Juna aikoo
kiidättää minut länsirannikon kaupunkiin. Tunnen ikäni, koska pohdin kenkiä.
Sitä en ole tehnyt sen jälkeen kun yksi veljistäni yritti jyrsiä monooni reiän.
Vasta kävelemään oppineilla on tapa testata koti-irtaimistoa kuin Chaplinin
roteva vastustaja (Eric Campbell) kolikkoa. Siellä saattaa livettää.
”Huru-ukot”
esiintyvät Kyllikki Mäntylän näytelmässä ja siis elokuvassa ”Opri”.
Kunnalliskodissa he pihistävät joutilaan pyörätuolin ja ajavat sillä alamäkeen ”hurukyytiä”.
Olisiko kantasana sukua ”huristelulle”? Oprah lienee heikko jäljitelmä
evakkomummo Oprista. Elokuva oli Edvin Laineen parhaita. Se on paljon sanottu.
Meillä on
huru-ukkojen kokoontuminen. Kaveri rupesi eläkkeelle rehtorin hommista.
Valitettavasti tapaaminen on epämuodollinen. Frakki ja kumisaappaat jää
edelleen kokeilematta. Yhdistelmä olisi luullakseni yleisdemokraattinen.
Tämän
kirjoituksen sisältö on seuraava: eläkeikä periytyy maatalousyhteiskunnasta.
Kun lihastyö oli sääntö ja liikuskelu omin jaloin jokseenkin välttämätöntä
useimmissa askareissa, oli perusteltua asettaa ikärajat.
Kun
eläkeiän nostaminen pysyy otsikoissa – sehän on nuorison aseman kohentamisen
välttämätön ehto – eikä olisi aika paloitella ongelma?
Sivuuttaen
työkyvyttömyyseläkkeet eikö vanhuuseläkkeessä olisi harkittava jakoa pakollinen
– vapaaehtoinen vetäytyminen, ja sen yhteydessä tehtävien muuttamista.
Satuin
lukemaan hyllystäni siivottaessa löytyneen pikku kirjan ”Hovioikeuden herrasta
kamaripalvelijaksi” (1918). Ilman tekijän nimeä julkaistun muistelon
kirjoittaja on Iivari Ahava, ennen Winter. Teos palauttaa muun ohella mieleen,
miten kammottava paikka Viipuri oli ennen kuin evakkojen muistot
lehtikultasivat sen. Kirjoittajan kuvaus Viipurin hovioikeudesta on selkeän
naljaileva, aivan syystä. Kirjoittaja sattui ekstraksi kuohunta-aikaan, kun
virkamiehiä erosi, erotettiin ja tuli takaisin ja etenkin Turun hovioikeus
saavutti kyseenalaista kuuluisuutta kauhistuttavalla sisäisellä rettelöinnillä,
jossa kieliriita oli yksi tekijä.
Järkytyin kahdesta
asiasta. Kuvaus esittelijän tehtävistä ja työmenetelmistä vuonna 1899 oli
lavealti yksityiskohtia myöten sama kuin omat muistoni korkeimmasta ja
hovioikeudesta eli 1970 – 1999. Toiseksi sain vettä myllyyni. Oikeuden
jakaminen on mielestäni osittain propagandaa. Tuomioistuinten toiminnassa näen
tarkoituksen, jota tätä nykyä vain Wahlroos jaksaa korostaa – voiton maksimoiminen.
Voitto mitataan osittain rahana mutta etenkin turvattuna sosiaalisena asemana,
ja edunsaajia eivät ole ”oikeuttaan hakevat” kansalaiset, vaan tuomarit ja muu
henkilökunta. Palkkojen tietty niukkuus, etenkin aloituspalkkojen viheliäisyys,
ovat osittain tietoisia keinoja pitää viehättävät virat sellaisilla
henkilöillä, joilta ei puutu ”sopivaisuutta”.
Termi on
korkeimman oikeuden mallista; erään esittelijän pyrkimys oikeusneuvokseksi
tyrmättiin ”sopivaisuuden puutteella”; tylyn ratkaisun jälkeen sama hakija kuitenkin
nimitettiin samana vuonna yksimielisesti samaan virkaan eli se sopivaisuus
olikin äkisti löytynyt.
Minua
suuresti askarruttava tutkimus instituutioiden historiasta (Allen, The Institutional
Revolution, 2012) näyttää tähdentävän piirrettä, jonka ymmärtäminen on ehkä
hyvin tärkeää nyt pohdittaessa työttömyyttä ja nuoria sekä vanhoja eläkeläisiä.
Allen käyttää termiä ”panttipääoma”, jolloin ”pääoma” on käsitettävä Bourdieun
hengessä. Sosiaalisen pääoman erikoisuus on siirrettävyys vain aristokratian
sisällä. Eliittiryhmään pyrkivän on annettava sielunsa pantiksi. Jopa irvokas
kaksintaisteluperinne näyttäytyy mielekkäänä, kun sen ymmärtää yltiöpäisenä
tapana sitoutua ryhmän arvoihin, joista keskeisin on ”kunnia”. Haasteen
hylkääminen merkitsi sulkemista ryhmästä pelkuruuden vuoksi, ja tuo tuomio oli
sosiaalinen kuolema. Asiasta on kyllä aika paljon esimerkkejä myös
kaunokirjallisuudessa, vaikka tavallisilla ihmisillä ei tietenkään ollut ”kunniaa”.
Puolalaissyntyinen Joseph Conrad näyttäisi kirjoittaneen koko tuotantonsa tästä
asiasta (Lordi Jim ei ole todellakaan ainoa tutkielma merenkulkijoiden
moraalista).
Tuomioistuinten
sisäinen koodi (”munat mukiin”) edellyttää vetäytymistä kaikesta julkisuudesta,
myös oikeustieteestä, ja siivoa elämäntapaa. Sisään pääsyn edellyttämä
nälkäkuuri tuottaa sitten kuitenkin aseman, josta on hyvin vaikea möhliä
itseään pois. Eikä uralta lähdetä vapaaehtoisesti.
Entinen 70
vuoden vanhuuseläkeikä aiheutti ongelmia. Puheenjohtaja saattoi olla gaga ja
enemmistä jäsenistä tyyppiä böbejä. Se ei haitannut. Politiikassa,
diplomatiassa ja kukaties yliopistolla ihminen saattaa olla viisaimmillaan 65-75-vuotiaana.
(Minä en ole.) Eikö ole lurjusmaista tuhlausta jättää käyttämättä se työpanos,
lähinnä ohjaus ja kokemuksen välittäminen, jonka siihen toimeen halukkaat
yli-ikäiset voisivat antaa? Huru-ukot mäkeen – siis hyppyrimäkeen. Aina sieltä
alas pääsee…
Sinulla ei ole huolta huomisesta, kun olet säilyttänyt pirullisen huumorintajusi! Osuu ja uppoaa. seijaporo
VastaaPoista"Tuomioistuinten toiminnassa näen tarkoituksen, jota tätä nykyä vain Wahlroos jaksaa korostaa – voiton maksimoiminen. Voitto mitataan osittain rahana mutta etenkin turvattuna sosiaalisena asemana, ja edunsaajia eivät ole ”oikeuttaan hakevat” kansalaiset, vaan tuomarit ja muu henkilökunta."
VastaaPoistaTässä on - voi anonymiteetin suojassa todeta - puolet puolet totta, tuomioistuimiin hakeutuvat ovat turvallisuusorientoituneita. Toinen puoli on siinä, että saavutettuaan henkilökohtaisesti turvatun asema he voivat käyttää vapautuneen energian vilpittömään pyrkimykseen jakaa oikeusalamaisille oikeutta, toisinaan siinä jopa onnistuen.
"Kuvaus esittelijän tehtävistä ja työmenetelmistä vuonna 1899 oli lavealti yksityiskohtia myöten sama kuin omat muistoni korkeimmasta ja hovioikeudesta eli 1970 – 1999. "
VastaaPoistaTämä pitää pitkälti paikkansa ja on loistava tiivistys virastokultuurin vaikutuksesta. Ainoa tapa - kun ei olla 1930-luvun Neuvostoliitossa - muuttaa virastokultuuria on perustaa virasto kokonaan uudelleen, mieluiten uudelle paikkakunnalle ja kokonaan uusista henkilöistä. Esimerkiksi holhoustoimen siirtämisessä kunnilta oikeusaputoimistoihin tämä näytti toimivan, hyvässä ja pahassa.
"Politiikassa, diplomatiassa ja kukaties yliopistolla ihminen saattaa olla viisaimmillaan 65-75-vuotiaana. .. Eikö ole lurjusmaista tuhlausta jättää käyttämättä se työpanos, lähinnä ohjaus ja kokemuksen välittäminen, jonka siihen toimeen halukkaat yli-ikäiset voisivat antaa"
VastaaPoistaTäysin rikollista!
Mites tämä nykyinen osa-aikaeläke ? Olen kuullut lähes kaikkien sitä nauttivien nauttivan siitä. Mutta toisaalta useat noiden osa-aikaisten kollegat valittavat, kun ei tiedä koska ne on töissä ja koska poissa. Ja sitten niiden työt viipyilee ja muiden täytyy joustaa niiden mukaan tai tehdä ne poissaolevien työt. Ja tuo joustava eläköityminen näyttää joskus johtavan siihen, että ne joiden toivotaan lopettavan kuuskolmosina jatkavat kuuskasiin. Ei niille voi mitään !! Monilla työpaikoilla laitetaan työkykyisiä ja -halukkaita viiskaseja putkeen. Eikä paljoa surra menetettyä kokemusta ja hiljaista tietoa.
VastaaPoistaYksilötasolla (omasta kokemuksesta) on kuitenkin aika hyvä kun pääsee eläkkeelle silloin kun on vasta huru-ukkouden alku metreillä ja jaksaa vielä laskea vapaaehtoisesti pyörätuolilla mäkeä :-)
Minkähän hatun päivä professorituomarillamme on tänään.
VastaaPoistaHyvä ajatus - voisi kokeilla pipoa lippiksen alla.
PoistaTurussa 70-luvulla Hämeenkadun ikkunastamme avautui suurin piirtein tuo näkymä. Hovioikeuden neuvokset mm "pylväänkiertäjä" ja nykyinen valtionpäämies tulivat tutuiksi, hän oli silloin kai viskaali.
VastaaPoistaNäinpä sieltä jopa YK:n perulaisen pääsihteerin de Cuellarinkin, joka kiisi editsemme.
En voi käsittää, miksi palomiesten eläkeikää nostettiin. Kohta kai tanssijat ja ilmavoimien lentäjät joutuvat olemaan töissä 68-vuotiaiksi.
VastaaPoistavuorela, tampere
80-luvun alussa, joskus kymmenkesäisenä, löysin tuon Ahavan kirjan kerrostalon paperinkeräyksestä ja poimin talteen. Kumma sattuma tuo paperikeräysastian tonkiminen, sillä olin maalta ja vain sukuloimassa kaupungissa. Lakiasioista kiinnostunut isäni piti kirjaa heti mielenkiintoisena. Itseltäni se jäi luonnollisesti lukematta mutta nyt ymmärrän, miksi olen säilönyt sitä nämä vuodet. Piti vain kärsivällisesti odottaa muutama vuosikymmen Kemppisen kirja-arvostelua...
VastaaPoista