Henkilökohtaisten menemisten ja tulemisten kirjaaminen on
ihan tyhmää. Kallion kirkosta tuli ensimmäistä kertaa mieleen, että ehkä se ja
Tampereen tuomiokirkko olivat poliittisia kannanottoja. Arkkitehti Lars Sonckin
yhteiskunnallisista mielipiteistä minulla ei ole tietoa. Molemmat kirkot
otettiin käyttöön suunnilleen samaan aikaan ennen ensimmäistä maailmansotaa.
Tampereella on ne aidosti upeat maalaukset.
Suurkirkosta eli Helsingin tuomiokirkosta keksin eilen
ensimmäistä kertaa ihastuttavan näyn kun aikailin käytävällä hämmästyttävän
runsaan yleisön purkautuessa Cantiksen konsertista, Jouluoratorion
jälkimmäisestä osasta. Takanani joku täti-ihminen tai mummo (siis minua
nuorempi) sanoi seuralaisilleen, että kyllä hänestä Requiem on vielä hienompi
teos.
Kaikessa hiljaisuudessa toimii tiettävästi Requiem-seura,
joka ehkä harrastaa niitä vähemmän tunnettuja sielumessuja. Suosikkini on
Dufay, koska se on kadonnut. Kuunneltavaksi mainio on Ockeghem. Joskus tuntuu,
että erinomainen taide on viestikapula, joka oli vähän hukassa 1500-luvun
alkupuolelta. Isä Bach sen sitten tietenkin vastaanotti ja kiidätti sitä
edelleen sellaista vauhtia, ettei Usain Bolt olisi kestänyt kyydissä.
Tiesittekö te, että se uudempi eli nykyinen ”Täällä Pohjantähden
alla” on kirkkomuusikko Petri Laaksosen sävellys? Minä en tiennyt.
Hautajaisissa ajattelin, ettei tämä voi olla Chydeniuksen, koska virren
harmoniat menevät niin oikein. On vaikeaa luoda taiteessa jotain pientä. Nyt
ajankohtainen talven matka eli Schubertin Winterreise on esimerkki. Laulut ovat
todella yksinkertaisia, ja kokemus kertoo, että niitä voi mielellään laulaa
myös huonosti, ellei siis muuta osaa. Ne ovat silti kauniita.
Oma suursuosikkini Nathalie Stutzmann on muuten juuri
julkaissut levynä koko ”Winterreisen”. Se on Spotifyssä. Muut mielipiteet
sallitaan; minua viehättää Stutzmannin taito saada periaatteessa normaalilla
klassisen laulun tekniikalla syntymään vaikutelma, joka tässä tapauksessa
kuulostaa keskiajan musiikilta. Kukaties kysymyksessä on hyvin taitava
ohentaminen, ja tietysti tämän laulajattaren erikoisuus, poikkeuksellisen suuri
ja tasaisesti soiva ääniala.
Jo aika kauan sitten löysin Kirkkonummen kirjastosta paksun
levykotelon, jossa oli kaikki Fischer-Dieskaun ja Gerald Mooren Schubert.
Rippaaminen otti aikansa, mutta kyllä on ollut ahkerassa käytössä. En ole
edelleenkään varma, ovatko heidän uudelleen masteroidut levynsä parempia.
Soinnin kapeus, pienet rahinat ja viat jotenkin lisäävät nautintoa. Ehkä ilmiö
on sama kuin se, ettei huono paikka kirkossa todellisuudessa häiritse. Musiikin
sointikuvan toispuoleisuus unohtuu nopeasti ja erilaiset epäpuhtaudet ovat
asiaankuuluvia. Sekin kiekuva altto on varman jo haudattu, jonka ennen epäilin
matkustelevan ympäri maata ja laulavan milloin missäkin kuorossa, aina niiden,
joiden esityksiä lähetettiin radiossa. Se nyt vain on niin, että
avaimenreikätenori, naukuva altto tai liian lujaa laulava toinen tenori, jonka
vibrato vipattaa kuin lampaan häntä, siirtää kyllä tehokkaasti ajatukset
maallisiin. Se on kuin melkein kaikkien mieskuorojen harjoittelemattomuudesta
johtuva surina eli himmeys – se lisää uskottavuutta aivan kuten mustat
kynnenaluset.
Kieltämättä on musiikin alue, josta en pidä, taustamusiikki.
Sitä on niin vanhanaikainen, ettei oikein rohkeus riitä taksimiehen
puhuttelemiseen. Onhan siinäkin ammatissa taisteltu monet taistelut
tekijänoikeusjärjestöjä vastaan ja kukaties joku mitättömään musiikkiin erikoistunut
paikallinen ula maksaakin heille radion pitämisestä päällä. Sopiva vippaskeino
on tietenkin valehdella tarvitsevansa taustahiljaisuutta puhuakseen puhelimessa
ja soittaa sitten johonkin niistä omista puhelimistaan, jotka eivät ole päällä.
Niitä on monta.
En ymmärrä tätä taustamusiikkia kohtaan tuntemaani
vastenmielisyyttä. Kotona ja kylässä on seinillä taustataidetta, ja se tuntuu
oikein kivalta. Taustakirjallisuuden kuluttaja olen ollut vanhastaan.
Parhaiten musiikki, nimenomaan yksinkertainen musiikki,
toimii hauteena. Toissapäivänä olin totisella tuomiolla, kun piti siis lähteä
niihin kirkkoihin ja konsertteihin, mutta bensa oli vähissä ja tankin lukkopesä
oli jäätynyt lujasti umpeen. Käväisin jopa kysäisemässä Jaskalta, joka neuvoi
viemään kärryn marketin marketin halliin.
Jostain tuli oivallus. Niitä apteekissa myytäviä
geelipusseja, jollainen löytyi komerosta, neuvotaan käyttämään kylmänä kääreenä
tai lämpimänä kipeän kohdan hauduttamiseen. Geelipussissa luki että kaksi
minuuttia mikrossa. Vein kuuman pussin autolle, tuli laittamaan kahvit, palasin
toteamaan tulokseen ja ajaa karskautin komeasti erikoisen kylmälle bensa-asemalle.
Kaikkea ne keksivät kun tällaisen sinisen geelinkin.