Kunta- ja maakuntarakenne on nukkunut sata vuotta, langat
ovat nukkaantuneet ja rukki ei käy.
Kunnallislaki saatiin teknisesti uudistetuksi muutamia
päiviä ennen itsenäisyysjulistusta 1917, mutta sitten tuli sisällissota.
Esimerkiksi Santeri Alkion vahvasti esillä pitämä
paikallisen ja valtiollisen hallinnon sovittaminen toisiinsa jäi tekemättä.
Valtio hallitsi suoraan ja läänien kautta hyvin vanhalla pohjalla. Kunnallinen
hallinto oli edennyt 1860-luvulta erittäin epätasaisesti ja sekavasti.
Asian voi nähdä niinkin, että maalaisliittolaisuus muodostui
tämän kysymyksen ympärille. Oikeistolaisuus, pian siis kokoomus, tukeutui
elinkeinoihin ja perittyyn säätyasemaan, kun taas työväenpuolueilla ei ollut
kotikaupunkia eikä kuntaa. Jopa Venäjälle vallankaappaajat eli bolshevikit
petkuttivat kansaa muutaman viikon pitämällä elämää ”neuvostoista”, joille muka
oli saatava kaikki valta. Vaikka elimet ja nimitys jatkuivat, sisällissodassa
nousi valtaan ainoa oikea puolue.
Suomessakin kysymys on tietysti pohjaltaan rahasta, ja Soten
vastustajat saattavat olla oikeassa sanoessaan, että Sipilän keskustapuolue
sementoi kustannuksista välittämättä nyt asemaansa vuosikymmeneksi.
Muualla maailmassa ei muuten
olekaan vahvaa agraaripuoletta.
Poliittisen järjestelmän eli siis rahanjaon eli myymisen ja
ostamisen ongelma on jakoperuste. Muinoin oli eli säätyä, joista valtava
enemmistö teki työn ja pieni vähemmistö halusi nauttia sen hedelmät.
Hyvin myöhään, vasta muutamia vuosisatoja sitten, kehittyi
kansallisuus eli nationalismi, jonka ongelmallinen osa rasismi voi nykyisin
erikoisen hyvin. Asiasta on aihe huomauttaa Martin Luther Kingin kuoleman
muistopäivänä. USA:n mustat ovat taustaltaan orjia ja selvästi liian suuri osa
heistä on edelleen orjia.
Suomen Sote-uudistus on sata vuotta myöhässä ja siinä
hallituspuolueet ja yllättäen myös oppositio ovat tuomassa takaisin
remmivetoisia höyrykoneita.
Jo alkanut todellinen tietotekniikan kumous, siis mobiili
tekoäly ja siihen liittyen koneoppiminen, on tehnyt mahdolliseksi
kolmiulotteisesti verkottuneet rakenteet. Yhteiskunnan toiminnat voidaan
organisoida ihmisen toimien mukaan, ei asuinpaikan tai ammatin pohjalla.
Toivottaen kaikille asiantunteville asiantuntijoille onnea
ja autuutta esitän kuitenkin oman käsitykseni. Maakuntien perustaminen
Sote-alueiden varjolla on määrätietoinen askel menneisyyteen eli huononnus.
Jos motiivi on, kuten vähän vaikuttaa, lyhytnäköinen
omienetujen vahtiminen, uhataan juuri se, mistä hyvinvointi riippuu. Siinä uhataan
joustava ja monipuolinen yhteistyö kulloinkin kaivattavina yhdistelminä.
Lehdestä luen, että tietotekniikkakin tulee aikanaan
uudistuksen myötä mietittäväksi. Tietotekniikka on ollut yli 20 vuotta valtion
ja kuntien hankkeiden korkea kompastuskivi, kerran toisensa jälkeen.