumalat toisiinsa.

    Näin met muut pääsisimmä sen jälkhen keskustelemhan asiasta sen pohjalta mikä on totta eikä sen pohjalta kellä on eniten rahhaa tahi hekemonijaa.

    VastaaPoista
  36. Tuomiojan on helppoa puhua lasten mielten myrkyttämisestä. Mies on mennyt ihan samaan helppoon, kuin ihmiset, jotka eivät äänestä tai vaikuta, ja jotka väittävät että suomalainen politiikka on ihan ääliötä ja maan asiat ovat ihan viturallaan.

    On helppoa kritisoida puskasta, mutta paljon vaikeampaa on luoda mitään parempaa tilalle.

    Mies itsekin myöntää, että koki omantunnon tuskia siinä vaiheessa kun joutui ottamaan kantaa pilapiirros-kiistaan. Miten ylipäätään ateisti voi ajatella, että hänellä on omatunto. Onko jotenkin todistettu, että ihmisellä on omatunto. Eikös sekin ole vähän niinkuin uskon asia?

    Skepsis voisi antaa palkkion sille, joka todistaa omantunnon olemassaolon.

    VastaaPoista
  37. Teologisesta tiedekunnasta.

    Opetetaanhan meillä musiikkiakin valtion kustantamana samoin kuin muita taiteita, ja jopa urheilua. Mitä eroa uskonnossa niihin on. Uskonto vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan tahdoimme sitä tai emme. Siksi sitä on hyvä tutkia, jotta uskonnolliset ihmiset saisivat mahdollisuuden mahdollisimman oikeaan tapaan uskoa haluamallaan tavalla.

    Teologisen tiedekunnan tutkimustyö ehkäisee todella hyvin esimerkiksi fundamentalistista ääriuskonnollisuutta ja sen leviämistä Suomeen, kunhan annetaan mahdollisimman laadukkaat tiedot siitä uskonnosta mihin halutaan uskoa. Vaikkapa ateismistakin, mikä on uskonto siinä missä mikä tahansa muukin.

    Teologinen tdk ja filosofinen puoli auttavat meitä kehittämään myös moraaliamme ja etiikkaamme. Sitä ei voi kukaan kiistää, etteikö kaikilla ihmisillä olisi tarve johonkin uskonnolliseen. Se on nähty historian tutkimuksessakin.

    Valitaan sitten ateismi, kristillisyys, islam tai mitä vaan. Kyse on vain valinnoista, mutta laadukkaitten valintojen tekemiseksi tarvitaan tutkimusta.

    VastaaPoista
  38. Jaan kyllä professori Kemppisen ihmettelyn siitä, että miksi Tuomioja päätti mainita "kaapista ulostulon" (hey, wasn't it pretty obvious?) taustakseen juuri tuoreita anglo-amerikkalaisia kirjoja? (Hitchens, Dawkins jne..)

    Ainakin nuo kaksi kun ovat melko lailla lastenkirjoja, eivätkä nyt millään voi yli 15-vuotiasta mannereurooppalaista keskustelua seurannutta hetkauttaa suuntaan tai toiseen.

    Ja itsehän olen olen apateisti, jo siitäkin syystä että ateismia näyttää kannattavan Suomessa ja mm. Skepsiksessä muutama ortodoksinen marxisti liikaa, sillä uskomuksia ja uskomusjärjestelmiä ei parane korvata uusilla, olipa uskonto puettu sitten mihin asuun tahansa.

    Ortodoksinen marxismi eri variaatoineen on vieläpä väkivaltaisimmasta ja ehdottomasti vaarallisimmasta päästä.

    Mainittakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että tällä mainitulla 1800- ja 1900-luvun "pyhällä kielellä" Tuomioja itse asettunee "utopistiseksi sosialistiksi" eli heti ensimmmäisessä vaiheessa eliminoitavaksi.

    Professori Kemppisen kommentit asian tiimoilta palauttavat vähän uskoa siihen, ettei koko Suomen älymystö ole ihan sellainen, miltä se ulkopuolelta näyttää.

    Kunnioittavasti
    Mika Viljakainen

    P.S Kyllä Skepsiksessä on lukuisia ihan kunnioitettaviakin hahmoja, en kyllä kuitenkaan voi eettiseltä tai moraaliselta kannalta ymmärtää ortodoksisten marxistien "liian pitkälle menevää sietämistä", vrt. suhtautuminen "uusnatseihin".

    VastaaPoista
  39. vissymies sanoi...
    "Entä mitä Tuomioja ylipääätään ehdottaa tilalle, jos kodit, koulut, kristilliset seurakunnat, muut uskonnolliset yhteisöt lopettavat "lapsen mielen myrkyttämisen uskonnolla"? Tulisiko tilalle agnostisismi, joka lienee yksi ratkaisumalli suhteessa uskonnollisuuteen? Elämänkatosmustietous, jolla arvioidaan uskonnollisia ja eettisiä rakennelmia Mistä siihen poimitaan arvot, joiden mukainen eetos ei myrkytä lasten mieliä?"

    Tuohon jos tässä nyt toinen vissymies vastais ns. hengenheimolaisensa puolesta, että ihmisen tulee juuri luottaa itsetietoisen järkensä valoon, kirkastaa se; järkensä vastaisten uskomusten, pajunköyden nielemisen asemesta.
    koska on tuo vielä niin irvokasta, että kuka paksuinta kamaa, kylkiluujuttua tms. vakavalla naamalla nielee, sill’ on paras usko.
    Tuomioja on oikeassa, tässäkin.
    Ihmisen järki vastaa vapaana siihen, mikä on eettisesti kestävää, ja hyväksi ihmiselle, silloin sosiaalinen ymmärrys virtaa vapaaseen mieleen.
    Buddhalaisuus voitaisiin mielestäni nykyisen alaviistoon lähestymisen asemesta vääristelemättömänä ottaa opetusohjelmaan, yhtenä, ja sen samankaltaisuudet stoalaisuuden kanssa - mielenkiintoinen vertailukohta idän korkealle siveysopille. miksei siinä voisi vuorisaarnaakin (Matt.5:x) sivuta…
    Näin mä sen pedagogisesti tekisin, hakisin yksilöä ja hänen järkeään kunnioittavan filosofisen orientaation.

    btw.
    Kemppisellä hyvä kolumni tammikuun Askeleessa, thänks, blogin isännälle.

    VastaaPoista
  40. Keppinenhän kiivaistui kuin Simeon tästä Tuomiojan, jo tiedossa olleesta, suhtautumisesta. Onkohan nyt niin että Kemppinen olisi ottanut nokkiinsa jostain Tuomiojan nokkeluudesta aiemmin ja päättää nyt tasoittaa. Onneksi emme elä pimeää uuden ajan alkua, jolloin Tuomiojaa paukutettaisiin Malleus Maleficarumilla päähän ja herrat tuomarit löisivät tahtia: "Tunnusta, tunnusta, tunnusta pois, niin kärsit vähemmän.

    Lukijoille muistiksi: Ei siitä ole kuin vähän toistakymmentä vuotta kun pappien erioikeudet poistettiin viimeisenä jäänteenä sääty-yhteiskunnasta (tai jäi sinne vielä jotain roskaa, kuten arvonimien myöntäminen ym.), uskonnonvapauslaki on alle sadan vuoden ikäinen, ehtoollispakko poistui 1910!

    Jumaltiedettä ei todellakaan pitäisi opettaa yliopistossa vaan kirkkojen omissa oppilaitoksissa.

    Kirkko on muuten jo nyt miljoonia velkaa maksamattomia opetusmaksuja satojen pappien ja lehtorien kouluttamisesta ilmaiseksi kirkon palvelukseen. Tätä velkaa eivät "säädyt" koskaan tunnusta. On kuitenkin toivottavaa että tulevaisuudessa tulosvastuu hoitaa sen, että kirkko maksaa tulevien säätiöyliopistojen kouluttamien pappien opinnot.

    Tämä oli mainio veto puudelilta:

    "Sanokaa mitä sanotte, professori, mutta nyt te olette keksinyt jotakin melko kömpelöä. .... Teidän kustannuksellanne tullaan vielä tekemään pilaa."

    Ja jatkoa villakoiralta:

    "Luulin, että olisit tunnistanut. Ei se pila sinua koskenut vaan Kantia. Ajattelin lainauksen sopivan tähän, kun epäsuorasti todistelet Jumalan olemassaoloa."

    VastaaPoista
  41. Anonyymi kysyi...

    Entä mitä Tuomioja ylipääätään ehdottaa tilalle, jos kodit, koulut, kristilliset seurakunnat, muut uskonnolliset yhteisöt lopettavat "lapsen mielen myrkyttämisen uskonnolla"? Tulisiko tilalle agnostisismi, joka lienee yksi ratkaisumalli suhteessa uskonnollisuuteen? Elämänkatosmustietous, jolla arvioidaan uskonnollisia ja eettisiä rakennelmia Mistä siihen poimitaan arvot, joiden mukainen eetos ei myrkytä lasten mieliä?

    Miksi se pitäisi korvata yhtään millään? Poistamisesta oli puhe, ei korvaamisesta. Toisin sanoen kouluissa ja muissa vastaavissa valtiorahoitteisissa paikoissa ei olisi minkäänsorttista moraali- tai tapakasvatusta* ja se jäisi täysin kotien harteille.

    Siitä en ole varma, millä perusteella tämä olisi parempi tilanne kuin nykyinen - opettajilla sentään pitää meillä olla edes maisterin paperit eli jonkinsorttista pätevyyttä jostain, siinä missä vanhemmaksi kelpaa mikä tahansa idiootti jolla on toimintakuntoiset genitaalit.

    Veikkaan että Tuomiojan, kuten monen muunkin, kiukku on käytännöllisyyden sijaan periaatteellista laatua: epätieteellistä asiaa opetetaan tieteen temppelissä ja se on itsessään paha. Tietysti se tavallaan onkin, kullakin asialla on oma paikkansa ja koulu on tieteen ja taitojen paikka, mutta kyllä minä lähtisin ensimmäisenä hävittämään naistutkimusta yliopistoista enkä teologiaa. Siinä jos missä on hyvä oksa katkaistavaksi, vahingollista propagandaa puettuna pseudotieteen asuun.

    *) Laithan eivät ole kasvatusta, vaan kaupankäyntiä: rikoksen A saa tehdä "maksamalla" riskin sanktiosta B.

    VastaaPoista
  42. ad t.e. kaitsu

    Tyhjiö tahtoo täyttyä. Tilalle tulee aina jotakin. Menneisyydessä ja menneisyydestä opittua. Tradition virrassa elää jokainen, kukaan ei liene onnistunut hypäämään siitä pois.
    Tuomiojan yhteiskunnallis-moraalisen eetoksen juuret ovat kristillisjuutalaisessa traditiossa.

    Koulujen uskontojen opetus on järkevää, koska uskonnot ovat reaalisia voimatekijöitä maailmassa. Kunnioittamisen oppiminen poistaa aidon dialogin estäviä muureja hiljalleen myös niiltä, joilla on asenteena vain "me olemme oikeassa".

    VastaaPoista
  43. Ai että, niitä Erkin tuomioja...

    VastaaPoista
  44. Toipilan vitsistä tuli mieleen tämmöinen vastaava.

    Coenin veljesten elokuvassa (Great Lukowski) oli mainio hautauskohtaus [...]

    Elokuvan nimi on The Big Lebowski ja kohtauksessa Lebowski päätyy saamaan nämä tuhkat päällensä. Se siitä kuoleman mystifioinnista.

    Osasta kommenteista tuli taas se sama vanha tunne. Jostain syystä jotkut jumaliset ihmiset eivät tunnu uskovan, että ateistit voisivat olla eettisiä ja moraalisia sekä omata kunniantuntoa ja myötätuntoa. Joskus taisi joku jopa ihan suorassa televisiolähetyksessä hämmästyä ateistin omatuntoa - ei uskonut ettei kaikkea tarvitse ripustaa Jumalaan.
    Ajatus on absurdi, kun otetaan huomioon kuinka paljon pahaa on tehty Jumalan nimessä.

    Eki on oikeassa siinä, ettei uskontoa pitäisi pakottaa kenellekään. Sen kuitenkin pitäisi olla kunkin oma valinta. Lasten aivopesukin lienee hiljalleen valumassa ID:n ja muun fundamentalismin myötä myös Suomeen. Tähän tulee varautua etukäteen.
    Kirkkojen tarjoamat yhteisölliset ja yhteiskunnalliset palvelut voitaisiin ottaa myös kunnallisten (tai valtiollisten) palveluiden kirjoon ei-tunnustuksellisina tai ehkä mielummin kunkin palvelun käyttäjän tunnustuksellisuutta mukaillen.

    VastaaPoista
  45. Some anon:

    "Osasta kommenteista tuli taas se sama vanha tunne. Jostain syystä jotkut jumaliset ihmiset eivät tunnu uskovan, että ateistit voisivat olla eettisiä ja moraalisia sekä omata kunniantuntoa ja myötätuntoa. Joskus taisi joku jopa ihan suorassa televisiolähetyksessä hämmästyä ateistin omatuntoa".

    Joo, tällaisen näin tv:ssä Robert Brotherus tai Arno Kotro, joka vastasi sille (Nokian Koivisto?), että siihen tarvita mitään Raamattua, ymmärtää: kohtele lähimmäistäsi niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan. ym.

    Mun mielestä tässä on kyse uudesta moraalista (vaikka tuokin em. säe on kristillisen etiikan perustasta), edelleen koulu-uskonnon opetus painottaa vanhaa paimentolaisten lakimoraalia.

    -rh

    VastaaPoista
  46. Proge-jotain väitti:
    Mun mielestä tässä on kyse uudesta moraalista (vaikka tuokin em. säe on kristillisen etiikan perustasta),

    Miten on mahdollista vuonna 2008, että joku väittää yhä uudestaan tuollaista?

    Kultainen sääntö ja sen eri muodot ovat toki hyvin paljon vanhempaa perua kuin tuolta palestiinalaiselta nuorehkolta kapinalliselta.

    Toinen juttu mikä minua kismittää on se, että jotkut väittävät koulujen uskonnonopetuksen nykyään mukamas olevan tunnustuksetonta. Kissanpaskat, jos hento kiroilu sallitaan.

    Koulussa opetetaan kristinuskoa lähtökohtaisesti "meidän suomalaisten" uskontona, ne muut ovat sitten "vieraita" tulokkaita.

    Uskonnoista pitää kai opettaa, koska ne vaikuttavat kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Sitä kai kukaan ei ole kieltämässäkään.

    Opetuksen pitäisi vain olla sata kertaa tasapuolisempaa, jos sitä nyt on oltava yhteisessä koulussa.

    Moraaliopetus taas voi hyvin olla kaikkien oppiaineiden yhteinen juttu. Vrt. opettajankoulutuslaitoksen Markku Käpylän tekstejä, Google-jumala löytää.

    Hautuumaiden yms. kohdalla totean, että arkkuhautaus on nykyoloissa älytöntä hommaa.

    Promessa-yhtiön kehittämä ja tarjoama kuivapakastus-jauhaminen-tunkioiminen soveltuu moderniin ympäristöajatteluun. Ei estäisi pappien loitsintaa. Muistolehdon seinämälle laatta sitä haluaville. Pitäisi korvata hautakivet.

    Mutta nyt lakkaan saarnaamasta. Hyvää jatkoa.

    VastaaPoista