Miksi punaiset ovat punaisia?
Viimeistään Pariisin kommunardikapinasta 1871 punaiset liput
ovat kuuluneet marssivalle työväelle, mutta on niitä muillakin. Niitä on
kalastajilla ja maanteiden ja rautateiden ylläpitäjillä. Kliinisissä kokeissa keltainen
on nyt voittanut; ennen ajateltiin, että punainen herättää eniten huomiota. Kuninkaallisia
ajatellen se on vallan väri, ehkä samasta syytä.
Ranskan vallankumous oli kolmivärinen – tunnus oli trikolori
eli sininen, punainen ja valkea. Mielenkiintoista kyllä, syntyvä
Pohjois-Amerikka omaksui samat värit. Suomen lipusta punainen valitettavasti
puuttuu. Vaakunassa se on hallitseva. Ja kyllä valtion lippua kaavailtiin
punaiseksikin, kunnes se mielipide voitti, että tuo viittasi enemmän Suomen
kuninkaaseen ja ruotsinkielisyyteen, ja muun muassa Pietarin pursiseuran ja
Venäjän keisarillisen laivaston värit voittivat. Siihen toimeen palkattu
runoilija keksi sopivasti, että värimme symboloisivat taivasta ja hankea,
luultavasti siis ilman aurinkoa ja kuuta.
Värien ja niiden merkityksen oppi oli heraldiikka, siis
vaakunat ja vaakunakuviot. Keskiajan guelfit ja ghibelliinit lahtasivat
toisiaan loputtomasti. Myöhemmän ajan oppikoululaiset joutuivat joskus kokeissa
selittämään, mistä vihat. Kukaan ei osannut, eivät myöskään Mantere ja Sarva, oppikirjan
kirjoittajat (ja kouluhallituksen virkamiehet). Nasu kakara arvasi –
kaupalliset ja lyhytnäköiset sotilaalliset syyt.
Englannin Ruusujen sota tukeutui kertomusten mukaan sekin heraldiikkaan.
Yorkin suku käytti merkkinään valkoista ruusua ja Lancasterin punaista. Tämä
merkkinä käyttäminen ja mainio nimitys Ruusujen sodat ovat molemmat myöhemmin
keksittyjä.
Eiliseen kirjoitukseen tuli erinomainen kommentti. Mieleen
palautettiin ”grisaille”, ajoittain suosittu yksi- tai kaksivärinen piirros. Sen
rinnalla tunnetaan ”brunaille”, jossa valöörinä on sepia. Niitä tehtiin sekä
luonnoksina että harvakseltaan valmiina töinä. Kommenteissa viitattiin myös piirustuksiin
ja grafiikkaan. Odottelemani viittaus veistoksiin jäi puuttumaan.
Veistokset ovat ”mustavalkoisia” eli vailla väritystä.
Mielenkiintoisesti ajoittaisia otteluita käydään juuri mustavalkoisuuden
kysymyksestä, esittävyydestä. Todellisuutta on esitetty aina pelkällä viivalla.
Väritys on käsitetty välillä todenmukaiseksi. Tätä nykyä kenties ajatellaan
taas, että väritelevision, tietokoneen tai kameran näytön esittämä kuva olisi
toisinto todellisuudesta.
Sitä ne eivät ole. Jos panette äijän ja häntä esittävän
valokuvan vierekkäin, värien ero osoittautuu suureksi. Jos teette saman
kokeilun, kun kohteena on maisema, huomaatte todeksi väitteen digitaalisen
kuvan muovisesta tai karamellin mieleen tuovasta värityksestä.
Tuolla patsasperinteellä on historiansa. Taidehistorian
uranuurtaja Winckelmann tunnetusti messusi räkä poskella antiikin uljaasta
valkoisuudesta. Hän oli ollut onnellisen kauan kuolleena, kun fysikaalinen
tutkimus osoitti, että patsaat – myös Ateenan Akropolis – olivat olleet
maalattuja, ja sen perusteella, mikä on selvitetty värityksestä, näky on ollut
meidän makumme mukaan kammottavan räikeä, jotain samaa kuin nykyajan
huvipuistoissa ja puuhamaissa.
Ei sillä, myös huolellisesti alkuperäiseen väritykseen
palautetut maalaukset ovat muidenkin kuin minun mielestäni ikään kuin pahasti
värisokean taiteilijan tuotteita. Jopa osa renessanssin ihaillusta hämystä on
valitettavasti analysoitu, jolloin on havaittu, että kysymyksessä onkin pelkkä
paska, lisättynä noella.
Liimaan tämän kirjoituksen kuvaksi guelfien ja ghibelliinien
kannattajien vaakunat. Siinä on se punainen ja siinä on Sveitsi / Punainen
risti eli värien kääntäminen. Helppoa ja käytännöllistä. Juuri sama ajatus on
käytössä television takia jalkapallossa ja jääkiekossa. Joukkueella on oltava
kaksi erilaista paitaa, mielellään samoin värein.
Punaista politiikkaa selventääkseni kävin läpi verkosta ja
painetuista lähteistä punakaartilaisten kuvia. Niin on, että punaiset
käsivarsinauhat ja ruusukkeet eivät erotu mustavalkoisista valokuvista.
Mietiskelyni taustalla on elokuvasta jo kirjoihin levinnyt
uusi suuntaus. Robertsin kelpo kirja Zhukovista (”Stalin’s General”) on
varustettu asiallisella kansikuvalla. Voittoisien Liittouneiden marsalkat
lämpsivät Brandenburger Torilla. Mustavalkoinen kuva on väritetty osittain
Photoshopilla. Zhukovin kunniamerkkinauha, koppalakin nauha ja housujen
reväärit ovat punaiset, vaikka kuva on muuten värejä vailla.
Luultavasti suurilevikkisen kirjan kannen tekijät osaavat
ammattinsa. Tunsin lukkarinrakkautta. Blogikirjani kansikuva tehdään näillä
näkymin kahdella värillä, aloitteestani. – Vaakunaa minulla ei ole.
Vanhaan aikaan punainen oli kallis väri, joten on myös sikäli ymmärrettävää, että siitä tuli suuren prestiisin väri. Ja pakkaahan verikin olemaan punaista - ellei satu olemaan siniverinen.
VastaaPoistaHoc habet! Kuni puukon päässä. Mikä onkaan punaisen jälkikuvan väri?
VastaaPoistaJaa juu, Campari saa värinsä sellaisista punkeista, purppurakangas oli kalleinta, ihminen erottaa marjat varvikosta, punainen on alunperin "poikien väri", onpa hilpeää koodekkia kun ahkerasti hämmentää ja vispaa, vielä; kirsikanpunainen teräs on parahultaisen kuuma eräisiin taontatekniikoihin ja pajan tulee olla hämärä että se näkyy.
Huijui jos saa pink slipin!
Ehdotan vapaaehtoiselle uhkarohkealle heraldikolle Kemppisen vaakunaan puntaria! Se veitsilaakeroitu tasapainovaaka on kenttäkelvoton, kertakaikkiaan. Menkää myymään kultainen taskukello tuuliselle kauppakujalle, yllytän ymmärtämään ettei safiirilaakerointi ole punnitsijan kädentaidon voittava.
Viileä punainen on mieluisin väri, minulle. Komein valtiovaakunamme on jäänmurtajiemme keulassa. Silti ja sittenkin, ainoa väri joka merellä
Näkyy on valkoinen.
Kiitokset, hattua koreasti kohottaen, verrattoman hilpeä jutun juuri.
I. H.
Itse asiassa punaisen tarina alkaa öttiäisestä nimeltä kermes. Se elää tammessa ja on pikkulapsen kynnen kokoinen. Kun se liiskataan saadaan punaista väriä, joka alunalla puretetaan kiinni kankaaseen. Kermes oli euroopan väri-käsiteollisuuden punaisen perusta. Tarina jatkuu Amerikalla, kun väli-Amerikasta löydettiin pikkuinen kokenillielukka. Siitä lähti oikein kaunista karmiininpunaista, parempaa kuin kermeksestä. Kokinelli oli espanjalaisten kauppasalaisuus aina 1700-luvulle asti. Kokinellivärjäys oli sekä kaunista että kallista, ja siksi englantilaisen jalkaväen punaiset takit kun Cornelius Drebbel keksi tavan käyttää kokinellia (esi)teollisessa mittakaavassa. Punainen sotisopa piilotti vuotavan veren, ajateltiin.
VastaaPoistaVictoria Finlay: Colour
Punainen oli aikanaan sodanjumalien väri. Punainen sinänsä symboloi hengen taistelua (ei kylläkään itseään vastaan), josta papiston ja pyhimyksien punainen sekä punaiset initiaalit vanhoissa raamatuissa (ja ilmaisu Red-letter Day). Muutoin punainen risti, tai valkoinen risti punaisella taustalla on Pyhän Yrjön symboli, ja ristiretkien jälkeen vasta muussa kuin uskon käytössä. Keskiajalla laiva, joka levitti punaisen taisteluviirin, baucansin, ilmaisi taistelevansa voittoon tai tappioon asti. Jacquerie-kapinan punainen vapaudenlakki toi punaiselle poliittisen merkityksen ja osuuden trikolorissa.
Vanhat maalarit kunnioittivat Neitsyt Mariaa ja maalasivat viitan siniseksi, koska sininen väri oli arvokasta. Olisi mielenkiintoista kuulla eri väriaineiden hinnoista ja saatavuudesta, koska sekin varmaan on vaikuttanut niiden käyttöön. Ja kuinka värit ovat kestäneet aikaa? MIkä on haalistunut ja kadonnut.
VastaaPoistaMeillä oli vuokrakesämökki, jossa oli ihanat, lähes valkoiset räsymatot. No, eihän lapsiperhe niitä saanut puhtaina pysymään ja niin otin matot kaupungin pesutupaan pestäväksi. Kastelessa matto alkoi vuotaa punaista, kuin verta. Pesin aikani ja vuoto väheni. Kysyin asiaa vuokranantajalta: ai joo, ne on ne haalistuneet punaraitaiset.
Väri on muutakin kuin vain väri, se on tunne. Ja miten värit ovat muuttuneet maailmassa, jossa ennen on valaistu kynttilöillä ja nyt loisteputkilla. Miten tunteet ovat muuttuneet?
Ennen esiteollista aikaa ainoa kestävä sininen oli hienoksi jauhettua lasuurikiveä eli ultramariinia jota tuotiin kaukaa jostain keski-Aasiasta ja siksi kallista. Samalla tavoin se antiikissa arvostettu purppuraväri oli harvinaista ja saatiin kotiloista. Maavärit okra,umbra jne taas olivat yleisiä ja kestäviä - hienojakoista savea.
PoistaPunainen ja ruskea ovat veren ja väkivallan värit. Se tulee aina mieleen kommunismin punaisesta lipusta ja natsien ruskeapaidoista..
VastaaPoistaM
Ruskeat paidat ovat kai oikeastaan sattumaa. Ensimmäiset olivat Saksan tarpeettomiksi käyneiden siirtomaajoukkojen jäljiltä ylijäämävarastosta ostettuja.
PoistaKansakoulun opettajani piti sopimattomana Suomen lipun painamista lukukirjaan ruskeahkolla sävyllä. Ajattelin jo silloin: "Jaha."
VastaaPoistaMiksi patsaat olisivat jotenkin määritelmällisesti värittömiä? Eikö kolmas ulottuvuus itse asiassa lisää efektien määrää eikä vähennä?
VastaaPoistaTopelius ilmoittaa runossaan Finlands flagga (1863), että Suomen lipun värit ovat sininen ja valkoinen. "Vår sköna framtidsflagga" on valkoinen kuin lumi ja sininen kuin järvet.
VastaaPoistaKiitos - ja asiasta kirjoiteltiin koko vuosisadan loppu. Koskenniemi teki ammattilaisen työtä siirtäessään Topeliuksen kielikuvan "Lippulauluun" (Siniristilippumme),
PoistaSamainen V.A.K. kirjoitti - tämä on mielestäni yllättävää - Finlandia-hymnin Sibeliuksen olemassa olevaan melodiaan, jonka synty puolestaan on selvitetty perin juurin.
Osoittaa muuten tiettyä taitamattomuutta ehdotella Finlandiaa kansallislauluksi. Jos on Maamme-laulu vaikea yhteislauluna ja menee aina pahasti pieleen, Finlandia olisi ihan mahdoton. Kaunis se on kuin mikä, kunhan legatolinjat pidetään.
"Ateenan Akropolis – olivat olleet maalattuja, ja sen perusteella, mikä on selvitetty värityksestä, näky on ollut meidän makumme mukaan kammottavan räikeä, jotain samaa kuin nykyajan huvipuistoissa ja puuhamaissa."
VastaaPoistaKuriositeettina mainittakoon, etttä niin olivat myös kuuluisat Kiinan ensimmäisen Keisarin terrakottasotilaat.
Eikös muinoin kallein väri ollut syvän sininen, Lapis Lazuli, kuparimineraalipohjainen väri, jota piti kärrätä Afganistanista saakka ?
VastaaPoistaM
'Mielenkiintoista kyllä, syntyvä Pohjois-Amerikka omaksui samat värit.'
VastaaPoistaTulevat tämän:
http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Union_Flag
kautta tästä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Jack
Kiitos!
PoistaAmerikkalaiset oilivat siis käytännöllisiä jo 1700-luvulla. Ensimmäinen lippu muodostui selvityksen mukaan jatkamalla Englannin lippua (Union Jack) raidoilla.
Raidat olivat mahdollisesti puolestaan peräisin Itä-Intian kauppakomppanian lipusta:
Poistahttps://en.wikipedia.org/wiki/East_India_Company#Flags
Kyllä poijjaat ootte eteviä!
VastaaPoistaKemppi avaa pelin väreillen ja sitten me kaikki kipin kapin kirmaamme koogleen päät "punaisina"! Ei vaiskaan... Yhteisömme toimii tarkoituksessaan ja sivistymme (minä ainakin!) yhteisöllisyydessä joka poika.
Kempin tulevan kirjan kantta veikkaan mustavalkoiseksi, jossa kult. hist. vinkeä kuva pikku-Kempistä kotona Kauhavalla ja väriläiskänä on kultainen, parhaan blogin palkinto. Vaan me sallitaan, pelkkä ihminen on hänkin vaan!
riuskin terv. pekka s-to.
Hämmästyin kovasti Kanadassa, kun modernissakin hindutemppelissä patsaat oli maalattu hyvin kirkkailla väreillä aivan kuin Disney Worldin hahmot. Vanhoissa kulttuureissa käytetään kirkkaita värejä.
VastaaPoistahttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Sri_Mariamman_Temple_Singapore_3_amk.jp
Kiinalaisille kaikkialla maailmassa punainen väri on tärkeä osa omaa kulttuuria - poliittisesta kannasta riippumatta. Heillä on aivan oma värisymboliikkansa, joka kiinalaisten kanssa kauppaa käyvien pitäisi tuntea.
http://www.illuminantpartners.com/2011/01/17/color/
VastaaPoistaRistilippu ja leijonakin. Ristiretkien tuomisia.Pyhänmaan valtaamisen mentyä myttyyn tulivat temppeliherrat Jerusalemista Baltiaan. Suomeenkin piti, mutta ruotsit ehti ensin. No heillähän oli ratsukkonsa tai miekkansa pelissä jo noissa quelfien ja ghibelliinien käsirysyissä ja turnajaisissa.
Olivat näet Normandiasta lähteneet valtaamaan Sisiliaa ja eteläistä saapasterää paaville ja pois saraseeneilta. Sitten Palermosta käsin hallittiin alkuun aika lailla keskitettyä valtiota, niin kuin Englannissakin 1066 jälkeen. (Ja Suomessa ja Ruotsissa kun Kustaa Vaasa ja poikansa tekivät byrokratiavaltakunnan eikä paikallishaltijasukujen autonomialäänejä.)
No joo. Sitten pohjanmiesten veri haalenee ja Hohenstaufit tulevat Fredrik II ja Barbarossana Italiaa hamuamaan Alppien takaa. Siitä paavi kääntyy näitä vastaan kun heillä, Vatikaanilla on realistisena tähtäimena teokratia. Keisarit saavat köniinsä Italian porvareilta Firenzeltä ja muilta, jotka vaativat keisarilta ja lähialueidensa soturiruhtinailta autonomiaa ja ottavat. Alkaa renessanssi. Kaikeen länsinaapuri onkin sekaantunut ja nyt vielä jääkiekkoon.
Wahlroosin saavat kernaasti viedä. Tältä alkavat konstit käydä vähiin. Olihan se hienoa kun 2 prosentin asuntolainoista loihti Nordean osakkeille 20 prosentin voiton. Temppua jos kuka hämmästeli ja asiantilan kestävyyttä, niin kuulemma "pankeilla on keinonsa". Yksi olisi jos pidentää lainat ikuisiksi milloin asiakkaille tulisi vaikeuksia ja samallahan innostaisi vielä isompiin lainamääriin per linoleumineliö,juokseva vesi ja keskuslämmitys. Hätäapua jo tarjoaa hallitus parantelemalla asumistukea sijoitusasuntosijoittajille eli seuraavan kok.pj.kandidaatin Vapaavuoren neuvonantajaenkeleille.
Niin, G 20 pankkireformi alkaa lyhentää laina-aikoja (=vähentää rahaa) ja kun Suomen matalakorkoisiksi mestaroituja (= takaus+kiinnitys+elinkautisperintä) asuntolainoja on huono arvopaperistaakaan edes Varmaan, niin Björnin strategialta petti pohja. Onnenkantamoisena if-vakuutus mm.Skandian US-Reagan veroetu osakelinkki-eläkevakuutuksin (Mandatum Life) ja omaksuttu ja sallittu tasejumppa tuo rahaa,oikeata ja fiktiivistä. Fiktiivinenkin pelikäypäistä ja finanssi-insidereiden paikallisrahaa. Salassa "kansalaisilta" kuin Juha Sipilän verorälssiys ja työpanososingot.
Noista lainojen pidentämisistä. Kreikka nosti 3 mrd euroa Draghin takaamana alta 5 prosentin, eli lopetti eurokriisin Eu-vaaleja sotkemasta. Ralph Atkins kertoo Financial Timesissä, että Kreikan valtion lainakannan korko on alta 2 prosenttia eli Suomea alempi. Kuinka ? No valtaosin se ennen 2010 oli kasattu samalla Saksan euroborilla, mikä juuri oli euron idea. Kun sitten kovat vuodet kohtasivat isoa korkoa maksettiin vain juuri tuolloin uusittaviksi tulleista. Sitten koko määrä pidennettiin pelastuksissa, korkovolyymi levitettiin monikertaistetulle aikajanalle ! Tähän on tultu. Että Kreikan valtion lainakannan korko on Suomea alempi.Jukka Sjöstedt
Laulu vuodelta 1871 (olen kuullut Wahlroosin tätä laulavan IRL)
VastaaPoistaC’est la lutte finale :
Groupons-nous, et demain,
L’Internationale
Sera le genre humain
Debout ! les damnés de la terre !
Debout ! les forçats de la faim !
La raison tonne en son cratère :
C’est l’éruption de la fin.
Du passé faisons table rase,
Foule esclave, debout ! debout !
Le monde va changer de base :
Nous ne sommes rien, soyons tout !
Il n’est pas de sauveurs suprêmes :
Ni Dieu, ni César, ni tribun,
Producteurs, sauvons-nous nous-mêmes !
Décrétons le salut commun !
Pour que le voleur rende gorge,
Pour tirer l’esprit du cachot,
Soufflons nous-mêmes notre forge,
Battons le fer quand il est chaud !
L’État comprime et la loi triche ;
L’Impôt saigne le malheureux ;
Nul devoir ne s’impose au riche ;
Le droit du pauvre est un mot creux.
C’est assez languir en tutelle,
L’Égalité veut d’autres lois ;
« Pas de droits sans devoirs, dit-elle
« Égaux, pas de devoirs sans droits ! »
Hideux dans leur apothéose,
Les rois de la mine et du rail
Ont-ils jamais fait autre chose
Que dévaliser le travail ?
Dans les coffres-forts de la bande
Ce qu’il a créé s’est fondu
En décrétant qu’on le lui rende
Le peuple ne veut que son dû.
Les Rois nous soûlaient de fumées,
Paix entre nous, guerre aux tyrans !
Appliquons la grève aux armées,
Crosse en l’air, et rompons les rangs !
S’ils s’obstinent, ces cannibales,
À faire de nous des héros,
Ils sauront bientôt que nos balles
Sont pour nos propres généraux.
Ouvriers, paysans, nous sommes
Le grand parti des travailleurs ;
La terre n’appartient qu’aux hommes,
L’oisif ira loger ailleurs.
Combien de nos chairs se repaissent !
Mais, si les corbeaux, les vautours,
Un de ces matins, disparaissent,
Le soleil brillera toujours !
C’est la lutte finale :
Groupons-nous, et demain,
L’Internationale
Sera le genre humain
Paris, juin 1871
"ja väriläiskänä on kultainen, parhaan blogin palkinto"
VastaaPoistaLiekö Vihavaista pistänyt vihaksi Kemppisen palkinto, mutta kovan kirin hän on aloittanut. Parhaillaan kolmekin postausta päivässä eivätkä ne intelligentsiassa häviä Kemppisen musiikkiaiheisille kirjoituksille, joilla rahvas aina välillä karistetaan kintereiltä. Kylläpä meidän anonyymien passoo.
Ettei olisi peukalot helavyön alla tuppiroska punapäisine kauhavalaisineen vyöllä keikkumassa lierihattu päässä reiru miäs suuren kirjaston portailla ?
VastaaPoistaPortaiden juurella kivikasasta erottuu heikosti "Ken tästä käy, saa kaiken toivon heittää."
Taustalla velmuilee kivimiehiä visapuisine nuijineen valmiina kiveämään toria mestarin ohjeilla ja osoittamilla nappulakivillä, työmaan nimi on tietysti Hyvien Aikomusten Aukio. Malliltansa pyöreä kuin mamman padan pohja, kupera.
Jollain kiireisellä on ollut aikaa tuhria kylttiin että:
Tietokone on konevaltaa, etsikää Totuutta!
Periaatteellisia kysymyksiä se kansikuva kumminkin herättää, arvaan varmaksi,
herättää muttei vastaa, kysyy ja kiusaa kuin veikkausvoittajan henkilöys pientä kylää. Tuuli kieputtaa kyyhkysen perssulkaa ja korealaiset turistit ovat kaatua järkytyksestä ja onnesta soikeat mummot kutovat villaisia ranteenlämmittimiä hymyillen, hyräillen Kirottu Amsterdam...
Tjaah, no, ei ehkä mahdu, realistisesti, muualle kuin mieleen.
I. H.
Mustavalkoiset elokuvat ovat (mielestäni) Ainoita Oikeita Elokuvia!
VastaaPoistaTietysti sen takia kun näe ne semmoisina.
http://www.youtube.com/watch?v=kEZhCB8KdWw
VastaaPoistaUljas laulu, sinänsä.
PT. frankofiili porvari
Pariisi 1871. En voi ihailla. Liian julmaa. Veri virtasi Pariisin katuojissa.
VastaaPoistaJaa ettei vaakunaa... "Jolla ei vaakunaa, kantakoon leijonaa!" Tällä keinoin saatiin kuulemma joku kuvatus edustamaan Österlandia sen yhen onnettoman Erikssonin peijaisissa.
VastaaPoistaRouvani hankki inntämiseni jälkeen maalaukseen Lontoon kautta tuubin Afganistanin lapis azul- sineä- jumalainen väri klassisena öljyvärinä . kodin seinämaalaukseen. Punaisesta: Frankkien jälkeläisten oriflamme oli punainen ja siinä oli se kultainen liekkikehrä ja baucans on sen simppeli köyhien versio - loppuun asti, veren ja elämän väri.
VastaaPoistaGallen-K. oli muuten oppinut mies kun Suomen lipuksi suunnitteli aluksi Riian keskiaikaisen lipun. Punainen kenttä ja kultainen risti. Kalparitariston vaakuna.
VastaaPoista