Minä vain kysyn, missä on
isoisän frakki? Siis sen kauan sitten kuolleen isoisän. Olen itsekin isoisä,
sillä perheessämme on tapana, että tuota korkeaa arvonimeä käytetään sellaisista
isän- tai äidinisistä, jotka ovat säännösten mukaisesti väitelleet tohtoriksi ja
siis alistaneet tarkastettavaksi laatimansa tutkimuksen ja julkisesti puolustaneet
sitä, sittenkin se on siihen toimeen nimettyjen esteettömien asiantuntijoiden
toimesta etukäteen tarkastettu, sellaisin seurauksin että virallinen
vastaväittäjä on puoltanut sen hyväksymistä.
Arvelen että tämä perinne
tulee jatkumaankin.
Nyt Facebookissa on
kysytty sitäkin, saako määrätyissä akateemisissa tehtävissä oleva henkilö tehdä
verotuksessa työvaatevähennyksen frakista, joka kieltämättä vaatetuksena
vertautuu työmiehen haalareihin.
Tiedossani ei ole
korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä asiasta. Epäilen kuitenkin, että vähennystä
ei myönnetä edes pesulalaskusta.
Tämän edellisen isoisän
frakin mansetinnapit ovat tallella, ja valitettavasti myös paidan irtonapit. Molemmat
ovat 1920-luvulta, jolloin hän väitteli lääketieteestä. Liivit tuhosin itse. Sattui
näet niin, että olin silloinkin menossa Rovaniemelle, kuten huomenna, tai
sitten Ouluun, ja kysymyksessä oli frakkijuhla. Voi kyllä olla, että kysymyksessä
oli Lappeenranta, joka on sekin kaunis kaupunki.
Hätikkönä olin siepannut
mukaan isoisän frakin liivit, vaikka muu varustus oli omani. Jo kiireessä vaatteita
vaihtaessani joudun lopulta suorittamaan hotellihuoneen sängyllä eräänlaisen
pellehypyn, koska liivit olivat hirttyneet niin pahasti kiinni ja selkään
tuleva silkkinauhakin oli jossain vaiheessa tikattu aukeamattomaksi
ompelulangalla. Onnistuin siis uimaan liiveihini, ja väitöstilaisuus, jossa
luullakseni olin custos, sujui muutenkin mainiosti.
Pukeutumistuskissani
muistin, että tarjoilijoiden ja professorien lisäksi laulajat joutuvat
käyttämään hännystakkia, kuten harvakseltaan muutkin muusikot. Kim Borg kertoi
joko kauan sitten meillä Kauhavalla käydessään – he tunsivat isäni kanssa
sota-ajalta laulettuaan samassa rintamamieskuorossa ja havaittuaan myös
valokuvauksen yhdistäväksi tekijäksi – tai sitten muistelmakirjassaan tai
televisiossa, miten häneltä rupesi juuri ennen konserttia irtoamaan
frakkihousujen etuhalkiosta nappi. Hotellissa oli kuitenkin taitavaa väkeä, ja
paikalle kiidätetty naishenkilö oli työnsä tehtyään juuri katkaisemassa langan
häntää hampaillaan, kuten usein on tapana tehdä, kun huoneeseen syöksähti
koputtamatta laulutaiteilijan nuorehko naispuolinen säestäjä, jonka ilme sitten
kuulemma oli näkemien arvoinen.
Samassa yhteydessä eli
siis verkossa joku muistutti akateemisen uran ongelmista. Kun kuikuilee
frakissa ravintolatiloissa eli siis karonkan yhteydessä, ihmiset käyvät
kysymässä pöytää tai valittamassa kalasta. Tämä riippuu tietenkin ravintolasta.
En tiedä, olenko nähnyt Suomessa frakkiin sonnustautunutta hovimestaria enää
vuosiin. Toisaalta en kyllä juokse kapakoissa kello 18:n jälkeen.
Sain aiheen tähän pikku
kirjoitukseen huomattuani Beevorin Pariisi-kirjasta (Paris After the Liberation),
mikä vei frakit Euroopasta. Niitähän ei juuri käytetä muualla kuin Suomessa ja
Wienin uudenvuoden tanssiaisissa. Yhdysvalloissa frakkia käytetään
harvakseltaan diplomaattipäivällisillä.
Huomaamatta, millaisen
pommin hän pudottaa Beevor korostaa toisaalta hirvittävän kylmää talvea 1946 ja
samaan aikaan epätoivoiseksi kasaantunutta polttoainepulaa kaiken muun pulan
keskellä ja toisaalta kuvailee mukaansa tempaavasti, miten Christian Dior ja
kumppanit nousivat yhdessä yössä maailmanmaineeseen ja hullaannuttivat etenkin
rikkaat amerikkalaiset uusilla muotiluomuksillaan. ”New Look” yhdisti
äärimmäisen vaativan leikkaus- ja ompelutaidon pettävän yksinkertaiselta
vaikuttaneeseen kuosiin, joka sitten muuttikin maailman. Uudenlainen kaunotar
tyyppiä Marilyn on tuota perua.
Niin Beevor siis sanoo,
että kovan kangaspulan ja jäätävän kylmyyden takia diplomaatitkin alkoivat
saapua ikävystyttäville päivällisilleen – smokissa. Ainakin eurooppalaisten
diplomaattien frakin liepeistä oli tuossa vaiheessa leikattu paikkoja
arkihousujen persauksiin.
Ja edelleen frakeista;
asian yhteydessä muistutetaan Chestertonin Isä Brown -tarinasta, joka
minustakin on yksi kaikkein parhaista. Sen nimi on ”The Queer Feet”. Joku
selvittänee, löytyykö se suomennetuista.
Chesterton panee
parastaan. Isä Brown joutuu käsitettävällä tavalla äärettömän eksklusiiviseen
hotelliin, missä joukko Englannin silloisen imperiumin arvokkaimpia
aristokraatteja kokoontuu tapansa mukaan suojassa alhaison katseilta, ja alkaa
uteliaana ihmisenä kummastella käytävältä näkymättömistä kuuluvia askeleita –
verkkaista astelua, joka yllättäen muuttuu kiireiseksi sipsutukseksi, ja myös
sama toisin päin.
Kun kohta käy ilmi, että
yksi hotellin tarjoilijoista on siis menettänyt henkensä ja lisäksi seurueen
mittaamattoman arvokkaat hopeiset, helmillä koristellut kalaveitset ja
-haarukat on varastettu, vaikkei talossa ole havaittu ketään sivullisia eikä
mitään erikoista, Isä Brown selvittää tapauksen ja nappaa rikollisen, tai siis
ainakin paljastaa hänet.
Tarina on tyypillistä
Chestertonia, koska siinä sivumennen pannaan aatelisihmisiä paikalleen. Vitsi
on tietenkin se, ettei mikään mahti maailmassa erota toisistaan huippuhienon
paikan tarjoilijaa ja vierasta. Samat kamppeet, sama mahtipontisuuden,
hajamielisyyden ja tietyn tomppelimaisuuden sekoitus kasvoilla.
Paitsi kävely.
Tarjoillessaan huippuammattilaiset liikehtivät tavalla, joka tuo mieleen paavin
Pietarinkirkon alttarilla. Jokainen liike säteilee pyhyyttä ja kahden tuhannen
vuoden perinnettä ja itse liturgia on saanut muotonsa monta aikakautta sitten.
Mutta ruokailutiloihin
tullessaan hyvä hovimestari kipittää kunnioittavasti etukumarassa ikään kuin
hiukan painovoimaa uhmaten. Luultavasti tuo kipitystaito edellyttää
vuosikymmenien harjoittelua. Sikaria ulkoiluttava aatelisihminen taas liikehtii
kuin isäntämies tunkionsa tuntumassa, askeltaen harvasan ja harkitusti.
Hyvin istuva frakki on oikeastaan aika mukava työasu esimerkiksi kuorolaiselle. Solmukkeesta vain on joskus harmia, kun muoto jää kiireessä vähän toispuoleiseksi. Sekään ei oikeastaan haittaa, koska solmukkeessa saa näkyä käsityön jälki. Mustaa smokkisolmuketta ei pidä käyttää. koska silloin osoittaa kuuluvansa henkilökuntaan. Musta solmuke on kyllä aikoinaan nähty kutsuvieraalla frakin kanssa jopa presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla.
VastaaPoistaSetä varmaan tietää, että frakkia ei tarvitse käyttää. Tumma puku käy yhtä hyvin, tai farkut ja poolopaita. Sivistysmaissa tuollaisesta väitöspelleilystä on luovuttu ja tohtori on silloin kun tohtorin työ on hyväksytty. Toivottavasti tulospaineet lopettavat pian tuollaisen teatterin ja ennen kaikkea suunnattoman taloudellisen rasituksen pätkätyötä tai työttömyyttä kokevan oppineen kohdalla. Onneksi karonkkaa ei tarvitse järjestää kun ei halua, vaikka napinaa siitä syntyy, mutta kun pakottaa ei voi.
VastaaPoistaPukeudun tyylittömästi, koska en jaksa nähdä vaivaa. Se ei tarkoita, etteikö olisi mielipiteitä.
VastaaPoistaVerkkari on luonnollinen vaate, koska se on urheilullinen. Frakki samoin, koska se on akateeminen.
Tumman puvun yhdistän bisnestyyliin, farkut katu-uskottavuuden tavoitteluun. Siispä molempia on vältettävä kuin ruttoa.
Nih. Meillä dyykkareilla onki palio helepompata. Koko puku kummia, kattokSaa vaiks Sliippareiden biisi On vain kaksi tapaa harrastaq seksia.
PoistaOmmeinaan.
Tjaah. No miksipäs ei, voisihan tuota omaksua, jopa kokeilla. Rentous on voiman lähde. Verkkapuku on hilpeä, ei pakota eikä kiristele tai takertele saati lepata. Monet ovat muovista ja niiden peseminen on turhan nuukaa, tulisi oitis hikisenä upottaa viileään veteen. On myös hyviä, puuvillaisia. Suosin niitä itse. Teepaidan tulee olla ihonmyötäinen. Niitä yleisesti runsaasti varalle, merinovillasekoitesukkia myös.
PoistaKuitenkin huomioitava on seuraava seikka: Kunhan jalat ovat puhtaat ja kuivat ei edes sodassa voi olla kovin suurta hätää. Tämänhän olen jo täällä tullut maininneeksi.
I. Hallantie
P.S.
P-liivi on sopivan kokoinen, välitän hänen kiitoksensa täten.
Toimeksisaaneena
Sama
Hip-Huraa! Sure thing, and then some.
Emmanuel Le Roy Ladurie kertoo kirjassaan "The Beggar and the Professor", että 1500-luvulla oli vallalla ajatus, että (lääketieteen)tohtoriksi pääsyä piti rajoittaa.
VastaaPoistaKäytännössä se tapahtui siten, että pitkällisen opiskelun ja siihen liittyvien menojen jälkeen oli lisäksi muita seremoniaalisia pakollisia kuluja. Piti järjestää useita kalliita juhlia sekä opiskelupaikkakunnalla että kotipaikkakunnalla.Tämä kaikki merkitsi sitä, että vain hyvin varakkaat saattoivat päästä lääkäriksi.
Emmanuel Le Roy Ladurie käyttää tästä nimitystä ""academic Malthusianism".
Tätähän se on ollut meilläkin viime aikoihin asti - käytännössä. Tilannetta on pyritty parantamaan mm sillä, että väittelyasuna voi olla sopimuksen mukaan myös tumma puku ja väitöskirja voidaan julkaista myös netissä, jolloin painatuskulut pienentyvät. Promootioon osallistuminen ei ole enää pakollista.
Frakkiin en koskaan ole pukeutunut enkä sakettiinkaan. Isäni hautajaisissa pukeuduin hänen omaan mustaan juhlapukuunsa; ajattelin että ei hän sitä enää tarvitse. Olin tosi tyylikäs.
VastaaPoistaKerran nuorempana kun kävin Neuvostoliiton Tallinnassa, minulle sattui, että
... olin Tallinnassa Anttilan taskulaskimien ja farkkuhameiden lisäksi myynyt myös oman kalliin päällystakkini. Siitä kun maksettiin dollareina niin paljon että ahneus voitti. Laivalla olin taas matkan uuvuttamana nukahtanut, ja kun heräsin, oltiin jo Helsingissä. Georg Otsin henkilökunta minut ystävällisesti herätti. Muita ei baarissa enää ollut. Mutta minua palelsi. Naulakossa roikkui poplari, puin sen päälleni, se oli vähän iso, ulottui mua nilkkoihin asti, ja oli muutenkin kuin ”kaljasaavin peitto”. En yhtään ihmetellyt että se oli siihen ”unohdettu”. Minulla kun oli pari ylimääräistä Stolishnajaa, tai ainakin toinen oli, niin sujautin ne takin taskuihin. Muina miehinä lähdin sitten marssimaan (= kompuroimaan) Tullia kohden. Tullissa tapasin kanssamatkustajani, seisoivat pitkässä jonossa, joka ei liikkunut ollenkaan. Siinä vieressä oli toinen tullikaista, ihan tyhjä, ja ihmettelinkin miksi he eivät sille linjalle mene? Itse menin. Linjan päässä seisoi kaksi tullimiestä, kuin pikku Pete ja iso Pat, gangstereita molemmat, ja kun ne näkivät minut, he alkoivat nauraa kamalasti... olivat kaksin kerroin ja pitelivät mahaansa. Toinen niistä, se isompi, sai vaivoin näytettyä kädellään että ”hus, hus”. Tarkoitti kai (?) että mene siitä pois. Minähän menin. Meidän bussiimme. Jonne nukahdin.
Ps. Enhän minä ollut tajunnut, että se oli punainen linja, jota tulin. Enkä minä sitäkään ollut huomannut, että vuokraberberini toinen tasku oli rikki ja pullo oli pudonnut takin vuoren väliin, ja kun helmassakin, piru vie, oli reikä, niin Stolishnajan pullonkorkki vaan raapi lattian kivetystä... Sitäköhän ne Tullin äijät niin nauroivat, ajattelin. No, heräsin vasta Nekalan talleilla, kun kuski tuuppi olkapäästä ja sanoi että ”oltais jo perillä”. Mutta ei me missään Hervannassa oltu. Aika monta kilometriä mulla oli edessä kävellä sitä aamuyötä, ennen kuin perillä olin.
Kävin kuuntelemassa blogistimme ääneen pakinointia ja teatterimiehenä voin antaa tunnustusta rohkeudesta, eloisuudesta ja hyvästä rytmistä. Murre mitä ilmeisemmin on aivan ehtaa pohjalaista. Hetken kesti tajuta, että siellä olivat jopa tehosteet elävöittämässä tulkintaa. Hankintoihin en ryhdy, mutta heittäytyvää, hallittua otetta voin kyllä kehaista.
VastaaPoistaTait. terv. pekka s-to.
Jyväskylänpä Ukkometsoon ei kaupunginorkesterin soittaja konsertin jälkeen päässyt frakissa. - Ei tänne tulla pellen vaatteissa!
VastaaPoistaRavintola oli ylhäällä hissimatkan päässä, ja usein hissistä ulos astuva saateltiin toiseen alas menevään: - Olkaapa hyvä, tänne kabinetin puolelle!
Legendaarinen ravintola "Keltainen Viiva" sijaitsi Jyväskylässä Alvar Aallon suunnitteleman Työväentalon alakerrassa. Aikoinaan todennäköisesti oli ollut hyvinkin hieno paikka, mutta jo 70-luvulla aika rähjäinen "juottola". Kun Are -yhtiön vuorineuvos Heinonen kerran yritti sinne sisälle, portsari ei päästänyt häntä. Vaan sanoi hyvin kohteliaasti että "herra vuorineuvos, tämä ei kuulkaas ole Teidän paikkanne". Juhani Heinonen, hieno mies, ei siitä närkästynyt. (Ja tähän asti tarina on taatusti totta. Olen kuullut sen useammasta lähteestä.) Lisäisin tähän vain sen, tai ainakin itse olisin hänen asemassaan tehnyt niin, että olisin tallustellut Kauppakatua alaspäin ja mennyt Jyväskylän Klubille, ja siellä ottanut kaipaamani 'tuutingit'. (Toisaalta, jos Klubi olisi ollut kiinni, mitä minä sitten olisin tehnyt? - No, onneksi en ole vuorineuvos, on vähemmän pähkäiltävää.)
PoistaOstaessani tohtorinhatun anoin ja sain verottajalta 50 prosentin vähennyksen perustelemalla, että tarvitsen sitä eräissä työhöni liittyvissä tilaisuuksissa. KHO:n päätöstä ei tullut, koska verohallinto, veroasiamies ja minä olimme yhtä mieltä.
VastaaPoistaTervetuloa Rovaniemelle. Sää ei naurata, mutta onhan täällä yksi pirun kylmä paikka: Arkkitehtuurin Finlandia-palkinnon juuri voittanut jalkapallokatsomo, jossa tuulee aina.
VastaaPoistaTänään erityisesti, kun PS Kemi taistelee jalkapallossa sarjapaikastaan Rovaniemellä.
Vanhin poikani on vähän hajamielinen (vähän? sanoo vaimo), ja häihinsä hän oli unohtanut ottaa mukaan sen valkoisen solmukkeen. Neuvokas anoppi napsaisi kirkon sakastissa tyttärensä puvun pitkää vyötä lyhyemmäksi ja solmi siitä kauniin solmukkeen, eikä kukaan mitään erikoista huomannut. Valokuvasta sitten jälkeen päin näki, että oli se vähän tavallista leveämpi. Siitä tuli perheeseen yksi naurun aihe lisää (heillä kun kaikki asiat käsitellään naurun kautta), samoin kuin sekin, että kun asiaan oli ryhdytty niin myöhään, niin pappia oli saatu enää "vain puolitoista metriä". Vihkijänä oli viehättävä nuori nainen, pienikokoinen. EG
VastaaPoistaTV:n Isä Brown-sarjassa ei se Chesterfieldin ironia juuri pääse esiin, ne ovat vähän höpsöjä mutta herttaisia. Joskus aamulla auringon nousua odotellessani saatan katsoa sellaisen Areenasta. Ja se kieli on joka tapauksessa kaunista kuultavaa. EG
VastaaPoistaSuomennetussa Chesterton-valikoimassa Sininen risti on kertomus Kummalliset jalat. Noita Suomen Dekkariseuran kustantamia Chesterton-kokoelmia on useampiakin.
VastaaPoistaMulle nyt kelpaa melkein mitkä rytkyt vain kunhan ne toimivat ja voi pestä eivätkä maksa paljoa. Siksipä kirppareita suosin jyrkästi, laatuvaatteet erottuvat, kaikkein petollisimpia ei ole niillä, testattua roipetta. Varsinkin takit ja erikseen nahkatakit. Helsingissä ei lopu oikeastansa mikään jos on vähänkin taitoja ja parikin kaveria. Silti kummaa että asunnottomien yön vietossa huomasin asunnottomien asuntolan vieressä parkissa mersun ja neljä audia. Kalliita kaikki. Pelkään ettei mitään kapinaa tulekaan.
VastaaPoistaPitikö mainita sikari. Olen ollut lähes tupakoitta jo usean viikon tämän liikkeellä olevan sitkeän yskän tekevän flunssan johdosta. Tuskaisuutta on. Pitänee käydä piippuostoksilla. Maissikolvistakin saa viileät savut kun sen polttaa sisään taiten. Eivät tahdo kestää mitään tosin. Savukkeet ovat vastenmielisiä eikä niitä voi polttaa sisätiloissa, kauhea dunkkis. Mutta sikarit, sellainen Romeo y. Julieta nr. 2 sopii jo frakkiin pukeutuneelle. Sopii se muillekin, ei ole vastenmielinen monelle...
VastaaPoistaNyt en ymmärtänyt otsikon yhteyttä kirjoitukseen. Jos löytyisi se frakki, saisiko jalat allensa? Vai toisinpäin? Vaikuttaisiko kuinka? Mitä entä jos vaikka kipittää? Missä tämän kirjoituksen viihdearvo piileksii, en ollut paikalla kun tämän tason ymmärrystä jaettiin. Tylsä oli, saa kuusmiikan.
Elikkä tässä siis kutsuttiin tarjoilijaa, eiks vain vai olenko taas tullut väärästä ovesta, ikkunasta, pakoluukusta, hormista kun kuului viisastelun pulinaa? Sese aina vaan jaksaa kiinnostaa kuin Suomi - Ruotsi -matsit.
Poista