Joenpelto jää joillakin rihmoilla kiinni
viihdekirjallisuuteen hiukan samalla tavalla kuin Väinö Linna, jonka
arvostelijat olivat hiukan oikeassa. Myös Linna tihentää ja vahvistaa
ääriviivoja. Siten pahat miehet, esimerkiksi useimmat upseerit kokijoiden
luonnollisina vihollisina, jäävät ääriviivapiirroksiksi. Mistä ”Lammioita tulee”?
– Mutta ehkä muu ei ole mahdollista. Kertomus ei pysyisi koossa, jos toisin
tekisi.
Vertailuun tarvitsemme parhaat koskaan kirjoittaneista.
Tshehovista joku sanoi taannoin, että hän on kirjailijana niin kovin
pessimistinen. Huomio oli oikean suuntainen, mutta väärä. Hän ei ole koskaan
eikä vahingossakaan pessimistinen. Hänen asenteensa on tiivistetty otsikoksi
”sääli ihmistä”. Huolimaton lukija voi ajatella, että ”sääli” on väsähtänyt
tunne, joka menee kyllä ohi, kunhan saa syödä ja ryypyn viinaa. Tässä
yhteydessä ”sääli” on samanlainen sana kuin”armo”. Taiteen lisäksi se on
joidenkin uskontojen syvä ydin. Se on tiedon ja tunteen syvyyteen perustuvaa
myötäelämistä. Se johdattaa myötätuntoon. Vanhassa kielessä oli niinkin kaunis
sana kuin ”mielisuosio”.
Kirjallisuuden eräs keino on sama, jonka tekniikka ja talous
ovat nyt avanneet elokuvalle. Luontodokumentit käyttävät sitä taitavasti:
lähikuva. Syvyyspsykologisten jännäreiden rinnalla on nykyisin sydäntä
riipaisevia tarinoita maailmoista, joita emme ole ennen koskaan nähneet,
esimerkiksi muurahaisista maanalaisissa tunneleissaan. Jospa se on se taivas?
Entä jos hyvät ihmiset pääsevät kuoltuaan muurahaisiksi?
Joenpelto on niin taitava liikkeiden ja mielenliikkeiden
yhdistäjä, ettei äkkiä tule mieleen monta vastaavaa suomalaista kirjoittajaa.
Mutta kuten viihde, hänkin tarvitsee ”pahikset”. Viihteen kuluttaja, jota ei
ehkä voi kunnioittaa nimityksellä ”lukija”, saa omakätisen tyydytyksen, kun
Tarzan on tappanut kaikki ihmissyöjät ja keittää heistä padassa muhennosta.
Viihdeteosta ei voikaan lopettaa sellaiseen näkyyn, että Tarzanin nyljetty
nahka kuivuisi savimajan seinällä muiden pedon taljojen vieressä.
Joenpellolla romaanin päättyessä peltiseppä (”Avoin, hellä
ja katumaton”) saa rangaistuksensa. Myös kirjoittaja ottaa omansa näyttämällä,
että rangaistus oli liian lievä ja paha mies palaa vielä, kirjan päätyttyä,
huiputtamaan hyviä ihmisiä. Paha on parantumaton, kuten maailma, joka on paha.
Kun herrasväki Macbeth on lopettanut toimintansa ja näytelmä
päättyy, katsoja tuntee ymmärtävänsä kaiken ja ajattelee katsovansa kuin
kuivattua järveä. Näky ei ole miellyttävä, mutta pinnanalaiset on nyt nähty, ja
keskeiseksi rikolliseksi osoittautuu painovoima. Ei se vesi ole keväisin
tulvinut eikä hyviä runkoja mädättänyt pahuuttaan. Vesi menee kunne menee, niin
kuin tuulikin.
Kuvaamisessa on sama sääntö kuin perusfysiikan valo-opissa.
Punainen lippu pimeässä huoneessa ei ole punainen ennen kuin joku valaisee
sitä. Jos lyhdyn edessä on vahva punainen suodin, se lippu on siinä valossa melkein
musta. Kohde ei ratkaise, vaan valaisu. Kirjailija valaisee.
Sekä arkinen että jännittävä elämä on viihteellistä. Sitä ei
kestä eikä siihen ole aikaa, ellei käytä karkeita yleistyksiä. Ihmiset ovat
hyviä tai pahoja tai yhdentekeviä. Peltisepälle ihmiset ovat kohteita, joissa
kiinnostaa vain pääseminen käsiksi toisen rahoihin ja omaisuuteen.
Joenpellon yhteydessä mainitaan joskus
”psykologisointi”. Se on outoa.
Kirjoittajat varmaan tarkoittavat dramaturgisia piirteitä, jotka ovat
tyypillisiä kirjailijalle. Jos viittaus koskee niin sanottuja sielunliikkeitä ailahteluineen,
silloin pitäisi puhua kaikesta kirjallisuudesta. Onhan kysymys melkein aina
mielialojen ja tekojen vaikutuksista toisiinsa? Kuten elämässäkin.
Pidän varmana, ettei Joenpelto harrastanut liikkeenjohdon
kirjallisuutta eikä varsinkaan teoriaa. En tuntenut häntä hyvin. Tapasimmekin
vain jonkin kerran, erilaisten asioiden johdosta. En havainnut mielitekoa
abstraktisiin pohdintoihin, mutta sitäkin enemmän kuuntelemiseen ja
katselemiseen.
Siksi tämä ajatus on omituinen – Joenpellon henkilöille ja
heitä kuljettavilla tapahtumille on tyypillistä polkuriippuvuus. Kirjallisuudessa tuo käsite tarkoittaa muun muassa
sinänsä vähäpätöisten syiden kasautumista niin että haarautumispisteen eli
bifurkaation eli valinnan jälkeen se, mitä vastaan tulee, on oikeastaan
väistämätöntä ja käytännössä peruuttamatonta.
Pintapuolisessa kirjallisuudessa syyt ovat pakottavia. Esimerkki
on keskinkertainen dekkari, jossa murhamies pakenee kohti käsirautoja. Yleensä
syyt eivät ole pakottavia, vaan yleiskielellä ”onnettomia olosuhteita”. Siis
puhe on polkuriippuvuudesta.
Tuossakin peltiseppäromaanissa hulluimpia ovat kunnialliset
kartanonomistajat, sisarukset. He luulevat voivansa vaikuttaa asioihin. Niin
luulee peltiseppäkin.
KIitos Eeva Joenpellon kirjallisuuden esiinnostamisesta. Kirjoissa on monta huikeaa tasoa, niihin palaa mielellään. Suositeltavaa lukemista on myös Tiina Mahlamäen teos Kuinka elää ihmisiksi - Eeva Joenpellon kirjailijamuotokuva. Tasokas elämäkerta, jolle olisi suonut enemmän julkisuutta.
VastaaPoista. . . huomisen murheet valitset jo tänään.
VastaaPoistaTässä on syvää filosofiaa. Miksi se siis tuoksahti fattalle?
PoistaI. H.
"Tässä yhteydessä ”sääli” on samanlainen sana kuin”armo”. Taiteen lisäksi se on joidenkin uskontojen syvä ydin. Se on tiedon ja tunteen syvyyteen perustuvaa myötäelämistä. Se johdattaa myötätuntoon."
VastaaPoistaSääli että Parsifalia ei tänä pääsiäisenä Suomessa esitetä. Kemppis(t)en kanssa oltiin jokin vuosi sitten samasa Kansallisoopperan näytöksessä, aivan erillään ja tapaamatta tosin. Tarzanin patakohtausta taas emme muistoissa jaa; kirjoissa se ei varmasti ole, jossakin mv-kulissielokuvassa ehkä?
Menen Vihdin kirkkoon kuuntelemaan CM:n passion. Paremmat penkit kuin Tuomiokirkossa. Puhumattakaan akustiikasta.
PoistaParsifalista olemme samaa mieltä.
Pieni korjaus.
VastaaPoista"Kuvaamisessa on sama sääntö kuin perusfysiikan valo-opissa. Punainen lippu pimeässä huoneessa ei ole punainen ennen kuin joku valaisee sitä. Jos lyhdyn edessä on vahva punainen suodin, se lippu on siinä valossa melkein musta. Kohde ei ratkaise, vaan valaisu. Kirjailija valaisee."
Kyllä additiivinen värimalli menee niin että jos laitetaan valon eteen punainen rosco-filsa, niin punainen lippu näyttämöllä muuttuu vaaleammaksi.
Tämä ei kuitenkaan muuta perusajatusta.