Turkulainen tohtori Olli Pyyhtinen on tarttunut kiitettävästi
Simmelin lahjan ajatukseen ja Marcel
Maussin kehitelmiin siitä. Lahjaa ei tässä ymmärretä vaihtona, vaan
vapaaehtoisena uhrauksena.
Niinpä Suomessa on jo käytännössä rangaistavaa tarjota
tupakkaa ja yhä epäsuositumpaa antaa viinaa. Kahvin tarjoaminen sitä vastoin on
vielä pakollista, vaikka ei olisi vakavissaan. Tarjoaminen riittää.
Viinan tarjoaminen on ollut tuhat vuotta ryhmää lujittavan,
yhteenkuuluvuutta tukevan rituaalin kaikkein tärkein muoto. Sitä harrastaa myös
kirkko tarjoamalla siihen esteettömille ehtoollisviinit.
Huippu on karnevaali, siis Rovaniemen markkinat, kun kaikki
juovat ja tarjoavat ja poliisia lyödään. Nätti-Jussin syntymäpäivät olivat
todelliset karnevaalit. Haitari soi ja kaksi paria tappeli lattialla yötä
päivää. (Tuosta ajan kuluksi tappelemisesta on muuten kirjallisuudessa
runsaasti mainintoja.)
”Karnevaali” on tarkoittanut venäläisen Bahtinin oivallusta
Rabelais’n ja muiden puoli vuosituhatta sitten kirjallisesti kuvailemasta
arvojen ja valtasuhteiden järjestelmällisestä kääntämisestä ylösalaisin. Muuan
esimerkki on myös Waltarin ”Sinuheen” päätynyt ”Väärän kuninkaan päivä”, joka
on todellinen tapa ja on nyt siirtynyt tositelevisioon. Hulluin hallitsee,
päivän.
Bahtinin ohella on mainittava Foucault. ”Hulluuden
historiassa” selvitetään etevästi perinteet – hullut työnnettiin jokiveneessä
(slultifera navis) naapurikaupungin niskoille, tai heitä kunnioitettiin
”Jumalan satuttamina”. Haanpää on kuvannut (”Kenttä ja kasarmi”) omatekoista
kenraalia. Vaasan Jaakkoo on kirjoittanut aivan erinomaisen tarinan siitä,
miten Kauhavan kunta järjesti juhlat ja osti mustalaisperheelle talon – Lapualta.
Ei kukaan ole niin rakas kuin naapuri.
Simmelin – Maussin ajatuksen päällä oli tällä hetkellä
unohduksissa oleva Jean Baudrillard, joka kirjoitti ”vertauskuvallisesta
kaupanteosta ja kuolemasta”. Hänen ajatuksensa on kiistattomasti oikea. Kun
ihmisellä (valkoisella heteromiehellä) ei ole enää lainkaan liikkumavaraa ns.
valtion runnottua vallan fysiikkansa läpi kaikessa, hän ajaa autolla moottoritien
kaiteeseen eli uhraa eli antaa ilmaiseksi elämänsä ja verensä tuolle valtiolle
sen pyhällä asfaltilla.
Psykologit ja muut tyhmät ihmiset haeskelevat tuollaiseen
henkilökohtaisia syitä. Syyt eivät ehkä ole henkilökohtaisia vaan yhteisöllisiä.
Mieron tiellä ei livetä. Eilen merkkipäiväänsä viettäneen Eino Leinon tuotanto on
kuin Saariselän tunturialue, täynnä sydäntä särkeviä huippuja, suloisuudessaan
uskomattomia kuruja ja vilpoisia puroja ja poukamia, joissa harjus ja tammukka
vilahtelevat syvällä kuin tunteet. ”Löysäläisen laulu” on huippuja. Sana
tarkoittaa irtolaista.
Lienevätkö Idän Ihmemiehet vallan keksineet sen, mutta erilaisten
itsemurhapommittajien ja joukkomurhaajien tunkeuduttua länsimaisen vapaan
lahjan ja siis suuren turvallisuuden maailmaan, täällä keskitytään eläkeläisten
juopotteluun ja vastaaviin toisen luokan kysymyksiin. Ne pojat eivät viinaa
juo, eivätkä he ole pahoja tupakankaan perään. Pyssyihin, jotka täällä on
kielletty sukupuuttoon, he puolestaan ovat kovin kiintyneitä.
Etäkohteliaisuutta valtio ei usko. Se on vanha,
kansanomainen tapa olla viisaasti vaiti sellaisista asioista, joille ei mahda
mitään. Tyypillisesti toisen juopottelu kuuluu näihin. Sukulainen tai läheinen
ystävä kuuluu kuitenkin nostaa suoralla kädellä kauluksesta naulaan ja sanoa,
että ryyppääminen loppuu nyt. Eihän se kuitenkaan lopeta, mutta kauan sitä katuu,
hautajaisista alkaen, ellei saanut aikanaan suutaan auki, vaan oli kaukaa
kohtelias.
Valitettavasti etäkohteliaisuus on levinnyt suhtautumiseen
sellaisiin kulttuureihin, jotka vastustavat täysin avoimesta
”länsimaalaisuutta”, kuten esimerkiksi kouluja ja naisten ihmisarvoa.
Sananparsi käskee sallimaan sen, että jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan,
mutta tuollaisella uskolla ei tule autuaaksi. Toinen esimerkki on Euroopan
sisältä, itse asiassa hyvin läheltä meitä. Meidän olisi muka pidettävä totena
aivan mahdottomiakin puheita, kuten sitä, että kyseisen maan kieltä puhuvia
saisi rientää auttamaan toisten valtioiden alueella, mutta taas toisaalta
heidän kolmansissa maissa tekemänsä velka- ja muut sitoumukset eivät kuulu
mainitulle, mielestään taas suurelle ja mahtavalle valtiolle lainkaan.
Onneksi nämä naapurit ovat kovia juomaan viinaa. Määrät
laskien he ovat vielä ahkerampia kuin me. Myös heillä on siihen syy. Olen
itsekin nähnyt sellaisia elokuvia, että taso nousee ja olo paranee heti kun
filmi katkeaa. Mutta seuraukset tunnetaan.
Yhteenveto: kun saksalaiset tekevät historianfilosofiaa,
niin Spengler kuin muutkin, he tulevat aina siihen tulokseen, että kaikki on
saksalaisten syytä (kansallinen itseinho), ja päätyvät keksimään ratkaisuksi uusia
onnettomuuksia. Kun ranskalaiset harjoittavat tuota tutkimusta vaikka nyt
nimellä postmodernismi tai dekonstruktio, he tulevat samaan tulokseen, siis
että kaikki on saksalaisten syytä.
Lahjan käsitteestä puheen ollen sosiologian paljon pohtima potlatch (intiaanien tuhlaavainen lahjajuhla) tuli vastaan viime viikolla Bolognassa, jossa esitettiin antropologisen elokuvan klassikko In the Land of the Head Hunters (1914) satavuotisrestaurointina alkuperäismusiikkeineen. En päässyt näytökseen, mutta oli kiinnostavaa kuulla, että elokuvassa oli dokumentoitu potlatch aikana, jolloin Kanadan hallitus oli kieltänyt koko jumalattoman meiningin. Kuvauksen kohteena ovat kwakiutlit (oikeammin kai kwakwakawakw); "potlatch"-sana lienee chinook-slangia, ja siitä taas juontuu "potluck" eli "nyyttikestit", joka on myös kiinnostava lahjan ilmenemismuoto.
VastaaPoistaFidel Castron hallinnon tempauksia oli mielisairaiden, invaliidien ja muiden laitoshoidokkien laivaaminen floridaan joskus 80-luvulla. Annettiin maastapoistumislupa ja suostuteltiin lähtemään yhdysvaltoihin.
VastaaPoistaOnkohan vastaavaa tapahtunut muualla.
Pohjois-amerikan intiaanikulttuureissa, mielisairaat olivat pyhänhengen asuttamia ihmisiä, joita ei saanut vahingoittaa.
Thomas Moore (vai oliko J. Swift) vastusti mielisairaiden julmaa kohtelua ja eristämistä ja esitti, että yleisölle järjestettäisiin viihdettä, seuraamalla hullujen toimia.
Samassa rytäkässä menivät myös homot ja transvestiitit.
PoistaNo olipa uh.. karmiva. Vaan sana on hyvä ja kova.
VastaaPoistaEtätohkeissaan
I. H.
Olisiko etäkohteliaisuudella ja suvaitsevaisuudella jotain yhteistä? Meinaan kun joku Boko Haram sieppaa kymmeniä tyttöjä myydäkseen ne 10 eurolla kappale joillekin "taistelijoille", eivät etäkohteliaat piirimme lausu sanaakaan. Sehän kuuluu niiden kulttuuriin, herraisä!
VastaaPoistaMutta kun joku vihertävä suomenruotsalainen typy ei saa kirkkohäitä rakastamansa koiran/sähkötolpan/romanttisen kivisillan (tarpeeton ylipyyhitään) kanssa, niin siitähän tehdään heti maailmanlaajuinen ihmisoikeuskysymys, jota Hesari ja Yle seuraavat herkeämättä ja joka lopulta viedään YK:n. tasa-arvotoimikuntaan tai EU-tuomioistuimeen. Ja taas saa Suomi tuomion "kansainväliseltä yhteisöltä", joka on niin helkutin vapaamielinen, että sen rinnalla Suomemme on oikea kiihkouskovaisten haiseva ennakkoluulojen pesä.
Mutta tehdäänhän meilläkin jotain ihmiskunnan hyväksi: kielletään tupakointi ulkona!
VastaaPoistaSimmel pohti "rahaa". Ja availiko muitakin tabuja ihmisen itseänsä ymmärtää.Kaiketi.Lahjastahan tulee heti vastalahja,avusta kiitollisuus ja kiitoksenosoituksesta taas myötämielitalletusta vastaisen varalle.Kierre.En yritä viisastella pitempään, mutta käytännössähän nämä vastavuororoisuudet ovat nopeasti tapa ja lakikin. Instituutio. Raha ja sen laitokset ovat varmaan räjähdysvoimaisimpia ihmistekoisia värkkejä sivilisaation palveluksessa.
Rahan yksi -niistä kolmesta!- tehtävästä on säilöä arvoa kuin viljasiiloon tai navetanparsiin.Kuinka typerää uloskirjoittaa tätä banaalia.Nythän tämä funktio riekkaa kuin paraskin karnevaali ja Väärä kuningas -naamiaiset ovatkin totisinta totta.
Rahan kalpeat aatteet nousivat valtaan ja minusta kovin hyvin sopii,että akateemisen tiedemaailmaan kautta.Nythän yhteiskuntaelämässä ei puhuta kuin rahasta ja "rahalla" tarkoittetaan paitsi tuloja,sen Varastoja. Rahastoja, pohjattomia seinättömiä katottomia Varastoja ovat US yliopistojen säätiöt.Siellä kun tartuttiin Wall Street meklarien jippoihin, joita sinne uuteen Amsterdamiin oltiin ujutettu, niin johan alkoi tapahtua. Harvard business school on satavuotias,alunalkaen sotilasakatemioiden verrokki,jonkun West Pointin. Nyt MBA sotilaita on ylt´ympäri maapalloa -ja syvällä itsekunkin tajunnassa.Maailma on sellainen kuin miksi he sen näyttävät,viimeinen rivi,arvonluonti osakkeenomistajalle.
Hommat tehdään hedge fund yleisnimisissä kokoonpanoissa.Niissä nokkelat kehittävät ansaintakonsteja kuten kurssilaskuihin sijoittamista ja niiden matkaansaattamista. Tällainen shortaaminen mm.,kysyy osakkeita lainaksi näistä Varastoista kuten Suomessa eläkeyhtiöistä.Juuri tämänkin jouduttamiseksi kirjoittaa Esko Kivisaari Finanssialan keskusliitosta tänään Hesarissa "hallintarekisteristä" ja toruu asioista uteliaita, sen sijaan että kuvailisi todellisuutemme nahanluontia ja sen uusia makuja.
Paisuva tilastoinformaatio kantohinnoista sellusta koroista siellä ja täällä, firmojen siirroista sinne ja täältä.Ihmisverkostossa eli sisäpiirisesti ja asiantuntijacoolisti Yalen ja Harvardin esimerkkiä seuraten sijoitusrahastot, eläkesäätiöt, tutkimustestamenttirahamassit ja varakkaat yksityiset panevat rahojaan jos minkälaisen havittelustategian kehittäneen hedge fundin käyttöön ja siis rahansa poiuttamiseen.
Tällaisesta Varastosta ulosijoitettu dollari ostaa vaikkapa sitoumuksen saada öljystä 3 kuukauden päästä hintaan 75€. Öljyä ei toimita, mutta tilit klaarataan. Uutta rahavirtaa soljuu etenkin eläkesäätiöihin.Ne vetävät välkkyjä puoleensa kuin hunajakannu. Siis duunarin rahoilla tehdas Kiinaan ja osingot eläkkeisiin.
Ihan hyvä mitäpä tästä pidempään.
Mielelläni osaisin kyllä enemmän aikakautemme sivilisaatiosta,enkä tyytyisi suomipojan syrjäkulmalaisuuteeni. No,tarmouttavaa ja vinkkiä antavaa on lukea useiden kymmenien hedge fund strategien ja matemaatikko-ohjelmoijien repivän puolen miljardin vuosituloja putkeensa,vuosi vuodelta uudet sadat miljoonat.Ja kuinka mm.Barclays auttaa kätkemään verottajalta Luxenburgiin (Juncker). Viime vuonna eräskin 14 hengen veroneuvontayksikkö teki voittoa 100 milj.puntaa per tiimiläinen. Kuinka isot olivat asiakkaiden hyödyt kuin palkkiota maksoivat noissa mitoissa? Teollismittaista veronkiertoa.Jukka Sjöstedt
Ja avuttomat poliitikot höpöttävät siinä sivussa verokikkailun lopettamisesta.
PoistaÄl enemppä sa! Kyl mää niinpal huanoist jutuist kärssi sain! Mää tierä!
PoistaNiit o simmotti vatast puhuji! Opetellan pojat! Ain ku kulkke herroi ohi...
Sjöstedtin nokkosleipää! Säilyvää ja puhdasta.
I. H.
Aika nipottaja, tämä kolumnisti! Huomaa hyvin, että tyyppi on jääny monesta hauskasta elämässään paitsi.
VastaaPoistaKuten?
PoistaJos ne. Ei kai ne... Vaan voisko se kuitenkin olla? Jos ne ryyppaeae Hoenoen kanssa tyrnimehua! Mutta kuinka? Kun niitä kasveja on kahta sukupuolta. Ja missa se on se luoto? Ja kuka siellae on kaeynyt ne poimimassa? Tätä ei vaan voi kuin ymmaertaeae.
PoistaAika metkutti-petkuttia.
I. H.