Kokeilin, voiko noin
kirjoittaa. Francois Truffautilla on elokuva ”Mies joka rakasti naisia”.
Naissankarin tarina kuuluu olevan jossain määrin omaelämäkerrallinen, ja kun se
on Truffautia, niin suurella taidolla ja tunteella tehty, ettei katsoja rupea aivan
vähästä politisoimaan.
Arvelisin että Truffautin
elokuvan nimi ei herättäisi kiihtymystä. Jos tuollainen naisten rakastaminen,
käytännössä ehkä pikemmin rakasteleminen, on käyttäytymistä määräävää, monella
on taipumus nähdä sellainen tunne-elämän ongelmana. Huomio kiinnittyy
lapsuuteen ja nuoruusvuosiin; Truffaut’lla itsellään oli vaikeat vaiheet, ja ”Neljänsadan
kepposen” koskettavuus johtuu ehkä siitä, että se on myös oma tarina.
Voi olla ettei Truffaut
eikä koko Ranskan uusi aalto kiinnosta enää. Joku sanoi taannoin katsoneensa ”Julesin
ja Jimin” uudestaan nyt, aikojen kuluttua, ja pettyneensä.
Itse saattaisin jättää
sen katsomatta varovaisuussyistä. Uutena se oli yksi niitä harvinaisia teoksia,
joka tuli heti osaksi katsojiaan.
Muuan japanilainen klassikko,
todella vanha, 1600-luvulta, julkaistiin suomeksikin 1977 hauskalla nimellä ”Viisi
rakkautta rakastanutta naista” (Ihara Saikaku).
Ainakin japanilaisista
elokuvista saattavat samurait tulla mieleen ensimmäisinä. Ei se ehkä aivan niin
ole. Orientaalinen rakkauskirjallisuus on ollut suosittua jo ainakin tuhat
vuotta, ja perinne jatkuu.
Se on aika lohdullista.
Asia antaa virikettä pintapuolisille mietteille. Sekä näissä tarinoissa että toisaalta
kaskuissa ja sananparsissa on kaikkialla maailmassa hämmästyttävän paljon
välittömästi ymmärrettävää eli siis samanlaista. Juuri Japani, kuten tunnettua,
piti mustasukkaisesti kiinni rajojaan ja kulttuuriaan 1800-luvun puoliväliin.
Kiina toisaalta oli silkkitien kautta tekemisissä lännen kanssa, mutta ainakin
Euroopan varhaiskeskiaikaa vastaavan t’ang -kauden runous hämmentää
helppoudellaan.
Suuri ja miettimisen
arvoinen muutos on niin sanottujen ihmisoikeuksien hitaus. Jopa
koulukirjoissamme kerrottiin Rooman hyvistä keisareista. Tiedämme että
Trajanus, Hadrianus, Marcus Aurelius ja useat muut olivat vakavamielisiä ja
syvällisiä ihmisiä. Emme halua tietää, kuinka monta miestä, naista ja lasta he
mestauttivat kerralla poliittisista tarkoituksenmukaisuussyistä tai muuten
vain.
Se ajatus, että jokainen
ihminen on tärkeä ja kukaties Luojan luoma, esitetään juutalaisuudessa,
kristinuskossa ja islamissa.
Käytännön toimiin tämä
opinkappale ei ole johtanut. Kauniit uskonnot ovat ennen kaikkea vahvistaneet sellaista
ajattelutapaa, että joka ei näin hyvää ajatuskantaa usko, on ansainnut
kuoleman, ja mielellään vielä tuskallisen.
Loogisesti seuraava askel
on päätelmä, että tuollaisen elukan (ihmisen) surmaaminen on jumalalle
otollinen teko. Sitä seuraava askel on päätelmä, että näin henkensä uhraten
toimiva on marttyyri, joka pääsee pikahissillä paratiisiin.
Viimeksi kuluneet
kaksisataa vuotta uskonto on korvattu isänmaallisuudella, ja järjestelmä on
toiminut hyvin. Ajatus tehoaa myös minuun, joka mielestä kollektiivinen
hätävarjelu eli puolustussota on oikeutettu. Kuulemani mukaan käytäntö on
kuitenkin kovin toista kuin aate; ei sellaisista toimista hevin rampautumatta
tulla.
Naisia uskoteltiin
immuuneiksi pahimpia väkivallantekoja ajatellen. Sille ajatukselle ei ole
perusteita lukuun ottamatta sitä, että oma länsiomainen elämänpiirimme ei
varsinaisesti opeta naisia fyysiseen kovakouraisuuteen.
Naisliikkeen suunnalta ei
ole kuultu paljon viime aikoina. Tavat ovat muuttuneet. Hyvin yleisesti naisia
suorastaan halutaan mukaan uudenlaisiin tehtäviin. Sellaisia auktoriteettiin ja
”tieteeseen” tuettuja mielipiteitä, ettei naisesta ole esimerkiksi lääkäriksi,
ei ole kuultu enää pitkiin aikoihin. Itse kuulin niitä nuorena,
mieslääkäreiltä. Olen muistavinani, että ne tuntuivat ainakin hiukan
erikoisilta jo silloin.
Joko olisi aika sanoa
naisista jotain pahaakin? On tietenkin syytä pitää kieli keskellä suuta, koska
puheet naisista yleensä, sukupuolena, voivat olla rakenteeltaan ja logiikaltaan
samalla tavalla rasistisia kuin johonkin muuhun ihmisryhmään kohdistetut.
Voi olla, että huoli
Euroopassa nyt olevien, hiljan tulleiden miesten asenteista eurooppalaisiin
naisiin, olisi joissakin tapauksissa aiheellinenkin. Molemmin puolin Välimerta
esiintyy macho-henkeä, joka tuntuu ainakin täällä pohjoisessa sekä oudolta että
perusteettomalta. En ole ihan äskettäin käynyt katsomassa, mutta ainakin vielä
hiljan oli tavallista nähdä äiti ja tyttäret palvelemassa – joskus palvomassa –
perheen poikia.
Ainakin eräissä islamin
maissa nuorten miesten suhtautuminen naisiin on kummallista. Olkoon esimerkki
Saudi-Arabia. Tuollainen perinne, siis naisten toiminnan rajoittaminen, ei pysy
pystyssä pelkästään miesten voimin. Kyllä mukana on äitejäkin.
Ei ole tietoa eikä esimerkkiä,
että äidit johtaisivat vallankumouksia. Siksi muutoksen kärjessä ovat nuoret
naiset. Tätäkään asiaa ei tarvitse perustella oikeuksilla eikä aatteilla.
Pohjoismaiden esimerkki osoittaa, että naisten kytkeytyminen koko yhteiskuntaan
on hyvin selkeästi myös taloudellinen kysymys.
Suomessakin on syytä
epäillä, että osa erittäin hyvin koulutettua ja siten taloudellisesti arvokasta
työvoimaa on epätarkoituksenmukaisissa tehtävissä. Osa suorastaan jättää
pyrkimättä sellaiseen, mihin kyvyt riittäisivät.
Muuan päivänkohtainen
esimerkki riittää. Urheiluhallien ja tehtävien jaon myötä naisten innostus
urheiluun on kasvanut valtavasti. Moni ei näe mitään mainitsemisen arvoista
siinä, että nuoret naiset ja heidän vetäminään vanhat istuvat katsomassa
kilpailuja mitä suurimman innostuksen vallassa. Kuten eilen. Hyvä Suomi!
"Ainakin eräissä islamin maissa nuorten miesten suhtautuminen naisiin on kummallista."
VastaaPoistaSaksa on jo helisemässä näden nuorten miesten kanssa.
http://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2016-01/koeln-silvester-sexuelle-uebergriffe-raub-faq
Kas kun meillä kevät koittaa ja kielteisen päätöksen saaneet tuhannet alkavat laittaa hulinaksi vaikkapa Vappuna.
Pientä esimakua saimme ns. ashura paraatista, jota tiedotusvälineemme eivät uskaltaneet uutisoida. Marssijoiden piti itsensä laittaa paraatinsa nettiin. Luen paraatin sanoman: me voitamme, meille että mahda mitään. Täysin sotilasparaatiin verrattavissa oleva. Katsokaa jos pystytte.
http://hannumononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205547-miksi-toimittajat-pimittavat-meilta-helsingin-tapahtumia
Shiiat käy Suomen sunnien kimppuun? Ei niistä valkoisille ole vaaraa, ymmärtävät että jonkun täytyy tehdä töitäkin heidän ruokkimisekseen. Suomalaisille riittää että voittaa jääkiekossa, ja sitten krrapulaisena "takaisin Volvon tehtaalle sorvin ääreen." Muistaakseni Karin piirros, Suomi-Ruotsi maaottelu
PoistaValkoisiahan nuo kaikki kiljukaulat ovat! Käytös on suoraan Baghdadista tai vastaavasta perslävestä.
PoistaTaas puhutaan roskaa. Ashura on siiojen uskonnollinen juhla, jonka elekieli on meille hieman vierasta, mutta entäs sitten.
PoistaTietoa, että luulet vähemmän:
Mikä shiiamuslimien päivä eilen oli kyseessä?
Shiiat marssivat sitä, että imaami Husein ja hänen seuraajansa joutuivat saarroksiin Eufrat-virran varrella ja viholliset teurastivat koko porukan.
Moharramin mustin päivä on 10. päivä eli Ashura. Se on päivä jolloin Profeetan tyttärenpoika Imaami Hussein, hänen perheensä, pienetkin lapset , hänen veljiään sekä ystäviään tapettiin julmasti. Yhteensä tänä päivänä murhattiin raa’asti 72 henkilöä.
Ennen kuolemaansa he kärsivät kolme päivää piirityksessä ilman vettä ja vaikka Imaami monesti yritti estää yhteenoton, vastapuoli ei hyväksynyt sitä ja aloitti taistelun.
Siitäkin huolimatta, että on koko islamin historian ajan Moharram-kuussa sotiminen on ollut kielletty.
Ashura on heille järkyttävä surunpäivä, jota muistellaan erityisissä tilaisuuksissa moskeijoissa, kodeissa jne. joissa voidaan myös laittaa mustaa kangasta kiertämään seinään ja pukeutua itse mustiin.
Muistelu tapahtuu esim. niin että saarnataan islamista, jonka jälkeen kuunnellaan tapahtumasta kertovia runoja. On tavallista että ihmiset alkavat itkeä tätä kertomusta kuunnellessaan. Ashura-päivän iltana, kun Imaami perheineen ja ystävineen oli tapettu, hyökkääjät alkoivat polttaa heidän telttojaan ja ryöstivät eloonjääneet vaimot ja lapset. Tämän muistoksi järjestetään myös edellä mainitun kaltaisia tilaisuuksia.
Joissain maissa on tapana mennä illalla moskeijaan, sammuttaa valot ja laittaa vähän savea pään päälle ja istua pimeässä alas.
Sen jälkeen kierretään kävellen muutama askel ja istutaan taas alas. Näin kerrataan sitä, mitä uhreille Ashuran iltana tapahtui. Koko Moharram-kuu on suruaikaa.
Kaatuneiden muistopäivä on myös uskonnollinen ja 50 vuotta oli tapana pitää lippua aluksi puolitangossa mutta vaikka profeetta Mannerheim näkikin edeltä piispainkokouksen päätöksen niin nyt vaan käydä kipaistaan vähän haudoilla eikä sen lipunkaan kanssa ole tarpeen enää kikkailla.
PoistaEhkä jotain pientä perinteistä puuhastelua puolustusvoimien taholta jossain, yleensä ollut ainakin Hietaniemen hautausmaalla.
Mitä? Aivan varmasti on uskonnollinen. Tarkistakaa virallinen tieto. Kyllä sen on wikipediassakin.
Yleisesti paraateja on kiva katsella. Riippuu kyllä toimintaan osallistuvien osaamisesta ja melko paljon soittokunnan tasosta.
"Ei ole tietoa eikä esimerkkiä, että äidit johtaisivat vallankumouksia. Siksi muutoksen kärjessä ovat nuoret naiset."
VastaaPoistaNiin totta.
Kun somea, facetusta ja "peukutusta" seuraa niin kyllähän tätä menossa olevaa kulttuurivallankumousta, jossa tärkeintä ovat oikeiksi katsotut globaalit yhteisölliset asenteet ja toimintamallit nimenomaan nuoret (silleen hillitysti vihaiset) naiset johtavat.
Tämä fiksuiksi ja maltillisen rohkeiksi arvotettujen nuorten naisten sosiaalinen toiminta ja puhe jakaa samalla aika tarkkaan myös ne arvot ja motiivit, mitä yhteiskunnan poliittinen eliittikin.
Nuoret naiset ovatkin yhteiskunnalle tärkeä iskuryhmä, juuri se kärkijoukko joka miehittää (sic) keskustelutilan ja määrittää mikä on edistyksellistä, suvaitsevaa, inhimillistä ja hyväksyttyä.
Esim. EU:n kannatus on suurinta juuri tuossa joukossa. Ja globalismim, ja ekologismin... Myös asenteet muutoksiin, melkeinpä mihin tahansa, ovat joustavimmat, ainakin jos niille on olemassa maailmankokoisia perusteluja.
Käytännöllisyyttä, idealismia ja sentimentalismia, näillä meillä nyt mennään.
jk
"Jopa koulukirjoissamme kerrottiin Rooman hyvistä keisareista... Emme halua tietää, kuinka monta miestä, naista ja lasta he mestauttivat kerralla poliittisista tarkoituksenmukaisuussyistä tai muuten vain."
VastaaPoistaAikalaiskirjallisuudesa - ja koulukirjoissa ja vanhemmassa historiankirjoissa - rajanveto tehtiin sillä perusteella perustuiko mestauttaminen enemmän tai vähemmän todettuihin valtiollisiin ja muihin rikoksiin tai muihin perusteltuihin syihin vain puhtaaseen mielivaltaan, epäluuloisuuteen ja julmuuteen kuten ns huonoilla keisareilla (esim Tiberius, Galigula, Nero). On anakronismia edellyttää Rooman keisareita kategorisesti pidättäymästä kuolemanrangaistuksen käytöstä, semminkin kun näillä ei ollut "rasitteenaan" kristinuskon maailmankuvaa.
Yhtä hyvin Rooman keisareita voitaisiin kritisoida siitä, että nämä eivät ymmärtäneet suhteellisuusteoriaa.
Ja voipi olla niinkin, että pitkällä juoksulla pidättäytyminen kuolemanrangaistuksesta ja koko ihmisoikeusajattelusta todetaan tietyn rajallisen ajanjakson tietyn rajallisen kulttuuripiirin (länsi-Eurooppa) ilmiöksi.
Caligula - ei Galigula, mies (?) -hyvä.
Poista"Naisia uskoteltiin immuuneiksi pahimpia väkivallantekoja ajatellen...oma länsiomainen elämänpiirimme ei varsinaisesti opeta naisia fyysiseen kovakouraisuuteen."
VastaaPoistaKai tähän historian pitkällä juoksussa on muiden tekijöiden (sosiaalinen sema suhteessa miehiin) ohella on vaikuttanut se, että ennen tehokkaiden käsiaseiden syntyä 1900-luvun alussa keskimääräisen naisen kyky harjoittaa fyysistä väkivaltaa keskimääräistä miestä kohtaan on ollut sangen rajoitettu. Sen vuoksi olen ihmetellyt, että eurooppalainen naisliike ei ole kannattanut aseenkanto-oikeutta, eipä tarvitsisi raiskauksia pelätä.
Ammu ensin, raiskaa sitten.
PoistaMuuten hyvä - mitä nyt vähän nekrofiilinen päätelmä.
PoistaKuvat jolla vaikutetaan eurooppalaisiin ovat pienistä lapsista, jazidi tytöistä sunniarabipoikien käsissä, pyöratuolissa matkustavasta syyrialaistytöstä ja niin edelleen. Ja sitten todellisuus on kaikkialla nuoret sunnimiehet. Ja ei saa sanoa edes, että asiat ovat just näin. Koko tämä pakolaisten käsittely on alusta alkaen väärillä rajoilla. Naisten ja lasten sijasta hypoteettiset pakolaispaikat Euroopan maissa täytettiin vähiten apua tarvitsevilla, vähiten kotoutettavilla, vähiten kunnioitusta saapumismaihin kohtaan omavilla. Multikulturistit hyväksykööt virheensa ennen kuin on myöhäistä. Pelastakaa lapsia eikä isoja miehiä.
VastaaPoistaNuoret kiekkopojat tarjosivatkin korkeatasoista viihdettä. Ja miten avointa ja hyväkäytöksistä tämä uusi sukupolvi onkaan ja pystyy reippaasti ilmaisemaan itseään suullisestikin. Katsoin Ruotsin iltapäivälehtien haastatteluja ja esimerkiksi Kasperi Kapanen puhui englantia solkenaan, katsoi haastattelijaa silmiin ja hymyili luontevasti. Kasper Björkqvistiä haastateltiin ruotsiksi, pojan kotikielellä, ja hän hämmästytti lähettämällä lopuksi terveisiä myös Ruotsin suomalaisille, "tämä on voitto teillekin". On varmasti annettu pojille henkistä valmennusta ja käyttäytymisen ohjaustakin. Hienoa! Niin pitää tehdäkin, eivät monet ole ehtineet paljon koulua käydä. Käytännön koulu on tietysti kova ja kehittävä, kielikoulunakin, mutta kyllä siinä aikuisten ohjaustakin tarvitaan. Fiksut nuoret oppivat kyllä myös toisiltaan.
VastaaPoistaTämä taisi yhdistää hetkeksi suomalaisia. Se onkin tarpeen.
Ja Kuopioon on ehdotettu "Kapasten katua"! Mikäs siinä, maailmanmestareita kolmessa polvessa. EG
Lisäämme nais-asiasta kommentin tai oikeastaan anekdootin kahdeksankymmentäluvulta. Siis silloin se mulle kerrottiin. Karjala, 1600-luku. Ukot taas kerran hyö oliit lähteneet erälle, hot akat kotia tietyst jääneet. A tuloo venäläinen, polttaa saunan pari ja akat panee. Tuloop ukot erältä ja synkiä on katsanto. Vaan haastaa neitoist yks, jotta "meinas russa mahoi puhkoa, hot vitun sain tielle paiskattua".
VastaaPoistaJa toinen, vaikkette pyytäneetkään. Taas kerran on ukot virkatielle lähteneet, akat mänöö suvannolle pyykkiä paukuttammaan. Tuloo karhu alas vierua, akat käyp seipäisiin käsiks ja yhes otson kimppuun, kuoliaaks hakkaavat. No saapuu äijät ja ukot erältä, kiertää, kattoo, ei sano mitiä. Akat siunailee että kun myö otson teille tapoimma! No ukothaa ei olt saaneet yhtään elukkaa. Viimiselt yks virkkaa: Ja nahka pilalla.
Muutamia vuosia sitten jalkapalloilija Sami Hyypiä sai feministien vihat niskaansa, kun oli vastannut iltapäivälehtien kysymykseen vastasyntyneen lapsensa sukupuolesta voikkaalaisen jalkapalloväen tyyliin: "Tuli pelimies, ei tullut lipunmyyjää."
VastaaPoistaJos puhutaan naishahmojen suhteesta miehisiin elokuvakliseisiin, kannattaa katsoa Quentin Tarantinon tuotannosta Kill Billit ja Death Proof.
VastaaPoistaLohkasihan se Loka-Laitinen joskus, että jos haluaa syödä hyvin, niin naista ei saa päästää keittiöön, muuta kuin jälkien siivoamiseen.
VastaaPoistaMutta ilman naisia maailma olisi vielä kylmenpi kuin nyt.
...niin, kun miehet joutuisivat ruuanlaitteluiden lisäksi vielä synnyttämäänkin...
Poista