Olin ajatellut pitää kuvasta ilmenevän ja sen kaksi
sisarteosta sekä etenkin Jukka Vesterisen sarjan aloittaneen ”Huoltoasemakirja”-
kuvateoksen omana tietonani pudotellakseni niistä yksityiskohtia näihin
kirjoituksiini. Kirjatiedot:
Kommentoijan sitkeyden vuoksi muutin mieleni ja paljastan
lähteeni. Kehotan häntä ja muita kiinnostuneita kiirehtimään Lahden Renkomäen
ABC:n yhteydessä olevaan kirjamyymälään, jossa nämä kirjat sattuivat silmääni
8.6.2014. Halikon ABC:llä en niitä viime viikolla huomannut.
Joku, ehkä tämä Vesterinen tai minulle muutoin tuntematon
kustantaja Alfamer Oy, on valinnut rehellisen alaotsikon ”nostalgiakirja”.
Kysymyksessä ei ole kulttuurihistoria, vaan kulttuurihistoriallinen aineisto ja
runsas kuvitus.
”Vuonna 1960 Suomessa liikennöi hieman alle kymmenentuhatta
taksia. Yleisin merkki tolpilla oli Volga. Leveähymyisellä itäpirssillä
ajettiin, vaikka puolet taksimiehistä olisi kyselyn mukaan mieluiten ottanut
saksalaisen auton. Häveliäisyyssyistä tutkimustuloksissa jätettiin Saksasta etuliite
”Länsi-” pois ja Mercedes Benzin nimi mainitsematta.”
Seuraavalla sivulla on Scania-Vabis –linja-auton kuva ja
toinen, jossa on loviisalaisen Holmströmin Bireka-bussilippu, 500 markkaa. Joku
Seppo Leskinen näkyy keränneen ja säilyttäneen mahdottoman määrän vanhaa ”roinaa”,
joka yllättäen onkin hyvin mielenkiintoista ja – nostalgista.
Varoitan: kirjat eivät ole millään muotoa tieteellisiä ja
kirjoittajakin on hieman enemmän innostunut kuin osaava. Mutta kirjapörssien
kasoihin päätynyt, onneksi kirjastoihin aika hyvin hankittu kirjasarja on
vilpittömän kehun ansaitseva kulttuuriteko.
Toivon että Hannu Salmi ja kumppanit Turun yliopiston kulttuurihistorian
laitoksella, omassa akateemisessa kotipesässäni, ovat sijoittaneet nämä kirjat
vitriiniin, jonka juurella on laakeriseppele? Syytä olisi.
Edelle kirjoitetussa ei ole pienintäkään piruilua. Olen vain
innostunut. En ole kauhean kiihtynyt sellaisesta kulttuurihistoriasta, jossa
pyöritellään ihmeellisiä oppisanoja ”esim. sukupuolittunut postmoderni
kontekstualismi” ja ollaan tekevinään niistä päätelmiä. Kutsuisin edesmenneen professori
Veikko Litzenin todistajakseni siitä, että kaavailin 80-luvun puolivälissä ja
sitten opetin ”esineellistä kulttuurihistoriaa” ja selvitin arjen esineiden ja
ilmiöiden laajempia yhteyksiä. Siitä jäi kirjoittamatta, kun henkilökohtaiset
olosuhteet ajoivat minut tutkimaan tuomioistuimen mytologiaa, innoittajina
Mircea Eliade ja Claude Lévi-Strauss, ei niinkään Foucault, kuten jotkut
luulivat. Arktinen shamanismi Pohjois-Esplanadilla…
Tankki täyteen! Huoltoasemat tulivat ja menivät
käsittämättömän nopeasti. Niitä oli tuhansia (tarkat tiedot Vesterisen
kirjoissa), ja seitsemän liikemerkkiä viitoittivat elämäämme – Shell, Esso,
Gulf, Union, BP, TB ja joku jota en tähän hätään muista. Työmatkani varrella
oli ainakin 12 huoltoasemaa. Eilen katsoin pitkään Westendin Shellin tyhjää
tonttia. ”Oma” Jorvaksen Shell, omistaja eli diileri ensin Anteroinen ja sitten
Pelkonen, on byt muisto vain.
Huoltoasema oli jotain aivan muuta kuin nykyiset kylmät
asemat. Jorvaksessa oli huoltohalli, jossa vaihdettiin renkaita ja öljyä ja
Simpukassa tarjottiin luultavasti Etelä-Suomen pahinta ruokaa, tyyppiä
teemakkara muusilla ja munalla. Tolsan Essolla (vai oliko se Unska) pojat
puhuivat mopoista ja eräästä muusta ikisuositusta aiheesta. Itse asiassa käyn vieläkin
joskus nyyhkyttämässä Kirkkonummen Teboililla, jossa tuulipukumiehet täyttävät
lottokuponkeja, R-kioskit kun ovat nekin katoava luonnonvara.
Ystäväni Gronow antoi kerran ymmärtää, että suomalaisen
viihdemusiikin pelastajia olivat huoltoasemat. Niillä myytiin uuden ajan
ihmeitä, nimittäin C-kasetteja. Niiden taloudellinen merkitys kuuluu olleen
suunnaton. Vanhastaan tuntemani Make Numminen julkaisi kirjan
keskiolutkapakoiden kunniaksi esitellen sellaisia suihkuseurapiirien
kohtauspaikkoja kuin Virolahden Esso.
Huoltoaseman kassa oli viimeisiä paikkoja, joissa
naapurukset oppivat tuntemaan toisensa ulkonäöltä. Masalan K-Marketissa, joka on
mainio kauppaliike, ei voi tietää, ovatko toiset asiakkaat tulokastunkeilijoita
Sundetista vai lattajalkaväkeä. Mutta kaupoissakin jotain on tapahtunut. Minun
K-kauppani oli siinä toisella puolella tietä, jossa humalaiset näyttelivät
selvää ostaessaan kaksi keskiolutta ja Helsingin kauppiaiden Sinisen lenkin.
Nykyisin jatkajaliikkeestä saa ajoittain mm. tuoreita ostereita. Sitäkin ennen
ostettiin Vakista (osuuskauppa) tai Winbergiltä "kirjalle" eli
vastakirjalla, ja kauppias toi ostokset pahvilaatikoissa kotiin, tarvittaessa kotiin
jääkaappiin asti.
Tiedoksi tutkijoille: verkkokauppa toimi täällä elintarvikepuolella
mainiosti vuonna 1974. No, Kauhavan erään syrjäkylän osuuskaupasta sai yhdellä
pyytämisellä kiljupanoksen aineet (”25 litraan”), joten kysymyksessä oli jo
vuonna 1954 kustoimoitu palveluntarjonta.
Jos hetkeksi istahtaisi kylän ukkojen pöytään Esson baarissa, voisi kuulla heidän muistelevan vanhoja hyviä aikoja kun taksit olivat idän rautoja.
VastaaPoistaJos pitää valita inostunut tai osaava, valitsen yhdeksässä tapauksessa kymmenestä innostuneen. Toki aina joskus saa ilman valintaa molemmat samalla kertaa.
VastaaPoistaAuto- ja liikennekulttuuriin keskittynyt Alfamer toimi Helsingissä useita vuosia varsin näkyvällä paikalla Mäkelänkadun ja Hämeentien kulmauksessa. Samoissa tiloissa oli myös kirjamyymälä. Sittemmin kirjamyymälä siirtyi Arabian kauppakeskuksen toiseen kerrokseen joksikin ajaksi.
VastaaPoistaKiitos! Tilaus tehty Akateemiseen kirjakauppaan,
VastaaPoista"Jos hetkeksi istahtaisi kylän ukkojen pöytään Esson baarissa, voisi kuulla heidän muistelevan vanhoja hyviä aikoja kun taksit olivat idän rautoja."
VastaaPoistaKertonee vaan siitä, että usein ne "vanhat hyvät ajat" eivät todellisuudessa olleetkaan niin hyviä...
Tosin tulotaso verrattuna nykypäivä taksisuhariin oli varmasti parempi.
Huoltoasemilla ja autoliikkeiden kuppiloissa istuu mahtava paikallinen tietopääoma. Jakeluautojen kuskit tietävät kuntansa/kaupunkinsa asioista enemmän kuin paikallislehden naistoimittajat.
VastaaPoistaMinulle kahvin stadardi on se neste, joka on seissyt Teboilin kuppilan pannussa neljä tuntia. Siihen olen tottunut, enkä maksa kekkulikahveista tuplahintaa.
Syntyperäinen espoolainen tuttu nuorimies pääsi parisen vuotta sitten taksimieheksi. Kyseltyäni tuoreeltaan kuulumisia hän kertoi ensimmäisenä päivänä saaneensa keikan Matinkylän tolpalta Helsingin Eteläsatamaan, mutta epäröneensä kyyditettävälle mahtaako hän vasta-alkajana löytää sinne tietä, johon asiakas hymähti että anna mennä vaan, minä neuvon kyllä. Iltapäivällä hän oli kieltäytynyt lähtemästä viemään toista asiakasta Jyväskylään.
VastaaPoistaToissa viikolla hän kertoi saaneensa yhdeksäntuntisen työrupeaman aikana kuusi pikkukeikkaa. Lama puree.
Olisikohan se seitsemäs ollut Kesoil?
VastaaPoistaTero A.
TB. Niinpä trustivapaa bensiini aikoinaan ja myös SP eli Suomen petroli. Oli tunnettu siitä, että huoltoasemat sijoittuivat idästä johtavien panssariurien varsille ja niiden polttoainesäiliöiden eritoten dieselin suuruudet olivat poikkeuksellisia. Nyt ketjun omistaa Lukoil eli venäläinen valtava yhtiö. Miten lienee muut asiat?
VastaaPoistaMoi
VastaaPoistaTolsan Essolla 1976-1986 onko kellään kuvia esso R Sneits