Professori Hämeen-Anttilalta lipsahti pahasti. Hän on
ottanut roolikseen selittää myönteisesti islamia. Se on hyvä rooli ja hyvä
asia.
Puheenaihe oli tämä norjalaisen naisen Dubaissa saama tuomio
siitä, että hänet maattiin väkisin. Suomalainen asiantuntija selitti jotain sen
suuntaista, että tapaukseen liittyi alkoholi, joka on iso tabu Dubaissa, ja
että onhan se Suomessakin eri asia, raiskataanko nainen urheilullisesti
lenkkipolulla tai epäurheilullisesti palaamassa kapakasta.
En ollut uskoa korviani. Se ei ole eri asia. Suomessa on
jopa rangaistussäännös esimerkiksi humalaansa sammuneen naisen seksuaalisesta
hyväksikäyttämisestä. Ajatus uhrin mahdollisen päihtymyksen vaikutuksesta hänen
sukupuoliseen itsemääräämisoikeuteensa ei ole ainoastaan outo. Se on
pöyristyttävä.
Ehdottaisin, että professori Hämeen-Anttila menisi aluksi
nurkkaan häpeämään. En viitsi sanoa pahemmin. Mielestäni jokaisen suomalaisen
miehen pitäisi tietää syvästi ja varmasti, että naisen ”ei” tai sitä
tarkoittava käyttäytyminen on ”ei”, myös avioliitossa.
Väittäisin olevani selvillä siitä, että jonkinlainen
vastustelu kuuluu soidinmenoihin. Jos mies ei näe sen ja aidon vastarinnan
eroa, vain vankila on hänelle sopiva paikka.
Omasta puolestani toivottaisin Dubain tuomarit samaan
paikkaan, mutta en ole toisaalta koskaan ajatellutkaan heistä mitään hyvää.
Uskonnon sävyttämä rikoslaki on todella ”oxymoron” eli mahdoton käsitepari.
En ole varma asiasta, koska en ole sattunut näkemään
tilastoja. Väitetään, että Suomessa maahanmuuttajat syyllistyvät
sukupuolirikokseen, etenkin väkisinmakaamiseen, hyvinkin paljon yleisemmin kuin
kantaväestö. Jos tämä pitää paikkansa, asiassa ei ole mitään peittelemisen
aihetta, vaan asia on tehtävä kertakaikkiaan selväksi. Suomessa tosin
valitettavasti on rikoslaissa nimike ”seksuaalirikoksista”, mutta nuo teot
käsitetään nykyisin, onneksi, viimein erittäin vakaviksi väkivaltarikoksiksi.
Olemme keskustelleet myös näillä palstoilla kansallisen ja
kansainvälisen yhteisymmärryksen hengestä. Esiin on tullut kaikenlaisia
erikoisuuksia, joita on syytä sietää, vaikkei niistä olisi varsinaisesti
ihastunut Naisten ja lasten oikeudellisessa suojassa ei mielestäni ole mitään
keskustelemista. Se seikka, että on maita ja seutuja, joissa ainakin väitetään
kulttuuriin kuuluvan heikompien ruumiillisen ja henkisen ruhjomisen, ei oikeuta edes vaikenemaan.
Vastaavasti on sitten otettava vastaan tylyttämistä. Meillä
on vanhastaan sellainen käytäntö, että valitaan jokin sopiva epäkohta, joka
nostetaan esille, jos vaarana olisi ajautuminen tekemään päätöksiä vaikeista
asioista. Jos ongelma on huomattavan kansanosan pysyminen hengissä huonoina
vuosina, ruvetaan edistämään suomen kielen asemaa.
Ehkä esimerkkejä löytyy myös ruoka- ja nautintoaineista.
Tupakasta ei ole mitään hyötyä, ja sen terveyshaitat tupakoijalle, toisille ja
terveydenhoidolle ovat kiistattomat. Sangen monissa tapauksissa se tappaa.
Luvut ovat edelleen pelottavan suuria. Niinpä yleinen vastustaminen ja
erityisten kieltojen asettaminen on suosittua käytännössä kaikissa piireissä. Ahkerimmat
tupakoijat ovat valtaosin väkeä, joiden puheita ei kuunnella, kuten
laitoshoidokkeja, köyhiä ja erilaisia yksinhuoltajia.
Nyt on meneillään kesäinen valekeskustelu alkoholista. Sen
tuloksellisuuteen on vaikea uskoa. Alkoholin ja alkoholismin tutkimus oli
yhteiskunta- ja käyttäytymistieteittemme kärkeä jo puoli vuosisataa sitten,
ilmeisesti kiitos Alkoholiliikkeen erittäin perustellun rahoituksen.
Varsinaisia tuloksia ei kyllä liiemmin tullut
Kokonaiskulutus on kasvanut. Aidosti ongelmiin johtava
humalajuominen on edelleen voimissaan siitä huolimatta, että etuoikeutetun
luokan väylät on raivattu. Ravintoloissa näkyi vuosikymmeniä sitten piripintaan
täytettyjä juoppoja kohta puolen päivän jälkeen. Tätä nykyä kauniit ja rohkeat
ottavat ainakin lounasaikaan vain vettä, eikä sitä kenenkään tarvitse
perustella muulle seurueelle.
Ehkä juuri tuossa asiassa, siis viinassa, näkyy omituinen ja
sitkeä legalismimme eli pyrkimys hakea ratkaisuja lainsäädännöstä. Alkoholinkäytön pitkää ja kirjavaa historiaa
ajatellen keinot eivät taida olla helppoja. Tuon lakiuskoisuuden yksi ongelma
on sirpaloituminen. Ehkä suunnittelemme toisaalla kansalaisten elämäntapojen
kohentamista ohjein, neuvoin ja säännöin, mutta toisaalla suremme aiheellisesti
taloudellista tilannetta ja lisääntyvää eriarvoisuutta koskaan kysymättä,
saattaisivatko nämä kaksi asiaa liittyä jotenkin toisiinsa.
Tiedän että tämä kysymykseni on hämärä – miten juoppojen
luvattu maa voisi kohota taloudellisesti siivilleen. Esitän siksi aivan
toisenlaisen esimerkin, kun siinä on sisällä asia, josta minunkin pitää mainita
vielä kerran.
Kulttuurielämämme on yhteisöllisesti, elämyksellisesti ja
etenkin taloudellisesti köyhä ja huonosti tuottava. Naapurissa esimerkiksi Ruotsi
on musiikkibisneksessä melkoinen tekijä. Meillä on menossa eduskunnalle
kansalaisaloite ”Järkeä tekijänoikeuteen”. Olen pitänyt esillä juuri samoja
asioita, joita aloitteessa nyt sivutaan. Järkeä en kuitenkaan usko löytyvän,
koska olemme tyhmyyttämme sotkeneet itsemme sellaiseen hämähäkinseittiin,
toisin sanoen suurten kansainvälisten toimijoitten verkkoon, että emme
käytännössä pysty muuttamaan omaa lakiamme järkevämmäksi, saati säätämään uutta
lakia, vaikka tarve oli huutava jo 15 – 20 vuotta sitten. Toisin sanoen osan
ongelmistamme olemme aiheuttaneet nukkumalla onnemme ohi.
La ilaha illa Allah, ve Muhammed res ulla Allah. Ei maistu. Somalivartija Wali Hashi puuttui suomalaisten ykkösongelmaan.
VastaaPoistaHuomaa kyllä, ettei blogisti ole matkustellut arabimaissa ja siellä päin!
VastaaPoistaMutta hänen tulisi sentään muista kiihkossaan vanha suomalainen kansanviisaus: Maassa maan tavalla.
On turha huudella ja syytellä Hämeen-Anttilaa tai jotakuta muuta. Huutelu osoittaa vain, ettei huutelija tiedä ja ymmärrä vaadittavaa perusasiaa.
Tuohan ei ole arabimaissa ensimmäinen tapaus, että nainen raiskataan ja tuomitaan syylliseksi. He jatkavat samaa machoilua ulkomaillakin. Länsimaisen ihmisen on mahdotonta käsittää sellaista machokulttuuria.
PoistaMenin opiskeluaikaan lehdistösihteeriksi erään arabimaan suurlähetystöön. Se oli erittäin hyvin palkattu puolipäivätyö, ja opiskelijamieheni hoitaisi lastamme sillä aikaa. Minun piti seurata muutamia suomalaisia sanomalehtiä ja tehdä niistä raportti suurlähettiläälle. Edellinen työntekijä oli mies, joka kehui kovasti työpaikkaa. Suurlähettiläs oli ystävällinen vanha herra.
Pukeuduin siististi pitkähihaiseen paitapuseroon ja mustaan hameeseen. Taisi olla toinen tai kolmas työpäiväni, kun työhuoneeseeni astui eräs lähetystön virkamies, kookas nuorehko mies, jolla oli leveä hymy. Hän alkoi lähennellä minua. Kun käskin hänen mennä matkoihinsa, hän vain innostui. Minulla oli pöydällä pitkä puinen viivotin, jolla mäiskin miestä, juoksin suurlähettilään huoneeseen ja sanouduin irti työstä samalla hetkellä. Suurlähettiläs pyyteli kovasti anteeksi. En tiedä, saiko nuori mies nuhteita. Köyhällä opiskelijaparilla ei ollut varaa palkata lakimiestä pyytämään korvausta menetetystä työpaikasta. Todennäköisesti minut olisi todettu syylliseksi.
Sattumalta tapasin suurlähettilään ja hänen vaimonsa myöhemmin, kun olin työssä sisustusliikkeessä, jossa kaikki työntekijät olivat naisia. Suurlähettiläs tuumi, että se työ sopi minulle varmaankin paremmin kuin sihteerintyö hänen lähetystössään. Vahvistuiko hänen käsityksensä naisten eristämisestä miesten seurasta?
Jassoo. Vai maassa maan tavalla.
PoistaViis ihmisoikeuksista, viis sivistyksestä.
Roskavaltioissa roskaväen tavalla, sanoisin.
Trolli on trolli on trolli..
PoistaNyt Kemppiselle pisteitä joka kohdasta. Bonuksena lasi hyvää punaviiniä.
VastaaPoistaAivan mielettömän kirkas, terävä, täsmällinen ja järkeenkäypä ratkaisukeskeinen kirjoitus. Tällaisen lukemisesta tulee kiitollinen olo. Kiitos.
VastaaPoistaOlen samaa mieltä.
PoistaHuh, huh! Vai vielä lissää tällaista! Huh!
PoistaTurhaa Blogisti kimmastui Hämeen-Anttilalle. Totuus on käytännössä se, että kapakassa palaamassa olevan naisen raiskaaja tuomitaan lievempään rangaistukseen kuin lenkkipolulla juoksevan naisen väkisinmakaaja. Näin on tehnyt myös Helsingin HO.
VastaaPoistaOnko tuossa edes ihmeellistä. Vaikka molemmat täyttävät tnnusmerkistön, on mittaamiseen vaikuttavissa seikoissa eroa. Toinen esimerkki: jos joku pahoinpitelee kadulla vastaantulevia ilman syitä on rangaistus eri kun juoppuporkan "jäsentenvälisissä", jossa toinenkin on provosoinut tekoa.
PoistaOvat sivistyneità juojia, ruotsalaiset. Myòs dekkarit ovat parempaa luokkaa, elokuvista puhumattakaan. Voi olla ettà "vieraalla" kielellà on vaikempi huomata tulleensa hàmàtyksi?
VastaaPoistaProfessori emeritus Virolaisen blogin kommenttiosastolla sivuttiin alkukesästä "soidinmenojen" rikosoikeudellisen arvioinnin ennakoitavuusongelmia. Esillä olleet oikeustapaukset osoittivat, että näytössä ero syyksilukemisen ja hylsyn välillä voi olla varsin pieni ja satunnaisen oloinen. Asia ei siis ilmeisesti lainkaan ole niin selkeä kuin professori emeritus Kemppinen tässä kirjoituksessaan antaa ymmärtää.
VastaaPoistaHämeen-Anttila olisi voinut valita sanansa tarkemmin. Ymmärsin kuitenkin niin, että hän tarkoitti sitä, miten asiat usein pakkaavat täällä(kin) olemaan, eikä miten niiden pitäisi olla. Maallikkojen keskuudessa saattaa olla tämänsuuntaista näkemystä. En tiedä, kuinka herkkä syyttäjä on tämmöisille asianhaaroille (juovuksissa vs. vesiselvä).
VastaaPoistaEnkeleilläkin on siivet - ja toisaalta taas, tämän suomalaisen raittiuskeskustelun siivillä ei lennellä edes itäräjan ylitse...
VastaaPoistaAsiaa voi lähestyä kuten South Park Rob Reineria - tämä valisti eräässä osassa tupakoivaa työläistä jossakin kaljabaarissa kysymällä why - ja kun Robille vastattiin, että rentoutumisen takia, Rob sanoi että hän menee aina Havaijin taloonsa, kun tuntee tarvetta sellaiseen...
Mutta... tulevaisuus voi tuoda mukanaan ihan muunlaisia ongelmia myös tänne.
http://is.gd/aI0op5
http://is.gd/EFSiVp
Omissa korvissani tämä raittiuskeskustelu kuulostaa yleensä aina vain lässytykseltä.
Minä ymmärsin Hämeen-Anttilan lausuman niin, että henkilön raiskausväitteen totuudenmukaisuuteen suhtaudutaan eri tavalla riippuen siitä onko alkoholilla ollut osuutta asiaan. Kyse oli käsittääkseni siis uskottavuudesta.
VastaaPoistaTietysti ongelmana tapauksessa on myös se, että alkoholinkäyttö on tuolla laitonta kuten avioliiton ulkopuolinen seksikin ja sharia-lain mukaan naisen sana painaa vain puolet miehen sanasta. Eli siis noista lähtökohdista, nainen tuomittiin paitsi kahdesta edellisestä rikoksesta myös valehtelemisesta todistajana. Tulkinta on selvä, lait vain todella huonot.
PoistaRaiskaukseen puuttumatta, sen verran pitäisi kyllä jokaisen ymmärtää, ettei juo alkoholia islamilaisessa maassa. Ja oletettavasti se alkoholinkäyttö itsessään myös altistaa raiskaukselle (ainakin tuollaisen lainsäädännön alaisuudessa).
Juovuksissa? Blogistiko juttua kirjoittaessaan - ei kai!
VastaaPoistaSe nyt vaan on eri asia,mitä lainsäädäntö asiasta sanoo, ja mikä on noin niinkuin kansalaisten oma sisäinen käsitys asiasta.
VastaaPoistaVäittäisin, että pusikosta kuntoilijan päälle käymisen kaikki mieltävät kovan rangaistuksen arvoiseksi. Sen sijaan känni-illan jälkeiset sekaiset kokemukset,jossa kalsarit lentävät epämääräisessä kohelluksessa nurmikolle, ja-sitten-kadutaan-kovasti, eivät kansalta samanlaista tuomiota saa, eivätkä ansaitsekaan.
Jos Hämeen-Anttila tarkoitti tätä, olen samaa mieltä. Pelkkä katumus siitä, että tuli kännissä soheltaneeksi sen perunamaanaamaisen sekatyömiehen kanssa, ei voi johtaa raiskaustuomioon.
Miksi kommentteihin on tullut useita ärhäköitä ja blogittajaa syytteleviä? Olen kesän mittaan kokeeksi vilkaissut niitä silloin tällöin. Joskus vuosia sitten ne olivat toisenlaisia. Silloinkin plarasin niitä sattumanvaraisesti. Onko sama - mikä? - tapahtunut muuallakin netissä?
VastaaPoistaNäinkö on, että vanhaa miestä potkitaan nilkkaan, vai mitä se on. Sattuuko vaan toinen vaikka sitten tuntematonkin ikävästi kohdalle niin nyrkki viuhuu.
Olen tietysti huomannut saman. Potkinen kohdistuu joskus nilkkoja ylemmäskin.
PoistaSyy on luullakseni selvä. Kirjoitukset ovat muuttuneet entistä huonommiksi.
Olen lukenut blogia säännöllisesti reilun 7 vuoden ajan, enkä ole ollut minkäänlaista huonontumista huomaavinani (mikä olisi kyllä aivan ymmärrettävää 2700 blogitekstin jälkeen). Lukijamäärä vain on kasvanut niin valtavaksi, että mukana on välttämättä näitä trollaajia, jotka ajavat suuren yleisön saavalla palstalla omia asioitaan. Kaikkein kommentoijien tulisi tietenkin toimia vain ja ainoastaan bloginpitäjän ehdoilla.
PoistaVerratkaa pienempien piirien blogeihin. Vähemmän lukijoita > ei juuri yhtään aggressiivista kirjoittelua.
Kriittisyys on vain hyväksi.
PoistaMunasuojukset on muten keksitty!
"Nuoleskelun" uhallakin haluan osaltani todeta, että kirjoitukset eivät ole tulleet huononmiksi, osin erilaisiksi kylläkin: Kemppinen ottaa minusta alkuvuosia enemmän kantaa. Nettikommentointi on myös yleisesti muuttunut, sen yleistyminen ja muun elämän kiireet jättävät ainakin itselleni aiempaa vähemmän aikaa tänne, jolloiin tulee heitäneeksi lähinnä "täydennyksiä".
PoistaBlogilla oli aiemmin ehkä nykyistäkin laajempi fiksujen va(k/l)iokommentoijien joukko, jolloin syntyi keskustelua ja halua osallistua aika kun mahdollista.
Aiemmista katkoista tiedän, että tätä tulee jo muutamassa päivässä ikävä, jos se ei ilmesty. Kiitos imponoivasta blogista!
"Syy on luullakseni selvä. Kirjoitukset ovat muuttuneet entistä huonommiksi."
PoistaSiinä tapauksessa syyn seuraus on huomio, että JK selvästikin kirjoittelee ympäri netin eri foorumeilla. Niilläkin kommentit ovat tänään pirullisch.
Kun blogisti kaipaa ja suorastaan kerjää lukijoiltaan marttyyriasenteellaan myötätuntoa ja kehuja ("kirjoitukset ovat ehkä muuttuneet huonommaksi"), hän saakin sitä heti mm. uskolliselta aseenkannattajaltaan Rienziltä, joka rietää hätiin blogistin juttuja vuolaasti kehumalla! Heh, heh! Näinhän se menee!
PoistaSelvästä kateudesta johtuvat ilkeät kommentit vievät kaiken ilon nettikeskusteluista.
PoistaAi, onko Anneli kateellinen?
PoistaHyvä kirjoitus. Mutta professori Hämeen-Anttila on valinnut oman näkökulmansa johdonmukaisesti islam-myönteiseksi. Niin tässäkin. Yksi täsmennys kirjoitukseen. JK: 'Suomessa tosin valitettavasti on rikoslaissa nimike ”seksuaalirikoksista”, mutta nuo teot käsitetään nykyisin, onneksi, viimein erittäin vakaviksi väkivaltarikoksiksi.' Käsitykseni mukaan väkivalta ei varsinaisesti kuuluu enää tämän rikostyypin tunnusmerkkeihin. Ratkaisevaa on vain suostumus tai sen puute. Hiuksenhieno ja epäselvä raja. Eli konstruktion on nykyään: väkivaltarikos ilman väkivaltaa ;)
VastaaPoistaTietämäni latinalaiset käyttävät kaikesta raiskaaamisesta "violentar"-sanaa. Yleisen elämänkokemukseni perusteella sanon lisäksi, että alistaminen on raiskaamista itseään, sillä tyydytys, jota muka haetaan, tulee sitä kautta, häpäisemisestä, vaiika jotkut poikaset muuta uskovat. Kun Pussihousu-Pavel vuonna 1945 etsi Berliinin rauniosta pulolleata Lettipää-Petraa, päämotiivi oli, sanotaan kauniisti,pääosaksi yhteiskunnallinen. Kolhon näköisiä SS-alfoja oli tälle maailmalle esitelty jo tarpeeksi, ja Suomessakin.
Poista"Uskonnon sävyttämä rikoslaki on todella ”oxymoron” eli mahdoton käsitepari."
VastaaPoistaMinkä ihmeen vuoksi? Rikoslain takana ovat arvoihin perustuvat suojattavat oikeushyvät. Nämä arvot voivat perustua esim. uskontoon (islam, kristinusko), ideologiaan (kans.sosialismi, kommunismi) tai sekulaariin filosofiaan.
Useimmat uskonnot ovat koko elämäntilanteen kattavia uskomusjärjestelmiä, miksi ne eivät kattaisi myös rikoslakia, (paitsi harvinaisen regimenttiopin omaksuneilla luterilaisilla)?
Ymmärrämme varmaan asian samalla tavalla, mutta varmuuden vuoksi: esimerkiksi ruumiilliseen koskemattomuuteen (pahoinpitely) ja laajasti ilmaisten taloudelliseen vaihdantaan kohdistuvat rikokset eivät taida tukeutua mihinkään uskontoon.
PoistaEmme pääse asiassa eteenpäin jos jäämme pohtimaan esimerkiksi liikennerikosten uskonnollisia komponentteja, vaikka niitä voisi löytyäkin.
”'seksuaalirikoksista', mutta nuo teot käsitetään nykyisin, onneksi, viimein erittäin vakaviksi väkivaltarikoksiksi."
VastaaPoistaTäsmälisesti ottaen rikoksiksi seksuualista itsemääräämisoikeutta vastaan ei niinkään väkivaltarikoksiksi vaikka niihin voi liittyä väkivaltaa tai sillä uhkailua.
Blogisti varmaankin viittasi siihen, että rikoslain 20 luku on otsikoltaan "Seksuaalirikoksista" ja luku 21 "Henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista". Ovat siis eri otsikon alla, lainsäätäjän eri luonteisiksi katsomia.
PoistaKommenttina alkuperäiseen tekstiin:
"Väittäisin olevani selvillä siitä, että jonkinlainen vastustelu kuuluu soidinmenoihin. Jos mies ei näe sen ja aidon vastarinnan eroa, vain vankila on hänelle sopiva paikka." Harvinaisen paljon samaa mieltä, ainoana poikkeuksena se, etten nimittäisi tuollaista henkilöä mieheksi, biologinen määritelmä ehkä täyttyy mutta normatiivinen ei mitenkään.
Täytyy kyllä hämmästellä tällä kertaa mielipiteiden kirjoa kommenteissa, elin ja olin siinä uskossa, että tämä kysymys on viimeistään viime vuosina asiallisesti ottaen ratkaistu ja liitetty suomalaisten yleiseen moraalipohjaan. Surullista kyllä näin ei näytäkään olevan.
Muuten olen sitä mieltä, että sana "kukkahattutäti" on kasvanut jo niin vastenmieliseksi luettavaksi, että pelkästään sen käyttäjien kiusaksi haluaisin jonkun valmistavan t-paitoja, joissa tuo termi on. Termin ärsyttävyyden yli ei mene kuin tuo toinen termi "suvaitsevaisto". Vaikken pysty kuvittelemaan täyttäväni alkeellisintakaan määritelmää kummastakaan termistä tai kuuluvani kumpaankaan ryhmään, kiusallanikin sellaista t-paitaa pitäisin.
Mielipiteiden kirjolle taustaa:
Poistahttp://kannanotot.miestentasa-arvo.fi/2012/10/28/lausunto/
Olen hieman hämmästynyt ettei kukaan (tai ainakaan en ole nähnyt että olisi) ole raaputtanut Susanna Huovisen olutpuheiden argumentointia syvemmältä.
VastaaPoistaKun Huovinen muiden kukkahattutätien tavoin perustelee asioiden hyvän ja pahan tolan pelkästään julkistalouden kustannuksilla ja yksilön suhteella siihen (ja elämään) yhtenä kustannustekijänä, hän itse asiassa riisuu ihmisyksilöltä kaiken inhimillisyyden, sanalla sanoen tekee ihmisestä sieluttoman kyborgin, jonka ainoana tehtävänä on osallistua yhteiskuntaan taloudellisena toimijana.
Jos Huovinen on jonkun sortin sosialisti (mitä epäilen), niin kauaksi on tultu Karl Marxista joka haaveili ihmisen vapautumisesta sekä luonnon että tuotantovoimien kahleesta ja päätymisestä jonkinlaiseksi "elämän amatööritaiteilijaksi" joka "vapauden valtakunnassa" voi keskittyä elämän nautintoihin.
Joskus jopa tuntuu että islamin uskonnollisella totalitarismilla ei ole paljoakaan eroa hyvinvointiyhteiskunnan dogmaatikkojen totalitarismista. Pyrkimys on nujertaa yksilö, hyvässa tarkoituksessa toki.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tilastot/aiheittain/paihteet_ja_riippuvuudet/alkoholi/alkoholijuomien_kulutus
VastaaPoista> Kokonaiskulutus on kasvanut.
Ei ole, vaan vähentynyt. Sitä paitsi lähivuosikymmenten historiassa on vaan yksi isohko kulutuksen kasvu 60-luvun lopusta 70-luvun alkuun (keskiolut maitokauppoihin): noin 3 litraa henkilöä kohti -> noin 6 litraa henkilöä kohti. Tuossa pysyttiin sitten noin vuosikymmen. 1985 - 1990 kulutus kasvoi 6 -> 8. Laman aikana tultiin melkein takaisin 6 litraan. Vuodesta 1995 tähän vuoteen on sitten heiluttu siinä 7 - 8 litran kohdilla, ainoa pikkuhuippu oli 2006, kun päästiin lähes 9 litraan. Sen jälkeen ollaankin tultu alas, ja taas hätyytellään noin 7 litraa. Nämä luvut koskevat tilastoitua kulutusta, parempi ettei lähde tilastoimattoman kanssa spekuloimaan. Yleislinja on joka tapauksessa tämä.
> Aidosti ongelmiin johtava humalajuominen on edelleen voimissaan
Vaikea uskoa, kun väkevien kulutus on vähentynyt 24 % viimeisten viiden vuoden aikana.
> juoppojen luvattu maa
Suomen alkoholinkulutus ei ole maailman kärkeä.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption
Jollei oteta kehitysmaita ja alkoholiongelmaisia (kulutus kielletty) maita lukuun, niin Suomi on noin puolivälissä alkoholinkulutuksessa.
Ja kyllä se nyt vaan on niin, että pieni osa kansasta sen alkomahoolin suurelta osalta juo.
Kaiken tämän valossa alkoholivalistus ja järjetön verotus ja hankkimisen hankaloittaminen on kyllä naurettavaa tavallisen suomalaisen kiusaamista ja helppoa veronmaksajan rahojen ryöstöä. Perusviinipullon kustannukset Alkoon tuotuna ovat enintään 10 % sen hinnasta, kossun hinta on naurettava (valmistushinta luetaan senteissä) yms.. Voisi puhua enemmänkin, mutta tämä alkoholihuijaus tekee vaan vihaiseksi.
Luvut ovat oikeat, mutta mielestäni on turhaa karsia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja virallisen tilaston esittämä tilastoimaton kulutus. Se lienee täysin uskottava vähimmäisarvioina. Asiasta kirjoitettaessa käytetään juuri sitä.
PoistaHae
Alkoholijuomien kulutus 2012
http://yle.fi/uutiset/islamilaisissa_maissa_tyoskennellyt_sairaanhoitaja_turvautuisin_viimeisena_poliisiin/6744258
VastaaPoistaNiinpä. Siellä laki on periaatteessa klaanipohjalla toimiva. Ilman klaania on yksilö helposti aika suojaton. Ongelma tietysti tilanteessa oli se, että nainen aivan selvästi rikkoi paikallisia lakeja, mutta miehen tekoa ei saatu toteennäytettyä.
PoistaJos tyttö sanoo ei, se tarkoittaa ehkä jne. Seksi ja alkoholi ovat samantyyppisiä kiusauksia eikä näiden houkutusten järjestäminen lainsäädännöllä hieman enemmän vaivannäköä vaativiksi ole ollenkaan huono asia. Viettejä ja vaistoja on kontrolloitava, sanoohan sen Saarnaajakin. Pelisäännöt tekevät pelin hauskemmaksi pelaajille ja työllistävät tuomarit.
VastaaPoistaMolemmat ovat houkutuksia, mutta eivät samantyyppisiä. Alkoholin suhteen kukaan ei saa kiksejä siitä, että saa toisen haluamaan viinaa ja sitten estää sen saamisen, koska toisen halu riittää. Jos symmetriaa oikeasti kaivataan, pitäisi vastikkeetonta kiihottamista myöskin sanktioida.
PoistaMinulle jäi helmikuisella Dubain matkalla epäselväksi, miten alkoholi olisi siellä "iso tabu". Hotellihuoneemme alapuolella (välissä 6 kerrosta) oli pub, josta iltaisin kuului pirunmoinen möykkä, koska varsinaista kattoa ei ollut.
VastaaPoistaVoi olla ettei se ole tabu, mutta kyllä alkoholinkäytöllä itsensä aika hyvin lainsuojattomaksi ajaa - ainakin jos ei pysyttele länsimaisille tarkoitetulla alueella. Siltikin voi olla vaikeuksissa, jos tulee kärhämää paikallisten kanssa.
PoistaOn yksi tehokas keino pilata oma blogi. Se on trollien kommentoiminen kipakkaan sävyyn. Trollit pitävät siitä ja palaavat haaskalle yhä uudestaan ja uudestaan kunnes blogisti kyllästyy. Näin kävi MTV3 blogisti Timo Haapalalle. Hän vastaili kipakasti trolleille mistä nämä tietysti innostuivat.
VastaaPoistaTimo Haapala eli "Setä Arkadia" nimenomaan ei vastaillut trolleille kipakasti eikä muutenkaan!
PoistaJos haluaa pitää blogin "puhtaana" trolleista, niin silloin trollien kommentteja ei pidä lainkaan julkaista. Se on siis hyvin yksinkertaista.
Mutta jos blogisti haluaa kasvattaa kommenttien lukumäärää, hän julkaisee kaikki kommentit laidasta laitaan! Trollien kommenttien julkaisemisesta blogisti saa muilta kommentoijilta myötätuntoa, mitä blogisti juuri ehkä trollien kommenttien julkaisemisella tavoittelee. "Katsokaa, nyt ne trollit taas ilkeilevät ja kiusaavat minua, eikö tämä olekin kauheaa"!
Hm. Raiskaus aihepiirinä on aina sensitiivinen. Väitän että yllättävän moni suomalaismies ja muun maalainen mies ei koe naisen raiskaamista erityisen paheksuttavana asiana. Anteeksi jos tämä loukkaa niin kuin varmasti loukkaa, mutta tällaiseen käsitykseen olen tullut. Käsitykseni perustuu muun muassa humalassa lausuttuihin kommentteihin jotka ovat kertoneet mielestäni totuuden lausujansa ajatusmaailmasta.
VastaaPoistaNäin ollen uskon että julkisessa keskustelussa esiintyi raiskauksista puhuttaessa harvinaisen paljon tekopyhyyttä ja oman kilven kiillotusta. Puolustetaan naisia ja syyllistetään miehiä.
Totuus on mielestäni kuitenkin miehen näkökulmasta se että naisista ei useinkaan ota millään selvää ja naisen ei on usein yhtä kuin kyllä. Tämä johtaa valitettavasti silloin tällöin siihen että nainen on antanut ymmärtää että ymmärtää antaa ja jopa haluaa antaa, mutta muuttaakin viime tipassa (= siinä vaiheessa kun osa vaatteista on jo riisuttu tai ehkä kaikkikin, tai ainakin mies on saatu kiihottuneeksi ja tilanne ja tila on aktiin sopiva) mielensä.
Ns. puskaraiskaukset yms. ovat tietenkin tuomittavia.
Avioliitossa tapahtuva raiskaus on kyllä ainakin jossain määrin kyseenalainen pykälä. Nimike pitäisi mieluummin olla pakottaminen tai jotain vastaavaa. Raiskaus viittaa kuitenkin johonkin aivan muuhun kuin samassa asunnossa asuvien ihmisten keskinäisiin touhuihin.
Blogistin mietelmistä lisäksi pari kommenttia:
"Jos mies ei näe sen ja aidon vastarinnan eroa, vain vankila on hänelle sopiva paikka."
Mielestäni turhan ehdoton näkemys. Jos tuo on pakinan tyyppinen kommentti niin ok mutta entä jos mies nyt vain ei pysty ymmärtämään aina naista, ja varsinkaan avio- tai avoliitossa?
Entä ne tapaukset joissa nainen suorastaan pihtaa ja käyttää sitä kiristyskeinona miestä kohtaan?
Eikö naisella ole blogistin mielestä mitään seksuaalisia velvollisuuksia miestään kohtaan? Onko nainen siis täysin eriarvoinen mieheensä nähden? Nainenko saa päättää yksin?
Ei se mielestäni ihan niinkään voi mennä.
Entä miten naista sitten pitää rangaista jos hän ei suostu seksuaaliseen kanssakäymiseen mutta nauttii esimerkiksi miehen tarjoamasta asunnosta, ruoasta, vaatteista, viikkorahasta jne. Eikö mitenkään? Mieskö kuuluu linnaan jos tahtoo naiselta sitä mitä mies naiselta tahtoo?
Hmm.
"Uskonnon sävyttämä rikoslaki on todella ”oxymoron” eli mahdoton käsitepari."
Mutta kun uskonto on minusta aina siellä missä on ihminenkin. Ei elämässä ja maailmassa ole uskonnosta vapaata vyöhykettä.
Olen siinä käsityksessä että suurin osa ihmisistä mieltää jopa nykyaikana arvojemme ja moraalin perustan olevan uskonnossa. Väitän että tavan tallaaja vallan hyvin ymmärtää ja hyväksyykin sen että "älä tapa" perustuu uskontoon.
Parhaita kommentteja pitkään aikaan ja varmaan paras "Hm"-alkuinen ikinä.
PoistaJuuri päinvastoin. "Älä tapa" ja kaikki muutkin lakiin sovellettavat, uskonnollisina pidetyt ohjeet eivät tule uskonnosta lakiin vaan ovat pyhään tekstiin muinoin nimenomaan laista otettuja. Jos tämäntyyppisiä lakeja nykyään uskonnolla perustellaan ("koska Raamattu/Koraani jne. sanoo niin"), ollaan aika lähellä kehäpäätelmää.
PoistaUskonnothan pyrkivät kyseenalaistamattomaan hallitsevaan asemaan. Tällöin on hyvä ottaa mukaan yleisesti hyväksyttyjä ehdottomia periaatteita ja kutsua niitä Jumalan sanaksi, jolloin uskontekstit saadaan ujutettua yhteiskunnan laeiksi.
PoistaRikoslaki, joka ei ole uskonnon sävyttämä, perustaa lain uskonnon sijaan ei-uskonnolliseen eettiseen koodistoon.
(Btw, sana on "sensitiivi".)