Seuraan hiukan kauhistuneena Suomen Kuvalehteä, Kanavaa ja
Parnassoa. Niille on nimetty yhteiseksi
päätoimittajaksi Ville Pernaa. Ruokanen siirtyy eläkkeelle elokuussa.
Kauan sitten SK:n päätoimittajan keskeinen tehtävä oli
yrittää olla putoamatta juovuksissa Hietalahden kolera-altaaseen ja käydä
turhissakin tilaisuuksissa pysytellen säädyllisen selvänä. Siitä on aikaa.
Aikaa on siitäkin, kun Ilmari Turja kirjoitti ”Raha ja sana”. Hänen havaintonsa
mukaan Jänteillä ja Reenpäillä oli rahaa ja hänellä sanaa. Tulos oli Uusi
Kuvalehti, joka varsinaisesti toi Suomeen hälyuutiset. Margariinisota on
kukaties muistissa; toivottavasti sitä selvitetään journalistiikan opinnoissa,
koska voin ja margariinin kilpailu oli tällaisessa maassa välttämättömästi
poliittinen, ja lehden tulonhankinnassa poliitikkojen pieksäminen oli hyvä
ajatus, ja on.
Turja kuitenkin ahdisteli myös Sotamies Hytin tapauksella,
jossa yksi kohde oli aikoinaan hyvin tunnettu S.O. Lindgren, ”Linkku”. Kysymys
omien ampumisesta pulpahtelee jatkuvasti sotateemoissa. Ylikangas on pitänyt
sitä sitkeästi yllä. Vaikka ihmishenkiä ei voi laskea yhteen,
suhteellisuudentaju on välillä pätkinyt. Hytin juttu muuten kävi useita kertoja
korkeimmassa oikeudessa, joka äänesti. Aiheesta on tehty näytelmiä, ja
mahdollisesti hullun mestariampujaupseerin kuvasta tuli klisee. Sellainen
esiintyy muun muassa Palmu-elokuvassa, ehkä oikeudellisista syistä Hitlerin
suuntaan maskeerattuna (Helge Herala – majuri Vadenblick).
Sitten tuli Hymy, jonka takana oli luova lehtimies Jorma K.
Virtanen. Jorse on kadonnut tutkastani.
Pohjalaisen perinteen minun kuuluisi puhua Pernaasta
hammasta purren ja puukkoa tahkoten. Hän on naapuri. Itse asiassa hänen isänsä
varttui kalikan heiton päässä minun kodistani. Itse Pernaa ei ole
kauhavalainen, mutta kauhavalaisen näköinen niin että vähemmästäkin säikähtää.
Taisimme taannoin muistutella saman näköisen A. Tuurin luonnehdintaa ”preeriaintiaanin
näköinen”. Totta, mutta vain satakuntalaista verta olevat enoni ja tätini sekä
äiti ovat kaikki samaa liian mustaa ja pystyä rotua – ja komeitakin.
Pernaan toiminnasta minulla on vain vähän omaa kokemusta,
mutta se on yksinomaan myönteistä. Hyvä mies. Mutta onko tehtävä mahdoton? Nuo
kolme lehteä, Kuvalehti myös, ovat minun käsitykseni mukaan niin hyviä kuin
Suomessa ja Pohjois-Euroopassa vain voi olla. Kun niillä ei numeroiden
näyttämää ajatellen ole tulevaisuutta, sivustakatsoja voi vain puhallella.
Saman yhtiön Tekniikan Maailmassa kävin taannoin ja arvelin, että vastuussa on nuyt
niin taitavia ja koulutettuja henkilöitä, että epäonnistuminen on käytännössä
taattu.
Mainitun Kuvalehden uudessa numerossa esitellään Päätalosta
väitöskirjan tehnyt Ritva Ylönen, joka hyvin kiinnostavan jutun mukaan työskenteli
kauan Yhtyneitten, nykyisen Otavamedian myyntitehtävissä.
Minulla on juttuun yksi lisäys, jota Risto Lindstedt ei
hoksannut kysyä keneltäkään. Paitsi että väitöskirja sai käytännössä korkeimman
arvosanan, se oli lisäksi hyvä. Olen lukenut sen ja Päätalon tuotannon samoin.
Olen ollut yliopistoilla mukana hyvinkin monen väitöskirjan valmistumisessa ja
tiedän monien alojen väitöskirjojen yhteiset piirteet. Niiden arvioijat eivät
juuri koskaan tunne tutkittua asiaa paremmin kuin väittelijä. Väitöskirjan
tarkoitus on luoda sellaista tietoa, jota ei ollut ennen olemassa. Arvioija
ottaa kantaa tuon tiedon pitävyyteen. ”Minun mielestäni” ei kelpaa. Ja Tämä Ylösen
työ siis on hyvä. Se ilmiö, että arvostelijat ja oikeastaan kustantajakaan
eivät tykänneet Päätalosta, mutta yleisö yhä enemmän ja lopulta
ennennäkemättömästi, on nyt kytketty tosiasioihin, kuten julkaistuihin
lehtiarvosteluihin, jotka on luokiteltu ja lajiteltu.
Tutkimusalan slanginimitys on ”reseptioestetiikka” – miten taideteos
on otettu vastaan. Sitä harjoitetaan vähän, koska se on niin työlästä. Jos on
mahdollista pyöritellä vaikkapa ”postmodernia” tutkimusta ja sen valitettavan
hämäriä käsitteitä, miksi tehdä paljon työtä?
Olen iloinen, kun saan tilaisuuden kehaista tätä
väitöskirjaa. Olen yksi niistä 98 prosentista professoreita, jotka suhtautuvat
kirjavan kokemuksen ja katkeilevan koulutuksen pohjalta väitöskirjan tekijöiksi
ilmoittautuviin ennakkoluuloisesti. Oma suurin ennakkoluuloni on, ettei tuossa
iässä (puhua itseäni nuoremmista) useinkaan osaa rajoittaa eikä hallita
aineistoa. Nuoret ja uraansa ajattelevat taas monesti uskovat, että väitöskirja
on se tuttu pellehyppy kerroksista, mutta kahdella kierteellä. Jos siitä
selviytyy hengissä, sitten voi yrittää jotain varsinaisesti viisasta.
Elämäntyön tai elämänkokemuksen tislaaminen teokseksi on epätoivoinen yritys.
Rajoitan otsikon kehotusta näin: tee eläkepäivinäsi
väitöskirja, jos teet sen jostain perinteisestä oppiaineesta ja vakiintunein
keinoin. Mutta esimerkiksi hyvän taiteilijan ei pidä tähdätä taiteen
tohtoriksi.
Kuvassa kolme pohjalaisten filosofian tohtoria, luullaksenki.
Jos väikkarin tekijälle tulee tarve puhua kulttuurista, niin Kekkosen ja Fagerholmin lasten liitosta saisi aiheen kysyä elämmekö kuningaskunnassa?
VastaaPoistaHalosen, Niinistön, Lipposen, Jäätteenmäen puolisonhakua näyttää näet Suuri Soittaja avittaneen samaan tapaan kuin piispat henkilörekistereitään oikeille prinsessoille etsiessään prinssejä eri puolilta Eurooppaa.
Kuvan henkilöt ovat selvästikin Kuortaneelta. Nokiottia.
VastaaPoistaSanoo Jaakko Järvikyliltä.
"hullun mestariampujaupseerin kuvasta tuli klisee. Sellainen esiintyy muun muassa Palmu-elokuvassa"
VastaaPoistaVielä tunnetumpi on tietenkin Tuntemattomassa.
"Suomen Kuvalehteä, Kanavaa ja Parnassoa. Niille on nimetty yhteiseksi päätoimittajaksi Ville Pernaa...Mutta onko tehtävä mahdoton"
VastaaPoistaSinällään hemmetin ikävä juttu siinä mielessä, että vaarana on nytkin vähänlaisen laatulehdistön yksiäänisyyden lisääntyminen: esim. Kanava ja Suomen kuvalehti eivät enää kriittisesti keskustele.
"Mutta esimerkiksi hyvän taiteilijan ei pidä tähdätä taiteen tohtoriksi."
VastaaPoistaRiitta Nelimarkan teos omastaan on hyvä esimerkki tästä. Olkoon meillä yliopistossa taiteen tutkijoita sekä hyviä taiteilijoita, mutta Luoja varjeilkoon näiden sotkemisesta, puhumattakaan siitä, että pyritään pätevöittämään hyvä taitelija valetieteellisellä oppiarvolla. Pohjimmaltaan ongelman syy lienee siinä, että ollaan sotkettu kreikkalaisten filosofien termein tieto ja taito. (... sekä korkeakoulujen saama utkintoihin, erityisesti tohtorin, perustuva rahoitus.)
Nelimarkan väitös on parasta, mitä ummehtuneessa akateemisessa maailmassamme on tapahtunut. Toinen vastaväittäjä hyväksyi työn pitkin hampain mutta yön yli nukuttuaan kirjoittikin hylkäävän arvion. No takinkääntö tietenkin sallitaan systeemin kastraatille.
Poista"Nuoret ja uraansa ajattelevat taas monesti uskovat, että väitöskirja on se tuttu pellehyppy kerroksista, mutta kahdella kierteellä. Jos siitä selviytyy hengissä, sitten voi yrittää jotain varsinaisesti viisasta."
VastaaPoistaOlen vain ollut ymmärtävinäni, että tämä on yliopistoissa ihan virallinen pyrkimys: väitöskirja on vasta "tieteen ajokortti", jonka jälkeen seuraa lisää tutkimuksia. Viimeksi Holmström tuntui kritisoivan Suomen korkeakouluja tästä (USA:n verrattuna). Oikeustieteellisessä oli joskus surullisia esimerkkejä siitä, että liikaa, elämäntyönä panostetun väitöskirjan jälkeen ei seurannut enää mitään.
Olen samaa mieltä. Ja kyse on tosiaan siinä mielessä uimahypystä, että vatsalleen pintaan läiskähtäminen tekee kipeää. Väitöskirjatyössä epäonnistuneen tutkijan on vaikeampi työllistyä kuin suoraan maisterinpapereiden kanssa koulusta lähteneen. Se, että CV:ssä on vaikkapa kolme vuotta apurahoja ja pätkätöitä yliopistolla, muttei yhtään artikkelia, on samaa luokkaa oleva dismeriitti kuin linnatuomio. Omista kavereistani suunnilleen joka kolmannelta väikkärin aloittaneelta se jäi kesken, tosin useimmilta ei noin pahan näköisesti kuin kuvasin.
PoistaSitten kun väikkäri on valmis, on siitä iloa pitkäksi aikaa. Vaikka itse kirjasta olisi eniten hyötyä talon seiniä eristäessä, tuo tohtorin arvo edelleen tiettyä uskottavuutta monissa ympäristöissä. Olen itse yllättynyt siitä, miten paljon hyötyä väikkäristäni on ollut yritysmaailman puolella.
Jukan kanssa olen muuten samaa mieltä väikkärin tarkastuksesta. Vastuu on raskas, kun joutuu perehtymään toisen ihmisen tutkimukseen perusteellisesti ja esittämään siitä lausunnon. Kyllä niitä sanoja punnitsee kultavaa'alla ja miettii Olaus Petrin tuomarinohjetta: Tuomarin pitää ensin ajatella, että hän on Jumalan käskynhaltija ja että se virka, jota hän hoitaa, ei ole hänen omansa vaan Jumalan; jonka tähden tuomiokin, jonka hän julistaa, on Jumalan tuomio, – –.Tuomarille on siis tärkeä asia, että hän huolellisesti valvoo, ettei Jumalan puolesta tee väärää tuomiota, jolla hän tuomitsee itsensä ijankaikkiseen kadotukseen, – –.
Eipä tuota Jukankaan väikkäriä tainnut kukaan tosissaan "tarkastaa", heh, heh!
PoistaKommenttisi osoittaa asiantuntemattomuutesi syvyyden. Et osaa edes oikeita termejä. Väitökseen johtaneet, Turun yliopiston normaalit ja Helsingin kanssa yhtäpitävät lausunnon ovat julkisia. Kun rupeat syyttämään ihmisiä rikollisesta menettelystä, voisit ensin ottaa selvän tosiasioista. Väitöskirjastani on kolmet lausunnot, nimittäin tohtorin jälkeen dosentin ja sitten professorin nimitysten yhteydestä. Mukana oli tutkijoita, jotka olivat minulla täysin tuntemattomia.
PoistaEn kuvittele, että tämänkään jälkeen ottaisit selvää asiasta. Jos joku sen tekisi, olisi helppo todeta, että kiitosta tuli tutkimuksesta, moitteita etenkin painovirheistä ja kirjan taitosta.
Mitä järkeä, herra Jukka, tuollaisille anonyymeille idiooteille on vastata? (Menee painomuste ihan hukkaan.)
PoistaAd Omnia - ajatelma: olen lukenut muutamia väitöskirjoja ja - toisin kuin jotkut kollegani - taiteen maisgteri ja taiteen tohtori näyttävät tuottavan hyvää jälkeä. Kuten joku oikein mainitsi, sekoittaminen on ongelma. Äkkiä muistellen kysyisin, eivätkö perinteisesti jo kirjailijat ja kirjallisuuden tutkijat ole eri joukkoja?
VastaaPoistaOnhan meillä näitä väitöskirjan tehneitä kirjailijoita (ainakin runouspuolella) "perinteisestikin": V. A. Koskenniemi, Lauri Viljanen, Bo Carpelan tulevat heti mieleen. Nykyisiä Merete Mazzarella, Torsten Pettersson, Kristian Blomberg ja meikäläinenkin on sekä tutkinut että kirjoittanut. Eri asia on sitten, miten nämä roolit kirjailija ja kirjallisuuden tutkija arvotetaan... Että osataanko sitä kumpaakin vai onko kummankin suhteen niin ja näin. Kun katsoo tuota joukkoa, voisi väittää, että ainakin jotkut ovat onnistuneet kummassakin suhteessa. Maistereitahan alkaa nykyisin olla melkein joka uudempien polvien kirjoittava kansalainen.
PoistaOlet ilman muuta oikeassa. Ja kun lisää liudan muita kuin suomalaisia, tyyppiä Nabokov ja Bellow, joista nyt molemmista uskallan väittää tietäväni, että he olivat yliopiston opettajina päteviä, eteviä ja aikaansaavia.
PoistaSitten taas en haluaisi lukea, jos Harold Bloom julkaisisi runoja tai romaanin.
Aug. Ahlqvist muuten oli professori (suomen kieli - kirjallisuudella ei ollut silloin oppituolia) ja runoilija.
Ahlqvistia on mukava muistella Suomalaisen sonetin ja muiden kirjallisten avausten osalta, mutta kun tutkija / runoilija (A. Oksanen) ottaa vielä kriitikon roolin (niin kuin usein ottaa), tarvitaan jo taitoa ja tilannetajua (tulee mieleen tietenkin A.A:n ja Suomen parhaan kirjailijan tapaus).
PoistaKirjailevia kieli/kirjallisuustieteilijöitä olivat myös ystävykset J.R.R. Tolkien ja C.S.Lewis, molemmat minusta esimerkkejä sekä hyvässä että vähän pahassakin.
PoistaTekikö V.A. Koskenniemi väitöskirjan? Hänhän oli "vain" maisteri, vaikka professorina ja rehtorina toimikin.
PoistaKoskenniemi ei milloinkaan väitellyt tohtoriksi.
PoistaAnssi Sinnemäki
Väitöskirjaa älköön kukaan vähänkään järkevä ihminen ruvetko ainakaan eläkepäivillään väsäämähän! Niitä on kaikenlaisia toki Suomessa viimeisten 20-25 aikana monensorrtisia filosofisia pelleväikkäreitä pykätty ja jopa hyväksytty, vaikkei olisi pitänyt. Mutta kun tarkastajiksi ja vastaväittäjäiksi on "satuttu" haalimaan ja saamaan tuttuja tovereita, niin niinpä niitä vain on hyväksytty ja professorin tietteleitä jostakin itärajan pinnaan korkiakoululoista hankittu.
VastaaPoistaEsität virheellisen väitteesi parin julkisuutta saaneen tapauksen perusteella. Vai väitätkö todella olevasi selvillä asiantuntijoitten valitsemisesta ja nimittämisestä ja heidän pätevyydestään?
PoistaItse olen asiasta selvillä - vaikka itse käytin "etelä ja länsirajan" tuntumasta olevia asiantuntijoita professorina ollessani ja sitä ennen. Oikeustiedettä nimittäin opetetaan Helsingissä, Turussa ja Rovaniemellä (Lapiun yliopisto).
Ritva Ylönen on itse asiassa kuultuna ensi kesän Päätalo-päivien puhujana. Suosittelen, Päätalo-fanin on tapahtuma koettava ainakin kerran elämässä.
VastaaPoista"Nuo kolme lehteä, Kuvalehti myös, ovat minun käsitykseni mukaan niin hyviä kuin Suomessa ja Pohjois-Euroopassa vain voi olla."
VastaaPoistaKuivalehti myös ... miualla vain ei ole se viikkokausia vanhojen maailmanpoliittisten tapahtumien märehdintä ja mehustelu ikuna napannut.
Bacun aikana oli vähä muuta yritystä, mutta se tyssäs mm. kustannusjohdossa.
"miualla vain ei ole se viikkokausia vanhojen maailmanpoliittisten tapahtumien märehdintä ja mehustelu ikuna napannut"
PoistaNiin ja sitten toiset värkkäilee vuosi ellei vuositakausista vanhoista maailmanpolitiikan tapahtumista vieläpä kirjojakin. Lieköhän ne sitten napannut vai onko netin tajunnanvirta ainoa otti.
Tee vain, mutta älä kuitenkaan väittele!
VastaaPoistaS.0 Lindgren ja kissat
VastaaPoistaNolo loppu 5.4.2010 21:08
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8979744
Linkusta juttua lähteitten keralla. Naapurin kissa koitui lopulta elämän ja kuoleman kysymykseksi.
Teloituksista sodissamme
VastaaPoistahttp://keskustelu.suomi24.fi/node/2092766
Linkku. vs. Liisanantti
Vesa Haapalalle kysymys: milloin V. A. Koskenniemi väitteli? Olen elänyt siinä uskossa, että V. A. K. oli vain maisteri, vaikka oli professorin virassa. Kysyy Turun yliopiston kasvatti.
VastaaPoistaKiintoisaa jutustelua eräästäkin väitöskirjasta:
VastaaPoistahttp://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=30780