Pääsin kysymään, onko
ketään koulun opettajiani enää hengissä. Vähiin ovat menneet. Englannin
opettaja oli niin fiksun oloinen mies, tosin vähästä ärtyvä, että mietin jo
silloin, miten hän tuli tällaiselle paikkakunnalle jääneeksi.
Usein olen surrut
menneisyyden maistereita. Neljäkymmentä vuotta jossain pusikossa, ainoana
lohtuna salahumala lauantaina illalla. Nillittäviä virkatovereita ja sydäntä särkevän
tyhmiä oppilaita.
Myöhemmältä ajalta
muistan yhden hulttiojoukon, joka istui Tolsan Essolla kun olisi pitänyt istua
oppitunnilla. Rehtori kurvasi Ladalla perään pihaan, jakeli jälki-istunnot ja
ilmoitti nyrkkiä puiden vanhan pedagogin tietona, että asianomaisista ei tule
koskaan mitään, esimerkiksi ei ylioppilaita. Kertoja oli googlaillut ja
mainitsikuin jotain sanoakseen, että he ovat kaikki olleet kauan väitelleitä
tohtoreita, kuka kylmälabrasta, kuka aivotutkimuksesta (neurobiologia). Rehtori
lienee hengissä, mutta sellaisessa kunnossa, ettei tieto enää tavoita.
No tämä englannin opettajamme
joutui muistaakseni selvittelemään Joseph Conradia, jonka tekstiä oli ollut
vuoden ylioppilaskirjoituksissa, uskomatonta kyllä. Hän jupisi joskus
romaaneista, ja kuulin siivoojalta, että opettajalla oli asunnollaan kirjoja.
Oppikoulussa me kaikki
omaksuimme nopeasti filistealaisuuden hengen. Termi tarkoittaa pikkuporvareille
ja maan- ja pienviljelijöiden lapsille tyypillistä kaiken korkeaksi väitetyn,
kulttuuriksi nimitetyn rajua vastustusta. Tavallisimmat keinot olivat
pilkkaaminen ja vähättely.
Asenne vallitsee
luultavasti edelleen kunnan- ja kaupunginvaltuustoissa. Niiden rientoisuudesta
onkin paljon tietoja. Jos on raivattava suojelumetsän läpi lenkkipolku tai
reitti koneladulle ja toisessa vaakakupissa on kirjaston kaipaamia määrärahoja,
esimerkiksi kirjojen hankkimiseen, ei siinä tarvitse paljon äänestellä.
Mietin järjestelemällisesti
läpi sukulaisiani ja tuttaviani. Olenko nähnyt heitä koskaan lukemassa
romaanikirjaa?
Puhun tässä vain pojista.
Se ymmärrettiin, että jos tytär oli hintelä ja ruma ja kotiaskareissa
taitamaton, hän sai kouluttautua äidinkielen opettajaksi eli maisteriksi, ja
ehkä suorittaa vielä kirjastotutkinnon siihen päälle tai sitten ruveta
professoriksi.
(Joudun nykyisin
selittelemään ilkeilyjäni; niin joutuvat muutkin. Perheessäni, suvussani ja
lähituttavissani on aina ollut todella suuri määrä sävähdyttäviä kaunottaria,
jotka ovat sitten hankkineet humanistin koulutuksen ja sitä vastaavan toimen.)
Anna-Liisa Haavikon
radio-ohjelmat ovat kerran toisensa jälkeen huippuhyviä. Kuuntelin tarkoin Anu
Kantolan haastattelun, jossa oli puhe vallan monista kasvoista ja vallan
naamioitumisesta. Molemmat, haastattelija ja ”matalasta vallasta” kirjoittanut haastateltu,
hallitsevat harvinaisen taidon olla vouhottamatta ja taiturimaisesti
lankeamatta siinä hötäkässä kuivakiskoisuuteen tai vaikeaselkoisuuteen.
Teesi on kiitettävän
rämäkkä: poliittinen valta ja rahavalta naamioituvat aina; vallan käsitteeseen
kuuluu vimmattu halu saada lisää valtaa.
Tunnen tämän aiheen
hyvin. Olen itsekin lukenut sotien jälkeiset Suomen Kuvalehdet ja Talouselämät
niiden ilmestyessä ja lisäksi aika laajasti nyt, viime vuosina. Isällisten byrokraattien,
vallankumouksellisten tienraivaajien ja ”yksi meistä”-tyyppien kuvaaminen ja myös
valokuvaaminen on tuttua. Kerran kuvasin useita viikkoja korkeimmassa
oikeudessa jäseniä, esittelijöitä ja hallintoväkeä. Toisen kerran kuvasin
jäsenet jonkin tasavuosijuhlan vuoksi frakeissa istuntosaleissa poseeraamassa.
Kuvat ovat tietokoneellani. Tuon sukupolven valtaeliitillä oli tapa laskea
leukaansa rintamuksille niin että kuvattava muuttui vajaamielisen vauvan
näköiseksi. Kekkonen piti Kultalasta ja kumppaneista, koska nämä ymmärsivät
kuvata häntä hiukan yläkulmasta. Maan isä halusi näyttäytyä virkatehtävissään
komea otsa edellä.
Lähes kaikki Mannerheimin
kuvat ovat alakulmasta. Se on hoviperinne. Siksi patsaillekin tehtiin
pedestaali.
Paha että vanhat lehdet
ovat niin ikäviä käsitellä ja sidottuina painavia.
Mutta jos käytämme
Kantolan jakoa isällinen (Paasikivi, Kekkonen), vallankumouksellinen (Kai
Kairamo ja 90-luvun pankkikriisin jo unohtuneet päähenkilöt + Björn Wahlroos),
ja tavallinen ihminen (Sipilä) jolla on sukupuolielämääkin (Vanhanen), kysymys
jää: onko näistä eliitin ikoneista olemassa yhtään kuvaa tai edes sanallista
kuvausta, joissa he lukisivat romaania, novellia tai runokokoelmaa vapaaehtoisesti?
Siis se ei kelpaa, että Kekkonen lukee vaimonsa Sylvin romaania.
Kas kun lukeminen ei sovi
tosi miehelle, niin vastaavasti se ei sovi liioin eliittinaiselle.
Tiedän yksityiskohtaisen
hyvin aika monen eliitin huipulla olevan henkilön todellisen suhtautumisen
kaunokirjallisuuteen. Päätelmäni on, että tuota sangen yleistä mielitekoa
piilotellaan tietoisesti.
Vasta asianomaisen jäätyä
eläkkeelle päädyin eri syistä käymään hänen kotonaan. Emme olleet koskaan
maininneet sanaakaan runoudesta; älähdin nähtyäni kirjahyllyn. Eläkkeelle
siirtynyt oikeusneuvos tuntui osaavan ulkoa Henryn ja muut Parlandit ja kun
mainitsin olevani itsekin harras Gunnar Björlingin niukkojen runojen ihailija
hän kertoi iloisia ja surullisia tarinoita kirjailijasta, jota oma
ruotsinkielinen yleisökin piti tarpeettoman erikoisena. Sanoiko hän että
runoilija asui jossain vaiheessa Kaivopuiston seuduilla lämmittämättömässä
murjussa?
Toisen kerran kävin
asioilla Töölössä juristiprofessorin luona, jota olin pitänyt hiukan
rajoittuneena. Kaikki paikat olivat täynnä tauluja, kotimaisten tekijöiden,
parempia kuin Ateneumissa – ja hän oli tuntenut kaikki nuo taiteilijat
henkilökohtaisesti ja huomautti ujosti, ettei kysymys ollut kätketyistä
palkkioista – ei heillä mitään lakiasioita ollut.
En tiedä ovatko ajat täälläkin muuttuneet mutta filologit ovat nykyään kauniit ja muodostavat sopivan taustan ulkonäölleni mikä muistuttaa maantieryöväriä. Kemialliselta koostumukselta, kasvojen perusteella, sekä 115 kiloisen neliömäisen kehonrakenteen perusteella sulautuisin helposti väkivaltarikoksista tuomittujen vankien joukkoon. Mutta minä olen filologi, joka ei ole koskaan elämässään ketään edes tönäissyt kunnolla.
VastaaPoistaKuula kait sentään?
PoistaHyvä huomautus. :) En sanonut 'mitään' vaan 'ketään'
PoistaTosi mies ei lue, se työntää kuulaa!
PoistaTämä on vähän sinnepäin:
VastaaPoistahttp://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/yksipainen-idealisti-don-quijote-oli-ukkn-suosikkihahmo
Kirja- ja sivistysmyönteisessä ilmapiirissä kasvaneena minun on ollut välillä vaikea ymmärtää, että tuollaista "tosimies ei lue" -asennetta maassa on aika paljon. Olen siihen kuitenkin välillä itsekin törmännyt, erityisesti maaseudulla. Pahimmillaan se ei ole edes välinpitämätöntä, vaan hyökkäävää. Ja näin siis sivistyneessä Suomessa. Iän myötä tuollainen on omiaan lisäämään kulttuuripessimismiä, viemään uskon ihmisen tulevaisuuteen.
VastaaPoistaLöytyy maaseudulta toki toisenlaistakin todellisuutta. Olinpa muutama vuosi sitten sukukokouksen merkeissä liikkeellä Pohjois-Pohjanmaalla. Kävimme eräässä maatalossa Kiiminkijoen mutkassa. Talo ja sivurakennukset olivat täynnä kirjahyllyjä. Välillä laulettiin, sillä isäntäväeltä löytyi myös laulun lahja. Minulle sitä kykyä ei ole suotu, joten keskityin nauttimaan. Onneksi meidänkin seurueestamme löytyi pari osaajaa. Oli niin kaunista, että tuntui selkäpiissä asti. Kuinkahan paljon tällaista sivistystä Suomenkin eri puolilta löytyy? Sellainen palauttaa uskoa ihmiseen.