Luultavasti operaattorit ja ehkä myös verkkokauppiaat ovat
järjestäneet liiketoimintaansa lähinnä kananhoito-opasta käyttäen. Tai mahdollisesti
vertaus on liian ystävällinen. Mahdollisesti siipikarjan kohtelu on parempi
kuin asiakkaiden.
Käsi sydämelle: etkö koskaan tunne olevasi herkkusieni, joka
saa kasvaa minkä kasvaa pimeässä, ja harvakseltaan sontaa silmille?
Tämä ei ole mitenkään uutta; kommentoin itse kirjoitustani.
Eilen erotin kummastelua aiheettomaksi arvellusta
rähinästäni kunnon teleoperaattorin toiminnasta. Huomiota kiinnitettiin myös
valitsemiini, loukkaaviin sananmuotoihin.
Tulkoon tunnustetuksi, että omasta mielestäni joudun
taiteilemaan populismin ja markkinakritiikin välillä. Huomaattehan, ettei
meidänkään kielessämme ole sanaa palveluntuottajien toiminnan arvostelulle.
Ei se vastenmielistäkään ole, mutta näin ison blogin
kirjoittajana pidän asianani ärähdellä ja turvautua joskus myös provokaatioon,
koska luulen, että iso yleisö joutuu jatkuvasti kohdelluksi kaltoin.
Viestintäministeriö on, mutta senkin palvelujen taso olisi tutkittava.
Sormituntumani on, että emme ole tässä asiassa vielä kehittyneet Neuvostoliiton
tasolle. Olemme tsaarin valtakuntaa.
Olettakaapa että tällä blogilla olisi teidän, lukijoiden ansiosta
merkitystä. Ympäristömme on verkko. Ja vastatkaa kysymykseen, miten luulisitte
tapahtuvan sellaisessa (liioittelen) tapauksessa, että Tekniikan Maailma
testaisi autoa tai Tietokone kojetta tai Kuluttaja pölynimuria, joka sitten
leviäisi kesken testin. Arveletteko, että laitteen toimittanut maahantuoja
antaisi jonkun päivystäjän vastata, että kai sitä on pakko Vapun jälkeen
katsella, mutta mitään ei luvata.
Itse luulen, että esimerkiksi henkilöautojen testit olisivat
tärkeitä. Jos myönteiseksi tulkittava testitulos on aihe maksaa Hesarin koko
sivun mainos, tällaiselta vaikutelmalta ei voi välttyä.
Mitä sanoisitte, jos hotellihuoneenne ovi ei menisi lukkoon
eikä ikkuna kiinni, ja respassa ojennettaisiin ruuvimeisseli? Miten toimisitte
kansainvälisen pääomasijoitustoiminnan merkeissä lääkäriasemalla, jos teille
annettaisiin piikki ja putki kouraan ja käskettäisiin verhon taakse ottamaan
verinäytettä, kun jäljellä olevasta henkilökunnasta kukaan ei ehdi tai viitsi?
Mitä minä tekisin, jos saisin terveyskeskuksessa röntgenkuvien kasetin ja
kehotuksen käydä kehityttämässä nämä jossain ja tulla vasta sitten
mussuttamaan?
Kun olen näitä seurannut, näen ihan selvästi tavaroiden ja
palvelujen suuren eron. Nimenomaan mekaanisia laitteita on esitelty, testattu
ja arvioitu kauan, ja tietoa löytyy myös verkosta kohtalaisesti.
Kuluttajansuojakin tuli vuosikymmeniä sitten, ja säännöt sovellettiin juuri
tavaroihin.
Palvelut – esimerkiksi autojen huolto ja korjaaminen – ovat vanhastaan
jääneet vähälle. Matkapuhelinten huoltoa testataan harvoin, koska tuota
toimintaa ei käytännössä juurikaan ole. Minulla on parhaat kokemukset
paikkakunnan autohuollosta, jossa pelataan vanhaan tapaan nimillä ja kasvoilla
eli siis luottamuksella. Ilahdun aina, kun Jaska sanoo, että käväise
näyttämässä. Kun viimeksi soitin Veholle, sieltä sanottiin, että Pikahuoltoon
on viikon jono, mutta Huoltoa saa odottaa kauemman ja Huolenpitosopimuksia
otetaan huomioon tulevana kesänä.
Illalla menen salille. Kiitos onnen ja rouvani jumpparini on
parempi kuin kukaan osaa kuvitella. Esimerkiksi silmälläpito on sekä
hienotunteista että julmaa. Jään heti kiinni fuskaamisyrityksistäni. Kun
katselen ympärilleni, ohjaajat eivät mielestäni viitsi mainita asiakkailleen
edes selvästi vaarallisista tempuista, esimerkiksi kieltää rynnistämästä
levytangon kimppuun heti, ilman lämmittelyä. Itse muuten uskon jo, että
varsinkin epästandardi ihminen (suomeksi vanha) todella tarvitsee ohjeita ja
ohjausta.
Kehun pidäkkeettömästi Ruoholahden Verkkokauppaa.
Henkilökunta on hyvää. Joskus on tullut hiukan kokeilluksi. Kyllä nuo nuoret
ihmiset oikeasti yrittävät sopeuttaa jopa puheensa asiakkaaseen. Olen esittänyt
harvoin Helsingissä pistäytyvää maalais-eläkeläistä. Joskus taas olen muka
ohimennen maininnut ”korkeakoulun kollegat”. Olen seurannut, miten joku myyjä
varmasti vastoin ohjeita vastusteli, kun asiakas halusi ylioppilaslahjaksi näppäilykäyttöön
kameran (Canon 5 D Mark III), jota saaja ei osaisi käyttää.
Mahdollisen kilpailun lisäksi julkisuus on kuitenkin asia,
joka ehkä tehoaa suurempiinkin firmoihin. Jos on kanava käytettävissä, kuten
minulla luullakseni on, toimin. Jaksamatta sitä toivoa odottelen että Elisa
tekisi jotain. Tietenkin tunnen sieltä johtajia. En soittele heille.
Todellisuudessa en ole avuton enkä neuvoton mutta luulen että moni on. Taannoin
sieltä tuli tekstiviesti, jossa pyydettiin arvioimaan palvelu a) erinomainen,
b) oivallinen, c) suurenmoinen. Ihan vapaasti olisi saanut valita.
Se puheen sopeuttaminen asiakkaan mukaan on ällöttävää.
VastaaPoistaPaitsi kun kysymys on hämärän teknisen slangin korvaamisesta kielellä, jota kuulija ymmärtää. Siis ei "tässä on VGA HD ja alle millisekunnin heräteaika vasteesta huolimatta"...
PoistaMinusta tuntuu, että palvelu kääntyy heti "venäläiseksi", kun palvelijalla on monopoli. Koen sitä täälläkin. Sanon "venäläiseksi" koska venäläisten kauppiaiden palvelun tietyissä Pietarin kaupoissa koin noin 10-15 vuotta sitten performanssi-taiteena. Esimerkiksi elinttarvikekaupan myyjä heitti kolikot asiakkaalle takaisin kuin tekisi pöytätenniksessä rystylyöntiä ja kun hän ei epäillyt sinua varkaaksi, hän katsoi sinun sijasta aina jossain horisontiilla sijaitsevaa pistettä. Pankissa he vain huusivat asiakkaille läpi kalterten. Asiat olivat tietenkin toisin jo silloin Pietarin kalleissa kaupoissa, mutta palvelija oli Neuvostoliitossa ässä ja sitä tuntee vielä Venäjällä. Suomallaisia kauppapalvelijoita mä rakastan - ystävällisiä, mutta ei tunkeilevia. Ja naiset ovat kauniita.
VastaaPoistaMistä muuten juontaa sanonta "haitakaa paska koko torvisoittokunta"?
VastaaPoistaEikö yhteissoitto onnistunut vai mikä siellä on taustalla?
Tunnetaan pikemminkin muodossa "Haistakaa huilu koko torvisoittokunta"...
PoistaKyllä se oli "puhallinorkesterikunta"!
PoistaSuomi on ällistyttävä "tietoyhteiskunta". Verkkoliittymä, joka toimii niin kuin verkkoliittymän pitäisi toimia, on nykyään lisäpalvelu. Sitä myydään nimellä yritysliittymä, mikä kertoo heti kaksi asiaa: hintatason ja sen, että sitä ei ole tarkoitettukaan tavallisille kansalaisille, koska palveluntarjoajien mukaan heillä ei sellaisia tarpeita voi eikä saa olla.
VastaaPoistaMeillä on kerholla nykyään etäohjattu radiovastaanotin maalla, koska kaupunkien häiriötaso ylitti kaukokuuntelun sietorajan jo vuonna 1982. Keksintö on sinänsä loistava: purkki ja siihen johtava antenni on maalaistalon nurkassa, käyttöpaneeli tietokoneessa olohuoneessa. Välissä internet. Siis inte njet.
Elintaso-ruuhkasuomen maaseudulla ainoa linkki netistä maailmalle on kämäinen 3G/HSPA-nopeudella toimiva langaton tikku, jolla on kiljuuna käyttäjää ja pätkintä linjalla sen mukainen. Kun Lahden keskustassa liitän poliitikkojen mainostaman langattoman laajakaistan päähän naapuritalon remontista hommatun keskus-UHF-antennin, saatan saada palveluntarjoajaan jopa riittävän yhteyden. Olohuoneessa on siis iso harava heti nojatuolin takana.
Suomessa myytävissä liittymissä mainostettu jopa 21 megan nopeus on käyttöehtojen mukaan vaihteleva 0.4 MB:sta alkaen. Sama jokaisella liittymätyypillä, jokaisella palveluntarjoajalla.
Mikä ihmeen kartelli?
Koska tässä systeemissä haluan maaseutuoloissa lähettää paljon dataa tikusta verkkoon, on hauskaa selata muropakettia ja lukea sieltä että Sonera toissakesänä rajoitti uusien asiakkaiden ulostulevan liikenteen 0.05 megaan sekunnissa. On esitetty, että näin torjutaan piratismia. Tässä tilanteessa radiokerho suivaantuneena nimeää itsensä piraattikerhoksi, eikä harkitse Soneran asiakkuutta.
Suomessa myytävät langattomat modeemit kykenisivät kymmeniä kertoja nopeampaan liikennöintiin, kuin mitä meillä on tarjolla. Minkäänlaista teknistä estettä ei ole. Palveluntarjoaja ei vain halua tarjota palvelua.
4G ei ole tarpeisiini vaihtoehto, koska etäradio toimii vain 3G-verkossa, sillä vain 3G-verkossa palveluntarjoaja on avannut ne portit, jotka liikennöinti tarvitsee onnistuakseen. Olen varmistanut asian kysymällä palveluntarjoajan helpdeskiltä. Helpdeskit vastaavat kysymyksiin copypasteamalla käyttäehtojen speksejä. He eivät tiedä laitteista ja ohjelmistojen sopivuudesta liittymään mitään, ja miten voisivatkaan tietää? Maailmassa on miljoona värkettä, jotka käyttävät nettiä datasiirtoon.
Olette varmaan huomanneet myös, että eri firmojen mastojen sijaintia ei löydä julkisista ja hädin tuskin edes firmojen omistakaan kuuluvuuskartoista, koska sijainnin kertomisesta ei ole palveluntarjoajille etua?
Tämä on johtanut sitten siihen käsittämättömyyteen tässä tietotekniikan ihmemaassa, että ihmiset hamstraavat liikennöintitarkoitukseen vanhoja nettiliittymiä, jotka toimivat vanhoilla, paremmilla ehdoilla. Omalla tikullani on varmaan jo kolmas käyttäjä. Silti tikku on ensimmäisen haltijansa nimissä. En ikimaailmassa uskalla siirtää sitä omiin nimiini. En voi ottaa sitä riskiä, että liittymän haltijana minua kohdeltaisiin uutena asiakkaana ja ehtoja muutettaisiin.
Tuo kuulostaa pelottavalta. Minulla on vuosia vanha mokkula, joten ei siis kannattane vaihtaa. Toimii 2-3 Megan nopeudella maaseudulla (joka yksi suomen köyhimmistä kylistä). Itse asiassa kaupungissa toimi huonommin kun enempi käyttäjiä.
PoistaAustraaliasta oli tutun tuttu käymässä niin hän oli kateellinen mokkulan alhaisesta kuukausihinnasta ja sen nopeudesta. Ehkä siellä on avarammat maisemat ja kaukaisemmat linkit..
M
Se on edullinen, sen myönnän. Ja tähänkin liittyy tietysti tarina.
PoistaMinulla oli adsl. Irtisanoin sen viime syksynä, kun DNA Internet ilmoitti lakkauttavansa kotisivutilan kaikilta asiakkailtaan, luonnollisesti yksipuolisella ilmoituksella, kuten tässä maassa kaikki tapahtuu.
Kyseinen 2/1 megan adsl kustansi 36 euroa kuussa, 8/1 mokkula maksaa kuussa 13 eypoa.
Haluaisin tähdentää että ulosmenevän liikenteen keinotekoinen rajoittaminen ei ole mitään turhan luksuksen karsimista. Ajatelkaa vaikka, mitä seurauksia sillä on etätöiden tekemiselle. Jos minulla on tässä 200 megan tiffi menossa taiton ftp:lle, kuten toisinaan onkin, ja lirutan sitä suurinpiirtein avaimenreiästä perille, niin kuluu aika, tupakki ja hermot.
Tietysti palveluntarjoaja sanoo tähän että käyttäisitte yritysliittymää. Tavallisilla kunnon ihmisillähän ei voi olla asiaa ftp:lle.
Kun nyt tänä aamuna Elisan PR-osasto näkyy elämöivän Ylen uutisissa että "kuluttajat luopuvat kiinteistä laajakaistaliittymistään", niin edellä on kerrottu yksi peruste sille miksi: palvelu huononee. Milloin maailmassa se olisi muuta tehnytkään.
PoistaPitkään olen pohdiskellut sitä, miksi me siedämme sellaista. Jonottmista. Automaateille puhumista, Halutessasi tätä tai tuota paina yksi. Asian selittämistä moneen kertaan, ennen kuin pääsee tavoittelemansa henkilön puheille. Jonotusnumerorumbaa. Ensimmäistä vapaata lääkäriaikaa kolmen kuukauden päästä, jolloin vaiva on jo joko parantunut tai tappanut (onhan se terveyskeskuksille kätevää). Idiooteilta kuulostamista, kun lausumme nettiosoitteita ilman ä- ja ö-pilkkuja.
VastaaPoistaElämme palveluyhteiskunnassa.
Viime vuosisadalla tuli erimielisyyttä energiatoimittajan kanssa. Yritin päästä neuvotteluyhteyteen. Lähetin kirjallisen huomautuksen, muistutuksen ja vielä korvausvaatimuksen, turhaan. Vasta uhkaus korvauskanteen nostamisesta johti henkolökohtaiseen neuvotteluun ja hyvitykseen. Virhe tuli oikaistuksi ja mieleni hyväksi. Aikaa kului noin vuosi, korotkin maksettiin!
VastaaPoistaTuo edellä mainittu osoitteiden ja puhelinnumerojen piilottaminen on tullut monien palveluyritysten tavaksi. Minusta se on huonotapaista.
Auringossa Kunnaksen Ilkka
Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Suomalaisessa sosialisaatiossa on tapahtunut merkittävä muutos.
VastaaPoistaMitä muuten tuo sosiali-sana tarkoittaa?
Valitettavasti Suomessa on täysin mahdollista myydä ja markkinoida tuotetta ja/tai palvelua valheellisten ja virheellisten tietojen perusteella. Vaikka meillä kuluttajan suojaksi asetettu jonkinlainen laki, niin eipä se näytä toimivan kunnolla. Tähän kun yhdistetään "tuomiot", jotka ovat enimmäkseen moitteita, korjauskehotuksia ja ankarimmillaan sormen heristelyä, ja jotka saadaan muutaman vuoden viipeellä, niin ei hyvältä näytä. Ohessa esimerkki (http://goo.gl/nwtcw1) APPLEn virheellisestä mainonnasta vuodelta 2012, johon kuluttaja-asiamies sai otettua kantaa. Siis kaksi vuotta tapahtuneen jälkeen, ja kyse oli sellaisesta valheesta mainonnasta, jonka jokainen laitetta kokeileva pystyi toteamaan, ja asiaa tuntevat tiesivät asian ilman kokeiluakin. Valhe mikä valhe. Säälittävää Suomen kuluttajien suojan tulevaisuudelle on se, että ilmeisesti mitään muuta sanktiota asiata ei seuraa. Artikkelin lopussa kerrotaan, että mm. Australiassa yhtiö sovitti riidan samasta asiasta maksamalla miljoonakorvaukset jo vuonna 2012, eli heti ongelman esiinnyttyä (http://goo.gl/z2SXZ0).
VastaaPoistaOstimme talon. Edellisen omistajan TV-kaapelilasku oli jäänyt maksamatta. Puolen vuoden asumisen jälkeen TV pimeni. Syytä ei kerrottu, mitään varoitusta ei annettu. Onneksi ei tarvinnut kuitenkaan toisten laskuja ruveta maksamaan, mutta miltei kuukausi oltiin ilman televisiota. Ei mitään korvausta, ei anteeksipyyntöä, ei mitään. Ja vaaliohjelmat jäi näkemättä... SONERA
VastaaPoistaps. Turkish airlines, pimeä maa, karsea lentoyhtiö, välttäkää kuin ruttoa...
Haistakaatte huilu koko torvisoittokunta,
VastaaPoistaesikunta ensin ja sitten kaikki muut.
Heili minut petti ja hevonenkin jätti ja
käsiäni paleli ja paskatti.
Kehun pidäkkeettömäsi terveysaseman terveydenhoitoa. Menin silmävaivani takia terveysasemalle vain kuullakseni, ettei siellä silmiä tutkita. Käskettiin muualle, sanomatta minne.
Jos meitä olisi heti puolitoista (1,5) miljoonaa huutamassa Twitterissä, Facebookissa tai Google+ ssa yhteen ääneen niin voisi tapahtuakin jotain. Mutta yksi täällä toinen siellä, jos odottaisin vielä pari viikkoa, tapahtuuko jotain.
VastaaPoista