Koulun juhlassa joku ilmoitti soittavansa ”Fyyr Eliselle” ja
niiasi. Ja poikki meni, viidennen rivin alusta. Sama toistui vuodesta toiseen.
Aution Risto ei viitsinyt edes osallistua. Hän soitti hyvin.
Tämä muistikuva on yksi syy, joka sai myös minut
ilmoittamaan tässä jo joitakin vuosia sitten, että vastustan pakkoruotsia. Vähä
ymmärrykseni sanoi ja sanoo, että tohtorin tutkintoon asti on hitusen
yhdentekevää, mitä opetetaan. Se ei ole pääasia. Kysymys on kuitenkin
oppimisesta. Yhtä vähän kuin voi käydä juomassa lasin vettä toisen puolesta voi
oppia toisen puolesta. Mutta sen voi näyttää, missä on lasi ja missä kraana ja
millainen kikka on käytettävissä, ettei juotava mene rinnuksille.
Vertaamalla tuota vastustusta lauluun ja voimisteluun aloin
hitaasti ymmärtää. Se ei ihan riitä, että jokin tuntuu pakolta. Pienelle
pojalle sanotaan, että otapa lakki pois päästä, kun istut syömään. On sellainen
tapa. Kyllä tuossakin liikutaan heikoilla jäillä, kuten tiedämme
kommandopipoihin takertuvista syytetyistä käräjäoikeuksista ja asemiehistä
tie-esteillä. Halu peittää kasvot – tämä sama halu kuin islamin naisilla –
vaikuttaa vahvasti, mutta halu näyttää omaa tahtoa on isompi asia.
Kokemuksesta tiedän, että kauna oman tahdon murtamisesta
kestää ainakin 50 vuotta. Ja lähes koko Suomen kansa on joutunut koulussa
laulamaan, vaikka toiset nauravat. Vain huikea humala saa hetkeksi unohtamaan
tuon pakkolaulun. Humalaisen loilotuksessa on ihmisen ääni, vox humana.
Ajattelin lähettää Elisalle nimettömän uhkauskirjeen, mutta
he ovat järjestäneet asiansa. Ei heillä ole postiosoitetta eikä sähköpostia, ja
puhelimeen he eivät vähällä vastaa.
Kiirastorstaina joku ystävällinen ja pätevä ihminen arveli,
että turha minun on panna sisään vikailmoitusta, koska mekaanikot kuitenkin
tulevat töihin vasta tiistaina, ja pingaus osoitti, että mykkänä ne linjat
ovat.
Tässä ja nyt mietin, kuinka minun kävisi, ellen olisi
Etuoikeutettu ihminen. Sosialismi on iloinen asia, kuten ennen oli tapana
sanoa. Aina voi olla enemmän sosialisti kuin muut, ja edellyttää sen mukaista
kohtelua. Siihen aikaan ihmisarvoa myytiin kioskilla. Yksi tuote oli puolueen
jäsenyys. Toinen keino oli juoru, että asianomaisella on hieno auto. Kolmas
keino oli soinnahtava työnimike tai titteli, jollaisia jaeltiin aitojen etujen
sijasta. Neljäs – oma valintani – oli herraskainen puhetapa. Joku sanoikin
minulle Linnan Pohjantähden noustua puheenaiheeksi, että tuo Jukka on kuin
Räätäli Halme. Se tarkoitti, että puhuu niin hienoja, ettei itsekään ymmärrä.
Luultavasti se tarkoitti myös, että tuollaiset saisi viedä pellon reunaan ja
ampua.
Seitsenvuotias ymmärtää jo opettajan piiloviestin. Sinun
täytyisi olla jotain sellaista, mitä et ole, koska tuollaisena et kelpaa. Sinun
olisi osattava lukea, laskea ja laulaa, mutta ethän sinä osaa. Aikanaan sitten
myös voimistelun opettaja osoitti erittäin uskottavasti, ettei voimistelu ole
hauskaa eikä urheilu liioin. Se on velvollisuuksien täyttämistä, ja ellei osaa
hypätä jonkin telineen yli, sitä on huono ja epäonnistunut ihminen.
Kyllä viesti menee perille. – Missä määrin tuo kunnianarvoisa
käytäntö tunnetaan tänä päivänä, siitä en mene esittämään käsityksiä.
Jussi käväisi puhelimen verkkoyhteydellä katsomassa jotain
sivua ja muutti ADSL-yhteyteni jotain pakkoasetusta. Toimitus kesti kolme
minuuttia. Se oli eilen. Tänään yhteys on kestänyt jopa sen, että sähkö on
räpsähtänyt tätä kirjoittaessani kaksi kertaa pois päältä. Hetken nikoteltuaan
modemi, reititin ja verkkolevy ryhtyvät askareisiinsa.
Ja tämä on etuoikeus. Usein sukulaispojat kai osaavat
avittaa käyttöjärjestelmän kikkaillessa. Ne ovat eri miehiä, jotka oikeasti
osaavat ulkoa joukon kirjainlyhenteitä ja niihin kuuluvat numeroarvot. Mieleen
tulee edesmennyt enoni, joka katsoi auton moottoria ja näki että jokin pyörii
tai seisoo vaikka ei olisi pitänyt. Oikeastaan hän kuuli sen äänestä.
Kysyin, opinko minä tekemään tuo saman tarvittaessa.
Sukulaispoika ei edes miettinyt sanoakseen, että et opi. Eikä hän kaupitellut
esimerkiksi mokkulaa, koska täällä kotona on niin huono kenttä, ettei
puhelinkaan yleensä kuulu eikä siis GSM-yhteys. Hiukan erikoista, että
tuollaista sanotaan liiketoiminnaksi.
Nyt on tiistai. Koska Elisan ihminen luullakseni jättää
raportoimatta korkeille johtajille asiattomat kirjoitukset, sanon turvallisin
mielin ja 20 vuoden kokemuksella Elisan puhelin- ja laajakaistapalveluista:
haistakaa kuulkaa paska.
Kukkia en tarkoita teille. Varmaan söisitte ne.
Kiitos tästäkin! Tulitpa tuimaillessasi tehneeksi myös parisuhdetyötä: kiitos! Puolisoni on päästellyt viime aikoina ahkerasti loppulauseittesi kaltaista tekstiä ja maksanut käsittämättömiä laskuja puhelimessa jonottamisesta ja turhautumisesta. Olen kehotellut häntä arvaamaan oman tilansa ja antamaan arvon ammattimiehille ikävästi sanottavaani värittäen. Kadun. Hyvitän. Otan opiksi.
VastaaPoistaAnonyyminä kommentointi pitäsi kyllä kieltää asetuksella!
PoistaEihän se ole Elisan vika jos ovat pääsiäisenä lomalla. Kuten jo aiemmin totesin niin kaikki joutuvat kärsimään näiden jonninjoutavien pääsiäispyhien vuoksi. Itse jouduin odottamaan neljä päivää että posti suvaitsi avata ovensa, ennenkuin sain haettua paketin. Että sillee.
VastaaPoista"Sukulaispoika ei edes miettinyt sanoakseen, että et opi"
VastaaPoistaOppiihan tämän. Jos keskitytään moottorille, kuultaan moottoria. Jos keskitytään musiikille, kuultaan lopulta erikseen jokaisen soittimen jokaista nuottia. Jos keskittyy kielelle, kuten minä, näkee ja kuulee lopulta ihan itsestään 50 kertaa enemmän tyylivivahteita. Ja tietenkin näkee ja kuulee nyt harmittavan paljon enemmän vikoja, mutta esimerkiksi myös kielen rakennellista huumoria ja muuta sellaista kivaa.
Voiko sitä asiakaspalautetta paljonkaan suoremmin sanoa. Tuo ELISAhan (kuten muutkin teleoperaattorit) toimivat alueellisesti monissa paikoissa monopoliasemassa. Ainoa palveluntuottaja ei korvaansa yksittäiselle maksavalle asiakkaalle korvaansa lotkauta. Blogisti ei ELISAn palvelun niiden ongelmien ja mielipiteensä kanssa ole yksin. Täältä löytyy kohtalotovereita ja karmeaa luettavaa yllin kyllin: http://yhteiso.elisa.fi/t5/Elisa/ct-p/Elisa
VastaaPoistaOnko se syy vai seuraus, mutta ELISA oyj:n suurin yksittäinen omistaja on Solidium, eli Suomen valtio... Johtunee tästä valtion enemmistöomistajuudesta, että asiakaspalvelun taso on samaa tasoa kuin palvelutaso entisessä Neuvostoliitossa ja käytöstavat kuin nykyisellä Venäjällä?
Vielä tuosta ELISAn "asiakaspalvelusta". Suomen laki kuluttajansuojasta lienee virheilmoitusten eli reklamaatioiden suhteen selvä, reklamaatiosta ei saa aiheutua kuluttajalle mitään maksuja, koska yrityksen on korjattava virheellinen tuote omalla kustannuksellaan.
VastaaPoistaKuinka toimii ELISA tilanteessa, jossa tietoliikenneyhteydessä on ongelma? Tarjoaa ainoaksi maksuttomaksi yhteydenottokanavaksi sähköpostia tai yrityksen verkkosivujen kautta palautuslomaketta. Siis tilanteessa, jossa verkkoyhteys ei toimi... Tässä voisi siteerata vanhan kansan sanontaa:"Vitullakos vihellät, kun on huuli halki?". Maksuttoman yhteysmahdollisuuden tarpeellisuutta/lain mukaisuutta yhteysreklamaation yhteydessä voinee blogisti tarvittaessa kommentoida.
Tyttäremme kertoi ystävättärensä harjoitelleen pitkästä aikaa Für Eliseä. Jonkun aikaa soitettuaan hänen viisivuotias poikansa juoksi kauheaa vauhtia paikalle ja sanoi : "äiti, en tiennytkään, että osaat soittaa Buranaa".
VastaaPoistaKalevi Kantele
Petja Jäppinen aikoinaan lähetti Elisan johdolle saman sävyisiä avoimia kirjeitä. Ehkä niitä oli vain yksi, mutta monelta se muistissa tuntuu. Haastemiehellä viestin saa myös perille, on tullut harkittua, mutta ei sitten kehtaa kun... kaikenlaisia yhteyksiä ja haluaisi ne pitää. Saman nimisestä syystä tietysti olisi asiakin.
VastaaPoistaLiika laihduttaminen on selvästi vaikuttanut Kempin tyyliin. Mukaan on tullut kitkeryyttä ja katkeruutta. Kukas sitä nyt Elisalle haistattelee? Toki olen havainnut saman muutoksen myös itsessäni. Myös minä alan olla "vanha vihainen mies" enkä suinkaan mikään "mielensä pahoittaja". Näillä mennään nyt ja haistatellaan sinne ja tänne.
VastaaPoistariuskin terv. pekka s-to.
Sama tilanne taitaa olla jokaisella operaattorilla, eli ainoastaan hätätapauksessa on virkailija paikalla vastaamassa puhelimeen, jos puhelin varastetaan. Muussa tapauksessa voi jättää vain vikailmoituksen, ja siihenkin reagoidaan ainoastaan työaikana. Muussa tapauksessa, kuten nyt pääsiäisenä, ollaan jossain Levillä lomailemassa. Asiakas joutaa odottamaan, niin sanoo suomen laki.
VastaaPoistaTietokoneistuminen on tuonut mielenkiintoisuuksia tuotteen toimimiseen ja vastuuseen siitä. Kun on tietolaitteen valmistaja A, laitteen käyttöjärjestelmän valmistaja B (tai joskus A), siinä toimivien ohjelmistojen valmistajat C,D, ja Q, laitteen käyttämien yhteyksien driverien valmistajat R,S,T ja U sekä yhteyslaitteiden valmistajat V ja X (niissä merkkinimenä saattaa kuitenkin olla vaikkapa Canon tai Zyxel) sekä lopulta telepuulaakit Elise, Kaunalahti ("toimii Elisen verkossa") sekä ehkä NDA,
VastaaPoistaeivät nämä millään saa sovittua ihan kunnolla yhteisiä standardeja vaan pikemminkin hyötyvät siitä että heidän persoonallinen käsityksensä standardista estää kilpailijoiden menestystä sekä matkaansaattaa sen että ei-toimivuudesta voidaan aina syyttää asiakkaan omia valintoja, muita osapuolia tai Jumalan tekoja.
Joka on erityisen hienoa vikatilanteissa, kun asiaan kuuluu välttää yrityksen omia kustannuksia viimeiseen asti.
Tästä ei voi valittaa edes Akaan kuntaan, sillä ensin aasiakkaan tulee pitävästi itse diagnosoiden osoittaa, että virhe on todellakin operaattorista johtuva, ja se ei onnistu koska samalla aasiakas tulee itse korjanneeksi vian. Jota ei enää ole.
Kun kansalaisten keskuudessa on halvin hinta ainoa ymmärretty parameri, pitää joistain muista parametreistä säästää. Halutessaan moitteetonta palvelua voi hankkia 24/7 etähallinnassa olevan liittymän 99.999 % saavutettavuudella. Nämä ovat kaikki valintakysymyksiä.
VastaaPoistaHinta on sitten vähän eri kuin koti- aDSL.
Turha muuten haistatella sille helpparin rassukalle: Ei hänellä ole mitään muuta mahdollisuutta kuin kirjata vikatiketti järjestelmään ja ottaa seuraava puhelu. Ne ovat sitten eri tyypit jotka näitä vikoja korjaavat ja verkon aktiivilaitteita konfiguroivat. Näin on kuluttaja halvinta hintaa etsiessään valinnut.
- pekka -
Jotenkin tulee mieleen TV2:n Venäjä-ilta. Ehkä huono vertailu, nutta kyllä asiakaspalvelutilanteessa toimivat samat vuorovaikutuksen pelisäännöt kuin muussakin elämässä (jopa parisuhde mukaanluettuna). Kun etsii syyllistä ja osoittaa etusormella (näissä keiseissä Elisan ihmistä), niin eikö kolme sormea osoitakin omaa itseä.
VastaaPoistaEnkä yritä viisastella. jtapio
Kyllä se Sonerakin (tai mikä se on) tyrii. Sähköposti ei ottanut kolmeen päivään vastaan salasanaani. Tänään antoivat uuden, mutta lopputulos on sama. Huomenna...ehkä. Asiakkaana olen ollut vuodesta 1995. Mikä on vaihtoehtoni, jos teen "kemppiset".
VastaaPoistaItä-Ukrainassa vallan kaapanneet asemiehet käyttävät kommandopipoja siksi, että sukulaiset ja naapurit Venäjällä eivät tunnistaisi heitä tv-kuvista. Menisi "kansanvallankumoukselta" maine, kun miehitys paljastuisi venäläisillekin.
Saanen huomauttaa, ettei naapurifirma ole sen kummempi, eli jos operaattoria vihapäissään vaihtaa, joutuu ojasta allikkoon.
VastaaPoistaMun yhden miehen firmani oli yli 20 vuotta Soneran (alkuaan Telecom tms.) asiakas. Siinä oli se etu, että pienellekin yritysasiakkaille tarjottiin palvelua melko hyvin. Löytyi reklamaatioille ym. palautteelle netissä lomakkeita, ja vastauksiakin sai melkein heti. Myös yritysasiakasnumerossa vastattiin pikavauhdilla.
Hiljattain vanhuuseläkkeelle jäädessäni rupesin ajamaan firmaani alas, ja irtisanoin liittymät (puhelin ja tietokoneen laajakaista). Siirsin sopimukset omalle nimelleni.
Mutta kun nyt on ollut isoja ongelmia, yhteysosoitteita Soneraan ei netissä ole eikä puhelimeen vastata järjellisessä ajassa.
Joku kommentoija heitti, että haastemiehestä voisi olla apua. Samaa minäkin olen miettinyt, koska firmaan on jäänyt vähän rahaa. Olisi mielenkiintoista nähdä, minkälainen juristi Soneran puolelta saliin saapuu selittelemään. On mullakin hyviä juristeja, mutta lottokoneessa kuluriski iskee enemmän eläkeläiseen.
Suoraan sanoen olen helvetin vihoissani, mutta onneksi muutaman päivän päästä poistun pariksi kuukaudeksi sivistyneeseen (?) maailmaan eli Kreikkaan. Vehkeet pelaa ilmaiseksi Wi-Fi:n kautta, eikä tartte maksaa senttiäkään millekään operaattorille.
Lähetin aikoinaan DNA:lle kahden matkapuhelinliittymän irtisanomisilmoituksen paperikirjeenä laskussa olevaan yhtiön osoitteeseen. Kun ei netin kautta voinut irtisanoa. Ei tehonnut. Tuli seuraava lasku ihan normaalisti, ei siis loppulasku. Soitin puhelimella perään ja ihmettelin. Lopettivat liittymän ja kehottivat repimään laskun. Seuraavan kerran varmaan vastaavassa tilanteessa otan videolle kirjeen sulkemisen kirjekuoreen, osoitteen kirjeen päällä ja postilaatikkoon pudottamisen. Jos eivät reagoi, lähetän laskuhuomautuksen kirjattuna samoin videoituna ja jään odottamaan perintätoimiston kirjettä. Jonka kiistän ilmoittaen saatavan olevan riitaisen. Ja sitten odotan haastetta oikeuteen. Jossa sitten esitän todisteet irtisanomisesta, laskun kiistämisestä ja esitän vastavaateen syntyneistä kuluista....
VastaaPoistaAggressiivin käyttö on välillä itselläkin lähellä muttei vielä ole tapahtunut, se kun on vähän niin kuin natsikortti; häviää automaattisesti.
Yhden kerran olen ollut liian julma asiakaspalveluhenkilölle, jonka vika hänen edustamansa yhtiön persiistä olevat prosessit eivät olleet. Rupesi raukka itkemään. Pyysin toki anteeksi moukkamaista käytöstäni. Voi olla toki niinkin että olivat muutkin kurmottaneet häntä.
ootte te hauskoja
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMeillä sanottiin, että "taas se naapurin kakara rääkkää Majakka-Liisaa!"
VastaaPoistaSen kirjekuori-videon jne vois laittaa Youtubeen eli jokamiehen televisioon. Tulee hiukan enempi julkisuutta kuin rivit netissä.
VastaaPoistaM
Hikan saa pois juomalla lasin tyhjäksi takareunasta. Satavarma juttu ja silti kummallista.
VastaaPoista