Noloa että vanha mies pelehtii sanoilla. Tuo nyt on niitä
vanhan lakikielen sanoja, joista pidän. Tappoon se liittyi, ei vakain tuumin ja
harkiten, vaan pikaistuksissa eli mielijohteesta. Se kuvaa hyvin
verkkokirjoittelun yhtä muotoa. Kai se yllättää lukijoista jotkut, mutta on
näissä päivittäisissä kirjoituksissa sellaisiakin, jotka olen miettinyt ja kirjoittanut
20 kertaa ennen verkkoon postaamista. Vapaan, hiukan holtittomalta vaikuttavan
hypähtelyn vaikutelman luominen on välillä niin vaikeaa.
En ole varma, onko ”shortcut” esimerkiksi ”pikavalinta” vai
mitä. Pohjaltaan tuntemattomasta syystä tietokonepuuhailuni varhaisvaiheessa
eli siis alkuvuodesta 1989 käyttämäni Word Perfect, ensin Dos-pohjainen 4.1. ja
sitten Windows-pohjaiset versiot, oli ainakin muistoissani paljon parempi kuin
yksikään Word tai ylimalkaan mikään muukaan myöhempi tekstinkäsittelyohjelma.
Oli siinä kyllä myös pahoja puutteita, etenkin kuvien kanssa
pelatessa ja kaikessa, mikä vivahti taittoon. Mutta makroja oli helppo ja nopea
tehdä itse. Kirjeitä varten saattoi sommitella päiväyksen ja oman
allekirjoituksensa ja laittaa ne vaikkapa näppäimien Ctrl Ä taakse. Kerralla
kolahti.
Nyt olen pitänyt itselleni kurssia. Photoshopiin oppimiseen
on verkossa erittäin hyviä videoita, esimerkiksi tv.adobe.com. Kaikki nämä
vuodet olen ollut liian leuhka katsomaan niitä tarkkaavasti. Olin juuri päässyt
päivittelemästä, että suvun valokuva-albumien skannaamisessa ikävin ja
pitkällisin työ on irrottaa kuvat toisistaan ja oikoa ne suoriksi ja sitten
rajata – enimmäkseen siis skannaan sivun kerrallaan.
Kuin pilkaksi katsoin sitten tuollaisen muutaman minuutin
opetusvideon, jossa huomautettiin, että valikossa ”automate” on kohta ”rajaa ja
oikaise” (crop and straighten). Ja niin vain on, että yksi klikkaus jakaa sivun
kuvat eri tiedostoiksi ja oikoo ne kaikki, noin kahdessa sekunnissa. Olin aina
tehnyt sen käsin ja käyttänyt siihen noin viisi minuuttia ja saanut lopulta
selkäni kipeäksi.
Kuinkahan monta vastaavaa hölmöyttä työskentelytavoissani on?
Vaikka olen saanut tuntuvaa apua ja hankkinut sitä, tämän vuoden aikana on
tarkoitus skannata näihin aikaisemmin selostamiini julkisiin kokoelmiin noin
20 000 kuvaa. Niinpä oli erikoisen häpeällistä, etten ollut ennen ryhtynyt
korkeakoulujenkin tähdentämään työn, siis
rutiinien, järjestelmälliseen suunnitteluun.
Kommentoija kysyy vanhoista autoista. Raskain mielin näytän
häpeällisen valokuvan. Siinä esiintyy myös kummitätini, peffapuolelta. Auto on
heti sotien jälkeen jostain ilmeisesti eri keinoin (sementtiä, kinkkua ja
voita) hankittu värkki Kauhavan purjelentokerhon lentokoneiden hinaamiseen.
Kummitätini Vieno oli kerhon puheenjohtaja ja suoritti kaikki lentomerkit ja
olisi vielä hypännyt laskuvarjolla, mutta äitinsä kielsi.
Niin… Auto on Mercedes Benz vuosimallia 1914. Sitä kyseltiin
suurena harvinaisuutena museoihin, mutta se oli sahattu kahtia ja varustettu
vaijerivinssillä. Se palveli aikansa kiskomalla itse rakennettua
Harakka-merkkistä purjelentokonetta taivaalle ja ruostui ja unohtui sitten
johonkin.
Mercedes 1914 löytyy kuvana suoraan googlaamalla. Katsokaa itse. Mallin torpedonpelti eli nokka on erikoinen ja akseliväli aika
huima.
Muistan tuon auton moottorinäänen, kun se oli saatu käymään.
Käynti oli niin harva, että kun muut autot pörisivät, tämän moottori sanoi että
tuku-tuku-tuku. En usko, että siitä olisi ollut enää maanteille, mutta nolo
juttu silti.
Sotien jälkeiset autot olivat milloin mitäkin. Jotkut
muistavat vielä S.P.J. Keinäsen New Yorkista ostamat Checker-taksit, joista
tipahteli ajaessa pakoputkia ja muuta kadulle ja joilla ei tehnyt paljon
mitään. Keinänen koetti lohduttaa, että missä on elämää, siellä on kolinaa. Se
ei paljon auttanut.
Merimiesautot ja muuttoautot olivat useimmiten
Volkswageneita, mutta kyllä Kauhavan kujilla kulki muutama Kanadasta tuotu Puikki,
joka luikki tien poikki, ja jokunen Totke. Mutta viranomaiset olivat tarkkoja.
Eräässä välivaiheessa isoisälleni ilmestyi Ford Custom ja naapurille Henry J,.
ja sitten Kaiser. Opel Kapitän oli myös 50-luvun ihmeitä.
Isäni suuttui Kansallispankkiin, kun ei saanut
maalaisasianajajana lainaa auton ostamiseen; lainan myönsi kuitenkin
Osuuskassa, ja auto oli Ford Taunus noin vuonna 1958. Ja aikanaan tuli Citroen
ID, joka löi koko maakunnan ällikällä.
Kylillä näkyi välillä ties mitä Singeriä ja Hillmania ja
Panhardia ja ihmeeksi Tatraplan, ja BMW:n itäversio EMW. Johtava kottero oli
Moskvitsh. Miehen mitta oli auto. Suhteellisen vapaasti ja liikaa odottamatta
autoja alkoi saada kaupasta vasta noin 1962, ja myymälää vailla toimivien
jobbareiden elämä oli autuasta. Mutta olisi sen Mersun saanut säästää.
Pikaistuksissa tosiaan on hyvä sana, ja olisiko se yksi niistä, joille ei ole hyvää vastinetta muilla kielillä? En heti keksi, miten asian sanoisi nasevasti esimerkiksi englanniksi.
VastaaPoistaSamaa mieltä Word Perfectistä. Tunnen tuotteliaan kirjailijan, joka sinnittelee kiertoteitse voidakseen jatkaa sillä kirjoittamista edelleen.
Word ei ole koskaan ollut hyvä, ja päivityksissä sitä on huononnettu. Älypäät, jotka eivät itse kirjoita paljon, keksivät siihen jatkuvasti uusia koukeroita. Päivityksistä maksetaan varmaan hyvät bonukset.
Kiitos vastauksista. Olipa kiinnostava lisä Mercedes 1914 -autojen loisteliaaseen historiaan.
VastaaPoistaShortcut käännetään aika usein oikotieksi.
VastaaPoistaLuulen aiemminkin täällä maininneeni WP:n historiasta utahilaiselta ystävältä kuullun jutun, jolle en tosin nyt juuri löydä evidenssiä: jonkin sattuman johdosta suomi olisi ollut ensimäisiä kieliä, joille WP käännettiin. Vakaa, vahva ja uskollinen suosio täällä meillä kyllä sopisi tähän.
Ad Omnia: - uskottava lähde TKK:ssa kertoi jopa käyneensä Utahissa ja sanoi, että WP oli alusta loppuun mormoniyhteisön hanke. Hän sanoi nähneensä varmaan tuhat koppia, joissa koodin vääntäjät mahtuivat tuskin seisomaan.
VastaaPoistaMormonit ovat sivullisille erikoisilta tuntuvien uskonnollisten ajatusten vuoksi uurastaneet kokoon myös kaikelle tutkimukselle tärkeitä tietokantoja vainajista. Sanotaan että heillä olisi hyvin organisoituna myös kaikki Suomen väestörekisterin ja kirkonkirjojen tiedot.
Näille apajille en ole itse yrittänyt. Toistan tässä vain kuulemaani. Hakukone (mormon database) antaa lomakkeen ja lupaa miljardeja tietueita (Family History Center)..
"Pikaistuksissa" on englanniksi esim. in the heat of the moment.
VastaaPoistaKeinäsen Checkereistä käytiin oikeutta Balderin salissa, josta en voi mennä edes raitiovaunussa ohi ilman että tapaus tulee heti mieleen.
Siis: manslaughter committed in the heat of the moment.
PoistaTaunus 12m ostettiin 1952, ja sitikka 1958.
VastaaPoistaPekka
PS. Autoista ja purjelennosta sen verran ettei Raumalla oluut varaa hyvàà autoa katkaista, joten otettiin yksi vanne ilman kummeja ja tuo taka-akselille toimimaan vinsiin rumpuna. Ja sitten lennettiin. En minà mutta isot pojat.
VastaaPoistaBlogistin kannattaisi ehkä pitää paussia eli lomaa näiden kirjoitusten rustaamisessa.
VastaaPoistaOlkinuken taukoa lienee turha toivoa
PoistaMitä jos itse pitäisit lomaa näiden blogien lukemisesta, jos et tykkää. Voithan perustaa vaikka oman blogin ja lukea sitten omia juttujasi.
PoistaSe on vain kateellinen kun oma suoli on tyhjä!
PoistaTaksi oli Pobeda tai Volga ainakin Savossa.
VastaaPoistaMihin aikaan oli näin? Kuinka pian sodan jälkeen taksit saivat noita autoja?
PoistaPaitsi Mäntyharjulla, missä taksissa ei ollut ainuttakaan Pobedaa tai Volgaa. Muistaakseni Apu teksi siitä ison jutun. Legendaarinen mäntyharjulainen vuokra-autolija Iso-Ville kertoi olleensa 18 kertaa hakemassa Mersua Saksasta suoraan tehtaalta. Hakijoita saattoi olla lähemmäs kaksi sataa, jotka sitten ajoivat letkassa Suomeen. Joku tiesi kertoa, että traditio jatkuu yhä.
PoistaKalevi Kantele
Jos dollarihymyt muistaa mutta Pobedan ja Volgan unohtaa, vääristää historiaa, sillä Orwellin mukaan se joka hallitsee menneisyyttä, hallitsee myös tulevaisuutta.
VastaaPoistaMutta niinpä Tuomiojakin ärsyyntyy jos Länsi-Ukrainan fasisteja sanoo fasisteiksi, joita hänen mielestä löytyy vain Itä-Ukrainasta.
Googlettamalla löytyy HS:n juttua vuodelta 2006:
VastaaPoistaVolga kuului 1960-luvun perustakseihin ja niitä tuotiin Suomeen noin 6600kappaletta. Kun Konela Oy antoi hyviä maksuehtoja, auto kävi kaupaksi."Volga, velka ja nälkä", väännettiin vitsiksi.
Juhlanäyttelyn toinen neuvostokaunotar oli Pobeda vuodelta 1956. Merkinmarkkinaosuus oli 1950-luvun puolivälin taksimyynnistä 75 prosenttia,.Joka toinen helsinkiläistaksi oli Pobeda.
Pobeda tunnettiin paksupeltisenä ja lämpimänä autona, jonka korkea maavarasopi hyvin kuoppaisille teille.
Itäautojen suosio johtui siitä, että niitä sai suoraan kaupan hyllyltä.Länsiautoja piti jonottaa vuosikausia vuoteen 1962 asti, jolloinvaluuttakaupan säännöstely päättyi.
Voisiko kukaan kertoa ystävällisesti lisää vanhoista ja uusista autoista nimenomaan vuosilta 1950-1951?
VastaaPoistaNäin lehden nimeltään Mobilisti. Suosittelen Annalle, sillä se näytti kertovan kaiken.
Poista