Kirjan nimi on "Hevosmiehiä ei enää ole" ja sen on kirjoittanut Urho Ketvel. Luin sen neljännen tai viidennen kerran. Se ilmestyi 1980 ja silloin tiedettiin, että kirjoittaja oli sijoittunut Otavan tuloksiltaan tavattoman onnistuneessa "Kertomus elämästä" -kilpailussa salanimellä, ja kirja julkaistiin. Olisiko se ollut "Yksi päivä Toivo Hyytiäiselle".
Minua nyppii, etten löydä tekijää, vaikka tuo Ketvel lienee oikea nimi. Lähteissä esiintyy sama nimi, enimäkseen luonnonfilosofian yhteydessä.
Olen tavannut miehen; mielestäni hän oli minua paljon vanhempi.
Kirja tuntui ensimmäisellä, toisella ja kolmannella lukukerralla hyvin nautittavalta kansanelämän kuvaukselta, joka oli toteutettu uhkarohkealla tekniikalla. Kaksi kunnalliskodin eli vaivaistalon hoidokkia juttelee, muistelee, 1930-luvun alussa.
Hevosmiehiä ei enää ole.
Ja hevosmiehet ovat eri miehiä, niin kuin Hauta-Heikki ja Haukka, jotka ovat jo vuosikymmeniä syöneet hiekkaa kiviaida takana.
Ja on Liinu, Haukan tytär, joka hänkin sai viettää monta vuotta laakin lyömänä. Ja on vähän koko kylä. Ylimalkainen sijainti Mikkelistä Pohjoiseen. Puhujien miehuusaika on aikaa ennen maailmansotaa. Toinen tarinoi hevosen matkan myyntinsä, joka venähti Viipuriin ja Pietarsaareen eli Pietariin.
Se tuntui kirjalta, jossa oli kuitenkin sanotu vähällä hyvin paljon.
Jokseenkin ainoat vielä elävät henkilöt vaarien näköpiirissä ovat Luttutissi eli kunnalliskodin johtajatar, ja Ryynänen, maakunnankuulu häntämies, joka vilahtelee maisemassa ja ajatuksissa.
Tämä lukukerta, jonka tarkoitus oli palauttanut mieleen sanontoja, mielellään ruokottoman puoleisia, käänsi maailmankirjani nurin.
Tämä yhden (kahden - kolmen) kaunokirjallisen teoksen kirjoittaja on taitavimpia, mitä sotien jälkeen on nähty.
Tekniikka onkin se, että koko juonikuvia selityksineen on jätetty tarinan ulkopuolelle kuin muurahaisen ulkoinen tukiranka. Jaaritteluista rakentuu kuva, joka on aivan toinen kuin kummankaan äänessä olevan kertojan välittämä.
Ytimessä on toisen nimettomän kertojan Liinun, siis sen Haukan tyttären, miehen pitkän poissaolo aikana hankkima huorilapsi.
Lukija huomaa lopuksi, että siittäjä eli oikea isä on tämä juttukaveri, joka ei myönnä asiaa missään vaiheessa. Sitä vastoin käy ilmi, että hän on autellut perhettä vaikeasti selitettävällä tavalla.
Selitykset kääntyvät tuomioiksi. Suurta kiitosta saavat ihmiset, kuten nyt Seppä-Villa, osoittautuivat todella brutaaleiksi ja toisista piittaamattomiksi väkivaltaihmisiksi. Kertojan "pieni" väkevien maistelu osoittautuu holtittomaksi juopotteluksi, jonka hinnan maksaa tietysti perhe.
Siis Ibsenin - Tshehovin mallinen tarina elämänvalheesta, mutta kokonaan ilman loppuselvitystä.
Lukija tietää nyt, että näitä epäoikeudenmukaisuuden kertomuksia on maa täynnä. Samalla anekdootilta on väännetty niskat nurin. Lukija kuvittelee lueksivansa jotain hauskaa, mutta saa suoniinsa karvaan viisauden.
Voi olla, että kertojien tietämättöyyden korostaminen on vähän liiallistakin - että mahtaa olla iso joki se Jordani, kun kaikki ovat sen toiselle puolelle könyämssä, ja etä ei tainnut olla siellä Siioissa pahemmin hevosia, kun se ajeli se puusepän poikakin vain aasilla, joka lienee jonkinlainen hevonen.
Tulos on kirjallinen teos, joka ei pyri ymmärtämään eikä oikeastaan edes paljastamaan, vaan tuo näkösälle sen, mitä nykyinen paras sosiologia ja historianfilosofia (kuten Bruno Latour) kuvailevat helppojen vastakkainasettelujen kuolemaksi.
Kervelin (tai Ketveleen) kulttuuriantropologiassa toteutuu luonnon ja yhteiskunnan samanlaisuus eli juuri se, minkä "moderni" luuli selvittäneensä.
Ja lukija käsittää, että tää luontodiskurssi ja tiedediskurssi ja yhteiskuntadiskurssi ovat sellaista vallankäyttöä, ettei niiden valhellisuus hahmota muualta kuin vaivaistalolta, haudan partaalta.
Merkillinen kirja. Ja jokseenkin kaikki näennäistapahtumat, kuten Vapaussota, on poistettu tarinasta
Taidanpa lukea sen taas kerran lähiaikoina ja katsoa samalla, millainen on novellikirja "Hännälle astuttu koira".
Mutta en tiedä mitään samanlaista Suomen kirjallisuudessa - ei edes Haanpää eikä Lehtonen, jotka ovat siltikin modernin muutoksen kuvaajia tai kieltäjiä.
Mutta hevosmiehiä ei ole enää (eikä ole koskan ollut). Eikä ole Liinua, jonka kertoja juovuspäissään toimitti vaivaistaloon, kun laaki oli lyönyt toisen kerran. Ja tarinan musta peto, naapuruston hallelujaa-henkinen akka, on se suuri hyväntekijä.
Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
KETVEL, URHO
VastaaPoistaHevosmiehiä ei enää ole.
Helsinki : Otava, 1980. 239 s.
ISBN 951-1-05796-0 (sid.)
Ketvel, Urho Johannes, humanististen tieteiden kandidaatti, Tuusula
VastaaPoistamm:
- Hännälle astuttu koira 1988
- Puosun pesti 1990
- Sääntöpiiri: canto celestiale - laulu taivainen : osat Päivien laulu, Riemu, Ylösnousemus 2004
ks. m. http://www.protsv.fi/lfs/
verkko/Mythos.htm
(MYTHOS, MYSTERION - RITUS, LEGENDA
historianfilosofin näkökulma)
Tiede ja arvot. Historianfilosofin näkökulma. Liittyy esitelmään Luonnonfilosofian seurassa 19.9.2002
Ketvel Urho (toim.) Kohti uutta todellisuuskäsitystä, Juhlakirja professori K. V. Laurikaisen 75-vuotispäivänä 6.1.1991
ja loput googlella?
Luin ensin ketman.
VastaaPoistaUrho Ketvel (s. 1923) on kotoisin Iso-Ketvelen saaresta Jyväskylän maalaiskunnassa. Osallistuttuaan jatkosodan loppuvaiheeseen hän valmistui ylioppilaaksi Turun Suomalaisen Yhteiskoulun sotilaslinjalta v. 1946, minkä jälkeen hän on opiskellut Turun ja Helsingin yliopistoissa. Vuosina 1959-60 hän suoritti dekanaattitutkinnon Wienin yliopistossa istuen samalla tuolilla, jolla Sigmund Freud opiskellessaan yli 80 vuotta aikaisemmin. Palattuaan kotimaahan 1960 Ketvel pestautui Aeron, nykyisen Finnairin, teknilliselle osastolle, toimien saman isännän palveluksessa 26 vuoden ajan, viimeksi sopimushallinnon päällikkönä.
VastaaPoistaUrho Ketvelellä on ollut kirjallisia harrastuksia nuoruusvuosista lähtien, mikä harrastus on tuottanut mm. romaanit Yksi päivä Toivo Hyytiäiselle (Otava 1978; salanimellä Aulis Ahonen), Hevosmiehiä ei enää ole (Otava, 1980) ja Puosun pesti (Kirjayhtymä, 1990) sekä novellikokoelman Hännälle astuttu koira (Otava, 1980). Useita Ketvelen tekstejä on dramatisoitu radio-, televisio- tai teatterisovituksina.
Urho Ketvel on Luonnonfilosofian seuran perustajajäsen ja toiminut aktiivisesti mm. seuran varapuheenjohtajana ja vuosikirjojen toimituksessa. Urho Ketvelen mielifilosofi on Gorgias (n. 480-380 eKr): "Mitään ei ole. Jos jotain olisi en voisi tietää siitä mitään. Jos jotain tietäisin, en voisi ilmoittaa tietoani muille".
Ettei vuan ois hevosmiehet huastelleet Ruikonperästä ja Ryynäs Ossista, kylän ravattisonnista.
VastaaPoistaTepon perinnettä muuten jatkavat Sössölandian kultakurkut: poikansa Ilja sekä sielun veljensä Ismo yhdessä oikean veljensä Ilkan kanssa.
Sivustalla Kirjasampo.fi on ilmoitettu Urho Ketvelin toiseksi nimeksi Ahonen, Aulis. Mahtaisiko olla syntymänimi? Terveisin Tuulikki Valkonen, FM, tietokirj.
Poista