Lopulta tulin siihen tulokseen, että kovin harva on
huomannut olennaista. Ihmiset ovat muuttuneet vielä enemmän kuin maailma ja
vielä lyhyemmässä ajassa.
Verkossa ja televisiossa sanotaan keskusteltavan. En oikein
tuosta tiedä. Nyt katsoin hetken televisiota saadakseni kuulla, mitä joillakin
ihmisillä on kunnon kännäämistä vastaan.
Opin vain uuden hauskan sanan, joka on tässä otsikkona. Muu
oli tuttua jo vuoden 1917 kansalaiskeskustelusta. Silloin alkoholin saatavuuden
rajoittaminen tai kokonaan kieltäminen oli ainoa asia, joka yhdisti kansalaisia
ja heitä edustaneita eduskuntaryhmiä. Ja kieltolaki saatiin. Saatiin kyllä
paljon muutakin.
Sekä julkisia että yksityisiä keskusteluja, oikeastaan
väittelyjä, tuntuu viime vuosikymmenet leimanneen ihmisten huono itsetunto.
Ehkä se on sotavuosien perua. Vaikka heimoaate ja
Kajala-haaveilu muistuttivat kovasti 40 vuotta myöhemmin esiintynyttä
stalinismi-kohtausta, niitä yhdisti kannattajien henkinen epävarmuus. Se
tunnetusti ilmenee sangen usein tolkuttomana liioitteluna. Vilkas mielikuvitus
ja heikko todellisuudentaju on vaarallinen yhdistelmä.
Eilen siis puhuttiin viinan juomisesta, joka on suosittu harrastus
ja jaetaan terveeseen ja sairaaseen ilmenemismuotoon. Eilen kirjoitin
hirmuautoilijoista. Muuan ystäväni soitti ja sanoi sattuneensa Halikossa
huoltoasemalle parahiksi näkemään näitä ihmisiä, jotka olivat osoittautunet
kansakunnan valioiksi, siis omasta mielestään ja käyttäytymisestään päätellen.
Tie yli-ihmisyyteen on monesta muustakin asiasta tunnetussa Münchenin
kaupungissa sijaitseva n liikeyrityksen Bayrische Motoren Werke Aktiengsellschaftin
tuotteiden hallusapito.
Eilen esitin käsityksen, että tolkuton ajaminen yleisillä
teillä olisi pyrittävä estämään vaikka turvautumalla epätavallisiin keinoihin.
Esitin sellaisena auton (BMW) määräaikasen sabotoinnin.
Tänään tuli televisiossa luonnollisesti esiin tunnettu
tosiasia, ettei juopottelu ole yksityisasia, koska se valloilleen
riistäytyneenä vaarantaa vakavasti monien muidenkin ihmisten kuin harjoittajansa
hyvinvoinnin.
Siis kysymys: helpottaisiko alkoholin liikakäyttö, jos
valtio ostaisi jokaiselle todistettavasti juopolle kansalaiselle nopeakulkuisen
BMW:n? Siinä olisi kaivattu mahdollisuus tuntea kerrankin olevansa jotain. Ja
ehtona olisi luonnollisesti pidättäytyminen päihdyttävistä juomista.
Ei se auttaisi. Juoppous hyökkää samalla tavalla kuin lude,
heti kun valot on himmennetty ja jonkinlainen rauha on ikään kuin laskeutunut.
Ehkä epidemiaa muistuttavat persoonallisuushäiriöt
osoittautuvat pysyviksi seuralaisiksi. Edellinen vuosisata meni kolmen
kollektiivisen hulluuden merkeissä. Se kolmas on Mao. Minun elinaikanani
älymystö ja asiantuntijat ovat toteuttaneet tehtäväänsä eli keskustelleet asian
vierestä. Yhdysvaltain imperialismin suomimine oli hyvin suosittua muun muassa
silloin kun neuvostoimperialismi oli pahimmillaan.
Jos juoppous on suuria joukkoja koettelevat sieluntoiminnan
häiriö eli siis hulluuden muoto, lainsäätäjä ja mielipidevaikuttajat
keskittyvät vanhan tavan mukaisesti miettimään oiretta, ei tautia.
Viina helpottaa hetkeksi mutta on erittäin huono lääke
henkiseen huteruuteen. ”Lääkkeen” saannin rajoittaminen tulee siis välittömästi
lisäämään raskaampien ja kalliimpien hoitomuotojen tarvetta.
Taitava lukija on toivottavasti pannut merkille, että olen
varonut edellä sanomasta poikkipuolista sanaa ryypiskelystä; se vaatettaa
toisia oikein hyvin. Kirjoitin suurkuluttajista ja juopoista, joita sanotaan
myös alkoholisteiksi. Tiettävästi kaikki syövät mutta eivät kuitenkaan menehdy
liikalihavuuteen.
Viina on viisaiden juoma, sanotaan.
VastaaPoistaOnko tässä kenties syy, miksi blogsti itse ei juo viinaa?
Viinan juonnin lopettamisessahan puhutaan erinäisistä "suureista"; egoisminsa uhraamisesta, ja siinä jo liikutaan semmoisissa suureissa, että sitten jos noin mennään, onko niin kuin mitään, mitä nyt minänä pidetään, enää lainkaan olemassa?
VastaaPoistaSiksi se on elinikäinen, usein mahdoton toipumisprosessi.
Suurimmat matkat kuljetaan korvien välissä.
Historian saatossa on osoittautunut, että viina ei sovi luonnonkansoille vaan ajautuvat ne alkoholismin kurimukseen kerran sitä saatuaan eivätkä suomalaiset näytä olevan poikkeus tästä eskimoitakin vaivaavasta vaivasta.
VastaaPoistaKoska korkki on kierretty ja viinan huuru päästetty pullosta eikä sitä sinne enää takaisin saada, on keskityttävä ja kunnolla haittojen ehkäisyyn.
Kyllä on vähän tolkutonta kun vanhemmat sallii lastensa heilua pussikaljoineen puistoissa saadaakseen itse kännätä rauhassa kotonaan keittiön pöydän ääressä tursottaen.
Tuo bemariajatus saattaisi houkutella raittiitkin kännnäämään mutta miten sitten estää kansaa juomasta liikaa on mahdoton ongelma ratkaistavaksi.
Jos kilpailulainsäädäntö sallisi, voitaisiin kokeilla kunnallisten punttisalien lisäämistä tai vapaalippujen jakamista sillä tervehenkinen liikuntaharrastushan auttaisi kyllä tähänkin mutta miten saada kohderyhmä liikkumaan kas siinäpä pulmaa kerrakseen tai näin tyhmempi heti ajattelee sillä voihan olla niinkin, että kaikella on tarkoitus ja se tarkoitus on ihmisen keksintöä.
Mene ja tiedä.
Haluatteko muuten tietää, mitä syrjäytetty sanoin kun kuuli vanhoilla päivillään tulleensa maksamaan yhteiskunnalle miljoonan? Ei se mitään, kerron sen silti.
Syrjäytetty sanoi, että olisitte antaneet sen miljoonan minulle jo urani alussa.
(Blogivaeltaja)
Se mitä milloinkin 'ajassa liikkuu' tai mikä on muodissa, on yksilön vaikea tai mahdoton hallita. Ne vain tulevat jostakin, kollektiivisesti, niin kuin signaalit muurahaisille pesässään. Nyt on muodissa vallankäyttö oman elämän suhteen: otetaan tatuointeja, käytetään alkoholia tai harrastetaan seksiä tai ajetaan autolla tai äänestetään niin kuin hyvältä tuntuu; jotenkin siihen tuntuu olevan varaa kun ei ole nälkä ja on kuivaa ja lämmintä.
VastaaPoistaKetkä ovat suurkuluttajia? Eräs ystäväni, joka tilastollisesti (yli 42 g/vrk abs. alkoholia) oli, ei omasta mielestään ollut. Hän perusteli sitä sillä, että "ne on piruttaan pistäneet ne rajat niin alhaisiksi". - m:kis
VastaaPoistaLaulua,komensi Kemppinen. Keskustelua edes. Koitetaan. Rahamiesten outouksia kummasteltiin jo 1100-luvulla Troyesissa kun näistä isoimmat kirjoittivat paperiliuskoja,joita vastaan pienemmät miehet luovuttivat markkinoille kantamansa tavarat isommille -hymyhuulin. Toki väkevän ratsuritarin tiedettiin ja ymmärrettiin ottavan turvenuijalta mitä tykkäsi,mutta että tämä vielä hymyäisi! Outoja olivat porvaripiirien tavat jo tuolloin.
VastaaPoistaSäästöporsaat tulivat lastenhuoneisiin. Kolikkoläjän tuojaa palkittiin kiiltokuvalla.
Nyt tyrkytetään pikavippia. Se on ihan jees.
Palkansaajan tulee olla velkaa. Miksi ? Jotta hän kantaisi korkoa finanssisfäärille.
Säästökorkoa ei ole, koska olisi raha pois finanssisfääriltä. Jos säästät,teet sen värkki-indeksi-määräaika systeemissä, missä varmaa on vain että rahasfääri kerää palkkionsa ja että lopputulos jää arvan varaan.
Suomessa edes itsensä sisäpuolisiksi kuvittelevat eivät tajua tuon taivaallista sosiaalis-taloudellisesta realismista joka kulttuuri-evolutioutui ihmiskunnalle libertalismin aikakautena. Joku kohu Mermaideista, Blomqvistin tanssittajista,yksityistämisistä,Liliuksen liksasta pikkasen joitakuita hetkautti.
Nyt kuitenkin sekä Amerikassa, Briteissä että Euroopassa vanhanaikaiset valistusmiehet ja uskonnolliset ihannenäkyjen kirkastajat murtavat konstirahan ylivaltaa. Asia etenee hankalasti koska lyödä ei saa.Tämä ei ole sellainen vallankumous, vaan hiljainen vallankumous. Railo avautui edellisen kehitysvaiheen kiehahtaessa yli niissä US asuntolainoissa,joita matemaattis-sopimusjuridiset älyköt yhdessä uhoröyhkimys-myyjien kanssa pitkin ihmiskuntaa (toisille samanlaisille myötäosapuolille) jakelivat kerrostuneina versioina. Ja kaiken takana
asuntohintainflaatio ja heikon lainaajan iso korko,josta riitti jakaa -melkein päättymättömiin. Sitten se tyssäsi.
Uutta rotia on haettu "valtiomiesten" toimesta joilla kuitenkin yhä on perimmäinen sananvalta,poliisi ja panssarit. Heidän luvallaanhan libertalismikin oli noussut ja lupauksiaan myös täyttänyt. Mutta nyt tuli saranapaikka. Pysyviä eivät ole sivilisaation lait -eivätkä luonnonkaan, ainakaan ihmisten selvittämät,paitsi että mies tottelee viinaa ja että nuoli pudottaa oravan oksalta. --Uskoisin itse että voiton vievät eriarvoistavat uutta parhaimistoa luovat BMW-voimat. Demokratian äänestämät valtiojohtajat peilaavat kristillis-sosiaalista ihannekuvaa ja kokevat pyyhkiä siitä pölyt. Kamppailu on näkymätöntä ja äänetöntä kuin kädenvääntö. Pikemmin kuin sekasortoon uskon Eurooppavaltion esiinpurskahtamiseen, mutta että sellaisena, että säätyvallan paluuta ei katkaista.
Jukka Sjöstedt
Herra Kemppinen puhuu kovin asiantuntevasti alkoholin käytöstä, vaikka itse olen hänen teksteistään ymmärtänyt niin, että hän itse, siis arvoisa Kemppinen, ei käytä alkoholia laisinkaan. Absolut -absolutisti?
VastaaPoistaKieltolaista pitää aina muistaa tämä tietokilpailuknoppi eli numerosarja: 543210. Mitä se tarkoittaaa? 5.4.1932 klo 10 avattiin se kuuluisa "tynnyrin tappi". Siinä oli esimerkki idioottien laatimasta laista, jota samaiset idiootit ensimäisten joukossa rapauttivat esimerkillään. Suomen silloinen yläluokka viis veisasi moisesta laista ja niinpä apteekkarit olivat kaikkien herrojen suurimpia ystäviä. Muistanpa sellaisenkin jutun, jossa kotikyläni laivalaituriin eksyi naapurikylän apteekkiin tarkoitettu konjakkitynnyri. Isoisäni pyöritti tynnyrin lähellä olevaan kotiinsa ja niin juomingit alkoi useamman sukulaismiehen voimin. Arviolta, ainakin 100 litran, tynnyrin tyhjentäminen ukkoporukalla kesti useamman päivän ja taisipa joku nähdä jo pikku-ukkojakin ennen kuin tynnyrin pohja häämötti. Mitä todennäköisimmin tapahtuma-aika oli kieltolakiaikaa ja siksi tilaisuus teki vanhasta suojeluskuntalahtarista varkaan ja muista osasyyllisiä. Aikoinaan sekin tynnyri maksettiin käräjien kautta. Niinpä meitä sanottiinkin joskus kylällä sen "konjakin juojan sukulaisiksi".
Kainuussa oli aikoinaa kieltolakiäänestys ja eräs peräkylän ukko äänestyspaikalla ei oikein tiennyt kuinka toimia. No häneltä kysyttiin mielipidettä äänestystä varten ja ukko sanoi "Ei ku tynnyrin tappi aoki vuan".
Eräs mielipide tämäkin:
Oi Tanner sä Suomen nappulamies,
poista sä meiltä kieltolaki ies.
Kun meitä täällä raadanta piinaa,
suo meille tilkkanen kirkasta viinaa.
Lainaus:
VastaaPoista"Edellinen vuosisata meni kolmen kollektiivisen hulluuden merkeissä,"
joista älymystö on tutkimuksissaan ja keskusteluissaan keskittynyt vain Hitlerin fasismiin. Kahta muuta hulluutta ei ole käsitelty kokonaisuutena kera kolmannen.
Älymystö keskittyy vain oireisiin, eli henkilöihin, ei itse fasismiin sen kaikissa muodoissa, eli tautiin joka meissä ihmisissä on.
Fasismia on myös nykyinen "köyhien kyykyttäminen". Miksi ihmeessä me kansalaiset hyväksymme vanhusten, lasten, kuntien ja muiden huono-osaisten kyykyttämisen hallituksen taholta? Koska muutama poliitikko näin sanoo ja tilastot osoittavat? Sekö muka riittää asenteidemme koventamiseen?
Hector laulaa juodaan viinaa.
Otetaan nyt vaikka nuo kunnat. Ne jos mitkään ovat oman huono-osaisuutensa seppiä. Valtionapujen toivossa on palkattu ja palkataan jos jonkinmoista viestintäsihteeriä. Töiden organisointi ja johtaminen ei täytä alkeellisimpiakaan vaatimuksia. Esim. terveydenhoito toimii vain etulinjan työntekijöiden ammattietiikan varassa johdosta huolimatta, ei sen ansiosta.
PoistaTottakai organisaatiolla menee huonosti, jos sen annetaan valtoimenaan pöhöttyä vuosikymmenet ja työntekijät istuvat valtuustoissa valvomassa omia etujaan. Täyttä Kreikkaa, turha valittaa ja odottaa rahansa jo toiseen Kreikkaan hassanneen umpivelkaisen valtion apuja.
Samaa itseaiheutettua avuttomuutta voi olla joissakin muissakin ns. huono-osaisissa. Ei tietenkään kaikissa. Suomessa kun julkista tukea saa osoittamalla olevansa säälittävin. Siinä monet ovat edistyneet hyvin pitkälle.
Juodaan enemmän, saadaan verorahoja vanhustenhuoltoon, vai mihin ne sitten menevät ? Juodaan itsemme äkkikuolemaaan, se on parasta tälle
Poistasuomalaiselle yhteiskunnalle, kun köyhällä ei ole edes autoa, jolla voisi rekan alle posautttaa...
Matias K
PoistaItseaiheutettua avuttomuutta toki löytyy niin kunnissa kuin työttömissäkin. Lintsareitakin.
Itse mielihyvin elätän verorahoillani näitä "säälittäviä itseaiheutettuja avuttomia", koska ei heitä niin montaa tuhatta ole.
Enemmän minä itse ja muut vastaavat kikkailemme mm. verotuksen kanssa saadaksemme itsellemme "säälittävän":) paljon enemmän käteistä ulkomaan lomamatkoihin ja ylelliseen elämään...
Miksi on niin vaikea keskustella alkoholin käytöstä asiallisesti - ilman leimaamista?
VastaaPoistaJos käytät alkoholia (harvoinkin), Sinun kuuluisi ymmärtää suurkuluttajia ja puolustaa pitkiä tarjoiluaikoja, puistojuopottelua tai keskioluen/viinin myyntiä elintarvkeliikkeissä - jos taas et käytä alkoholia, Sinun pitäisi olla täysabsolutisti ja mikä riemu repeääkään, kun käy ilmi, että joku on joskus nähnyt Sinun juovan lasillisen viiniä.
Monesta muustakin asiasta ihmisillä on kokemusta, vaikka ei käyttäjä olekaan. Esimerkiksi juuri poliisilla tai tuomarilla on todellakin kokemusta juuri alkoholinkäytön nurjasta puolesta ja sen seurauksista vaikka muille jakaa - vaikkei käyttökokemukset olekaan omakohtaisia.
Ördaus; et kertonu, mitä se tarkottaa..., oluenjuontiako? Alkoholi on yleiseti hyväksytty raskas huume; aivan käsittämätöntä, että nikotinisteistä pidetään kauhee metakka, mutta nämä alkoholistit saavat olla melko rauhassa.
VastaaPoistaVieraillessani joskus rakkaassa synnyinmaassani Suomessa, jota en enää tunne omakseni, eivät nuoret ihmiset aina enää käsitä, mitä sanon; puhun kai niin vanhaa suomee; tuijottavat kuin jotain muumiota. Enkä minä käsitä heitä..., aina. Vai onko tämä jotain pääkaupunkiseutuslangia?
BMW:t on hyviä autoja. Joskus nuorempana omistin sellaisen, ja kun ajettiin sillä kerran Suomessa (auto oli saksalaisissa rekkareissa), meidät ohitti auto täynnä nuoria huutaen Heil Hitler. Täällä Ruotsissa otetaan usein esille jante-lagen, jos luulet olevasi parempi kuin muut. Suomi on kyllä kans yks jantelagen-maa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Janten_laki
Taisit joutua todellisuuteen perustuvan stereotypian uhriksi. Pojat pelasivat todennäköisyyksiä ja harvinaista kyllä hävisivät.
PoistaYleensä Janten laista tai kateudesta jaksavat valittaa ne, jolta syytä valittamiseen ei pitäisi löytyä. Tuntuu, että ongelma löytyy pääasiassa sieltä omien korvien välistä: mikään ei riitä eikä tästä saa tunnustusta.
Huomaa todellakin, ettei Kemppinen puhu nyt omassa asiassaan, jos ördaus-sana on uusi. Se on ainakin 15 vuotta vanha, juuri tässä tarkoituksessa käytettynä.
VastaaPoistaEn viitsi nyt puuttua aukioloaikoihin - ravintoloiden ja kauppojen - koska ne ovat byrokraattien heiniä ja leipiä. Ilman tällaisia pilkunviilauksiahan he joutuisivat sankoin joukoin työttömiksi ja miten suu sitten pantaisiin, kun meitä ei valvottaisi ja holhottaisikaan! Kysynpä vaan.
No, sen verran voin urputtaa, että mitä järkeä on viedä tavallisilta kaupoilta yksi tärkeimmistä kilpailukeinoista säätämällä lailla aukioloajat yhtenäisiksi? Ei mitään, vastaan itse.
Mutta tämä on huippu: nyt kun kohta tavalliset ihmiset saavat YHDEN päivän ajan panna vapaasti pystyyn ns. popup-ravintoloita, joissa he omakustannushintaan tekevät ruokaa toisille tavallisille ihmisille - niin eiköhän POLIISI valmistaudu isoin voimavaroin VALVOMAAN, ettei niissä vaan jaeta omakustannushintaan esim. viinejä.
Voi kauhistus! Ryöstäkää, raiskatkaa ja tappakaa vapaasti, me valvomme nyt popup-ravintoloita...
Yhteiskunta voisi paljon paremmin, jos tuollaisten päätösten tekijät siirrettäisiin välittömästi kykyjä ja taipumuksia vastaaviin tehtäviin eli vessojen siivouksiin (kun saunan taaksekaan ei saa viedä). Mutta ei, perkele, juuri noilla nilkeillä on tässä maassa kaikki valta.
Mistä Tapsaan on tarttunut tuo tauti puhua "tavallisista" ihmisistä? Keitä he ovat muut, kuin tavalliset? Jo toinen kerta lyhyen ajan sisällä kun "tavallisista" puhut ja se on fasismin ja sosialismin alkuoire:)
PoistaKun puhun "tavallisista ihmisistä" tarkoitan, että "kuka tahansa".
PoistaSiis vastapainona sille, että esim. pienen kahvikioskin perustaminen vaatii ankaran luparumban ja simputuksen ja silti Herra Viranomainen torppaa hankkeen vetoamalla esim. häiritsevään vesijohtoon, johon joku voi kompastua tms.
"Eilen siis puhuttiin viinan juomisesta, joka on suosittu harrastus ja jaetaan terveeseen ja sairaaseen ilmenemismuotoon."
VastaaPoistaTeemaillan surullinen puoli oli, että nämä kaksi asiaa - ja kymmenen muuta teemaa - menevät iloisesti sekaisin kirjavan joukon "keskustelussa". Ohjelma oli tyypillinen suomalainen "keskustelu", joka ei ole dialogia vaan moniäänistä monologia, jossa jokainen osallistuja jankkaa omaa kantaansa pyrkimättäkään kuuntelemaan toisia osallistujia ja argumentoimaan näiden kantaan. Jo ohjelman osallistujien suuri määrä tekee kaiken järkevän kommunikoinnin mahdottomaksi; hyvä viihde- mutta huono asiaohjelma.
"Ehkä epidemiaa muistuttavat persoonallisuushäiriöt osoittautuvat pysyviksi seuralaisiksi."
VastaaPoistaEivät osoittaudu, jos luovutaan kasvatuksesta, jossa edistetään lasten "itsetuntoa" (ts narsismia). Edistetään - tarvittaessa koivuniemen herralla - sen sijaan vähään tyytymistä, toisten huomioon ottamista sekä velvollisuuksien täyttämistä oikeuksien sijaan. Tuolla tavoin kasvatetut vanhempien ikäluokkien edustajat ovat viehättäviä kanssaeläjiä ja ovat kyenneet vaikeisiin tehtäviin (sodat ja jälleenrakennus) kun sitä on tarvittu. Kauhistuttaa ajatuskin miten tämän itsestään ja "oikeuksistaan" tietoisen sukupolven kanssa pärjätään, jos kovat ajat palaavat.
"Viina helpottaa hetkeksi mutta on erittäin huono lääke henkiseen huteruuteen."
VastaaPoistaMinulle ohjelman suuri anti oli oivallus: alkoholi ei kuulu arkeen van juhlaan. Lääkkeeksi se on tosi huono. Tiettävästi kahden viikon nauttimiseen jälkeen nousuhumalaa ei enää synny vain vieroitusoireiden helpottumista.
Johtopäätös: vain enintään puoli pulloa viiniä juhlapäivänä ruuan kanssa. Selvinpäin nukkumaan ja seuraavana päivänä töihin - tai tukkimetsään.
"Vaikka heimoaate ja Kajala-haaveilu muistuttivat kovasti 40 vuotta myöhemmin esiintynyttä stalinismi-kohtausta, - -"
VastaaPoistaJotkut ihan selvinpäin kirjoittavat tällaista roskaa. Tolkun ihmisen erottaa siitä, millaisia asioita hän vertailee toisiinsa.
Kyllä nopeimmin saavutettaisiin harmoninen tasapainotila kun annettais Baijerilaisautojen omistajille riittävästi viinaa ja alkoholisteille Baijerilaiset autot. Päästäis eroon molemmista.
VastaaPoistaRatkaisu on suorastaan nerokas, mutta valitettavasti tuollaista ei yleensä katsota hyvällä.
PoistaSana on ördäys eikä ördaus. jota kukaan suomalainen ei pysty lausumaan.
VastaaPoistaKyllä se pienessä sievässä sujuu meiltä Sörkan sälleiltä ihan siinä missä muutkin ulkomaan kielet. Sitä paitsi ördäyksessäkin on tuo pehmeä tee... eli hienostelun puolelle kallistuu, kun on kuitenkin örveltämisestä kyse.
PoistaMiksi örveltämisestä eikä örveltamisesta? I rest my case.
PoistaHyvä kysymys. Ehkäpä siksi, että sana "örveltäminen" on suomea, jolloin se on suomen kielen lakien alainen, kun taas "ördaus" on monikulttuurinen ilmaus, jolloin se on kaikkien lakien tuolla puolen.
PoistaLuin (jostain) ettet tykkää Loirin Bellman tulkinnoista. Nehän on niin että niistä joko pitää tai inhoaa, niinkuin usein on. (Myös muissa asioissa.) Tätä esitystä on (melkein) yhtä vaikea ymmärtää kuin Loiri-inhoasi?
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=sEeOVgHk_Es
m:kis
Syy on selvä: olen kuunnellut Fred Åkerströmin Bellman-levyt moneen kertaan.
PoistaKysymys ei ole pelkästään kielestä - Liisa Ryömän suomennokset paristsakymmenestä Bellmanin laulusta ovat mestarillisen sujuvia.
Muutamat sanat kuten
VastaaPoista- viina
- örveltää
- ördaus
- en muista mitään
- perseet olalle
riittää tekemään täysipäisistä
kunnon ihmisistä täysin tyhjäpäisiä sekopäitä.
Jos et hörötä mukana, niin...
Missä mennään nerot ?
Ei niinku käyny mielessä
esimerkillinen skideille, vai kui ??
Joo, ei. Viinaa, pliide...
Tasaisesti juovat ja tupakoivat kansalaiset saavat mielestäni kärsiä suotta örveltäjien toilauksista. Itse olen nyt juonut 50 vuotta, eikä se ole vielä tullut tavaksi. Se vain on jokapäiväistä. Kännissä en ole koskaan.
VastaaPoistaLaskin käyttäneeni alkoholiin ja tupakkaan tähän mennessä noin puoli miljoonaa euroa. Mitä sillä muka nykyisin saa? Kämäisen kämpän jostain Länsi-Pakilasta. Ja mitä minä sillä tekisin, kun kerran asun nätissä omakotitalossa järven rannassa?
Veljeni on täysraitis. Hän omistaa kaupunkitalon, ison maapaikan ja kaksi sijoitusyksiötä Helsingissä. Ja arvatkaa kummalla "ei koskaan ole rahaa?" Aivan, tällä raittiilla sijoittajalla. Hän jaksaa valittaa rahapulaansa, epäluotettavia vuokralaisia ja yksiöiden jatkuvia remonttikuluja. Minulla taas ei noita huolia ole. Ylimääräinen raha menee tasan tarkkaan yhä laadukkaampiin juomiin. Ja kaikesta minkä juon tai poltan ottaa valtio sen 80 prosenttia. Itse asiassa olen valtiontalouden kannalta aika hyvä ihminen!
Mielestäni viinakeskustelusta puuttuu tykkänään viinan hyviä puolia korostava ääni. Ei kai viina voi olla pelkästään huono asia, kun kerran sadat miljoonat ihmiset sitä päivittäin nauttivat. Tai mistä minä tiedän, voi mennä yli miljardinkin.
Minut viina pitää hyvissä varoissa ja mielen kevyenä. En huolehdi huomisesta ja eilisestä en muista mitään. Myönnetään, olen poikkeustapaus, mutta eivätkö poikkeavatkin saa esittää omaa näkökantaansa? Mielestäni nykyaika nimen omaan suosii poikkeavuuksia, ainakin tuolla seksuaalipuolella. Mutta onnellista juopottelijaa ei tahdota hyväksyä.
Alat ymmärtää asennetta paremmin - sekä hyvässä että huonossa - kun vaihdat tekstiisi alkoholin tilalle kannabiksen.
PoistaNärpiön susi puhuu vankkaa asiaa. Kyllä olisi aika alkaa suvaita meitä hiljaisia humputtelijoitakin.
PoistaEn voi olla kysymättä, että etkö vieläkään tiedä, mistä naukkailu ja tupakointi on...lähtöisin.
PoistaKieltolaki onnistuu (paremmin)kun se tehdään VÄHITELLEN. Mallina Putin Venäjällä (demokratian hiljainen vähennys) tai tupakka täällä (pienin askelin lakien kiristys).
VastaaPoistaKukaan ei jaksa nousta barrikadeille: "XXX kallistui 1%:n!" -takia. Hiljaa hyvää tulee.
Toinen pointti on aluettainen porrastusmahdollisuss (jota Herrat ei norsunluutorneistaan tajunnu). Ei kukaan pultsari lähde Kainuun tai Lapin perukoilta Viron viinoja rahtaamaan. Koska ei ole rahaa edes matkaan..
MrrKAT
Alkohista keskustelun vaikeus piilee siinä, että jollekkin juominen tarkoittaa aina totaali-kännejä, kun toiselle se voi tarkoittaa yhtä-kahta viinilasillista. Aidat ja sen seipäät.
VastaaPoista