Hinnan maksan ja niin
maksavat naapuritkin, vaikka lippuja ei myydä. Taidokkaan työn seuraaminen
vierestä on juhlaa.
Tällä viikolla on
hakattu, ruuvattu, koverrettu, sahattu, liimattu, lakattu ja siirrelty multaa,
mursketta ja eloperäisiä aineita paikasta toiseen ja kolmanteen.
Kun seuraavan kerran
huomaat Jerry Cottonin unohtuneen huoneisiin, katso seinien ja lattian laattoja
ja ihaile. Laatan leikkaaminen vaikuttaa helpolta. Siitä voi päätellä, että se
on aika vaikeaa. En ollut tiennyt miten laattojen saumat syntyvät.
Huopapintaisella työkalulla sutataan kankeaa ainetta valmiiksi liimatulle
pinnalle. Ainetta hangataan ja se siivotaan kerros kerrokselta pois harjalla ja
lastalla. Se mikä ei lähde jää rakoihin ja on se sauma.
Jos joku olisi keksinyt
kysyä minulta, olisin ehdottanut, että pursotetaan saumausainetta samalla
tekniikalla kuin keittiössä koristellaan täytekakkuja. Siitäpä ei olisi sitten
tullut mitään.
Kaikilla tekomiehillä
näyttää olevan sama piirre. Työskentely on jotenkin unisen oloista tai olisiko
sanottava, että kuin uimista. Tekijä ei osoita temperamenttia eikä
mielijohteilla tunnu oleva mitään sijaa.
Kaivinkonemies siirsi
kauhaa ikkunan edestä, kun olin siinä syömässä. Jäi siihen varmaan monta
kymmentä senttiä väliä. Ajattelin kysyä konemieheltä, osaisiko hän poimia
kuormaajan kauhalla maasta kymmenen sentin kolikon. Arvasin kuitenkin
vastauksen, että saattaisi siinä tulla vähän multaa mukana.
Siitä on aikaa, kun
seurasin, miten minulle salvottiin järeästä hirrestä huonetta, sellaista sivukappelia.
Hirret piiluttiin paikalla ja salvos oli kalanpyrstön tyyppinen. Siinäkin
kirvesmiehellä, jonka tiesin tekevän tarvittaessa muun muassa veneitä
haapalaudasta, oli sama verkkaisuuden vaikutelma.
Tuo katsojan tunne on
väärinkäsitys. Kaappien asentaja sanoikin itse, että kyllä hänellä on kaikki
liikkeet valmiiksi mietittyinä. Nykyiset saranat ja teleskooppityyppiset hyllyn
kiskot eivät ole kovin havainnollisia. Kun itse asennan perinteistäkin saranaa,
aina jossain vaiheessa minulla on ruuvi kummassakin kädessä ja pari suussa ja
sitten pitäisi ottaa vielä meisseli eli ruuvitaltta samalla varoen, etteivät
ruuvit tipu kanervikkoon.
Olen joskus ollut
näkemässä, että kirurgi työskentelee juuri tuolla samalla tavalla. Hänellä on
kuitenkin muuta henkilökuntaa ympärillään. Kun hän ojentaa kätensä,
leikkaussalihoitaja lyö siihen juuri oikean instrumentin. Sitä ei työnnetä
lääkärin käteen hipaisemalla, koska tämän täytyy saada tuntoaistimus ja siten
varmuus, että väline on oikea. Joskus potilaan henki voi olla kiinni siitä.
Luin kerran kirjan, jona
kirjoittaja kertoi keksineensä rintamaolosuhteissa, miten solisluun ja parin
kylkiluun alla olevan laskimon saa ommelluksi. Otetaan pihdit ja katkaistaan ne
luut. Katkeaa niitä muutenkin ja kun tuo laskimo vuotaa, se vuotaa luultavasti
vatsaonteloon, ja se merkitsee verenmyrkytystä ja hengenlähtöä.
Kun aloin jostain syystä
opetella pianon soittoa, jota en sitten oppinut, vaikka kilkutin Aaronin neljä
vihkoa läpi vuosien kuluessa, aika oli niin entinen, ettei näitä Aaroneita
vielä ollut. Soittovihko oli siis Hymander ja Paavola. Molemmat alkavat
sormiharjoituksilla tai toisen käden harjoituksilla. Niinpä minulle oli kauhea
yllätys, että pitäisi soittaa molemmilla käsillä yhtä aikaa ja vielä useilla
sormilla. Olin kai nähnyt sellaista elokuvissa, mutta en ollut kiinnittänyt
asiaan huomiota. Nyt kun se olisi pitänyt tehdä itse, se tuntui mahdottomalta
ja naurettavalta. Eihän ihminen voi liikuttaa eri sormia eri tahtiin.
Suuri Kalle Päätalo sanoo
että yhden ainoan kerran isä sanoi hänelle työnteosta jotain miellyttävää. Isä
Herkko oli näitä riuskoja miehiä, kunnes sekosi päästään. Mutta hän oli
maininnut, varmaan muille pöllintekijöille, että Kalle sahaa pehmeästi.
Puhe oli tietenkin
justeerin eli ison kahden miehen sahan käyttämisestä. Jos sahan toisessa päässä
on hätikkö tai niin yksinkertainen ihminen, että hän käyttää voimaa liikaa tai
liian vähän, ei siitä mitään tule.
Nykymaailmassa tarkkailun
tilaisuutta ei enää tule, mutta jos siis osaava ihminen ryhtyy pokasahalla
kaatamaan oikein tukkipuuksi venähtänyttä mäntyä, hänen oma ammattitaitonsa ja
sahanterän kunto kuuluu ensimmäisellä tai viimeitään toisella vetäisyllä.
Siitä on helppo laskea
päässään, ehtiikö vetäistä savut ennen kuin puu kaatuu.
Lappi-kirjassa mainittiin
maailmansodan jälkeen iskeneestä pahasta työvoimapulasta. Yhtenä talvena Lapin
hangilla makasi muka jätkämiehiä, joiden kantakapakoihin oli kantautunut sana
mahdottomista tienesteistä ja jotka siis sitten jykersivät tukkipuuta nurin ulsteri
päällä ja kukaties kalossit jalassa – maaten mahallaan hangessa puun juuressa.
Kukaan ei ollut kertonut, että ensin poljetaan tai lapioidaan lumi rungon
ympäriltä ja sitten kumarrutaan puun juurelle ensin sahaamaan kaatokoloa.
Tuohon on tosin
lisättävä, että noin vuonna 1920 pokasaha oli joko erittäin harvinainen tai
ennen näkemätön työkalu Suomen metsissä. Täsmällistä tietoa minulla ei ole,
mutta tuo korkean teknologian tuote, joka valmistettiin laminoidusta
teräksestä, kehitettiin Ruotsissa juuri noihin aikoihin.
Kun taitomiehet ovat
poistuneet, olen pistellyt laudan ja lankun pätkiä uuniin ja polttanut tulia,
ettei kosteus hiivi huoneisiin kovin pitkälle. Siinä akkiloidessa tulee
mieleen, etteipä ole kuullut kunnon kirveen ääntäkään aikoihin.
Ennen kun halkoja
tehtiin, äänimaailma oli vähän kuin ensimmäiseen erään päättyvä
nyrkkeilyottelu. Tunnustelulyönti – kuin sepällä alasimeen – ja sitten yksi tai
kaksi kirveeniskua, ja sepä oli halki, pahakin puu.
Nyt olen nähnyt
toiminnassakin klapientekokoneen. Kannattaa hankkia sellainen, jos tarvitsee
pilkkeitä. Halkominen on vaivatonta vain niille, jotka ovat tehneet sitä ikänsä.
Äkkipoika halkaisee lähinnä jalkateränsä. Aiheesta katso lähemmin Kalevala,
jakso ”Väinämöisen polvenhaava”.
Ja tässä kaavailtuun
Äänimuseoon tarvittaisiin myös viikatteen lopullisen oloinen sähähdys ja sirpin
sitä sävyisämpi, empimätön viilto.
Fiskarsin halkaisukirveellä voi amatöörikin selvitä.
VastaaPoistaMinulla on linjaauton ajokortti. Se joka on ajanut linjaaautoa ehkä tietää mitä autokoulun oppilas tuntee kun ensimmäistä kertaa lähtee linjaautolla harjoittelemaan kaupunkin katuille. Bussi on kuin tielaiva. Mulla oli sellainen neuvostoliiton tyyppinen tiukkapipo opettaja, joka parjasi jokaisesta virheestä viisitoista minuuttia. Allussa se ärsytti minua kovasti, ja tein vihaisena lisää virheitä, mutta myöhemmin ajattelin, että se olikin testi. No koska linjaauto on sellainen väline, että sen ohjaaja ei saa koskaan ärsyyntyä olipa mitä tahansa. Ja niin teinkin - en ärsyyntyntynyt vaikka mitä se mylvi siinä vieressä. Ajokortin sain ensimmäisellä kerralla yrittämällä. Niin, ja tällä riehuvalla opettajalla oli myös yksi kehumistapa jota se käytti, tosin aika harvoin. Jos olin tehnyt jonkun erityisen vaikean liikkeen onnistuneesti, viereestä kuului silloin tällöin vaimea, ihan kuin vähän ujo: "Jah"
VastaaPoistaPisserwasserin sivukommentti: tuo tiskipöydän sivua suojaava pystylevy tulee jossakin kohtaa nirhaamaan kyynärvartta joltakulta -- se on oikean käden tiellä aina kun siinä kulmassa jotakin tehdään. Ymmärrän kyllä visuaalisuuden mutta olisin ottanut sitä parikymmentä senttiä sisään heti tason yläpuolelta. Kokeilkaapa (nyt remonttivaiheessa) vaikkapa kahvinkeittoa siinä. Tai sitten valokuva pettää. Sivusilmä on huono huomaamaan esteitä ja ainakin multa vanhuus vie kehon paikkamuistia.
VastaaPoistaOlet ollut itse justeerin päässä, et muuten tietäisi.
VastaaPoistaOn erinomainen katkelma elämää!
Saumaukseen keskittyy Kunnaksen Ilkka
Ei Kalle Hermanni saanut useasti kehuja isältään, mutta muistelen Kallea ihmetyttäneen, kun isä sanoi, että olet tehnyt melko näpeät airot. Pystypuusta tehtynä halkaisten ja kirveellä muotoillen ei mikään mitätön suoritus minustakaan.
VastaaPoistaNämä ovat aina yhtä virkistävää luettavaa.Kiitos.
VastaaPoistaMafH
ja siihen Äänimuseoon vielä viikatteen terottaminen. Kuuntelemalla saattaisi itsekin oppia, rytmin ainakin.
VastaaPoistaNiin, Päätalon kokemukset parkkuulanssilla olivat myös sellaisia joita harva nykyään pääsee kokemaan.-Murphy_
VastaaPoistaHermanni sanoi muistaakseni, kun vetelivät justeerilla puita nurin, että Kallella on pehmeät kädet - joka tässä tapauksessa todellakin oli kehumista. Toisaalta Kalle oli töiden ryskäjä, joten olihan se hieman outoa.
VastaaPoistaPuita tuli muuten pilkottua kirveellä viikonloppuna pari mottia, mutta opin sen taidon todellakin jo lapsena. Minua aina hirvittää, kun näen elokuvissa tai televisiossa jonkun hakkaavan puita, sillä yleensä tyyli ja tekniikka ovat niin kauheita, että kirves on äkkiä polvessa. Oikealla tekniikalla ei ikinä.
1984-85 meillä oli 16-vuotias vaihto-oppilas, ja kun perheessä nyt oli tyttö, laitoin hänet pianotunneille. Kerran sitten katsoimme TV:stä jotain pianovirtuoosia, ja tyttö totesi lievästi kauhistuneena: "Äiti, NOINKO pianoa soitetaan!" Soittointo vähän laantui. Vähän paremmin onnistui neulomaan opetteleminen. Lokakuussa hän jo kutoi itselleen pitkän kaulahuivin, joka tulikin tarpeeseen sen talven kovissa pakkasissa. Amerikkalaistytön opetin neulomaan! Suomen rauhallinen elämäntyyli kai muutenkin miellytti, koska hän alkoi sanoa, että meidän pitää adoptoida hänet. EG
VastaaPoistaÄänimuseo, hieno idea. "Viikatteen lopullisen oloinen sähähdys ja sirpin sitä sävyisämpi, empimätön viilto" - kuin itseään Paulaharjua, onnittelut! Museota odotellessa saanko ehdottaa, viikate: sshuk, sirppi: ritts. Vuoden 1949 syksyn muistona on vasemmassa pikkusormessani arpi jonka alkuna oli haava minkä sain kun yritin ruista leikatessani jättää sängen mahdollisimman lyhyeksi eli pituudeltaan "sammakkoa alaleukaan". Viikatteen teroittamisen ääni ei myöskään unohdu. Sehän sanoo selvästi huippu-huippu. Teroittamisessa käytetylle kovasimelle eli eteläpohjalaisittain viikatteentikulle keksin nelivuotiaana omintakeisen nimen huippumi. Ranskassa noin vuonna 1990 lainasin naapurin maanviljelijäperheeltä viikatteen, koska vuokralaiseni oli päästänyt puutarhan ruohon kasvamaan metrin korkuiseksi ja oli ryhdyttävä heinäntekoon. Kylläpäs ihmettelivät kun kaupunkilaisen oloinen ulkomaalainen osasi niittää ja teroittaa viikatteen! Vanhaa sananpartta mukaillen: Minkä Evijärvellä nuorena oppii, sen vanhana Ranskanmaalla taitaa... Tallessa on myös samaa puutarhaa muokatessa löytynyt alkuperäinen, luonnonkivinen viikatteentikku.
VastaaPoistaKaksteetupla
Naapurin Lauri rakennutti 1970-luvun puolivälissä kaksiraamisen tukkisahan. Taisi olla yksi viimeisistä senkaltaisista uudisrakennuksista. Kuulin vielä silloin hyvin. Olen joskus miettinyt onko tallessa äänimaailma, jota silloin kuuntelin noin kilometrin levyisen peltoaukean yli helmikuisena pakkasaamuna. jäätyneiden tukkien kolinaa ja raamin terien suihkintaa, välillä tukkeja ja lautanippuja siirtelevien kuormaajien mörinää. Tukkilajittimelta ja kiramoilta putoilevien tukkien kolinaa. Kaikki nämä äänet sekoittuivat toisiinsa. Rytmi oli koko ajan toistuvasti vääjäämätön ja epätasainen. Äänet vaihtelivat puun koon ja laadun vaihdellessa. Lisänä olivat tasaamosta kuuluvat pyörösahojen singahdukset. Raamit on nyt purettu. Sahaustekniikka on muuttunut. Jos vielä jossain on tallella tuon kaltainen laitos, niin toivottavasti ammattiäänittäjät kävisivät tallentamassa sen.
VastaaPoistaPT.
Työkaluja kantsisi myös visualisoida. Sirppi, vasara ja harppi on käytetty jo, mutta Suomen lippuun voisi päälleliimata lapion ja pokasahan. Emmehän me oikeasti Scandinaviaan kuulu. SF, Sovjet Finland.
VastaaPoistaPokasaha on se puupäinen vanha viritys, jonka terää kuljetettiin rullalla ja "pokanpäät" sojottivat repunsuusta kun kuljettiin savotalta toiselle. Kirjoittajan kuvaama teräksestä prässätty Ruotsalainen innovaatio on eri, nimityksenä pikemminkin kaarisaha. Amerikassa tunnettiin nimellä Swedesaw, maailmanluokan innovaatio.
VastaaPoistaAd Omnia: tarkoitin sahanterää. Se oli se high tech -tuote. Suomessa valmistus alkoi vähän ennen sotaa ja sitten jatkettiin sodan jälkeen - Peto, Tammer. Paljon yksinkertaisempi pistosaha (timpurin käyttämä) tuli sekin ennen sotia. Periaatteessa jäykkää sahaa (halkaisusaha) sepät tekivät jo keskiajalla. Ja samaan hengenvetoon olisi mainittava viila.
VastaaPoista