Rähmällään olon ajan päätodiste on tutkimatta. Pelkään että
se on jäänyt huomaamatta. Timo Vihavainen, Kimmo Rentola ja kumppanit eivät
taida lukea romaaneja, eivät ainakaan vanhempia eivätkä kumminkaan tätien
kirjoittamia.
Mainitsen kollegoja nimeltä, koska kunnioitan heidän
tutkimustyötään ja pidän heidän havaintojaan merkittävinä. Asialla on tietenkin
monia muitakin, mutta esimerkiksi Rautkallio yhtäältä ja Ylikangas toisaalta
näyttävät olevan kuin kotonaan tappelun kuumuudessa; minä en ole.
Oli pakkokin miettiä, miksi kirjallisuuden modernismi
ilmoittautui epäpoliittiseksi ja sitten osa joukosta luisti sangen
puoluepoliittiseksi. Rintala ja Meri olivat kautta koko tuotantonsa
kirjailijoita. Heidän tekstissään ei näy minkään puoluetoimiston työn jälki,
vaikka juuri Paavo Rintalaa väitettiin milloin minkin vieraiden vankkureiden
vetäjäksi. Väitteet olivat perättömiä.
Eino S. Repo johti edestä kokonaista sukupolvea. En muista
että häntä olisi kuvailtu poliittisesti neutraaliksi. Näkyviin asemiin hänet
syöksi Kepun ja SKLN:n yhteistyö, joka aluksi harmitti demareita vain vähän.
Pentti Saarikoski yritti eduskuntaankin kokeiltuaan puheessa ja paperilla,
miten sointuisi säe ”minä olen kommunisti”.
Sitten oli Tuomas Anhava, joka pysytteli kaiken ulkopuolella,
kateitten mielestä yläpuolella. Ja oli hänen läheinen ystävänsä Paavo Haavikko,
jonka poliittinen suuntaus oli vastustaa milloin mitäkin poliittista – tai muuta
– suuntausta.
Euroehdokas J. Donnerin kirjava poliittinen tausta ei johdu
pelkästään hänen poikkeuksellisesta älykkyydestään ja omituisesta luonteestaan.
Se on suorastaan tyypillinen.
Eli: katsahtelin ikätovereitteni romaaneja, koska
kirjahyllyä oli kovasti järjestettävä. Päätin etten kirjoita nimeltä mainiten
näiden kunnon ihmisten romaaneista ikävästi. Puhtaasti henkilökohtainen ja
varmaan harhainen vaikutelmani oli, että aika moni kiitetty 1970-luvun kirja
oli kuollut saappaisiinsa. Hahmo oli ennallaan, korkeintaan pinnalta päätellen
osaksi maatunut, mutta elämä oli kaikonnut tyystin.
Kirjoittajien syntymäajat olivat kahden vuoden tarkkuudella
samat kuin minun. Tarja Halonen, josta ei voi sitä pahaa väittää, että hän
olisi julkaissut romaaneja, on vuoden ja päivän vanhempi. Minä suunnittelen
jatkuvasti romaanin kirjoittamista. Sen laajuus olisi vähintään 12 000 sivua,
eikä siinä olisi yhtään sankaria eli henkilöä. Viikolla saamani
lääkärintodistuksen mukaan eliniänodotteeni riittäisi reippaasti.
Paljon pilkatun sukupolveni ajoi yleisvasemmistoon ja sitten
stalinismiin oikeudenmukaisuus eli loukattu oikeudentunto. Sen jälkeen tapahtui
se, minkä klassinen kuvaus on ”Karamazovin veljekst”. Isänmurhahankkeen
yhteydessä ilmeni paljon muitakin, joista piti tehdä ruumiita.
En halua enkä osaa eritellä, mikä kirjallisuudessa (taiteessa)
on ”yhteiskunnallista” eli tahtoa osoittaa olojen kohtuuttomuus. Joillekin
(minulle) loistavavärisen kielen ja olojen irvistelyn yhdistelmä on
vastustamaton. Haanpää oli loistava löytäjä, silloinkin kun erehtyi. En
kuuntelisi profeettaa, joka ei olisi välillä väärässä. ”Oikeassa olevia” sanan
miehiä istuu joka oksalla, paksummilla kaksi.
Tuhoisan oikeamielisyyden kuvaajista ylin ja paras oli Eeva
Joenpelto. En lukenut kaikkia hänen kirjojaan niiden ilmestyessä. Entisessä
maailmassani ”naiskirjailijoihin” ei tarvinnut suhtautua suurella
kunnioituksella. En muista kenenkään maininneen, että maailman näkijänä
Joenpelto oli omaa luokkaansa verrattuna esimerkiksi paljon harrastettuun Matti
Pulkkiseen, joka nähdäkseni kukistui kirjoittamisensa sekasortoisuuteen.
Koettakaapa lukea häntä nyt.
Sivuuttakaa väliaikaisesti Joenpellon Lohja-sarja, jonka
olette varmaan lukeneetkin. Se on hyvä sarja, mutta nyt osoitan jotain muuta.
Esimerkiksi ”Tuomari Müller, hieno mies” (1994) oli totisesti
Finlandia-palkintonsa ansainnut. Itse asiassa se tuki tuota kirjallisuuspalkintoa,
joka oli ja on kustantajien ja kirjakauppojen jippo. Romaanin aihe on syvästi
moraaliton poliittinen kähmintä etenkin rakennus- ja pankkitoiminnassa. ”Elämän
rouva, rouva Glad” on loistava, ehkä joltain osin liian rajusti
tyypittelevä (nimismiehen sairas persoonallisuus karkaa lukijan käsistä). Keinottelutalouden
kuvauksena se on viiltävän asiantunteva. ”Avoin, hellä ja katumaton” lienee
komein kuvaus Kekkosen ajan alusta. Iho nousee kananlihalle Korsimon tupaillan
kuvauksessa.
Ai niin. Kun tyrkytän romaaneja historian professoreille, en
saa unohtaa ystävällistä Markku Kuisman kylkeen – vuonna 1921 syntynyt ja 2004
kuollut kirjailija erotti samoja rakenteita, joita nyt tutkitaan. Perinteisen
historiantutkimuksen tavoittamattomiin jää kuitenkin moraalinen jyrkänne, jonka
merkkikepit ja –liput ”kirjallisissa alppilajeissa” viihtynyt Joenpelto osaa.
Moni on yllättynyt koettuaan kirjallisuuden himoharrastaja Erkki Tuomiojaa miltei surettavan, jos Ukrainaan ei sytykään sisällissota. Erikoinen mies, Kuin susi lampaan vaatteissa, on Lipponen ihmetellyt.
VastaaPoistaTuomioja on sdp:n oma Paavo Väyrynen, hartioitaan Åbon tohtoriudella vahvistanut ajattelija. He ovat käytännössä vuosikymmenestä toiseen miltei kahdestaan jakaneet ulkomininisteriössä historiallisen totuustaakan kantamisen siitä, että Suomen strategiasta vastaavat taistelevat jokapäivä pohjoismaisen hyvinvointivaltion pelastamiseksi.
Suurin torjuntavoitto saavutettiin kun aseveli ajettiin Lapista säilyttäen aatteen ytimen tukemaan historian kasaamaa elitismiä. Suomi on ruotsalainen, juhlittinpa asemalla Kyösti Kallion tai Sini Saarelan Venäjältä paluun vuoksi.
Tuomiojan historiankäsitys syntyi Eiran kujilla ja polvenkorkuisena Lontoon suurlähetystön pihoissa. Se on kotonaan valtioneuvoston käytävillä Eugen Schaumanin muistolaatan tunnelmassa. Siihen kuuluvat myös EU:n sotilastiedustelun suomalainen johtaja Georgij Alafuzoff ja Euroopan tiedustelupomo Ilkka Salmi. Mutta olihan myös Kekkonen salainen poliiisi! Ja Paavo Lipponen asuu Merkkimiesten talossa. Sen ovella Ernst Tandefeldt oli ampunut sisäministeri Heikki Ritavuoren.
Eeva Joenpellon kirjoista tehtiin myös laadukkaita tv-dramatisointeja MTV Teatteritoimituksessa: Vetää kaikista ovista (1978, Lohja-sarjan avausosasta), Rikas ja kunniallinen (1988) ja Elämän rouva, rouva Glad (1989). http://blogit.hs.fi/dvdklassikko/category/joenpelto-eeva/
VastaaPoistaStabiilin rauhantilan perustan valamisen ajan todisteet on tutkittu. Merkittävin posttodiste ovat J.K. Paasikiven päiväkirjat - tietenkin kokonaisuutena, mutta kai se täytyy täällä mainita.
VastaaPoistaJaa, rikas ja oikeudenkinmukainen
VastaaPoistasekö kuin kuningas salomunkkinen?
Annetaan sille
Isämme kädestä.
Tuta tutkainta!
Kuka muuta
kuka mukavata
tuolla ulkona.
Ajattelematta
rakkautta!
Kah!
..marjatten
poimijoitta.
I. H.
Onkohan tämä SKLN sama peitejärjestö, jonka me muut tunnemme paremmin akronyyminä SKDL? (Sellainenkin tosin oli kuin SKNL, mutta ei se ehtinyt Repoa tukemaan.)
VastaaPoistaTaiteilijat kuten Donner ovat pitelemättömiä ja arvaamattomia kuin radioaktiivinen hiukkanen. Puolue ottaa ison riskin jos ottaa syliinsä.
VastaaPoistaAlafuzoff edustaa EU:n korkeata tiedustelutasoa ? Mies ennusti kriisin alussa, että Venäjä on palaava kasarmeihinsa eikä miehitä Krimiä.. että semmosta EU:n tietotaito-tasoa..
M
Siis Alafuzoff, siis tämä venäläinenkö?
VastaaPoista"Kun tyrkytän romaaneja historian professoreille, en saa unohtaa ystävällistä Markku Kuisman kylkeen – vuonna 1921 syntynyt ja 2004 kuollut kirjailija erotti samoja rakenteita, joita nyt tutkitaan."
VastaaPoistaVoisiko syynä olla se, että historiantutkija joutuu etsimään lähteet ts todisteet päätelmille, jotka kirjailija intuitiivisesti aavistaa - oikein tai väärin.