Joskus varhaisaamun
televisio-ohjelma saa minut ottamaan talteen kirjoitukseni aiheen tai rungon
tuonnempana käytettäväksi. Tänään esiteltiin luullakseni lystikkäänä
kevennyksenä henkilö, joka tilaa kymmeniä paperille painettuja sanomalehtiä ja
kerää niistä tviittejä jakeluun.
Ennen kuin havahduin
asiaan, mahdollisesti kerrottu tieto oli jo livahtanut korvien sivu. En tiedä,
saako asianomainen siitä rahaakin jollain tavalla.
Sosiaalisen median
yhteydessä jätetään tavallisesti kertomatta, että sillä ei elä. Pahantapaiset nuoret,
jotka askartelevat elektronisilla laitteilla silloinkin kun heidän pitäisi
auttaa vanhuksia raitiotievaunuun tai kuunnella kirkkohistorian opetusta
koulussa, toimivat vaistonvaraisesti ja ajattelematta, että joku hyötyy ja joku
toinen maksaa.
Julkisuus ja yksityisyys
esitellään aineettomina ilmiönä, kuin persialais-zarathustralaisena valon ja
pimeyden voimien taisteluna. Nyt pahat ovat kaapanneet Netflixin ja Spotifyn ja
nyt hyvät lukevat esimerkiksi tuttua, siveellisesti ylösrakentavaa
blogikirjoitgusta.
Painetut julkaisut
kuihtuvat rahan puutteessa, ja raha tarkoittaa tässä mainostuloja. Maailman
suurimpia yhtiöitä ovat Google ja se AT&T:n ja Timen ja Warnerin
yhteishanke ja Apple ja Microsoft, jotka ostavat ja myyvät ihmisten yksityisyyttä.
Kysymyksessä on valkoinen
orjakauppa tai pahempi. Kenelle kellot soivat? Kun näet lihatiskillä
pullistelevan kinkun, älä koskaan kysy, kenen se on. Se on sinun. Tunnustele
vain. Toinen pakarasi puuttuu.
Välimatkojen katoaminen
ja siihen liittyvät ilmiöt ovat muuttuneet niin totuuksiksi, että ne on välillä
kiistettävä.
Sen myönnän, että maailma
on pornografisoitunut. Kuva riittää aidon asian sijasta. Medisisältöjä
ajatellen maailma on myös prostituution temmellyskenttää. Tunteiden –
teeskenneltyjen tunteiden – myyminen rahasta on paljon parempi bisnes nyt kuin
ennen punavaloisten bordellien aikaan.
Prostituution piiriin
lukisin empimättä eräät kirkot, tietyt puolueet ja määrätyt ”isänmaalliset”
ryhmät.
Oma sukupolveni suosi
väitettä, että omaisuus on varkautta ja että liikemiehet ja kaikenlaiset
kauppiaat olivat verenimijöitä, jotka pullistuivat imemällä toisten verta.
Tuossa on sekin
teoreettinen virhe, että ei turha työ luo arvoa. Rakentamalla sormin routaista
maata kaivamalla tai huonolla lapiolla liikenteelle ja kuljetuksille tarpeeton
Stalinin kanava ei luoda sellaista arvoa, jolla olisi merkitystä
taloudellisissa laskelmissa.
Siinä ei ole
prostituution häivää, että menen tästä kohta kauppaliikkeeseen ja ostan
eläkerahoillani kaksi munariisipasteijaa. Siinä on sellaista perustuotantoa,
työtä ja liikevoittoa, josta kuuluukin maksaa.
Eikä digitaalinen
pasteija käy lounaasta.
Lähiruoka on esimerkki
sellaisesta, mikä ei globalisoidu. Suomessa edes verkkokauppa ei ole
toistaiseksi kyennyt mainittavaan elintarvikkeiden myyntiin. Pitää olla kauppa
lähettyvillä ja kaupassa sopivaa purtavaa.
Kukaties tätä reittiä käyttäen
voi selittää, että paikallisuus on kasvamassa, ei katoamassa.
Suhtaudun välillä
viileästi kiihkeäsävyiseen luonnonsuojeluun, kun se ei ota huomioon ympäristöä
kokonaisuutena. Osa ympäristöstä – esimerkiksi tämä koti – on itse toteutettua
ja sellaisena ylläpidon ja vaalimisen arvoista. Puut ikkunani edessä ovat
minulle arvokkaampia kuin jokin huonompi pianokappale, joita on digitaalisesti
tarjolla vähintäänkin riittävästi.
Pohjalaisten
juhlatilaisuudessa, johon olin saanut kutsun kai nyttemmin tunnettuna
alueellisen puhetavan eli murteen edistäjänä, ilahdun kovasti muutamista
tapaamisista. Se on sitä tyypillistä vanhuutta, että haluaa kuulustella
toiselta, onko tämä tai tuo muistissa oleva henkilö hengissä ja mitä ihmettä
siitäkin yhdestä on tullut.
Jutun kuva on
paikallislehdestä, jossa aloitin kirjallisen julkaisutoimintani vuonna 1958.
Päätoimittaja Aimo Lahti sanoi, että voisin kirjoittaa lehteen jotain juttuja,
ja minähän pyrin parhaani mukaan jäljittelemään muista lehdistä lukemaani.
Tuossa vaiheessa julkaisun nimi oli Kauhava-Härmät. Nyt sen nimi on ”Komiat”.
Vieraspaikkakuntalaisten ei tarvitsekaan tietää, että taustalla näyttää olevan
sanonta ”Härmän häjyt ja Kauhavan komiat”. Paikkakuntalaiset eivät varmaan
tiedä, että sanonnassa on mukana enemmän kuin vähän ironiaa. Kauhavalaisten
arveltiin olevan kovasti ollakseen, aiheettomasti. Sen että lapualaiset pitävät
edelleen itseään selvästi muita ihmisiä parempina, tietää koko maa.
Seuraava julkaisijani
kummitteli silmissäni julkistamistilaisuuden yhteydessä muutamia viikkoja
sitten. Vaasa-lehdessä, jonka nimi on nyt Pohjalainen, oli virkeä
kulttuuriosaston toimittaja, joka jostain syystä kirjoitutti maakunnan nuorilla
lehteen juttuja. Tuossa yhteydessä julkaisin arvostelun tapaisia ja
matkakuvauksia. Koska ne ovat tallella, olen vilkaissut niitä aivan äskettäin,
ja häpeän puna on noussut poskille.
Jos tarvittaisiin
todisteita selvästä asiasta eli maakuntalehtien heikonlaisesta tasosta, minulta
saisi todisteita.
Aion vastustaa kiusausta
selvittää, löytyisikö sieltä kuitenkin nyt loistavia poikkeuksia. Tänä syksynä
lukemissani 1930-luvun lehdissä oli aivan mainioita uutisia, mutta
lehtinovellit olivat kamalia ja pakinat samoin, paitsi Vaasan Jaakoon.
Mutta vahvasti olen sitä
mieltä, että paikallislehtiä tarvitaan. ”Marketissa itsestään avautuvat ovet”
on kova juttu, todellinen uutinen. Lisäisin vielä ”naapurin kissa kiipesi
puuhun”. Ja tietysti ”kaavoitushanke ei etene”.
"Jutun kuva on paikallislehdestä, jossa aloitin kirjallisen julkaisutoimintani vuonna 1958."
VastaaPoistaJoopa joo. Niihin aikoihin sai päätoimittaja varmaan kiukkuisia kyselyjä, että kuka ...keles on se Penjami P Kenkku.
Taidat olla Gogolin sukulainen. :)
VastaaPoistaSavon Sanomissa oli v. 1961 palstan uutinen mopon ja hevosen kolarista Iisalmessa: uutisen mukaan mopo ajoi hepan päälle. Nimisuoja ja yksityisyyden suoja ei ollut vielä aivan nykytasoa: nimeltä mainitulla mopomiehellä keuli tiemmä aivan omasta takaa, ja loppukaneettina todettiin: että mopomiehen jo suvussa oli ilmennyt mielenterveyden ongelmia.
VastaaPoistaMiten tuo lähiruoka määritellään, ei kai se pelkästään voi riittää että tuotantopaikka on lähellä, jos tuotantopanokset, koneet, laitteet, poltto ja voiteluaineet ynnä muut tulevat ulkomailta ?
VastaaPoistaNo se, katoppa ku alkkaa tuntua näläkköö ni läheppä kaappaa ja nuuhki ja tutki. Elikkä muute sinneppäe mistä tullee ruankäryä. Että lähempi ruoka mutta ei pöllömpi pieru. Jokahan on päästöruuan tuoksu. Suattaapa se näläkkää jonniiverra haetata, luulisin ainaki.
PoistaMielestäni hesari ottaisi tilan valtakunnallisena yleislehtenä sekä maakuntien paikallislehtenä jos kierrättäisi " maakuntatoimitusta" muuallakin kuin Helsingissä Kaupunkijuttuja tekemässä...
VastaaPoista(Blogivaeltaja)
"Mielestäni jos tädillä olisi munat, niin...". Helsingin Sanomat on kutistunut kehäkolmosen sisäpuolen paikallislehdeksi, sekä uutisoinnissa että asenteissa. Kyllä pääkaupunkiseutu tietysti tarvitsee oman paikallislehtensä kuten muutkin seudut.
PoistaOn harmi, että Suomesta puuttuu nyt asiallinen, vakavasti otettava valtakunnallinen sanomalehti. Suomalaisten lukutottumusten muutoksen tietäen sellaista ei enää tulekaan. Nykyasemien säilyttäminenkin ottaa lujille.
HS on ollut se. Lakkautti Stt:tä paremman aluetoimitusverkostonsa joku 10-15v. sitten, tyhmyyksissään.
PoistaMediajättien mahtiin liittyy taiteilija- ja kulttuuriväen kurjistuminen, kuten kaikki tiedämme. Irina Krohn kuuluu sanoneen, että haittaa jo taiteen tasoa, kun tekijöiltä hupenevat mahdollisuudet nähdä laajempia ympyröitä.
VastaaPoistaLuin juuri kahvitauolla Ciceroa (Vanhuudesta / Cato maior de senectute). Parhaillaan hän kumoaa neljää perustetta, jotka saavat vanhuuden näyttämään onnettomalta (luopuminen toiminnasta, ruumiin heikentyminen, aistinautintojen riistäminen, välimatkan lyheneminen kuolemaan). "Suuria asioita ei saada aikaan ruumiinvoimilla, ketteryydellä ja nopeudella, vaan harkinnalla, arvovallalla ja mielipiteiden painavuudella. Kaukana siitä, että nämä ominaisuudet häviäisivät vanhuusiässä: silloin ne päinvastoin yleensä voimistuvat".
Viisaita sanoja Cicerolta. Tämä aika ei vain erityisesti arvosta vanhemman väen kokemusta. Jo vähän yli viisikymmenvuotiaan voi olla vaikea löytää uusi työpaikka, jos edellinen on mennyt alta. On kuitenkin ihan paikallaan, että eläkeikää on nostettu, kun ihmisten elinikä on pidentynyt ja terveystila parantunut.
PoistaYksityisyrittäjät ja taiteilijat voivat jatkaa työntekoa niin pitkään kuin haluavat ja jaksavat. Blogi-isäntäkin kasaa kirjoja täyttä höyryä, mutta hänhän onkin vielä nuori. Eräs serkkuni julkaisi toistaiseksi viimeisen kirjansa yli 90-vuotiaana, puolison yksinhoitajana toimimisesta. Saatuaan 92-vuotiaana rollaattorin, hän keksi sille suomennoksen, "kävellin", joka Kotimaisten kielten keskuksen mukaan oli onnistunut sana. Pari päivää sitten saatiin lukea naisesta, joka viimein 89-vuotiaana malttoi jäädä pois leipomostaan.
Joillekin eläkkeelle jääminen voi olla sokki, tuntee yhtäkkiä olevansa tarpeeton ja a nobody, jos ei ajoissa ole hankkinut itselleen mieluisia harrastuksia tai tottunut käyttämään esimerkiksi kulttuuritarjontaa. Jotkut tekevät sukututkimusta, toiset suorittavat jatkotutkintoja. Kälyni väitteli 65-vuotiaana. Itse istuin kaksi vuotta aamuisin kahdeksasta kymmeneen työpöydän ääressä ja opiskelin espanjaa ja venäjää, sitten vähän hellitin. En sentään tuntenut tarvetta suorittaa niissä YO-koetta (L:n tasolla), kuten jotkut tuttavani! EG
Matti Klingen päiväkirjasta näköjään tarttui mukaan tuo "kasaa kirjoja", mitä ei ollut tarkoitettu epäkunnioittavaksi. MK totesi johonkin arvosteluun viitaten, että ei niitä niin vain kasaa. EG
PoistaVeikko Ennala ehdotti aikoinaan: VAARIN VATSA KURALLA JO KOLMATTA PÄIVÄÄ, sekä MUMMON LASIT PUTOSIVAT HANKEEN.
VastaaPoistaVanha laivaston rangaistus auttaa sellaista vaaria, ei muuta kuin vettä ja leipää. Ja onko se nyt mummon niin välttämätöntä kaikkea niin hyvin nähdä, ainahan voi mennä lähemmäksi katsomaan tai jopa istua nenä kirjassa sisätiloissa. Toivottavasti löytyvät sitten keväällä, ne lasit.
PoistaJärjestäytynyttä liivijengiä.
VastaaPoistaaivan, mitäpä sitä muutakaan.
PoistaSen parempaa saa hakea.
Jotenkin minulle on tullut käsitys, että niin liha- kuin munariisipasteijatkin tehdään Baltiassa. Ei sentään Balkanilla, jossa itse juuri pyörin täkäläisten identiteettiä mittaamassa.
VastaaPoistaSiinä riittääkin mitattavaa.
Tarina kertoo, että _peruna_ tuli Turkin sodan (kts Tolstoi: Anna Karenina) _peruna_ samalla kun kotiinpalaajat lauloivat kauan kärsineenä vilua ja nälkää. Sen ajan Ehrnrooth sai Bulgarian isoherran arvon, kun myöhemmän ajan sotapäälliköt eivät saa Pietarissa rauhassa edes ulkoseinillä roikkua.
Niihin aikoihin kun isoäiti syntyi (1887), I maailmansodan sytytyslanka pistettiin palamaan ja Suomen pakolaiskriisi alustettiin.
Peruna.
millä instrumentilla tuot mitataan?
PoistaEns kerralla muistakaa kusta se sammuksiin.
PoistaPotut maksetaan pottuina! Luulis ny ton verran sentään tietävän joka jammun ja jannun. Höhläähän niistä on votkaa tikistää kun voi tehdä reippaasti muussia. Mummoille, naturalinktvis.
PoistaJaa pas koittaen kusta ruutilanka sammuksiin niin katotaan kuinka siinä käy. Ei taida käydä päinsä. Sen voi vetäistä puukolla katki ja päät erikseen mutta silloinkin vähimmillään metrin verran on oltava jäljellä. Siinä on melko tanakka bitumipäällyste ja se ei ole mistään sätkäkoneesta tullutta joka parista pikkutipasta piittaisi vaan palaa hilpeästi vaikka veden alla, kun se nimittäin on tarkoitettu siihen että paukku lähtee eikä mihinkään leikkimiseen.
PoistaMuuten olen eri katsannolla että jos tärähtäneitä kustaan silmään niin sotia ei ala. Niitä pitää kurmoottaa hellän päättäväisesti joskin virnuillen. Ei se ole kovin vaikeaa semmoinen alkupaukun laittelu mutta saada se katoamaan pääppösistä on, varsinkin kun lääkärit ja lakimiehet sekaantuu paikalla kaikkeen ja heiluu ja kyylää kaikkea niin ettei saa kenttää lähtemään. Ei tunnu olevan sitä hoksaamista että se on vielä vaikeampaa purkaa niitä kuin panostaa ja joskus mahdotonta niin että ne täytyy vaan tärskäyttää pois eikä epäröidä onko se oikein ja kohteliasta kaikkia kissimirrien silittäjiäkin kohtaan.
Mediatalot elävät nykyään sosiaalisesta mediasta. Klikkijournalismi on kaikki kaikessa, otsikot eivät kerro sisällöstä vaan toimivat syötteinä lukijoille. Huippumallien karvojen houkuttelemina säntäämme katsomaan meille räätälöityjä mainoksia. Suurimmat rahat tienaa se, jolla on eniten seuraajia ja joka pystyy kaupallistamaan sen. Blogit ja vlogit ovat muuttuneet tuote-esittelyiksi, mutta eivät eroa naistenlehdistä juuri mitenkään muuten kuin tuotantokustannuksiltaan.
VastaaPoistaNii onko ne tuotani kustannukset mitekkä paljo isommat ku miestenlehillä?
PoistaAlkukappaleiden 1-2 arvoitus ratkesi laittamalla hakukoneeseen "tilaa useita lehtiä julkaisee twiittejä". - 41-vuotias pitkän linjan toimittaja ja mediayrittäjä JH, tilasi 128 paikallislehteä ja 35 ilmaislehteä, yhteensä 163, ja alkoi julkaista niistä poimintojaan twiitteinä... omaksi huvikseen. Jutussa ei kerrota tuloja muodostuvan. Lähde: HS Nyt 17.10.2016. (viestijä Kuntabongari)
PoistaNo eipä häntä kyllä tällä kittilastan palasella saanut raaputetuksi näkyviin vaikka onkin peräti kiinnostava toimittaja. Onko näitä - seuraajiksiko niitä kutsutaan - kuinkakin monta?
PoistaOlisko se perkutin pommikone käytävä sieltä suojasta ja huollettava. Ynähtelen vastenmielisyydestä. Mikä lääppäri kestää sähkösaunan löylyissä?
On se tämäkin niin tympeää ettei tekniikka ole edes siihen saakka päässyt. Mikä huikea resurssi jäänyt tyyten hyödyntämättä. Hikiset, ähkivät, olutta ja makkaraa nauttivat tosiukot ja niiden hilpeät akat kaikki tuittuilemassa ja kehityskeskustelemassa tasapuolisesti kaikkea. Maailma ei ole vielä valmis, meinaan Suomen ylivoimaiseen innovointikykyyn. Ettei vaan vaikuttaisi syntyvyyden kasvuunkin! Nytpä nuorilla peliherroilla polvet lyövät loukkua ja mediataloissa ollaan liekeissä...
Löylylääppärin suosio huikea, masiinan mieleton maailmanvalloitus?
Mistä tämä nyt onkaan...