“Seitsemän viisasta miestä” on maailman vanhin ja laajimmalle levinnyt tarinasikermä. Suhteellisen niukka yhteenveto löytyy Wikipediasta haulla “Seven Sages”. Usein viitattu esimerkki on Sinbad (Sindibad), jonka sanskritinkielinen versio on yli kaksi tuhatta vuotta vanha. Vanhan testamentin Salomon tuomio on hyvin tyypillinen. Hyvä kertomus, paha kertomus, yllättävä ratkaisu. Mukana on myös karmea vitsi: elleivät äideiksi itseään väittävät itse tiedä, kumpi on synnyttänyt vauvan, lyötäköön lapsi miekalla halki niin että molemmat saavat oman puolikkaansa. Ja viisaus on se, että oikea äiti kauhistuu mutta väärä ei.
Lakimiesten tunnus on edelleen miekka ja vaaka. Olisiko se tämän tarinan perua?
En mene kieltämään, etteikö minusta itsestäni olisi tuomarina toimiessani joskus tuntunut, että riita ratkaistaan samalla tavalla kuin vaatteita ennen ratkaistiin eli ratkottiin partakoneen terällä. Ja vielä vahvemmin: riitaveljille ei jäänyt mitään hyödyllistä.
Seitsemän viisaan joukossa - meidän nurkilla ehkä parhaiten tunnetussa antiikin kreikkalaisessa muunnelmassa - viisaista on vain yksi lakimies, ateenalainen Solon, joka keksi lainsäädännön ja oikeudenkäynnin.
Muita viisaita lakimiehiä ei ole toistaiseksi ilmennyt, vaikka tarjokkaita on ollut.
Suosikkini on suomalainen versio, jossa poika joutuu vaaroille alttiiksi mutta päätyy paaviksi, ellei sitten kuninkaaksi, koska on niin etevä, että ymmärtää eläinten kieltä ja saa siten tietoa, jota muilla ei ole.
Minulla on ajatus, kun panen “lakimiehen” otsikkoon. Termi muuten on nykyisin “juristi”.
Tietenkin usein ajatellaan, että lakimiehet työskentelevät rikosasioitten ja oikeusriitojen kanssa. Tämä on totta - mutta viimeksi kuluneet 1 000 vuotta ja edelleen hyvin tärkeä oikeudellinen ala on maa- ja vesioikeus.
Suomea on koskettanut erittäin syvällisesti maanjako ja asutus. Ne liittyvät välittömästi toimeentuloon, nimenomaan ravintoon. Ne liittyvät talouteen eli siis rikkauteen ja köyhyyteen.
Tällä hetkellä ympäristöongelmat peittävät näkyvistä ongelman laajuuden. Jopa Pentti Linkola ja ennen häntä Reino Kalliola ja sitten myöhemmät vihreät keskittyvät eläimiin ja kasveihin tai suoraan hiilinieluun, joka on puolitieteellinen termi.
Aikaisemmin maanomistus ja maanvuokraus oli keskeinen kansalaissodan ja sen jälkiseuraukset aiheuttanut tekijä. Toisen maailmansodan jälkeen maanhankinta oli koko Euroopan mittakaavassa valtava operaatio, joka onnistui. Monien kirjoittajien ja kirjailijoiden sävynvalintojen vuoksi etenkin kylmien tilojen eli rakentamattomien maa-alueiden osoittaminen evakoille ja rintamamiehille leimattiin niin syvästi “herrojen” pahuudeksi, että tuo mielikuva on edelleen tallella. Asian toinen puoli on ainakin puolen miljoonan suomalaisen pitäminen hengissä sodan päättymisen jälkeen. Viisaammat tiesivät jo 1945, että ratkaisu on väliaikainen mutta kaikki ei riipu suomalaisista. Noin neljännes äänestäjistä odotti esimerkiksi jonkin mallista kommunismia, joka toisi mukanaan väljemmät maat ja raatamista helpottavat koneet.
Englannissa koko yhteiskunnan tuhannen vuod muutokset voi lukea yhden oppisanan ympäriltä: “enclosure”. Vuodesta 1077 sotaisa yläluokka työni köyhiä pois yhteismailta ja aitasi pienetkin viljapellot lammaslaituuksi, koska villasta sai hyvän hinnan. Myös 1600-luvun sisällissota (Stuartit, Cromwell) selittyy tältä pohjalta. Teollistumisen alkaessa 1800-luvulla metsät oli käytännössä hakattu ja vilja hankittiin ostamalla tai varastamalla.
Meillä isojako oli valtava muutos. Yleensä kylät hajotettiin, ja asiaa ajoivat muun muassa aateliset, jotka eivät pitäneet siitä, että maanmoukat jupisivat keskenään savuisissa pirteissän. Kotikuntani sinänsä kummalliset nauhakylät - kymmenenkin kilometriä komeita taloja vieri vieressä joen äyräällä ja huonot ihmiset kilometrin tai kahden päässä pikkumurjuissa.
Kun menin kansakouluun, enemmän kuin kolme neljästä suomalaisesta sai toimeentulonsa maasta ja metsästä. Tällä hetkellä osuus on noin kolme sadasta.
Jottei kenenkään tarvitsisi kysyä, omat isovanhempani olivat kaikki maaseudun maattomia ja käytännössä kouluttamattomia. Nousun reitti oli käsityöläisyys. Itse olen suvussani isäni jälkeen toinen yliopistossa koulutettu ja neljäs yloppilas.
Saksalaisten on huomattu maksavan vasenkätisistä oluttuopeista paremmin. Se on selvää, niitä on vähemmän ja ne ovat siksi arvokkaampia.
VastaaPoistaRauha on kallista tavaraa kun se maksetaan aseina.
Hengitysilma ja juomavesi ovat pianaikaan eliitin, yläluokan itsestäänselvyys kuten oikeudenmukaisuuskin.
Nälkäisen rahvaan voi jättää huomiotta ja uskoa tyytyvän ravintola-arvosteluihin, tuomiot vain vaihtelevat kuten oikeuden päätökset.
"Syökööt leivoksia."
Meillä on vielä jonkin verran mahdollisuuksia mutta varsin vähän aikaa perehtyä syvemmin siihen miksi on kiire.
Voittajia ei ole eikä tule olemaan, ei puolueellisuutta eikä puolueettomuutta.
Järkeä ja historian ajatuksia herättävää hengenravintoa on oltava. Kiitoksia taas, päivän voimistava teksti voittaa ajatusten lepokitkan.
Kysäiskääpä tavalliselta kansalaiselta mielikuvia sanoista "lakimies" ja "juristi". Kovin erilaisia ovat. Eikä kyse ole sukupuolesta. Tuomarikin tai syyttäjä saattaa olla "lakimies", mutta tuskin koskaan "juristi".
VastaaPoistaOikeustiede kiinnostaa naisia enenevässä määrin, vuonna 2023 opiskelupaikan vastaanottaneista 70,7 % oli naisia. Ehkä tytöt jaksavat päntätä enemmän pääsykokeisiin. Siinä mielessä "juristi" on neutraalimpi kuin "lakimies". Ja siis se modernimpi termi. Yhdyssanoissa ja mielikuvissa noilla kahdella taitaa olla vakiintuneita käytäntöjä, puhutaanhan esimerkiksi "verojuristeista".
PoistaTässä Pispalan työläispojan Viidan Laten näkemys lakimiehuudesta - liian vaativaa hommaa monelle.
PoistaLäksyksensä lukumies
lakikirjan keksi,
mutta kävi opin ies
ylivoimaiseksi -
toki sentään kyllin ties
sielunpaimeneksi.
Kastoi, vihki, siunas tai
saarnas lainajyvin,
kiitoksen ja maksun sai
viinabasso syvin.
Mies se turpos, talon nai -
sielu viihtyi hyvin.
Netin synonyymisanakirja sanoo näin juristista: henkilö, joka on koulutettu ja pätevä juridiikassa, erityisesti asianajaja - Hän on menestyvä juristi, joka on voittanut useita oikeudenkäyntejä.
PoistaHyviä elinkeinoja nykyään on mm. pakolaisuus, sillä jokainen pakolaisiin sijoitettu euro palautuu kaksinkertaisena takaisin. Huonoja taas naiseus, sillä naisen euro on vain 80 senttiä. On otettava partapakolaisia ja ajettava naiset pois Suomesta.
VastaaPoistaEipähän Suomeen viime vuosina ole pahemmin paettu. Paitsi Ukrainasta.
PoistaAivoiltani ala-arvoisena rupuna en tiedä ja toivoisin jonkun älykkään kertovan miten on. Kauhea sanoa, mutta heikon ymmärrykseni mukaan lakimiehet näyttäisivät tallovan oikeuden lokaan, siis oikeudenmukaisuuden. He tekevät rahasta mitä vain: syyllisestä syyttömän ja syyttömästä syyllisen ja nauttivat onnistuessaan ja saadessaan rahaa ja papukaijamerkin, ehkä toisiaan kadehtien ja väheksyen. Kiitos että sain tunnustaa tämän pois tunnoltani, sillä ymmärrän luuloni paikkansapitämättömäksi ja suorastaan vääräksi ja mielettömäksi. Eihän roomilainen ja suomalainen oikeus voi perustua vääryydelle. Eikä maailman paras lääketiede sille että potilas saadaan tappaa myrkyllisillä lääkkeillä ja muilla hoitovirheillä ilman että systeemi korjataan aivan toisenlaiseksi, avoimeksi, ihmistä arvostavaksi, elämää ja toisenlaisia lääketieteitä kunnioittavaksi ja sallivaksi. Maailman paras Suomi ei voi olla väärässä, eihän ainoakaan lukuisista demarilääkäreistäkään ollut kuulolla parhaan demarikansanedustajan joutuessa lääkärien toiminnan uhreiksi, ei ennen sitä eikä sen jälkeen. Näinäkin päivinä saa lukea lehdestä julkimolääkärin ankarasti moittivan kansalaisia tyhmyydestä ja ilkeydestä, ja he kiittelevät häntä kirjoituksesta. Kiltti lapsi kiittää saadessaan piiskaa, sanoo virolainen. Kiitos oi!
VastaaPoistaSiihen nähden ettet ymmärrä latelet ällistyttävän määrän omia luulojasi muka totuuksina.
PoistaAloita nyt vaikka siitä, että ymmärrät olevasi väärässä. Yhteiskunta toimii aivan eri tavalla kuin uskottelet. Ei ole salaliittoja, on vain parhaansa tekeviä tavallisia ihmisiä.
Mistä sitä saisi kuullakseen maanmoukkien jupinaa savuisissa pirteissään ja ei suinkaan se ole maksumuurin takana ja jos on niin miksikäs ei.. meinaten jos sille on markkinat niin sen valmistaminen kannattaa jotenka.
VastaaPoistaMutta ei kai sitä kotonaan kuitenkaan saa savustaa ja jupista vai vieläkö saa ja jos saa niin on se kyllä kumma.
Vaikuttaa vaikealta.
Kai se on vaan tyytyminen tähän blogiin. Tässäkin on kotikutoisuutta kyllin useamman talouden tarpeisiin.
Huippuasemat ja syrjäytyminen periytyvät. Lahjakkuus, kunnollisuus eivät ratkaise. Tärkeintä on vanhempien ja isovanhempien poliittinen kanta ja toiminta sodissa. Havaintoesimerkkinä Urho Kekkosen lähipiiri hänen karmeimmilta nuoruusvuosiltaan. Kunnollisen rauhanaatetta ja sivistystä edustaneen demarin jälkikasvua ei monessakaan polvessa pelasta mikään, oli ja sillä miten suurta ja monipuolista lahjakkuutta ja oppineisuutta hyvänsä. Julmin ja usean polven aikana sodissa ja köyhien sorrolla rikastunut suku on painavin tae jälkipolvien kaikenpuoliselle menestykselle. Se siirtyy paitsi geeneissä ja epigeeneissä, myös laajasti kulttuurissa ja yhteiskunnassa, sotaraakuuden ja sen opettamien menettelytapojen siunauksellisuutena pidetyt piirteet.
VastaaPoistaSe ratkaisee mitä valintoja nuori tekee alle 25-vuotiaana. Sen jälkeen elämä on pyristelyä kuin ahvenalla koukussa. Jokainen on vastuussa omista valinnoistaan ja päätöksistään. Tässä kohdassa on väärin vedota taustoihin. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua haluamaansa ammattiin jos kyvyt riittävät. Jos nuori on riippuvainen muiden mielipiteistä, sekin on oma valinta.
PoistaÄlytöntä soopaa. Urho Kekkosen isä oli savolaisen mäkitupalaisen poika, joka savotoilla yleni työnjohtajaksi. Urho puolestaan nousi ihan omilla kyvyillään ja ansioillaan Kainuun nälkämailta maan johtoon. Mahdolliset tukiverkostot olivat hänen itsensä luomia.
PoistaNuorena nukkuneesta Siljasta ei kunniakseen tai onnekseen eikä lahjakkuudestaan huolimatta (ja ehkä pikemminkin sen takia) tullut lakimiestä, juristia, tuomaria, juomaria, ylilääkäriä eikä väitöskirjojen tehtailijaprofessoria eikä siis Suomen kirjallisuuden, demokratiaan kuuluvan ihmisoikeusasenteen ja lukutaidon alasajajaa. Vae victis, heitä jotka katsovat voittaneensa. He saavat mitä tahtoivat, mutta se ei ole heille hyväksi.
VastaaPoistaMitä vanhemmaksi elää, sitä enemmän kummeksuu korkean koulutuksen, viran, tulotason ja joidenkin alojen yliarvostusta. Ei silti, nuoresta asti olen jokaisessa onnittelupuheessa korostanut, että tärkeintä on olla hyvä ihminen, ja puhunut siitä myös lapsille ja nuorille.
VastaaPoistaKummallista. Eihän nyky-Suomemme arvosta koulutusta pätkääkään.
PoistaJo vain, mutta ei hyvää ihmistä.
PoistaSeitsemän viisasta ihmistä: 1) elossa ovat musiikkitieteen professori ja 2) laajennetun lääketieteen edustaja (erikoislääkäri ja lisäksi monessa maassa sen jälkeen opiskellut ja tutkinut ja ihmisiä parantanut). Kuolleita ovat 3) kirjallisuuden professori, 4) kouluttamaton mm. verotoimiston virkailija, 5) kirjailija/rautatievirkailija, 6) kirjailija ja 7) filosofi. He kaikki ovat suhtautuneet joka ihmiseen samalla tavalla, he ovat suuria ymmärtäjiä, sanankäyttäjiä, auttajia ja siis vaikuttajia. Viisautta on oma ymmärrys (ei kirjaviisaus) ja sen käyttäminen toisten auttamiseksi.
VastaaPoistaOn mahdoton keksiä yhtään järkevää syytä siihen, että rikkauden, koulutuksen ja virkojen lisääntymistä sanotaan ylenemiseksi ja sosiaaliseksi nousuksi. Saati viisastumiseksi ja epäitsekkyyden lisääntymiseksi. Se mitä pidetään sosiaalisuutena on epäsosiaalisuutta. Viisaus ja epäitsekkyys olisivat tavoittelemisen arvoisia, mutta ei niitä voi tavoitella tai ainakaan ei saa tavoittelemalla. Kun professori joutuu työttömäksi ja sitten omaishoitajaksi, se voi hyvinkin olla nousua.
VastaaPoistaRajallisen ymmärrykseni ja kokemukseni nojalla en voi suositella kenellekään yliopisto-opintoja. Lukiota joskus, mutta harvoin sitäkään. Se ei ole kyynisyyttä vaan ihmisen arvostamista.
VastaaPoistaEtkö voi antaa nuorten valita ihan vapaasti, ilman oletuksiasi?
PoistaLapset ja nuoret eivät ole vapaasti valinneet älykännykkäriippuvuutta, väkivaltaisuutta, rankkaa kiusaamista, kiusatuksi tulemista, kilpailemista, toisen ihmisen näkemistä tieltä raivattavana esteenä, eristämistä tavallisista aikuisista nuorisojengeihin, koulusurmia, amerikkalaisuutta, alkoholia, huumeita, väkivaltaa, riippuvuuksia, rahakeskeisyyttä ja cocacolaa. Ne on heille ovelasti ja eri tavoin pakolla opetettu.
PoistaNo joppas on! Kukahan se koulukiusaaja muuten olikaan? Toinen samanlainen koululainen. Kukahan sen kännykän on kouraan laittanut? Äiteehän se kun kakara on raakasti vaatinut. Jne.
PoistaKokemusteni perusteella kateellisimpia ja pikkumaisimpia, rajoittuneimpia ovat maamiehet.
VastaaPoistaÄlkää tuomitko, sanoi oikeuden keksijä. Tuomitseminen ja oikeuslaitos ovat muualta.
VastaaPoistaKun oikeutta ei ole, rakennetaan oikeuslaitos, joka ei synnytä eikä tunne oikeutta. Sama pätee mutatis mutandis moneen alaan ja asiaan.
VastaaPoistaMinkä maan oikeuslaitoksen haluaisit?
PoistaEpäilen vähän, mutta Englannissa on saattanut käydäkin niin, että parhaat metsät on hakattu 1800-luvulla. Se minua epäilyttää kuitenkin vielä enemmän, kun kuulee myös niin tehdyn täällä Suomessa kaskiviljelyn, tervankeiton ym. ihmistoimintojen tarpeisiin.
VastaaPoistaVaan kyllä ne metsien aukeiksi kirvehtimiset ovat pysyneet vielä säällisen kokoisina ja keskittyneet paremmin viljeltäville rannikkoalueille, eteläisimpään Suomeen ja kaakon sivulle aina Viipuriin saakka, muualla vain tasaisimmille maille sinne tänne sekä jokien varsille.
Kiveliöt, mäkiset maisemat, tunturit Koillismaallakin, suoalueet ja niiden liepeet sekä muut sen aikaisilla konsteilla lävitse kulkemattomat, pinta-aloiltaan suurimmat alat ovat säilyneet koskemattomina pitkälle 1900-lukua kunnes nykyään ihmistä ei enää pidättele yhtään mikään kun se koneelliset luonnonmurjomisastalot käyttöönsä kehitteli.
Tunnuksessa esiintyy monesti myös vähäpukeinen naisihminen, jonka silmät on sidottu. Symboloineeko lakimiesten asiakaskuntaa?
VastaaPoistaEihän se vassien naiskansanedustaja ole lakimies.
PoistaEn tiedä kaikista lakimiehistä, mutta ainakin tuomareiden ja syyttäjien asiakkaissa sellaisia on.
PoistaYmmärtääkseni roomalainen Justitia esitetään naisena jolla on kädessä vaaka, ja joskus silmillä side (vaikutuksien vähentämiseksi). Defensor legis taas tunnuksiltaan on mieshenkilö, jolla on kilpi ja miekka.
PoistaTässä ovat enteet: ihminen jolla tunteet vaikuttavat, ja vastassa sellainen joka kuvittelee puhtaiden faktojen olevan ratkaisevia.
Raportointi oikeudenkäytöstä koettaa pysytellä faktoissa mutta kääntyy aina tunteiluksi, mikäli lakidraamoja on uskominen.
Eiköhän sodanjälkeinen maanjako evakoille ollut aika lailla ihanteellinen ratkaisu jolla kaikille saatiin mahdollisuus kotiin ja edes pieneen tilkkuun josta leipää piti repiä. Mikä muu keino olisi ollut parempi? Rakentaa valtio-omisteisia tehtaita jonne kaikki väki olisi ahdettu ja rakennettu vuokrakasarmeja suunnaton määrä heitä varten? Jokainen tajuaa mitä siitä olisi seurannut, ei ainakaan mitään suurta onnea kansalle. Nyt tuli vapaus tehdä mitä halusi, pakkohan ei siihen maahan ollut kiinnittyä.
VastaaPoistaSuomi ja Vennamo tekivät karjalaisten asuttamisessa urotyön, josta Palestiinassakin kannattaisi ottaa oppia. Väkeä ei tungettu katkeroitumaan leireille, vaan asutettiin suunnilleen samankaltaisille alueille, josta heidät oli pakoon ajettukin.
PoistaNiinpä esim. Laatokan rannan maanviljelijä-kalastajat asutettiin suurten järvien kuten Oulujärven rannalle. Vaatihan se työtä ja elämä oli tiukkaa, mutta mielekästä. Seuraava sukupolvi kotiutui ällistyttävän hyvin.
Sen ansiosta meillä ei ole leirejä eikä KPA:ta terrori-iskuja tekemässä (KPA = Karjalan Pakolais-Armeija).
Aateliset kyllä olivat isojakojen aikaan ihan muualla kuin pohjalaisissa nauhakylissä.
VastaaPoista"Kotikuntani sinänsä kummalliset nauhakylät - kymmenenkin kilometriä komeita taloja vieri vieressä joen äyräällä ja huonot ihmiset kilometrin tai kahden päässä pikkumurjuissa." Tämä on minkä tahansa kaupungin tilanne nykyään. Kurjalisto ml. vanhukset, sairaat, työttömät, narkomaanit, dosentit asuu kaukana hyvinvoivien näköetäisyydeltä mutta metaforisesti nähtynä kivenheiton päässä siitä. Vaalien jälkeen on aina mukava katsella äänten jakautumista näillä alueilla. Jälkimmäisiltä tienoilta lähtevät kenenkään vastustamatta kirkko, kunnon kauppaliikkeet, liikuntatilat ja yhteiset kokoontumispaikat. Jos joukossa on yksikin tarmokas yhdistysihminen, kokoomuksen kuningasajatus eli sivukirjaston ja terveysaseman hävitys saattaa kerta toisensa jälkeen estyä tai siirtyä parempaan tulevaisuuteen eli kolmannen sektorin kuolemaan. Asukkaat kehuskelevat paikallisessa mediassa asuinsijaansa ahkerasti ja useista syistä esimerkiksi otsikkona "Hulluna HeVaan". Kokonainen sitä ennen maan parhaana aina mainostettu kaupunki joutuu nopeasti paikallisen, maakunnallisen ja kansallisen roskismedian hampaisiin, jos sinne valitaan nuori demari pormestariksi harmaahapsisen kokoomuskonkarin jälkeen. Mielipide muokkautuu helposti. Paikan henki pysyy raikkaana, puhe siitä muuttuu tunkkaiseksi.
VastaaPoistaUseinkin on annettu ymmärtää, että "kun niin perkeleesti sahaa", niin työ tekijäänsä kiittää "huikeana menestyksenä". Siinä se taas on, kuulu amerikkalainen unelma. Sopii kuin ns. suutarin sormi nykyisten vallassaolijoiden unelmiin - tai pikemminkin siihen unelmahöttöön, jota he kokevat tarjota lääkkeeksi tavallisten ihmisten paraikaa syvenevään taloudellis-sosiaaliseen ahdinkoon.
VastaaPoistaSaattaahan tuo toimia yksittäistapauksissa ja on monesti toiminutkin. Muistelen joskus lukeneeni tai kuulleeni radio-ohjelmasta, että aikoinaan Suomen rikkaimmaksi mieheksi mainittu sai lentävän lähdön "gulassaamalla" ensimmäisen maailmansodan taloudellisina ahdinkovuosina Helsingissä kokonaisia kivitaloja, (vaikka Kansallisbiografia ei siitä pukahdakaan.)
Mikään ammattikäsityöläisyys tai muu oma-aloitteinen neuvokkuus ei meillä maaseudun tilattoman väestön (siis väestön jota ainakin vielä lähimenneisyyden historioitsijoiden mukaan oli "liikaa" ) ongelmaa olisi ratkaissut, ei edes "myyntiä varten harjoitettu", eikä sitä edellä varmasti tarkoitettukaan. Oman luetun ymmärtämiseni perusteella (esim. "Suomen rakennehistoria" tai "Nälkämaasta hyvinvointivaltioksi" tai "Suomalaisen yhteiskunnan historia 1400 - 2000, 1. osa") tien ulos tuosta syvästi rakenteellisesta "pitkä keston vankilasta" avasi vasta kansalaisyhteiskunnan synnyn esittämä haaste, siis politiikka, ja sen ansiosta tapahtunut yhteiskunnan kivulias demokratisoituminen.
Edustaja Kontulan avautumisen myötä odotan ex-tuomareilta paljastuskirjoituksia, joissa he kertovat seksisuhteistaan syytettyihin ja alennetuista tuomioista. Näitä on, ikävä kyllä.
VastaaPoistaSinulla siis on on faktaa asiasta, ei luuloja tai huhuja. Voit varmasti esittää ne sitten faktoina ihan omalla nimelläsi. Puskasta ampuminen ei ole kaunista.
PoistaOnko maailmanmenosta sanottava että ikävä kyllä, pikemmin se on hassunhauskaa myös roskalehti Hesarissa vuosisadasta toiseen, ei vain oikeuslaitoksessa, yliopistoissa ja eduskunnassa hallituksessa puhumattakaan. Antaa mennä, kun arvojen, oikeuden ja vallapitäjien iloinen alamäki jatkuu.
PoistaKaksi puoluetta riitää. Fuusioitumisen aluksi Vassin, KDn ja PSn yhdistyminen, sitten KEPin, KOKn ja muiden pienten liittyminen niihin. Toisena puolueena on SDP.
VastaaPoistaSosialistit ja kansallissosialistit. Varmasti löytyy yhteinen sävel.
PoistaSimppelimpää olisi vanha vasemmisto-oikeistojako, ennen vanhaan se tunnettiin nimillä sosialistiset ja ei-sosialistiset puolueet.
PoistaNykyisin jakolinjana voisi olla maailmanparannus eli hyvispuolueet ja pahispuolueet. Tai enkelit ja pirut, jolloin jakolinja kulkisi suhtautumisessa maahanmuuttoon.
Tai siinä tapauksessa ehkä paras olisikin uussuomalaiset ja vanhasuomalaiset. (Perussuomalaiset on jo käytössä leimautunut.). .
Epäuskoiset sosialistisbyrokraatit tarvitsevat pahiskuvakseen kristillisdemokraatteja ja kaikki tarvitsevat ulkoista uhkakuvia, onneksi olemme aivan jännän äärellä, eteen työnnetty vapauden ja uudisraivaajahengen etuvartio jolla on vanhentunut ennätys itään suuntautuneelta opintoretkeltä. Muutoin sisäpoliittinen kaupunkipuolue saisi kaiken vallan, alkupaloiksi se haukkasi perustuslain oikeiston kanssa herkutellessa ja pääruoaksi uudistaisi työlainsäädännön ja myisi koko hötäkän maailmanmarkkinoille huomiota ja ihailua saadakseen. Rääppiäisiin pääsisi koko kööri, erityisen tasa-arvoisesti tottakai.
PoistaTyölainsäädäntöhän on jo yksipuolistettu.
PoistaAika ajoin eduskunnassa on paljon surua ja murhetta, mutta eikö se ajoittain ole myös ilotalo?
VastaaPoistaPitää kysyä puhemieheltä.
PoistaTyöläinen on palkkansa ansainnut, ja työn ilon. Eräs heistä, nyt apposelleen avautunut kommunisti, on avautunut jo vuosia haastatteluissa ostavansa ylimääräisillä rahoillaan asuntoja vuokrattaviksi. Ennen eräs vasemmistolainen professori käytti yliopistovirassa omiakin rahojaan työllistääkseen opiskelijoitaan oikeisiin töihin, mutta sehän on vanhanaikaista. Oma on lähempänä kuin opiskelijan ja työttömän. Nyt ei kukaan vassi tee niin. Avautumisia ja suun soitantaa kyllä riittää iloksi koko Suomenniemelle. Ainoakaan muu puolue ei pysty samaan, vain tällä on Freude schöner Götterfunken, ja ansioistaan saa kansanedustajatar huutosakiltaan suunnattoman ääni- ja suosiomäärän puolueensa ikonisena ilokuningattarena.
PoistaPolitiikka ei ole ajoittain prostituutiota, vaan alituisesti.
PoistaAnteeksi oletko Toi pila vai Toipilas?
Poista"Anteeksi oletko Toi pila vai Toipilas?"
PoistaTämän argumentin häikäisevä älyllisyys on vertaansa vailla!
Purra-Orpon hallituskaudella maahanpyrkijöiden koulutus on Purran mukaan ala-arvoista. Kuningasparimme kaudella ihan suomalaisperäiset työttömät ovat tokikin onneksemme maailman korkeimmin koulutettuja. Kunnia sille jolle se kuuluu. Työtä ei riitä kaikille, sanoi pohjalaislähtöisen kokoomuslaisen vaikuttajaperheen jäsen todenmukaisesti, mutta tuon uskovaisen perheenäidin jälkikasvulle sitä on riittänyt. Kiitos oi.
VastaaPoistaLukumies se viisas on
VastaaPoistaBlogisti mainitsee Englannissa 1000-luvulla tapahtuneen yhteismaiden aitausta aatelisille. Vastaavaa tapahtui vielä 1700-luvun lopulla. Huomattavia maa-alueita oli vuosisatoja ollut tilattoman väestön yhteiskäytössä. Suurtilalliset onnistuivat ajamaan parlamentissa läpi lain yhteismaiden yksityistämisestä heille, argumenttina viljelyn tehostaminen. Tutkimus ei osoita näin käyneen, mutta maaseudun köyhän väestön elämä kyllä kurjistui entisestään.
VastaaPoistaHe olivat entisaikojen oligarkkeja
PoistaOnkohan elämän koulun voittanutta. Siitä ovat muistuttaneet vanhat viisaat juhlapäivinä onnitteluissaan. Esimerkiksi häissä.
VastaaPoista