Kun väri on aivan kohdallaan, tunne on sama kuin lapsena,
kun yritti heittää pallon peltikatolle niin että se tulisi syöksytorvea alas.
Kerran se pallo osui sukkana suoraan keskelle ja tuli hurjaa vauhtia alas.
Samanlainen tunne oli se hyvin harvinainen napakymppi tikkatauluun. Keskusta
oli puuta. Se kolahti. Muu osa taulua oli kierrettyä paperisuikaletta, joka
sitten aikanaan lähti purkautumaan. Se mäjähti. Mutta se kympin kolahdus!
Vaikka en enää ammu isopistoolilla, haluaisin taulun, jossa renkaat antaisivat
osumasta oikein viritetyn äänen, mielellään As-duurin skaalan.
Elämä on mennyt niin ylelliseksi, että saan välistä saman
tunteen, kun yllättävä ja eläväinen sointuketju – sarja osittain odottamattomia
harmonioita – päätyy dominanttiin ja musiikki on ohi. Jos tämä tapahtuu
harvinaisen kuoron laulamana eli täsmällisesti oikeassa säveltasossa, tunne on
täydellinen. Sävellajin nimi ja väri tulee heti. Kuin syvän violetti d-molli. Kuin
ruudinsavuinen D-duuri.
Bach kirjoitti Magnificatin uudelleen tuohon sävellajiin,
varmaan saadakseen trumpeteille raikua. Juuri tätä teosta uudelleen ja uudelleen
kuunnellessani 70-luvulla (Karl Richter jne., Archiv Produktion) ”Omnes
generationes” meni pahasti päähäni. Ajattelin että en taida olla täysijärkinen,
kun näin heitättää päästä. Kysyinkin sitä kerran eräältä päihin perehtyneeltä
lääkäriltä, joka sanoi, että siihen olisi pillereitäkin. Niitä kun pistelee
viikon pari, istuu vain, itkee ja kuolaa, eikä musiikki tunnu miltään. Jäi
kokeilematta.
Ei tuossa mainitsemassani kohdassa ole sinänsä mitään
ihmeellistä. Ostinato on A niin kuin kuuluukin, ja kotipesä on D.
Olin tähän kymmeniä kertoja palannut ja taas liukunut siitä pois.
Jossain välissä YouTubesta sattui silmään esitys ja partituuri, josta väitetään
käyvän ilmi, että tämä minua pyörryttävä kohta on sitä Bachin numeromagiaa.
”Omnes generationes” eli kaikki sukupolvet on suora viittaus Matteuksen
evankeliumin alussa olevaan sukuluetteloon Aabrahamista Davidin kautta Jeesukseen.
Tämän saman voi laskea sekä sävelistä että soinnuista. Pääsävellaji D on siis Jeesus.
Bach oikeasti uskoi kätkettyihin merkityksiin ja siihen, että musiikki ja
matematiikka on sama.
Näitähän passioissa on paljonkin. Ja siinä fuugassa on se
kuuluisa teema B-A-C-H. Se nyt ei ole kuultuna niin ihmeellinen.
Väreistä kehottaisin katsomaan Edvard Munchin sinisiä ja van
Gogin vihreitä. On se helppo kirjoittaa, että on sinistä ja on vihreää. Kun ne
näkee luonnossa eli museossa, ei kohta tiedä, kuinka päin olisi. Munchia on
Oslon kansallisgalleriassa yhdessä isossa huoneessa varmaan kolmekymmentä
taulua, joissa on varmaan kolmesataa eri sinistä, maalausten sisällä ja niiden
kesken aivan uskomattomasti sarjoitettuna ja soinnutettuna. Ihmettelen ettei
siellä ole ovella lappua ”Tämä vahingoittaa vakavasti sinua ja ympärilläsi
olevia”.
Van Gogh –museossa on sielläkin seinillä hulluuden historia.
Maalin määrästä ja siveltimen painosta ei voi olla näkemättä, millainen vimma
oli tähtien takana, korppien kumppanina, auringonkukkien alla. Tuloksena on
maalaukselle ja kuvalle mahdoton piirre, värin kolmiulotteisuus. (Bach käytti
kolmiulotteista ääntä mm. kaksoiskuoroissa.)
Itse asiassa pelkään pahoin, että tuollainen taulu on
vähintään neliulotteinen, koska siihen on selvästi kuvattukin lommoiseksi lytätty
aika-avaruus.
Näiden kirjoitusten takana on myös saksankielinen
Colorfoto-lehti, jota on tullut osteltua kiskalta. Nytkin siinä oli
vertailukuvia kohteesta värillisenä ja mustavalkoisena, ja taannoin mielettömän
kalliilla, yksinomaan mustavalkoisia kuvia ottavalla digi-Leicalla luotuja
kuvia, jotka kyllä olivat itkettävän hyviä, etenkin lehteen painettuina.
Tämä on arvaus – puupiirros ja useat grafiikan lajit
(kuparipiirros) kehittyivät suurenmoisiksi kirjapainon vuoksi. Fototypia ja
autotypia loivat sitten katselutottumukset sanomalehdissä. Ison rasterin suttu
välttää katsojalle. Katselen murheellisena kirjoista sadan vuoden takaisin kuvia
Lapin tuntureista. Miten kelvotonta verrattuna hiukan vanhempiin kaiverruksiin!
Elokuvassa Chaplinin roolihahmo oli optimoitu
mustavalkoiseen kuvaan – siihen kuuluivat paidan etumus ja myös viikset. Voi
vain arvailla, kumpi vaikutti kumpaan, kun mustavalkoinen miehen puku vakiintui
samaan aikaan kuin valokuvaus.
Elokuvan ammattilaisen symboli on kaulassa killuva koje,
jolla voi tähtäillä rajausta. Ennen se oli etenkin kuvaajan harmaafiltteri,
jonka avulla haettiin värillisen kohteen harmaasävyjä. Greg Toland (Welles) ja
Raoul Coutard (Truffaut, Godard) toivat tyydytystä, ja samoin oli George
Stevens kuvaajana. Värille kuvaaminen onkin sitten ollut enimmäkseen alamäkeä,
paitsi ehkä David Lynch. Aronofskyn uuden aion nähdä. Hänkin osaa. Ja uutisten
kirjoittajat eivät siis tiedä, että Ukko Noan juopottelu selvitetään
Raamatussa.
Night Visionsin viimeinen päivä onkin sitten käsillä tänään - huomenna, eipä ole kovin monta paikalle vaivaannuttavaa leffaa mutta saattaa olla että yhden käyn katsomassa. Kevään tajukankaisimmat kanssatöllöttäjät tapaa yöllä äimistelemässä mikä on elokuvan taika.
VastaaPoistaTosiaan, G. Augustsonin taiteilijajuhlanäyttelyssä oli niin paljon sitä patentoimatonta ystävällistä sinistä että täpärästi uskalsin käydä.
Peruuttamattomia sinikopioita toimeliaasti tallustelikin Taidehallin saleissa. Kertoisinko armeliaasti että sekin paranee, on korjattavissa?
Ostakaa paljon punaisia kukkia ja hörppikää Gambinaa puistossa aamukasteen aikaan niin sielu saa kretuliinin levon. Siihen sitten saapuu kaiketi mustarastas ja tervanväriä korostavalla mielisairaankeltaisella nokallaan kaivaa aamiaisen opettavaiseen sävyyn, minulle kuitenkin käy taas niin että lokki syöksyy, tappaa niskaan iskemällä ja nielee rotan, parilla huikalla. Pikkuisten likkojen kommentteja en ilkeä kaikkia kertoa, eipä uskoisi että HyiHHelevetti lausutaan ennen vittumulttuleeoksua. Luulisi nyt oksentavan ensin ja sitten jne. Verbaalista, nuoriso.
Saattaa olla että ihan tavallinen mustikkamehu ja reipas saunominen ovat myös käytettäviä mutta en ole kokeillut, kliinisiin kokeisiin ei ole riittänyt vapaaehtoisia.
Onhan tuota ilmapistooleille sellaisia siluettisarjoja ja luotiloukkuja?
Pidän osumaa kaivopumppuun kuudenkymmenen metrin matkalta luultavimmin kiinalaisella mysteeri-ilmakolla sellaisena heittolaukaustaidon ylläpitokeinona.
I. H.
Väristelijöille suosittelen käyskentelyä Ateneumissa Tove Janssonin näyttelyssä. Muumipeikot voi jättää vähemmälle -- nehän on jo nähty -- ja katsoa kuinka värikartalla etsitään tuntemattomia mantereita. Jansson oli hieno maalari mutta tyvärr svenskspåkig; jäi suomalaisuuden jyrän alle. Ja on vieläkin.
VastaaPoistaEnglantilaisessa keskiaikaisessa mysteerinäytelmässä Nooan vaimo on juopottelemassa kapakassa, ja hänet pitää raahata sieltä pois, jotta päästään arkkiin. Se oli katsojista hauskaa, sillä naisten pilkkaaminen oli siihen aikaan muodissa.
VastaaPoistaVÄRISUORA on kova juttu.
VastaaPoistaJa vaikka ei tulisikaan, pokerinaamalla sitä voi hämätä.
Äänestäjät jäävät nuolemaan näppejään.
Pidän Augustsonista, sitä on seinillämme. Ja näyttääpä valtion hankkijat sen havainneen, sikäli mikäli esim tv - kuvaan voineen luottaa.
VastaaPoistaKyllä miehet enemmän toisia miehiä pilkkaa kuin naisia. Kyllä se on tasan tarkkaan näin, Annell.
VastaaPoistaUteliaalle tänäiltana Reinhard Keiserin Markus-passio Meilahden kirkossa. Ei Bachia, mutta onhan
VastaaPoistasitä muutakin musiikkia.
Bachin Magnificatin D (BWV 243) trumpetinarvoisin rymistely levyllä on Taverner Consortin (Andrew Parrot johtaa). Olen oikeasti tätä mieltä, vaikka samalla toki tarjoutuu tilaisuus tänäkin vuonna mainostaa suurinpiirtein saman kokoonpanon
VastaaPoistasykähdyttävää esitystä kantaattinsa BWV 4 (Christ lag in Todesbanden, tarkatkaa osaa "Es war ein wunderlicher Krieg").