Hyvä Jac. Ahrenberg!
Pidän salaisuutena tämän uuden viestintäteknologian
yksityiskohdat. En ole nähnyt asiasta mainintoja kilpailevassa mediassa eli
tämän blogin ulkopuolella. Nykyisin on vielä joukko ihmisiä, jotka jopa
luulevat, että täällä maan päällä kerran kuolleet ja kuopatut ovat pysyvästi
poissa. Mutta olihan heitä Teidänkin aikananne, kun monimuotoinen uskonnottomuus
oli tullut muotiin, etenkin pappispiireissä.
Kun te suvaitsitte kuolla, lokakuussa 1914, yleinen arvio
oli, että yhteisen isänmaamme Venäjän ja kahden saksaa puhuvan suurvallan
kiivaalta vaikuttanut kahakka olisi päättymässä aivan lähipäivinä. Niin ei kuitenkaan
käynyt. Sota kävi yhä verisemmäksi ja se jatkui neljä vuotta ja kuukauden.
Olen pahoillani, että panen Teidät hätkähtämään siellä tuonpuoleisuudessanne,
mutta Saksa siis kärsi sodassa pahan tappion ja sen lisäksi nöyryytyksen, jonka
välttämiseksi siellä oli alun perin tartuttu aseisiin. Rannaton Venäjä,
äärettömine voimavaroineen, koki vallankumouksen. Ennen pitkää koko
keisariperhe oli surmattu ja maassa voitti ajattelutapa, joka oli omaksunut
kaiken järjen vastaisesti Pariisin 1871 levottomuuksista nimen ”kommunismi” tai
siihen liittyen ”sosialismi”, vaikkei tuohon rinnastukseen ollut asiallista aihetta.
Olen selvillä siitä, että mielestänne laajemmat historian
tiedot eivät olleet herrasmiehelle tarpeen, vaikka koulumestarit kaipasivat
sellaisia. Jos satutte kuitenkin muistamaan tuon historian vaiheen, voisi
sanoa, että Venäjällä nousi uudelleen tataarien valta kaikessa julmuudessaan.
Ilmaus on vertauskuvallinen. Kiihkein tataari oli tällä kertaa gruusialainen.
Tämän yhteydenoton aihe on luonnollisesti julkaisemanne
teossarja ”Människor som jag känt”.
Moniosaisuudesta ja tietystä monipuolisuudesta huolimatta nuo kirjat
unohtuivat pian ilmestymisensä jälkeen, vaikka niissä kerrotaan kiinnostavista
henkilöistä. Itse hain lähempiä tietoja Akianderista, jonka teossarja on niin
mielenkiintoinen, vaikka sen otsikko viittaa hengellisiin liikkeisiin Suomessa.
Siinähän on vaikka mitä, toinen toistaan kummallisempia asioita, muun muassa
Kauhavan lasitehtaasta, jonka perustajalla oli viisi vaimoa samanaikaisesti.
Tietenkään tehtaasta ja vaimoista ei tullut mitään.
Silminnäkijän kuvauksenne Hampus Furuhjelmista kiinnitti
huomioni. Suomalaisilla aatelismiehillä oli tunnetusti hyvinkin merkillisiä
vaiheita heidän palvellessaan keisaria sotilas- tai siviilitehtävissä.
Furuhjelmin olin pannut kauan sitten merkille, koska harva Suomessa syntynyt on
kuitenkaan toiminut Alaskan kuvernöörinä ja järjestellyt kauppoja San
Franciscossa ja käynyt sotaa sekä Kiinaa että Japania vastaan 1800-luvun
lopulla ja murheen merkeissä 1900-luvun alussa.
Furuhjelmin nimen saattaa nykyisin muistaa joku, koska
heillä oli Urjalassa kuvitteellisen Pentinkulman lähettyvillä Honkolan kartano,
joka ulkoiset piirteet lainautuivat paljon myöhemmin eli minun elinaikanani
erittäin tunnetuksi tulleeseen kolmiosaiseen romaaniin.
Mahdollisesti Teidän romaaninne ja kirjoitelmanne saatteli
unohdukseen se tosiseikka, että satuitte olemaan väärässä ja väärällä asialla
jokseenkin kaikessa.
Vaikka arkkitehtina suunnittelemianne rakennuksia, kuten
Helsingin Normaalilyseo, on edelleen käytössä, tyly tuomionne
kansallisromantiikasta ja näistä Eliel Saarisista ja jugendista ei saanut
kannatusta. Heidän talonsa ja työnsä tunnetaan, teidän ei.
Se oli harvinaista kauaskatseisuutta, että kirjoitelmissanne
mainitaan arvovaltaisena näkijänä ranskalainen Gobineau, ”tieteellisen”
rasismin uranuurtaja.
Tekin mainitsette, että teillä kotona Viipurin seudulla
maatilan sortuminen talonpojan käsiin, varsinkin Karjalan suomen kaltaista
kieltä käyttävän, merkitsi välitöntä tuhoa. Talonpojilla erikseen ja
suomenkielisillä yleensä ei ollut sitä rotuominaisuutta, sitä neroa, jolla
valtiolaitoksia luodaan.
Näin sadan vuoden kuluttua ja Suomen enimmäkseen
suomenkielisen tasavallan viettäessä kohta tasavuosijuhlaa voi jo sanoa, että
tuokin arvionne oli virheellinen.
Sitä vastoin tänäkin päivänä voisi löytyä joku harva
ihminen, joka on kanssanne samaa mieltä siitä, että raha ja menestys eivät
auta. Ellei ihmisellä ole perinnöllistä sivistystä, sen näkee viimeistän
tambuurissa tai joka tapauksessa saliin asteltaessa. Sivistys, kuten muutkin
hankitut ominaisuudet, periytyvät. Sivistyksen puute periytyy mielestänne myös.
Siten lukija tuntee myötätuntoa kuullessaan, miten ikävästi
saksaa äidinkielenään käyttäneet puhuvat teillä siellä Viipurissa. Kuten sekin
rouva, Julius Krohnin äiti tai mummu, miten se nyt meni. Mutta saksa on siis
parempien ihmisten kieli ja ne, jotka pitivät rakasta ruotsia äidinkielenään,
saavat luvan odottaa suunvuoroa, ja odotus voi osoittautua pitkäksi.
Tuossa yhteydessä jää miettimään, miten kielten ja kansojen
arvojärjestyksessä sijoittui sitten Venäjä. Teille asia ei ollut ajankohtainen,
koska paremmissa piireissä Venäjällä puhuttiin saksaa tai ranskaa tai
merenkulkijoiden ja viljakauppiaiden piireissä englantia.
Koska tämä kirje menee julkisuuteen, sietänee lisätä, että
kirjojenne suomenkielisiä laitoksia kyllä löytää tätä nykyä, jos ketä
kiinnostaa. Niitä on sähkökirjoina ja mitä sellaiset kirjat ovat, sen
selittäminen on tässä yhteydessä liian monimutkaista.
Toivotan teille, kunnioitettu herra, ikuisuutta samassa
muistittomuuden ja tuonpuoleisuuden tilassa, jota osoititte jo maan päälle
eläessänne, kuten kirjoituksistannekin käy ilmi. – Ja niitä Viipurinlahden
kartanoita ei muuten ole enää olemassa eikä moni niitä kaipaa.
Suurella hauskutuksella, arvoisa lakitieteiden professori, olen lukenut Jac. Ahrenbergin kirjoitelman taide-maalari Albert Edelfeltistä kirjassansa "Människor jag har känt" (tredje delen). Erityisen huvittavainen on se kertomus jossa kirjoittaja ja arvon taiteilija siirtyvät huvitteleimaan Pietarin-reissunsa aikana syrjäiseen majataloon, tilaavat siellä huoneiston ja pöydän koreaksi ynnä mustalais-orkesterin lukuisine jäsenineen. Tästä spelistä kerrotaan sitten lukuisia kohtauksia.
VastaaPoistaJos toki lieneekin Ahrenbergin näkemyksissä aikalaisen vikaa, on niissä myös tarkasti nähtyä havainnoitsemista, jossa myöskin humorilla on salavihkainen osansa.
Kyseinen teos on nähtävänä ositteesta https://archive.org/details/mnniskorsomjagk00unkngoog
Kunnioittaen, Teidän
Kiitokset bloginpitäjälle aihevalinnasta ja kiitokset Eero Rauniolle ylläolevasta linkistä, johon tuskin olisin sattumalta törmännyt. Jo tarina Leenasta oli koskettava. Loputkin niistä on luettava. Kuvaus maailmasta, jota ei enää ole.
PoistaPekka Tammi
Sävy oli varsin ilkeä, joskin hauska!
VastaaPoistaKun emme voi tietää, miten jälkimaailma meitäkin arvostelee, jättäkäämme herra Ahrenberg armeliaan unohduksen huomaan.
Jälimaailma tulee pitämään suurinta osaa touhotuksestamme vähittäänkin naurettavana.
PoistaHautausmaat ovat täynnä suuria ajattelijoita joiden puolesta on turvallista ajatella, sillä he eivät nouse heristelemään etusormeaan. Sen sijaan jos pyrkisi ajattelemaan elävien ajattelijoiden puolesta esittämällä kokeilunhaluiselle hallitukselle järjestettäväksi Omistajankieli - nimisen seminaarisarjan, niin voisi saada näpeilleen.
VastaaPoistaSangen kunnioitettava Hra Kemppinen
VastaaPoistaOlen syvästi liikuttunut, että joku ihmiskuntaan kuuluva luo katseensa kädenjälkiini, joita jätin poistuttuani maallisesta olomuodostani. Kuten ystävällisesti annatte ymmärtää, sanani, jotka synnytin jo puolikuolleen teossarjani kellertyneille lehdille, ovat nekin viruneet sammuneita ja melkein kuolleina ajanlaskunne mukaan jo kauan kärsivinä ja kituneina. Olen erittäin kiitollinen, että annatte niille nyt lopullisen kuoliniskun. Sitä ne ovat odottaneet, ja ovat nyt vapauduttuaan ja päämäärään päästyään erittäin helpottuneita. Ja henkeni, joka on ne synnyttänyt, iloitsee niiden puolesta.
Tätä riemuntunnetta pääsee kokemaan vain hyvin harvat meidän, kuolleiden, joukosta. Meitä on täällä paljon. Enemmän kuin millään pystytte edes kuvittelemaan. Ja vain hyvin harva meistä pystyy enää muistamaan mitään menneestä olomuodostamme, jolloin kuvittelemme olevamme jotenkin tärkeitä. Jos ei muuten, niin ainakin itsellemme olimme olevinamme suorastaan korvaamattomia.
Jos jotain haluaisin sanoa teille, jotka vielä kuka milläkin tavoin haluatte pitää yhteyttä meihin, kuolleisiin, niin sanoisin, että täällä, kuolemanlaaksossa, oleminen on ikään kuin kaikkien toiveiden toteutumista. Täällä kaikki on vihdoinkin tasa-arvoista. Kukaan meistä ei ole parempi eikä huonompi toista. Olemme saavuttaneet ikuisen rauhan, lepotilan, josta, voin luvata, tekin kaikki, ns. elävät, pääsette vuorollanne nauttimaan. Sitä odotellesanne , voitte olla varmoja, että teette millaisia kupruja tahansa elämässänne, hyviä tai huonoja. Ne kaikki tasaantuvat täällä. Joten kenenkään ei tarvitse olla huolissaan.
Ystävällisin terveisin
Jac. Ahrenberg
Lisään tähän armolliseen vastaukseen vielä Schubertin säveliä loppusoitoksi eli laulu " Ruh in Frieden alle Seelen..."
PoistaMainio kokonaisuus, Kemppi!
VastaaPoistaNäitä, vastaavan kaltaisia jälkiviisasteluita lukisi mieluusti jatkossakin, kun viimeisinä aikoina ovat pohdiskelut mielestäni menneet turhan "kiinalaisiksi". Jopa harvalukuinen kommentointi, puhumattakaan omasta poissaolostani palstalla, ovat tästä seikasta selkeänä osoituksena. "Putinisti- trolleja" ei ole ikävä, vaan vanhaa kunnon virkeän vaarin velmuilua. Pistän vielä piruuttani pohdittavaksi aiheen: Missä oltaisiin ja miten nyt suu pantaisiin, jos kovasti kunnioitettu, isokätinen lentopalloilijamme olisi samassa yhteydessä, kun hän purki YYA- sopimuksen myös liittänyt isäinmaamme tähän Pohjois- Atlantin Puolustusliittoon? Taidatkos sitä arvailla, Kemppi?
Lukevin terv. pekka s-to.
. . . pekka s-to astui paskaan hyvin aloitetun matkansa lopuksi.
PoistaHöpö,höpö! Äitis astu paskaan, kun sinut sai. Yrittäisit mieluummin pohtia asettamaani ajatusleikkiä! Oletan, että Natoon liittyminen juuri niinä aikoina, kera Balttian maiden, olisi ollut täysin mahdollista. (en toki itse sitä olisi toivonut!) Katsotaan josko Isäntämme aihetta kommentoisi.
Poistamr:n kielenkäyttöä paheksuen pekka s-to.
Jokainen ihminen on oman aikakautensa vanki. Paremmintietäminen vaikuttaa olevan yleisin ja suosituin tietämisen muoto. Erityisesti eduskunnassa paremmintietäminen kuuluu demokraattisen keskustelun tiukkaan ytimeen. Ei tarvita taustatietoa eikä asioitten punnitsemista, ei eettisen kysymyksen esittämistä tai sattuman huomioonottamista. Riittää, että asiat ovat niin kuin minä ne olen kertonut. Hämmästelen miten nopeasti kansankoulunopettaja muuttuu paremmintietäjäksi heti voitokkaan vaaliyön jälkeen – myös talouspolitiikassa.
VastaaPoistaMutta onko meillä vaihtoehtoja? Hallitus sanoo, ettei ole ja oppositio huutokuorossa kiekuu: Me tiedämme paremmin! Joskus tulevaisuudessa hakukone tekee älykkään haun siten, että Jeesus, Muhammed, Ahrenberg ja de Gobineau kuittaavat kommenteillaan kaikkien sanatietäjien uhmakkaan populistiset historian tulkinnat. Ei voi olla jatkuvasti niin, että paras retoreetikko maan perii ja muille jäävät vain akanat.
Mitä tulee rautatieaseman julkisivukilpailuun. Onneksi Eliel Saarinen huomasi itsekin aikakauden ajaneen ohi omasta suunnitelmastaan ennenkuin muste ehti kuivua piirustuksen signeerauksessa. Kansallisromanttista rautatieasemaa ei koskaan rakennettu Helsinkiin. Vain kiviukot jäivät ihmettelemään, mihin nyt mennään.
Kirjoituksen merkittävin kysymys liittyy hankittujen ominaisuuksien periytymiseen. Hankitut ominaisuudet voivat olla myös huonoja ominaisuuksia. Sivistys ja lukeneisuus eivät siis välttämättä lisäisi vain hyvien ominaisuuksien periytymistä. Mietin, onko parinmuodostus, jota avioliitoksikin jotkut nimittävät, kaikkien rasismien äiti - ja kohtu. Mitä sanoo Darwin? Odotan seuraavaa hakukonetta.
Hei isoisomummu, Kemppinen kertoo nyt sinusta Ahrenbergin suulla. Voiko tästä seurata mitään hyvää? Ainakin näytät kääntyneen haudassasi, koska kivipaasi on mennyt vinoon. Pitänee tilata kiviliike oikaisemaan se. Eikös vain.
Ei pahaa kuolleista. Hieno kirjoitus, mutta onko silti sopivaa mennä irvailemaan vainajalle?
VastaaPoistaSe kyllä on mielenkiintoista, millainen modernismin ja konservatiivisuuden sekoitus on kyseessä: äärimmäinen konservatiivisuus perustellaan länsimaisen tieteen ehdotonta kärkeä edustaneilla argumenteilla.
Typerykset ne vaan irvailee.
PoistaAhrenbergin kirjasarjan nimestä tulee aina mieleen toinen huomattava eläkerrallinen teos, Sigfrid Sireniuksen "Ihmisiä joilta sain".
VastaaPoistaKääntöpuoli päivän blogin herrasmiehen elämässä oli kuitenkin, että hän oli eräänlainen rakennussuojelun uranuurtaja ja ensimmäisiä Engelin esille nostajia (ja se nykyisin Postimuseona toimiva uusengeliläinen vanha postikonttori on aika herttainen). Eikä varmaankaan olisi antanut rakentaa graniittista pankkipalatsia torin kulmaan.
VastaaPoistaKatson juuri YLE-n dokumenttia jazidi naisista ja lapsista nuorten arabimiesten käsissä. Onpas ärsyttävää miettiä ketää Länsi-Euroopan Merkelit oikeasti Eurooppaan tuovat. Ajattelettekö todella, että ne jotka Suomeen tai Saksaan tulevat ovat oleellisesti toiset kuin nämä sadistit ISIS-en rivissä? Millä perusteella voitte näin ajatella? Tästä haluaisin nyt tietää kuinka monta jazidi naista ja lasta on tänä vuonna Suomeen tullut, ja kuinka monta nuorta sunniitti miestä? Kun mä katson dokumentin sadisteja ja ylivoimaisesti suurinta osaa Balkanilla Eurooppaan tunkeilevista - en näe eroa. Heikoimmat raiskattaan ja tapetaan ja ryöstetään, ja Merkelien koko energia menee nuorten vauraiden arabimiesten palvelemiseen. Kyllä olen vihainen tälle paskalle ja sille perversille Euroopan moraalille jonka tuloksena autetaan VAIN VAHVOJA. Tämä on oikeasti Hitlerin henki, ei vähemmän
VastaaPoistaKun Irlannista meni nälkää pakoon Amerikkaan ihmisiä ja Suomessa pohojanmaalta niin enemmistö menijöistä taisi olla miehiä. Köyhät sairaat jne eivät jaksaneet tai annettu mennä.
PoistaKohdemaassa jenkeissä näistä tehtiin esimerkkejä roskaväestä ja olivat rasistien kohteena.
Ihan kuin tänään eräät..
-M peilinä
Niin, ja nyt kerro milloin se oli näin? Elikkä sä siis puolustat sitä että köyhäät, sairaat ja "jne" kuolekoon, koska näin on aina ollut ja pitää yhä olla 21. vuosisadalla. Ja nyky Saksan (eikös ole iroonista) ja Skandinavian pitää seurata teoriaa, että se 'jne' kuolee. Just sellainen käsitys ihmisistä on natsimainen, rasistinen ja sen leksikaan kuuluu sana "untermench". Just sellaista käsitystä ihmisten auttamisesta mä vihaankin
PoistaJees, siellä Ameriikassahan pantiin suomipojille heti pöytä koreaksi ihmisruokaa, ei mitään koiranruokaa, ja annettiin asunnot pehmein patjoin ja talvivaatteet ja taskurahaakin sen verran, että pärjäsi siihen asti, kunnes sai ikuisen oleskeluluvan ja alkoi nostaa Ameriikan sossusta tonnin parin salarya loppuikänsä ilman työhönpatisteluja, korkeintaan kielitunneille kauniisti pyydettiin, ja jos tarvitsi mania vielä johonkin, esim. silmälaseihin, hammashoitoon, halalpaistiin, autoon tai lomamatkaan kotimaahan, niin Ameriikan sossussa oli sellainen momentti kuin tarveharkintainen tuki, josta taaloja piisasi, eikä kukaan perään kysellyt. Kyllä suomipoikien kelpasi Ameriikassa porskutella ja uskontoaan harjoittaa!!
PoistaVähintä mitä voimme tehdä, on tarjota vastaavat edut tännekin tulijoille. Työhön he kuulemma tulevat, mutta eihän meikäläiseen kulttuuriin kuulu teettää töitä vierailla, herra jumala sentään, vähän tapoja ja kohtuutta!!!
Kuten emme muista oli Ruotsissa vain muutama harva töissä, asumassa ja vaurastumassa. Heistäkään ei ollut juuri mihinkään, mokomista moukista. Fyi fan. Dom bara dricker brännvin och så blir det alldeles för ofta svårigheter med puuko. Finnjävlar. The Slussen Square guerilla warfare experts.
PoistaSir Christofer Wrenin kuvakin virnuilee itsekseen Wikipediassa. Juttu kulki blogistiprofessorilta (blogistiikan professorilta?) kuin juoppo pappi jäällä, potkukelkalla.
VastaaPoistaHelsingin Sanomien palkinto hmm... Soisin olevan sellaisen palkinnon jonka mukana ojennettaisiin asianmukaiset lierihattu ja kannukset. Vaikken sellaista palkintoa tavoittelisi näkisin mieluusti sellaisia sheriffejä. Nytpä on kaikkea pikkusta plikkaa ja meikkejä, vaatteita, elämäntapalaihduttajia ja kuntohulluja. Narsismia ja hedonismia.
Kuulitõukaja ottaa iisisti vaan. Ryhdypä toimeen ja tarkasta onnistuneet onnelliset seikat. Olisiko musta mies esimiehenä ongelma Sinulle? En suostu uskomaan että olisi. Rähjääminen ja sotiminen on hyvin suosittua umpiköyhien harventamisessa kaikkialla uskontokunnan periaatteisiin vedoten. Vauraammissa piireissä osataan tämä ymmärtää. Jenkeillä työt tekevät latinot. Meillä rakennustyö on salaperäisten eteläisten virkaveljien miehittämä ja hyvä niin koska äijiä vähän väsyttäis ja lapaa juilis ja laiskottais.
Missä rasismin syy? Sanotaan se suoraan, tänne emme tahdo Achmed the Dead terroristia. Elävänä kiinni se ketale ja Linnanmäelle myymään hattaroita! Iiiso blondi tyttökaveri vahtii sitten! Kyllä kuulkaa on niin että ei possahtelut ole päällimmäisenä mielessä sitten enää.
Hilanterin kyökkipsykologiikkaa täydennän Valtakunnanrasistin sanoin:
Poista"Tarvitaan paljon lisää maahanmuuttajia rakentamaan asuntoja maahanmuuttajille, joita tulee paljon lisää. Katsotaanpa, kuinka käy. Arvelen, että jatkossakin virolainen rakennusmies rakentaa, turvapaikanhakija hoitaa asumisen, ja suomalainen veronmaksaja maksaa."
Arvelkoon mitä arvelee jotain arvellakseen. Väestön ikärakenteen graafi puhuu totista kieltä.
PoistaMuuten olen sillä kannalla vahvasti että maassa maan lakien mukaan.
Rakentavia päämääriä tulisi asettaa näytteille. Kuinka muuten saada toiveikkuutta lisää?
Rasismi ei rakenna.
Mutta rasisti rakentaa. Olen ollut monella rakennustyömaalla ja missään ei ole niin paljon umpitolloa, ahdasmielistä, oppimatonta, jyrkkäkantaista ja tyhmänsitkeää väkeä kuin rakennuksilla. Puhun tosin vain suomalaisista rakennusmiehistä, virolaiset vaikuttavat fiksummilta.
PoistaVirossa ammattitaidot siirtyvät suvun sisäisenä vaurautena, useat. Peltikaton laskeminen vaikkapa. Työmarkkinoilla haahuillaan kädet taskussa eikä mitään ostettavaa näytä oikein olevan, maanrakennusala kipuilee kun ei panostajia riitä. Voihan suonkin paaluttaa, kas älyä, kas aivoja.
PoistaRakennusliitto teki viisaan päätöksen kun lemppasi poliittiset tunnukset yli laidan.