Sivun näyttöjä yhteensä

2. syyskuuta 2012

Tyhjä tuoli



Clint Eastwood puhui tyhjälle tuolille republikaanien kokouksessa. Smithsonian Magazine, suuren amerikkalaisen museon lehti jota suosittelen kenelle tahansa, kertoo tempun olevan peräisin viimeistään vuodelta 1924. Sitä oli käyttänyt myös erittäin tunnettu 1950-luvun pääministeri John Foster Dulles vaalikiertueillaan.

Täten profetoin, että sama temppu tulee käyttöön myös Suomessa ennen kunnallisvaaleja.

Republikaanien tyhjällä tuolilla muka istui presidentti Obama. Meillä varjoläsnäoloon saavat varautua ainakin Katainen ja Soini.

Katsoin Clintun jutun verkosta. Olen väärä henkilö esittämään arviota, koska pidän Eastwoodista näyttelijänä ja ohjaajana aivan tavattomasti, mutta henkilönä ja mielipiteineen hän on minulle vastenmielinen. Speksi oli heikosti esitettyä selkä edellä ajattelua ja onttoa sanakuminaa.

Ääni olisi voitu ottaa nauhalta ja Clinttu korvata tyhjällä tynnyrillä. Siis minun mielestäni. Olkaa ihmeessä eri mieltä.

Tyhjän tuolin idea on speksi, jossa poissa oleva muka vastaa tai vaikenee ja paikalla oleva voi tykittää kysymyksiä, olla kuulevinaan vastauksia ja niin edelleen. Näppärä keino. Toimii paljon paremmin kuin puhe vanhaan agitaattorityyliin – porvarit sanovat teille / mutta minä sanon teille että… - Kuten huomaatte, tämä keino on edelleen erilaisten saarnamiesten suosiossa. ”xxx, sanovat maailman lapset – mutta meidän herramme sanoo xxx…”

Taito on tietenkin panna vastakkain sinänsä täysin mielivaltaisia mutta dramaturgisesti tehokkaita ja tunteisiin vetoavia asioita, toisin sanoen populismin taito. Kreikan tukeminen ja vanhusten vaiva pannaan vastakkain uskotellen, että jos Kreikkaan ei ”lapioitaisi rahaa” ja kehitysapua leikattaisiin, näin ”säästyisi” sellainen ja sellainen summa rahaa, joka liikenisi vanhusten hoitoon.

Nuoruudessani äärivasemmisto pani aina vastakkain köyhien viheliäisyyden ja armeijalle maanpuolustukseen osoitetut rahat. Vain Passilan Erkki kysyi kerran kovalla äänellä vaalipuhujalta (lapsuuteni maalaiskunnassa), että aikooko puhuja painaa rintamalle limppu kainalossa, jos tästä rähinä tulee.

Väitteen logiikka on täysin moitteeton. Säästetään tästä, käytetään tuohon. Väitteen tekee mielettömäksi se, että melkein mitkä tahansa budjetin erät voidaan panna samalla tavalla vastakkain. Lastensuojelu tarvitsee rahaa – poliisin virkoja on lakkautettava. Poliisi tarvitsee lisää virkoja – sakkoja on korotettava.

Olen tuosta vanhusten hoidosta hiukan käärmeissäni. Siinä vedotaan taitavasti myös niiden kansalaisten huonoon omaantuntoon, jotka jättävät omat vanhempansa ja läheisensä tuuliajolle eli yhteiskunnan armoille. On varmaan tullut mainituksi, että tässä on jo monen vuoden oma kokemusta kotihoidon tuesta ja laitoshoidosta – toisin sanoen käsityksiä työn määrästä ja vanhusten muistamisesta.

Välittäminen on paljon rankempaa kuin maksaminen.

Mutta tyhjästä tuolista. Amerikka on kaukana ja sen kulttuuri on monissa asioissa kumminkin vieras. Silti väittäisin näkeväni merkkejä politiikan eli yhteisten asioiden hoidon karnevalisoitumisesta. Ihmisen olemus merkitsee äkkiä enemmän kuin hänen tekonsa. Ihmisen ulkonäkö ratkaisee, ei puhe. Vaalikiertueelle tarvitaan lännen mies, miesten mies. Miksi nämä suuret, kuten Gary Cooper, John Wayne ja Clint Eastwood takaperoisamerikkalaisuuden suuria edustajia myös henkilöinä, eivät vain näyttelijöinä? En tiedä.

Kaikki uudet merkit on nähty eduskunta- ja presidentinvaaleissa. Nyt on edessä taas jotkut vaalit ja tiettävästi ainakin yksi puolue (keskusta) on koko lailla puukko kurkulla.

Tyhjä tuoli saattaisi auttaa. Ikävä kyllä.


41 kommenttia:

  1. Yhdysvalloissa ei ole pääministeriä. Secretary of state tavataan kääntää ulkoministeriksi.

    VastaaPoista
  2. Nyt vaalien alla Hesarin pitäisi julkaista uudelleen se mahtava graafinsa, jossa valtion tulot ja menot oli esitetty suunnilleen todellisissa mittasuhteissa. Koko populitinen vouhotus koskee hyttysenpieruluokan asioita, pankkituet mukaanlukien.

    VastaaPoista
  3. N.Y.Timesin (1.9.2012) Charles Blow:n mukaan näyttäisi, että republikaanien valehtelu on paisunut ennätysmittoihin ?

    Konservatiivien ideologit USA:ssa (ja Suomessa) ovat lukeneet Kahnemann+Tverskynsä: ihmiset kammoavat tappioita, rahanmenoa, suhteessa enemmän kuin mahdollista tuloa.. "Pelottele sillä kansaa" ?

    MrrKAT

    VastaaPoista
  4. Dulles oli ulkoministeri. USA:ssa ei ole pääministereitä.

    VastaaPoista
  5. Clint Eastwoodin ura on mahtava. Hyvät, pahat ja rumat, kuinka kauan siitä onkaan jo. Joku kaipasi keskustelua tälle palstalle, sehän on täysin mahdotonta. Jatkakaa siis Kemppisen kasvattamista, sitä kautta blogi paranee, jos mahdollista. Eilen Kemppinen puhui sankareista ja kunniamerkeistä Ajattelin, että Sven Tuuva mainitaan heti, mutta kukaan ei. Kunniamerkkien myöntäjät tietänevät periaatteen: saat sitä mitä palkitset. Sankaritarinan luodaan tarpeen mukaan, ei toki ihan tyhjästä, mutta aika lailla arpapelilla, luulen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kun luin sen vasta tänään. (Ja tämän luin vasta sen jälkeen.)

      Mieleni teki mainita myös Tuntemattoman rohkein mies: sotamies Viirilä. Pjähhähhäh, Jeesus Perkele!

      Poista
  6. Olennaisesta olen samaa mieltä, mutta sen verran nyt saisi blogissakin olla huolellinen, ettei käyttäisi John Foster Dullesista termiä "pääministeri".

    VastaaPoista
  7. John Foster Dulles oli suomeksi ulkoministeri.

    VastaaPoista
  8. Hän ei oo oikea neokonservatiivi, eikä varsinkaan samassa kategoriassa jonkun wayne-homekorvan kanssa.

    VastaaPoista
  9. Angteksi virheeni - "pääminisgteri". Olisi pitänyt tarkata - ja samalla mainita, että Dulles käytti tuolitemppua kilpaillessaan senaattorin paikasta. Ministerien nimeäminen on, kuten tunnettua, sekin hyvin erilainen prosessa USA:ssa kuin meillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun olen termiä ennenkin kummastellut, vilkaisin englanninkielistä Wikipediaa ja siellähän on peräti kunnianhimoinen entry Secretary of State.

      Poista
    2. USA:ssa sanaa minister ei voi käyttää valtion organisaatioissa kun se on kirkollinen nimitys tarkoittaen jonkinasteista pappia.

      Poista
    3. 'Minister' on yleisnimi, joka tarkoittaa englanninkielisessä maailmassa henkilöä, joka suorittaa joitain kirkollisia tai uskontoon liittyviä tehtäviä kirkon tai uskonnollisen järjestön pyynnnöstä tai valtuuttamana. Hän ei ole välttämättä pappi. Vasta 'ordained minister 'on virallisesti pappi ('He's an ordained minister').

      Papin puhutteleminen englanniksi on taas todella hämmentävää, sillä on monia kirkkokuntia ja kulttuureita. On monia vaihtoehtoja. On parasta kysyä asianomaiselta, miksi häntä voi kutsua. Se on ihan sopivaa. Moni pappi sanoo silloin etunimensä.

      Toisaalta jotkut työtoveritkin kutsuvat toisiaan vuosikaudet jollain tittelillä. (vrt poika sanoo isälleen 'Yes, sir') Englanninkielinen maailma on erilainen: 'you' ei ole 'sinä'. Jos joutuu tapaamaan virallisessa tilanteessa jonkun korkeassa asemassa olevan kirkollisen henkilön, kannattaa soittaa kyseisen maan lähetystöön ja kysyä, miksi tätä on sopivaa puhutella.

      Joku on yrittänyt laatia ohjeita
      http://www.ehow.com/how_2330625_address-pastor.html

      Poista

  10. Kaikki kunnia vaan Passilan Erkille, mutta Siukola työnsi kuin työnsikin limpun Kiviojan kuorma-auton lavajoukkueelle, muonavahvistukseksi. "Sillä te olette kuulleet että ravitsemustiede ratkaisee,mutta minä sanon teille että kyllä limpusta leikkaa rykmentille". Kuten leikkasikin. Stalin laski väärin. Hän luuli että 1917-18 työmies olisi noussut luokkasortajaa vastaan. Ei noussut. Menipähän vain Pietarin neuvosto eli soviet rohkeiden yllyttämänä ja näiden voimaan ja tukeen luottanen -mihin meni. Ja kun Kekkonen oli lakkauttamassa IKL:ää ja Fagerholm-Tanner orastelemassa progressioveroilla köyhäinoikeutta, niin sotahan siitä tuli eikä tervetuliaisjuhla.

    Noilta neuvostoälyköiltä ja toimeenpanijoilta ei voine kaikkea vaatia. Varsinkaan kun Pohjantähteä ei oltu eksplisiittisesti aukikirjoitettu,vaan sivistynyt hyvänsuopeus-kirjoittelu Saarijärvineen kävi tieteestä,sosiologiasta. Tosin kai Pietarin pakolaispunikit ja Kuusinen tiesivät. Ei ollut ugri noussut esivaltaansa vastaan, enintään läksi ruotsikoille nöyrtymisen sijasta peesaamaan Puntarpäätä jahka tällä olisi joukkoja takana. 1905 oli ihan suomiporvareitakin ja 1917 pietaripyssymiehiä. Jussi Jurkka näytti. Oli lukenut kirjoista tyhjät rivienvälit. Sitä se tuottaa joillekuille -sivistysraadanta.

    Sorry, lopetan ihan heti. Kuitenkin kun kuolonvuosina nuukahdettiin lumihankeen (Jussin,Koskelan äiti), niin Snellman senaattori puolusti hopeavarantoa markkinavoimia vastaan, edistämällä voin ja karjan vientikauppaa maasta ulos. Samalla tuli tuetuksi juuri perustetun maapankin (assingnaatti) seteleiden eli Hypoteekkiyhdistyksen obligaatioiden arvoa ja likviditeettiä (=maksuvälineluonteisuutta). Snellman palkaantuikin sittemmin Hypon Matti Inhaksi. Tuliterä markka oli silmäterä kuten aina sittemminkin, tai ainakin sen omistajat.

    SYP:kin oli just aloittanut ikiomilla SYP-seteleillä (käy Nordean pankkimuseossa katsomassa, etkä nähtyäsikään usko). Tuuman pinoilla näitä Frenckellit ja Borgströmit panivat just lukemani mukaan Tampereen Verkatehtaan laajennuksiin vauhtia. Tai siis piti ensin lukea nämä JK:n Braudelit, ja sitten rivienvälit alkoivat laulaa trokeetaan. Kiva pistellä omiaa edes tämän verran näissä blogien hännissä. Maksoi muuten Johanneksen divarissa 5 euroa.
    Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  11. Kyllä budjetissa Kreikka ja vanhukset kilpailevat samasta (laina)rahasta, jos taloudenpidon järkevyydestä ja raameista pidetään edes jossakin määrin kiinni. Toki vanhustenhoidon tuoma tappio realisoituu heti ja Kreikan tuomat takuutappiot vasta hetken päästä, mutta hieman pidemmälle ajatellen samaa verorahaa kaikki. Ei ole erikseen Kreikka-rahaa ja toisaalta vanhusrahaa.

    Kysymys on arvovallinnoista ja toisaalta siitä, mihin tulevaisuuteen kukin uskoo. Jos on varma siitä, että "rauhantahtoinen Neuvostoliitto meitä rakastaa ja haluaa meille vain kaikkea hyvää", panostus pelkkään limppupuoleen riittää. Jos on varma siitä, että Kreikka syö jo annettujen lainarahojen lisäksi myös eri reittejä pitkin annetut takuut ja otetut vastuut (ml. Target2 raha sun muut kikkailut) ja että tuo tekohengitys vain pahentaa ja syventää kriisiä, parempiakin rahan käytön kohteita on helppo kuvitella.

    => On populistista sanoa, että on populistista panna Kreikka ja vanhukset vastakkain.

    VastaaPoista
  12. Välittäminen on eräs tärkeimmistä "luonteenpiirteistä", ollen todella rankkaa, joskin palkitsee viimeistään nukkumaan käydessä. Välittämistä ei opeteta missään. Tai joo, ainakin mainostoimisto Bob Helsingistä opettaa poliitikoille välittämisen salat - Kuinka välitän tiedon, että muodikkaasti välitän, vaikka en välittäisikään.

    VastaaPoista
  13. "Beloved those who sit down." - Cecar Vallejo. Käänsikös Kemppinen tämänkin taannoin täällä suomelle?

    VastaaPoista
  14. Google on selain ja islam uskonnollinen yhdyskunta...maanantaina, 03 syyskuuta, 2012

    Rock Hudson oli miesten mies. Nuo muut mainitut ovat naistenmiehiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rock Hudson taisi olla kuitenkin " Mekko-Einari " , joka kuoli aidsiin.

      Poista
    2. Tuo yllä oleva kommentti lopetti teh internetsin sellaisena kun sen tunsimme.

      Poista
  15. Suomalainen äänestäjä ei hevin alennu ymmärtämään noin abstraktista temppua kuin tuo tuolin kanssa väittelminen on. Eihän se tainnut oikein mennä läpi republikaaneillekaan.
    Mutta esiintymisoppaista tyystin unohdettu joomies-taktiikka, josta Mukka ja Päätalo ovat kirjoittaneet, menisi kyllä täydestä.
    "Veli todistaa ihanasti ..."

    VastaaPoista
  16. En äkkipäätään muista, miksi Gary Cooper, John Wayne ja Clint Eastwood ovat "takaperoisuusamerikkalaisuuden" edustajia. Ehkä he ovat halunneet olla jotain kotimaansa yleisön eikä eurooppalaisten pehmojen edess.

    Wayne taisi vastustaa Pohjois-Vietnamin hyökkäystä Etelä-Vietnamiin ja hyväksyi USA:n menemisen E-Vietnamin avuksi. Se on kyllä edelleen veriruskea synti tietyissä piireissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noissa sen niputuksissa yleensäkin liikutaan nähtävästi vain jossain omien implisiittisten assosiaatioiden tasolla. just noilla po. ei ole mitään tekoa keskenään.
      Joitain saman ammattikunnan Robert Redfordia sekä Eastwoodia voisi kai vertaillakin keskenään retrospektiivisesti, kuinka näiden poliittisten pääsuuntausten välillä siellä jotkut yrittävät liikkua ja yhdistää niiden parhaat puolet, ym.

      Pelkkä nippu jää abstraktioksi.

      Poista
  17. "Säästetään tästä, käytetään tuohon. Väitteen tekee mielettömäksi se, että melkein mitkä tahansa budjetin erät voidaan panna samalla tavalla vastakkain."

    Ei tuo aina ole mielettömyyttä vaan vaan (poliittista) arvovalintaa, esim. käytetäänkö rahaa ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön vai poliisiin tai uskotaanko sotaan, johon pitää varustautua, vai rauhaan, jolloin varat voidaan käyttää (köyhän) kansan elinehtojen parantamiseen. (Surullista tietenkin on jos on varauduttu rauhaan ja sota sittenkin tulee... On se toki surullista toisinkin päin jos on hankittu viimeisen päälle hyvät hävittäjät, jotka lentelevät tyhjän panttina.)

    VastaaPoista
  18. "Olen tuosta vanhusten hoidosta hiukan käärmeissäni."

    Kuin myös. On selvää, että kun 2030-luvulla huoltosuhde on eläkeläinen per neljä työssäkäyvää kohti, mistään mitoituksesta ei voida pitää kiinni.

    VastaaPoista
  19. Ad Omnia: - Kreikka ja vanhukset. Minustakin kysymys on arvovalinnasta. Ongelma on tämän hetken sitoumusten ja tulövkien velvoitteiden sovittaminen yhteen.

    Nyt olemme, oikein tai väärin, sitoutuneet Euroopan Unioniin ja sen valuuttaan. Jos rahoitettavista maista pääsisi eroon jollain järkevällä keinolla, se pitäisi minustakin tehdä heti paikalla.

    "Letku irti". Mikä letku? Olen kuullut koneista, jotka leikkaavat kohta kiinni tai vähintään sammuvat, kuin letku irrotetaan, olkoon sitten pakokaasu tai polttoaine.

    Tässä mielessä vastakkainasettelu on keinotekoinen.

    Pelkään että Kreikka & Co. on kestotilaus En näe tilannetta pyramidipelinä, vaan pikemmin valtavana kytkykauppana. Kun hankin iPhonen ja kysyin Soneran myyjältä, mitäs tälle puhelimelle sitten tehdään, jos haluan kahden vuoden kuluttua uuden mallin, kaljupäinen myyjä vastasi, että se ei kiinnosta heitä, varsinkaan jos ryhdyn maksamaaan uutta mallia.

    Kumma että autoliikkeisiin vielä kelpaa vanha auto, vaikkei sille kyllä paljon hintaa lasketa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eurosta eroon pääsy on melko yksinkertaista. Eduskunta päättää, että valtiokonttorista ei raha tai takuut noihin suuntiin liiku. Ei siinä tarvitse edes eurosta erota. EU:sta nyt puhumattakaan, koska siellä fiksuimmat maat ovat tulleet toimeen ilman euroa tähänkin saakka.

      Uskallan väittää, että Saksa tai Ranska eivät anna pankkiensa tämän takia kaatua. Toivottavaa olisi, että ottaisivat ne vihdoinkin valtion haltuun, kun USA:ssa juuri tehtiin. Siellä valtio osti osake-enemmistön Citibankistä eurolla per osake. Pankki alkoi toimia heti seuraavana päivänä, kun luottamus palasi. Ja nyt valtio on jo myynyt samat osakkeet kolmella eurolla kappale. Hyvä kauppa veronmaksajille. Pankin omistajat toki saivat näpeilleen, mutta niinhän kapitalismin juuri pitäisikin toimia.

      Yksinkertaista. Lisä tuosta Wahlroosin haastattelussa muistaakseni n. 29 minuutin kohdalla.

      http://yle.fi/puhe/ohjelmat/politiikkaradio/wahlroos_ratkaisisin_eurokriisin_kahdessa_3683.html

      Miksi tätä ei tehdä Euroopassa, se selviää oheisesta haastattelusta myös.

      Poista
    2. Esko Seppänen vastasi eräisiin Wahlroosin tuossa haastattelussa esittämiin väitteisiin samaisessa politiikkaradiossa eilen 3.9. Wahlroos ratkaisisi eurokriisin 14 vuorokaudessa, mutta Seppänen pani paremmaksi ja ratkaisee sen 3 vuorokaudessa.

      Pankkitaseiden kanssa kikkailu ylipäätään ei paranna valtioiden velanmaksukykyä kuin hetkeksi, koska etenkin deflatorinen talouspolitiikka [säästökuri/-kuuri, joka hyödyttää lopulta vain pankkeja] ei elvytä eli edistä työllisyyttä, yrittäjyyttä ja nosta kulutusta, mikä kaikkinensa merkitsisi reilusti lisää verotuloja - [ks. myös PS].

      Kun velat maksetaan viime kädessä ihmisten selkänahasta eli julkisen sektorin supistuksilla, lopputulemaksi saadaan jatkuva velkaorjuus, joka lienee Wahlroosille ja hänen kaltaisilleen finanssi-pankkiireille [tuo vampyyrien uusin laji] kuitenkin yhdentekevää, koska hän elää omassa matemaattisessa talouspelikuplassaan [todellisuus-sfäärissään], joka toimii sekä teoriassa että ilmeisesti myös finanssikauppana suhteellisen hyvin, jos vain on tarpeeksi varovainen pelipottinsa/pääomansa suhteen.

      Mutta eikö hatusta vedetyillä biljoonien eurojen/dollarien katteettomilla virtuaalirahoilla [absoluuttinen fiktio (simulacrum), jolla ei edes voi olla kuin imaginaaris-illusorinen kate/vrt. aneet, jotka kirkko/Jumala ‘takasi’] spekulointi johda väistämättä sellaiseen romahdukseen, ettei sitä kyetä enää maksamaan edes velkaorjuudella? Sitäpaitsi velalliset [esim. intialaiset mikrolainojen saajat] tekevät yhä enemmän itsemurhia, kun heiltä on takavarikoitu kaikki omaisuus velan lyhennyksiin. Kukas pankkiirille sitten maksaa, kun velkaorjat ovat tulleet liian köyhiksi tai tehneet itsemurhan? - - ‘Voi voi. Eiks meil ole täs yks pikku ongelma? Mut kyl Nalle sen ratkase millon vaan Friidmanin talousmatematiikal.’
      *
      PS.
      Etenkin velkaisimmat valtiot ovat ajautuneet ansaan joutuessaan pelaamaan velca-casinoa tämän finanssi-transaktioille luodun systeemin hazardeilla: http://en.wikipedia.org/wiki/TARGET2
      *
      http://areena.yle.fi/radio/1655761
      http://actuspurunen.blogspot.fi/2012/09/jos-haluaa-ymmartaa-eurokriisia-ja.html
      http://actuspurunen.blogspot.fi/2012/09/emumunaus_3.html

      Poista
  20. Kreikkaa ei voi edes romuksi pistää, valitettavasti. Oma radikaali ehdotus on maan myyminen. Siis oikeasti myyminen, ei mitään myydään-mutta-ei-saa-rakentaa-mitään-temppu. Oikeasti maa-alueen siirto toisen valtion lainsäädännön alaiseksi. Joku kiva lomasaari, siitä voisi maksaa vaikka kymmenen, kaksikymmentä kertaa käypä summa, ja se siirtyisi sitten pysyvästi Suomen valtion (tai Saksan) lipun alle. Itse asiassa moisia maakauppoja saisi harrastaa useamminkin. Jotenkin on tehty pyhiksi ja muuttumattomiksi maiden rajat, vaikka oikeasti ne muuttuvat vähän väliä, sodissa ja muissa tempauksissa. Oikeastihan nämäkin ovat vain sopimuskysymyksiä.

    VastaaPoista
  21. Ad Omnia: - keskustelua herättänyt sanan "ministeri" on tullut ranskan kautta latinasta. Alkujaan se tarkoitti tarjoilijaa ja muuta edeskäypää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kas, kun ei edesmennyttä...

      Poista
    2. Amerikkalaiset käyttävät sanaa 'secretary', sillä 'minister' -sanalla on heidän mielestään rojalistinen merkitys hallituksen muodostamisessa.

      Poista
  22. Niin kuin joku tuossa yllä mainitsikin, Eastwood poikkeaa aika paljon nykypäivän amerikkalaisesta konservatiivista. Kannattaa vapaata aborttia ja homoliittoja, ja vastustaa amerikkalaisten ulkomailla käymiä sotia.

    VastaaPoista

  23. Mummoni
    90v puhua pälpättää asiat kaikki.
    Muistaa tarkoin, kunnes sanat harvenevat
    ja keinu pysähtyy.
    Könyää siitä tolpilleen ja keittiön kautta koukaten
    palaa takaisin paikalleen:
    Täytyy ottaa tisperiinii jotta taas muistaa.

    Juontui mieleen.
    Clint setääkin kovin olisi auttanut.
    Liekkö ymmärtänyt, missä oli.

    VastaaPoista
  24. Eastwoodin poliittisista kannoista kiinnostuneiden kannattaa lukea oheinen:

    http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2012/08/clint-eastwood-political-wanderer/261808/

    VastaaPoista
  25. Maailman taiteilijoista Eastwoodilla lienee vähiten painavaa sanottavaa politiikan suuntaan. Hän on ja pysyy viihdetaiteilijana jonka elokuvissa ei paljon järkeä pyssynpaukuttelun lomassa ole; "Hiljaiset sillat" ehkä ainoa merkittävä, "Likainen Harry" ääliömäisin.

    Leonard Cohenilla voi sanottavaa kaiken sälän keskeltä löytyäkin, ei hän ainakaan asioita pohtimatta ole uraansa luonut. Dokumenttielokuva hänestä: http://areena.yle.fi/tv/1376749

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kellä siellon "sanottavaa"?


      Se ällö hiljaiset sillat.

      Poista
    2. Mieluummin "ällö" kuin ne ainaiset ruumiinpinoamiset ja järjettömät kostoretket ratsain halki erämaiden, vuoristojen tai ne äärettömän naivit "päähenkilöiden" kohtaamiset autiolla pääkadulla jossa "ratkaisu" tapahtuu: roisto örisee tomussa maan verissään kun sankari puhaltaa pyssynpiippuun, kopistelee pölyjä rimpsutakistaan nousten jälleen satulaan ja poistuen vihellellen polkua vasemmalle taakse. Joku neito saattaa ikkunasta verhojen välistä ällöin kyynelsilmin katsoa perään.

      "Hyvistä, pahoista ja rumista" voisi esimerkinomaisesti aivan hyvin alkaa kaltaistensa elokuvien hautaamisen Onkaloon ydinjätteiden seuraksi, eikä ikävä tulisi.

      Poista
  26. ".... Gary Cooper, John Wayne ja Clint Eastwood takaperoisamerikkalaisuuden suuria edustajia myös henkilöinä, eivät vain näyttelijöinä? En tiedä. "

    En minäkään, mutta en myöskään ymmärrä mitään tuosta edellä.
    Liikaa pyydetty ilmeisesti, täsmennys siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olenko mä jonkun takaperoissuomalaisuuden edustaja? usein siellä vasemmalla poliittisissa kysymyksissä muttei talouspolitiikassa. tiedän, mitä alijäämä tarkoittaa kunta- tai valtiontaloudessa.

      Poista
  27. Joskus ja ainakin kauan sitten käytiin poikien kanssa katsomassa HyvätPahatjaRumat, ja minä silloin luulin, että sankari oli se Paha vai oliko se ruma...

    VastaaPoista