”Seurasin nuoruuteni näkyä” on Mikko Juvan intellektuelli muistelmateos
(1994).
Luulin lukeneeni tämän kirjan ja opetelleeni sen ulkoa.
Luulin väärin. Se olikin se ”Aika ajatella, aika uskoa” (1985).
Henkilöhistoriastani kiinnostuneille eli muutamille jälkeläisille: tuon vuoden
tietämillä tiedoissani on kauheita aukkoja. Olen kuullut, että eräs Estonia
hukkui, mutta tapauksesta ja sen uutisista ei oikein ole muistikuvia. Syyn tiedätte.
Minulla oli yhteistä Juvan, John Vikströmin ja Tuomo
Mannermaan kansa, että vaimomme olivat kuolleet. Muistan ne keskustelut voin
vuonna 1994. En ollut tiennyt ennen kuin kuulin Mikolta, että arkkipiispana
hänen erikoinen vaivansa oli ollut nimenomaan ”viidesläisyys”, jonka kohdalla
muistelmateoksessa lukee ”uuspietismi”. Kannan tuolle herätysliikkeelle kaunaa.
Se kiskaisi mukanaan suuren määrän koulutovereita ja sukulaisia. Pidin siihen
aikaan liikettä epäterveenä. Tässä kappaleessa mainitsemani kirkonmiehet
sanoivat muistaakseni kukin kohdaltaan ja omine muotoiluineen, että äkillinen ”uskoon
tuleminen” voi olla sekä henkinen että hengellinen sairausilmiö.
Mielestäni se oli väkevästi sanottu.
Suosittelen lukijoilleni Juvan teoksen selailemista
kirjastossa. Pidän teitä, lukijat, niin pahoina pakanoina, etten usko teidän
paneutuvan vapaaehtoisesti Luterilaisen maailmanliiton toimintaan tai eri
hiippakuntien hengellisiin ja hallinnollisiin ongelmiin. Ei sillä, kävin joskus
kirkolliskokouksessa puhumassa jotain ja kun sitten kuulin, että minun pitäisi
asettua ehdolle tuon joukkokunnan jäseneksi sanoin, että tämä on se kuolemaa
pahempi kohtalo, jolle en alistu.
Juvan muistelmat ovat kolmesta syystä juhlimisen arvoiset.
Hänen kykynsä jäsentää ja ilmaista mutkikkaita tapahtumasarjoja ja kummallisia
ajatusrakenteita on verraton. Hän on suomalaisen eliitin jäsenenäkin
ainutlaatuinen tapaus. Hänen kertomus rehtori- ja kanslerikautensa
opiskelijakuohunnasta ja yksi mies yksi ääni –vaatimuksista panee edelleen, nyt
luettuna nieleskelemään.
Mikko Juva oli sukupiirinsä neljäs arkkipiispa sadan vuoden
aikana – neljäs! Vaari Gustaf Johansson (k. 1930) oli kirkkoruhtinas. Äidin puolella
oli Erkki Kaila, akateemikko Eino Kailan isä ja merkillisen suvun jäsen.
Lankouden kautta oli sukua Lauri Ingman, pääministeri ja arkkipiispa.
Tuollaisella taustalla on pakkokin selittää, että Suomi
olisi siirtynyt valtionkirkosta kansankirkkoon.
Juvalla oli kohtalaiset edellytykset. Hän oli väitellyt
tohtoriksi sekä historiasta että kirkkohistoriasta eli eri tiedekunnista. Hänen
isänsä Einar W. oli hyvin huomattava henkilö Turun yliopiston historiassa.
Juvan matalakirkollisuus, josta on käytetty myös harhaanjohtavaa nimitystä ”vapaamielisyys”
oli perua sotavuosista. Talvisodassa hän oli pikakoulutettuna nuorukaisena (s.
1919) rintamalla omien sanojensa mukaan lähinnä tiellä. Jatkosodassa hän oli
joukkueenjohtaja ja luutnantti Syvärin takana, kunnes luki tutkintonsa
opintolomalla loppuun ja palasi sotilaspappina entiseen pataljoonaansa. Kai
siinä oli ihmettelemistä, vaikka toisaalta useilla papeilla oli RUK käytynä.
Juva sanoo, että rintamalla papin tehtävät oli paljon
kovempia ja raatelevampia kuin kiväärijoukkueen johtajan. Uskon sen. Asiakkaat
olivat kuolevia haavoittuneita tai siunattavia kaatuneita.
Juvalla oli paljon vihollisia, etenkin omiensa piirissä eli
kirkossa ja yliopistolla, politiikasta puhumattakaan, ja lisäksi Kekkonen. Tätä
ei pidä ihmetellä. Minulta kesti puoli vuosisataa tajuta, ettei mikään pistä
ihmisiä niin vihaksi kuin toisen ihmisen sielunrauha. On niitäkin, jotka
kadehtivat taloa tai tavaraa, karjaa tai palkollisia, mutta yleensä he
ymmärtävät hävetä ja sulkevat suunsa.
Mikko Juva piti hallussaan myös elinkeinoelämässä
sopimattoman korkeita tehtäviä, esimerkiksi pankin hallintoneuvostossa. Tie
niihin tasaantui kai siksikin, että hänen 1990 kuollut psykiatrivaimonsa oli
kirurgi Simo Brofeldtin tyttäriä eli Kymi Kymmenen merkittäviä omistajia.
Brofeldtien pesämunaa vaali Juhani Ahon Pekka-veli, veljensä veroinen kyky.
Tietääkseni ihmiset toivovat, että pappi on aivan
lapsellinen raha-asioissaan ja lahjoittaa heille lompakkonsa sisällön. Jotkut
tietenkin ovat. Toiset, kuten Juva ja Mannermaa, saattoivat käyttää
saarnoissaan sellaistakin esimerkkiä, että viinan antamainen alkoholisoituneelle
ei ole lähimmäisenrakkautta. Teolla edistetään hänen syntiään.
Teoksessa jyrähtää välillä rehellisyys. Tästä oppii, miten
pappi ja vakaumuksen mies (nämä eivät ole aina sama asia), voi kuvailla
kanssavaeltajiaan. ”N.N. oli viisas ja hurskas henkilö, jonka puoleen sain aina
kääntyä luottaen siihen, että hän paneutui kuuntelemaan ongelmaani. Muuta apua
en häneltä koskaan saanutkaan.” Juva kertoo objektiivisesti, miten häntä
saatteli harharetkellä liberaalien puheenjohtajaksi Esa Kaitila ja seurasi
Pekka Tarjanne. Hän mainitsee molempien erinomaisen urakehityksen, mutta ei
vihjaa, kuka istui kenen housuilla tuleen. Täytyyhän lukijaankin luottaa!
Opiskelijat siis vaativat, että heidän on saatava vaikuttaa
ratkaisevasti professorien valintaan ja tutkintovaatimusten sisältöön. Matti
Louekoski oli yksi ja takuumiehenä itse Johannes Virolainen. Juva ja hänen
seuraajansa Ernst Palmén sovelsivat luultavasti Syvärin takana saamiaan oppeja.
Vanhoillisuuden linnoitus (yliopisto) otti selkävoiton lopulta hallituksesta ja
eduskunnasta. Sanon röyhkeästi: kaikeksi onneksi. – Aion selvittää, mitä
puuhaili nuori M. Klinge, joka näyttää vetäneen päälleen silloisen rehtorin
poikkeuksellisen selvästi ilmaistun ylenkatseen.
Juva oli siitä erikoinen arkkipiispa, ettei hän ollut koskaan arkipiispa (muussa piispan virassa). Siksi arkkipiispan virkaan asettamisen asemesta hänet piti vihkiä piispan virkaan.
VastaaPoistaNojaa, onhan meillä nimitetty ylimmiksi tuomareiksikin lakimiehiä, jotka eivät ole koskaan aiemmin toimineet tuomarin virassa. Muuten, pitäisikö tuomariksikin "vihkiä"?
PoistaVisiointikeskusko se kuvassa, aula ainakin on avara? Asiakaspalvelukin näyttää toimivalta. Kyly se on ylentävä, yksittäin, yhteislaukauksissa on jotain outoa. Tulenjohto vieläkin oudompaa.
VastaaPoistaYksityisajattelija
En ole nimetön.
VastaaPoistaKirjoittaja on oikeassa siinä, että vain paska tietää mitä on olla paska.
Kun kollegat opettivat minut yliopistonopettajaksi, kriitikoksi ja intellektuelliksi, mikä oli tärkein opetus? Se mitä Kemppiselle ei opetettu: ei ole tarkoitus esitellä omaa tietämystään eikä asettua toisten yläpuolelle.
".. voi olla sekä henkinen että hengellinen sairausilmiö."
VastaaPoistaTjaa, en vain ole koskaan löytänyt sitä kovaa perustaa, millä nämä erotetaan toisistaan. Enkä löydä, arvaan, ellei: se jälkimmäinen on joku henkisyyden näivetetty nurkkamuunnos, jossa käytetään kirjaa huumeena.
Osui?
Jos sun pitää kysyä niin vastaus on aina oleva: Älä ammu jos et tiedä mihin tähtäät.
PoistaMuistelen, että mies ja ääni -malli yliopistojen hallintoon sai kannatusta jopa silloiselta ministeri Johannes Virolaiselta. Mutta muistanko väärin? Vyörytys oli kuitenkin melkoista kommunisteista kokoomusnuoriin saakka; itse kannatin vain ns. kolmikantaperiaatetta (proffat-opiskelijat-muu henkilökunta). Mutta sekin taitaisi olla aika radikaalia nykyisin; en tosin ole viitsinyt itselleni selvittää miten yliopistoja nykyisin hallinnoidaan, sen verran tarpeekseni siitä teemasta silloin sain.
VastaaPoistaTuosta palautui mieleen Aulangon seisova lounaspöytä yli kolmenkymmenen vuoden takaa. Pöytää kiertelivät kumppanukset Mikko Juva ja Erkki Laurila ja nauttivat talon antimista ikkunapöydän ääressä. Nuoren miehen mieleen jäi, että kirkonmies Juva ja ydinvoimatietäjä Laurila olivat paneutuneet johonkin tärkeään kysymykseen keskustelussaan. Vahvasti välittyi tunne, että he olivat potukavereita.
VastaaPoistaMuistista Kunnaksen Ilkka
Juvan kirjaa en ole nahnyt, mutta oloen nuorena lukenut kirjan P.I. Malitskiin, Kristillisen kirkon historia I - III, 1928, Savonlinna, SKKST ollematta itse ortodoksi. Karttuiko viisaus, en tieda, tiedot ainakin, _Reijo.
VastaaPoista"Vanhoillisuuden linnoitus (yliopisto) otti selkävoiton lopulta hallituksesta ja eduskunnasta. Sanon röyhkeästi: kaikeksi onneksi."
VastaaPoistaNyky-yliopisto valitettavasti ei. Sanon: epäonneksi - markkinavoimat jyräsivät vanhan sivistysyliopiston.
Niin, nuoruuden näkyjä ei ole juuri paljon tutkittu, vaikka tiedämme, että ihmisellä jolla on missio elämässään, on takana imaginaatio, voimalähde, jota hän seuraa ja tulkitsee.
VastaaPoistaTuollaisella taustalla on pakkokin selittää, että Suomi olisi siirtynyt valtionkirkosta kansankirkkoon.
VastaaPoistaEikö tuosta kansankirkko-höpöstä voisi jo luopua. Ainakin siksi aikaa, että perustuslaista poistetaan viittaukset kirkkoon ja kirkkolaki poistetaan säädöskokoelmasta. Valtionkirkko elää vielä vahvana.
Huominen päivä on hyvä esimerkki siitä miten pakkokirkollinen paikka Suomi edelleen on. Kaupat ovat oikein lain voimalla kiinni (mahtaako missään muualla ns. vapaassa maailmassa olla vastaavaa?). Vaikka olen saanut normaaliin luterilaisen kasvatuksen, ei minulla ole harmainta aavistusta miksi. Joulun joten kuten tiedän. Amerikan Halloveenikin on tullut tänne vasta viime aikoina.
PoistaKiitos hyvästä kirjavinkistä! Blogissa pitäisi olla labels, kirjavinkit. Ei löydy Jorma Ollilaa Juvan muistelmistä, myöskin Harri Saukkomaa sivuttaa SYL:n Johtajan, Jorma Ollilan osuuden YYÄ-taisteluissa. Taidan heittää Ollilan kirjan kaminaan, niin surkea se on kymmenvuotissuunnittelun tuloksena...
VastaaPoistaPapit ja juristit lukevat vain yhden kirjan ja hakkaavat sillä kaikkia muita päähän.
VastaaPoista- Erno Paasilinna
Erno Paasilinna luki kaikki kirjat, eikä ottanut vakavasti yhtäkään.
PoistaKen ei vakavasti ota yhtäkään, ottaa toisenkin.
PoistaHuu Hai Lee
no hemmetissä!!!
PoistaY.
(kiiru,sorry.)