Kiertovihje hälytti ja
katsottiin YouTubesta vasta ensiesityksen saanut Esa-Pekka Salosen ”Karawana”,
suurelle sinfoniaorkesterille ja laajennetulle kuorolle. Kuten Salosen
aikaisemmatkin, muiden ansioiden ohella siitä miellyttävää nykymusiikkia, että
sitä voi kuunnella myös kerrostalossa.
Sanat olivat dadaa, runoilija
Hans Ball. Oheistekstissä
Salonen vetoaa vakavasti sinfoniamusiikillista pönötystä vastaan. Hienoa! Tämän
teoksen tilaajana on Ylen ohella muun muassa The New York Philharmonic
Orchestra.
Mieleeni tuli pian Erik
Bergmanin kuoroteos ”Das grosse Lalula”, Morgensternin sanoihin. Tämän jutun kuvana
on Morgensternin hiukan yksinkertaisempi runo ”Kalan iltalaulu”. Eikä hän
ehtinyt olla dadaisti, koska kuoli kesken. Bergmanin laulu oli nuoruusvuosieni
ihastus – samoin kuin Tapiolan kuoron kuuluisaksi tekemä ”Aglepta”.
(Todellisuudessa
suursuosikkini on Bergmanin käsitys parista pohjalaisesta kansanlaulusta. Iso
Antti ja Rannanjärvi on se iso ykkönen, bassot ylhäällä, tenorit alhaalla,
keskiäänet milloin missäkin, vaikutelma mitä väkevin; YL on sen levyttänyt.)
Sitä ennen olimme
kuuntelemassa Oopperassa Iiro Rantalan John Lennon -ohjelmiston pelkälle pianolle.
Siellä oli muitakin, talon täydeltä. Olen kuullut aikaisemmin Rantalan ja Jukka
Perkon esiintyvän yhdessä, eikä sellaista unohda äkkiä.
Koska ensi viikolla on
vielä edessä Cantores Minoreksen Jouluoratorion loppupuoli ja
Kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan laulajien joulukonsertti Temppeliaukion kirkossa
oli jo, käsillä taitaa olla suomalaisen musiikin koko kuva.
Jos joku katukyselijä
olisi kysynyt minulta maamme taloudellista tilaa ja tulevaisuuden näkymiä,
olisin vastannut epäröimättä, ettei maan, jossa kukoistaa tällainen musiikki,
voi käydä huonosti.
Ja vaikka Yle olisi
ansainnut vihat päälleen etenkin aattoillan ohjelmista ja etenkin
elokuvavalinnoista, Sibelius-vuosi oli kerta kaikkiaan hyvä. Kertomatta jäi
kuitenkin se kummastuttava seikka, miksi Sibelius käytti vanhemmiten kaksi
numeroa liian suuria pukuja. Mahtoiko Sopu-teltan valmistaja tukea häntä
rahallisesti?
Miettimättä jäi vain
kysymys Venäjän vaikutuksesta. Tunnen liian huonosti Venäjän 1900-luvun alun säveltäjiä.
Kaikki mitä olen kuitenkin kuunnellut, on innostuttanut ja selittänyt, miten
heillä oli niin uskomaton esittävän musiikin perinne, jonka Neuvostoliitto
jostain syystä säästi. Ihme ettei Putin ole hoksannut panna porukoita kehumaan,
että Venäjä on edelleen musiikin suurmaa. No – Gergiev taitaa olla hänen
asiakkaitaan…
Iiro Rantalasta taisin jo
kerran sanoa, että mielestäni hänen tietoisia musiikillisia esikuviaan ovat Tom
ja Jerry ja Chaplin (Parrasvalo). Tämä on kaikin puolin kiitettävää.
Miettiessäni Itämeren
tapahtumia laajasti tutkitun Välimeren tavoin pääsyn havaitsemaan, että taiteen
ja tieteen vaiheet näyttävät selviävän suoraan tullitilastoista.
Menneisyyden kaukokauppaa
on tutkittu paljon siitä alkaen kun Braudel käsitti sen keskeiseksi kohteeksi.
Arkeologeja tietenkin olivat aina kiusanneet ”asiaankuulumattomat”
muinaisesineet, joista on hyvin vaikea päätellä, onko ne kuljetettu vai ovatko
ne vai kulkeutuneet löytäpaikalleen. Ikuinen ongelma ja helppo harhautumisen
syy on jäljettömiin katoava tavara, kuten vilja ja orjat. On myös ihan
mahdollista, että rauta näkyy hautalöydöissä vasta pitkien aikojen kuluttua,
jos se on ollut eläville kovin korvaamatonta. Asiasta on kokemuksia. Rautaan ja
kaikkiin muihinkin uudistuksiin karsaasti suhtautuneet egyptiläiset olivat
todella helisemässä erilaisten vihollisten hyökkäilyjä torjuessaan, kun
heettiläisillä ja heidän kavereillaan oli rautaiset miekat heidän omia
pronssisiaan vastaan.
Josta muuten tulee
mieleen, että Maltan pyramideja vanhemmat temppelit ja patsaat veistettiin
metalleja tuntematta. Se uhmaa ymmärrystä.
Suomesta tiedämme, että
niin sanottu Suomen taiteen kultakausi osui yksiin metsäteollisuuden nousun
kanssa. Yksittäisten suosijoiden osuus on rajallinen. Kai se on pohjaltaan
jokin idealismin tähdentämä kuhina, joka alkaa vaikuttaa sekä kaupassa että
taiteessa. Mutta kauppa on helpompi laskea ja arvioida.
Nyt joulun aikana kuultu
muistuttaa, että sinänsä kalliilta tuntuva konserttimusiikki on todellisuudessa
iso asia niillekin, jotka eivät itse sitä harrasta. Vastaavasti Ruotsin jo
ratkaisevalta tuntuva irtiotto Suomesta kaupan ja teollisuuden alalla näyttäisi
näkyvän erittäin selvästi musiikintuotannossa. Lisäksi ruotsalaiset ovat
ostaneet melkein koko printtimedian meiltä.
Ranska näyttäisi kestävän
jopa terroristeja ylisuuren kulttuurituotantonsa ja siis mahdottomuuksiin
menevän kansallisen omahyväisyyden turvin. Charles de Gaulle ja etenkinkin
hänen ministerinsä André Malraux loivat kulttuurihallinnon, jota on ihmetelty
ja kadehdittu nyt 50 vuotta. Tuon hallinnon merkittävin piirre on valtava
rahankäyttö kotimaisiin tarkoituksiin.
Jollain tavalla, josta en
ole riittävän hyvin selvillä, Ranska on pitänyt myös opetuksen ja tutkimuksen
korkealla tasolla, vaikka opiskelijoiden kanssa on ollut välillä vaikeaa. Ja
mikä merkillisintä, Saksan (klassinen) ja Englannin (pop) kupeessa maan oma
musiikki on säilynyt ja kehittynyt ilman hurjaa vientiä.
Puhumattakaan sitten
kirjallisuudesta – he keksivät seikkailuromaanin (Dumas), tieteisromaanin
(Verne), salapoliisit ja supersankarit sekä sarjakuvat. Ja samaan henkeen
hiukan liikaa yleistäen saanee sanoa, että valokuvaus keksittiin siellä, siellä
siitä tuli taidetta ja sitä alettiin suojata jopa tekijänoikeuslailla
1800-luvun puolella.
"Jollain tavalla, josta en ole riittävän hyvin selvillä, Ranska on pitänyt myös opetuksen ja tutkimuksen korkealla tasolla"
VastaaPoistaPelin nimi on sana- ja ajatuksenvapaus. Je suis Charlie. On ulkoisesti täysin läntisiä demokratioita missä tämä perusranskalainen aate ei ole koskaan oikein kotoutunut.
Kuuntelin (ja osittain) katselinh Esa-Pekka Salosen Karawanen You-Tubesta.
VastaaPoistaUuden, eli aikamme klassisen nykymusiikin innokkaana kuuntelijana, vaikkakaan en asiantuntijana, matkustin koko teoksen alusta loppuun pääasiassa silmät suljettuina.
En kuitenkaan nukkunut, vaan kaikki aistit valppaina olin upoksissa ja uin orkesterin instrumenttien ja ihmisäänen muodostaman äänimassan sisällä aistien sen koko ajan koskettavan mieltäni.
Aistin sen välillä hakkaavan, välillä liukuvan äänimassan töyssyt, sen tempon sekä volyymin vaihtelut. Välillä raotin vähän silmiä nähdäkseni miten vakavasti soittajat ja kuorolaiset olivat teoksessa mukana. Ja aivan kuin todistaakseen säveltäjän halun välttää liiallista pönäkkyyttä, huomasin joillakin kasvoilla pieniä hymyn häivähdyksiä, jopa jonkun iloisen katseen, joka on aika epätavallista suomalaisessa klassisen musiikin esittäjissä. Tavallisesti he istuvat ja kuorolaiset seisovat haudanvakavina. Näin oli nytkin, jos katsoi enemmistöä. (En moiti sitä; ehkä he ottavat vain työnsä vakavasti.)
Oma äänivirrassa mukana matkustamiseni uimalla tuotti kyllä hyviä tuntemuksia, paikoitellen kauniita, ilahduttavia näkymiä, mutta myös jonkun verran pitkästyttäviä. ’Voisi vaikka jo loppua’ saattoi käväistä ajatuksissa. Onneksi pysyttelin mukana loppuun asti, sillä loppua kohti teos vain parani. Ja jälkimakuna siitä jäi hyvä mieli. Voisin kuunnella sen uudestaankin.
Eräässä ulkoisesti täysin läntisessä maassa valtakunnan päälehden sananvapauskäsitys perustuu 1700-luvulla vieraalla kielellä kirjoittaneen papin ihannointiin. Vapaus on kielen vapautta omistajan oikeudella. Enemmistöä kohdellaan kuin luku- ja kirjoitustaidottomia RUK:n opeilla käskyttämällä.
VastaaPoistaJean-Paul Sartre käytti sanaa "inho" kuvaamaan tunnetta jonka kokee nähdessään läntisen ihmisen luopuvan arvoikkaimmasta ominaisuudestaan, oikeudesta vapaaseen ajatteluun, kääntymällä lampaaksi.