Sivun näyttöjä yhteensä

27. huhtikuuta 2008

Uusi

En ole tainnut aikaisemmin selittää, miksi patentoitavan keksinnön on oltava lain mukaan uusi.

Istuimme perjantaina kokousta paperi- ja puhelinpäälliköiden kanssa ja mietimme patenttistrategioita.

Insinöörit, patentti-insinöörit heihin luettuna, suhtautuva joskus lakiin lapsellisesti. He luulevat, että ”uusi” tarkoittaa uusi.

Insinöörinkin mielestä uutta esiintyy usein kemiassa ja harvakseltaan elektroniikassa, mutta oikeastaan ”uusi” tarkoittaa suunnilleen samaa kuin ei aikaisemmin dokumentoitu ja yllättävä.

Ajatus on sama kuin historiallisen ymmärryksen tarpeellisuus.

Jotta tietäisimme, mikä on uutta, meillä on oltava käsitys siitä, mikä on vanhaa.

Eilinen niittokone oli mullistava keksintö, mutta mihin sitä tarvittiin – kylvöheinään, jota tarvittiin karjalle, jota ruokittiin aivan uusin tavoin meijerituotteita varten. Niittokone ja timotei olivat vanhan liiton miehille paholaisen keksintöjä ja maailmanlopun enteitä.

Vaikka keksintö oli noin hieno, oikeastaan se on kaksi ovelasti konfiguroitua sahaa.

Vuonna 1900 uutta (tieteellisesti, ei patentointimielessä) oli elektroni, kvantti, geeni ja piilotajunta. (Darwin ja Mendel olivat puuhanneet puuhattavansa kauan sitten, mutta luonnonvalinnan takana olevat mekanismit todistettiin tuohon aikaan.)

Uutuus tuli eurooppalaiseen ajatteluun noin vuonna 1080. Lähtökohta oli tietysti kristillinen. Jos kristillisen opin luomiskertomusta painottaa, kaikki uusi osoittautuu joko mahdottomaksi tai synniksi. Toisen kristillisen vuosituhannen outo ja pohjaltaan tuntematon muutos oli Uuden testamentin korostuminen; Kristus oli käännekohta, ja ajatus ajan täyttymisen odotuksesta muuntui hyvin hitaasti Kristuksen seuraamiseksi. Ja se puolestaan on käännettävissä jatkuvaksi henkiseksi uudistumiseksi ja se älylliseksi ja ajatukselliseksi uudistumiseksi.

Kerettiläisyyden hyväksytty osa oli kerjäläismunkkien liike. Länsimainen tieteellinen ajattelu lähti hyvin selvästi fransiskaanimunkkien keskuudesta (etenkin Roger Bacon ja Wilhelm Occamilainen, Duns Scotus, Grosseteste), ja länsimainen systemaattinen ajattelu puolestaan kukoisti dominikaanien keskuudessa, sekä inkvisitiona että Tuomas Akvinolaisen työssä.

Franciscus Assisilainen oli rikkaan kauppiaan poika. Pisalainen Leonardo Fibonacci, joka mullisti matematiikan ja kaupankäynnin korkolaskuillaan, olivat aikalaisia ja kuuluivat samaan oppineeseen piiriin, vaikka olivat naapurimaakunnista, edellinen Toscanasta ja jälkimmäinen Perugiasta.

Molemmat tekivät toisistaan riippumatta saman oivalluksen – muutoksen käsitteen ja sen valtavat käytännölliset seuraukset. Fibonacci käsitteli muutosta esimerkiksi voitto-osuuksina ajan kuluessa tai elinkorkona ja kehitti arabialaiset numerot omaksuttuaan menetelmiä, jotka osittain korvasi 500 vuotta myöhemmin infinitesimaalilaskenta, lähinnä differentiaaliyhtälöt.

Tila ei ehkä salli selittää, miten paljasjaloin vuorilla kävellä läpsyttelevä köyhyyden tavoittelija on verrattavissa toiseen, joka kehitti liiketoiminnan suunnittelemisen edellyttämiä matemaattisia muuttujia.

Lyhyesti: noihin aikoihin asti muutos oli ollut ulkopuolisen (jumalallisen) voiman asioihin puuttumista. Franciscus haki köyhyydestä ja rukouksesta ihmisen muuttumista. Hänen seuraajansa näkivät, että maailma ja kaikki luotu on hyvää ja täydentyvää eikä kenenkään pidä kääntää sille selkäänsä. Ja jo seuraavassa polvessa fransiskaanit alkoivat nostaa esiin meidänkin tieteelliseksi tunnistamaamme ajattelua ja kokeellista menetelmää.

Meidän perinteemme ”uusi” ei siis ole jotain sellaista, mitä maailmassa ei ole milloinkaan ennen tavattu, vaan ”konfiguraatio”, sinänsä olemassa olevien ilmiöiden ja voimien toisenlainen, aikaisemmasta poikkeava ja yllättävä yhteen liittäminen.

Vielä alle sata vuotta sitten oltiin epävarmoja siitä, oliko tämä pikemmin tutkijoiden kuin taiteilijoiden aluetta. Ehkä se on vieläkin vähän epäselvää.

13 kommenttia:

  1. Jos olivat erilaisia nämä italialaiset ajattelijat ja keksijät, F. Assisilainen ja L. Fibonacci, niin mikä muu kuin tutkimuksen tulokset heitä yhdistivät. Minua kiinostaisi tietää, tekivätkö he "tulosta" voidakseen elää, siis itselleen. Vai muita varten, anteliaisuuttaan, saavuttaakseen kunnioitusta, ihailua, ymmärrystä. Vai puhtaasti ihmiskunnan hyväksi.
    Minua F Assisilainen on aina kiehtonut.

    VastaaPoista
  2. Voi eilisiä mustarastaan kavereita, jos ette ole lukenut Pekka Pertun
    kirjoja esim. ETSIN KULTAISTA KUURNAA/ Pekka Perttu. 7 €.
    http://vuokkiniemi.net/vs/ksskirja.htm
    - uskoisin että pidätte niistä. Aikoinaan huvittikin, kun Perttu kirjoitti miten kuurna laulaa hänelle kauneimmin -
    vaikka "hallituksenena" oli itkuvirsirunoilija Unelma Konkka.

    Uusi!?
    Viiksisäiestrategia: Menetelmä, joka perustuu sekä puolustusasenteen että äärimmäisen
    agressiivisuuden samanaikaiseen omaksumiseen siten, että varallisuus suojataan kaikenlaisilta epävarmuuksilta samalla, kun kerätään pieni osuus korkean riskin strategoita.
    Nassim Nicholas Taleb: Musta Joutsen - Terra Cognita Oy 2007

    Vapauttavan virkistävää luettavaa - edellinen libanonilaissyntyinen jota olen kipinöinyt oli Kahil Gibran 1980-luvulla.

    VastaaPoista
  3. Ad LeenaN:

    Samoin.

    Talebin kirjasta tässä blogissa ks. syyskuu 2007

    (Search "Black Swan")

    VastaaPoista
  4. Coffee & Champagne: http://www.mod-langs.ox.ac.uk/women-and-death/colloquium_three_prog.html

    Linkola kirjoitti kerran, että "sivistys on suurelta osalta epäitsekkyyttä."

    jotta voisi pelastua lajinsa kuolemasta, vai katua sitä mitä oli tekemässä

    kuvittelun voima; tyytyminen symboleihin

    kuka suunnitteli housut tai hameet, entä takit, sukat ja kengät. entä tuolin, pöydän ja sohvan - idean, keksi ne. ovatko ne lahjoja.

    todellinen tieto; ihmisillä on kaikenlaista tietoa

    eikö Marx kirjoittanut, että vallankumoukset on tähän asti tehty historiallisissa puvuissa, että proletariaatti tekisi ensimmäisen vallankumouksen, joka ei jäljittelisi mitään, pelkästä tietämättömyydestään, koska ei alhaisen sivistystasonsa takia tietäisi mitään aikaisemmista malleista. että lopputulos olisi siten puhtaampi ja aidompi.

    tradition suhde tulevaisuuteen; paradoksi, kuten; tämä lause on valhe

    http://www.youtube.com/watch?v=sc-_hkLBVnc&feature=related

    VastaaPoista
  5. Jumalaiset värit ja mikä dialogi kuvassa, koko tarina siinä katsottavana ja kuultavana.
    Eihän ole anteliaisuutta pelkästä ihmisen hyvyydestä lähtöisin, ihminen antaa, jotta saisi toisen otteeseensa (ainakin kiitoksen saisi).
    Ja puhtaasti ihmiskunnan hyväksi voi tehdä jotakin ainoastaan kärsimällä, ottamalla kärsimyksen omille harteilleen tai paremminkin sisäänsä ja ympäröidessään sen omalla ihollaan.

    (kärsin kirjoitusvirheistäni hetken, niin nytkin tuossa edellisessä kommentissani, mutta en jaksa korjata)

    VastaaPoista
  6. Sivistymättömyyttäni en tunnista tuota kuvaa. Mitä siinä tapahtuu? Joku pyhimys, jonka sädekehässä on ruskeita roiskeita ja kaapukin kumman likainen, tahtoo ostaa oranssia silkkiä punapukuiselta mieheltä? Häh? Vai onko tuo sädekehä sittenkin niskaan valahtanut olkihattu?

    Minä uskon uutuudessa enemmän vanhasta luopumiseen kuin näppärään yhdistelyyn ja leimahduksiin. Pidän kauniina mystikoiden suosimaa mielen tyhjentämistä, minättömyyttä. Moni mielipide ja persoona on sen tiellä, että näkisi toisin.

    Vuosia sitten kotiini käveli ihmeellinen ihminen. Hän ilmoitti, että tahtoo pyyhkiä asunnostani yläpölyt. Teki sitten jostakin rätin ja kastoi sen vessanpöntössä. Kun ärtyneenä kyselin, miksi se siellä pitää kastaa eikä kraanan alla, ihminen kertoi, että iso osa maailman väestöstä juo likaisempaa vettä.

    Tänään muuten innovaatioradio-ohjelman kuuntelu jo onnistui.

    VastaaPoista
  7. Ad Mummo:

    Kuten Pirkko A jo sanoo, Fraciscus luopuu rahasta (punainen silkkivaate) ja pukeutuu köyhyyteen (ruskeaan) muuttuakseen. Ja toisen kuormien kantaminen on muutos.

    Legendan mukaan P. Francsicus kiitti kuolinvuoteellaan kuitenkin aasiaan, joka oli häntä niin hyvin kantanut.

    VastaaPoista
  8. Kerjäläismunkkien historia on mielenkiintoista luettavaa. Näkyjä, selibaattia, itsensä kiduttamista, "jumalan" kanssa keskustelua, yksinäisyyttä.

    Jo ammoiset kirkkoisät suosittelivat selibaattia ainoaksi kaanoniksi ja tämähän on katolilaisuudessa vieläkin olemassa.

    Jerusalemin Piispa Jacobin, Jeesuksen kaksoisveljen, kirjeen mukaan neitsyyttä suositeltiin ainoaksi ja oikeaksi tavaksi elää.
    Oliko tässä varoituksen sana.
    Skitsofrenia on osin perityvää. Esimerkiksi Kuusamossa on sukuhaaroja joissa ensimmäinen poikalapsi sairastuu skitsofreniaan. Tietoa etsittäessä päästy vuoteen (alkuisään) 1640.

    Olisiko niin että Jeesuksen suku sairasti skitsofreniaa. Johannes Kastaja oli "outo", Jeesus veljineen olivat "outoja".

    Sopivasti Paavi Innocent III (1198-1216) tapatti 30.000 manikealaista Ranskan ja Espanjan alueella. Samaa kyytiä saivat sadat kerjäläismunkit.

    Leinokin väsäsi aurinkolaulunsa:
    "Kuka tietävi, mistä me tulemme
    ja missä on matkamme määrä?
    Hyvä että me sitäkin tutkimme,
    ei tutkimus ole väärä.
    Mut yhden me tiedämme varmaan vaan:
    me kuljemme kumpuja mustan maan,
    ja täällä meidän on eläminen
    miten taidamme parhaiten."

    VastaaPoista
  9. Inter- ja hypertekstuaalista kuten sanonta kuuluu Postmodernin kielellä.
    Saa mitä tilaa, on kansanomainen sanonta, kutsuu koolle niillä signaaleilla, joilla on merkitys. Kommunikaatiossa on aina syy yleensä kommunikoida (ensimmäinen signaali) ja sen jälkeen vasta sen sisältö. Jos ensimmäinen menee väärin menee loputkin. Miten kehään tullaan on siksi merkin alku ja uuden mahdollisuus. Ei voi astua kahdesti samaan jokeen sanoi myös
    Herakleitos.

    http://dagensfilosofiskatanke.blogspot.com/2008_01_03_archive.html

    VastaaPoista
  10. Meidän perinteemme ”uusi” ei siis ole jotain sellaista, mitä maailmassa ei ole milloinkaan ennen tavattu, vaan ”konfiguraatio”, sinänsä olemassa olevien ilmiöiden ja voimien toisenlainen, aikaisemmasta poikkeava ja yllättävä yhteen liittäminen.

    Uutta rationaalista "järki voittaa" ihmistä yritettiin luoda etenkin idässä, mutta monien arvioiden mukaan myös lännessä. Lopulta molemmissa katastrofaalisin tuloksin.

    Osoituksena paluusta läntisen ajattelun juurille on ilmeisesti jokaisessa vähänkään isommassa Italian kaupungissa ainakin yksi katu nimetty Antonio Gramscille, googlen mukaan mm. Assisin läheisessä Bastiassa Umbrian maakunnassa samoin kuin Pisassa Toscanan maakunnassa.

    Gramscin "kulttuurihegemonia" -käsitettä soveltaen paikallisesta kinkkukulttuuristaan ylpeät parmalaiset ystävällisesti hymyilevät Rooman keskusvallan pikkutarkalle touhotukselle, ja epäilemättä nauraisivat myös suomalaiselle tosikkoudelle kumarrella Helsingin herroille.

    VastaaPoista
  11. Patenttiasioista puhuttaessa lienee hämärän peitossa tarkka raja, joka erottelee patentoimiskelpoiset ja -kelvottomat asiat.

    Luulisi nimittäin, että elastisen aineen, nesteen tai kaasun, tietynlaisen mekaanisen värähtelyn ja aaltoliikkeen toistamisen ja ylläpitämisen pystyisi patentoimaan.

    Mutta eipäs onnistunut, kun Harley Davidson yritti patentoida moottorilleen tunnusomaisen papattavan äänen.

    Kuitenkin se on hyvin tunnettu ja merkille tunnusomainen. Suojaamisen tarve tuli vasta kilpailijoiden pyrkiessä kopiomaan sen omiin tuotteisiinsa.

    VastaaPoista
  12. "Lyhyesti: noihin aikoihin asti muutos oli ollut ulkopuolisen (jumalallisen) voiman asioihin puuttumista."

    En nyt välttämättä halua kapinoida tätä tulkintaa vastaan, sillä varmaan se laajemmassa mitassa noin onkin.

    Mutta aloitetaan nyt vaikka itse Jeesuksesta. Eikö hän nimenomaan kehottanut ihmistä sisäiseen muutokseen?

    Entäpä 500 vuotta aiemmin elänyt S. Gautama, sittemmin Buddhana tunnettu? Hän ei takuulla vedonnut mihinkään ihmisen ulkopuoliseen.

    Oikeastaan haluan vain muistuttaa, että historiallinen kehitys on yleensä yleistys, jonkun tekemä, jonkun vetämä.

    VastaaPoista
  13. Reitit. Toistan taas itseäni lisätäkseni laatua.

    Kun ranskalaiset, josta johtaa sana, "raakalaiset", hävittivät länsimaisen sivistyken Sisiliasta, lähti sieltä osa porukasta itään, osa länteen ja jokunen jopa pohjoiseen.

    Kun Salernon koulu rappeutui, niin kuin tpaa rappeutua se mihin ranskalainen koskee, alkoi pohjoisempana tapahtua.

    Fibonacci, Toscana ja Firenze saivat osansa, mutta merkittävää on myös se, mitä sain di Assisi, Umbria ja Perugia.

    Taiteen tarkoitus on vaikuttaa.
    Kirkkotaiteessa ikonimainen, mosaiikkiin sopiva muotokieli oli hallitseva ja se oli myös kallis ajan ja materiaalin suhteen. Jos minulla olisi aikaa kertoisin miten mosaiikkia tehtiin...

    Fransiskaanit halusivat tehostaa propagandan levittämistä ja siinä tarkoituksessa vanha mosaiikkitekniikka oli hidas, kallis ja edellytti myös tietyn muotokielen kieliopin hallitsemista.

    Kun samaan aikaan etelästä levisi tietoa kemiasta ja väreistä, jota Firenzet käyttivät tehokkaasti rahan tekoon, ottivat Assisin pojat nopeasti käyttöön uudet keksinnöt omassa markkinointiviestinnässä.

    Koska maalaaminen yleistyi kirkkojen koristelemisessa, voitiin vapautua myös mosaaikin vaatimista muotoratkaisuista. Silloin voitiin välittää viestikin uudella tavalla, likempää kohderyhmää, ja luopua ikonimaisista kuvaussäännöistä.

    Kun luotiin uusi tapa tehdä kuva, syntyi myös uusi tapa nähdä.
    kun saatettiin nähdä asiat uudella tavalla, voitiin niitä ajatellakin uudella tavalla.

    Kun sitten maailman tärkeintä kauppatavaraa, villaa, rahoittavan pankkiiriliikkeen viestintäosaston vastaava, vanha pervo Lorenzo di Pietro di Medici, otti käyttöönäs laajamittaisesti Assisin luomat uudistukset, alkoikin tapahtua.

    Kun sitten myöhemmin vielä Giorgio Vassari otti siinä vaiheessa monialakonglomeraatiksi muuttuneen Medicin perheyrityksen viestintä osaston, hän taitavasti toi esiin Lorenzon luoman pohjan, korostamalla viestintäosaston osaajien merkityksen globaaleille markkinoille.

    Näin edelleen meidän mielikuviimme siitä, mikä on kaunista ja arvokasta vaikuttaa Assisissa luodun pohjan haltuunotto maailman suurimman rahalaitoksen markkinointiviestinnässä.

    VastaaPoista