Sivun näyttöjä yhteensä

17. kesäkuuta 2007

A-pilari

Ei kukaan pakota lukemaan autotestien miehekästä murinaa. Turha sitten valittaakaan.

Hiukan kuitenkin mietityttää että kaksi kotimaista aikakauslehteä ja sanomalehdet ovat hapeneita kuvailemaan auton moottorin käyntiääntä. Edesvastuuttomuutta hipovat aikamiesten puheet revittelystä mutkaisilla pikkuteillä.

Juuri nämä tarinat johtavat ensiapuasemille ja ruumishuoneelle.

Onnettomuuksien tutkinnassa mainitaan aika harvoin, ettei kuljettaja ollut tehtävänsä tasalla. Harva on. Varsinkaan autokoulussa ei opeteta hallitsemaan ylinopeuksia yllättävissä tilateissa. Yllättävä voi olla kuoppa sorassa tai savi asfaltilla.

Olen valmis leimaamaan "ajo-ominaisuudet" kyseenalaiseksi iloksi ja kiihtyvyyden ja moottorin ominaisuudet harhautukseksi.

Tiedän että ihmiset maksavat näistä asioista ja tahtovat tällaista.

Paasilinnan kaksi liikenneohjelmaa menneisyyden päiviltä on nähty televisiossa ja voi olla, että ne löytää nyt Ylen verkkopaikoiltakin. Ne nähtyään voi lisätä turvavöiden ja kattonopeuden seuraan kolmannen, ihmeellisen asian: asennemuutos.

Kyllä asenteet ovat muuttuneet parempaan suuntaan. Hevosmiehen mentaliteetti hallitsee enää niitä, joilla testosteroni voittaa serotoniiin.

Haluaisin ajaa niin kuin raitiovaunu, jonka istuimilla on vesisankoja kantta vailla. Muunlaiseen liikennöimiseen ei ole ilmennyt viime vuosina tarvetta.

Minulla ei ole mitään moottoriajoneuvoja eikä moottoriurheilua vastaan. Luulisin kumminkin, että moottoripyöräily saattaa hyvinkin olla hieno taitolaji ja päästää samalla tavalla maiseman sisään kuin polkupyörä. Moottoripyörissä on se puoli, että kun joku 50 täyttänyt rupeaa sovittamaan ajohaalareita, työtoverit hierovat käsiään: pian aukeaa viransijaisuus tai virka. Väittävät näet, ettei sitä lajia opi enää isolla iällä.

Osittain ulkomaalaiseen aineistoon perustuva suomenkielinen autolehti Auto Bild Suomi on outo sekoitus konepornografiaa ja asiaa.


Nyt lehdessä selvitettiin kaksi asiaa, joita olen miettinyt kovasti. Omassa autossai, joka kestotesti siis jatkuu, on ainakin yksi vika. A-pilari on kovin paksu.

Kun meiltä lähtee, pikkutien varressa on uusia taloja, joissa on tuhottomasti lapsia. Vaikka heitä ei olisi näkyvissä, on syytä ajaa erittäin hiljaa ja varovasti. Vanhempien kiellosta huolimatta juuri apupyöristä päässeet laskettavat Kallen kalliolta tielle eli autojen eteen. Vielä vaarallisempi paikka on tulo asfalttitielle, joka on tuhatvuotinen Kuninkaantie. Oikealta eli ylämäestä tulee pyörilijöitä täysillä, silmät lasittuneina ja räkä poskella. Pyörätiellä on etuajo-oikeus. Siinä on kyllä syytä pysähtyä.

Tässä esimerkki A-pilarista. Etuviistoon jää kuolleet kulmat. Kaupunkiliikenteessä niistä on vaivaa. Täytyy muistaa nyökyttää ja pyörittää päätään.

Kuvassa on toisenlainen auton malli, jossa A-pilari on jaettu luultavasti lujuutta uhraamatta kahtia.

Lehti on testannut parinkymmenen auton näkyvyyden sekä eteen, sivulle että taakse. Tulokset ovat erittäin pelottavia. Otsikon mukaan useistakin autoista näkyvyys ulos on samaa luokkaa uin sukellusveneestä.

Ilkeät eli siis taitavat testaajat ovat myös mittailleet katveita auton edestä ja takaa - miten lähellä marketin ostoskärryt tai naapurin polkupyörä jäävät näkymättömiin.

Pitkiä ovat.

Lehden suuntautuneisuus saattaa näkyä siinä, ettei vertailuun ole otettu oudon suosittuja katumaastureita.

Pidättäydyn tuomitsemasta, koska omiin asenteisiini vaikuttaa Kaliforniassa oppimani selitys "tapa tai tule tapetuksi". Jos siis haluaa itse pysyä hengissä El Camino Royalilla ja sen sijaan tappaa toisia, on syytä käydä kaupassakin Cherokeella tai vastaavalla. Massa ratkaisee. Ajattelutapa on epämiellyttävä, vaikka onkin levinnyt laajalle ja näkyy meilläkin myyntitilastoissa.

Tämä autokirjoitelma ei perustu mihinkään itse kokemaani. Kunhan olin yllättynyt lehdestä.

Tiettävästi vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan kolarien kannalta vaarallisimpia paikkoja ovat markettien pysäköintialueet.

Olen palauttanut mieleeni palomiesten konstin. Pitäisi pysäköidä ruutuun aina nokka lähtösuuntaan eli peruuttamalla. Sateella ja talvella se on iso asia. Kesälläkin tarkkaavaisuus saattaa olla toista tullessa kuin hehtaarihallissa harhailtua, kassalla kiukuteltua ja kassien kanssa punnerrettua. Siellä parkkipaikallakin vilistää jalan sekä lapsia että aikuisia, osa valmiiksi kylmän raivon vallassa.

30 kommenttia:

  1. "Jos siis haluaa itse pysyä hengissä El Camino Royalilla ja sen sijaan tappaa toisia, on syytä käydä kaupassakin Cherokeella tai vastaavalla. Massa ratkaisee."

    Tämä pitää kovin paikkaansa. Suhtauduin citymaastureihin kovin nuivasti alkuun: alapään jatkeita ja löpösyöppöjä.

    Mieli muuttui sitten, kun kokeilin citymaasturia, Volvon miellyttävää X90:ä. Kosla kiihtyi kokoonsa nähden tosi hyvin. En kiihtyvyydestä muuten perusta mutta ohitustilanteissa Pohjois-Karjalan mutkaisilla teillä se on kyllä kiitettävä ominaisuus.

    Sitten tämä massa. Olin vuoden vaihteessa Kuopion vankilassa tapaamassa "syyttömiä". Siinä ajellessa pomppasi hirvipariskunta peliin mukaan. Näin aivan sattumalta etummaisen pään heilahtavan. Takimmainen jäi viisaampana tielle, kun etummainen hyppäsi eteen ja kääntyi vielä mielenosoituksellisesti perspuoli kuskiin päin tietä pitkin juoksemaan.

    Jalat olivat vähän aikaa pastaa, tarkemmin spagettia. Siinä rauhoituttuani ajellessani mietin, että isolla autolla olisi voinut laskea läpi. Näinpä citymaastureilla on vähän väärä nimi. Ne ovat omiaan kaupungin ulkopuolella.

    VastaaPoista
  2. "Moottoripyörissä on se puoli, että kun joku 50 täyttänyt rupeaa sovittamaan ajohaalareita, työtoverit hierovat käsiään: pian aukeaa viransijaisuus tai virka. Väittävät näet, ettei sitä lajia opi enää isolla iällä."

    Tuo väite on ns. Stier-scheissea eli bullshittii. Tai voi ollakin että eivät opi, mutta sehän tarkoittaisi sitä että ojat ja sillankaiteet olisivat täynnä keski-ikäisiä motoristiraatoja. Intternetissä on paljon hienoja tilastoja, jotka aukottomasti osoittavat onnettomuusherkimmät ikäryhmät. Keski-ikäiset eivät ole joukossa.

    Tuosta voi aloittaa: http://tinyurl.com/2t2k9k

    Mp-onnettomuuksien (siis kuolemiseen johtavien) määrä pyörii 20-30 välillä ja on tehnyt sitä viimeiset 10 vuotta. Samaan aikaan rekisteröityjen moottoripyörien määrä on lisääntynyt useilla kymmenillä tuhansilla. Ajoneuvokantaan suhteutettuna ja ajosuoritteesen verrattuna onnettomuudet ovat itse asiassa laskeneet. Tätä vain ei koskaan otsikoita lukiessa huomaa. Vaihtelu on lisäksi suurta sen mukaan, koska ajokausi alkaa tai sataako koko kesän.

    Myös vakuutusyhtiöt ovat huomanneet mitkä ovat todellsia riskiryhmiä ja moni yhtiö hinnoittelee mp-vakuutuksensa nykyään eri lailla kuin vielä pari vuotta sitten. Käyttöön on otettu teho-paino -suhteen, motoristin iän sekä asumispaikkakunnan huomioon ottava maksumalli. Keski-ikäisten kohdalla uusi maksumalli on tarkoittanut yleensä sitä, että vakuutusmaksu tippui 2000-4000 eurosta per vuosi alle 1000 euroon. Go figure.

    Väittävät monet "liikenneasiantuntijat" että ylinopeus aiheuttaa suurimman osan onnettomuuksista. Tuohon ongelmaan on keksitty ratkaisu: poistetaan nopeusrajoitukset niin ylinopeudesta johtuvat onnettomuudet loppuvat kuin seinään.

    VastaaPoista
  3. Maanteillä autot suhahtavat sataa vastakkaisiin suuntiin vain puolen metrin etäisyydeltä. Aika huimaa, ettei tuon enempää tapahdu onnettomuuksia.
    Moottoriteillä nopeudet saisivat olla suurempia. Hyvällä tiellä 120 km/t on puuduttava vauhti. Saksassa ja Italiassa voi taittaa taivalta rivakammin.

    VastaaPoista
  4. Kemppinen kirjoitti: "- - useistakin autoista näkyvyys ulos on samaa luokkaa uin sukellusveneestä."

    Kovin totta. Esimerkkiksi muutoin hyvin sykähdyttävä Chrysler 300c Touring on hyvä esimerkki. Niin kyllä muutkin isommat farmarit. Saan jatkuvasti vähintään vinoa hymyä tavastani kiinnittää Biltemasta parilla eurolla saatava "panoraama"-levyn farmarin takaikkunan oikeaan alanurkkaan - edes tutkilla ei nimittäin todella näe mitä tai kuka siellä alakatveessa on.

    Kemppinen kirjoitti: "Pitäisi pysäköidä ruutuun aina nokka lähtösuuntaan eli peruuttamalla - -tarkkaavaisuus saattaa olla toista tullessa kuin hehtaarihallissa harhailtua, kassalla kiukuteltua ja kassien kanssa punnerrettua."

    Idea on korkealentoinen kupla, sopii DINK-perheen espresso-, kaviaari- ja sampanjaostoksille, tuskin muille. Korikorjaamot varmaan kiittävät tästä neuvosta. Sitä noudattaen ei nykyisillä kuutionkokoisilla ostoskärryillä nimittäin pääse ympäristön autoja vioittamatta ostoksia autoon pakkaamaan. Ei taida olla etupellin alle pakattavia autoja kuin kuplat.

    VastaaPoista
  5. Naapuri ihmetteli vaimolle, miksi hän aina peruuttaa talliin.
    "Tiedän mitä tallissa on, mutta kun tulen sieltä pois, en tiedä kuka on pihalla"

    VastaaPoista
  6. Ad mp-gubbe:

    Taidan minä tuon tietääkin. Lähinnä ajattelin luitten rikkommista. Ja vanhana aloittamista, mitä ei tilastoista näe.

    Luulen että keski-iässä, perhe- ja rahatilanteen salliessa pyörää sarvista käyvät ovat hyvinkin opetelleet konstit nuorina.

    Näillä hetkillä ajaa pihaan esimerkkitapaus...

    Varoituksen sana on puolestaan peräisin naapurilta, ikätoverilta joka taisi jopa voittaa Päitsin joskus Jawa-CZ:n maailmanaikaan.

    VastaaPoista
  7. Ad Dr. Blind:

    Oikeassa olet, tapasi mukaan. Meillä sattuu olemaan neljän kysymykseen tulevan kaupan edessä olevan varsinainen käytävä kärryille aina kahden autorivin välissä / jalkakäytävä autojen ja seinän välissä.

    VastaaPoista
  8. Eivät maasturit hirviltä pelasta. Niin on pitkät kintut, että tulee sarvineen syliin. Matala urheiluauto ehtii alta pois.

    Liikenneturvallisuuden kannalta nopeusrajoitusten pitäisi olla ajoneuvokohtaisia tavoitteena about sama liike-energian maksimi. Mitä raskaampi auto, sitä hiljaisempi kattonopeus, jos samalla liikenneväylällä on mahikset törttöillä vastakkaiseen suuntaan jollakin kevyellä.

    Liike-energioiden ero saisi vastata vain läpäistyn törmäystestin (40 km/h:lla seinään) määrää.

    (Aivan pähkähullu ajatus varmaankin)

    VastaaPoista
  9. Maasturin ja hondan crash test
    Pahaa on jälki maasturissakin.

    VastaaPoista
  10. Pahimmat kaaharipelit vastakkain tuhatta ja sataa tuolla. Turvatonta on.

    VastaaPoista
  11. Lohduttomin liikenneonnettomuus, minkä olen tutkinut oli sellainen, jossa suoralla vasemmalle kääntyvä oli kääntänyt jo etupyöränsä, mutta odotti vastaantulijaa. Takaa tuli maasturi joka pökkäsi perään. Vastaantulija ajoi eteensä vierineen kääntyjän läpi.

    Kääntäkää pyörät vasta kun se on turvallista.

    VastaaPoista
  12. Miksi yksityisautoihin ei laiteta sellaisia nopeuden rajoittimia, että jos ylittää 120km/tunnissa, alkaisi ohjaamossa siristä, jos ylittää 120 kilometriä tunnissa, alkaisi ulkona ulista ja jos ylittää 140 km tunnissa, auto soittaisi itse poliisille ja kovaääniset huutaa "dorka, dorka, dorka".

    Sitten väärinpysäköinti.
    Minusta voitaisiin laitta selväpeli, auto väärässä paikassa on kiinteistönomistajan omaisuutta.

    Autoverotukseen olen ehdottanut mallia, ettei henkilöautoa saisi rekisteriin, jos yhtä vanhaa ei poisteta rekisteristä. Jos poistaisi kaksi, vähintään neljä vuotta rekisterissä olleen autoa ja tuo aurorekisterikeskukseen romutustodistuksen, saisi autoverotukseen 25% alennuksen. Kolmesta autosta saisi 45% alennuksen ja neljästä autosta 60% ja viiden auton kierrosta poistamisella saisi 80% alennuksen.

    Autokantaa saataisiin alas, samalla kun ihmiset pääsisivät eroon vanhoista paskoistaan.

    Rattijuopoista.
    Tuomio laskettaisiin kaavalla promillet*ikä*tuomioiden määrä= tuomio kuukausissa.
    18 vuotta, 1,2promille ja ensimmäinen tuomio tarkoittaisi 21 kuukautta.
    Uudelleen saisi ajaa kortin kun vapautumisesta olisi kulunut 3*tuomion mittainen aika.

    31 vuotiaalla pitäisi olla enemmän järkeä ja kokemusta mitä viina miehelle tekee, joten tuomio olisi
    samalla promillemäärelle olisi 31*1,2*1 eli 37 kuukautta, mutta jos olisi kyseessä toinen kerta, tulisi tuplana ja kolmella kerralla triplana.

    VastaaPoista
  13. Omituinen ajatus, että ostoksen pitäisi päästä pakkaamaan auton viereen.
    Nehän pakataan fifiin myymälässä ja fifi nosteaan liukuovesta sisään kuljettajan taakse.

    VastaaPoista
  14. Ad Omnia:

    Ajopiirturi yksityisautoihin. Tähän mennessä mainnittujen asioiden lisäksi on ns. eksternaliteetit, joista tällä hetkellä puhutuin on päästöt - tietyt päästöt.

    Taloudellisesti - taloustieteellisesti - tehokas ratkaisu olisi sitoa tieliikenteen kustannukset todelliseen käyttöön.

    Köyhillä ei taida olla autoja.

    Nykyisellä telematiikalla mittaaminen vain päätietestöllä olisi piece of cake, jolloin syrjäseutuongelma järjestyisi vähällä.

    Argumenttini: auton käytön ongelma on rajakustannus, jota nykyisin ei oikeastaan ole, eikä keskikustannus.

    VastaaPoista
  15. Tuosta koko-ajattelusta. Isompi on turvallinen, mutta vain jos suhde-ero on iso. Iso auto pärjää pientä vastaan jne. Kahden SUV-panssarivaunun törmäys ei ole sen miellyttävämpi kuin kahden Smartin törmäys. Sitävastoin isot autot ovat pienempiä kohden (pyöräilijät, motoristit, pienempien autojen omistajat) vaarallisempia ja siten niiden veroja pitäisi kohottaa nykyisestä tuntuvasti koska haitatkin ovat kovemmat.

    Ihmisten pitäisi sisäistää ½mv^2.

    VastaaPoista
  16. Pitäisi pysäköidä ruutuun aina nokka lähtösuuntaan eli peruuttamalla - - tarkkaavaisuus saattaa olla toista tullessa kuin hehtaarihallissa harhailtua, kassalla kiukuteltua ja kassien kanssa punnerrettua.

    Tarkkaavaisuus, pyh, mutta kun menee rahaa enemmän, jos vasta kaupassakäynnin jälkeen ajaa jonkun päälle. Selvittelyn aikana ehtii jäätelö sulaa.

    VastaaPoista
  17. Mistä tämä Kemppisen ajankohtaisuus?

    Onhan tänä viikonloppuna tullut autoilijoita oikealta ja vasemmalta "täysillä, silmät lasittuneina ja räkä poskella", toistaiseksi saldo seitsemän kuollutta.

    Mutta nyt minun pitää jo kiirehtiä tv:n ääreen. Räikkönen ja Kovalainen näyttävät nuorisollemme mallia.

    Ruotsissa tulee liikenteessä kuolleita puolta vähemmän???

    VastaaPoista
  18. Anonyymi: "Eivät maasturit hirviltä pelasta. Niin on pitkät kintut, että tulee sarvineen syliin. Matala urheiluauto ehtii alta pois."

    Ei sen maasturin nokan hirven jalkojen korkuinen tarvitse olle. Sitä paitsi niihin saa karjapuskureita, jotka ovat näemmä jo yleistymässä. Karjapuskurilla varustetun maasturin voittanutta hirveä saa kyllä etsiä, ketä kiinnostaa. Toinen asia on, että tällainen ruhjake on kolarissa toiselle osapuolelle vaarallinen.

    Toisaalta tämä ongelma on auton tuulilaseissakin. Niiden täytyy joustaa ja antaa periksi mahdollisessa kolaritilanteessa auto-jalankulkija tai auto-pyöräilijä.

    VastaaPoista
  19. ad antti

    Pitäis raudan yltää hirven painopisteen yläpuolelle. Mul oli omassani vähän aikaa - ruma, turhaa painoa, mutta turvallinen. Asennan varmaankin uudestaan, kunhan löydän merkkikohtaisen kivan näköisen raudan. Samalla lamput suojaan ja perävalot.

    Käytön ja saasteen mukainen vero on jo - bensavero. Mitä enemmän palaa, sitä enemmän päästöjä ja ajosuoritetta. Miksi yritetään keksiä pyörää uudelleen.

    Olen niin köyhä, ettei kiinnosta ostaa uusia autoja pihaan ruostumaan. Vanhaan tyytyminen säästää luontoa, kun ei tartte kaivaa metalleja sun muuta ja jalostaa niitä autoiksi.

    Kun sähköauto tulee, niin ostan

    VastaaPoista
  20. Ad Heikki Rönkkö et alii:

    Yksikertaista (ajankohtaisuus ym.) - yritän vain olla parempi kuin Helsingin Sanomat.

    Tarkoitus on tosin saada syntymään sitten ajan oloon jotain kunnollista.

    Panitteko muuten merkille Hesarin päivän kokosivun jutussa, että Parnasson päätoimittajan blogiin tulee paljon kommentteja...

    VastaaPoista
  21. do we need this because of these:

    Törkyvauhti poliisi jää lopuksi kolariinsa. 336 km/t  500 hv aluksi radalla ja sitten liikenteessä  390 km/t

    Takaa-ajo maantiellä ei ole viisasta. Kuvat talteen ja kopteri perään tai radiolla vastaanottokomitea laittamaan verkko pystyyn.

    paitsi tälle henkilöautolle, jonka voi rekisteröidä maantielle ajaakseen 407 km/t

    VastaaPoista
  22. Papinniemen haastattelusta sntyi mielleyhtymä julkaisematta jääneeseen keskustelualoitteeseeni.

    Samaisessa lehdesä Janne Virkkunen rehvasteli HS:n julkaisseen viime perjantaina vasta huomenna julkisuuteen tulevan sdp:n arvion oman vaalitapppionsa syistä.

    Halusin kysellä nettikeskustelussa mitä informaatiota HS:n vuodatukseen sisältyy. Sitä samaa kaiken kattavaa kontrolliako -vaviskaa poliitikot!-josta kommunistisessa Tsekkoslovakiassa elänyt Kundera on kirjoittanut. Sielläkin katsottiin ylhäältä päin huolehtivasti: eihän kenelläkään voinut olla mitään valittamista koska valta ajatteli jokaisen parasta. "Hyvää" tarkoittaen pyrittiin tuomaan ns. vaaralliset ajatukset ajoissa julkisuuteen jotta "korjausliikkeet" eivät suistaisi ajoneuvoa tieltä.

    VastaaPoista
  23. liikennekuolemia:

    In 1998, 7,792 killed, 497,000 injuries in Germany.

    In 1995, 120,000 deaths and 2.5 million injured in Europa

    In 1998, 41,471 fatalities and 3,192,000 injuries in USA

    In 2005 China: 98,738 people were killed and 470,000 others were injured

    With the fast expanding auto market in China, the number of drivers increased by 5.5 million a year, or an annual growth of 10 percent, during the country's 10th Five-Year Plan (2001-2005) period.

    VastaaPoista
  24. Asennemuutos tulee väistämättä, kun liikennemäärät kasvavat. Minusta pääkaupunkiseudulla joustavuus liikenteessä on lisääntynyt ja öykkäröinti vähentynyt viimeisen 20 vuoden aikana. Näin on pakko käydä, koska pääkaupunkiseudulla liikenteessä on oikeasti muitakin autoja kuin se oma auto.

    Maakunnissa ajetaan edelleenkin enimmäkseen tyhjillä teillä. Näin toisista ajoneuvoista ei tarvitse piitata. Jos tällaiseen tottunut ihminen joutuu vilkkaaseen liikenteeseen, hänellä on aluksi vaikeuksia, ennen kuin hän tottuu muihin tienkäyttäjiin.

    Asennemuutoksen ei pitäisi lähteä nopeusmittariin tuijottamisesta vaan sen faktan hyväksymisestä, että tiellä on muitakin käyttäjiä ja tärkeintä on liikenteen sujuvuus eikä järkkymätön kiinnipitäminen omista oikeuksista.

    Oma lukunsa on kehno liikennesuunnittelu ja vanhanaikaiset väylät. Pääkaupunkiseudulla kiihdytyskaistat ovat monin paikoin liian lyhyitä ja valo-ohjattuja risteyksiä on liikaa. Tällainen väylä on esimerkiksi Kehä III, jota tosin on monin paikoin jo uusittu nykyajan tarpeita vastaavaksi. Kehno liikennesuunnittelu puurouttaa liikennettä ja lisää vaaratilanteita.

    Tuo parkkeerausehdotus on sinänsä ihan hyvä mutta ei aina käyttökelpoinen farmarimallisilla autoilla. Jos peruuttaa ruutuun, voi käydä niin, että takaluukkua ei saa auki tai ainakin tavaroiden lastaaminen on vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Parkkiruudut ovat monesti niin pieniä, ettei esim. ostoskärryjä saa autojen välistä takaluukun viereen.

    VastaaPoista
  25. "Käytön ja saasteen mukainen vero on jo - bensavero. Mitä enemmän palaa, sitä enemmän päästöjä ja ajosuoritetta. Miksi yritetään keksiä pyörää uudelleen."

    On arvioitu, että liikenteen päästöt aiheuttavat oireita noin kahdelle miljoonalle suomalaiselle vuosittain. Lisäksi on arvoitu samojen päästöjen aiheuttavan tuhatkunta kuolemantapausta joka vuosi. Tämä on paljon, kun sitä vertaa vaikka liikenneonnettomuuksissa kuolleisiin noin neljään sataan.

    Helsingin keskustassa on sierainpareja melko paljon verrattuna vaikka Sipoon korpimetsiin, jolloin tietenkin autoilun haitat ovat paljon suurempia. Kaupungissa poltettu bensalitra on siis haitallisempi kuin maaseudulla poltettu.

    Ja tässä puhe oli siis vain päästöistä. Melu, turvallisuushaitat, parkkipaikkojen maa-alue ja ruuhkissa menetetty työ- ja vapaa-aika ovat myös autoliikenteen aiheuttamia haittoja. Ja näiden haittojen määrä on vain heikosti riippuvainen poltetun polttoaineen määrästä.

    Tämän vuoksi bensavero ei ole riittävä tapa liikenteen oikeudenmukaiseen verottamiseen. Paikkaan ja aikaan sidottu tiemaksu olisi kaikkein teoreettisesti ajatellen oikea tapa, mutta toistaiseksi sellaiset laitteet ovat olleet liian kalliita tullakseen käyttökelpoisiksi. Tältä osin tilanne on muuttumassa.

    VastaaPoista
  26. Ad Liikennetutkija:

    Täsmälleen.

    Eksternaliteetit ovat vaikeita arvioida. Päästöverot ovat tehdasteollisuudessa antaneet kiinnostavan signaalin - ei se rikikaasujen peseminenollut alkuunkaan niin kallista kuin teollisuus oli väittänyt.

    Ja bensaverossa on tämä oikeudenmukaisuusongelma (syrjäseudut).

    VastaaPoista
  27. ad JK & liikennetutkija

    Sieluni silmillä nään, miten pilahintaisesta bensarosvostani otetaan kilvet pois luonnonsuojelun nimissä tai kaikki tuloni verotetaan korttelin matkalla keskustaan ruuhkamaksuina.

    Liikennevälineissä on melkoinen yksityinen investointi, jonka keski-ikä on Suomessa parikymmentä vuotta. Se omaisuus nauttii suojaa kuten liikkumisvapauskin.

    Viherpiipertäjät tuntuvat unohtavan tuon. Nykyaikaan ja pitkien etäisyyksien Suomessa liikkumisvapaus ei ole mahdollisuutta liikkua hangosta petsamoon kävellen. Eikä omaisuuden suoja tarkoita sitä, että liikkumiseen hankitun auton saa pitää suojassa siellä autotallissa.

    Liikenteen veroilla on katettu paljon muuta kuin liikenteen kustannuksia. Laskettakoon tarkoin ja pantakoon korvamerkki liikennekuolemia myöten. Ja korjattakoon liikenteen järjestelyitä niin ettei ruumiita ja vammaisia synny liikaa lompsaa rasittamaan.

    Sama logiikka alkoholiin. Kaikki kulut vain siihen viinan hintaan - puhumattakaan tupakasta. Piipullinen kyllä kallistuu, jos otetaan syöpäsairaiden hoidot ja työaikamenetykset kuolemista kustannuspuolelle.

    Ei rupisen kotteron omistamisesta voi päätellä vaurautta. Olette hakoteillä hyvät herrat.

    Täytyy harkita auton myyntiä, ennen kuin muut keksivät - voi vielä ennättää saada rahaakin.

    (tuumaustauko)

    Hmmm.... olen kuitenkin kanssanne samaa mieltä. Villiä länttä ei enää ole.

    ja pappatunturikauppaan.

    VastaaPoista
  28. Jos ihmisellä jolla ei ole varaa autonkuljettajaan, on varaa autoon, autot on liian halpoja.

    VastaaPoista