Sommittelin
kuvitteelliseen kansalaishakemistooni lisää artikkeleita.
”Jukka Xemppinen (synt.1944
- …), talollisen serkku, Kauhava…
Saavutettuaan tietynlaista
mainetta näissä tehtävissä pääkaupunkiseudulla palasi K. kotimaakuntaansa,
jossa hän pian upposi hengelliseen haaveiluun ja vaipui entiseen vähäpätöisyyteensä.
Päivänsä hän päätti lukuisista häväistysjutuistaan maakunnankuuluna
nurkka-advokaattina.”
Muistokirjoituksessaan Sanomat
esitti taitavasti tiivistetyn yhteenvedon vainajan saavutuksista ja lopetti:”
Xemppisen luottamustehtävistä mainittakoon toiminta asunto-osakeyhtiön
varatilintarkastajana useiden vuosien ajan. - Vainaja oli Pirkka-tuotteiden
harras ystävä, ja niinpä hänen muistotilaisuudessaan osanottajien kesken etuseteli.”
Luultavasti elämä on
säilynyt toistaiseksi maapallollamme tiettyjen eliöiden, etenkin ihmisen,
myötäsyntyisen pintapuolisuuden ansiosta.
”Typeryyksien sanakirjoja”
on paljon, ja jotkut niistä ovat oikein hyviä. Äitiemme ja isiemme sananlaskut
ovat kuluneet puhki. Jotkut ovat menneet rikki. ”Joka kuritta kasvaa, se
kunniatta kuolee.” ”Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.”
Aivan kuin kansan ja sen
hallitsijoiden keskuudessa olisi piillyt poliitikkoja, jotka osasivat veistää,
tasoitella ja kiillottaa pahat teokset hyviksi, tarvittaessa aivan
erinomaisiksi.
Väärin ymmärretyn
darwinismin ja natsismin suunnattoman menestyksen takana on syitä. On turha
lähteä seulomaan niitä näkyville iskulauseista, opinkappaleista ja tunnuksista.
Oli puhe kristinuskosta,
demokratiasta, kommunismista tai natsismista, itse opit osoittautuvat
ihmeellisen köyhiksi, kun niihin syventyy.
Ei sillä hyvä, että
liikumme heikoilla jäillä. Näin teemme, mutta ymmärrämmekö, ettei jäitten alla
ole lainkaan vettä. Järvet ovat valuneet kuiviin.
Itse olen tuuminut
kääntyä saamelaisen animismin kannattajaksi, mutta toivon, ettei näistä
pohdinnoista puhuttaisi kirkolliskokouksessa, koska arkitodellisuudessa olen
yrittänyt väittää kannattavani Golgatan kavereita tai sen kirkkonummelaista
paikallisosastoa GIF (Golgata Idrotts Förening).
Saivojärvi on
kaksipohjainen. Näin ajattelivat eräät saamelaiset, noidat vallankin ja
lentonoidat poikkeuksitta.
Me pilalle valistuneet
arvelimme ennen, että taivas on tyhjä aukko, jonka olemassaolo antaa
tilaisuuden pitää meitä silmällä. Toiset luulivat tietävänsä, että sieltä
siivekkäät kuolemattomat paiskovat niskaamme kuumia kiviä, sellaisia kuin
lämmitetyssä saunassa.
Saivojärven pohjassa voi
olla lähteensilmä, jota sen toisen, alla olevan järven vedet pulppuavat. Tai se
voi olla kuin räppänä. Jos mies ei saa kalaa, syy saattaa olla kalojen
karkaaminen alempaan järveen.
Opinkappaleista
demokratia on tällä hetkellä muotia. Se on niin helppo ymmärtää
vastavuoroisuuden säännön muunnelmana: samalla tavoin kuin minulle, myös
sinulle.
En tiedä, onko oman itsen
tuntemisen fysiikkaa yritetty. Ranskassa viisaat kirjoittivat vielä äskettäin
vallankäytön mikrofysiikasta. He jättivät hyväntahtoisesti selittämättä, mitä
on mikrofysiikka. Jos sana on tullut mieleen mikrohistoriasta, se voisi tarkoittaa
”aistein tarkasteltavissa” apuvälineittä tai sellaisia käyttäen.
Vallan
kvanttikenttäteoria on selvä. Ihminen, joka jää yksin, vajoaa heti maan alle ja
muuttuu maaksi. Sitä ennen hän voi vahingossa pudota taivaaseen kuin kivi. Painovoimalla
ei ole suuntaa. Suunta tulee ajankohtaiseksi, kun jokin massan omaava kohde,
esimerkiksi ihminen, on joutunut painovoiman kynsiin.
Koska tänäänkin ja
etenkin huomenna Ylen jatkaessa aiheesta moni kulkee tukka silmillä ja
piilottaa panamahattunsa hyllyn pimeimpään nurkkaan, asiaa on käsiteltävä.
Joka päivä joku luulemani
mukaan järjissään oleva puhuu tai kirjoittaa demokratiasta ja veroista, etenkin
veroparatiiseita.
Puhuja ei siis huomaa,
että esimerkiksi progressio on ”epädemokraattinen” ajatus. Rahallista rasitusta
ei voi jakaa tasan. Ihmisellä ei ole kykyä upottaa itseensä, siis biologiseen
ja perus-sosiaaliseen elämäänsä itse asiassa paljonkaan varoja. Kolmekymmentä
prosenttia ansioista on aivan eri asia sille, joka ansaitsee kolme tuhatta kuin
sille, jonka ansiot ovat kolmekymmentä tai sataa tuhatta.
Kommenteissani vilahti
kadonneitten aikojen kuvia, kuten käsitteet Idealismi ja Materialismi. Luulin
niiden menneen muodista vuonna 1905. Ensin ne osoittautuivat epätarkoiksi ja
sitten epätarkoituksenmukaisiksi. Mutta demokratia ja raha ovat ideoita ja
niiden edistäminen on idealismia, eli sanojen perässä kulkemista. Lisäksi ne
ovat kaksipohjaisia järviä. Kun niistä sanoo jotain, myös vastakohta on totta.
En pysyisi hengissäkään
ilman raha ja demokratiaa, mutta näin sanoessani tarkoitan hiukan eri asioita,
kuten ravintoa ja oikeutta säälliseen kohteluun. Mutta demokratia on joukko
menettelytapoja ja se ei ole demokraattinen sääntö, että se päättää eniten,
jolla on eniten rahaa. Tuo on kuitenkin liiketoiminnan sääntö, mutta sitäkin
rajoittaa toinen sääntöjen ryhmä, jota sanotaan vähemmistön suojaksi.
Hallituksen jäsenet eivät esimerkiksi voi päättää, että osinkoa jaetaan vain
heille ja heidän kavereilleen.
Aiheen kirjoitukseen
antoi oikeastaan siivoaminen. Käyn läpi runsaita papereita. Vastaan tuli
Kansallis-Osake-Pankin osakekirja leimoineen ja allekirjoituksineen.
Ensin menee maine. Sen
jälkeen myydään piano.
Jos mies ei saa kalaa, saattaa syy olla se, että miehellä on Kortto.
VastaaPoistaKorton saa karkotetettua siten, että hankaa haarojen välissä 0.25 mm:n siiman poikki. Näin kertoo vanha kansa ainakin Lapin laajoilla palkisilla.
Saamelaisista enemmmän: Niilo Aikio, Tanssi Paholaiselle, Dánsa birui (eGirji - ePub, 2015).
VastaaPoistaMuistosanoista: Sodankylän kunnan rakennustarkastaja erkani, paikallislehdessä todettiin: "Hänen virkakaudellaan ei ollut sitä kunnan kiinteistön kattoa, joka ei olisi vuotanut".
Pohjalaiset ovat aina olleet etoja puuveittellä Lapista kultaa vuollessaan (veriuurna kauhavalaisessa, ei veriuurnaa leu´ussa)
Veriura. Uurna on aivan eri asia.
Poista"Jotkut ovat menneet rikki. 'Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.' 'Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa'"
VastaaPoistaValitettavasti on mennyt rikki rikki, sen huomaa näistä nyky-nuorista, jotka on kasvatettu riittävään itsetuntoon, valitettavasti vain empatiakyky laiminlyöden. Petojen sukua.
Itseppä hyvinnii tuntoon.
Poista"itse opit osoittautuvat ihmeellisen köyhiksi, kun niihin syventyy."
VastaaPoistaEhkä kyse onihmisentarpeesta löytää Ideologia, joka oikeuttaa tämän toteuttamaan syvimmät halunsa. Tyyylikkäimmin tuollaisen ideologian on formuloinut de Sade kirjoissaan. Ainoa tietämä järkevä vapaa-ajattelija.
"sille, jonka ansiot ovat kolmekymmentä tai sataa tuhatta."
VastaaPoistaNiin mitä järkevää voi todellakin tehdä tuollaisilla summilla. Ihminen voi nukkua yhdessä vuotteeseessa kerran, syödä noin kolme kertaa päivässä, herkutkin alkavat tympiä ja kai terveyttäkinpitää ajatella. Onko 100 euron viini parempaa kuin 15@20 euron?
Ehkä kyse onkin arvonmitasta. Siksi o,isi parempi siirtyy symbolisiin arvonmerkkeihin: virallisiiikunniavaatteisiin ja arvonimiin, erityisin kunniavarvonimiin ja -sijoihin julkisissa tilaisuuksissa. Tulisi halvemmaksi kaikille.
Veroparatiisit ovat merkki yhteisöllisyyden rapautumisesta: kaveri ollaan valmis jättämään, koska tätä ei aidosti koeta veljeksi.
Hyvinkin laadutonta tekstisisältöä niinkin arvokkaan kuvan panamahatusta viitoittamana.
VastaaPoista"Vallan kvanttikenttäteoria on selvä. Ihminen, joka jää yksin, vajoaa heti maan alle ja muuttuu maaksi. Sitä ennen hän voi vahingossa pudota taivaaseen kuin kivi. Painovoimalla ei ole suuntaa. Suunta tulee ajankohtaiseksi, kun jokin massan omaava kohde, esimerkiksi ihminen, on joutunut painovoiman kynsiin."
VastaaPoistaEikös maan ja ihmisen välinen voima ole sama kumpaankin suuntaan? Ylös tai alas riippuu siitä miten päin sattuu olemaan. Suunta tulee ajankohtaiseksi vasta silloin kun lähtee pää kolmantena jalkana kohti kantapubia. Tosin tämä on merkityksetöntä maailmassa ja fysiikassa, jossa "minua" ja "nyt-hetkeä" ei välttämättä ole lainkaan olemassa.
"ITSE asiassa Einsteinin suhteellisuusteoriassa, todellisuutta koskevassa peruskuvauksessamme, ei esiinny käsitteitä yhteinen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. Siksi onkin paikallaan kysyä, miksi meillä on niin vahva vaikutelma siitä, että ne ovat olemassa." (HS, Tiede 9.12.2015)
Lentopintarivitalonmies X. saanee Pellon kunnan puhelinkeskusperinneyhdistyksen runohiukkaspäästörajoituksen?
PoistaMärketin arboristien eläkeiän nosto ei olisi onnistunut ellei olisi kehitetty epäolevaa rajapyykkiä.
Ogelin Lankamaailmavoimat myy vikunjaa. (Best wool since, err..)
Einstein houraili käsittämättömiä muka-todellisuudesta. Se vahva vaikutelma on se oikea todellisuus.
PoistaIslantilaisilla oli mielenosoituksessaan kyltti, jossa riippui iso sika vartaassa, dollarinkuva kyljessään, ja yläpuolella teksti: GRILLUM SVINID
VastaaPoistaEG
Haa, huumoriin käärittyä totuutta! Parasta mahdollista. Kirjoitus juoksee kuin kirkas kevätpuro.
VastaaPoistaSuunta oikea.
Merete Mazzarellalla meni toisin päin: ensin he möivät pianon, ja sitten maine vain lisääntyi, kirja kirjalta. EG
VastaaPoistaMullakin on panamahattu, kuten tiedät, jos ei oo Supon miehet pöllineet,en oo tarkistanut. Oli se kerran päässäkin. Vanhoissa Amerikkalaisissa elokuvissa se näytti gangstereiden ja agenttien päässä melko hyvältä. Peilistä katsoi kuitenkin vastaan Savolainen Rummukainen, en sitten viitsinyt mennä ulos asti esittelemään uutta hankintaani.
VastaaPoistaTaitaan olla asias.
VastaaPoistaK: Mikä tulee työmarkkinatuen veroprosentiksi vuoden työttömyysrupeaman mukaan?
V: 20
Veronpalautuksien saaminen on niin hivelevän yhdistävää. Se niin kivasti ylläältä kuulkaa jos ihminen osais lentää ja työelämätön tähdätä kalliiseen paikkaan täsmäkakan. Kyllä minä sanon että tämäntapaisten järettömyyksien näprääjille kuussa neljättäsattaa rullaa teräsvillaa sylliin ja komento: "Puuliesi, TUOTA."
Tän totteutuessa minä raakkusin kovvaa ja korkeelta että virkkaka jottai nyt sit! See ku ei virkka rupe haisema nii pia ko mää vaa kerkiän ja mää takkaa et mnää tähtä tarkoi!
P!ERKELE kun tämä elämä on niin EHana!
Vähin hyväksyttävä aivojen tyhjäkäytösrikoksen kosto olisi kymmenvuotinen työ jossa ei olisi ainoatakaan projektia.
Se kaksipohjaisen järven ajatus ei ole välttämättä tuulesta temmattu. Esimerkiksi Lapin Pakasaivossa vallitsee meromiktia, eli järven vesi ei sekoitu. Järvi on syvä, ja noin 12 metrin syvyydessä alkaen vesi on hapetonta ja rikkivetypitoista.
VastaaPoistaPakasaivossa on siis kaksi pohjaa: Varsinainen pohja ja sitten se vaihettumiskerros, jonka alla ei ole elämää, vaan vain helvetillisen pahanhajuista vettä. Vähemmästäkin syntyy legendoja.
Kilometri Lammin kirkolta Vääksyn suuntaan on Lovojärvi, kaita ja pitkulainen soraharjun kainalossa. 60-luvulla tehdyn tutkimuksen mukaan senkin järven vesi on meromiktista, hurjimpien arvelujen mukaan pohjimmaisena ovat jääkauden sulamisvedet.
PoistaUimassa käynyt Kunnaksen Ilkka
Mhhrrghmm... notta lokosta o.
PoistaLyhin mahdollinen uimatyö?
PoistaUie.
IH
KOP-osakkeella sanotaan olevan keräilyarvoa. Panamaan ei kannata kiikuttaa.
VastaaPoista