Sivun näyttöjä yhteensä

24. marraskuuta 2021

En


 

 

Muutin mieltäni. Mediaan ilmestyi erään televisio-ohjelman jälkeen ”n-sana”. Mielestäni perustelu oli pätevä. Esimerkiksi kerrottaessa menneiden aikojen kielenkäytöstä on syytäkin esittää jotain malliksi. 

 

Kiihkeiden ihmisten mielestä venäläisiä sai aikoinaan sanoa vain ”ryssiksi”. Se tarkoitti, että venäläisten yhteydessä oli aina korostettava heidän väitettyä epämiellyttävyyttään. Minun korvaani tuo sana on nyt joka tapauksessa vanhentunut.

 

Yllättäen minulla onkin tuohon asiaan jotain lisäämistä. Lukemani mukaan ohjelmassa viitattiin hyvin tunnettuun asiaan. Minun vanhempieni sukupolvi käytti Suomessa enemmittä ajatuksitta sellaisia sanoja kuin ”hurri”, ”lappalainen”, ”mustalainen”. Itse hätkähdin ja suoraan sanoen kauhistuin, kun 20-luvulla syntynyt lakimies sanoi parista kollegastamme, että he ovat ”jutkuja”. Myöhemmin hän kuvaili naureskellen, miten ”jutkuja” kiusattiin Helsingin Normaalilyseossa.

 

Haukkumasana on taikuutta ja siten hyvin lähellä taidetta. Samalla tavalla kuin voodoon mukaan henkilölle voidaan aiheuttaa jotain pahaa valmistamalla häntä kuvaava nukke ja pistelemällä sitä neuloilla, pahaa aiheutetaan myös nimittelemällä. Se ei ole vaikeaa. En haluaisi olla esimerkiksi ”Paskahousu” ja muistaakseni olen joskus sanonut jollekin ihmiselle, että sanoisi Jukka eikä Jukkis. Asiaan ei vaikuta, että sukutarinan mukaan minut kastettiin etunimillä Martti Juhani, koska karjalaiset sukulaiset pitivät ”Jukkaa” hevosen nimenä, joka ei sovi lapselle. Kun Jukkaa kuitenkin heti alettiin käyttää poikkeuksitta, olin etunimiansassa. Martti oli äidinisäni. Asia alkoi mennä mahdottomaksi, joten muutatutin etunimeni virallisesti. Monella virkamiehellä oli samanlainen ongelma. He päätyivät allekirjoittamaan asiakirjat esimerkiksi ”Veikko M.”, kun ongelma oli tuo M., Matti yksinomaisena puhuttelunimenä. 

 

Kansallisia haukkumanimiä on paljon. Moniko muistaa sanan ”dago”, jota kuuli myös lännenilmeissä. Kohde oli meksikolainen tai sellaiseksi luultu, esimerkiksi italialainen. Ranskalaiselle ”boche” on saksalaisen haukkumanimi. Nimitys ”keltainen vaara” yhdistetään Saksan keisari Vilhelm II:een, ja se kuuluu aiheuttaneen erittäin kielteisen vaikutuksen Japanissa ja Kiinassa. Mikä määrä Afrikassa on tällaisia sanoja, sitä en tiedä. Ympäri maapallon kansan itsestään käyttämä nimitys tarkoittaa ”todelliset ihmiset”.

 

Televisio-ohjelmaan liittyy näkökohta. Kohteen omia tunteita on kunnioitettava. Niitä ei pidä järkeillä rikki julkisesti. Se esimerkiksi ei oikein kuulu sivullisille, käytetäänkö perheessä kutsumasanana etunimiä tai lempinimiä vai sanoja ”isä” ja ”äiti”. Nuo viimeksi mainitut arvioitiin opiskelijapiireissä radikalismin aikaan jotenkin taantumuksellisiksi. Summerhill-huuman huippuvaiheessa olen itse ollut paikalla, kun isä hymyili ylpeänä alle kouluikäisen poikansa vastausta ”haista sinä Kalle pitkä paska”. Puhun totta. Asianomaiset pitivät asetelmaa edistyksellisyyden osoituksena.

 

Panin merkille puhuttelutavan paluun menneisyyteen. ”Lauri-setä”, sanoo pikkutyttö. Kuulostaa hyvältä, vaikka itse en ole käyttänyt tuota puhuttelutapaa. Ja muistattehan, että Fedja-setä oli omilleen asettuneen pikkupojan nimitys E. Uspenskin lastenkirjassa. Jostain syystä isäni oli vaari mutta itse ole isoisä. Tarjolla olisi ollut myös ukki, paappa ja taata. Äidinisäni oli selvästi Nurmen taata, oman murrealueensa mukaisesti. Lapissa asunut tätini oli valintansa vuoksi ”ämmi”.-  Runollisuudesta: Anja Vammelvuo sanoi isokokoiselle miehelleen Jarno Pennaselle joskus: lintu pieni.

 

Ja tästä kierrytään takaisin ylivoimaisiin kysymyksiin sanoista ”tyttö” ja akka ja muija jne.

 

 

63 kommenttia:

  1. En muista lapsuudessani puhutun ryssistä, kai siksi että sodastakaan ei juuri puhuttu. Yhden lauseen olin kuitenkin jostain napannut, ehkä siksi, että siinä oli jännittäviä sanoja: "Ei soa sannoo ryssä, desantti voip kuulla."

    Venäläinen miniäni oli alkuaikoina, jolloin puhui jo suomea ja ruotsia, puhunut kassajonossa kännykkään ruotsia miehensä kanssa, jolloin edessä seisova humalainen oli todennut:"Hurri p-le!" Miniäni selittämään, että ei, ei, hän on venäläinen mutta puhuu ruotsiakin, johon mies: "Ryssä s-na!" Huumorintajuisena N kertoi tapauksesta nauraen, mutta ei se varmasti mukavalta ollut kuulostanut.

    Nyt on puhuttu paljon siitä, että maahanmuuttajat eivät tule huomioiduiksi työnhaussa nimensä vuoksi ja että olisi paras ottaa suomalainen nimi. Miniälläni oli kotimainen sukunimi, tämä G, mutta sitten hän virallisti kutsumanimensä, kun se varsinainen oli suomalaisen vaikea lausua (Mandelstamin vaimolla taisi olla sama), ja ottipa vielä toisenkin nimen isänsä Alexanderin mukaan saadakseen eräänlaisen patronyymin. Töitä hän oli kyllä saanut alkuperäisellä nimelläänkin, mutta pomo insinööritoimistossa kutsui häntä aina Nataliaksi, kielloista huolimatta, ehkä osoittaakseen, että se on venäläisen naisen nimi Suomessa. Asiakas sitten halusi N:n firmaansa töihin, ja niin hän pääsi rauhallisempaan paikkaan ja sen jälkeen aina parempaan ja parempaan.

    Tuo juutalaisten haukkumanimi kuulostaa kauhealta. Lapsuudessani Savossa puhuttiin aina mustilaisista, ihan ystävällisessä hengessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eija G: samanlainen etunimenmuutosajatus on nyt Ranskassa framilla, tosin sangen eri syystä. Éric Zemmour, joka on gallupeissa noussut jo kakkoseksi aivan Macronin kannoille, on vaatinut että musliminimet kuten Mohammed on kiellettävä lailla. Blogistin mainitsemia sanoja ei meillä kai (vielä?) ole vaadittu kiellettäväksi.

      Poista
  2. 1970 -luvulla Kake Singers esitti melko suositun kappaleen " Me halutaan olla n-sanoja".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luepa sanat. Kokeile vaihtaa n.sanan tilalle joku muu kansanryhmäsana. Rasismia se viattomiksi luonnonlapsiksikin kuvaileminen on.

      Poista
  3. esimerkiksi ”Paskahousu”
    Jep, en tiennyt, että se on niin paha:

    ”Onko teillä tänään treenit?”
    ”Ei nyt ole kukaan ainakaan ilmoitellut että olisi paskonut housuihinsa.”
    [ ...]
    ”Tietävätkö nämä sinun bändikaverisi, mihin sävyyn sinä puhut heistä!?”

    VastaaPoista
  4. Tunnustan, etten voinut olla tuntematta pientä vahingoniloa, kun tähtitiedemies astui miinaan, vieläpä liukumiinaan.

    Hän yritti selittää, että kyse on ns. konteksista eli asiayhteydestä: on eri asia käyttää sitä haukkumasanana kuin lukea se vanhasta lastenkirjasta, jolloin sana oli meillä neutraali, samaa tasoa kuin eskimo, lappalainen tai intiaani.

    Hän ei ymmärtänyt, että kyse onkin siitä, kuka sen sanan sanoo.

    Valkoisen tähtitieteilijän sanomana, asiayhteydestä riippumatta, se on järkyttävä loukkaus. Amerikkalaisen rap-artistin hokemana se on nautinnollinen kokemus.

    Tärkeintä ei siis ole MITÄ vaan KUKA.

    (Aika vieras ajatus meille pohjoismaiseen demokratiaan ja sananvapauteen tottuneille, mutta sitä saa mitä tilaa.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se julkkispelle! - en mä jäänyt katsomaan sitä sönkkäystä. Sitten vielä se ohjelmann toimittaja, kylmä kailottaja.

      "Tärkeintä ei siis ole MITÄ vaan KUKA."
      1) Quentin Tarantinon jotkut elokuvat ovat yhtä nekrua - mustien keksinäistä.
      2) Homot homottelevat.
      3) Vammaiset käyttävät keskinäisessä viestinnässään hyväntahoista haukkumasanaa vammainen (vert. olet sä joku famma?).

      Poista
    2. "Tunnustan, etten voinut olla tuntematta pientä vahingoniloa, ..." kommentin alku kuvaa kirjoittajan henkilökohtaista sielunmaisemaa enemmän kuin asiaa, jonka syvällisempään pohdiskeluun blogiteksti kehottaa, mutta lukijan empatiataidot eivät yllä. Loppukommentti yrittää muuta, mutta sen sanoma helisi palasiksi jo em. lausekivikkoon, ja varsinkin tuo persujen vaalislogan-hönkäys loppuun (lainattu sekin Yölintu-yhtyeen laulusta kun se sopivsti kaikkien huulilla oli, mutta täysin eri aiheyhteydestä kuitenkin).

      Poista
    3. Tämä profeettana esiintyvä tähtitiedemieshän puhuu joskus myös oman alueensa asiaa; tosin teineinä jo nuotiokeskusteluissa kaikki sen tasoinen käytiin läpi.

      Poista
    4. Kiitos palautteesta.

      Eka: Ymmärsitkö varmasti mitä yritin sanoa? Kertaan: vastustan sitä, että jokin taho määrää sen mitä joku saa sanoa ja joku toinen ei.

      Toka: Kommentistasi paistaa kaikenlaista ikävää, joka ei kuulu minulle. Mutta mitä mieltä olet itse asiasta eli sananvapaudesta? Onko se kaikille yhtenäinen vai ei?

      Poista
    5. Mitä merkitystä vastustamisellasi on? Vaikuttaako se johonkin? Jos, niin ala vaikuttamaan sitten tärkeämmissä asioissa. Vaikkapa ilmastonmuutosta henkilökohtaisilla valinnoillasi. Paskanjauhantasi pilaa vain ilmaa.

      Poista
    6. Suomenkielessä on sellainenkin sanonta :"Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä".

      Poista
    7. Tapsa naiivisti luulee että kaikilla on sama sananvapaus ts samat seuraukset. Jotkut lentää yhteisöstä ulos jos sanoo Sieg Heil ja kuivattaa kättä, vaikka vitsillä kolmeen eri kertaan. (Tähän riitti että Hirvisaaren toveri teki niin niin Hirvisaari lensi ulos puolueesta).
      Niinistöä ei valittaisi parhaaksi pressaksi eikä Marinia pääministeriksi jos he sen tekisivät. Työläistavis ei lennä ulos.
      Enkä usko että joku Sannikka löytäisi töitä YLE:stä jos tekisi sen sarjansa lopuksi.

      On siis eri asia kuka sanoo taikasanan. Kohu on eri, Seuraukset on eri.

      MMM...

      Poista
    8. Myös ero on tässä KUKA sanoo:ssa:

      Suomalainen kun sanoo "nelijalkaiset ystävämme" se tarkoittaa yleensä koiria.

      Mutta kun venäläinen sanoo "nelijalkaiset ystävämme" se voi tarkoittaakin suomalaisia.
      Ainakin näin kertoi netissä eräs jonka Venäjältä palannut työtoveri valitti siitä närkästyneenä. Voisiko hän lohduttautua sillä että se oli edes ystävyydellä ladattu?

      Poista
    9. "Tapsa naiivisti luulee että kaikilla on sama sananvapaus..."

      En todellakaan luule, sillä näinhän ei ole – siksi olenkin koko ikäni toiminut sen puolesta, että näin olisi.

      Näköjään jokainen sukupolvi tekee saman virheen: väärinajattelevan turpa on oikeus tukkia. (Tai ehkäpä se ei olekaan virhe vaan viisautta.)

      Poista
  5. Ruotsin hiihtourheilun kirkkaimpia tähtiä 1930-luvulla oli Arthur Häggblad, säilyneissä valokuvissakin turskin näköinen mies. (Jälkimaailma on kunnioittanut häntä valinnalla Ruotsin urheilun Stora Grabbar -ryhmään.) Erään vuoden Vasaloppetin maaliintulon jälkeen muuan mies kysyi Häggbladilta "klassisen" kysymyksen: - Miltä nyt tuntuu? Häggblad vastasi: - Mene itse koettamaan, äijänpiru (gubbdjävul), niin tiedät. Kysyjä sattui olemaan Kopparbergin läänin maaherra.

    Nykyäänhän Ruotsissa ja myös yhä kasvavassa määrin meillä (vrt. viimeaikaisetkin "kohut") edellytetään absoluuttista "korrektia käytöstä ja raffinoitua puhetapaa" - sanonta on eräältä paikallispoliitikolta menneinä aikoina, jolloin vielä oli mahdollista hieman ironisoidakin. Jos hiihtäjä-Arthurin tapausta siis rohkenisi hieman analysoida, niin hän kaiketi hieman viivästyneenä noudatti Norbert Eliasin teorian mukaista "luontaista lajityypillistä" käytöstä, jota yhteisön normit eivät vielä olleet peittäneet alleen.

    VastaaPoista
  6. Ryysyistä rikkauksiin nousemistakin pidettiin vääränä, jos nousija oli väärää etnistä ryhmää. Ainakin minulle ovat vanhemmat ihmiset puhuneet paheksuvaksi eräästä torikojunpitäjistä tavaratalon omistajiksi nousseista.

    VastaaPoista
  7. N-sanat ovat afrikkalaisamerikkalaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Entäpä afrikkalaisafikkalaiset tai afrikkalaiseurooppalaiset, millä nimellä kutsut heitä?
      Vai onko maailmankuvasi rajoittunut pakkoenglantiin?

      Poista
    2. Onko myös natiivi kenialainen Suomeen muutettuaan african american? Vai onko muita sallittuja sanoja?

      Poista
    3. Mikä vika on suomenkenialaisessa?

      Poista
    4. Siitä voi joku loukkaantua, koska sama sana voisi tarkoittaa myös tänne muuttanutta kenialaista, jonka geenit ovat eurooppalaista perua.

      Poista
    5. Nimenomaan, suomessa asuva kenialainen oli tämä vihreä tai sininen. Loukkaantuja olisi siis neekerillä lällätyshaluinen.

      Poista
    6. Ei ole havaintoa siitä, että mitään ihmisryhmää kuvaavaa sanaa ei olisi käytetty rasistisessa tai halventavassa mielessä. Kukin käyttäköön itsestään tai ryhmästä mihin katsoo kuuluvansa mitä nimitystä hyvänsä, mutta sanoja muista käyttävä varokoon.

      Poista
    7. Voi teitä rasisteja. Eikö me kaaliin että joka ainoa Suomeen muualta maailmasta muuttanut ihonväristä sun muista riippumati on heti tänne päästyään suomalainen!!!

      Ja hänelle kuuluu heti kaikki samat oikeudet kuin syntyperäisillekin. Velvollisuuksia ei tietenkään kuulu, mitä ne muuten meistä ajattelisivat.

      Näin lukee vihreiden epistolassa.

      Poista
    8. Voi sinua vihervihaajarasisti.

      Poista
    9. "Näin lukee vihreiden epistolassa."
      No ei lue. Tuota kutsutaan olkiukkoargumentiksi.

      Poista
  8. "Koiran nimi", kommentoi muuan isoisä, kun tyttärenpojasta tuli Jari.
    Kun ulkohuussi piti tyhjentää, häntä odotti siellä "musta poika".
    Tuota makin nimityksen levikkiä en tiedä, mutta kyllähän perheensisäisistä sanoista saisi vaikkapa Suomessa kymmenien miljoonien sanojen sanakirjan. Suuri osa niistä elelee hyvinkin yli sukupolvien. Ihan Virittäjässä taisi takavuosia olla asiasta artikkeli.
    Pitäaikainen mökki-isäntä sanoi aina "teranssi". Siitä se levisi kuin varkain perheen kieleen, ensin vitsinä, mutta vakiintui sitten huomaamatta kotosalla jokapäiväiseen puheen muljautteluun. Eikä aikaakaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä oli lapsuudessani Tytti-niminen hevonen. Mielikuva nimestä on vaikuttanut mielikuviini ihmisistäkin. Hän jolla on meidän hevosen nimi.

      Tytti oli kiva ja lapsiystävällinen hevonen. Pelkäsi pelto-ojasiltojen ylitystä. Varmaan sillan kopina jalkojen alla oli joskus säikäyttänyt, minkä jälkeen tapasi aina yrittää hypätä siltojen kohdalla ja totta kai kärryt ja valjaat kolahtivat silloin, mikä vain voimisti hevosen epäluuloa. Ei päässyt siitä koskaan eroon, vaikka muuten rauhallinen hevonen olikin.

      Poista
  9. Ranskalaiset kutsuvat brittejä "lempinimellä" Rosbif.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eräs itävaltalainen, hyvä ruoanlaittaja, sanoi saksalaisista: "Die Kartoffelfresser!"

      Poista
    2. peruna on hyvää.

      Poista
    3. Eräässä sotaromaanissa leirin henkilökuntaan kuuluva osoitti asennettaan vankeihin kysymällä ruokailun päätteeksi jotenkin ”Hat jemand noch etwas zu fressen”.

      Poista
  10. Vastaukset
    1. Tiedä Kannaksesta, mutta kieli kehittyy ja nykyään näkee käytettävän muotoa äiä. Ja muia.

      Poista
  11. Noin 30 vuotta sitten olin yhtäaikaa yrityksenperustamiskurssilla venäläisen keski-ikäisen naisen kanssa joka oli Nl:n hajoamisen aikana tullut Suomeen ja kohtelias ja ystävällinen käytökseltään ja odotinkin aivopestynä ennakkoluuloineni, milloin "ryssä naamarinsa heittää" mutta ei heittänyt, vaan oli aidosti fiksu ja sievä ilman meikkiä...
    (Blogivaeltaja)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aina halunnut todeta, että Blogivaeltaja on tosi tunnelmallinen nimi.

      Teemasta muuten: Jukka Kemppinen, Kukka Jemppinen.

      Poista
    2. Tosi hyvä tuossa edellä, blogivaeltaja.

      Poista
    3. oefkjg åpre oijgoÅ POIU Å0 puio nå¨ pioj7560 983 5628n vpåaslk döjv asd fkövl fwåop iwåå9 0åpåå åb 590 poi u oioåi oåiåo Ii8 77 7 0987 087098 jlkjhjjj oi spoiusd posiuys dwdw wedg iouh 7ytfgy

      Pelkästään lahjakas salasana, tosin kertakäyttöinen. Se lahjakkuuden käytöstä logiikkaa vaativissa töissä.

      Poista
    4. Lahjattomuustutkimuslaitokselle lahjattomuudesta; sitä joko osaa sananmuunnokset tahika ei. Ko. hlön nimi ei muunnu yrittämälläsi tavalla, oikea on "Kekka Jumppinen" -jos sillä mitnkään valtakunnan merkitystä on.

      T. Alli Kurkinen

      Poista
  12. Toki n-sana on täysin tarpeeton kenestäkään henkilöstä puhuttaessa, mutta Valtaoja oli täsmäleen oikeassa puheenvuorossaan siinä TV-ohjelmassa. Ei mitään sanoja voi kieltää sellaisenaan. Sehän on pelkästään taikauskoa. Lisäksi silloin suljetaan asiallisiakin keskustelupuheenvuoroja ulos, koska ihmiset eivät enää uskalla puhua mitään. Näinhän tässäkin kävi. Kuten huomataan blogisti, samon kuin minäkin, oli kiertänyt tuon ilmaisun kirjoittamalla n-sana, siitä huolimatta että kaikki tarkkaan ottaen tietävät mitä siinä oikeasti lukee. Rasissmi on tietysti yhteiskunnan vakava syöpä, mutta ei sitä sanamagialla torjuta. Konkreettista tekemistä tarvitaan, kuten Valtaoja viisaasti sanoi. Keskustelun avulla voidaan korjata asenteita, niin että ihmiset ymmärtävät tilanteita myös vähemmistöjen kannalta. Pelkkä pahastumisen filmaaminen ei vie asioita eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan juuri filmaaminen on etevä keino kun kärsii syrjinnän puutteesta.

      Poista
    2. Sehän menee päinvastoin tuo uudenuusi syyllisyyskohdennus kuin Hietaselta, ettei tässä niinkään kaivata konekiväärinomaista hakkaavaa replikointia vaan syyllisiä. Woke on aivan historiasta ja tosiasioista irrallaan mutta huomattavan johdonmukainen toimissaan. Puti(n)puhdasta propagandaahan se. Menneisyyden kieltäminen on lajityypillinen piirre. Taistolaisuudessa oli sentään edes joitain humoreskeja piirteitä. En ottaisi stallareita tässä puheeksi, hupsista - taisinkin ottaa.

      Poista
  13. Summerhill-tarina on kaupunkitarina, jonka Kemppinen päätti laittaa jatkoon, kuten monet ikäpolvensa ihmiset tykkäsivät laittaa. Ja tietenkään se ei ole totta, sinetöity siksi erityisesti vakuuttamalla, että tämä on totta.

    Toinen versio tästä on raitiovaunu, jossa toistettu tarina lapsen vapaasta kasvatuksesta ja vanhempiensa naamalle sylkemisestä. Tarina kuului viereiseen penkkiin, josta nousi mies, joka sylki kertojaa kasvoille. Ja sanoi hänkin saaneen vapaan kasvatuksen. Tämä tarina on tosi. Sen kertoi meille naapurin mummo.

    VastaaPoista
  14. Britannia ja Israel keskeyttävät muunnoksen vuoksi kaikki lennot eteläisen Afrikan maista. Yle tänään 26.11.00:26.

    Tutkijat havaitsivat Etelä-Afikassa huolestuttavan koronamuunnoksen, jota vastaan rokotteet eivät välttämättä suojaa tehokkaasti.

    Asiasta referoi toimittaja Inka Haukka BBC:n ja The Guardianin perässä. Varianttti on nimeltään B.1.1.529 ja Maailman terveysjärjestö nimennee sen tänään perjantaina kreillalaisella aakkosella.

    Millähän kummilla yhteyksillä Kemppinen oli aavistuksesta jyvällä 21.11. "Nyt olisi aika sanoa, että covidin seuraajavirus, joka ehkä tappaa puolet maapallo väestöstä, ei liioin tartu lompakon kautta."

    Katharina Pistorin mukaan -täällä mainittuja hänkin- levinnee tälläkin tavoin. Pistor osui silmiini The Pandora Papers and the threat to democracy". Aikani kuuklattuani sain jutun esiin, niin sinäkin. Se on silmät auki räväyttävä tiivis paksu ja nahkakannet nukkaviereuiksi saakka maapallolissa lakituvissa koluttu ja innovoitu asiakirjasalkkuasia.

    Laki- ja kirjanpitotulkintojen kulkutautisesta kukinnosta kautta globaalin eliitin erilaisissa kuorissa joista Juha Sipilä tietäisi. Hän kummasteli Iltalehden toimittajaa joka verotietojen alhaisuudesta sitkeästi kysyi asiasta. Eli teki työtään. Sopimatonta.

    No. Minäkin kiirehdin aamujunalle ja rengasmatkalle Päätalo kassissa, vaan mitä pukisi syyskirvaan keliin, paitsi maskin. No Tooze kirjoittaa kai samankaltaista LRB lehdessä 19.11. Kirja arvostelulla on hätkähdyttävä otsikko Ecological Leninism. Ja lienee avuttoman peukutus keimailu äänestysmakustelun asioista. Demokratian hukasta. Kuinka osunee Kokkolan Pohjalaisiin tai Kajaanin Zorroon. Pistäydy huveissa sinäkin kun aikaa vielä on.Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  15. Kyse on kai siitä, minkä nimityksen joku ihminen tai ihmisryhmä kokee loukkaavaksi, sellaista ei tule käyttää. Myös nimet ovat hyvin herkkä asia. Miten täällä saadaan kaikki kymmenet tuhannet avoimet työpaikat täytetyiksi, jos suomalaiset eivät opi sietämään vähän oudompiakin nimiä ja tekemään töitä ihonväriltään vähän erilaisten ihmisten kanssa?

    Toimittaja, suomentaja ja kirjailija Koko Hubara on blogissaan ja kirjassaan lanseerannut Suomessa käsitteen "ruskeat tytöt". Se kuulostaa iloiselta ja reippaalta ja antaa varmasti joukkovoimaa ennakkoluuloja vastaan. Suomalaisen äidin ja jemeninjuutalaisen isän tyttärenä hänkin oli kokenut nuorempana kiusaamista ja rasismia, mutta on sitten työllistänyt itsensä monella rintamalla, omin voimin.

    Eri puolilta tulevien vanhempien lapset ovat usein hyvin pystyviä, sen totesin koulussakin, eivätkä myöskään ihmiset, jotka lähtevät johonkin toiseen maahan, ole mitään nynneröitä. Heidät olisi nähtävä resurssina, niin kuin suomalaiset Ruotsissa. Heidän lapsensa alkavat nyt tulla näkyvästi esiin esimerkiksi taiteissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ajatellut, että USAn menestys on pitkälti johtunut juuri kansan yritteliäisyydestä koska lähes kaikki ovat maahanmuuttajia; yritteliäitä ja valmiita mihin tahansa menestyäkseen. Eurooppaan ovat jääneet saamattomat, tottelevaiset tai mielikuvituksettomat ihmiset, ja Venäjältä yritteliäät pakenivat vallankumousta tai tapettiin myöhemmin. Kiinan menestystä en oikein käsitä, mutta ehkä miljardin ihmisen joukosta joka tapauksessa löytyy tarpeeksi niitä yritteliäitäkin, vaikka olisi minkälainen diktatuuri kuristamassa eikä pakoonkaan helposti pääse.

      Poista
    2. Minä taas olen ajatellut että sinne lähtivät ne helpoiten huijattavimmat ja rikollisuuteen taipuvimmat ja sen näkee.
      Eurooppaan jäivät viisaat ja hötkyilemättömät.

      Poista
    3. Tähän sanoisin että kaikkein ponnistuskykyisimmät ja rohkeimmat lähtivät Amerikkaan ja Ruotsiin, aloitekyvyttömät jänishousut jäivät tänne vaikka kaverit koettivat houkutella lähtöön. Sama on ollut tilanne monessa muussa maassa ajatellen vaikka siirtolaisuutta USA:han ja Kanadaan jos ei nyt aivan suoranainen ajolähtö ollut, kuten Irlannissa. Melkein kaikki tiesivät ettei siellä oikeasti kultaa vuoltu vaan kovia töitä lähdettiin tekemään vapaaseen maahan jossa myös voisi vaurastua.

      Poista
    4. Jyviin ja akanoihin jaottelu se vain jatkuu Maa-planeetan mantereilta toisille muuttooon pakotetuista lajitovereistamme.

      Millaiset, rohkeat vai vähemmän rohkeat, tätä harrastavat näinä ihmissalakuljettajien kulta-aikoina?

      Luultavasti ne kaikessa aina oikeassa olevat hyvikset vain?

      VEK

      Poista
    5. Stenlund & co, kritiikitön amrikan ja pakkoenglannin ihannointinne on siis vain merkki siitä että tänne jäivät vain tyhmimmät?

      Poista
    6. Mutta mistä saamme siirtolaisia, jotka ovat kuin "suomalaiset Ruotsissa"?

      Samaan aikaan suomalaisten kanssa Ruotsiin muutti runsaasti ihmisiä muualtakin, ja heidän jälkeläistensä aikaansaannoksista saamme nyt lukea mediasta - on slummeja, jengejä, rikoksia ja muuta sopeutumattomuutta.

      Ongelma on se, että käytännössä kaikki Suomeen tulleet ja pyrkivät edustavat juuri tätä samaa populaa, jonka kourissa Ruotsi nyt kärvistelee.

      Miksi tämän tosiasian ymmärtäminen on mahdotonta ja sanominen rasismia?

      Poista
    7. Koska et esitä tosiasiaa vaan rasistista propagandaa.

      Poista
    8. No, esitä sitten omat vaihtoehtoiset faktasi.

      Poista
    9. Ei tarvitse, todistustaakka on positiivisen väitteen esittäjällä.

      Poista
    10. Mistä hitosta teitä valon nähneitä aina vaan riittää? No, esim. tämän löytämiseen meni pari sekuntia:

      Helsingin Uutiset 20.9.21

      "KRP huolissaan kansain­välisten katu­jengien rantautumisesta Helsinkiin – jopa 13-vuotiaita liikkuu huolestuttavassa seurassa. KRP:n rikosylikomisario pelkää Suomen olevan Ruotsin ja Tanskan tiellä."

      "Rikosylikomisario Christer Ahlgren Ahlgren varoittaa, että Suomessa on nähtävissä vahvasti samaa kehitystä kuin Tanskassa ja Ruotsissa. Rikoksen polulle eksyneiden nuorten elämäntavan taustalla vaikuttavat huonot esikuvat eivätkä he aina tiedosta kuuluvansa rikosvastuun piiriin. Huolestuttaviksi luokitelluille jengeille on tyypillistä jäsenistön korostunut maahanmuuttajaedustus."

      KRP:n rikosylikomissario esittää siis rasistista propagandaa? Nyt äkkiä ilmiantamaan hänet!

      Poista
  16. On sitä yksinkertaisesta asiasta ennenkin väännetty korkeampaa matematiikkaa.
    Tulee mieleen Markku Eskelinen, joka läksytti Arvo Saloa, Erno Paasilinnaa, Ilkka Niiniluotoa, Pirkko Saisiota ja ketä kaikkia mahtui läksyttääkään. Palaa mieleen kuva Kiinan kulttuurivallankumouksen ajalta: nuoret naiset haukkuvat vanhoja setiä, joilla päät nöyrästi 45 asteen etukenossa.

    VastaaPoista
  17. Läheispiirissäni on rakkauden ja väärässä olemisen tunnustus mennä henkilöön. Täällä se ei vaikuta olevan sitä.

    VastaaPoista
  18. Saako enää sanoa kafferipuhveli: https://www.hs.fi/tiede/art-2000008427276.html

    VEK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä moinen kova halu kutsua jotain kafferiksi?

      Poista
    2. Ei ole kyse ksatunnaisen kommentoijan haluista kutsua ketään/mitään millään erityisellä tavalla. Onpahan vain linkkivinkki Hesarin tollailailla otsikoituun, humoristispitoiseen tiedejuttuun.

      Ole mukava ja käy lukemassa.

      VEK

      Poista