Ajattelu ei ole ihmisen
lajiominaisuus. Tuo vieras ja vastenmielinen toiminta, siis ajattelu, on
auttamatta edessä, kun on opeteltava kertotaulu. Jotkut ovat perinteisesti
selvinneet numeroista niin, että kielessä on sanat muutamalle ensimmäiselle
numerolle, joita seuraa ”monta”. Sillä suoriutuu aika pitkälle.
Eilinen kirjoitukseni tälle
paikalle oli tietenkin naamioitu kommentti sanaan ”partio” ja enemmän tai
vähemmän epäilyttävään järjestötoimintaan.
Vai olettehan huomanneet,
että ”katupartiot”, joista poliisit ja ministerit sanovat milloin yhtä, milloin
toista, on nimetty armeijan perinteen mukaan, mutta sitten meilläkin on maassa
ihmisiä, jotka ovat partiolaisia. Ennen heidät tunsi helposti ihmeellisistä
varusteista ja merkeistä, jotka ovat jääneet vähä vähältä pois.
Tervehenkinen nuori mies
vihaa ja pelkää katupartiota, varsinkin humalaisena. Kasarmialueella on vartio
eli väijy. Ulkopuolella kaupungilla varusmiehiä vaanii kolmenmiehen joukko,
katujyrä eli siis katupartio.
Kalle Päätalo kertoo
ikimuistoisesti turhasta tappelustaan katupartion kanssa Oulussa. Turpaan tuli.
Kertomuksesta käy ilmi, että katupartio oli aseistettu ja aseissa oli kovat
patruunat. Muistan itse saman, vaikka omat kokemukseni järjestyksenpidosta
Oulussa rajoittavat vartiomiehenä seisomiseen katsomassa, ettei kukaan varasta
Tuiran rautatiesiltaa.
Nyt kai yritetään luoda
tai sekoittaa mielikuvia. En muista, että armeijan katupartiot olisivat olleet
kiinnostuneita naisrauhasta, mutta naisista kyllä.
Vakiintuneen kielenkäytön
mukaan kaukopartiot olivat hienoja suomalaisia ja niihin osallistuneet hyviä.
Partisaanit taas olivat ryssiä, jotka toteuttivat hirmutekoja.
Luulisin ettei kukaan
suomea äidinkielenään puhuva sekoittaisi toisiinsa näitä kahta tiedustelu- ja
tuhoamistehtävissä liikkuvaa osastoa. En muista koskaan kuulleeni suomalaisista
partisaaneista. Ehta suomalaisia vihollisen partisaaneja sanottiin desanteiksi
eli maahan pudotetuiksi. Erämaissa kulki kyllä myös jalan tulleita desantteja. Desantista
tuli yleisnimitys samalla tavalla kuin nyt on tullut dosentista, vaivalloisia
pahantekijöitä molemmat.
Kirjoitan nimitysten
nostattamista mielikuvista. Jatkosodan kaukopartioista olen lukenut paljon. Olen
päässyt myös kyselemään peräti Päämajan kaukopartioissa itse toimineilta
erinäisiä mielenkiintoisia yksityiskohtia. Talvisodan aikana muuten ei juurikaan
käytetty tuota termiä. Kekkosen velikin johti etevästi ”sissitoiminta”.
Partioliikkeen tausta on
vahvasti kaksijakoinen. Sotilaiden ja poliisien jäljittely on brittiläistä
perua; perustaja Baden-Powell oli sotilas. Minulle oli lapsena pettymys,
etteivät suomenkieliset partiolaiset käyttäneetkään sellaista hienoa
lierihattua, jonka oli nähnyt kuvissa, mutta pilli oli ja pillinnarut. Ja
tietysti huivi.
Se puoli partiota, joka
Suomessa näkyy ehkä nyt selvimmin, on Ernst Thompson-Setonin amerikkalaista
perua. Hänen kirjansa ”Kaksi partiopoikaa” on ollut herätys lukemattomille,
myös minulle. Kirjan englanninkielinen nimi on hiukan kiusallinen, ”Two Little
Savages”. I.K. Inha, joka suomensi kirjan, tiesi mitä teki. ”Scout” puolestaan
on tiedustelija tai opas.
Thompson-Setonin
keskeinen käsite oli ”woodcraft”, joka ei tarkoita puutöitä, vaan metsätaitoja.
Kirjoittajaa ja hänen järjestämiään leirejä kummasteltiin ja paheksuttiinkin,
koska intiaaneja ja heidän osaamistaan ihailtiin. Yleinen mielipide oli
tietenkin toisella kannalla.
Olen muistellut,
ihmettelinkö lännenelokuvien verenhimoista irokeesien ja apassien erilaisuutta
Kahden partiopojan intiaaniajatuksiin. En usko ihmetelleeni. Eurooppalaisilla
oli jokin mielikuva ”jalosta villistä”. Hyvin tuttu jalo villi-ihminen oli Chingachgook
samoin kuin Uncas. Katso lähemmin ”Viimeinen mohikaani”
Thompson-Seton oli hyvä piirtäjä
ja maalari ja ennen pitkää virallisestikin tunnustettu naturalisti eli
luonnontutkija.
Suomalaista partio-sanaa
värjää vielä saksalainenkin perinne. Ensimmäiset jääkärit matkustivat
sotaoppiin saksaan ”partiolaiskurssille”. Mitä tuo Pfadfinder siihen aikaan
tarkoitti, ei ole oikein tiedossa. Saksassa nuorten liikkuminen maastossa
tarkoitti laulamista, ampumista ja sotilaallista menoa, joka oli erittäin suosittua
ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Ja tuo Pfadfinder lienee käännös muinoin
kaikkien tunteman J. Fenimore Cooperin kirjan nimestä (Pathfinder).
Erikoista kyllä, Hitlerin
itsensä suuresti arvostaman Karl Mayn Winnetou oli intiaani. May puolestaan oli
vankilassakin istunut saksalainen kansakoulunopettaja.
Tämä kirjallinen katsaus
sisältää käsitykseni siitä, miten tämän päivän katupartiopojille kävisi, jos
heidät toimitettaisiin Saimaan saareen ilman valmiiksi sattuja lautoja ja
nauloja, tai ei sillä, niiden kanssa.
Kun asiaa erikseen
kysyttiin, verkkopaikka
sisältää keskeiset tiedot
eräoppaan työstä ja kouluttautumisen mahdollisuuksista.
Kiinnostuneen on syytä
selvitellä asiaa huolellisesti. Voi olla, että tilanne muistuttaa personal
trainereita. Koulutusta on siellä täällä ja sen laatu vaihtelee tolkuttomasti.
En sano esimerkkejä,
koska tietoni perustuvat kuulopuheisiin.
Julkisuus perustuu
siihen, että ihmiset ajattelevat huonosti. Katupartiota on tässä käytetty
esimerkkinä kielen tarjoamista rajattomista mahdollisuuksista.
Osa kirjallisuudesta,
etenkin runous, perustuukin juuri kielen merkitysten sisäänrakennettuun
rajattomien väärinkäsitysten taitavaan hyväksikäyttämiseen.
Kuvassa E.
Thompson-Seton.
Etelä-Pohjanmaalla perustettu katupartioyhteisö 105th Guardians Kadunturva julkaisi Facebook-sivuillaan maanantaina aamupäivästä vetoomuksen, jolla se yrittää haalia lisää jäseniä riveihinsä.
VastaaPoistaNäin sanomalehti Pohjalainen. Taitaa Odinin soturit kuulostaa liian ruattalaaselta. Mutta tarvitaanko Pohjanmaalla tällaista, ainakin Kauhavan vastaanottokekuksessa on kuulemma hyvä kuri ja henki.
Sturmabteilung Putin's little savages.
PoistaTöölön Sinisiin ei ainakaan kuulunut katupartiota, vaikka olisi varmaan pitänyt, meripartio kyllä oli.
VastaaPoistaEräoppaita on kaikentasoisia. Ainakin ennen se on ollut ilmoittautumisammatti, johon valittiin hotellin joutavin hanttimies. Kutsumuksena oli mahdollisuus viettää päivä pois rutiineista ja pomon silmistä. Vaaditaanko nykyään sertifiointia, en tiedä, toivottavasti. Asiakkaat voisivat vaatia enemmän.
VastaaPoistaEräopas on hyvin vastuullisessa työssä, mutta sitä tuskin mielletään sellaiseksi.
Jossain muistan nähneeni pilakuvan, jossa partiopoika tekee partiotervehdyksen British Petroleumin (BP) bensapumpulle.
VastaaPoistaEnnen koneellistumista myös latupartiot olivat tarpeellisia ja yleisesti hyväksyttyjä.
Nykyinen, erittäin inhottavia tunteita herättävä Teboilin "Rakastan Sinua Teboil"-mainos lienee samaa genreä kuin tuo partiopojan tervehdys.
PoistaSissi, nuori kaukopartiomies
VastaaPoistaVapaaehtoinen katupartio vs. patrulli ulkonaliikkumiskiellon aikaan, niin. Mahdollisuuksia on runsaasti. Jos asiassa on ohjeet ja neuvot kuten nyt järjestyksenvalvonnan kurssin suorittaneilla on että toimitaan ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehoituksin sen voi katsoa olevan näkyvää valvontaa eikä siinä tarvitse olla poliittista tai uskonnollista näkökulmaa. Kysyykö kukaan marketin vartijan puoluekantaa? Jos hulinoita on eivätkä ne eivät ole mieluisia ja kansalaisten partiointirauhaa häiritsee satunnaisten porukoiden haahuilu niin eskalaation riski on toki mutta ei se ole väistämätön seuraus eikä tekemätön seikka.
VastaaPoistaNäkyvä valvonta on monesti tepsivä keino.
Marketin vartioista n. 99,9999995 prosenttia on puoluekannaltaan natseja.
PoistaEli ei riitä leireille.
PoistaMyymälävarkaista 65% äänesti eduskuntavaaleissa 2015 vasemmistoliittoa. Tosi kuin vesi.
PoistaEi todellakaan aivan 100 %. Huolestuttavasta uutisesta kuultuamme suoritimme tutkimuksen jossa selvisi että kyse on vasenkätisestä vartijasta ja hänelle sattui tervehdystä tehdessä erehdys. Hän oli harjoitellut peilin edessä. Nuhteiden jälkeen hän lupasi harjoitella ilman peiliä.
PoistaNatsit ovat saaneet siistin sisätyön siitä syystä että liukuportaiden suuret porrasrullat jotka kertyvät päivän kuluessa yläkerroksiin ja kellareihin täytyy veivata käsikammella takaisin seuraavaa päivää varten. Tämän osaavat vain natsit. Vai oletko joskus nähnyt sitä tehtävän?
Univormujen käyttö normaalisti tunneleissa siirryttäessä on hyvin yleistä ja suuremmissa kokousluolissa lähes säännönmukaista joten siviilien joukossa liikuttaessa vaihtelu vaatevalinnoissa on tavallista. Osaltaan tämäkin saattaa olla syynä huhuihin.
Yleinen ennakkoluuloisuus on ollut eräs etenemisen este mutta uudistukset ovat purreet ja nyttemmin asiat ovat kohtuullisen hyvin. Poliittinen korrektius on aina ollut ylevä tavoitteemme, voisimmeko edes harkita jatkaa ilman hallintoalamaisten suosiota?
Vaikka on vielä kylmä kuin eskimon helvetissä tai niinkuin saksalaiset sanovat; kylmä kuin jääkarhun perseessä, niin kyllähän se mieltä ainakin lämmittää, että lajitoverit ovat keksineet sen, että paskalla voi voittaa vaikka lihavuuden. Laihan tulostus siirretään lihavalle lajitoverille ja a vot - lajitoveri laihtuu. Näin kerrottiin juuri radiossa - siinä parhaassa kanavassa eli yleykkösessä.
VastaaPoista"Osa kirjallisuudesta, etenkin runous, perustuukin juuri kielen merkitysten sisäänrakennettuun rajattomien väärinkäsitysten taitavaan hyväksikäyttämiseen."
VastaaPoistaKuten myös politiikka.
Niin. Väärinkäsitysten hyväksikäyttämisestä puheen ollen: melkein koko nykyinen kriisi ja synkkä šaria-tulevaisuus Euroopassa perustuu feministien estrogeenisen tulkintaan sanasta "pakolainen" jonka alitajuisesti (koska eihän kukaan sitä myönnä, eikä ilmeisesti edes ajattele) katsotaan tarkoittavan nuorta sukukypsää väkivaltaisen kulttuurin miestä jonka kanssa seksi on luultavasti arvaamaton
VastaaPoistakommentoijien fiksuuskisa tuottaa ylittämättömiä hienouksia: feministien estrogeeninen tulkinta... ja se on sitten syynä melkein koko nykyiseen kriisiin. Huh.
PoistaTämä on toisen blogi, muuten mä selittäisin sitä pitemmin. Feministillä tarkoitan ei naisoikeuksia puolustavaa, vaan sen paradigman edustajaa missä jotkut Euroopan viime vuosisadan sosiaalisesta kehityksestä muodostunut vasemmiston dogmat määrävät millaiset päätökset millaisessa tilanteessa ovat "oikeat" ja millaiset ovat tabut. Länsimaissa sen kehityksen takana ovat tietyt suuntaukset joista yksi vaikutusvaltaisimmista on feminismi. Feminismin nimestä päätellen voisi ajatella, että se on oikea suunta - naisethan ovat hieno ryhmä - mutta naiset ja feminismi ei ole ihan sama asia. Sanoisin että melkein päin vastoin. Feminismi ei piitta naisista. Se haluaa valtaa. Feminismin ja naisten suhde on suurin piirtein sama kuin työläisillä ja kommunismilla. Se on väkivalta järjen vastaan ja vapaan ihmisen vastaan ja sen seurauksena tulevat päätökset jotka vievät suohon. Miksi juuri feminismista puhun? Koska nuorten vierasten väkivaltaisten urosten rajoittamaton "pelastaminen" köyhien, lasten ja naisten sijasta voi olla vain omiin miehiin pettynyt feministisen ajattelun tulos. Ei siis naisten vaan nimenomaan feministien, nykyään aika iso osa miesvaikuttajista edustavat sitä. Sen ajatussuunnan symboli on Merkel.
Poista"Koska nuorten vierasten väkivaltaisten urosten rajoittamaton "pelastaminen" köyhien, lasten ja naisten sijasta voi olla vain omiin miehiin pettynyt feministisen ajattelun tulos."
PoistaEikö saisi olla pettynyt? Kuka sellaiset tunteet ja niiden mukaisen toiminnan kieltää?
Niin voimakkaasti yhteiskunnassa vaikuttaviin tekijöihin lukeutuvalla, ja kuten tässä väitetään muunmaalaisen (virolaisen?) suulla, "pettymyksellä" ovat myös aiheet vakavia ja huomioonotettavia.
Oletko Kuulitoukaja asunut Suomessa kun niin vahvasti otat kantaa maan asioihin?
Tiedätkö, millaisiksi lullakkeiksi (veltoiksi, pullataikinakupeisiksi) miehet ovat keskikaljan ja sinisen lenkin avulla itsensä täällä 45 vuoden aikana kehitelleet? Tosin sama alkaa näkyä naisten joukoissa sitä mukaa kuin virvoitus- ja energiajuomien kulutuskäyrät nousevat ja ruuanlaittoon kykenemättömyys lisääntyy.
Otan kantaa mihin haluan, ei se ole sinun asiasi.
PoistaEn ole kieltämässä, Euroopassa vallitsee sanan- ja ilmaisunvapaus. Mutta valitettavasti monet kommenttisi ovat ala-arvoisia kun kohteena ovat esimerkiksi sotien hätää pakenevat ihmiset. Ne kertovat pelkästään tietystä, alhaisesta asenteesta, ei tiedosta.
PoistaJa toisten asiaksi kommentitkin muuttuvat, jos ne koskevat yhteiskuntaa, jossa kommentin kohde asuu ja ehkä tietääkin jotain maansa asioista. Minähän voisin satoa töksäyttää Sinulle jopa oikeutetumminkin, muunmaalaisellekin yhtä tylysti, että mitä se sulle kuuluu Suomen maahanmuuttopolitiikka tai sen feminismi. Moskovassa on jo yksi "tosentti" joka mollaa ihan syntyperäisenä suomalaisena kotimaataan, ei kai Viroon sellaista tarvita? Vai vaikuttaako mennyt Neuvostoaika edelleen asenteisiin siellä? (Tämä on siis kysymys, ei tietoon perustuva arvelu.)
Sunnuntain Hesarista voit lukea yhden tarinan tilanteesta pakolaisten alkupäästä jos Viron lehdissä ei sellaisista kirjoitella. Samassa lehdessä on myös tarinaa suomalaisten nuorten rapakunnosta kun eivät armeijan höykyytystäkään enää kestä ja siihen pääosin on syynä älyvehkeitten räpläys ja sokeriset juotavat ja syötävät sekä täydellinen lapsuuteen kuuluva liikunnanpuute. http://www.hs.fi/ulkomaat/a1453524922752
Taas, mitä se sulle kuuluu, mistä minä ajattelen? En edes ala selittää, että Viron kohtalo riippuu aika suoranaisesti siitä mihin Suomi lopulta päättyy. Kummallista, että vieras tumma mies saa astua yli rajan Suomeen ja on heti oikeutettu samaan kuin kantasuomalainen, mutta Suomen asioiden kommentointi on luvattu vain.. niin kenelle se olikaan sitten? Saako se pakolainen heti kommentoida, tai pitääkö odottaa pari vuotta? Onpas sulla kaikki sekaisin siellä. Ääriliberalismin ja jonkinlaisen netti-pohjoiskorealaisuuden sekoitus. Lupaan sun kommentoida Viron asioita Viron sivuilla vapaasti ja bonukseksi myös Latvian, jotta et tuntisi että olen sulta jotain pois ottanut
PoistaIntän nyt vielä, etten ole kieltämässä, eikä kukaan muukaan ole viemässä sananvapauttasi (eikä kenenkään muunkaan, ei pakolaistenkaan), mutta perustelusi ontuvat ja silloin sinua ja sanomisiasi kuuluu kritisoida. Pysy asiassa, elä ilkeile niin saat sanomasi (jos sitä on) perille muuhunkin, kuin sen johtamiseen tälläiseen typerään sananvaihtoon. Omaperäistä ja -lakista kirjoitustaitoahan sinulta ei puutu.
Poista"Hommalaisia", elikä sananvapauden röyhkeästi, pelkästään tietynlaisessa tarkoituksessa käyttäjiä on täällä ihan omasta takaa, ja se yksi "tosentti" siellä Moskovassa, kuten jo mainitsin. Heidänkin vääristyneitä ja jostakin johdateltuja kirjoituksiaan täytyy kritisoida niin, että tuntuu. Melkien voisi lainata vanhaa suomalaista sananlaskua "lyödä kuin vierasta sikaa", mutta siitähän voisi joku nykyään suuttua, joten en lainaa.
Vielä tuosta "kenellekään kuulumisesta"; jos louskuttaa leukojaan aiheetta, siis niin, ettei sanomisen ole tarkoituskaan kuulua kenellekään, niin miksi sitten louskuttaa? Eli kenellä logiikka ontuu?
Viron tai Latvian asioihin en sekaannu koska en tunne tietäväni niiden asioista tarpeeksi, kiitos vain tarjouksesta.
"Jos on sanottavaa, täytyy olla myös taito sanoa se", Mauno Koivisto.
Ja itse olet siis asiantuntija millä alalla? Tuntuu, että sun ala on mun p..seessä roikkuminen. En näe minkäänlaista erityistä kompetenssiä sun kommenteissä muuta kun se, että tunnet jonkinlaista tarvettä juuri mulle hkitistää. Jos olet suomalainen tiedät varmasti hyvin, että mielipiteeni ovat täysin samankaltaiset moniin kantasuomalaisiin vaikka hesarissa tai uuusisuomen palstalla. Niin että tuntuu sun kommentien ainoa ekspertiisi on toistaa yha uudestaan, että virolainen ei saa kommentoida. Muistutat muuten kovasti Putinin trollia. Sama tyhjyys ja epäloogisuus ja valinnainen agressiivisuus.
PoistaJännää kaikissa erä- ja intiaanikirjoissa on se, että kukaan ei koskaan käy niissä kakalla. Inkkarit eivät varsinkaan.
VastaaPoistahttp://www.amazon.com/How-Shit-Woods-Edition-Environmentally/dp/1580083633
PoistaHarvoin tuota teemaa kyllä muussakaan kirjallisuudessa tapaa, liekö tuo hirveän tarpeenkaan.
PoistaErnest Thompson-Seton oli skotlantilaista sukua oleva britti, joka muutti 6-vuotiaana Torontoon. Hän opiskeli taidetta Torontossa, Lontoossa ja Pariisissa. Setonin sukulaisilla oli Don-joen laakson reunalla talo, jolle oli annettu intiaaninimi Spadina. Don-joen ja sen sivujokien laaksot olivat Setonin poikavuosien paratiisi, ja siellä leikityt intiaanileikit ovat pohjana mm kirjalle Two Little Savages.
VastaaPoistaNuo rehevät luonnonkauniit laaksot ja rotkot ovat säilyneet miltei koskemattomina ja tulivat tutuiksi siirtolaisuusvuosinani. Laaksojen ja Toronton ainutlaatuinen luonto ja 1980-luvulla Viktorian ja Edwardin ajan museona toimiva Spadina innoittivat minut kirjoittamaan nuortenkirjat 1900-luvun alun Torontosta. Anna Amnell
Runoja lausuva katupartio. Oikea kulttuuripläjäys.
VastaaPoistaWandervogel kannattaa myös muistaa kun suomalaista partiolaisperinnettä muistellaan. Se taisi alunperin olla jonkinlainen saksalaismuunnos alkuperäisestä partiolaisperinteestä, joka ruhjoutui Versailles'n rauhan mukana. Aikalaiset kertovat, että nahkahousuisia saksalaispoikia olisi -30-luvulla viipeltänyt siellä sun täällä. Kaikki tekivät muistiinpanoja muistin virkistämiseksi, mitenkäs muutenkaan.
VastaaPoistaOma sotienjälkeinen partiolaishistoriani oli brittiläisen perinteen muokkaama. Vasemmistoperheiden lapsia ei partiolaisissa nähty. Lapsi ei asiaa voinut ymmärtää mutta jälkeenpäin ajatellen partiolaisuudessa oli jotakin samaa henkeä kuin siinä, että isä ei koskaan ehtinyt jouluaterialle koska hänen piti seistä hiljaa lumipuvussa hautausmaalla. Kivääri olalla.
Partioelämäni uljaimpia kokemuksia oli kun vartiomme - tai ei meitä ollut kuin kolme nassikkaa - suunnistuskilpailussa eksyttiin synkkään metsään. Ei meistä kukaan kompassia osannut lukea ja karttalehdeltäkin me oltiin lipsahdettu jo varmaan ajat sitten pois. Siinä tilanteessa joku ei-partiolainen olisi jo ehkä säikähtänyt - mutta en minä, kuulin autojen ääntä. Ja johdatin meidät tien varrelle, josta sitten bussilla tulimme takaisin leirille. Maalissa olimme kolmansia. Ja saimme pronssimitallit... jotka, sitten protestien jälkeen, jouduimme luovuttamaan pois. - Mutta partioelämä on kivaa! "Syty nuotion, pala nuotio, valaise meitä nuotio.... Yöllä, kun siitä yli 2-kymmen hengen sotilasteltasta kävi ulkona pissillä - "hoh hohjoiaa" - saattoi nähdä, ikään kuin unessa, että johtajien Sopu-teltasta lähti juoksee (kauheeta vauhtia) puolipukeinen tyttöpartiolaisten Johtajatar kohti lepikkoa. Ja vähän ajan sen jälkeen teltasta pomppas poikapartiolaisten johtaja, alasti, ja huusi "Maire... hej, älä ny viitti... Maire."
VastaaPoistaPartiossa oppii kaiken laisia asioita. Suosittelen.
Mielipide lierihatusta: on vastenmielinen kalvopipoihmiselle. Ottaisin mieluummin mp3-soittimen. Mitähän jatkosodan turvapartiomiehet olisivat sanoneet sellaiseen? "Tää onkii hyvä pel.. näit olkii vähä talvsovas..."?
VastaaPoistaEräoppaaksi tulee tietenkin tunkua ja arvaan että ainakin joku valtiovarainministeri on jo jättänyt ansioluettelonsa mutta ei se harmita kovin paljoa ja seikkailuahan se on sekin. Mukava heitä on lehdistä seurata vaikka paljonhan niissä nykyisin valehdellaan mutta ei niin paljon kuin työksensä valehtelevat tekevät. Pitäisikö sen sopia jollekulle sitten, enpäs tiedä. Esittävän säveltaiteen taidoista ei ollut tarkempaa mainintaa? Jodlaan melko kehnosti. Flamenco ei suju. Laulu karkoittaa räkätit pihan puskista. Että kyllä työ on yhtä helevetin raatamista mutta ei auta valittaa eikä kertoa mitään ilosta johdolle. Ne muuten tekis kaikki kohta itse. Ahneet. Onkos niitä ministerikursseja taas koska ja missä. Näyttäis että eräoppaan taitosetillä pitäis onnistua se työ. Jospa vaihdamme duuneja, kokeeksi vain? NATO joutaa sen aikaa odottamaan kyllä. Ei tässä millään kiireellä, joutaa sen etnisen hevosen ruokintaidean hyvin sitä ennen kokeilla kansaan. Turvattomuudesta kärsitään ja terrorismia pelkäillään paremman tekemisen puutteessa, vai oliko päinvastoin mutta ajan tasalla ollaan. Ei muutosvastarintaa niin vähän pätkää. Täysin on näin.
VastaaPoistaSyyänpäs pois kuleksimasta kaikki silakat Itämerestä nyt aluksi kun se jäi silloin historialliseen tapaan kesken. Järvet säätiöille on kelpo konsti sekin. Tuhlauksen on loputtava. Juopi sitä murtovettäkin. Varoja olisi nyt tultava roikamalla ja hirmu menestys, hähää! Oonko minä oikeessa! Jos olen ollut mulkku niin pyydän anteeksi mutta aion olla vastaisuudessa mulkumpi.
Kansalaissota, talvisota, jatkosota, Lapin sota, kylmä sota ja .. turvasota?
VastaaPoistaJK: "Katupartiota on tässä käytetty esimerkkinä kielen tarjoamista rajattomista mahdollisuuksista."
VastaaPoistaSanasta "katupartio" on mieleeni tähän asti noussut aina kristillisten nuorten ja muiden hyväntekijöiden järjestämät katupartiot, joiden tavoitteena oli auttaa päihteitä ja huumeita käyttäviä nuoria öisillä kaduilla.
Nyt mediassa sana katupartio viittaa yksinomaan rasismiin. Ällistyttävää kuinka nopeasti sekin leima lyötiin!
Onko nyt sitten niin, että kristillinen katupartio saa yhä auttaa kännisiä nuoria aseman nurkilla, mutta jos he näkevät ulkomaalaiselta näyttävän miesryhmän nuoren naisen kimpussa Unioninkadulla, siihen ei saa puuttua?
Suomen loppuunmyyntikilpailukyky on heikko.
VastaaPoista