Kaappo Sutki syntyi Kauhavalla 24.4.1843 ja kuoli viikkoa
ennen helluntaita 1889 Siperiassa. Hän oli siis selvästi nuorempaa kantaa kuin
härmäläiset Antti Isotalo (1831 – 1911) ja Antti Rannanjärvi (1828 – 1882). Laulujen
mainitsema Pukkilan Jaska, talollisenpoika Jaakko Pukkila eli Pukkinen lienee
ollut kirkonkylän maakirjatalon perillisiä, mutta onnistui silti puukottamaan
hengiltä erään räätälin. Jäljet johtavat Siperiaan ja mahdollisesti Amerikkaan.
Juha Antinpoika Leskenantti eli Anssin Jukka sai oman laulun ja kuolemattoman
nimen. Matti Haapoja oli puolestaan päätoiminen murhamies, jonka yhdistäminen
puukkojunkkareihin vaikuttaa hiukan mielivaltaiselta.
Mutta Sutki ei ollut puukkomiehiä. Hän oli tavarantasaaja.
Sinä päivänä kun kansanrunoudentutkijat pääsevät kunnolla liikkeelle
professorinsa Siikalan upeasti muotoilemissa uusissa tehtävissään tapaamme
varmaan Sutkin uudelleen.
Hän oli Haapojan ohella aivan ensimmäisiä massamedian
suosikkeja maassamme. Sutki ja Haapoja asuivat Siperian vankeina kämppäkavereina.
Kuvasta ilmenevän pikku teoksen – se on lähinnä kronikka –
lähdeviitteistä useimmat ovat sanomalehtiuutisia tai muistelmia. Niistä voi
päätellä, että Sutki oli taitava mainosmies ja osasi myydä itseään ja
mainettaan etevästi. Hänet tunnettiin koko maassa mestarivarkaana ja
pitelemättömänä kahlekarkurina.
Tarinoissa on tyypillisesti totta vain siteeksi.
Hekumallisia lähteitä ovat kuitenkin kuuluisien tutkijoiden isän J. Granön
muistiinmerkinnät Siperiasta ja kauhavalaissyntyisen rovasti Yrjö Alasen, sen
kuuluisien professoripoikien isän, 1931 julkaistu kirjanen. Alasen
muistelmateoskin on erittäin ansiokas – jos sen nyt joku jostain saa käsiinsä.
Minulla on hallussani siitä kappale, jonka saantoa on syytä varoa laittomaksi.
Lyhyissäkin tarinoissa vilisee minulle hyvin tuttuja
sukunimiä. On Lillforsia (Virrankoski), Sippolaa, Pernaata ja Mäkipernaata ja
muita.
Mielenkiinto puukkojunkkareihin lienee lopahtanut. Ylikangas
kirjoitti (”Härmän häjyt ja Kauhavan herra”) niin hyvän version, että se on
jäänyt ikään kuin lopulliseksi. Parasta tekstiä aiheesta tuotti kuitenkin
Samuli Paulaharju (”Härmän aukeilta”)- Siinä on todella kiertämätön kirja. Sitä
maailmaa, jonka kurikkalaislähtöinen Paulaharju kuunteli ja kuvasi, ei ole enää
olemassa. Se on kadonnut.
Tutkijakollegat ovat esittäneet hyvin erilaisia ajatuksia
Pohjanmaan levottomuuksien syistä. Minua hiukan häiritsee kohtuullisenkin
vertailun vähyys. Viipurin maalaiskunta ja etenkin Antrea olivat samaan aikaan
yhtä väkivaltaisia paikkoja, eikä syitä tarvitse miettiä pitkään.
Aivan varmasti samat yksilölliset ja yhteiskunnalliset syyt
olivat vaikuttamassa maakunnan valtaviin mittoihin kasvaneeseen Amerikan
siirtolaisuuteen. Myös lähtijät olivat samaa joukkoa – varakkaitten talojen
nuorempia poikia tai varattomien talojen poikia ja tyttäriä.
Puhe on juuri siitä aineksesta, joka tänä päivänä tunnetaan
parhaiten uskontoon vetoavina terroristeina ja joilla on tapana kumartaa
kolmasti erääseen ilmansuuntaan. Tuosta joukosta, jossa tapaa esiintyy
intomielisiä, aatteellisia ja ajattelemattomia henkilöitä, on perinteisesti
värvätty sankarivainajat. Heitä on ollut tapana lähettää ”pyhiin sotiin” tai
erilaisille ristiretkille siinä toivossa, etteivät tulisi takaisin.
Sutki joka todella muistutti Lapatossua tai Nätti-Jussia tai
Runar Holmströmiä ihmisten mielikuvien kiihottajana, saattoi olla suhteellisen
lähellä ”sosiaalista bandiittia”, jollaiset britti Eric Hobsbawm toi
tutkimuksen piiriin. Myös Matti Haapojaan liitettiin sellaisia piirteitä,
vaikka aivan vain niukoista tiedoista arvaillen Haapoja vaikuttaisi
tyypillisesti psykopaatilta, kun taas Sutki saattoi olla todella hyvä päästään
ja suustaan. Hän teki Siperiassakin edullisen vaikutuksen Granöhön, joka ei
ollut paperista lapsellisimpia.
Mahdollisten tulevien opinnäytetöiden kannalta käännän esiin
pari pelikorttia. Pohjalainen ja karjalainen rikollisuus, siis henki- ja
omaisuusrikokset, roihahtaa juuri elinkeinovapauden ja maakaupan yhteydessä.
Rikollisuus on tunnetusti hyvä modernisaation mittari. Suomen kieltolakirikollisuus
ei mutkattomasti ”johtunut” kieltolaista, vaan myös viinan salakaupan rajusti
muuttamista vaihdannan rakenteista. Samalla tavalla punakapinan juuria on
taloudellisissa mullistuksissa, kuten haluttujen linnoitustöiden loppuminen.
Rikollisuuden etsikkoaika loppui kuin seinään. Syy oli
sangen ilmeisesti rautatie. Etelä-Pohjanmaalla virkakunta ja sen nyrkki,
kasakat, sai nopeasti yliotteen. Vanha herännäisyys oli ollut jalkamiesten
liike ja aate. Voittoisa, poliittissävyinen herätysuskonnollisuus ja mielikuvien
”pohjalaisuus”, se ikiaikaiseksi uskoteltu, olivat rautatien ja muun
teollistumisen tekoa. Eikä Sutkia tiedä tai muista Kauhavalla kukaan! On se
niin väärin. Vähällä vaivalla hänestä voisi vieläkin valehdella oman aikansa ”Houdinin”.
Samuli Paulaharjun Härmän aukeilta on suomalaisista kirjoista parhaita.
VastaaPoistaSanteri Alkion romaaneissaan Puukkojunkkarit ja Murtavia voimia esittämä syy häjyilyn loppuun tuntuu minusta vakuuttavalta: 1860-luvun nälänhätä. Kun vangitut häjyt näkevät sateisella asemalla nälkäisten jonon, mukana murhaamansa miehen perhe, sankaruuden komeus karisee peruuttamattomasti.
Murtavia voimia tarjosivat kansallinen herääminen, suomalaisuusliike, maatalouden uudistaminen, osuustoiminta, nuorisoseuraliike, urheiluseurat... kaikki missä villi energia sai luovia purkautumiskanavia.
Sutki on käytössä myös adjektiivina. Johtuneeko sukunimi tästä vai päinvastoin?
VastaaPoistaKemppinenkin on adjektiivi.
VastaaPoistaSe tarkoittaa kaikkitietävää,
kuitenkin sietämätöntä yhteistyökumppania.
Oi vey...
PoistaNoita tavarantasaajia "levellers" on esiintynyt iätajat.Levellersit pikkupoikalukutoukkakin tuntee.Sellaisia oli Mainion Vallankumouksen eli käräjävallan paluun esittäjien porukoissa 1600-luvun Englannissa vaikka kuinka.Moni munkkikunta toteutti omissa käytännöissään myös tasaamisen ideaalia.Jakobiinit ja bolsevikit.Onhan näitä myöhempiäkin kierrättäjiä.
VastaaPoistaRobin Hood ehkä väikkyisi häijyjen ihannoinnin takana ja ikään kuin maalaiskylien perinnemenojen puolustajina modernisoivaa, isojakavaa esivaltaa ja kauppiaallista itsellekokoamismenttaliteettia vastaan. Robin Hood ja muut rikkailta köyhille rosvot hankkivat väen myötätuntoa ja suojaa.Samaa hankkivat pankkiirit jotka tulivat Kokkolan ja Oulun kauppatalojen sijaan.Pankkiiri keksi itseleimatut setelinsä joista muutkin innostuivat kun ne heidänkin käsissään olivat maksuvälineitä.Jos Kokkolan sijaan panee Newcastlen/Leedsin ja omaleimatun setelin sijaan pankkitilinsä, niin länsimaisesta superdynamiikkavaiheesta tulee isoin osa -ja koko pohja- selitetyksi.Pyssy kädessä tuhottiin mitä ryöstettiinkin, mutta rahahuijaus rakensi.
Mistä hyvänsä pääsee Pyhän hengen vaikutukseen siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu.Ja kuten lukemaani, ja Vartiaisen Puttosen Korkmanin tietämää, kopioiden koen esittää, rahan vaikutuksesta yhteishenkisten piiri laajenee raamatun aikaisista ehtoollispöydistä globaaleiksi ihmiskuntaa sitoviksi yhteistyövaijeristoiksi.-Joku Putin ei asiaa käännä paitsi perimmäisillä aseilla.Kiristys onkin se viimeinen puolustuslinja ja panttivangin ottaminen.Wall Street vie kristustaan kaikkialle,vastaanpanijasissit asentavat pommiaan kaikkialla.Jo paukkuu.
Eletään niin jänniä aikoja,etten pääse asiaan ensinkään.Häijyt ruokki peruna eli väkeä tuli liikaa.Viljatullit kielsi tsaari Odessan laivojen ja mantereen halkovan höyryjunan/laivan puuskuttaa Suomeen saakka.Jokisuukaupunkien paremmat kaupunkiperheet menettivät yksinoikeutensa kauppialliseen viekkaussyntiin.Saastamoiset ja Lallukat rupesivat samaan maaseudulla ja sivuuttivat maalaismarkkinat ja kaupunkien torijärjestykset.Viljanviljelyltä meni pohja.Karjatalouttakaan ei heti syntynyt.Mutta kaupunkimatkoilla nähtyä värjäystä, kaapinrakennusta ja kellonkin,sai ruveta yrittämään vallesmannin suojeluksessa -pelkäämättä ammoisen porvariskaartin hyökkäystä.Jukka Sjöstedt
Antti Alasen tekstistä käy ilmi häjyilyn "kuin seinään" loppumisen syitä: kansallinen herääminen, suomalaisuusliike, maatalouden uudistaminen, osuustoiminta, nuorisoseuraliike, urheiluseurat... Lisään luetteloon: valtiopäivien kokoontuminen tihentyvästi 1863 lähtien (edelliset Porvoon valtiopäivät 1809) ammattikuntalaitoksen lakkauttaminen=elinkeinovapaus 1868, siirtolaisuuden alkaminen Amerikkaan, kansanopistojen perustaminen. Tietysti ilmiöillä ovat syy-seuraus-suhteensa. Yht`äkkisellä muutoksella on kypsyttävät taustatekijänsä. Tampere-Seinäjoki-rautatie vihittiin käyttöön 1883.
VastaaPoistaHenkirikollisuus on vain osa "häjyilyä". Silti: rikostilastojen muutos on hätkähdyttävä 1880-luvun alussa.
PoistaVeli Verkko pohti näitä jo sotien jälkeen.
Metodinen ongelma on tuttu - jos ilmiön (esim. murha tai tappo) esiintyminen on hyvin vähäistä, esimerkiksi keskimäärin yksi vuodessa, luvuista ei kannata tehdä johtopäätöksiä.
Silti esim. Wikipedian ('Puukkojunkkarit') maininta on oikea: eräillä seuduilla Pohjanmaalla henrikollisuus oli ajoittain monikymmenkertaista nykyaikaan verrattuna.
Väliäkös noilla, täydellisen akateemisilla "ongelmilla" ja kysymyksillä.
PoistaSeitsemän veljestä ilmentää samaa murrosta: ensin häjyjen kaltaista mellastamista, sitten yhteiskunnan rakentajiksi. Romaani valmistui kohta suurten nälkävuosien jälkeen. Ilmari Unhon Minä elän -elokuvan (Aleksis Kivenä Rauli Tuomi) nälkävuosijakso on mieleenpainuva.
VastaaPoistaLukaisin juuri kirjastossa käydessäni Paulaharjun Härmän aukeilta -teoksesta häjyluvun ja aika reipasta on kerronta, eikä ihailua isoosten rämäpäisyydestä peitellä.
VastaaPoistaHäjyjen aika on kansankulttuurissa selvästikin suomalainen vastine villille lännelle. Harmi vain, ettei aiheesta ole tehty suuren budjetin kunnon elokuvaa tai kirjoitettu suurta romaania. Miksiköhän ei?
Romaaneista Santeri Alkion Puukkojunkkarit kannattaa lukea, ja elokuvista hienoin on Ilmari Unhon ohjaama Härmästä poikia kymmenen, käsikirjoittajana Artturi Leinonen, kuvattu oikeilla paikoilla. Pohjalaiset itse olivat innolla mukana joukkokohtauksissa.
PoistaKiinnostus häjyjen toimintaan ei ole suinkaan lopahtanut eivätkä selitykset loppuneet. Olen käsitellyt aihetta laajasti heinäkuussa ilmestyneessä Vaasan vankilan 150-vuotishistoriassa ja päätynyt joihinkin uusiin tulkintoihin ja näkökulmiin. Tuon teoksesssa esille joitain muitakin aikaisemmista poikkeavia käsityksiä, jotka liittyvät mm. suurlakon aikaisiin tapahtumiin, kansalaissotaan, poliittisten vankien kohteluun, lapuanliikkeeseen, eri puolueiden harjoittamaan vankeinhoito- ja kriminaalipolitiikkaan jne. Runsaasti kuvitettua teosta saa Vaasan vankilan myymälästä joko ostamalla tai tilaamalla ja sen nimi on Vaasan linna 1863-2013 ja suomalaista vankeinhoitoa 1700-luvulta nykyaikaan. Jukka Muiluvuori
VastaaPoista