[jatkoa… Anhava, Siperia opettaa]
En usko, että Siperia opettaa mitään. Toistakin sanotaan.
Jäämeren kaivoksilla, kuten Kolymassa, ihminen muuttuu siellä olleiden mukaan
kolmessa viikossa petoja pahemmaksi. Se on pahasti sanottu pedoista.
Šalamov suututti myös Solzhenitsynin kirjoittamalla, että
missä kumman lepokodissa Ivan Denisovitš lienee majaillut, kun leiriparakin ohi
vilahtaa kirjan mukaan kissa. Kissa olisi syöty tunnissa. Eräässä viihtyisämmässä
leirissä, luultavasti Euroopan puolella, vartijat keksivät kerran käyttää erikoisen
verenhimoisia susikoiria apunaan vartioinnissa. Aamulla ne oli kaikki syöty
remmeineen, ja kaulapannan niitit oli nuoltu.
Ihmislajin hyvin vajavainen aistimaailma on
darwinilaisittain mainio asia. Jos kuuisimme eläinten ja kasvien kirkumisen,
kun ne jatkuvasti syövät toisiaan, maailmaamme ei mahtuisikaan muuta. Aika varhain
tutkijat oivalsivat, etteivät ihmistä alemmat olennot osaa tuntea kipua.
Esimerkiksi aasia, jota ruoskitaan, jäljittelee etevästi tuskaa kiljumalla ja
nytkähtelemällä. Tämä havainto lienee René Descartesin.
Kolymaan tuotiin väkeä myös pohjoisesta meritse. Yli
viidenkymmenen asteen pakkanen ja tuulen voimakkuus noin 20 metriä sekunnissa
(ympäri vuoden) tekee veden roiskeista vaikutuksineen samanlaista kuin
nesteytetty typpi.
Siperialaiskertomuksissa, joista siis nyt on puhe,
sivuutetaan jopa Tshehovin ”Sahalinia” kuvailtaessa – asia askarruttaa Martti
Anhavaa aiheellisesti – sivuutetaan entomologinen näkökulma. Kun talvella ei
voi liikkua tuon kylmyyden vuoksi, kesällä sitten suurten jokien tietämillä ja
osassa taigaa vallitsee sellainen hyönteispaljous, että lautta tai kopukka
painuu pohjaan kyydissä olevia matkamiehiä syövien hyttysten painosta.
Hallussani on kaksi 1800-luvun kirjaa, joissa englantilaiset kertovat, miten
matkasta Inarilta Pokkaan ei tahtonut hyönteispaljoudessa selviytyä millään
hengissä kesäkuulla. Outo aika muuten liikkua pohjoisessa. Itse olen ollut
kesäkuussa pidempään vain Sodankylässä, ja kyllä sitäkin tuli elinikäinen
muisto.
Sukulaisiani oli kaivamassa myös Stalinin kanavaa Ääniseltä
Vienanlahteen, ja asiasta kertoilee leppoisasta myös Poika Tuominen (”Kremlin
kellot”). Kanavastahan tuli muuten hyvä, mutta käyttökelvoton, koska se on lian
matala ja kapea. Tätä nykyä siellä jossain Uikujärvellä harrastetaan kuulemma
matkailua. En ole lähdössä.
Anhavan kirjassa ei ole sitä ajatusta, joka minut veti
pitkiin ajatuksiin. Menneisyyden merkkimiehet saattoivat osoittaa esteettisiä
mieltymyksiään pinoamalla valloitetun kaupungin asukkaiden poikki lyödyt päät
pyramideiksi näkyvälle paikalle. Nokkelat henkilöt, kuten kirjassa lähes
ohimennen mainittu Bysantin keisari (siis porfyrogenetos) Basileos
Bulgaarintappaja keksi sokaista ottamansa vangit niin että aina sadasta yhdelle
jätettiin toinen silmä, ja kulkueet lähetettiin näine hyvineen matkaansa.
Jäin miettimään, että Stalinia on ehkä siltikin ymmärretty
väärin. Hänhän lienee sureksinut kovaa kohtaloaan ainakin sen jälkeen, kun
hänen toinen vaimonsa otti ja ampui itsensä erään päivällistilaisuuden
yhteydessä.
Pitäisi panna oikeustieteen opiskelijat miettimään neuvostoliittolaista
ilmiötä, että henkilöitä syytettiin tuomioistuimissa ketä mistäkin ja
tuomittiin kaikenlaisesta. Stalin miehineen ei ehkä ollut vailla omaatuntoa ja
oikeudenmukaisuutta. Ehkä me vain emme ymmärrä, että johtava aate oli verikosto
– ehkä georgialaisista pappisseminaareista saatu vanhatestamentillinen ajatus,
että isien kaikenlaiset teot kostetaan armotta neljänteen ja viidenteen sukupolveen?