Karo Hämäläisen ”Yksin”,
Paavo Nurmen kuvitteellinen elämäkerta, minä-muotoon kirjoitettu, kannattaa
lukea. Se on selvästi osa tätä nuoremman polven nuorempaa proosaa, joka
näyttääkin saaneen yleisönsä. Kirjoittaja on ammattitaitoinen, koska tekstissä
on selkeyttä.
Myös suosikeissa on
romaaneja, joihin en mielly. En tunne tarvetta kirjoittaa niistä. Jos teksti ja
kerrottava ovat eri paria tavalla, jota en ymmärrä, vika voi olla omani. Mitä
sitä turhaan levittelemään.
Paavo Nurmesta on
legenda. Sen avulla rakensivat oma uraansa Martti Jukola, Lauri ”Tahko” Pihkala
ja Urho Kekkonen.
Urheilun käyttäminen
kansallisten pyrkimysten tueksi on tuttu asia. Voi suorastaan olla niin, että
suomalaiset tulivat keksineeksi sen. Ellei sitten käy ilmi, asiaa tarkemmin
tutkien, että ruotsalaiset olisivat olleet silläkin asialla ensimmäisinä.
Se ei ole aivan yhtä
tuttua, että urheilu oli poliitikkojen ja liikemiesten ponnahduslauta. Ihmiskohtalot
ovat kohdittain surkeita. Lukemattomilla Suomen kioskeilla entiset huippumiehet
ovat kaataneet suuvettä pilsnerin sekaan.
Kansainvälisten
urheilujärjestöjen napamiehet ovat oman käsitykseni mukaan olleet aikamoisia
roistoja joka sorkka. Odottelen, että jalkapallon FIFA:n jälkeen otetaan esiin
Olympiakomitea. Ehkä niin ei kuitenkaan käy, koska olympialaisten raha- ja
mainosarvo on niin suuri.
Nurmi-kirjan voi lukea
tuon perinteen kritiikkinä. Toisaalta se on kertomus siitä, miten huippumies
ajaa itsensä yhä täydellisempään yksinäisyyteen, jossa ystäviäkään ei
oikeastaan ole. Kolmanneksi se on pitkä novelli, jossa aiheena on päähenkilön
poikkeuksellisuus, aika lähelle autismin tai aspergerin eräitä ilmenemismuotoja
tuleva henkinen rakenne.
Suurmiehiä ja merkittäviä
naisia tarvitaan, koska he ovat kahdella jalalla kulkevia peilitaloja. Jokainen
voi katsella heistä omaa, vääristynyttä kuvaansa ja aivan oman valintansa
mukaan joko itkeä tai nauraa.
Merkkihenkilö on barokki-ilmiö.
Ihminen on sekä biologisesti että kulttuurisesti monipuolisuusihme. Barokkia on
se, että jokin ominaisuus tai kapea kykyjen kimppu kehitellään mahdottomaksi,
usein naurettavaksi.
Sanoisin pahemmin, mutta
Bach oli barokki-ilmiö ja urut ovat barokin vertauskuva, ilveellinen soitin,
josta nyt kuitenkin satun kovasti pitämään.
Kirjan yksinäinen
juoksija esitetään ihmisenä, joka ei missään tapauksessa halua jäädä toiseksi.
Hänen on voitettava ja voitettava aina. Urheilu-uran jälkeen liikemiehenä –
rakennusurakoitsijana – hänen on edelleen voitettava, mutta nyt suoraa rahaa.
Ja kyllä hän voittaakin,
aivan rehellisin ja järkevin keinoin.
Romaanikirjailijan
ongelma on kuvattavaa rakastuminen. Tässä juoksijan kuva on johdonmukainen ja
uskottava, vaikka episodi kaukaisesta rakastetusta tuntuu vähän oudolta.
Näkisin tämän
juoksijasankarin hiukan toisin kuin kirjoittaja. Minun silmissäni Nurmi oli
niin ilkeä ja pilallinen mies, että voittamista tärkeämpää hänelle oli, että
toiset hävisivät. Jos häviäjä oli tiedetty mies – vaikkapa Ville Ritola, joka
olisi halunnut sitä voittoa oikein kovasti – hänen kukistamisensa saattoi
tuntua todella koukuttavalta.
Ymmärtäminen tuli muotiin
1950-luvulla psykologian kylkiäisenä, vaikka hiukan yleisemmällä tasolla tämän ”verstehen”
oli ollut esillä historiassa ja yhteiskuntatieteissä vuosisadan alusta.
Yliymmärtäminen on
edelleen muotia.
Sotasankareita
miettiessäni olen tullut sellaiseen tulokseen, että joukossa on jokin määrä
ihmisiä, jotka nauttivat aidosti tappamisesta, ja sellaisiakin, joille
kiduttamalla tappaminen oli mieleen.
Näin ajatellessani en
viittaa psykoanalyysiin enkä erehtyneeseen sukupuolisuuteen. Arvelen vain, että
näin nyt oli.
Monissa kilpailua
sisältävissä toiminnoissa on mukana ihmisiä, joita elähdyttää, joiden askelia
siivittää, toisen ihmisen vahingoittamisen himo.
Mielestäni kosto on
katkera myös kostajan suussa ja olen sellaisella kannalla, että voittaminen
tuhoaa ihmisen pala palalta. Normaaliuden näkeminen ja tavallisuuden
ymmärtäminen kun olisi korkeinta, mitä kannattaa tavoitella.
Romaanikirjailija on
jättänyt aika vähälle tämän suunnan ajatukset, vaikka Nurmi tiettävästi kiusasi
kanssaan kilpailleita joskus aika näkyvästikin.
Rinnalle asettuu Tammen
pari vuotta sitten julkaisema aivan mainio romaani Emil Zatopekista. Siinä oli
tehty toinen ratkaisija. Päähenkilö, joka hänkin oli ainutlaatuinen kyky,
nähtiin historiansa ja ympäristönsä vahvasti muovaamana.
Lukijana uskoisin Paavo
Nurmesta jotain saman suuntaista. Voi olla, että olen aivan väärässä, mutta
hänen hahmossaan näen jotain hänen nuoruusvuosiensa kansalaissodan (19-vuotias)
silmittömyydestä ja tunnehimosta.
Nurmi oli suhteessa
isänmaallisuuteen puolueeton. Hän ei vastustanut sitä, jos siitä oli hänelle
itselleen hyötyä. Varsinaisesti mikään sellainen häntä oikein liikuttanut.
Mutta kukaties hän oli –
taitava, sitkeä, tiensä raivaajana armoton – luodakseni tässä nyt yhteenvedon
toiseen turkulaiseen tukeutuen – urheilukenttien Koskenniemi.
Lukija voi muistaakin,
että pidän Koskenniemeä hyvin merkittävänä kulttuurihenkilönä, jonka erittäin
huono maine on osittain kilpailijoiden järjestelmällisen vähättelyn tulosta.
Paavo Nurmi on ehdokkaitani kaikkien aikojen suomalaisiksi elokuvasankareiksi. Pariisin vuoden 1924 ja Antwerpenin vuoden 1928 olympialaisista tehtiin pitkät elokuvat, joissa molemmissa on jopa nolostuttavan monia suomalaisia sankareita, mutta omaa luokkaansa on Nurmi, jossa ruumiillistuu antiikin olympolaisen ihanteen jalous. Hänen juoksunsa ei ole rääkkiä vaan puhdasta liikkeen iloa. Mielestäni noista elokuvista välittyy myös Nurmen ylpeys kanssakilpailijoidensa tasosta, ja joku paremmin asiaa tunteva voi korjata, mutta jonkin kisan Nurmi antoi kaiketi tahallaan toisten voittaa.
VastaaPoistaYmmärtämisen kysymyksestä Gadamerin Wahrheit und Methode on edelleen antoisa. Gadamerille ymmärtäminen oli elämän peruskysymyksiä. Kuten tällaisissa asioissa tavallisesti käy, hermeneutiikan kriitikot kuten Habermas ja Derrida eivät välty syvällisesti kietoutumasta kritiikkinsä kohteisiin. Kriitikko Gadamerkin oli.
Suomi onkin täynnään urheilukenttiä ja -halleja, laskettelurinteitä ja hiihtoputkia, joiden synnyllä on hyvin vähän mitään tekemistä aidon urheilemisen kanssa. Niistä saamme kiittää pääasiassa paikallisten pikupoliitikkojen kunnianhimoa ja mielikuvituksen puutetta.
VastaaPoistaUrheilu ja politiikka saa kyllä joskus ihan uskomattomia piirteitä. Ehkä tähän mennessä huippu on Muhammad Alin tapaus.
VastaaPoistaOn oikeastaan käsittämätöntä miten Ali nousi ehkä koko 70-luvun tunnetuimmaksi henkilöksi. Hulluinta tässä on se, että ainakin Alin omien puheiden mukaan se johtui osaksi juuri muiden poliittisista intresseistä ja huonoista neuvonantajista.
Ali nimittäin sanoi jossain haastattelussa että, jos hänelle olisi kerrottu, että on erittäin epätodennäköistä hänen joutumisensa sotaan, vaikka hän kutsuntoihin joutuukin, niin hän olisi mennyt sinne ja hoitanut vapautuksensa niin kuin muutkin sen ajan julkkikset.
Ainakin tämän haastattelun mukaan Ali pelkäsi Vietnamiin joutumista niin kovasti, että olisin mennyt siitä missä aita on matalin, jos vain olisi älynnyt sen.
No, nyt sitten loppu on historiaa ja Alista kasvoi "elämää suurempi" hahmo pikkaisen vastentahtoisestikin. "Louisvillen suurisuu" oli ajautunut johonkin mikä ei ollut enää hänen itsensä hallinnassa.
Perin monisäikeinen asia. Alinhan houkutteli Elijah Muhammadin kannattajaksi Malcolm X. Alin uskonnollis-poliittiset motiivit vaikuttavat kyllä vilpittömiltä jälkikäteenkin.
PoistaToinen juttu on, että Malcolmkaan ei vielä tuolloin ymmärtänyt Elijah Muhammadin mafiaa. Nykyäänhän pidetään selvänä, että juuri Elijah murhautti Malcolm X:n.
vuorela, tampere
Jokin sisäinen vakaumus Nurmella kuitenkin ilmeisesti oli suhteessa maanpuolustukseen, koska hän ei suostunut vannomaan sotilasvalaa. Voisiko siinä olla esimerkiksi jokin yhteys Kemppisen viittaamaan kansalaissotaan. Jossakin mainitaan, että se olisi johtunut siitä, ettei Nurmi halunnut vannoa mitään sellaista asiaa, josta ei tiennyt pystyikö sen toteuttamaan. Antero Raevuoren kirjasta (Paavo Nurmi Juoksijoiden kuningas) se ei käy selvästi ilmi, lieneekö tuosta aivan tarkkaa tietoa kenelläkään. Hankalan episodin hän kuitenkin esimiehilleen tuon vuoksi aiheutti. Ja ilmeisesti siksi, koska oli jo armeijan kirjoissa tunnettu lahjakkaana urheilijana, sai myös päänsä pidettyä. Muilta tuo ei kenties tuohon aikaan olisi kovin helposti onnistunut.
VastaaPoistaKoskenniemi on Turun suhteen maahanmuuttaja, sinne asettuessaan jo vankassa 35 vuoden keski-iässä, joten pyydän lupaa saada epäillä tuliko hänestä koskaan oikeaa aitoa turkulaisten hyväksymää "turkulaista".
VastaaPoistaMinulle hän on aina oululainen.
Koskenniemestä samanmielinen sekä blogistin että Tapsan kanssa. Maineenpalautuksen ansaitseva oululainen.
PoistaNykyään kirjoitetaan todellisista henkilöistä ja tapahtumista romaaneja,joissa kirjoittaja antaa oman,hypoteettisen tulkintansa, epäselviksi jääneistä tapahtumista. Tämä on parempi kuin paljon käytetty "mahdolliset yhtymäkohdat todellisiin henkilöihin ovat sattumaa" ketkuilu. Mutta ongelmana on, että monelle lukijalle, vaihtoehtoinen kuvaus muokkautuu todeksi. Niimpä esim. Heidi köngäksen Hertta kirjan lukijoille Yrjö Leino jää alitajuntaan Valpon ilmiantajana.
VastaaPoistaTästä minäkin urputin täällä viikko pari sitten. Ja ihmettelin, ettei kukaan ole asiaan sen isommin puuttunut.
PoistaEhkä kohu syntyisi sitten, jos Kekkosesta tekisi vastaavan esityksen? Näytettäisiin kuinka hänet värvätään venäläisten agentiksi ja kuinka häntä komennellaan ja juoksutetaan ja kuinka sovitaan noottikriisi jne.
Kyllä Koskenniemi oli turkulaistenkin mielestä tosi turkulainen, turkulaisten hyväksymä. V.A.K on muistomerkkinsä ansainnut.
VastaaPoistaYleensä se on niin, että menestyjää kaikki tahtoo omia, kuvitellen saavansa siinä itsekin pienen sirun.
Poista"Tiärän et niin on vissi asiat järjestetty, et jokasel on yks rakkaus elämänsä aikana. Yks lähimmäine joka tois kaikkeen tarkotuksen. Mut moni meist ei tajua et siin se ihminen oli ja nii me vietetä loppuelämä yksinäisyyren korves. Ja me yritettä yhä uusist ja uusist ihmisist löyttä sitä yhtä joka tuli ja meni."
VastaaPoistaIlpo Tuomarila:Taulahäntä ja Kivenhakkaaja
Näytelmän katsoi v.94 Turussa Kunnaksen Ilkka
"voittaminen tuhoaa ihmisen pala palalta."
VastaaPoistaEiköhän se toisaalta ole niin, että voittamalla (=panemalla toiset häviämään) saa resursseja enemmän kuin muut. Niillä resursseilla saa sitten enemmän naaraita - jotka ovat kovasti resurssien perään - ja jälkeläisiä enemmän kuin muut ja sitten omat geenit leviävät. Kun vaan muistaa kehittää hävinneille jonkin "taivaassa sitten paremmin" tai "tämä on yhteinen/isänmaan etu" -ideologian, etteivät ryhdy kostamaan tai muutoin parantamaan asemaansa. Samanlainen luuseri-ideologia on em.