Erään yleishyödyllisen tarkoitusperän saavuttamiseksi
istuimme kuuntelemassa kamarikonserttia vanhassa kartanossa. Tsembalot olivat nähdäkseni
onnistuneet.
Olimme jo aikaisemmin jutelleet cembalistin kanssa –
ohjelmassa oli J.J. Quanzin mahdottoman hieno trio-sonaatti huilulle, oboella
ja continuolle eli siis sellolle ja cembalolle, ja lisäksi annettiin tunnetusti
mykistävä Bachin cis-molli Wohl-Temperiertes Klavierista (I).
Mieleni pohjalla on vuosikymmeniä asunut ajatuksentapainen
cembalosta (ja klavikordista) omituisina historiallisina soittimina, jotka
tuottavat kaikenlaista kiusallista kilinää. Toista on flyygeli. Ajatukseni on
läpeensä virheellinen.
Korvaan sen toiselle ajatuksella, joka on sekin maallikon
arvaus. Saattaisi olla niinkin, että cembalo on yksi niistä soittimista, jonka
ääni ei oikein tahdo tallentua eikä välittyä. Kun sitä sitten kuuntelee
luonnossa ja vielä hyvässä esitystilassa, se äkisti onkin kuin aikoinaan paljon
puhuttua sfäärien soittoa, jossa seitsemän kristallitaivasta helisee.
Vihjeen saaneena kiirehdin hankkimaan Christine
Schornsheimin levytyksen Bachin Goldberg-sarjasta. Kyllä. Kun Tämä kaikkein
tutuin kappale esitetään sellaisella hermolla ja menolla, johon olemme muutoin
tottuneet barokkimusiikissa viimeksi kuluneiden vuosikymmenten aikana, vaikutus
on tyrmäävä.
Kuulija uppoaa vuo-tilaan (flow), jolle eivät mahda mitään
poliisi ja lääkäri P. Puska. Kysymyksessä on kuitenkin ilmiselvä huumautuminen,
joten tätä esitystä ei pidä kuunnella ajaessaan autoa, eikä lentäjien 24 tunnin
aikana ennen työtehtävään tarttumista. Onneksi lentäjille on tarjolla runsaasti
cembalo-Bachia keskinkertaisesti tai jopa huonosti soitettuna.
Kun melkein kaikki muut olivat lähteneet, jäimme cembalistin
kanssa miettimään sävellajien salaisuuksia, ja hän esitti ”Olet maamme armahin,
Suomenmaa” kiertäen koko kvinttiympyrän eli kaikissa duureissa.
Ehdin jo unohtaa, missä määrin viritys tällä kertaa poikkesi
vakiintuneesta tasavireisestä. Pitää kuitenkin paikkansa ja on selvästi
kuultavissa, että eräät sävellajit eivät kerta kaikkiaan soi. Ja eräät ovat
olemattoman pliisuja, kuten C-duuri. F-duuri (yksi b) panee komiasti.
Ajatukseni tekniikan ja insinööritieteiden historiasta
järkkyivät hiukan. Lähes kaikissa alan esityksissä aloitetaan tai ainakin
keskitytään metallista valmistettuihin härveleihin. Suosittu lähtökohta on
heilurikello ja ankkuri, joilla voima (esimerkiksi paino) katkotaan palasiksi
ja tulos näytetään viisareilla.
Cembalo, ehkä etenkin arkkicembalo, panee miettimään uudestaan
koneenrakennusoppia. Laite on nimittäin varsin monimutkainen, viimeistelty ja
useita aisteja palkitseva. Piano vasaroineen saattaa itse asiassa kertoa ajan
hengestä enemmän kuin olisi viisasta – kunhan kalkutetaan hampaat irvessä, niin
kyllä lähtee…
Äänessä ollut oboe on eräs 25 000 vuoden teknisen
kehityksen huippu. Sekä meikäläisillä että Neandertal-serkuilla oli luusta
nikkaroituja huiluja. Reikien koko ja sijoitus osoittaa, että kysymyksessä on
soitin. Maasta kaivettujen ja luolista löydettyjen kopioita on kokeiltu. Ne
soivat ja vielä pelottavan samaan tapaan kuin omat huilumme.
Oboe ei vastaa käsitystämme koneesta, kuten ei cembalokaan.
Mutta onko ”kone” välttämättä ymmärrettävä työn ja vaivan säästäjänä.
Soittokoneet – kruununa viulu, joista parhaat rakennettiin yli 300 vuotta
sitten, muistuttavat uskonnon harjoittamisen pyhiä esineitä. Soittokoneilla
saavutetaan jotain sellaista, mitä ihminen ei muuten tavoittaisi.
Nykykielen mukaan soittimien käyttöliittymä on sangen
vaikea. Mutta kuka sanoo, että käyttöliittymän pitäisi olla helppo? Onhan soitin
aivan kirjaimellisesti kosketeltavan maailman ja ääneksi yhdistyneen tunteen ja
ajatuksen rajapinta.
Pienenä haaveilin cembalon rakentamisesta. Mutta se monimutkaisuus..
VastaaPoistaEhkä se kuuntelu olisi Kemppisen ollut aloitettava nuorena kuten minulla tai rock-nuorisolla metallirockin? Cembalo on 1700-luvun särösoitin..
MrrKAT
Minä muinoin ihmettelin, kuinka joku viitsii kuunnella urkumusiikkia. Sitten kävin urkukonsertissa Marian kirkossa Lyypekissä. Bachia, Widoria ja muuta. Voi pojat! Se oli kaunista. Cembalon soittoon suhtaudun samoin kuin aikoinani urkumusiikkiin. Ehkä pitäisi mennä Kemppisen kertoman kaltaisiin tsembaloihin, jotta siihenkin tykästyisi.
VastaaPoistaMusikaalisesti monilahjattomana voin vain todeta radiosta vaan cempaloa kuultuani sen soitannon pakottavan jäämään kuuntelulle aiheuttaen sen ääni kevyen olotilatuntemuksen ikäänkuin leijuisin enkä malttaisi laskeutua ja murhe on suuri kun sitten toisaalta cembalon ääneen jotenkin pitkästyy aika nopeasti joten paras paikka cembalomusiikin kuunteluun on sohva johonka laskeutuminen on pehmeää.
VastaaPoista(Blogivaeltaja)
Kemppinen alkoi perehtya heavy rockiin muutama paiva sitten. Nyt jo varmaan olisi saatavissa kauniita ja mukaansa tempaavia kuvauksia kaikista ramisevista ja ulvovista soittimista
VastaaPoistaseka flowsta. Kiitos, kuulemme mielellamme.
Tuon käyttöliittymän ja rajapinnan kuvasit hienosti.
VastaaPoistaKiitoksia tuosta 'vuo-tila' käsitteestä ja terveisiä Vuosaaresta.
VastaaPoistaEräällä Berliininreissullani sunnuntaiaamukävelyllä kävelin kohti Dom´ia ja väkijoukkoa sen lähellä; jumalanpalvelusko alkamassa? Olen ateisti, mutta vierailen kirkoissa, koska pidän arkkitehtuurista.
VastaaPoistaJotenkin vaan kiinnosti se Dom ja ihmispaljous, joten menin sisälle ja mikä ihme, jumalanpalvelukseen sisältyi konsertti; sopraano, alttosopraano, tenori ja basso sekä kamariorkesteri sekä tietenkin urut!
Olin niin 'taivaissa' etten tiedä vieläkään, kenen sävellyksiä he esittivät. Ja mikä akustiikka!
Meneillään oli juuri Irakin sota kiihkeimmillään ja pappi/tuomiorovasti puhui vakavia sanoja sodasta sekä vallankäytöstä.
Kirkko on upea ja silloin se oli täynnä ihmisiä.
Kuitenkin minua häiritsi koko tilaisuuden ajan tapaus, jonka koin tullessani ovelle; ovenvartija käännytti edessäni kulkeneen miehen ihan tämän ulkonäön perusteella; eikö kirkko kuulu kaikille? Olen vihainen itselleni vieläkin, kun en puuttunut asiaan.
"Viulu, joista parhaat rakennettiin yli 300 vuotta sitten". Tällaisesta ei ole mitään näyttöä missään. Pikemminkin päinvastoin. Moderneja soitinrakentajia pannaan halvalla tällaisilla kommenteilla.
VastaaPoistaTästä oloi myös testi muutama aika sitten. Joukko huippuammattilaismuusikkoja ei tunnistanut eroja nykysoittimen ja 300 v. vanhojen soittimien välillä. Vähän sama juttu kuin Coca-Colan "salaisessa" reseptissä, joka on kuulemma muuttumaton (kuitenkin sokeri on vaihdettu siirappiin ja kokauutetta ei enää käytetä, puhumattakaan nykyaikaisesta tutkimusvälineistöstä, jolla voidaan selvittää nykyisin jopa veden alkuperäpaikka). Joillekin on etua pitää tuollaisia myyttejä yllä..
PoistaKiitos taas kauniista kuvasta. Harrastan valokuvausta ja "aamunavaukseeni " kuuluu "hiljentyminen" bloginne kuvaa katsellessa, aina tulee alitajunnasta muistoja. Ennen kuin ilta ehtii, niin näen rumia kuvia (televisio, lehdet) tästä nykymaailmasta. Puheista puhumattakaan.
VastaaPoistaKylllä en pidä Bachin Goldberg sarjasta cembalolla soitettuna. Kamalan kuulosta, trippi pitäisi olla päällä jo ennen kuuntelun aloittamista.
VastaaPoistaMahtoiko olla Tuija Hakkila soittimensa ääressä?
VastaaPoistaKuulolla Kunnaksen Ilkka
Mainitsin Liedin yhteydessä vanhemman klaveerimusiikin toisena esimerkkinä "acquired taste"-musiikista. Minulle nämä ovat lähes vastakkaisia tapauksia: Lied tulvii pintakauneutta niin, että musiikki on vaarassa unohtua; cembalo taas rätisee ja forte kolisee sopivasti niin, että huomion keila tarkentuu helposti nimenomaan sisältöön.
VastaaPoistaJos soittimien käyttöliittymä olisi helppo
VastaaPoistaniin mihin siihen enää ihmistä tarvittaisiin ?
Kone takoo tasaisen varmasti,
absoluuttisen tarkoin
oikean sävelen, oikein temmoin.
Sekö olisi sitten musiikkia ?
Kyllä siihen ihminen tarvitaan
juuri omine puutteineen
ja avuineen.
"Christine Schornsheimin levytyksen Bachin Goldberg-sarjasta"
VastaaPoistaMyös Alpo Häkkinen on tehnyt vastaavan, aika hyvän levytyksen. Ei valitettavasti ylitä Glen Gouldin 1982 levytystä.