Laulajasta taivaan portilla kirjoitetaan muutenkin nyt
ympäri maailmaa. Hän oli syntynyt 1925 ja kuoli perjantaina.
Hetkeäkään epäröimättä nimeän hänet, jos joku kysyy todella
suurta laulajaa tai vaikkapa miksi tiettyjä Bachin kantaatti- ja
passiolevytyksiä (Otto Klempererin tai Karl Richterin johtamia) kannattaa
kuunnella.
Hakuteosten mukaan hänellä on enemmän alkuperäislevytyksiä
kuin kenelläkään toisella laulajalla, yli 400.
Ettei kuulostaisi pelkältä hymistelyltä, voi ehkä lisätä,
että oopperassa Fischer-Dieskaun hienostuneisuus vaikutti hiukan samalla
tavalla kuin meillä esimerkiksi Jorma Hynnisen esitysten äärimmäinen
tasapainoisuus. Oopperakirjallisuus nimittäin sisältää myös baritoneille joukon
roiston rooleja. Niissä molemmat mainitut herra ovat hetkittäin hiukan
epäuskottavia, koska heidän äänensä kuvassa ei ole mitään roistomaista. Jos
ajatus kiinnostaa, voi verrata vaikkapa Usko Viitasen Rigolettoa. En tietenkään
sano Viitasta roistoksi – mutta kukaties evakkopojan erittäin kovat
nuoruusvuodet vaikuttivat jollain tavalla hänen vehkeilyn, vihan ja katumuksen
tulkintoihinsa.
Usein mainitaan, että Fischer-Dieskau sai ehkä viimeisen
silauksen 1948 alkaneelle uralleen sen onnenpotkun johdosta, että hän joutui
nuorena sotilaana amerikkalaisten sotavangiksi Italiassa. Missä tahansa sataa
suuremmassa saksalaisjoukossa oli siihen aikaan miehiä, jotka osasivat ulkoa joko
kaikki tai tärkeimmät Schubertin, Schumannin, Brahmsin ja Beethovenin liedien
säestykset, unohtamatta myöskään Hugo Wolfia.
Niinpä nuori sotavanki, jonka jokseenkin yläluokkaiset
esi-isät olivat saaneet jo J.S. Bachilta omistuksia (BWV 212 kamariherra von
Dieskaulle), sai tilaisuuden harjoitella 16-vuotiaasta parhaiden opettajien
johdolla opettelemiaan lauluja.
Lieneekö kukaan vaivautunut erikseen pohtimaan, miksi
juutalaisten uskomattomalla tavalla hallitsemassa esittävässä musiikissa
laulutaide on valkoinen läikkä.
Ei se tietenkään ole sitä kokonaan – mutta kokeilkaa
itseänne: mainitkaa yksi maailmanluokan lied- tai oopperalaulaja, joka olisi
juutalainen. - Ei tule mieleen.
Selitys on varmaan kovin yksinkertainen. Keski-Euroopassa ja
Venäjällä juutalaisilla ei ollut pääsyä moniinkaan ammatteihin. Siten he
keskittyivät niihin, joissa kiintiöt eivät olleet liian kovat. Ja siten toinen
puoli maailman merkittävistä viulisteista ja pianisteista sekä fyysikoista ja
matemaatikoista on juutalaisia.
Mitään oopperaa ja liediä saksalaisempaa ei taida olla
olemassa. Tässä yhteydessä voimme vedota peräeurooppalaisuuteemme ja tarkoittaa
saksalaisuudella kielialuetta niin että siihen kuuluu entinen Itävalta-Unkari
sekä Böömi ja Määri (suomenkielisissä teksteissä yhä useammin ”Bohemia” ja
”Moravia”).
Ooppera on tietysti keksitty Italiassa samoin kuin meille
tutuin kuorossa laulamisen muoto (Monteverdi). Mozart oli itävaltalaisena
hetken maailman suosituin oopperasäveltäjä, mutta sitten mm. Rossini ajoi ohi,
kunnes tuli Verdi.
Liedillä ei ole oikein vastinetta. Ehkä ainoa todella etevä
suomalainen lied-säveltäjä Yrjö Kilpinen onkin tunnettu suuresta
saksalaisharrastuksestaan, joka valitettavasti sai sodan aikana myös räikeän
poliittisia sävyjä.
Uskaltaudun esittämään kysymyksen, mahtoiko kovinkin suuri
osa minun kaltaisistani puolisivistyneistä uusherroista vaistomaisesta
vierastaa Wagneria ja liedejä saksalaisena mahtitaiteena, jonka ympärillä ikään
kuin leijui hakaristi? Niin tai näin, Fischer-Dieskaun merkitys oli keskeinen,
kun ”vanha saksalaisuus” kohentui sotien jälkeen niin nopeasti,
levymarkkinoilla erinomattain silloin brittiläisten yhtiöiden (EMI jo
1800-luvulla; Decca) sisällä, kunnes Deutsche Grammophon pääsi vauhtiin
Siemensin ja Philipsin rahoilla.
"Keski-Euroopassa ja Venäjällä juutalaisilla ei ollut pääsyä moniinkaan ammatteihin."
VastaaPoistaHah; eikä Suomessa; ai niin, sehän kuului Venäjään, mut sitten itsenäistyttyäänkin vielä. Eihän juutalaiset saaneet ees asettua asumaan kaikkiin kaupunkeihin tai kyliin, siihen heidän piti anoa erillinen lupa.
Tarkoitan virallisia, oikeudellisia kieltoja. Syrjintä on sitten eri asia.
PoistaTätä aihetta sivuttaessa tekee aina mielli mainita Rotschild, aateloitu juutalainen, ja Benjamin Disraelin (1804 - 1881) Englannista, tietääkseni ensimmäinen merkittävä juutalainen pääministeri .
Virallisia minäkin tarkoitan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_juutalaiset
Poista"Lieneekö kukaan vaivautunut erikseen pohtimaan, miksi juutalaisten uskomattomalla tavalla hallitsemassa esittävässä musiikissa laulutaide on valkoinen läikkä."
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Jewish_opera_singers
Ja entäs kanttorit: http://en.wikipedia.org/wiki/Hazzan
Lisää: Nimenomaan juutalaisten laulutaide oli 1900-luvun alussakin niin tunnettua että ensimmäinen äänielokuva, The Jazz Singer, kertoi juutalaisesta kanttorin pojasta josta tuli jazzlaulaja Al Jolson.
Lisää tietoa saa googlaamalla.
Kemppinen on oikeassa, että maailmanluokan oopperalaulajissa on vähemmän juutalaisia kuin muilla musiikin kentillä, mutta on sielläkin kuitenkin joitakin, kuten Johanna Adler-Nathan, Mario Ancona, John Braham, Alexander Kipnis, George London, Robert Merrill, Giuditta Pasta, Roberta Peters, Regina Resnik, Fredrich Schorr, Neil Shicoff, Beverly Sills, Rise Stevens, Jenny Tourel ja Richard Tucker.
VastaaPoistaPikku oikaisu: ei Usko Viitanen (syntynyt Orimattilassa) evakkopoika ollut, vaikka opiskelikin Lahdessa toimivassa Viipurin musiikkiopistossa. Hieno laulaja joka tapauksessa.
VastaaPoistaTotta. - Usko Viitasen muistelmateos sisältää aika järisyttäviä muistoja ja täysi nvakuuttavan selityksen elämänkokemuksen monipuoolsiidulle. Suosittelen! ("Laulujen lunnaat, WSOY 1985).
PoistaKuulin ensimmäiset Schubertin Liederit nimenomaan Friedrich Fischer-Dieskaun esittäminä, ne syöpyivät mieleen ja tapailin niitä aina kun olin suihkussa ja tiskasin astioita. Kesällä lauloin jo niin että järvi raikui. Tämä on ollut ennen kuin menetin kuulon toisesta korvasta 12-vuotiaana. Sen jälkeen laulaminen ei enää oikein onnistunut.
VastaaPoistaMutta järisyttävämmän vaikutuksen minuun Schubertin Liederit ehkä tekivät kuitenkin Marian Andersonin laulamina. En muista kävikö hän Suomessa, mutta ainakin Ruotsissa hän oli laulamassa.
Tuo sama levymerkki oli meilläkin levysoittimessa ja minusta Phillipsin ison radion ämyri toisti kaiken hienosti.
Alma Gluck, eräs oman aikansa johtavia sopraanoja, oli myös Romanian juutalainen.
VastaaPoista"EMI jo 1800-luvulla"? No, se syntyi 1931 fuusioitumalla kahdesta yhtiöstä, joista toinen oli perustettu 1897, että juuri ja juuri.
Ad Omnia: - Kuvassa esiintyvä levy (levysarja) F-D +Gerald Moore saattaa olla laulutaiteen ylimpiä ilmentymiä. On CD:nä. Kannattaa totisesti kokrjata talteen, jos tulee vastaan. Kuulijaa kehotetaan kärsivällisyyteen. Liedejä kannattaa kuunnella ainakin kymmenen kerralla, jotta pääsee niiden maailmaan.
VastaaPoistaMuutoin oma suosikkini saattaa olla F-D:n Mahlerin "Lieder eines fahrenden Gesellen")
Liedit, niiden esittäminen ja Fischer-Dieskau ovat liian laajoja aiheita käsiteltäväksi viikonkaan blogissa saatika yhden postauksen viivästyneessä kommentissa. Mutta lyhyesti sieltä täältä:
VastaaPoistaMoni, joka löytää "klassisessa musiikissa" paljon rakastamista, karttaa Liedejä kuin vanhempaa klaveerimusiikkia. Syy lienee sama: muodon koko ja kuivuus ei nappaa kiinni korvasta ja sisältö vaatii totuttelua (englanniksi mainio sanonta: for acquired taste), jopa opettelua; esimerkkiksi Paula Nurmentauksen Yle Radio 1:n mainiota Flyygelin mutkassa -sarja toi Liedille paljon uusia ihastuneita kuuntelijoita, sarjasta pitäisi saada mahdollisimman paljon Elävaan arkistoon, vaikka ilman näytteitä. (Ohjelmasarjan runsaista levytysvertailuista jäi iloisesti mieleen Ann-Sofie von Otterin älykäs muuntautumiskyky).
Fischer-Dieskaun ongelma minulle on sama kuin Lasse Pöystin tai harmonikan: kun kerran on pienenä tietyt annoksensa saanut iskukuumennettuna tietyllä merkillä (Lied, iltasadut tai juhannksen) ei auta vaikka miten olisi niinikään loistanut Soltin Ringissä, Strindbergin näytelmissä tai vaikka Golddberg-muunnelmissa, astiaan on jäänyt sen ensimmäisen herkun maku.
Jokainen tietysti kuulee Gerald Mooren ja F-D:n korkean kapasiteetin heidän musisoinnistaan, mutta minulle heidän älynsä terät selkenivät vasta heidän kirjallisista töistään, joita suosittelen.
Kemppisen neuvo kuunnella Liedejä urakalla on hyvä. Hyperion-yhtiön ollessa talousvaikeuksissa, ostin pianisti Graham Johnsonin Schubertin Complete Lieds -projektin, jossa laulajina lähes Liedin Who is who F-D:stä ja Schreierista nuorempiin kykyihin, kyllä kannatti. (Kannatti silloin ostaa myös Hyperionin Purcell-setit King's Consortilta, mikä ei kuitenkaan kuulu tähän). On tärkeää kokea sama Lied useaan kertaan ja mahdollisimman monina esityksinä. Osa Liedeistä on niin selittämättömiä, että ne ikäänkuin on koettava singulariteetteina, kuultava yhtenä posauksena (Sibeliuksen Var det en dröm kai on vakioesimerkki - toinen heti mieleen tuleva on Richard Straussin Zueignung; paras koskaan kuulemani esitys siitä oli Soile Isokosken ja Marita Viitasalon nopea versio konsertissa, Rene Flemingin levytys Christian Telemanin johtaman orkesterin kanssa tulee lähellle; vertailkaapa eri tempoja ja esittäjiä Spotifyissa!). Toisissa taas juoni tai tunnelmien vuo täytyy osata sekä kuulla että tuntea synronoituna, eli kappaleen sisäistämistä lähes esityskuntoon (Brahmsin Von ewiger Liebe - jos sitä elä mukana, ei erota tulkintojen tärkeitä eroja - Fisher-Dieskaulla on eri aikoina eri pianistien kanssa erilaisia painotuksia; suosikkiesitykseni on aidon alton Nathalie Stutzmanin Inger Södergrenin kanssa tekemä levytys). Sointu- ja siis sävykuljetusten detaljeja voi seurata kuuntelemalla Dichterlieben (Schumann) neljännen laulun "Wenn icn in deine Augen seh'" toisen säkeen "Wenn ich mich lehn' an deine Brust" ympäristöä - kuinka säveltäjä keksii jarruttaa juuri tuossa ja miten se tehdään. Schubertissakin kunnostautunut hermoherkkä Ian Bostridge on hyvä myös tässä.
Pelkkinä teksteinä Liedit eivät aina ole väkeviä, ainakaan enää meidän modernismissa paleltuneille sieluillemme. Lisztin transkriptioista kolisteltuna huomaa, etteivät edes Shubertin melodiat kestä mitä tahansa. Mutta kokonaisuutena parhaat Liedit ovat kaikkein parasta taidetta.
Loistavaa !
VastaaPoistakuten pikkumies sanoi
Joulupukin yhä uutta käteen pukatessa
eikä kiherrykseltään meinannut lahjoja saada avattua.
F-D + G M yhtymä toimii varmaan laajasti Lied musiikin referenssinä.
Juuri niin,
se mikä ensin tekee vaikutuksen,
se toimii jatkossa vertailukohtana muille.
Itselle,
Bach urkumusiikki: Werner Jacob
kantaatit: Rilling
Chopin: Michelangeli ja Sergio Fiorentino
Hauskuus, sitten kun mielenkiintoa alkaa taas löytyä
on vertailla eri esityksiä.
Onneksi verkosta helposti nykyään löydettävissä.
Laulua taiteena en voi olla ajattelematta
juuri muuten kuin paradoksina.
Eläytyä, tulkita, turmelematta lopputulosta.
Eräs kotimainen sopraano hallitsee sen suvereenisti.
Kysykää vaikka Ristolta.
Jos joku haluaa kuulla miten hiljennetään tuhatpäinen
yleisö, ei pianon paukkeella, vaan pianomusiikilla,
hakekaa youtubesta:
"michelangeli + mompou + cancion y danza 6 live 1957"