Otsikko ei ole lyöntivirhe. En tarkoita diskoa, vaan liskoa.
Nyt voin kirjoittaa tästä asiasta, jota olen kovasti seurannut. Kun varsinaista
asiantuntemusta ei ole, olen vältellyt siihen kajoamista. Alan tutkimuksesta on
silti kantautunut tietoa myös ”meidän puolelle”, sillä aivotutkimuksessa
mallintaminen on selvää tietojenkäsittelytiedettä, ja kuvantaminen on lähellä.
En tiedä tämän hetken summia, mutta lääketieteen ja biotieteiden teknologia oli
muutama vuosi sitten dollareissa mitattuna sata kertaa suurempi bisnes kuin
kuluttajaelektroniikka.
Nyt on siis mahdollista aikaisempien digitaalisten
”näppäilykuvien” sijasta toteuttaa tomografia (”viipalekuvaus”) tosiaikaisena.
Tutkittavalle voidaan antaa lääkettä tai hänet voidaan altistaa ärsykkeille ja
seurata myös kuvana, mitä hänen aivoissaan tapahtuu.
Tulokset ovat kohdittain hälyttäviä. Alan perusteet järkkyvät. Aivojen eri osissa
on keskuksia, kuten puhetta tuottava lohko, mutta ne eivät toimi itsenäisinä
osina, vaan suunnattomina verkkoina. Aivot eivät muistuta vähimmässäkään määrin
tietokonetta. Ne ovat paljon monimutkaisemmat kuin kukaan olisi tohtinut
kuvitella vielä muutamia vuosia sitten. Ne ovat myös täynnä yllätyksiä.
Hiljan palautimme erään ystävän kanssa mieleen Oliver
Sachsin esimerkin urkurista, jolla oli tavattoman paha muistisairaus. Hänen
lyhytmuistinsa oli jotain 10 minuuttia. Kaikki muu katosi mielestä. Vaimonsa
hän jollain tavalla tunsi, mutta siinä melkein kaikki.
Tuossa tilassa hän soitti urkuja ja pianoa, hyvin. Kun
hänelle lyötiin nuotit eteen, hän entisenä ammattimuusikkona soitti
virheettömästi nuoteista. Kun koe toistettiin vähän ajan kuluttua, kävi ilmi,
että hän oli oppinut viimeksi soittamastaan eli soitti paremmin. Tämä on
tietenkin jokseenkin käsittämätöntä ihmiseltä, joka ei välttämättä löydä
kotonaan kylpyhuoneesta keittiöön.
Viime viikolla RSO:n konserttilähetyksen väliajalla
esitettiin professori Minna Huotilaisen esitelmä. Hän on kognitiotieteen
tutkija ja kuuluu Helsingin yliopiston monitieteisen musiikintutkimuksen
huippuyksikköön.
Aivokuoren suuri merkitys musiikissa on ollut selvä ja
jonkin aikaa. Nyt tiedetään, että ammattimuusikolla eräät aivokuoren osat ovat
voimakkaasti laajentuneita eli niiden tilavuus on keskimääräistä selvästi suurempi.
Ammattimuusikolla on muista enemmän aivokapasiteettia esimerkiksi vieraiden
kielten tai virkkaamisen opetteluun, kirjoittaa Huotilainen.
Mielimusiikin kuunteleminen kuitenkin vaikuttaa
liskonaivoihin eli syviin aivojen osiin, samoihin jotka säätelevät pulssia,
hengitystä ja vastaavia toimintoja. Vaikutus on tyypillisesti erittäin nopea ja
vahva. Samat aivojen osat toimivat esimerkiksi ihmisen säikähtäessä.
”Mielimusiikki” on ymmärrettävä kirjaimellisesti. Se voi
olla siis yhtä hyvin diskojytää kuin Pendereckiä. Vaikutustapoja on ainakin
kaksi. Toinen on ”sivistynyt” eli aivokuoren kautta tapahtuva. Siihen liittyy
”liskonaivojen” vaikutus, joka kiertää kognitiivisen kontrollin.
Koska mielimusiikki todennäköisesti (Huotilainen sanoo
”varmasti”) vaikuttaa erittäin edistävästi aivovaurioiden jälkien korjaamiseen
ja oletettavasti siis myös muistisairauksiin, tässä on kysymyksessä iso asia.
Sama kirjoittaja sanoo jyrkästi, että musiikkiin
osallistumisella, joka tarkoittaa siis myös kuuntelua tai altistumista mutta
vaikuttaa selkeimmin itse soitettaessa tai laulettaessa, on erittäin suuri
vaikutus lapsen kehitykseen. Vaikutus on
voimakkaimmillaan 3 – 10 vuoden iässä. Sen jälkeen se heikkenee.
Tästä voisi nyt esittää alustavan arvion. Olisiko aika
nostaa musiikki liikunnan, ulkoilun ja kaikenlaisten terveiden elämäntapojen
rinnalle tai ohi?
[…]
Niinhän sitä ehkä luulisi. Asiankäsittely voi olla 1-puolista. Aivoilla on kiinteä tilavuus ja yhden laajentuminen merkitsee usein toisen supistumista. Tämä on havaittu aivan äskettäin.
VastaaPoistaErikoisesti kovin yksipuolinen keskittyminen nautintoon (internet, huumeet, .. kenties musa) voi olla jopa haitaksi aivojen kehitykselle.
(Ja muusikot eivät ole yleensä järjen jättiläisiä, osa on saalistavia liskoja yössä..).
MrrKAT
Järjen (yleisen päättelykyvan, joskus älykkyydeksi nimitetyn) kanssa tällä asialla ei liene mitään tekemistä.
PoistaTyöelämässä viimeiset >40v ja
Poistanimenomaisesti musiikillisesti
lahjakkaat ovat ne jotka puikottavat.
Muutakin kuin siis valmiita nuotteja.
Kun luovuus ilmenee arjessa, tekemisessä,
työn jäljessä, voit olla työnantajallesi jopa hyödyksi.
Nuotit ovat viite, ohje.
Mahdollisesti sekamelska väärinkäsityksiä.
"Ammattimuusikolla on muista enemmän aivokapasiteettia esimerkiksi vieraiden kielten tai virkkaamisen opetteluun, kirjoittaa Huotilainen."
VastaaPoistaRohkenen epäillä, että tuissa tyypillinen päättelyvirhe. Muusikoksi ei voi tulla, ellei ole hyvä muisti jo lapsena. Tuo termi "aivokapasiteetti" ei sitäpaitsi tarkoita yhtään mitään.
Olet oikeassa. "Muita korkeampi" saattaa olla itse huonosti kirjoittamani. Ketä muita?
PoistaSelvempi, aivan hiljan tutkittuja asioita on osoitetun aivojen kohdan lajentuminen juuri musiikin harjoittelun johdosta. Odottaisin, että matematiikan harjoittelu aiheuttaisi samanlaisen tuloksen.
"Aivokapasiteetti" ei liion ole kvantifioitavissa. Sitten toisaalta muistiinpainamiskyky ja muistissa pitämiskyky vaihtelevat ja niitä voi harjaannuttaa.
Vähän tieteellisyyttä innovaatiojournalismista:
VastaaPoistahttp://www.innovationjournalism.org/archive/INJO-7-8.pdf
Attn: Kemppinen
VastaaPoistaMielenkiintoisia tutkimuksia on tehty myös saralla aivot-vasenkätisyys. Vasenkätiset ovat kuulemma erityisen kiinnostuneita informaatiotekniikasta ("uutinen" jommassakummassa iltapäivälehdesä) Aivot..arvaamattomat..!
Mozart effekti kehitettiin Yhdysvalloissa. Georgian osavaltio jakoi levyjä synnytysosastolla, jotta vauvoisata tulisi fiksumpia. Harvardin yliopiston Zero projekti on tutkinut jo pitkään taiteen suoraa ja epäsuoraa transferia. Suora transfer on huijjausta tai väärinymmärrys.
VastaaPoistaMuusikot eivät ole kaikki fiksuja. Kasvatukseen tarvitaan taidon- ja taiteen lisäksi, etiikkaa ja tietoa. Jos näistä vaikka musiikki jää pois ei sitä heti huomaa. Ihmisistä kehittyy ehkä enemmän teknis-rationaalisia otuksia.
Se, mihin tämä taas voi johtaa on kokonaan toinen kysymys.
Mozrt-efektistä käsitykseni on sama.
PoistaKun ihmisestä toinen puoli on tunne-elämää, taiteen suora vaikutus siihen on kiinnostava ajatus nyt kun uskottavaa näyttöä on alettu esittää.
Miksi ateroskleroosi kovettaa yhdellä kaikki muut valtimot, mutta säästää aivovaltimot kun taas toisella ei säästy mikään valtimo. Miksi toisen neuronit kuolevat ja aksonit surkastuvat vähitellen mutta muu ruumis on vahva ja yhdellä raihnaus etenee mutta aivotoiminta säilyy pitkään lähes normaalina. More studies are needed.
VastaaPoistaKun muistisairas äitini ei enää kommunikoinut muun maailman kanssa, sain hänet hymyilemään laulamalla hänelle ne samat lastenlaulut jotka hän oli laulanut minulle viisikymmentä vuotta sitten. Näin me sitten ”kommunikoimme” parin vuoden ajan. Ilmiöstä, eli musiikin vaikutuksesta muistisairaisiin, on minulle myös kertonut muusikkoystäväni joka laulattaa muistisairaita kerran kuussa.
VastaaPoistaMinulla on juuri samoja kokemuksia.
PoistaOn lohdullista tietää, että kun mihinkään muuhun ei enää pysty, niin pianoa osaa kuitenkin soittaa.
VastaaPoistaMitähän muuten pitäisi ajatella siitä, että akateemisissa harrastelijaorkestereissa (esim. Tampereella) huomattava osa soittajista on lääketieteen edustajia ja vain yksittäistapauksissa oikeustieteilijöitä? ;)
Uskoisin, että se se vasta lohdullista onkin! Musiikki on ollut minulle kantava voima koko elämäni ajan, enkä usko sen asian muuttuvan loppuelämäni aikana. Olen pyytänyt tytärtäni soittamaan minulle mielimusiikkiani, jos joskus joudun tilanteeseen, etten voi tai pysty itse vaikuttamaan siihen, mitä ympärilläni tapahtuu.
PoistaMielenkiintoisia tutkimuksia voitaisiin myös saada aikaan siitä, mikä saa ihmiset ilkeilemään ja mollaamaan toisia ihmisiä etenkin anonyymisti.